Korrupsiya
və onun sosial-iqtisadi, mənəvi-psixoloji fəsadları.(əvvəli
qəzetin 30 mart tarixli nömrəsində
Müəyyən dövlət müqavilələrinin və müxtəlif növ güzəştlərin alınması prosesi;
Dövlət torpaqlarının paylanması və özəlləşdirilən müəssisələrin alınması;
Dövlətin
əlində olan defisit fondlara yol açmaq;
Süni
şəkildə qıtlıq yaradılan nemətlərin əldə
edilməsi prosesi və s. daxildir.
İkinci
şərait
Vergi
stavkalarının olmadığı şəraitdə daha
çox gəlir əldə edilməsi;
gömrük qaydalarından yan keçmək və rüsum ödəməmək;
dövlət qulluğunda vəzifələrin alınması;
tikinti və
s. layihələrin həyata keçirilməsi
üçün yerli icra hakimiyyətlərindən icazə
alınması;
təhlükəsizlik texnikası, sanitariya işi və ətraf
mühitin mühafizəsi tədbirlərinə olan tələblərin
endirilməsi;
reketçilik fəaliyyəti və bu fəaliyyətə
hüquq-mühafizə orqanlarının göz yumması;
parlamentdə müəyyən qrupların maraqlarına xidmət edən
qanunların qəbul edilməsi əvəzində bəzi
deputatların həmin qruplar tərəfindən
mükafatlandırılması və s.
Üçüncü
şərait
Müqavilələrin
konkret detalları haqqında məxfi informasiya almaq prosesi ;
sürətləndirilmiş xidmət göstərilməsi;
sənəd süründürməçiliyinin aradan
qaldırılması;
verginin
azaldılmasına imkan verən qeyri-müəyyən və
ya əlverişli auditor rəyinin alınması və s.
Dördüncü
şərait
- leqal biznes sahiblərinin öz rəqiblərinin
fəaliyyətini məhdudlaşdırmaq üçün əlaqədar
məmurlara, hüquq-mühafizə orqanlarına rüşvət
verməsi;
- təhsil, mədəniyyət, səhiyyə və
s. sosial sahələrdə çalışanların əmək
haqqının çox aşağı olması ucbatından
"dolanışıq naminə" mövcud olan
rüşvət şəraiti və s.
Yuxarıda sadalanan bu şəraitin təhlili göstərir
ki, korrupsiyaya qarşı mübarizə özünəməxsus
çətinliklərə malikdir. Əsas çətinlik
korrupsiya üçün münbit şəraitin
olmasıdır. Bu şərait cəmiyyətin
strukturu, idarəetmə forması, insanların hüquqi
şüur səviyyəsi, ölkənin sosial-iqtisadi və mədəni
səviyyəsi ilə əlaqədardır. İkincisi, hakimiyyətin yuxarı pillələrində
oturan məmurların korrupsiyaya qurşanması bütün
ölkələrdə yayılmış bu bəlaya
qarşı mübarizəni çətinləşdirir.
Çətinliklərdən digəri ondan ibarətdir
ki, rüşvət alanlar və rüşvət verənlər
öz razılaşmalarını gizli saxlamağa
çalışırlar.
Bütün bu çətinliklərə baxmayaraq
bütün dünyada, o cümlədən Azərbaycanda da
korrupsiyaya və rüşvətxorluğa qarşı
mübarizə aparılır. Qeyd edək ki,
respublikanın Milli Məclisində "Korrupsiya və
rüşvətxorluğa qarşı mübarizə
haqqında" qanun layihəsi müzakirə olunmuş və
qəbul edilmək üçün təqdim edilmişdir.
Korrupsiyaya qarşı mübarizə üçün
beynəlxalq ekspertlər müxtəlif variantlar təklif edirlər. Məsələn,
Nolan komissiyası (Böyük Britaniya, 1995-ci il) korrupsiyaya
qarşı mübarizə üçün cəmiyyətin
bütün sahələrinə tətbiq edilə biləcək
etik davranış normalarından ibarət yeddi prinsip
hazırlamışdır. Bu prinsiplər
aşağıdakılardır:
1. Təmənnasızlıq.
Vəzifəli şəxslər qərarlarını
ancaq ictimaiyyəti nəzərə almaqla qəbul etməlidirlər.
2. Dəyanətlilik.
Vəzifəli şəxslər özlərinin peşə
borclarını yerinə yetirərkən ayrı-ayrı
şəxsləri və təşkilatları maliyyə cəhətdən
və s. asılılığa salmamalıdırlar.
3.
Obyektivlik. Qərarlar qəbul edilərkən (məsul vəzifəyə
təyinat verilərkən, müqavilələr imzalanarkən,
mükafatlar təqdim edilərkən və s.) vəzifəli
şəxslər namizədlərin ancaq iş keyfiyyətlərini
nəzərə almağa borcludurlar.
4.
Hesabatlılıq. Məmurlar qəbul edilən
qərarlara görə cəmiyyət qarşısında
hesabatlı olmalıdırlar və onların fəaliyyəti
ən dəqiq yoxlamalar üçün açıq
olmalıdır.
5.
Aşkarlıq. Məmurların qərarları
və hərəkətləri cəmiyyət
üçün tamamilə aşkar olmalıdır. "Dövlət sirri" qrifi daşıyan qərarlardan
başqa bütün qərarlar aşkar şəkildə əsaslandırılmalıdır.
6.
Vicdanlılıq. Məmurlar öz vəzifə
borclarını yerinə yetirmələrinə aidiyyəti
olan bütün şəxsi maraqları haqqında
açıq bəyanat verməlidirlər və bu
münaqişə nəticəsində ortaya çıxan
bütün nəticələrin cəmiyyətin xeyrinə həll
olunması üçün tədbir görməlidirlər.
7. Rəhbərlik.
Vəzifəli şəxslər rəhbərliyi
həyata keçirərək və şəxsi nümunə
göstərərək sadalanan bütün prinsiplərə əməl
etməlidirlər.
Yuxarıda göstərilən bu prinsiplərin cəmiyyət
həyatının bütün sahələrində, o
cümlədən idarəetmə sistemində tətbiq edilməsi
korrupsiyaya qarşı mübarizənin mənəvi tərəflərini
əhatə edir.
Dünya
təcrübəsini nəzərə alaraq korrupsiyaya
qarşı mübarizənin əsas istiqamətlərini
aşağıdakı kimi müəyyənləşdirmək
olar:
- Cəmiyyətdə
demokratik amillərin gücləndirilməsi, idarəetmə
sistemində, qərarların qəbulu və icrası sahəsində
şəffaflığın təmin edilməsi;
- müəssisələrin təsərrüfat
fəaliyyətinə nəzarətin gücləndirilməsi,
qeyri-leqal (kölgə) iqtisadiyyatın aradan
qaldırılmasında inzibati amillərin gücləndirilməsi;
- cəmiyyətdə korrupsiyanı yaradan
sosial-iqtisadi şəraitin öyrənilməsi,
korrupsiyanın tipologiyasının araşdırılması
və ona qarşı mübarizə metodlarının
düzgün seçilməsi;
Korrupsiyaya qarşı mübarizədə kütləvi
informasiya vasitələrinin rolunun gücləndirilməsi, bu
mübarizədə hökumət və QHT-lər arasında
tərəfdaşlıq münasibətlərinin
yaradılması, ölkəmizdə vətəndaş cəmiyyəti
quruculuğunun sürətləndirilməsi.
Dünya təcrübəsi və respublikamızın
keçid dövrünün sosial-iqtisadi şəraiti nəzərə
alınaraq korrupsiyaya qarşı mübarizə aparmaq
üçün ölkəmizin mövcud şəraitinə
uyğun prioritetlər seçilməli və strateji fəaliyyət
istiqamətləri müəyyənləşdirilməlidir. Əsas prioritetlər
bunlardır:
1.
İdarəetmə sistemində, qərarların qəbulu və
icrası sahəsində şəffaflığın təmin
edilməsi.
Strateji fəaliyyət
istiqamətləri: Hakimiyyətin fəaliyyətinə cəmiyyət
tərəfindən daimi nəzarət mexanizminin
yaradılması; hökumət orqanlarının işi ilə
bağlı ictimai rəyi öyrənmək üçün
vaxtaşırı sorğuların keçirilməsi; ədalətli
rəqabət prinsiplərinə əsaslanan dövlət tədarükünün
açıq və aşkar sisteminin yaradılması; qərarların
ayrı-ayrı qurumların təzyiqlərindən
asılı olmayaraq qəbul edilməsi; korrupsiya doğura biləcək
süründürməçiliyin və bürokratik əngəllərin
qarşısını almaq üçün qərarların
qəbul edilməsinin operativliyinin təmin edilməsi.
2.
Korrupsiyanın aşkarlanması və hüquq-mühafizə
orqanlarının bu sahədə fəaliyyətinin gücləndirilməsi:
Həm ölkə daxilində, həm də xaricdə
qeyri-qanuni yolla əldə edilmiş gəlirin müsadirə edilməsi
və dövlətə qaytarılması; korrupsiyaya
uğramış müəssisələrin, firma və
şirkətlərin qara siyahısının tərtib edilib
KİV vasitəsilə vətəndaşlara
çatdırılması; vətəndaşların
rüşvətxorluq və korrupsiya ilə bağlı
dövlət orqanlarına şikayət etmək imkanlarını
asanlaşdıran səmərəli sistemin yaradılması;
cinayət və cinayət-prossesual qanunvericiliyin dünya
standartlarına uyğun şəkildə təkmilləşdirilməsi;
hüquq-mühafizə sisteminin aşkarlıq və şəffaflığına
yönəlmiş islahatların sürətləndirilməsi.
3.
İdarəçilik sisteminin yenidən təşkil edilməsi,
dövlət müəssisələri və özəl
sektorun təsərrüfat fəaliyyətinə nəzarətin
gücləndirilməsi: Dövlət müəssisələri
və özəl sektorda maliyyə vəsaitinin təyinatı
üzrə güclənməsinə obyektiv nəzarətin təmin
edilməsi; müəssisələrin iqtisadi və maliyyə
fəaliyyətinin auditor yoxlamalarının təmin edilməsi;
müəssisə rəhbərlərinə öz tabeliyində
olan işçilərin fəaliyyətinə optimal nəzarətin
həyata keçirilməsinə imkan yaradılması;
bütün sahələrdə rəhbər işçilərin
öz vəzifə borclarını yerinə yetirmələri
və qanuna əməl etmələri cəhətdən icbari
attestasiyadan keçirilməsi; ştat cədvəlində
"ölü canlar"ın çıxarılması və
sonradan onların meydana gəlməsinə yol verilməməsi;
dövlət orqanlarında çalışan orta və iri məmurların
gəlirlərinə və xərclərinə səmərəli
nəzarətin həyata keçirilməsi; aşağı səviyyəli
heyətə korrupsiyaya qurşanmış rəislərdən
şikayət etmək imkanının yaradılması; idarəçilik
sistemində ümumdövlət etikasının səviyyəsinin
yüksəldilməsi.
4.
Korrupsiyaya qarşı mübarizədə kütləvi
informasiya vasitələrinin rolunun gücləndirilməsi:
Korrupsiyanı ifşa etmək üçün söz
azadlığının təmin edilməsi və kütləvi
informasiya vasitələrinə geniş imkan yaradılması;
KİV orqanlarına korrupsiya ilə əlaqədar hakimiyyət
orqanlarından məlumat almaq imkanı yaradılması;
hakimiyyət orqanları tərəfindən KİV-i
diskriminasiya imkanlarının məhdudlaşdırılması;
korrupsiya ilə bağlı müstəqil jurnalist
araşdırmaları aparılmasına imkan
yaradılması; cəmiyyətdə gedən mürəkkəb
prosesləri dərindən anlamaq üçün jurnalistlərin
peşəkarlıq səviyyəsinin yüksəldilməsi.
Son illərdə respublikamız korrupsiyaya qarşı
mübarizə ilə bağlı bir çox beynəlxalq
konvensiyalara qoşulmuş və bəzi beynəlxalq sənədləri
imzalamışdır. Bu baxımdan Azərbaycan Avropa
Şurasının Korrupsiya ilə əlaqədar
mülki-hüquqi məsuliyyət haqqında, Korrupsiya ilə əlaqədar
cinayət məsuliyyəti haqqında və BMT-nin Transmilli
mütəşəkkil cinayətkarlığa qarşı
konvensiyalarına qoşulmuşdur.
Ölkədə
rüşvətxorluğa, korrupsiyaya qarşı ictimai nəzarətin
daha da gücləndirilməsini zəruri hesab edən Prezident
İlham Əliyev 9 fevral 2011-ci il tarixdə
Qazax rayonu ictimaiyyətinin nümayəndələri ilə
görüşündə bu məsələdən bəhs
edərək demişdir: "Bəzi hallarda, xüsusilə,
sahibkarlara qarşı ədalətsiz hərəkətlərin
aradan qaldırılması üçün son zamanlar
çox ciddi tədbirlər görülür. Bu
tədbirlər mütəmadi qaydada görülür, amma mən
hesab edirəm ki, biz bu sahədə səylərimizi daha da
gücləndirməliyik. Əsassız
müdaxilələrə, lazımsız yoxlamalara son
qoyulmalıdır".
Qeyd edək ki, korrupsiyaya qarşı mübarizə prosesində
əhali arasında geniş maarifləndirmə işinin səmərəli
təşkili mühüm əhəmiyyət kəsb edir. Dövlət
Proqramında maarifləndirmə tədbirlərinin əhəmiyyəti
nəzərə alınaraq göstərilir ki, bu sənəd
korrupsiyanın mahiyyəti, səbəbləri və onun
doğurduğu təhlükələr haqqında ictimaiyyəti
hərtərəfli maarifləndirmək və məlumatlandırmaq
məqsədilə müvafiq tədbirlərin həyata
keçirilməsini nəzərdə tutur.
Prezident
İlham Əliyev 2011-ci il fevralın 10-da Tovuz və Qazax rayon
ictimaiyyətinin nümayəndələri ilə
görüşündə cəmiyyətdə sosial ədalət
prinsiplərinin bərqərar olunması,
inkişafımıza mane olan bürokratik əngəllərin,
rüşvətxorluq və korrupsiyaya qarşı mübarizədə
ictimai nəzarətin gücləndirilməsindən bəhs
edərək demişdir: "Ölkədə ictimai nəzarət
daha da güclü olmalıdır, rüşvətxorluğa,
korrupsiyaya qarşı mübarizə daha da ciddi
aparılmalıdır. Mən Azərbaycanın bütün vətəndaşlarından
xahiş edirəm ki, bütün xoşagəlməz hallar
haqqında Prezident Administrasiyasına və digər müvafiq
qurumlara, yerli icra hakimiyyəti orqanlarına məlumat versinlər
ki, biz bu nöqsanları, bu yaraları daha da tezliklə aradan
qaldıraq".
Sakit HÜSEYNOV,
AMEA-nın Fəlsəfə,
Sosiologiya və
Hüquq İnstitutunun şöbə
müdiri,
fəlsəfə elmləri doktoru
Xalq qəzeti.-
2011.- 20 aprel.- S. 4.