Azərbaycan
iqtisadiyyatı dinamik inkişaf yolundadır
Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti cənab İlham Əliyevin sədrliyi
ilə iyulun 12-də Nazirlər Kabinetinin 2011-ci ilin birinci
yarısının sosial-iqtisadi inkişafının
yekunlarına həsr olunmuş iclasında səslənən
fikirlər bunu bir daha təsdiq edir
"...Altı
ayda Azərbaycan iqtisadiyyatı uğurla inkişaf etmişdir.
Ölkədə bütün proseslər müsbət istiqamətdəinkişaf
edir və bu, bir daha onu göstərir ki, həm bizim
seçdiyimiz yol düzgün yoldur, həm də
apardığımız siyasət uğurlu inkişafı təmin
edir.
İlham ƏLİYEV,
Azərbaycan Respublikasının
Prezidenti
Müstəqil
Azərbaycan Respublikasının uzunmüddətli inkişaf
strategiyasını müəyyənləşdirmiş
ümummilli lider Heydər Əliyev özünün fenomenal
siyasi keyfiyyətləri sayəsində nəinki müasir
dövrün çağırışlarına adekvat olan
yeni Azərbaycan dövlətçiliyi ideyasını ifadə
etmiş, həm də Azərbaycan xalqının ən
geniş, bu ideyanı həyata keçirən siyasi və
intellektual qüvvələrini - səriştəli idarəçiləri
və Azərbaycanı mütərəqqi inkişaf orbitinə
çıxarmağa qabil olan savadlı, geniş dünya
görüşünə malik insanları öz ətrafında
birləşdirməyə və onları bu ideyanın həyata
keçirilməsinə səfərbər etməyə nail
olmuşdur. Ulu öndər bu məsələləri hələ
ötən əsrin 70-80-cı illərindən
görürdü və bir çox azərbaycanlı gəncləri
SSRİ-nin aparıcı ali təhsil müəssisələrində
təhsil almağa göndərirdi. Məhz bunun nəticəsidir
ki, hələ Heydər Əliyevin hakimiyyəti illərində
ümumi milli mənafeyi hər şeydən üstün
tutmağı bacaran komanda formalaşmışdır. Bu
gün isə ulu öndərin layiqli siyasi varisi Prezident
İlham Əliyev bünövrəsi Heydər Əliyev tərəfindən
qoyulmuş milli dövlətçılik təməlinə əsaslanaraq
Azərbaycanı uğurla siyasi və iqtisadi modernləşməyə
doğru aparır. Ölkədə iqtisadiyyatın
liberallaşdırılması, ölkənin beynəlxalq aləmdə
geosiyasi və geoiqtisadi çəkisinin artırılması,
sosial, iqtisadi və siyasi sabitliyin təmin edilməsi, vətəndaş-dövlət
birliyinə nail olunması və digər mühüm amillərin
yerinə yetirilməsi nəticəsində, müstəqil Azərbaycanın
yüksələn xətlə inkişafı təmin
edilmişdir.
Ölkə
başçısı cənab İlham Əliyevin sədrliyi
ilə Nazirlər Kabinetinin 2011-ci ilin birinci
yarısının sosial-iqtisadi inkişafının
yekunlarına həsr olunmuş iclasında səslənən
fikirlərdən də aydın olduğu kimi, məhz həyata
keçirilən məqsədyönlü siyasətin nəticəsidir
ki, son bir neçə il bütün dünyada daha çox
maliyyə-iqtisadi böhran dövrü kimi yadda
qaldığı halda, Azərbaycan bu illərin hər birini,
o cümlədən 2011-ci ilin ilk yarısını yaddaqalan
uğurlarla başa vurmuşdur. Bu illərin Azərbaycan Respublıkası,
milli iqtisadiyyatımız üçün nəzərəçarpacaq
uğurlarla başa çatması, iqtisadiyyatın böhran
"küləyindən" məharətlə qorunması,
bütün layihələrin ardıcıl şəkildə
reallaşdırılması, hər bir istiqamətdə fasiləsiz
fəaliyyətin təmin edilməsi və s. kimi məsələlər
ölkəmizin iqtisadi inkişaf modelinin, bu modelin səciyyəvi
xüsusiyyətlərinin, gələcək təkmilləşdirmə
imkanlarının daha dərindən
araşdırılmasını və elmi əsaslandırılmasını
tələb edir. Təbii ki, bütün bunlar həm də
iqtisadi inkişafın daha da sürətləndirilməsində,
mövcud təbii-iqtisadi resursların tam və səmərəli
şəkildə təsərrüfat dövriyyəsinə cəlb
edilməsində elm adamlarının və alimlərin də
üzərinə böyük vəzifələrin
düşdüyünü göstərir.
Dünya
təcrübəsi də sübut edir ki, hər bir ölkənin
davamlı inkişafını təmin etmək
üçün, ilk növbədə, müvafiq inkişaf
modeli seçilməli və onun reallaşdırılması
istiqamətində addımlar atılmalıdır. Əksər
hallarda ayrı-ayrı ölkələrin inkişaf yolu
iqtisadi nəzəriyyədən məlum olan ənənəvi
modellərə uyğun gəldiyi halda, bəzən fərqli
təcrübəyə də rast gəlinir. Məsələn,
müstəqil Azərbaycan Respublikasının tarixinə,
iqtisadi inkişaf dinamikasına, ölkədə cərəyan
edən sosial-iqtisadi və siyasi proseslərin xronologiyasına
nəzər saldıqda hazırkı inkişaf modelini tərəddüdsüz
olaraq - HEYDƏR ƏLİYEV MODELİ adlandırmaq olar. Ona
görə ki, əldə edilən bütün
uğurlarımızın başlıca səbəbi
xalqımızın dahi oğlu, ümummilli lideri Heydər Əliyevin
ölkəyə rəhbərlik etdiyi bir dövrə təsadüf
edir və bütün uğurlar məhz bu unudulmaz insanın əvəzsiz
zəhməti və təşəbbüsü ilə
reallaşdırılan beynəlxalq müqavilələrin,
sosial-iqtisadi və siyasi arenada yüksək iradə və qətiyyətlə
həyata keçirilən islahatların nəticələridir.
Bu gün böyük inamla reallaşdırılan Heydər Əliyev
strategiyasının nəticəsi olaraq Azərbaycan
Respublikası öz dövlət müstəqilliyinin möhkəmləndirilməsi,
ölkədə tarazlı inkişafın təmin edilməsi
istiqamətində atılan addımlar və analoqu olmayan
iqtisadi uğurları ilə beynəlxalq aləmdə
nüfuzlu söz sahibinə çevrilmişdir. Azərbaycan
Respublikası beynəlxalq aləmə sürətlə
inteqrasiya edən, dinamik iqtisadi inkişafını və
siyasi sabitliyini təmin etmiş müstəqil bir dövlətdir.
Artıq Azərbaycan mötəbər kürsülərdən
öz sözünü deməyə, öz haqlı
mövqeyini bildirməyə və qorumağa qadirdir, zəngin
iqtisadi potensiala, bu potensialdan milli və dövlətçilik
maraqları naminə tam və şəriksiz istifadə
hüququna malikdir. Bütün bunları ölkə
başçısının sədrliyi ilə Nazirlər
Kabinetinin 2011-ci ilin birinci yarısının sosial-iqtisadi
inkişafının yekunlarına həsr olunmuş
iclasında səslənən fikirlər də bir daha təsdiq
edir.
İclasda
da qeyd edildiyi kimi, bütövlükdə son altı ayda
qarşıda duran bütün iqtisadi və sosial məsələlər
uğurla həll olunmuş, ÜDM həcmində 0,9 faizlik
artım təmin olunmuşdur. ÜDM artımı kiçik rəqəmlə
ifadə olunsa da sevindirici hal ondan ibarətdir ki, bu
artımın əsas hissəsi qeyri-neft sektorunun üzərinə
düşür. Son illər ərzində aparılan
islahatların nəticəsidir ki, axırıncı altı
ay ərzində yalnız qeyri-neft sektorunda iqtisadi artım 7,2
faiz təşkil etmişdir. Bu isə onu göstərir ki,
ölkə iqtisadiyyatı dinamik inkişaf edir və milli
iqtisadiyyatın enerji amilindən asılılığı
azalır. Eyni zamanda bu nəticə ümid verir ki, növbəti
aylarda və illərdə Azərbaycan iqtisadiyyatının
şaxələndirilməsi üçün daha geniş
imkanlar təmin ediləcəkdir.
Qeyri-neft
sektorunun aparıcı istiqamətlərindən olan, eləcə
də ölkənin ərzaq təminatının əsasını
təşkil edən kənd təsərrüfatı sahəsində
də son altı ayda 6,2 faizlik artım əldə
olunmuşdur. Statistik məlumatlar göstərir ki, 2011-ci ilin
altı ayı ərzində əhalinin pul gəlirləri 17
faiz, inflyasiya isə cəmi 8,8 faiz artmışdır ki, bu da
nəticədə insanların rifah halının
yaxşılaşdırılması üçün əlverişlidir.
Həyata keçirilən islahatların, uğurla
reallaşdırılan dövlət proqramlarının nəticəsidir
ki, ilk dəfə olaraq Azərbaycan büdcəsi - büdcə
xərclərimiz 20 milyard dollara çatmışdır. Əlbəttə,
bu, imkan verir ki, qarşıdakı aylarda da vacib olan
infrastruktur və sosial məsələlərin həlli
üçün lazımi maliyyə təminatları ödənilsin.
Eyni zamanda, büdcə ilə yanaşı, ölkəmizin
strateji valyuta ehtiyatlarının həcmində də
müvafiq artıma nail olunmuşdur. Belə ki, bu ilin əvvəlindən
valyuta ehtiyatlarımız 9 milyard dollar artmışdır ki,
bu da kifayət qədər böyük göstəricidir.
Ümumilikdə isə hazırda ölkəmizin strateji valyuta
ehtiyatları 38 milyard dollar səviyyəsindədir ki, bu da
ölkə iqtisadiyyatının davamlı
inkişafını təmin etməyə, insanların sosial
problemlərinin həlli üçün əlavə maliyyə
resurslarını cəlb etməyə, bir sözlə,
ölkə iqtisadiyyatının hərtərəfli
inkişafına nail olmağa əlverişli şərait
yaradır.
Həmişə
olduğu kimi, bu ilin birinci yarısında da sosial məsələlərin
həlli Azərbaycan dövlətınin diqqət mərkəzində
olmuşdur. Bəzi kateqoriya üzrə - büdcədən
maliyyələşən təşkilatlarda
çalışan insanların əməkhaqlarının
qaldırılması, pensiyaların artımı və s. qeyd
edilənləri bir daha təsdiq edir. Xüsusilə, 2011-ci il
iyulun 1-dən 2006-cı ilə qədər pensiyaya
çıxmış şəxslərin orta pensiyası təxminən
40 faiz artmışdır. Bu da hökumətin sosial məsələlərin
həllinə, insanların rifah halının yüksəldilməsinə
diqqət və qayğısı kimi cəmiyyət tərəfindən
də yüksək rəğbətlə
qarşılanmışdır. Pensiyaların artımı ilə
bağlı müvafiq sərəncamla təqribən 900 minə
qədər pensiyaçının pensiyası
artmışdır. Paralel olaraq ünvanlı sosial yardım
proqramı çərçivəsində 125 min ailənin hər
birinə orta hesabla ayda 104 manat kömək göstərilir.
Bunun nəticəsidir ki, son 7 il ərzində yoxsulluq şəraitində
yaşayanların sayı 5 dəfə aşağı
düşmüş, təkcə bu ilin altı ayında
ölkədə 38 min yeni iş yeri
açılmışdır.
Bütün
bunlar Azərbaycan hökumətinin müvəffəqiyyətlə
həyata keçirdiyi sosial-iqtisadi tədbirlər
proqramının, düşünülmüş daxili və
xarici siyasətin real nəticələrinin bir qismidir. Təbii
ki, yuxarıda göstərilən uğurlu nəticələr
sahibkarlıq, tikinti-quruculuq və s. kimi sahələrdə də
müvafiq irəliləyişlərə, davamlı
uğurlara şərait yaradır.
Nazirlər
Kabinetinin 12 iyul 2011-ci il tarixli iclasında da qeyd edildiyi kimi, məhz
həyata keçirilən çoxsaylı uğurlu
islahatların nəticəsidir ki, son altı ay ərzində
dövlət büdcəsinin mədaxili 5 milyard 610,8 milyon
manat və ya 110,9 faiz təşkil etmişdir. Cəmi mədaxilin
2 milyard 564,9 milyon manatı Vergilər Nazirliyinin, 542,4 milyon
manatı Dövlət Gömrük Komitəsinin, 2 milyard 461
milyon manatı isə Dövlət Neft Fondunun payına
düşür. Statistik məlumatlar göstərir ki, 2011-ci
ilin 6 ayı ərzində dövlət büdcəsinin xərcləri
4 milyard 882,1 milyon manat icra edilmişdir. Büdcə xərclərinin
30,9 faizi və ya 1 milyard 508,1 milyon manatı
sosialyönümlü olmaqla, ötən ilin eyni dövrü
ilə müqayisədə 152,6 milyon manat və ya 11,3 faiz
çox təşkil etmişdir. O cümlədən, təhsil
xərclərinə 50,9 milyon manat və ya 9,9 faiz, sosial
müdafiə və sosial təminat xərclərinə isə
62,1 milyon manat və ya 10,2 faiz çox vəsait yönəldilmişdir.
Son
altı ay ərzində iqtisadi inkişafın zəruri şərti
olan investisiya qoyuluşlarında da müvafiq dinamika təmin
edilmişdir. Belə ki, hesabat dövründə ölkə
iqtisadiyyatına bütün maliyyə mənbələri
hesabına 4 milyard 476,6 milyon manat, o cümlədən daxili mənbələr
hesabına 3 milyard 257,8 milyon manat investisiya qoyulmuşdur ki,
bunun da 1 milyard 348 milyon manatı dövlət büdcəsinin
vəsaiti hesabına həyata keçirilmişdir.
Göründüyü kimi, daxili investisiyalar 72,7 faiz paya malik
olmaqla üstünlük təşkil edir. İnvestisiya qoyuluşları
və kreditlərin verilməsində müsbət cəhətlərdən
biri də ümumi həcmdə regionlara daha çox vəsaitin
yönəldilməsidir. Yalnız 2011-ci ilin ilk
yarısında Sahibkarlığa Kömək Milli Fondunun vəsaitləri
hesabına 823 sahibkarlıq subyektinə ayrılan 72 milyon manat
güzəştli kreditlərin 72 faizinin respublikanın
ayrı-ayrı regionlarının payına düşməsi
qeyd edilənləri bir daha sübut edir.
Araşdırmalar
göstərir ki, vəsaitlərin 70 faizindən çoxu
aqrar sektorun inkişafına yönəldilmişdir ki, bu
kreditlər hesabına da 3500 yeni iş yeri
yaradılmışdır. Bu isə ötən ilin müvafiq
dövrü ilə müqayisədə kredit alan
sahibkarların sayı və kreditlərin məbləği
üzrə 1,5 dəfə, yeni iş yerlərinin sayı
üzrə isə 1,6 dəfə artım deməkdir.
Bazar
iqtisadiyyatı tələblərinə uyğun olaraq, özəl
sektorun inkişafı istiqamətində həyata keçirilən
ardıcıl tədbirlər nəticəsində son altı
ayın göstəricilərinə əsasən artıq
qeyri-dövlət sektorunun vergi daxilolmalarında xüsusi
çəkisi 72,9 faizə çatmışdır. Nəzərə
alsaq ki, bazar iqtisadiyyatında dövlətin iqtisadi
dayağını vergi daxilolmaları təşkil edir, onda
özəl sektorun inkişafına yönəlik tədbirlərin
miqyasının daha da genişləndirilməsi məqsədəuyğun
olardı.
İstər
"Azərbaycan Respublikası regionlarının sosial-iqtisadi
inkişafı Dövlət Proqramı"na, istərsə də
ölkənin davamlı inkişaf tələblərinə
uyğun olaraq regional inkişaf həmişə olduğu kimi,
son altı ayda da dövlətin iqtisadi siyasətinin prioritetini
təşkil etmişdir. Nəticədə hesabat
dövründə "bir pəncərə" sistemi ilə
qeydiyyata düşən 32,5 mindən çox sahibkarın
57,2 faizi müxtəlif regionlarda qeydiyyata
alınmışdır.
Ümumilikdə
2011-ci ilin altı ayı ərzində ölkədə
makroiqtisadi sabitlik, strateji valyuta ehtiyatlarının
artımı və səmərəli istifadəsi, milli
valyutanın sabitliyi təmin edilmiş, sahibkarlığa
dövlət dəstəyi gücləndirilmiş, qeyri-neft
sektorunun inkişaf sürəti neft sektorunu üstələmişdir.
Bütün
bunlar həm Nazirlər Kabinetinin iclasında səslənən
fikirlərdə, həm də Dövlət Statistika Komitəsinin
cari ilin ilk yarısının sosial-iqtisadi
inkişafını əks etdirən göstəricilərində
də öz ifadəsini tapmışdır. Belə ki, 2011-ci
ilin birinci yarısında ötən ilin müvafiq
dövrü ilə müqayisədə ümumi daxili məhsul
istehsalı 169,9 milyon manat artaraq 22,5 milyard manata
çatmışdır. ÜDM-in 66,2 faizi məhsul
istehsalı sahələrində, o cümlədən 54,7 faizi
sənayedə, 6,9 faizi inşaat kompleksində, 4,6 faizi kənd
təsərrüfatında yaradılmışdır. Xidmət
sahələrinin əlavə dəyərdə xüsusi
çəkisi 27,9 faiz, o cümlədən nəqliyyatda 6,2
faiz, ticarət və pullu xidmətdə 8,7 faiz, rabitədə
1,7 faiz, sosial və digər xidmətlərdə 11,4 faiz təşkil
etmişdir. ÜDM-in 5,9 faizi məhsula və idxala xalis vergilərin
payına düşmüşdür. Orta hesabla hər bir nəfərə
düşən ümumi daxili məhsul istehsalı 2496,9 manat
(3149,5 ABŞ dolları) olmuşdur. Əlavə dəyər
istehsalı qeyri-neft sektorunda ötən illə müqayisədə
7,2 faiz artmış, neft sektorunda isə 5,1 faiz
azalmışdır.
Statistik
məlumatların təhlili göstərir ki, 2011-ci ilin birinci
yarısında sənaye istehsalında da artım
müşahidə edilmişdir. Ümumi daxili məhsulun tərkibində
ən böyük xüsusi çəkiyə malik olan sənaye
sahələrində fiziki şəxslərin fəaliyyəti
də nəzərə alınmaqla 15,6 milyard manatlıq sənaye
məhsulu istehsal edilmişdir. Məhsulun 76,4 faizi mədənçıxarma
bölməsində, 17,7 faizi emal bölməsində, 5,3 faizi
elektrik enerjisi, qaz və buxar istehsalı,
bölüşdürülməsi və təchizatı
bölməsində, 0,6 faizi su təchizatı,
tullantıların təmizlənməsi və emalı
bölməsində istehsal olunmuşdur. 2010-cu ilin birinci
yarısı ilə müqayisədə məhsul istehsalı
emal bölməsində 6,3 faiz, elektrik enerjisi, qaz və buxar
istehsalı, bölüşdürülməsi və təchizatı
bölməsində 9,1 faiz, su təchizatı,
tullantıların təmizlənməsi və emalı
bölməsində 9,2 faiz artmışdır. O cümlədən,
sənayenin qeyri-neft sektorunda məhsul istehsalı 10,3 faiz
artmışdır. Mədənçıxarma bölməsinin
məhsullarından neft hasilatı 23,9 milyon ton, qaz hasilatı
12,9 milyard kubmetr təşkil etmişdir.
Sözügedən
dövrdə emal sektorunda qida məhsulları istehsalı 5,6
faiz, içki istehsalı 20,3 faiz, toxuculuq sənayesi məhsulları
istehsalı 21,7 faiz, geyim istehsalı 35,6 faiz, dəri və dəridən
məmulatlar, ayaqqabı istehsalı 7,3 faiz, ağac emalı və
ağacdan məmulatlar istehsalı 38,5 faiz, kağız və
karton istehsalı 81 faiz, poliqrafiya fəaliyyəti 16,3 faiz, neft
məhsulları istehsalı 3,3 faiz, kimya sənayesi məhsulları
istehsalı 39 faiz, rezin və plastik məmulatlar istehsalı
3,9 faiz, metallurgiya sənayesi məhsulları istehsalı 70,6
faiz, elektrik avadanlıqları istehsalı 40,9 faiz,
maşın və avadanlıqların istehsalı 10,5 faiz,
avtomobil, qoşqu və yarımqoşquların istehsalı
33,3 faiz, maşın və avadanlıqların
quraşdırılması və təmiri 24,9 faiz
artmışdır.
İlin
ilk yarısında aqrar sahədə də müsbət nəticələr
əldə edilmiş, yaz tarla işləri uğurla başa
çatdırılmışdır. Statistika Komitəsinin məlumatlarına
əsasən iyun ayının 22-nə kimi 397,3 min hektar sahədə
yazlıq bitkilərin əkini aparılaraq 29,7 min hektar sahədə
dənli və dənli paxlalılar, 33,6 min hektar sahədə
dən üçün qarğıdalı, 80,8 min hektar sahədə
tərəvəz, 65,1 min hektar sahədə kartof, 42,8 min hektar
sahədə pambıq, 33,2 min hektar sahədə bostan bitkiləri,
7,3 min hektar sahədə şəkər çuğunduru,
10,8 min hektarda dən üçün günəbaxan, 1435
hektar sahədə tütün və s. əkilmişdir.
Ötən ilin müvafiq dövrü ilə müqayisədə
yazlıq bitkilərin əkin sahəsi 21,6 min hektar, o cümlədən
pambığın əkin sahəsi 12,4 hektar, dən
üçün qarğıdalının əkin sahəsi
4,1 min hektar, bostan bitkilərinin əkin sahəsi 730 hektar,
tütünün əkin sahəsi 84 hektar
artmışdır.
İyul
ayının 1-nə kimi qarğıdalı istisna olmaqla 486,9
min hektarın taxılı biçilmiş və həmin sahələrdən
1191,9 min ton məhsul toplanmışdır. Qeyd etmək
lazımdır ki, ötən ilin müvafiq dövrü ilə
müqayisədə 57 min hektar az sahənin
taxılının biçilməsinə baxmayaraq 73,2 min ton
çox məhsul toplanmış, məhsuldarlıq 3,9 sentner yüksələrək
24,5 sentnerə bərabər olmuşdur. Bu da dövlət tərəfindən
aqrar sektora göstərilən diqqətin nəticəsidir.
Belə ki, artıq təkcə istifadədən kənarda
qalmış torpaq sahələrinin münbitləşdirilməsi,
istifadə edilməsi ilə yanaşı, məhsuldarlığın
yüksəldilməsi də diqqət mərkəzindədir.
Təbii ki, bu da ərzaq təhlükəsizliyinin təminatında
əsas amildir. Yığım başlanandan tarlalardan 266,5 min
ton kartof, 306,9 min ton tərəvəz, 62,8 min ton meyvə və
giləmeyvə, 28,9 min ton bostan məhsulları, 37,3 ton
tütün, 286 ton yaşıl çay yarpağı
toplanmışdır. 2010-cu ilin anoloji dövrü ilə
müqayisədə kartof istehsalı 31,5 min ton və ya 8,8
faiz, tərəvəz istehsalı 27,5 min ton (9,1 faiz), bostan məhsulları
istehsalı 12,9 min ton (80,3 faiz), tütün istehsalı 8,6 ton
(30 faiz), meyvə və giləmeyvə istehsalı 1,3 min ton
(2,2 faiz), yaşıl çay yarpağı istehsalı 29,1
ton (11,3 faiz) artmışdır.
Statistik
məlumatların müqayisəsindən aydın olur ki,
ötən ilin birinci yarısı ilə müqayisədə
bitkiçilik məhsulları istehsalı 8,3 faiz, heyvandarlıq
məhsulları istehsalı 4,8 faiz, bütövlükdə kənd
təsərrüfatı məhsulları istehsalı isə
6,2 faiz artmışdır. İlin əvvəlindən
inşaat kompleksində 4,5 milyard manat məbləğində
vəsaitdən istifadə edilmişdir. İstifadə
edilmiş vəsaitin 57,2 faizi və ya 2,6 milyard manatı
bilavasitə tikinti-quraşdırma işlərinin yerinə
yetirilməsinə sərf olunmuşdur. 2010-cu ilin birinci
yarısına nisbətən inşaat işlərinə sərf
olunmuş vəsait qoyuluşunun həcmi 17,8 faiz, bilavasitə
tikinti-quraşdırma işlərinə yönəldilmiş
vəsaitin miqdarı isə 2,2 faiz artmışdır. Əsas
kapitala yönəldilmiş vəsaitin 72,8 faizini və ya 3,3
milyard manatını daxili investisiyalar təşkil etmiş və
ötən ilin müvafiq dövrü ilə müqayisədə
9 faiz artmışdır.
Yuxarıda
qeyd edildiyi kimi, ölkəmizin maliyyə imkanları
artdıqca, insanların rifah halı yüksəldikcə
sürətlə inkişaf edən sahələrdən biri də
tikinti kompleksidir. Bircə faktı qeyd etmək yerinə
düşərdi ki, son dövrlər həyata keçirilən
genişmiqyaslı tikinti layihələri nəticəsində
artıq Bakı şəhəri dünyanın ən gözəl
şəhərləri sırasındadır və bu işlər
davam etdirilir. 2011-ci ilin altı ayı ərzində də
aparılmış inşaat işləri nəticəsində
bir sıra istehsal və sosial obyektlər istifadəyə
verilmiş, ümumi sahəsi 838,8 min kvadratmetr
yaşayış evləri, 1956 şagird yerlik ümumtəhsil
məktəbləri, 50 yerlik məktəbəqədər
uşaq müəssisəsi, 140 yerlik klub, Bakı şəhərində
"Dərnəgül" metro stansiyası və s. tikilib
istifadəyə verilmişdir.
Bu
müddət ərzində nəqliyyat sektorunda da müvafiq
dinamika təmin edilmişdir. Belə ki, son altı ay ərzində
nəqliyyat müəssisələri və avtomobil nəqliyyatı
sahəsində fəaliyyət göstərən fiziki şəxslər
tərəfindən 99,6 milyon ton, yaxud keçən ilin
müvafiq dövrünə nisbətən 5,7 faiz çox
yük, 699,4 milyon nəfər və ya 6,5 faiz çox sərnişin
daşınmışdır. Yüklərin 10,6 faizi dəmir
yolu, 52,2 faizi avtomobil, 6,2 faizi dəniz nəqliyyatı, 31 faizi
boru kəmərləri ilə, sərnişinlərin 86,6 faizi
avtomobil, 13,1 faizi metropolitenlə daşınmışdır.
Göründüyü kimi, dünya ölkələrinin hələ
də böhrandan əziyyət çəkdiyi bir vaxtda Azərbaycan
Respublikası dünya miqyasında ən sürətlə və
ən əsası, sabit, davamlı şəkildə
inkişaf edən ölkələrdən biridir. Bu dinamika isə
2003-cü ildən bünövrəsi qoyulmuş uğurlu
islahatların yekun nəticəsidir. Aparılan islahatlar və
düzgün iqtisadi siyasət nəticəsində istər
2009-cu ildə, istərsə də 2010-cu ildə ölkə
iqtisadiyyatının inkişafı təmin edilmiş və
ümumi daxili məhsul müvafiq olaraq 9,3 faiz və 5 faiz
artmış, bütün sosial proqramlar öz həllini
tapmışdır. Eyni zamanda, 2009-cu ildə dünyada neftin qiymətinin,
təqribən 4 dəfə düşməsinə baxmayaraq,
ölkəmizdə 2010-cu ildə də pensiya, əmək
haqqı, və s. ödənişlərdə müvafiq
artımlar təmin edilmişdir. Əlbəttə,
bütün bunlar 2011-ci ilin daha uğurlu olacağını
deməyə əsas verir. Ümumilikdə istər son illər,
istərsə də axırıncı altı ayda əldə
edilmiş iqtisadi uğurların əsas səbəbi
bünövrəsi ümummilli lider Heydər Əliyev tərəfindən
qoyulmuş iqtisadi startegiyanın uğurla davam etdirilməsidir.
Eyni zamanda, bu nailiyyətlər ölkə
başçısı cənab İlham Əliyevin həyata
keçirdiyi balanslaşdırılmış daxili və
xarici siyasətin bəhrəsidir. Təsadüfi deyildir ki,
artıq Azərbaycan nəinki regionda, hətta dünyada
söz sahibi olan, özünəməxsus mövqeyə malik
islahatçı bir ölkə kimi qəbul edilir. Təbii ki,
güclü iqtisadi dayağı olmayan siyasət lazımi səmərə
verə bilməz. Bunu çox düzgün qiymətləndirən
Azərbaycan hökuməti iqtisadi və siyasi sahədə
atdığı addımları uzlaşdırmış və
nəticədə məqsədə nail olmuşdur. Belə
ki, yalnız 2003-2008-ci illərdə Azərbaycanın
ümumi daxili məhsulu 2,7 dəfə artmış, onun
adambaşına düşən həcmi 5800 dollara
çatmışdır ki, bu da ölkənin
inkişafını sübut edən makroiqtisadi
reallıqdır. Digər tərəfdən, 2003- 2008-ci illər
ərzində sənaye istehsalı 2,7 dəfə
artmış, dövlət büdcəsinin xərcləri
2003-cü ildəki 1 milyard 200 milyon dollardan 2008-ci ildə 15
milyard dollara qədər artmışdır.
Son
illərin iqtisadi uğurlarından biri də Azərbaycan
Respublikasının investisiya cəlbediciliyinin qorunub
saxlanması və artırılmasıdır. Statistik
araşdırmalardan aydın olur ki, məhz investisiya cəlbediciliyinin
nəticəsidir ki, yalnız 2003-2008-ci illərdə ölkə
iqtisadiyyatına təxminən 44 milyard dollar investisiya
qoyulmuşdur, bu da müstəqillik illərində Azərbaycan
iqtisadiyyatına investisiya qoyuluşunun 77 faizi deməkdir.
2003-cü ildə Azərbaycanın valyuta ehtiyatları 1
milyard 600 milyon dollar təşkil etməsinə baxmayaraq,
2008-ci ilin oktyabr ayında bu rəqəm, təxminən 17
milyard dollara çatdırılmışdır. Hazırda isə
40 milyarda yaxındır. 2003-2008-ci illərdə təmin
edilmiş iqtisadi artım dinamikası 2009-cu və sonrakı
illərdə də qorunub saxlandı. 2009-cu ildə müxtəlif
dövlət proqramlarının işlənib
hazırlanması və təsdiqi isə mövcud
dinamikanı daha da möhkəmləndirdi. Xüsusilə,
"Azərbaycan Respublikası regionlarının 2009-
2013-cü illərdə sosial-iqtisadi inkişafı Dövlət
Proqramı"nın qəbul edilməsi 2003-2008-ci illərdə
formalaşdırılmış potensialdan tam və səmərəli
istifadəyə, eləcə də daha sürətli
inkişaf üçün yeni-yeni potensialların üzə
çıxarılmasına şərait yaratdı. Nəticədə
2004-2008-ci illəri əhatə edən proqrama nisbətən,
yeni proqramda problemlər daha konkret qoyuldu, onların konkret həlli
yolları göstərildi. Beləliklə, proqram nəinki
iqtisadi sahələrin, o cümlədən bir sıra texniki
sahələrin də inkişafına zəmin yaratdı. Təbii
ki, bu da Azərbaycan hökumətinin uzaqgörənliyindən
irəli gələn bir reallıq idi. Ona görə ki, XXI əsr
dünyada qloballaşma, inteqrasiya və davamlı inkişaf əsri
kimi qəbul edilir, onda bütün bunlar da nəqliyyat, rabitə,
ticarət, İKT və s. kimi inteqrasiya istiqamətlərınin
inkişaf etdirilməsini zərurətə çevirir.
Bütün bunlar da iqtisadi sahələrlə yanaşı,
inteqrativ əlaqələrin mühüm vasitəsi olan nəqliyyat
sektoru, rabitə və informasiya texnologıyaları sektorunun
da inkişafını tələb edir. Eyni zamanda, istənilən
sahənin inkişafı əldə edilən
informasiyaların tamlığı və dəqiqliyindən
çox asılıdır. Bu baxımdan, dünya təcrübəsinə
uyğun olaraq informasiya ötürülməsinin və qəbul
edilməsinin çevikliyinin təmin olunması da bu sahənin
inkişafını zəruri edir.
Bütün
sahələrdə olduğu kimi, rabitə və informasiya
texnologiyaları sahəsində də Azərbaycan
Respublikası nəzərəçarpacaq irəliləyişlərə
nail olmuşdur. Ümumilikdə son illər bu sahə yüksək
sürətlə inkişaf etməkdədir. "Azərbaycan
Respublikası regionlarının 2009-2013-cü illərdə
sosial-iqtisadi inkişafı Dövlət Proqramı"ndan da
göründüyü kimi, ölkə üzrə rabitə və
informasiya texnologiyalarını inkişaf etdirməklə
ölkənin hərtərəfli tərəqqisinə nail
olmaq, xüsusilə informasiya və kommunikasiya
texnologiyalarının (İKT-nin) inkişafı üzrə
Milli Strategiyanı həyata keçirmək, qarşıya
qoyulmuş məqsədlərə çatmaq
üçün müvafiq layihə və tədbirlərin
icra edilməsi qarşıdakı illərdə də prioritet
inkişaf istiqamətləri kimi nəzərdə tutulur.
Mövcud potensialdan səmərəli istifadə etməklə
rabitə və informasiya texnologiyaları sahəsinin təşkilati,
texniki və kadr təminatı baxımından modernləşdirilməsi,
İKT sənayesinin formalaşdırılması və beləliklə
də ölkədə informasiya cəmiyyətinə
keçidin təmin edilməsi məqsədilə inkişaf
etmiş informasiya və kommunikasıya infrastrukturunun
yaradılması, vahid milli elektron informasiya məkanının
formalaşdırılması, elektron hökumətin
yaradılması, regionlarda müasir universal rabitə
(telekommunikasiya, İT və poçt) xidmətinin təmin
edilməsi, bütün bölgələrdə internet şəbəkəsindən
istifadə imkanlarının genişləndirilməsi və
s. konkret vəzifə kimi qarşıya qoyulur. Şübhəsiz,
bu da davamlı iqtisadi inkişafın mühüm amillərindən
biridir.
Bir məsələni
də qeyd etmək yerinə düşərdi ki, əgər
regionların sosial-iqtisadi inkişafı və davamlı
iqtisadi inkişafın təmin olunması dövlətin
iqtisadi siyasətinin prioritetinə çevrilmişdirsə,
onda ekoloji problemlərin operativ həll edilməsi də
labüddür. Çünki "Davamlı inkişaf
konsepsiyası"nın da əsas mahiyyəti "Gələcək
nəsillərin normal yaşayışı üçün
heç bir təhlükə yaratmadan indiki nəslin sosial,
iqtisadi və ekoloji tələblərinin normal ödənilməsi"ndən
ibarətdir. Göründüyü kimi, konsepsiyanın
müddəaları, yəni davamlı inkişaf tələbləri
üç istiqaməti - sosial, iqtisadi və ekoloji istiqamətləri
əhatə edir. Məhz bu səbəbdən də ekoloji
problemlərə diqqət yetirilməsi mühüm əhəmiyyət
kəsb edir. Amma, mövcud vəziyyətin təhlilindən
aydın olur ki, Azərbaycan Respublikasında ətraf mühitə
mənfi təsir edən amillərin qarşısının
alınması və ekoloji vəziyyətin
yaxşılaşdırılması üçün bir
sıra vacib tədbirlər görülməlidir. Bu tədbirlər
Xəzər dənizinin sahilboyu zolağında, o cümlədən
ölkənin digər regionlarında su hövzələrinin,
havanın, torpağın təbii keyfiyyətinin bərpa
olunması üçün tullantı suların təmizlənməsi,
əhalinin içməli suya olan tələbatının tam
və keyfiyyətli ödənilməsi, çirklənmiş
torpaqların rekultivasıya edilməsi, meşə və
yaşıllıqların genişləndirilməsi və s.
ola bilər. Başqa sözlə desək, milli
iqtisadiyyatın davamlı inkişafının ətraf
mühitin mühafizəsi və təbii sərvətlərdən
istifadənin səmərəliliyindən yüksək dərəcədə
asılı olduğunu nəzərə alaraq şəhər
və qəsəbələrin küçə və prospektlərinin
yaşıllaşdırma işlərinin genişləndirilməsi,
regionlarda meşəbərpa və meşəsalma işlərinin
sürətləndirilməsi, rekreasiya əhəmiyyətli meşələrin
(ərazilərin) müəyyən edilməsi və ekoturizmin
inkişafı üçün müasir səviyyəli
infrastruktur təminatının yaradılması, su
ehtiyatlarının tullantı suları ilə çirkləndirilməsinin,
o cümlədən transsərhəd çirklənməsinin
qarşısının alınması, sənaye müəssisələri
və nəqliyyat vasitələri tərəfindən atmosfer
havasının çirklənməsinə qarşı tədbirlərin
görülməsi, ekoloji təbliğat və maarifləndirmə
işlərinin gücləndirilməsi, torpaqların
erroziyasına və şoranlaşmasına qarşı tədbirlərin
həyata keçirilməsi və s. məqsədəuyğundur.
"Azərbaycan
Respublikası regionlarının 2009-2013-cü illərdə
sosial-iqtisadi inkişafı Dövlət Proqramı"nda qeyd
olunduğu kimi, qarşıdakı illərdə də
dövlətin sosial siyasətinin başlıca məqsədi əhalinin,
o cümlədən regionlarda yaşayan vətəndaşların
həyat şəraitinin daha da
yaxşılaşdırılmasını təmin etməkdən
ibarət olacaqdır ki, burada da əsas istiqamətləri aztəminatlı
əhali qrupları üzrə sosial müavinətlərin
artırılması, sosial müdafiəyə ehtiyacı olan
şəxslərin sosial vəziyyətinin, həyat şəraitinin
yaxşılaşdırılması, pensiya təminatı
sisteminin təkmilləşdirilməsi və ümumilikdə
ölkədə yoxsulluq səviyyəsinin azaldılması təşkil
edəcəkdir. O cümlədən, milli musiqimizin və adət-ənənələrimizin,
mədəni-tarixi irsimizin qorunub saxlanması, Azərbaycanın
qədim və zəngin mədəni irsə malik olduğunu
bütün dünyaya tanıtmaq və s. istiqamətlərdə
çox böyük işlər görən Azərbaycan
hökumətinin qarşıdakı illərdə də mədəniyyət
sahəsində strateji məqsədləri ölkənin mədəni
potensialının, sərvətlərinin və ənənələrinin
qorunub saxlanmasından ibarət olacaqdır. Bu məqsədlə
də regionlararası mədəni əlaqələrin
möhkəmləndirilməsi, milli mədəniyyətin
ümumdünya mədəni proseslərinə inteqrasiyası,
daşınar mədəni sərvətlərin, muzey
fondlarının sayının artırılması, ölkənin
tarixi-mədəni irsinin və mədəni
potensialının qorunması və s. tədbirlərin həyata
keçırilməsi nəzərdə tutulur. Ölkə
başçısının "Bakı şəhərində
İstiqlal muzeyinin tikintisi ilə bağlı tədbirlər
haqqında" 2 avqust 2011-ci il tarixli müvafiq sərəncamı
yuxarıda qeyd edilənləri təsdiq edən bir nümunədir.
Digər tərəfdən, bu günlərdə Heydər Əliyev
Fondunun dəstəyi ilə Qəbələ şəhərində
təşkil edilən beynəlxalq musiqi festivalı da istər
mədəni dəyərlərimizin təbliği, istərsə
də Azərbaycanın dünyada tanıdılması,
turizmin inkişafı və s. baxımdan olduqca mühüm əhəmiyyət
kəsb edir. Ümumiyyətlə, mədəni, sosial, iqtisadi
sahələrin sürətli inkişafı istiqamətində
həyata keçirilən belə tədbirləri çox
sadalamaq olar.
Beləliklə,
Nazirlər Kabinetinin 2011-ci ilin birinci yarısının
sosial-iqtisadi inkişafının yekunlarına həsr
olunmuş iclasında səslənən fikirlər bir daha təsdiq
edir ki, 2003-cü il seçkilərində xalqın
böyük etimadını qazanaraq hakimiyyətə gələn
İlham Əliyev "Mən hər bir Azərbaycan vətəndaşının
Prezidenti olacağam!" - deməklə fəaliyyətə
başladığı gündən ölkəmizdə dinamik
sosial-iqtisadi tərəqqini təmin edən ictimai-siyasi
sabitliyin qorunub saxlanması, ölkənin beynəlxalq arenada
nüfuz və mövqelərinin möhkəmləndirilməsi,
ictimai həyatın bütün sahələrində mütərəqqi
islahatların aparılması istiqamətində mümkün
olan hər bir addımı atmış və atmaqdadır. Bu
gün isə tam əminliklə qeyd etmək olar ki, min bir zəhmətlə
başa gələn və əsası ümummilli lider Heydər
Əliyev tərəfindən qoyulmuş inkişaf yolu Azərbaycanın
ümumi iqtisadi strategiyasının formalaşmasına və
bu strategiyanın uğurla həyata keçirilməsinə zəmin
yaratmışdır. Eyni zamanda, ölkəmizin valyuta
ehtiyatları, maliyyə imkanları ilbəil artır ki, bu da
gələcəkdə bütün sahələrdə
mövcud potensialdan daha səmərəli istifadəyə,
ehtiyatların tam və səmərəli şəkildə
dövriyyəyə cəlb edilməsinə, sosial tədbirlərin,
investisiya qoyuluşlarının, kreditləşdirmə əməliyyatlarının
və s. maliyyələşdirməsinə imkan verəcəkdir.
Bu da heç şübhəsiz, əldə edilmiş dinamizmi
davam etdirməyə, tezliklə keçid dövrünü uğurla
başa vurmuş milli iqtisadiyyatımızın davamlı
inkişafını təmin etməyə şərait
yaradacaqdır.
İsa ALIYEV,
AMEA İqtisadiyyat İnstitutunun
direktoru, iqtisad elmləri doktoru,
professor,
Aqil ƏSƏDOV,
institutun şöbə müdiri,
iqtisad elmləri üzrə fəlsəfə
doktoru,
dosent
Xalq qəzeti.- 2011.- 7 avqust.- S. 3.