Qabilin 85 illik
yubileyinə avtoportret
Çağdaş
Azərbaycan şeirinin ən görkəmli nümayəndələrindən
biri olan xalq şairi Qabilin özünə kənardan
baxışının ən konkret, biçimli və obyektiv
qiyməti kimi səslənən bu misralar böyük sənətkarımızın
yaradıcılığının əsas qayəsini təşkil
edir.
Qibləgahım-həqiqət,
Səcdəgahım-sədaqət.
Daş-tərəzim-ədalət,
Qətiyyətim-cəsarət.
Riyadan, xəyanətdən
Uzağam yeddi iqlim,
Əyilləm haqq önündə
Bilsəm ki, nahaqqam mən.
QABIL
60 ildən çox parlaq istedadı və
qüdrətli sənətkar təxəyyülü ilə
yazıb-yaratmış Qabil dövrümüzün sevilən,
oxunan və sayılan şairlərindən biri kimi sadə, səmimi
və nurlu bir şəxsiyyət idi. Xalq şairi Qabilin
yaradıcılıq yolu şəxsiyyəti
ilə həmahəngdir.
Akademik Vasim Məmmədəliyevin
bununla bağlı fikirləri necə də
yerinə düşür. "Qabil çağdaş Azərbaycan
poeziyasının ən qüdrətli nümayəndələrindən
biridir. Onun
poeziyası özü kimi
sadə və səmimidir. Qabil sözə
tələbkar, qənaətçildir, vəzn, qafiyə
xatirinə yersiz söz
işlətmir. Qabil böyük
mətləbləri qısa, yığcam şəkildə
ifadə edə bilən bir sənətkardır.
Onun bu gün
xalq arasında aforizmə çevrilmiş
"MÜSİBƏT OLURUQ BİZ, SƏHV DÜŞƏNDƏ
YERİMİZ" beyti buna
canlı sübutdur. Qabildə bu qəbildən olan
aforizmlər az deyil.
Qabilin "Nəsimi" poeması dahi şairimiz haqqında
yazılmış ən dolğun, ən
gözəl bədii əsərlərdən biridir.
Şairin özünün
televiziya söhbətlərindən birində
qeyd etdiyi kimi, bu, onun
öz Nəsimisidir.
Qabilin vəfatı ədəbiyyatımız
üçün böyük
itkidir. Onun cismən yoxluğu günü-gündən daha çox bilinir. Lakin biz bir şeydən təsəlli
tapırıq ki, Qabilin
həmişə oxucusu olub,
var və olacaq."
Həyatda mehriban, səmimi və duzlu
zarafatları ilə tanınan şair barəsində
yaradılan maraqlı lətifələr xalq
yazıçısı İsmayıl Şıxlı tərəfindən
xalqa çoxdan
çatdırılmışdır.
Hələ Qabilin sağlığında çoxsaylı
sənət dostları bu böyük
sənətkarın şəxsiyyətinə çox
yüksək qiymət vermiş, onu çağdaş
poeziyamızın "Qan təzyiqi"
adlandırmışlar. Bu, əlbəttə,
şair üçün
ən böyük səadətdir.
Gücü çatmayan
daşı heç vədə
götürməyən Qabil öz mənini açıqlayarkən yalan satıb, sonradan özünü itirmədiyini, dost
əhdi-peymanına bir xətər yetirmədiyini,
bir köntöy sözü udub sonradan köks
ötürmədiyini, söz yarasından
çox uzaq
olmağını bəyan edirdi. Bu həqiqəti
onu yaxından tanıyanların
hamısı bilirdi.
Qabil yeri gəldikcə xasiyyətinin
yaşı ilə uyuşmadığını, bu zaman yazı ilə
qarlı qışının
barışmadığını, lakin bunu həyat ərməğanı sayır, qəzəbini
yaz şimşəyi, kinini
bahar leysanı ilə müqayisə edərək
belə qənaətə gəlir:
Sadəyəm, sanma fəqət
Sadəlövh uşağam mən.
Qabil dostları barədə
düşünür və onların qeydinə
qalırdı. Kimin yadından çıxıb ki, ümummilli lider 1999-cü ilin
noyabrında bir qrup
yazıçı və şairi Prezident Sarayında çox
vacib məsələ ilə bağlı
qəbul edərkən, ciddi məsələlərin
həll edildiyi bir vaxtda Qabilin qələm dostu barədə açıq müraciəti
necə də heyrətamizdir:
-Heydər müəllim,
bir sözüm də
vardir. Anar müəllim
bilir. Deyəsən, o
siyahı Sizdə də vardır. Bizim
Fikrət Sadıq adlı bir şairimiz var. Onun 70 yaşı tamam
olacaqdır. Çox gözəl bir şairdir. Hərçənd
bu sözü eşidib başqaları da
deyəcək ki, mənim adımı niyə
çəkmədin. İstərdim ki, fəxri
təqaüdçülər siyahısına onu
da daxil edəsiniz. Onun buna çox
ehtiyacı var. Bizim çox gözəl, zərgər şairlərimizdən
biridir.
Ulu öndər Heydər Əliyev bildirmişdi ki,
yaxşı, fərman hazırlanacaq.
Həyatda heç nəyə tamarzı
qalmadığını, heç vaxt harın yaşamadığını bədii
boyalarla təsvir edən Qabil
70 illik yubileyinə həsr etdiyi "Avtoportret"ini belə yekunlaşdırır:
Yetmiş yaşa
çatmışam.
Nə irəli can atıb,
Nə qəflətdə
yatmışam.
Şeir qılınclarının
Şimşək
parıltısında
Mən də öz qılıncımı
Götürüb oynatmışam.
Parıltılar
içində
Nuram mən, çırağam mən.
70 illik yubleyinə həsr etdiyi bu
şeri bu gün də böyük sənətkarın 85
illik yubileyinə bir güzgü kimi tuta bilərik.
Qabil sağlığında klassikləşmiş
şairlərimizdəndir. Onun qələmindən
çıxan hər bir əsər
yalnız özünün deyil,
bütün ədəbiyyatımızın
xəzinəsidir.
Onun 1969-cu ildə yazdığı və xalq
tərəfindən rəğbətlə
qarşılanmış "Səhv düşəndə yerimiz" şeri isə ictimai siqləti ilə o qədər
məşhurlaşdı ki, mükalimə
mövzusu kimi hər
evə, müəssisə və təhsil ocağına ayaq açdı. Altı bənddən ibarət
bu balaca sənət əsəri poetik kəşf sayıldı və Qabilin yaradıcılığında yeni üfüqlər açdı.
Qabili yaxşı tanıyan oxucular
gözəl bilirlər ki, o,
daim klassikləri, xüsusilə Allaha, Gözəlliyə, Həqiqətə qovuşmaq yolunda hər cür fədakarlığa can
atan Nəsimini necə məhəbbətlə
sevmiş, oxumuş, onu öyrənməkdən mənəvi zövq almışdır. Onun "Nəsimi"si
məhz bu baxımdan daxili
sevgiyə canlı bir misaldır. Söz sənəti və ya
Nəsimi Qabil üçün
ən müqəddəs səcdəgah, qibləgah olmuşdur.
On il ərzində
işlədiyi poemada Qabil
böyük mütəfəkkir və dahi şairimiz İmadəddin
Nəsiminin daxili mənəvi aləminin
açarını tapmışdır. Qabilin
"Nəsimi"sində mərdlik, bahadırlıq pafosu, ölməzlik əzmi olduqca
güclü və təbii verilmişdir. Onun tarixi və lirik qəhrəmanı
Nəsimi özünə inamda və fəlsəfi
idrakında qətiyyətlidir, mənəvi keyfiyyətləri
ilə əbədiyaşardır.
Xalq şairi Qabilin
70 illik təntənəli yubiley
gecəsində dünya şöhrətli
dahi insan, Azərbaycan
xalqının əbədi iftixarı, böyük
rəhbər və ümummilli lideri Heydər Əliyev sevimli
şairimizin mənəvi keyfiyyətləri
və "Nəsimi" poemasının əbədi dəyəri
haqqında demişdir:
"Qabilin Nəsimi haqqında yazdığı mənzum
roman mənim yaxşı xatirimdədir. Doğurdan da, o, çox
böyük iş idi və Qabil bu işi gördü.
Bu həqiqətən, dövlət
mükafatına layiq bir
əsərdir. Çünki Nəsimi
haqqında belə böyük,
sanballı, dərin fəlsəfi fikirlərlə dolu olan mənzun roman yazmaq hər
adamın, şairin,
yazıçının işi deyil. Qabil bunun
öhdəsindən gəldi". Daha sonra Qabil şəxsiyyətinə
də münasibət bildirən ölkə Prezidenti
əlavə etmişdir:
"Mən bu gün bu
yubiley gecəsinə böyük
məmnuniyyət hissi ilə gəlmişəm.
Qabilin xidmətləri çox
böyükdür. Qabil
öz çıxışında Mədinə
Gülgünün vəfatı ilə əlaqədar
Aktyor evində yas mərasimindəki
görüşümüzü
xatırlatdı. Doğurdan da, o vaxt
mən Qabilə demişdim ki, sən əsl kişisən. Bu, elə - belə söz
deyil. Bu, mənim əvvəlki
dövrdə, qurultaylarda, müxtəlif tədbirlərdə
müşahidələrimin nəticəsi idi."
Həmin yubileydə
Prezident Heydər Əliyev xalq
şairi Qabilin xarakterindəki
özünəməxsus incə yumor hisslərindən
də söhbət açmışdır.
Bəli, Qabil bu zirvəyə asan yolla gəlib
çatmamışdır. O, parlaq
istedadı və qüdrətli sənətkar təxəyyülü
ilə dövrümüzün ən çox sevilən, oxunan və
sayılan şairlərindəndir. Cəmiyyətimizin elə bir üzvü yoxdur ki, onu
tanımasın, sevib qiymətləndirməsin,
haqqında qürurla söhbət
açmasın.
Heç bir vəzifə
sahibi olmayan Qabil azad söz
sahibi olmuş,
xalqın istək və arzularını həmişə
yuxarı dairələrə çatdırmışdır. Bu da ondan
irəli gəlirdi ki, Qabil
yuxarıda dediyimiz kimi
həqiqəti, düzlüyü, təmizliyi,
obyektivliyi əqidə, amal
kimi qəbul etmiş,
nadir vətəndaşlıq mövqeyi olan təəssübkeş
şair idi.
Daim qəlbində Vətəninə, millətinə
tükənməz məhəbbəti olan
Qabil böyük ictimai hisslər, duyğularla
yaşamış , zəngin zəhməti və
yaradıcılıq axtarışları, canlı həyat
müşahidələri ilə yazıb yaratmış, vicdanla xalqına xidmət etmişdir.
Böyük çağdaş
şairimizi xalqa sevdirən
bu cəhətlər içərisində
ən başlıcası, eyni zamanda, Qabil poeziyasına uğur gətirən cəhət onun yüksək vətəndaşlıq mövqeyinin poeziyasında poetik
doğruluqla ifadə edilməsidir. Qabilin dillər
əzbəri olan atalar
sözü, zərb məsəllər kimi əks-səda verən misraları,
rübailəri, beytləri, ayrı-ayrı şeirləri bunu deməyə əsas verir.
Xalqının, millətinin problemlərini bir an da
olsun nəzərindən
qaçırmayan, zamanın nigaran
suallarına cavab verməyə
çalışan Qabil şeiri
60 illik bir dövrdə
Azərbaycan xalqının ictimai-siyasi həyatının
bədii salnaməsini təşkil etmişdir.
Bu
müddətdə xalqımızın tarixində elə bir mühim ictimai-siyasi hadisə olmamışdır ki, Qabil ona
öz vətəndaş mövqeyini
bildirməsin. 60-cı illərdə yazdığı "Tramvay parka gedir"dən
tutmuş 1990-cı ilin
20 Yanvar gecəsinin məhsulu olan, Qabilin əbədi
ağrısı sayılan "Mərsiyə" şeirinə
kimi bu mövqe cəsarətlə qorunub
saxlanmışdır.
Lakin sən demə, işin
ağırlığı bundan sonra imiş. Onun müstəqilliyimizin ilk
illərində, ağır sınaq günlərində
ürək yanğısı ilə yazdığı "Əslində",
"Şəhid anası", "Qeyrət və vətəndaşlar",
"Oldu", "Çalma
qaboy", "Nisbi sakitlik nədir", "Lazım gəlsə-lazımsan
da", "Özgədən çək
gözünü", "Bu meydanı tərk elə",
"Aclıq", "Çıxma qabağıma",
"Xəcalət", "Hava necə olacaq", "Bu gün vaxtı deyil",
"Zarafat eyləmə",
"Satqın", "Birini elə, birini belə", "Çadırlara
alışmayın" və bir çox digər şeirləri əsl vətəndaş
qayəsini, Vətən təəssübkeşliyini əks
etdirən misilsiz poetik münunələr
idi. Bu siyasi
lirika nümunələri ilə Qabil xalqın gözündə daha da yüksəldi.
Bu eşq, bu ehtirasla da
"Ümud sənədir ancaq"
şeirini yazdı.
1996-cı ildə
qələmə alınmış 90 misralıq bu şeir başdan-başa
sonuncu ümid və güman olan qəhrəman
Vətən övladına - Azərbaycan əsgərinə hədsiz
inam və məhəbbətdən yoğrulmuşdur.
Təsadüfü
deyildir ki, İctimai Televiziya həssas
qəlbli xalq şairi
Qabilin "Ümid sənədir
ancaq" şerinə qısametrajlı film çəkərək tez-tez
nümayiş etdirməklə hərbi vətənpərvərlik
tərbiyəsini daha da
geniş təbliğ edir.
Məhz
yüksək vətəndaşlıq mövqeyinin
nəticəsi idi ki, Qabil Şamaxıda, Balaxanıda və
Bakıda keçirilən Sabir poeziya günlərinin komissiya
sədri kimi üzün
illər əvəzsiz xidmət göstərmiş, həmişə
arzu etdiyi Sabir məqbərəsinin ucaldılması üçün səy göstərmiş, bu təşəbbüslə
çoxlarına müraciət etmişdir.
Nəhayət, bu müraciətləri biri nəticə vermiş,
böyük ürək sahibi,
xeyriyyəçi, şair Gülağa
Tənhanın vəsaiti hesabına möhtəşəm və
əzəmətli məqbərə ərsəyə gəlmişdir.
Ürək
ağrısı ilə deyək ki,
dünənə qədər yaşayıb-yaradan şair dünyadan köç edəndə də, hamının
qəlbində canlı klassik kimi, deyib-gülən, sevən-sevilən bir sənətkar kimi
qaldı. Ömür karvanının
yır-yığış günündə, ölkə Prezidenti cənab İlham Əliyevin
iştirakı ilə dəfn mərasimində sənət
dostları Elçinin, Anarın, Bəkir
Nəbiyevin, Sabir Rüstəmxanlının,
Zəlimxan Yaqubun, habelə oğlu Mahirin həzin
sözlərində, coşqun fikir və mülahizələrində bu həqiqətə bir daha inandıq ki, sənətkar
ölmür, sözü,
sənəti, düzlu zarafatları,
maraqlı lətifələri, müdrik kəlamları,
fəlsəfi fikirləri əbədi olaraq
xalqına yadigar qalır.
Qabil şəxsiyyəti, Qabil bütövlüyü,
Qabil dostluğu, Qabil yaradıcılığı barədə
bir yubley məqaləsində
hər şeyi demək imkan
xaricindədir. Qabil haqqında əsl sözü bizim görə
bilməyəcəyimiz zamanlar daha yaxşı deyəcək. Çünki
Qabil bizim və
yaşadığımız dövrün
yox, bizim üçün əlçatmaz olan GƏLƏCƏK ZAMANIN şairidir.
Azərbaycan
xalqının ürəyində fəxri portret
kimi cizgilənən Fəxri Xiyabanda üç dost yanaşı uyumaqdadır. Bu
üç dost öz poeziyaları, öz
əqidələri ilə biri-birini
tamamladığı kimi, əbədiyyətdə
də arxa-dayaq dururlar.
Bunlar xalq şairləri
B.Vahabzadə, N.Xəzri və Qabildir.
Böyük şair! 85-in də beləcə gəlib çatdı. Sən əbədiyyət yolçususan !
Ədalət MƏMMƏDOV,
Azərbaycan Universitetinin dissertantı
Xalq qəzeti.-
2011.- 11 avqust.- S. 5.