AzərTAc və müasir dünyanın informasiya
şəbəkəsi
Əlahəzrət
informasiya jurnalistika janrlarının sözsüz, mübahisəsiz
tacıdır. Etiraf edim ki, tələbəlikdə və gənc
mütəxəssis kimi fəaliyyətimin müəyyən
dövrlərində qənaətim yaşıdlarımın əksəriyyətindən
fərqlənməyib. Mövzu üçün janr
seçimində həcm, fikir, ifadə sarıdan korluq çəkməyənlər
daha cazibədar görünüblər. Azərbaycan Dövlət
Teleqraf Agentliyində (AzərTAc) işlədiyim illər təsəvvürlərimin
üzərindən əməlli-başlı xətt çəkdi.
İnformasiyanın məntiqə, psixologiyaya, fəlsəfəyə
söykənən bir aləm olduğunu yəqin etdim. Praktik fəaliyyətdən
gördüm ki, bunlara varmadan yazdıqlarının, istədiklərinin
əsl mahiyyəti oxucuya, dinləyiciyə,
tamaşaçıya çatmayacaq, quru, sxolastik təsir
bağışlayacaq. Bu mənada indiki informasiya əsrində
mediamızın qısa, dolğun, mənalı informasiyalardan
korluq çəkməsi üzüntü ilə izlədiyimiz
proseslərdəndir.
İstərdim, həmkarlarım sözlərimi səmimi qəbul etsinlər. Hər hansı kütləvi informasiya vasitəsində kamil informasiya ilə rastlaşanda qeyri-ixtiyari deyirəm: "Lap AzərTAc-ın materialına oxşayır". Ona görə yox ki, həmin agentlik taleyimin ayrılmaz parçasıdır, mənə bir köynək yaxındır. AzərTAc həm də mübaliğəsiz surətdə mediamızın informasiya akademiyasıdır.
Dəyərləndirməni sübuta yetirə biləcək dəlillər kifayət qədərdir. Gəlin informasiyanın qloballaşan dünyamızın atributları sırasında önəmli yer tutduğu indiki məqamda cəmiyyətimizin bu qurumla bağlı bilgilərinin yetərli olub-olmamasını, jurnalistlərimizin 91 yaşlı bu informasiya məktəbinin zəngin irsinə nə dərəcədə bələdlikləri barədə suallarımıza cavablar arayaq. Jurnalist dostum, AzərTAc-ın baş direktoru Aslan Aslanov nigarançılığımızı duyan həssas tədqiqatçı kimi "Müasir dünyanın informasiya şəbəkəsində AzərTAc-ın yeri: təşəkkül tarixi və inkişaf mərhələləri" kitabını qələmə almaqla bütün maraqlananların köməyinə çatıb.
AzərTAc həyatı uzun illərdir ki, KİV-lərimizin fəaliyyəti ilə sıx bağlıdır. Hərçənd, cəmiyyətimizin onu informasiyalarla təmin edən qurum barədə bilgilərini kifayət qədər dolğun saymaq olmaz. Yazarlarımız öhdələrinə düşən missiyanı ayrı-ayrı məqalələrlə konpensasiya etməyə çalışsalar da sistemləşdirilmiş, fundamental işə baş vurmaqdan nədənsə çəkiniblər. Aslan Aslanov həmkarlarından fərqli olaraq daha gərgin zəhmət, axtarışlar tələb edən yolu seçib. 230 səhifəlik monoqrafiyanın ərsəyə gətirilməsi üçün istifadə olunan ədəbiyyat və mənbənin sayı 237-dir. Müəllifin Azərbaycan, rus, ingilis, fransız dillərindəki məxəzlərlə tanışlığı, bu qurumda böyük xidmətləri olan şəxslərlə söhbətləri, fikir və mülahizələri yetkin hala gətirməsi üçün neçə günü, ayı, ili arxivlərdə, yazı masası arxasında keçirməsi yalnız özünə bəllidir. Bizə isə bir həqiqət məlumdur: kitab zəhmətkeş jurnalist və yorulmaz tədqiqatçı əməyinin bəhrəsidir.
Aslan müəllim gərgin axtarışlarının nəticəsini təqdim etməzdən əvvəl elm aləminin tanınmış nümayəndələrinin mövzuya münasibətini öyrənib. Azərbaycan Milli Elmlər Akademiyasının Tarix İnstitutunun Elmi Şurası yazdıqlarını monoqrafiya kimi qiymətləndirib, nəşri üçün qərar verib. AMEA-nın müxbir üzvü, tarix elmləri doktoru professor Yaqub Mahmudov əsərin elmi redaktoru olub. Kitaba ön sözdən sətirlər: "Aslan Aslanovun oxucuların diqqətinə təqdim olunan bu kitabında informasiyanın əldə olunması və yayılması problemləri, AzərTAc-ın vahid informasiya şəbəkəsində yeri, təşəkkül tarixi və inkişaf mərhələləri elmi əsaslarla tədqiq edilmişdir. Müəllifin AzərTAc-ın tarixinin araşdırılmasına, onun bugünkü fəaliyyətinin müasir dövrün tələbləri prizmasından nəzərdən keçirilməsinə həsr edilmiş monoqrafiyası jurnalistika tariximizin tədqiqinə dəyərli töhfə kimi qiymətləndirilməlidir. Əsər jurnalistlər, tarixçi və politoloqlar üçün nəzərdə tutulsa da, hesab edirik ki, geniş oxucu auditoriyası üçün də faydalı və maraqlı olacaqdır". Bu fikirlər Azərbaycan Respublikası Prezidenti Administrasiyasının ictimai-siyasi məsələlər şöbəsinin müdiri, tarix elmləri doktoru, professor Əli Həsənova məxsusdur.
Qəzet rəhbərliyi sözümü yerə salmayaraq yazımı avqustun 18-də mətbuata çıxarıb. Məhz bu günün seçim səbəbini sonda açıqlayacağam. Bəri başdan deyim ki, Aslan müəllim kitabı ilə tək özü üçün deyil, həyatının müəyyən məqamları AzərTAc-la bağlı bütün insanlar üçün sevinc yaşadıb. Əgər müəllifi xarakterizə edən cəhətlərdən söhbət açsam, gərək rəyi bir kənara qoyub ayrıca yazı təqdim edim. Konkret deyə bilərəm ki, kitabın 2-ci fəslinin ("Müasir informasiya agentlikləri sırasında AzərTAc-ın yeri və inkişaf perspektivləri") hər iki bölməsində agentliyin mənim orada də işlədiyim illərdəki fəaliyyətindən də bəhs edilib.
Burada haşiyəyə çıxım ki, AzərTAc mətbu mühitə qədəm qoyduğu 91 il ərzində xəbərlərini uzun müddət rus dilində yayımlayıb. Acı da olsa uzun illər belə reallığı yaşamışıq - materiallar əvvəl rus dilində hazırlanaraq keçmiş SSRİ-nin baş informasiya agentliyinə - SİTA-ya ünvanlanıb. Yalnız bundan sonra ana dilimizə çevirib respublikada yaymışıq. Ona görə də 1991-ci ildə agentliyimizdə Azərbaycan dili redaksiyasının təşkilini böyük əks-səda doğuran hadisə kimi təmtəraqla qeyd etdik. Yeri gəlmişkən deyim ki, həmin redaksiyanın ilk baş redaktoru mən olmuşam.
Monoqrafiya AzərTAc-ın 91 ildə
keçdiyi yola
professional baxışdır. Lakin müəllif
haqlı olaraq sistemləşdirilmiş məlumata
keçməzdən əvvəl
"Giriş"də oxucunu
tarixin ənginliklərinə
aparır, ilk xəbər
agentliklərinin necə
yaranması ilə bilgiləndirir. Tarix boyunca xəbərlərin
ötürülməsinin üsullarını
ardıcıllıqla sıralayır:
tonqal işarələri,
qasidlər, göyərçinlər,
məktublar, qəzetlər,
teleqraf, telefon, radio, informasiya agentlikləri,
internet və s. Hətta
ilk xəbər agentliyinin
tacir Samuel Gilbert tərəfindən
təşkil olunduğu
da qeyd olunur.
Müəllif bu gün də aktual olan "xəbəri tez al, tez çatdır" devizinin 1835-ci ildə fransalı Çarlz Luis Havasın yaratdığı
"Havas Bürosu"na məxsusluğunu vurğulayır. Digər məşhur agentliklərin
də adını çəkir.
Müasir
dünyada informasiya şəbəkələrinin genişləndirilməsinin,
kommunikasiyalar texnologiyalarının
sürətli inkişafının,
internetin, süni peyk əlaqələrinin güclənməsinin, kabel
televiziyasının, rəqəmli
və multimedia sistemlərinin
vüsətli tərəqqisinin,
bu sahənin cəmiyyətə, insanlara
təsirinin getdikcə
artmasının elmin müxtəlif sahələrində
araşdırılmasına təkan verdiyi barədə kitabda yazılanlar xüsusi maraq doğurur.
Aslan Aslanov müasir informasiya nəzəriyyəçiləri
və jurnalistika sahəsində ardıcıl
təhqiqatlar aparan şəxslər barədə
də ətraflı məlumatlar verir. Tədqiqatçı ictimai
inkişaf proseslərini
araşdırmaqla yanaşı,
informasiyanın müasir
həyata təsirini, insanların mədəni-intellektual
səviyyəsinin yüksəldilməsindəki
faydasını, siyasi
sistemlərdə mövcud
olan ziddiyyətləri,
konfliktoloji problemləri
və digər önəmli cəhətləri
öyrənməyə kömək
etdiyini də göstərir. Biz də Aslan Aslanovun belə bir fikrinə
şərikik ki, bugünkü cəmiyyət,
haqlı olaraq birmənalı şəkildə,
informasiya cəmiyyəti
adlandırılır və
tarixin yeni, həm də xüsusi mərhələsi
kimi qəbul edilir.
Müəllif 1 əsrə yaxın
müddətdə Azərbaycanda
xəbər istehsalı
tarixinin səhifələrini
AzərTAc-ın simasında
vərəqləyir. Monoqrafiya
o zaman diqqəti çəkir ki, müəllif araşdırmaları
elmiliyə əsaslansın,
yeni fikir və məqamları ilə yadda qalsın. Aslan müəllim buna nail olub. O, AzərTAc-ın yaranmasını dövrün,
zamanın tələbi
sayır. Coğrafi məkanda baş verən proseslərin təhlili, rəsmi sənədlər bunu bir daha sübut
edir. Agentliyin ilkin mərhələdəki
cəmi iki aylıq müstəqil fəaliyyəti dövründə
sivil agentliyin jurnalistika prinsiplərinin daşıyıcısı olduğunu
təsdiqləyir. 1920-ci ilin
aprel işğalından
1992-ci il dekabrın
18-də tarixi adının
yenidən bərpasınadək
olan dövrün ayrı-ayrı mərhələləri
xarakterizə edilir. AzərTAc-ın möhkəmləndirilməsi
və fəaliyyətinin
təkmilləşdirilməsi sahəsində ulu öndərimiz Heydər Əliyev və Prezident İlham Əliyev tərəfindən
həyata keçirilən
tədbirlər kitabda
geniş yer almışdır.
Kitabın üçüncü fəsli
AzərTAc-ın xarici
əlaqələrinin formalaşmasına
və inkişafına
həsr olunub. Ölkəmizin dünya informasiya məkanında tanınmasına
agentliyin töhfələri
konkret misallarla açıqlanıb. Hazırda
17 ölkədə nümayəndəliyi fəaliyyət
göstərən qurumun 25 dövlətin aparıcı
agentlikləri ilə rəsmi əlaqələr qurması bir
vaxtlar yalnız arzulana bilərdi. Asiya və
Sakit Okean Ölkələri İnformasiya Agentlikləri Təşkilatı,
Avropa Xəbər Agentlikləri kimi nüfuzlu media
qurumlarında təmsilçilik bu baxımdan önəmli və
sevindiricidir.
Gələk yekuna. Bu gün həmkarlarımızın -
Aslan Əhməd oğlu Aslanovun ad günüdür, 60
yaşı tamam olur. 1992-ci ildə AzərTAc-da
işə götürüləndə artıq püxtələşmiş
jurnalist idi. On il sərasər ulu
öndər Heydər Əliyevin Azərbaycan Prezidenti kimi
xarici səfərlərinin işıqlandırılması
kimi məsul bir işin ağırlığını
daşımış həmkarımız, 2002-ci ildən bu
informasiya agentliyinin baş direktorudur. Təcrübəli
jurnalist bir sıra kitabların müəllifidir, zəngin
mükafatlar kolleksiyasına malikdir. O, bir sıra
nüfuzlu beynəlxalq agentliklərin rəhbər heyətində
təmsil olunur. Ötən ay jurnalist kimi
çoxillik səmərəli xidmətləri Azərbaycan Mətbuat
Şurasının Ali Media Mükafatına layiq
görülüb.
Aslan müəllimin bu sətirlərimizi yubileyinə həmkar
təbriki və hədiyyəsi kimi qəbul etməsini istərdik.
Əflatun AMAŞOV,
Azərbaycan Mətbuat
Şurasının sədri
Xalq qəzeti.- 2011.- 18 avqust.- S. 4.