Sinqapur -
"böyük dünya şəhəri", iddialı
ölkə
(əvvəli ötən
sayımızda)
Sudan başlayan həyat və tərəqqi
Eşitsəniz
təəccüblənməyin ki, Sinqapurda heç bir təbii
su mənbəyi yoxdur. "Su həyatdır". Sinqapurlular
isə bu həyatı çox böyük əziyyətlə,
heyrətamiz işgüzarlıqları, ağıl və fərasətləri
ilə qazanırlar. Ona görə də Sinqapurun su emal edən
müəssisələrindən birinə - "Bedok
Nevater"ə səfərimiz çox yaddaqalan oldu. Burada biz
suyun təmizlənməsi, içməyə və istifadəyə
yararlı hala salınması prosesi ilə tanış olduq.
Bir neçə maraqlı məruzə dinlədik.
Ölkə
su ilə təminatını ödəmək
üçün hazırda 4 mənbədən istifadə
edir. Birinci mənbə yağış sularıdır.
Ölkənin ərazisində yağış sularının
axdığı 7 min kilometr uzunluğunda kanallardan axan su 17
anbar- hövzəyə toplanır. Su anbarlarından həm də
insanların istirahəti üçün istifadə olunur.
Hövzələrin ətrafı çox abad və səliqəlidir.
Ölkəyə
yağan illik yağışların miqdarı 2,4 milyard
kubmetr həddindədir. Ancaq yer qıtlığından, anbar
və hövzələrin azlığı ucbatından
yağış sularının 1,73 milyon kubmetrini emal edə
bilirlər. Hazırda su hövzələrini genişləndirmək
üçün tədbirlər görülür. Son illərdə
Sinqapur çayının (boğazının) dənizə
çıxışında heyrətamiz bir bənd tikiblər.
Bu bənd vasitəsilə həm də baş verə biləcək
daşqınların qarşısını almaq nəzərdə
tutulur. Bəndin arxasındakı hövzə "Marina
Basin" ehtiyat su hovuzu adlanır. Ümumiyyətlə,
hazırda ada ərazisinin üçdə ikisinin
yağış suları toplanır. Görünür,
yaşıllıqlar, parklar istisnadır.
Şəhərin
küçə və meydanları da hər yeri kimi səliqə-sahmanlı,
tər-təmiz saxlanılır. Bəzən bir gündə
bir neçə dəfə yağan yağış suları
yerə düşən kimi novlarla birbaşa kanallara axır.
Söz yox ki, yağış suları yüksək standartlara
uyğun müasir texnologiya ilə qurulmuş zavodlarda təmizlənir,
tərkibi içmək üçün
saflaşdırılır. Amma buna baxmayaraq, yağış
damcısının düşdüyü, yuyub
apardığı küçələr, yollar hər yer tər-təmizdir.
Bu
ölkədə nəinki ictimai yerlərdə, hətta
müəyyən edilmiş yerlərdən kənarda belə
siqaret çəkmək qanunla qadağandır.Bu zərərli
vərdişlə bu yolla mübarizə apan digər ölkələrdən
fərqli olaraq Sinqapurda insanların daha bir neçə
xoşagəlməz vərdişlərinə də qadağa
qoyulub. Məsələn, ictimai yerdə saqqız çeynəmək,
onu yerə tullamaq və ya yerə tüpürmək də
qanunla qadağandır və belə hərəkətlər
müşahidə olunduğu təqdirdə onu törədənlər
ciddi cərimələrə, digər inzibati cəzalara məruz
qalırlar. Odur ki, bu ölkəyə gələn turistlərə
də əvvəlcədən, əlbəttə, nəzakətlə
bu qaydaları xatırladırlar.
Ölkənin
ikinci su mənbəyi dəniz suyunun təmizlənərək
saflaşdırılmasıdır. Ölkədə dəniz
suyunu təmizləyən bir zavod var. Bu zavodda
saflaşdırılan su ilə əhalinin tələbatının
10 faizi ödənilir. Təmizlənmiş dəniz suyundan
içməli su kimi istifadə edilir.
Burada
kanalizasiya suları da təmizlənərək təkrar
istifadəyə yararlı hala gətirilir. Bu isə ölkədə
su təminatının üçüncü mənbəyidir.
Kanalizasiyadan təmizlənən suyun 95 faizindən sənayedə
istifadə edilir, 5 faizi isə əhaliyə pulsuz paylanır.
Özəl zavodlar da istifadə etdikləri suyu təkrar
dövlət müəssisələrinə qaytarırlar.
Elə
buna görə də bir çox strateji sahələr kimi su və
su zavodları da dövlət mülkiyyətindədir. Pi-yu-pi
adlanan Dövlət Ətraf Mühit Komitəsi həm də
su sisteminə rəhbərliyi təmin edir. Yeri gəlmişkən,
bu komitənin məmuru bizimlə söhbət zamanı
iftixarla Lee Hisien Lengi "Sinqapuru bağlar və su şəhərinə
çevirən" baş nazir adlandırdı.
Komitə
rəsmiləri xüsusi bir vurğu ilə qeyd etdilər ki,
hökumət milli tədqiqatlar məqsədilə
qarşıdakı beş ilə 330 milyon dollar vəsait
ayırıb. Bu isə bizi o qədər də təəccübləndirmədi.
Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti cənab İlham Əliyevin
xüsusi önəm verdiyi və inamla yerinə yetirilən
regionların sosial-iqtisadi inkişaf proqramı çərçivəsində
təkcə Şabran rayonu ərazisində inşa edilən
Taxtakörpü su anbarının ilkin layihə dəyəri
327 milyon manatdır.
Nəhayət,
sonuncu dördüncü mənbə: Ölkənin 1962-2061-ci
illər üçün Malayziya ilə 100 illik su müqaviləsi
vardır. Elə o vaxtdan Malayziyadan uzaq məsafədən kəmər
vasitəsi ilə Sinqapura içməli su xətti çəkilib.
Şair
Alxasovun :- Olubmu qarşı tərəf müqavilənin yerinə
yetirilməsini əngəlləsin? - sualına komitənin rəsmisi:"Bu
müqavilə heç bir əlavə çətinlik
yaranmadan yerinə yetirilir", - deyə cavab verdi.
Razim
Məmmədovun bütün su zavodlarının dövlətin
nəzarətində olub olmaması sualına verilən
cavabdan isə öyrəndik ki, ölkədəki
çoxsaylı su zavodlarından yalnız ikisi özəldir.
Regionda
suyun ən baha olduğu ölkə də Sinqapurdur. Bu ölkədə
vətəndaşlar tərəfindən istifadə edilən
1 kubmetr suyun qiyməti, əgər vətəndaş 40 kubmetr
su istifadə edirsə, I kateqoriya ilə hər kuba 1 dollar 80
sent ödəməlidir. Bizim ölkəmizdə isə eyni
miqdarda istifadə edilən suyun dəyəri vur-tut 25 qəpikdir.
Biz şabranlılar da göz yaşı kimi təmiz Şollar suyu içirik, içdiyimiz dumduru suyun dəyərini isə vur-tut 50 faiz ödəyirik. Səsimi içimə çəkdim. Sinqapurlulara bunu deməkmi olardı?! Ancaq söhbət əsnasında səfər yoldaşlarımız Elxan Usubov, Ramiz Cəfərov, Asif Əsgərov Azərbaycan Respublikasının Prezidenti cənab İlham Əliyevin əhalinin uzun müddət yığılıb qalmış 294,2 milyon manatlıq su borclarının silinməsi ilə bağlı fərmanını məmnuniyyətlə sinqapurlu məmurların diqqətinə çatdırıb onları yaman heyrətləndirdilər.
Sinqapurda sudan qənaətlə istifadə etməyə
çalışırlar. Bunu qaldığımız oteldə də hiss edirdim. Sudan istifadə edərkən ləyənin axın
tıxacını açıb eləcə də
saxlayırdım. Qayıdanda baxıb görürdüm
ki, xidmətçi ləyəni yenə tıxayıb...
Bakı
şəhəri rayonlarının icra hakimiyyəti
başçıları sinqapurlu suçulardan: "yəqin
ziyanla işləyirsiniz", - deyə canıyananlıqla
soruşdular. Cavab isə həqiqətən heyrətləndirici
oldu. Heç bir təbii su mənbəyi olmayan, öz
ehtiyaclarını min bir əziyyətlə yerinə yetirən
Sinqapurda dövlət hər il sudan bir
milyard dollar gəlir əldə edir. Çünki
bu ölkədə "Su həyat mənbəyidir"
deyiminin təsadüfdən yaranmadığını
yaxşı bilirlər.
Əkəndə
yox, biçəndə yox...
Bizlərdə
belə bir ibarəli ifadə var: "Əkəndə yox,
biçəndə yox, yeyəndə ortaq qardaş..." Bu
"ortaq qardaş"ın məzəmmət ünvanı məlumdur:
tənbəllik! Sinqapurlular da yediklərinin
heç birini özləri əkib becərmirlər. Ona görə yox ki, tənbəldirlər. Yox. Sadəcə bu ölkədə
heç bir kənd təsərrüfatı məhsulu əkilib
becərilmir. Gerçəkdən buna təbii
şərait, imkan yoxdur. Ona görə də
bütün ərzaq məhsulları ölkəyə kənardan
idxal edilir. Bir vaxtlar induslar burada onlar
üçün müqəddəs hesab edilən "inək"
saxlamaq fikrinə düşmüş, maldarlıqla məşğul
olmaq istəmişlər. Amma
alınmayıb. Heç bir səmərə
vermədiyindən bu fikirdən daşınıblar. Həmin ərazilərdə indi nəhəng
göydələnlər tikilib. Ölkədə
adi meyvə-tərəvəz, banan belə yetişmir. Elə ərazinin yığcam, əhalinin isə
kifayət qədər sıx olması da əngəllərdən
biridir. Əlbəttə, yerli iqlim şəraiti
də buna imkan vermir.
Sinqapur Əməkdaşlıq
Təşkilatının sədri cənab Çho bizimlə
bir neçə saat davam edən görüş ərzində
dəfələrlə: - Əməksevər
insanlarımız və etibarlı dostlarımız var. Bu
gün isə məmnuniyyətlə deyə bilərik ki, indi
də sizin kimi yeni bir dost qazanmışıq, - deyə Azərbaycanımızın
adını çəkdi.
İlqar Abbasov da öz növbəsində azərbaycanlıları
özlərinin dostu adlandırdığı
üçün cənab Çhoya təşəkkür
etdi.
Söhbət əsnasında Hüseyn Mövsümov
bildirdi ki, bu ildən respublikamızın ayrı-ayrı
rayonlarına rəhbərlik edən icra hakimiyyəti
başçıları Azərbaycan Prezidenti cənab
İlham Əliyevin tapşırığı əsasında
həm də Şərqin inkişaf etmiş ölkələrinə
səfərlər etməyə başlayıblar. Bu sırada
Koreya və Yaponiya da var idi. Ancaq bizim qrup
Sinqapuru seçdi. Bu ölkədə indiyəcən
də gördüklərimizdən məmnunuq, kifayət qədər
də faydalanmışıq.
Cənab
Çhou da cavabında:
-
Çox şad olduq ki, Yaponiyanı, Koreyanı yox, məhz
bizim ölkəmizi seçmişsiniz, - deyə
razılığını bildirdi.
Sinqapurlu sədrin əhvalı nə qədər
"yüksək" olsa da, iqtisadiyyatla, yeni əlaqələr
qurulması ilə bağlı təkliflər vermək
heç də yadından çıxmırdı. Bildirirdi ki,
Çində, Hindistanda yaxşı bazarlarımız var. Mərkəzi
Asiya və Avropa da bizim sahibkarlarımız üçün
faydalı və maraqlı olardı. Biznes, şirkət,
yeni iş yerləri və s.
Vətənini sevən, onun daha da qüdrətlənməsi
və əmin-amanlığı üçün hər
cür fədakarlıq göstərməyə hazır olan bu
vətənpərvərə sədrin telefonu zəng
çaldı.
O, dərhal telefonu açıb çox qısa
danışıqdan sonra qapatdı. Sonra da bizə tərəf
dönüb: - Öz nazirim idi, - deyə, məlumat verdi, - məşğulam, dedim... Əlbəttə,
tabeçiliyində olduğu rəhbəri ilə onun
heç bir əlavə izahat vermədən belə qısa, rəsmi,
konkret danışığı Şərqdə, Asiya qitəsində
çox diqqət çəkən və qəribə idi...
Yaradan əllərə alqış
Sinqapurda şəhərin genişləndirilməsi məsələləri
ilə yerli planlaşdırma və yenidənqurma işləri
idarəsi məşğul olur. Görüşlərimiz
zamanı idarənin rəhbərliyinin, mütəxəssislərinin
inşaat, tikinti işlərində qazandıqları təcrübə
və gələcək planları ilə bağlı
çox maraqlı məruzələrini dinlədik.
Təşkilatda
olduğumuz bir neçə saat ərzində hiss etdim ki, bu
idarə ölkəyə gələn qonaqların diqqətini
xüsusi cəlb edir. Bizdən əvvəl və
ardımızca bir neçə qrup nəhəng binanın
aşağı mərtəbələrinin birində geniş
salonda qoyulmuş Sinqapurun böyük maketi ilə maraqla tanış olurdular.
Şəhərin ərazisi yaşayış massivlərinə,
parklara, ticarət şəbəkələrinə və
yollara, nəqliyyatın hərəkəti üçün
sahələrə bölünür. Ötən əsrin
altmışıncı illərində şəhərin mərkəzi
hissəsi, Sinqapur çayının ətrafı müxtəlif
primitiv tikililərdən ibarət olub. Ölkə
müstəqillik əldə edəndən sonra, ilk növbədə,
iqtisadi təyinatlı obyektlər üçün torpaq ayrılıb.
1971-ci ildə ölkənin mənzil proqramı
hazırlanıb. Şəhərin mərkəzi
yöndəmsiz tikililərdən təmizlənib, bu tikililərin
altındakı torpaqlar sahiblərindən alınıb və
şəhərin baş planına əsasən paytaxt ərazisində
dörd istiqamətdə torpaq sahəsi ayrılmış və
burada yeni yaşayış evləri tikərək mərkəzdə
yaşayan insanlar oraya köçürülmüşdür.
Eyni zamanda şəhərin qədimliyini, tarixi
abidələrini, qədim Çin, Hind, Malay məhəllələrinin
əsas küçələrini, məbədləri, məscidləri,
kilsələri - bir sözlə, dini etiqadlara xidmət edən
ocaqları olduğu kimi qoruyub saxlayıblar. Şəhərin mərkəzində isə hotellər,
müxtəlif təşkilatların ofisləri, nəhəng
ticarət mərkəzləri yerləşir.
İndi həmin küçələrdə
yaşayış olmasa da, oradakı obyektlərdən ticarət
mərkəzləri kimi istifadə olunur, dini iqamətgahlarda
isə ayinlər icra edilir. Şəhərin mərkəzində
hətta müasir Avropa məhəlləsi də var.
Bu gün
isə Sinqapurda torpaqla işləməyin perspektiv planı 50 il üçün nəzərdə tutulur. Hansı ərazidən nə məqsədlə
istifadə ediləcəksə həmin planda konkret əksini
tapır. İqtisadi, sosial, ətraf
mühit problemləri perspektiv planın əsasını təşkil
edir.
Azərbaycan da bu gün bütün sahələrdə,
o cümlədən, tikinti, abadlıq, quruculuq sahəsində
çox böyük iqtisadi sıçrayış
dövrünü yaşayır. Çox keçməz, yaxın gələcəkdə
arzu və amalı Azərbaycanımızı qüdrətli
bir dövlət, onun paytaxtı Bakını müasir, nəhəng,
öz tarixini qoruyub saxlamaqla yanaşı, həm də modern
dünya şəhərlərindən birinə çevirmək
olan cənab Prezidentimizin həyata keçirdiyi tədbirlər
sayəsində Bakımız bu gün adı fəxarətlə
çəkilən şəhərlər sırasında
olacaq.
Bakı
şəhər rayonlarının icra hakimiyyəti
başçıları - İlqar Abbasov, Razim Məmmədov,
Asif Əsgərov, Tahir Budaqov bəlkə də elə buna
görə şəhərsalma və planlaşdırma idarəsində
Sinqapurun abad, səliqə-sahmanlı, geniş,
başdan-başa yenidən qurulmuş küçələri,
göz oxşayan park və xiyabanları, göydələn
binaları haqqında müxtəlif suallar verir, daha çox məlumat
almağa çalışırdılar.
Yollar: xeyrə qənşər!
Sinqapurun bir elə geniş olmasa da
günaşırı yağış sularında yuyulan
işıqlı, rahat avtomobil yolları göz oxşayır. Yolların bu
rahatlığı təkcə şüşə kimi hamar
olmasında, çoxmərtəbəliliyində deyil, ən əsası
hərəkətin tıxacsız, maneəsiz
olmasındadır. Bundan belə qəti bir
qənaətə gəlmək olar ki, sinqapurlular şəhər
nəqliyyatının normal hərəkətini yüksək
səviyyədə tənzimləyiblər. Böyük
şəhərin bütün avtomobil yollarında nəqliyyat
bir an belə yubanmadan, sərnişini narahat edib təşvişə
səbəb ola biləcək sürətlə
deyil, həm də onun darıxmasına heç bir səbəb
olmadan şütüyüb gedir.
Sinqapurda ölkə ərazisinin 12 faizi nəqliyyatın
hərəkəti üçün istifadə olunur. Yollarda
maşınlar seyrəkdir, çünki 5 milyon əhali
yaşayan bu varlı Şərq ölkəsində 1 milyona
yaxın minik avtomobili var.
Ərazinin darısqallığı nəzərə
alınaraq, əksər yerlərdə o qədər geniş
olmayan yollar da tikintilər kimi çoxmərtəbəlidir. Şəhərdə
bir neçə mərtəbəli yol keçidləri, dairələr
var. Bəzən gözünlə gördüyün,
qarşında duran ünvana çatmaq üçün belə
dairələri bir neçə dəfə fırlanıb bir
neçə küçə keçib gedəsi olursan.
Bəs sinqapurlular
bunun həllinə necə nail olublar? Bu ölkədə
ictimai nəqliyyat əhaliyə yüksək səviyyədə
fasiləsiz xidmət edir. Dayanacaqda avtomobil
gözləyən sərnişin varsa, dərhal oraya avtobus
yaxınlaşır. Avtobusa müəyyən edilmiş norma daxilində sərnişin minə bilir. Əgər avtobusda yerlər tutulubsa, elektron tablo bunu
göstərir və siqnal çalır. Yer
tapmayan sərnişin düşüb arxadan özünü
yetirən növbəti avtobusa əyləşir. Avtobuslar üçün yolun ayrıca, boş hissəsi
var. Ora nəqliyyatın başqa növləri girmir. Sinqapurda 450 min avtobus dayanacağı var. Sərnişinləri
ictimai nəqliyyata cəlb etmək üçün hətta
avtobuslara qatlanan velosipedləri də qoymağa icazə veriblər.
Taksilər ahəngdar işləyir, çünki yol xərci
sinqapurluların "cibinə" uyğundur. 7 taksi şirkətində
25 min taksi var. Yalnız 400-dən artıq taksisi olan müəssisə
şirkət yaradıb taksi xidməti göstərə bilər.
1971-ci ildə şəhərin mərkəzi kənara
köçürüləndən sonra ölkədə metro
tikintisinə başlanılıb. 1990-cı ildə metro
tikintisi başa çatıb. Bu ölkədə
metro da öz sərnişinlərinə yüksək səviyyəli
xidmət göstərir. Ümumiyyətlə,
Sinqapur şəhərində yerin altından da, üstündən,
səmasından da imkan çatan qədər istifadə
olunur. Yerin altında bir neçə mərtəbəli
xidmət obyektləri, çoxmərtəbəli
körpülər, piyada keçidlər və bu kimi tikililər
adamda yalnız heyranlıq dogurur.
Ölkədə bütün nəqliyyat vasitələri
- avtobus, taksi, metro dayanacaqlarda, yol keçidlərində
quraşdırılmış sərinləşdirici
texnologiya fasiləsiz və etibarlı işləyir. İctimai nəqliyyatda
göstərilən yüksək konfortluğun və
rahatlığın nəticəsidir ki, ölkə əhalisinin
20 faizi ictimai nəqliyyatdan istifadə edir. Buna baxmayaraq, sinqapurlular yaxın gələcəkdə
ictimai nəqliyyatın inkişafına 60 milyard dollar vəsait
sərf etməyi nəzərdə tutublar.
Ölkədə tıxacların olmamasının bir səbəbi
də şəxsi minik avtomobillərindən istifadənin,
daha doğrusu, onlara sahib olmağın dövlət səviyyəsində
məhdudlaşdırılmasıdır. İndi bu ölkədə
şəxsi avtomobillərin ildə 1,5
faizdən çox artmasına icazə verilmir.
Burada
şəxsi avtomobilin məqsədli şəkildə
çox baha olması bir yana, ona sahib olmaq
üçün lisenziya - xüsusi razılıq almaq da asan
başa gəlmir. Bu, nə az, nə
çox - 50 min ABŞ dolları xərc tələb edir.
Bir minik maşınının neçəyə
başa gəldiyini soruşduq. Məsələn,
lisenziya almaq istisna olmaqla "Nissan" markalı yapon
avtomobilinin 100 min dollara başa gəldiyini bildirdilər.
Şəhərin mərkəzi hissəsindəki yollara
daxil olan xüsusi avtomobillər elektron kassaya pul ödəyirlər. Şəhər
rəhbərliyi gələcəkdə ölkənin
bütün yollarında istifadə haqqı kimi müəyyən
rüsum tətbiq etmək fikrindədir.
Yeri gəlmişkən,
Quru Nəqliyyat Akademiyasının nəzdində olan Quru Nəqliyyat
İdarəsi avtomobil yolları, dəmir yolu və digər
işlərlə bağlı nəqliyyata dair məsələləri
həll edir və Sinqapurda ikinci ən böyük sosial xidmət
idarəsidir.
Bütün bu tədbirlərə baxmayaraq, son 10 ildə
ictimai nəqliyyatdan istifadə azalıb. Elə buna
görə də çalışırlar ki, keyfiyyəti
yüksəltmək yolu ilə 2020-ci ilədək ictimai nəqliyyatdan
istifadənin həcmini 70 faizə çatdırsınlar.
"Ac qılınca çapar..."
Sinqapurda istehsalatda çalışanların iki təbəqəsi
var. Onlar da "ağyaxalıqlılar" və
"qarayaxalıqlılar" adlanır. Müəllimlər,
həkimlər, mühəndislər, elm, mədəniyyət
və sənət adamları
"ağyaxalıqlılardır". Bu zümrədən
olan adamların aylıq əmək haqqı on beş
min Sinqapur dollarından başlayaraq getdikcə artır. Belə
məbləğ əməyin dəyərinə görə
otuz, qırx, əlli min dollar və daha çox da ola bilər.Yeri gəlmişkən bir Sinqapur
dolları Amerika dollarına nisbətdə 83 sent təşkil
edir.
"Qarayaxalıqlılara"a fəhlələr, xidmətçilər,
qulluqçular və s. daxildir. Onların əmək haqqı
isə üç min Sinqapur dollarından başlayıb, on beş min dollara qədər də ola bilər.
İşə yeni qəbul olunan gənc mütəxəssislərin
aylıq əmək haqları isə iki min beş
yüz dollardan başlayır.
Sinqapurluların güzəranı yaxşı,
qazancları təminatlarını gen-bol ödədiyindəndir
ki, kafe və restoranlara ayaq açıblar.Çünki
ayağı yer tutmayan qocaları, xəstə və
çağaları deyə bilmərəm, yerdə qalanlar
birmənalı olaraq öz evlərində yemək
hazırlamır və oturub evdə yemək yemirlər. Bəlkə
elə bu səbəbdəndir ki, gördüyümüz
bütün ticarət mərkəzlərinin, hotellərin əsas
hissəsini kafe və restoranlar təşkil edir. Bu kafe və restoranlarda isə boş yer tapmaq, demək
olar ki, mümkün deyil.
Yeməklərinin
tamı və çeşidinə gəlincə
isə, Sinqapur mətbəxinin yeməkləri bizim
xanımlarımızın, gəlinlərimizin,
qızlarımızın neçə cür ədviyyat
qatıb şövqlə hazırladıqları, az qala
ölünü dirildən xörəklərimizlə
müqayisəyə belə gələ bilməz. Burada yeməklər, xüsusən, dəniz məhsullarından
hazırlanan təamlar çox bahadır. Bizim
kimi "öz canının qədrini bilən" on-on iki nəfərin
Sakit okean sularında babat bir yaxtada şam yeməyinin qiymətinə
elə yenə bizim bədxərc bir ailəmiz bir ay rahatca
dolana bilər. Sinqapur mətbəxindən
səfər müddətində ən çox korluq çəkən,
özümü nəzərə almasam, Səbuhi Abdullayev
oldu. Bir dəfə hətta mal ətindən
bizim langetə bənzər, avropalıların "Steyk"
dedikləri qalın və qanlı ət parçasını
boşqab qarışıq götürüb mətbəxə
apardı.
Qayıdanda:
- Başa saldım, indi qızardıb gətirəcəklər,
- dedi.
Bir az keçdi, gətirdilər, ancaq yenə yeyə
bilmədi... Dostum Şair çiy balıqdan
düzəldilmiş salatdan bir tikə götürüb
ağzına apardı və dərhal da çəngəli
boşqabın kənarına qoydu.
- Necə
idi? - soruşdum.
Dostum: -
Bilmədim, - dedi.
Düz deyirdi, axı o ağzına qoyduğu tikəni
çeynəmədən udmuşdu.
Üzə vurmasalar belə səfər
yoldaşlarımız da bizim günümüzdəydilər. Bizim bu halımızı
görən yoldaşlarımızın bəziləri,
xüsusən xarici ölkələrdə daha çox olan
Tahir Budaqov, Asif Əsgərov, Elxan Usubov, İlqar Abbasov bizi yeməyə
həvəsləndirmək üçün, sevə-sevə
yediklərini deyə bilmərəm, ancaq süfrədəki təamları
tərifləyir, iştahla yediklərini göstərmək
istəyirdilər. Ancaq genetik dad, tam və qoxu yaddaşı
öz işini görürdü...
Yemək sarıdan bərk korluq çəkməyimizə,
nəhayət ki, son qoyuldu və şəhərin mərkəzində
qədim yaşayış məntəqələrindən
birində bizim ənənələrə uyğun bir yeməkxana
tapıldı.
Aclıq
çəkən adam kimi yeməyə elə
bərk girişmişdim ki, salonu başina almış səs-küy
birdən qulaqlarıma çatdı. Deyəsən,
orqanizm doyub aclıq hissini üstələmişdi. Başımı qaldırıb ətrafa göz gəzdirdim.
Təqribən yüz, bəlkə bir az da
çox yerlik salon ağzınacan dolu idi. Stollar
sıx qoyulmuşdu. Hamı səsi
bütün aləmi başına götürmüş
ağlayan bir uşağa baxırdı. İndi
bildim ki, bu səs bayaqdan da gəlirmiş. Mənsə
ac olduğum üçün eşidib hiss etməmişəm.
Deməli, ac olanda adam hətta ağlamaq səsini
də eşitməzmiş. Lənət şeytana...
Ticarətin "səbr qanunu"
Ölkədə hər kəsin imkanına uyğun nəhəng,
müasir ticarət mərkəzləri, alış-veriş
yerləri var. Geniş salonları olan, hər cür xidmətlə
əhatə olunan bu dəbdəbəli mağazalarda ucuzluqdu
deyə bilmərəm. Ancaq şəhərin mərkəzində
elitar mağazada aldığın ortabab bir əşyanın
qiymətinə kiçik "Hindistan" adlandırılan
"Mustafa" ticarət mərkəzində və ya qədim
Çin məhəlləsində gecə-gündüz fasiləsiz
işləyən, gəzib qurtarmağa bir gün belə yetməyən
mağazada bir çamadan babat hədiyyə almaq olar.
Sinqapurda alış-veriş yerlərində
satıcılar gülərüz və
dözümlüdürlər. Həm də bəs qədər
səbrləri var. Satdıqları şeyi usanmadan
bağlamadan bir neçə dəfə çıxarıb
göstərə bilərlər. Elə müştərinin
də almaq istədiyi malı bir neçə
dəfə yoxlamasına və ya aldıqdan sonra
bağlanmış qutudan təzədən
çıxarıb təkrar-təkrar baxmasına gülə-gülə
imkan yaradır, eynlərini belə pozmurlar. Ərinmir,
bizim qalstuklu, qalstuksuz, nizamlı-nizamsız
satıcılarımızdan fərqli olaraq, bezikib
çımxırmır, hirslərini müştərinin
üstünə tökmürlər. Xüsusən,
çinli satıcılar. Bəlkə elə ona görə
burada başqa millətdən çox az
sayda satıcı gördüm.Onlar üçün ticarətin
öz qanunları var və onlardan biri də səbrdir. Bacarana
alqış, necə deyərlər, çörəyi ver
çörəkçiyə, birini də üstəlik...
Cazibənin sirri nədədir?
Sinqapur Cənub Şərqi Asiyada turizmin ən çox
inkişaf etmiş ölkəsidir. Hazırda ölkədə
istifadə edilən və genişləndirilməsi nəzərdə
tutulan 10 turist - istirahət mərkəzi vardır. Marina
bay, Marina bay Sands və s. onlardan ən məşhurlarıdır.
2004-cü ildə ölkəyə gələn turistlərin
sayı 8 milyon, bu sahədən əldə edilən gəlir
10 milyard ABŞ dolları, ölkənin ÜDM -
istehsalında turizmin payı 3 faiz olub. Ötən 2010-cu ildə
isə Sinqapura 11,5 milyon turist səyahət
edib. Bu sahədən əldə edilən gəlir isə 18,8 milyard dollar təşkil etmişdir.
Ölkənin
Turizm İdarəsinin baş direktoru Kevin Leon bizi məlumatlandırarkən
bildirdi ki, 2015-ci il üçün hədəfləri ölkələrinə
17 milyon turist cəlb etmək, bu sahədən əldə edilən
gəlirləri 30 milyard dollara və ölkənin ümumi
istehsalında bu sahənin payını 5-6 faizə
çatdırmaqdır.
Tikintisinə
6 milyard ABŞ dolları vəsait sərf edilən Marina bay
Sands turizm istirahət mərkəzi 2010-cu ildə tikilib istifadəyə
verilib. 2011-ci ildə istifadəyə verilən
"Kardens bu the Bay" turist istirahət mərkəzinin
tikintisi 9 milyard ABŞ dollarına başa gəlib.
Tikintisi
davam etdirilən və 2013-cü ildə istifadəyə veriləcək
"National art qallery" turizm mərkəzinin dəyəri
320 milyon ABŞ dolları, 2014-cü ildə istifadəyə
veriləcək "Sinqapur idman klubu"-nun layihə dəyəri
isə 87 milyon ABŞ dollarıdır. Torpağı
qarışla ölçülən ölkədə 2015-ci
ildə istifadəyə verilməsi nəzərdə tutulan
"Manday təbiət krallığı" 5 hektar su ərazisi
qurudularaq tikilir.
Çox
uzaqda, necə deyərlər, bizim üçün
dünyanın o başında olan Sinqapura ölkəmizdən
də turist səfərlərinə çıxanlar var və
onların sayı da hər il artır. 2004-cü ildə bu ölkəyə
respublikamızdan 303 nəfər gəlibsə, 2010-cu ildə
onların sayı üç dəfə artaraq 903 nəfərə
çatıb. Bu rəqəmin özü
həm də ölkəmizin iqtisadi inkişafının,
insanların rifah halının göstəricisidir.
Respublikamızın rəhbərliyi ölkəmizin
iqtisadi inkişaf tempinə və sosial sifarişlərə
uyğun olaraq hər ilin öz prioritet vəzifələrini
müəyyənləşdirir. Azərbaycan Respublikası
Prezidentinin sərəncamı ilə 2010-cu il
"Ekologiya ili", 2011-ci il isə "Turizm ili" elan
edilmişdir.
Dünyada
bu sahənin inkişaf etdiyi ölkələrin təcrübəsi
ilə tanış olub öyrəndikcə
Azərbaycan Prezidentinin bu qərarlarının nə qədər
önəmli olduğunu, onların inkişaf etmiş ölkələrin
bugünkü reallıqları ilə necə səsləşdiyinin
şahidi olursan.
Sinqapurun cazibədar "möcüzələri"
Bəs, turistləri Sinqapura çəkib aparan hansı
cazibə qüvvəsidir? Təbii ki, onun
müasir möcüzələri. Məsələn,
Sinqapurun Sentoza rayonunda yerləşən "Flayer kurort
dünyası"nı hər il on bir
milyon nəfər turist ziyarət edir. Dünyada
ən hündür müşahidə çarxı məhz bu
şəhərdədir. İnşasına 2,40 milyard investisiya qoyulan "Flayer kurort
dünyası" ölkəyə ildə 50 milyon dollar gəlir
gətirir. Müşahidə çarxı
çox heyrətamiz və yaddaqalandır. Çarxın hündürlüyü 165 metrdir ki,
bu da 42 mərtəbəli binanın hündürlüyünə
bərabərdir. Müşahidə
çarxında hər biri orta həcmli avtobus qədər sərnişin
tutumu olan 34 kapsul (kəcavə) yerləşib. Çarx 30 dəqiqəyə bir dövrə vurur.
Kapsullar həm də müxtəlif dərəcəlidir.
Bəzənmiş xüsusi komfortu olanlarda
dostlara təntənəli ziyafət vermək, nigahı da qeydə
aldırmaq olar. Ötən il yüz
nəfər gənc evlənmələrinin rəsmi
qeydiyyatını çarxda keçirib.
Yeri gəlmişkən, bizim Mingəçevir şəhərində
də nigahlarını Kür boyu üzərək bəzənmiş
qayıqda qeyd edənlər olur. Həm də, necə
deyərlər, tar-kaman, gözəl musiqi ilə. Sinqapurlu çinlilər isə toylarını
çalğısız edirlər. Geyinib-kecinib
geniş saraylara, restoranlara və ya başqa bir uyğun yerə
toplaşırlar. Oturub təntənəli
şəkildə şam edir, yeni evlənənlərə ən
xoş arzularını bildirirlər. Bəylə
gəlinə qırmızı zərfdə pul
bağışlayırlar. Nigah qeyd olunur və elə bəzəkli
maşınlarda bəylə gəlini seçdikləri
ünvana yola salırlar .
Qaldığımız hotelin birinci mərtəbəsindəki
geniş ziyafət salonunda hər gün belə şənliklər
olurdu. Bir gün fürsət tapıb toyun gedişini bir
xeyli izlədim. İki yüz nəfərə
qədər qonağın qatıldığı ziyafətdə
yüngül çəngəl-bıçaq səsindən
bir də dostlarının, yaxınlarının salonun ən
görkəmli yerində, adamların arasında əyləşən
bəylə-gəlinə yaxınlaşaraq gülümsəyə-gülümsəyə
qısa təbriklərindən başqa heç bir
çal-çağır, hay-küy eşidilmirdi. Demə
belə də olurmuş...
Qərəz, çarxdakı dəbdəbəli kapsulda
yarım saata şam da yemək olar, hələ bir
"Brendi", məşhur Sinqapur kokteli də içmək
mümkündür. Bizə də qismət oldu.
Çarxda yarım saatlıq səyahətimizdə şəhərə,
okeana, daha doğrusu Malakka boğazından okeana
açılan mənzərələrə, əl uzatsan
çatası yaxın adalara, hətta Malayziyanın uzaqdan
görünən adalarına belə tamaşa etdik, kokteyl
içdik. Necə deyərlər, buna dəyərdi.
Elə
belə, yarım saat adi qaydada çarxda fırlanmaq
üçün ödəniş haqqı 29,5
Sinqapur dollarıdır. Bizim pulla 24 manat. Ancaq yuxarıda sadaladığım xidmətlərin
qiyməti bahadır. Məsələn, toy edənlərə
bu yarım saatlıq kefi yaşamaq üçün beş min dollardan keçmək lazım gəlir.
Marina Bay Sands (Şirkətlər
qrupu)
Marina Bay istirahət kompleksi 3 ilə tikilib və 2010-cu
ildə istifadəyə verilib. Tikinti 5, 6 milyard dollara başa gəlib.
Burada 8600 nəfər çalışır.
Tikinti düz 10 aya öz xərcini
çıxarıb. Memarı Bostondan olan
bu ən böyük kompleksi şirkət 2007-ci ildə suda
yer alıb torpaqla doldurub tökmə torpaq üzərində
tikib. Hər biri 55 mərtəbə olan 3
qüllədən və 2561 otaqdan ibarətdir.
Sinqapurdakı dairəvi kazinonun ərazisi 120 min
kvadratmetrdir.
45 min nəfərlik salonu və 11 min nəfərlik banket
zalı var. Salonda 140 metr hündürlükdən asılan
Svarovski çilçırağının 7 ton çəkisi
var.
Skay-park yerdən 200 metr hündürlükdədir. Hotelin
qarşısında yer olmadığı üçün
parkı binaların üstündə tikiblər. 315 metr
uzunluğunda parkın bir-birindən ayrı 67 metrlik hovuz
çıxıntısı var. Dünyanin bu ən
böyük çıxıntısı üstündə
eyni vaxtda 900 adam saxlaya bilir. Bir
nəfər belə artıq minsə uça bilər. Ona görə çıxıntıya keçənləri
avtomatik sayan aparat qurulub.
Sinqapurda
1680 tamaşaçı qəbul edə bilən Seans
teatrı, hotelin qarşısında insan əli formasında
tikilmiş elm və incəsənət muzeyi, suyun içində
tikilən Kristal pavilyonu, Buz meydanı, şəhərin mərkəzində
80 min kvadratmetrlik 260 fərqli mağazası olan və ərazisi
qayıqla gəzilən I Elit ticarət mərkəzi turistlərin
daha çox gəzdiyi yerlər sayılır.
***
Dünyanın bütün böyük şəhərlərinin
əzəmətini göstərən, tanınma
nişanına, şöhrətli simvoluna çevrilən abidələri,
binaları olur. Sinqapurun "Marina bay"ı da bunlardan
hesab olunur. Cəmi 2 il öncə fəaliyyətə
başlayan "Marina bay" turizm istirahət kompleksinin 56 mərtəbəli
üç yanaşı binası və səmada sanki bu
binalara bitişik, onların üstündən üzüb
keçən qayıq formalı nəhəng tikili bu şəhər
ölkənin hər yerindən- qurudan da, sudan da
görünür. Bu kompleksin hotelində
nömrələrin qiyməti müxtəlifdir. 400
dollardan başlamış 17 min dollar və bir az
da artığına.
Fəxrəddin müəllim maraqla tikinti
materiallarının haradan gətiririldiyini soruşdu.
-Dünyanın
harasinda yaxşısı varsa, oradan, - deyə direktor cavab verdi.
İlqar müəllim isə tikilən binaların zəlzələyə
davamlılığı ilə maraqlandı. Direktor bu
ecazkar memarlıq abidələrinin müasir tikinti
texnologiyasının imkan verdiyi ən yüksək hədlərin
nəzərə alması ilə inşa edildiyini bildirdi və
əlavə etdi ki, Sinqapur seysmik ərazi deyil. Beləliklə,
İlqar müəllimin sualına cavabdan bu ölkədə zəlzələ
ehtimalının az olduğunu öyrəndik.
Xətai Rayon İcra Hakimiyyətinin
başçısı Razim Məmmədov kompleksin direktorundan
xahiş etdi ki, bizə ən yaxşı nömrələrindən
birini göstərsinlər. Məmnuniyyətlə
göstərdilər. Baxdığımız nömrənin
otaqlarının sayını yadımda saxlaya bilməsəm
də qiymətini unutmadım- bir sutkası 17 min dollara... Gecələyənlərə xoş olsun.
Vətənə doğru...
İyunun 12-də yerli vaxtla saat 9-da "Mandarin
Oriental" mehmanxanasından ayrılıb Sinqapurdan - bu
kölgəli şəhərdən Vətənə yola
düşdük.
Türk Hava Yollarına məxsus Aerobusla on bir saatlıq
uçuşdan sonra on iki min kilometrlik yolu qət edib
İstanbula enirdik. Elə bu məqamda aerobusun salonunda yanaşı
oturduğumuz Səbuhi Abdullayev dərindən köks
ötürüb məmnunluqla dedi: - Gedən başa nisbətən
qayıdanda asan oldu, yol bizi çox yormadı. Mən də: -
Axı, bu dəfə Vətənə, doğma ocağa
dönürük, - deyə cavab verirəm.
Sinqapurun İqtisadi Əməkdaşlıq Təşkilatının
sədri orada məndən soruşmuşdu ki, şəhərimiz
sizi ən çox nə ilə heyrətləndirdi? Mən də cavab
vermişdim ki, dənizi doldurub ərazinizi genişləndirməklə,
bəzi bədnam və bədbəxt millətlər kimi
başqalarının torpaqlarını zəbt edib,
insanlarını əzab-əziyyətə düçar etməklə
yox!..
İndi özüm-özümdən xəbər
alırdım ki, görəsən, bu şəhər -ölkə
yaddaşımda necə qaldı, bir iz saldımı? Bir daha Sinqapuru gözüm
önünə gətirirəm: Dənizə tərəf
sürünən kölgəli şəhər, günəşin
həmişə yorğun göründüyü məhzun
görkəmli ölkə.
Ancaq bu, indi, bəlkə də, bu anda belədir. Ola bilər
ki, gördüklərimdən xatirəmdə nəsə
göyərsin və xatirələr yenə dilə gəlsin.
İndi isə uçuruq, səmadayıq.
Bir azdan uzaq səfərlərə yollanan türk
övladlarının arxasınca su səpən, qayıdanda
isti qucaq açan türkün böyük şəhərinə,
İstanbula enəcəyik.Oradan da saatbasaat, günbəgün
gözəlləşən doğma Bakıya...
***
Budur, bu da Şərqlə Qərbi birləşdirən
cazibədar Bakı, Vətənimizin tacı. Mavi Xəzərin
qoynuna aldığı, ona lay-lay çaldığı
doğma şəhər. Xəfif səmum
küləyi ilə sifətimizi yalayıb,
saçlarımıza sığal çəkərək
sanki bizə xoşgəldin deyir.
Səfər
yoldaşları ilə sağollaşıb ayrılır
,vəzifə başına tələsirik.
Çünki o qədər görüləsi, yerinə
yetiriləsi işlər var ki!..
Şabran-Bakı-Sinqapur-Bakı
Novruz NOVRUZOV,
Şabran Rayon İcra
Hakimiyyətinin
başçısı
Xalq qəzeti.-
2011.- 13 avqust.- S. 5.