Şərqin ilk operasının yeni həyatı
Muğam müsabiqələrinin
bir səmərəsi də "Leyli və Məcnun"a yeni səslərin
gətirilməsi oldu
Azərbaycan
Dövlət Opera və Balet Teatrının 102-ci
mövsümü zəngin repertuar, yaddaqalan tamaşalar,
uğurlu ifalar və ən başlıcası tamaşaçı-sənətsevər
marağının cəlb edilməsiylə davam edir. Əslində
bu teatr mövcud olduğu bütün dövrlərdə
paytaxt sakinlərinin və şəhərimizin
qonaqlarının daim məhəbbətlə, sevgi ilə
üz tutduğu ünvan olub. Yeni əsrin ilk onilliyindən
etibarən bu mədəniyyət müəssisəsinə
üz tutanların dövri olaraq artması isə milli-mənəvi
dəyərlərimizin təəssübünü çəkən
hər kəsdə böyük məmnunluq hissi yaradır. 15,
25, 35 il əvvəl bu teatrın tamaşaçısı
olmuş bir qələm sahibi kimi aprelin 8-də "Leyli və
Məcnun"a yenidən baxdım və öz təəssüratlarımı
hörmətli oxucularla da bölüşmək istədim.
"Leyli
və Məcnun" indi tamaşaçılara əməkdar
incəsənət xadimi Hafiz Quliyevin quruluşunda təqdim
olunur. Həm onun, həm də tamaşanın musiqi rəhbəri
və dirijoru, xalq artisti, professor Cavanşir Cəfərovun
birgə ərsəyə gətirdikləri iş barədə
söz açarkən fransız şairi Pol Elyarın bir ifadəsi
yada düşür. Elyar yazırdı ki, yaradıcı
insanın əsər ortaya qoyması silahlı adamların
atışmasına bənzəyir - güllə ya birbaşa
beyinə dəyəcək, ya da, ümumiyyətlə, kənardan
keçəcək. Çox qəribə bənzətmədir.
Amma fikrin ifadə olunması üçün kifayət qədər
cəlbedicidir. Tamaşaçısı olduğumuz səhnə
əsərinin birbaşa beyinə təsir edəcək şəkildə
hazırlanması danılmaz bir fakt idi. Bu tamaşanın
ortaya gəlməsində xidməti olan hər kəsin
üç istiqamətli məhəbbəti
görünürdü: Füzuli sözünə, Üzeyir
musiqisinə və zalda əyləşən ən sadə
tamaşaçının zövqünə olan məhəbbət,
hörmət və ehtiram.
Hərdən
belə ifadələr də eşidilir ki, bu operanı
Üzeyir Hacıbəyli 1908-ci ildə tamaşaçılara
təqdim edib, vəssalam. Daha orada nə yenilik etmək olar? Qətiyyən
razılaşmaq mümkün olası qənaət deyil. Çünki
ilk tamaşadan sonra (Hüseynqulu Sarabskinin ifası nəzərdə
tutulur) Əlövsət Sadıqov, Hüseynqulu Hacıbababəyov,
Əbülfət Əliyev, Bakir Haşımov və digərləri
tamamilə fərqli məcnunlar yaratmışdılar. Bilavasitə
canlı tamaşalarında iştirak etdiyimiz Qulu Əsgərov,
Arif Babayev, Baba Mirzəyev, Canəli Əkbərov, Alim
Qasımov və Mənsum İbrahimov da qətiyyən bir-birinə
oxşamayan məcnunların müəllifləridir. Qulu Əsgərovun
Məcnununda ürək dağlayan bir kövrəklik var idisə,
Arif Babayevin səs imkanları tükənməz idi. Canəli
Əkbərov Füzuli qəzəlini tamaşaçıya məhz
Füzulinin istədiyi kimi çatdırmağın ustası
idisə, Baba Mahmudoğlunun aktyor kimi səhnə
üçün, opera üçün yaranması şəksiz
idi. Alim Qasımov tamamilə orijinal aləmli, həqiqi bir Məcnun
yaratmışdısa, Mənsum İbrahimov operanın 100
illiyi ərəfəsində bu möhtəşəm yubileyə
layiq bir Məcnun ərsəyə gətirdi. Əlbəttə,
burada aktyorun şəxsi keyfiyyətləri xüsusi əhəmiyyət
kəsb edir, amma quruluşçu rejissorun xidməti də
danılmazdır. Hafiz Quliyevin əməyini bir də ona
görə yüksək qiymətləndirməliyik ki, bu
gün o, xalq artisti Mənsum İbrahimovla yanaşı gənc
və istedadlı ifaçılar olan Səbuhi İbayev və
İlkin Əhmədovu da ünlü məcnunlar
sırasına qaldırmışdır.
Məcnunun
hər iki gənc ifaçısının səhnədəki
imkanları tamamilə qaneedicidir. Səbuhinin muğamı sadəcə
muğam kimi deyil, bilavasitə ariya kimi ifa etməsi (bu,
Üzeyir dahiliyi idi ki, klassik operadakı ariyanı "Leyli və
Məcnun"da muğam parçaları ilə əvəz
etmişdir) üstün cəhətdirsə, İlkinin
kadensiyaları - öz ifasına tamamlama və ya fasilə
xarakteri verən səs çalarları böyük maraqla
qarşılanır.
Məcnunlar
haqqında deyilənləri leylilərimiz haqqında da qətiyyətlə
söyləyə bilərik. Amma bir az fərqli şəkildə.
Belə ki, əvvəlki leylilər haqqında konkret fikir
söyləmək imkanımız çox azdır. Zeynəb
Xanlarova, Rübabə Muradova, Rəsmiyyə Sadıqova, Nəzakət
Məmmədova, Raziyə Şirinova, Səkinə
İsmayılova, Gülyaz Məmmədova, Gülüstan Əliyeva,
Nəzakət Teymurova və başqa ifaçılar isə,
sözün həqiqi mənasında, Şərqin ilk
operasına yeni-yeni rənglər bəxş etmiş səs və
ifa sahibləri, sənət xadimləridir. Yəqin ki, məcnunları
sayarkən Səbuhi və İlkinin adını çəksəm
də, leylilərin sırasında Vüsalə Musayevanın
adını görməyən oxucu bir qədər təəccüblənəcək.
Amma təəccüblənməyə heç bir əsas
yoxdur. Çünki mən bilavasitə gənc opera qəhrəmanlarımız
olan Vüsalə Musayeva, Səbuhi İbayev, İlkin Əhmədov
və Təyyar Bayramovun (İbn-Səlam) ifasından
aldığım məmnunluq hisslərindən sonra bu sətirləri
yazmaq qərarına gəldim. Bu, sevindirici haldır, məmnunluq
gətirən məqamdır ki, iyirminci əsrin ilk onilliyində
yaranan "Leyli və Məcnun" operası yeni əsrin ilk
onilliyində yeni ifalarla zənginləşir. Yeri gəlmişkən,
Vüsalə Musayeva, İlkin Əhmədov və Təyyar
Bayramov ölkədə keçirilən muğam müsabiqələrinin
üzə çıxardığı istedadlı
ifaçılardır. Ona görə də Heydər Əliyev
Fondunun təşəbbüsü ilə keçirilən həmin
müsabiqələr ümumxalq minnətdarlığı ilə
qarşılanır.
Aprelin
8-də baxdığımız tamaşadan sonra qələmə
almaq istədiyimiz növbəti məqamı qeyd etməzdən
əvvəl opera teatrının keçmiş rəssamı,
mərhum sənətkar Əyyub Fətəliyevin bir ifadəsini
yada salmaq istərdim. 90-cı illərin əvvəllərində
radio üçün veriliş hazırlamaq məqsədlə
Əyyub müəllimlə görüşmüşdüm. O,
teatr rəssamlığını "gözlər
üçün musiqi" adlandırmışdı. İndi
xalq rəssamı, Dövlət mükafatı laureatı Rafiz
İsmayılovun "Leyli və Məcnun" operasına
verdiyi rəssam quruluşunu görəndə Əyyub müəllimin
həmin ifadəsinin nə qədər uğurlu olduğunu
düşündüm. Yeri gəlmişkən, əməkdar
incəsənət xadimi, mayestro Sevil Hacıyevanın
dirijorluğu yüksək qiymətləndirilməlidir. Onun rəhbərlik
etdiyi kollektivin ifasında nəinki hansısa ahəngsizlik və
ya kakofoniya qeydə alınmırdı, əksinə,
ifaçılar mükəmməl bir müşayiət ilə
ulu bəstəkarın ruhuna ehtiram nümayiş etdirirdilər.
Leylinin həyatının son anlarında səhnənin dərinliklərində
- "səmada" görünən ulduzlara üz tutması
isə onun öz ulduzunun sönməsinə işarə kimi qəbul
edilirdi. Üvertura, proloq, ariyalar, xorlar, duet, trio, orkestr epizodları,
rəqs və başqa parçaların hər biri
üçün uğurlu rəssam quruluşu verilmişdi.
Birinci
pərdədə Məcnunun Leyli ilə görüşməsi
səhnəsində oxunan "Mahur Hindi" muğamı Məcnunun
elçilərinin rədd edilməsindən sonra səslənən
Şahnazla əvəz olunur, nakam qəhrəmanın son nəfəsində
isə "Şüştər"lə tamamlanır. Üzeyir
Hacıbəyli dahiliyinin düzdüyü
ardıcıllıqdır. Bəs bunu gənc aktyorlar
tamaşaçıya necə çatdırırdılar? Yuxarıda
qeyd etdiyimiz kimi yüksək səviyyədə. Xalq artisti
Şahlar Quliyevin (Nofəl) oxuduğu "Heyratı", Nəzər
Bəylərovun (İbn-Səlam) ürəyi riqqətə gətirən
kədəri, Mütəllim Dəmirovun (Məcnunun atası)
çaşqınlıq və psixoloji sarsıntılar
içərisində hüznlü məqamlar yaşaması -
hər şey operanın adına layiq idi. Əməkdar artist
Gülyaz Məmmədovanın Leylisini görəndə isə
zaldakılardan kimsə səsini gizlətmədən dedi:
"Halal olsun, bu Leylini seçənə!" Halal olsun.
...Üzeyir bəy çox sonralar "Leyli və Məcnun"dan "Koroğluya" qədər adlı məqaləsində yazırdı: "Təxminən 1897-98-ci illərdə 13 yaşlı uşaq ikən doğma şəhərim Şuşada həvəskar aktyorların ifasında "Məcnun Leylinin məzarı üstündə" səhnəsini gördükdən sonra məndə bu operanı yazmaq ideyası yarandı". Yəni, Şuşa Azərbaycan xalq musiqisinin əsas ocaqlarından, milli-mənəvi mərkəzlərindən biridir. İndi hər bir azərbaycanlının ürəyində bu operaların tamaşasına məhz Şuşada baxmaq arzusu yaşayır. Ancaq fikrimcə, həmin günü hamıdan çox Üzeyir bəyin ruhu arzulayır. Ruhu...şad olsun!
İttifaq MİRZƏBƏYLİ
Xalq qəzeti.- 2011.- 22 aprel.- S. 7.