Heydər Əliyevin
həyata keçirdiyi hüquq
islahatları ölkəmizin hərtərəfli
inkişafı üçün əlverişli
zəmin yaratdı
2002-ci ilin 24 avqust referendumu bu prosesə güclü təkan verdi
... Demokratik dövlətimizin
ilk Konstitusiyasını qəbul
etdiyimiz vaxtdan 7 il keçmişdir.
Bu müddət ərzində
dünyada və ölkəmizdə çox
şey dəyişibdir...
Ona görə də mən təklif olunan dəyişiklikləri
referenduma, ümumxalq səsverməsinə çıxardım.
Heydər Əliyev,
Ümummilli lider
24 avqust 2002-ci il
Bədxahlarımızın qara niyyətlərinə,
səriştəsiz soydaşlarımızın
çoxsaylı səhvlərinə
və zamanın bəxş etdiyi ağrı-acılara baxmayaraq
gənc müstəqil
Azərbaycan dövləti
bütün problemləri
geridə qoydu. Doğrudur, müstəqilliyin
ilk illərində üzləşdiyimiz
problemlərin dəf edilməsi inandırıcı
görünmürdü. Əksinə,
ölkə əhalisi
daha ağır günlərin gələcəyindən
ehtiyatlanırdı. Ancaq xalqın
yol göstərə biləcək ziyalılarının
atdığı addım
- ulu öndər Heydər Əliyevin Naxçıvandan Bakıya
dəvət edilməsi
yaranmış vəziyyətdən
çıxmaq üçün
tarixi bir şansa çevrildi.
Həyatın ən ağır sınaqlarını görmüş
müdrik siyasətçi
öz tarixi qayıdışı ilə
Azərbaycan xalqına
çox böyük uğurlar, səadətli günlər, aydın sabahlar bəxş etmiş oldu. Bu ilin iyun ayında Bakıda keçirilən
Dünya Azərbaycanlılarının
III Qurultayında iştirak
edən türkiyəli
Cəfəralı Taşbağ
demişdi ki, əgər 1993-cü ilin iyununda Heydər Əliyev Naxçıvandan
Bakıya gəlməsəydi,
siz nəinki müstəqilliyin 20 illiyini,
hətta 10, bəlkə
də 5 illiyini qeyd edə bilməyəcəkdiniz.
Heydər Əliyevin qayıdışı
Azərbaycana xoşbəxtlik
və firavanlıq, türk dünyasına isə inkişaf edən bir ölkə
bəxş etmişdir.
Ulu öndərin
möhtəşəm qayıdışından
sonrakı proseslər
barədə dəfələrlə
yazmışıq və
qədirbilən xalqımızın
ən sadə nümayəndəsinə qədər
hər bir fərdi həmin prosesləri çox yaxşı xatırlayır. Ancaq qeyd
olunmalı xüsusi məqamlar həmişə
olub və həmişə də olacaq. 1996-cı ilin mart ayında - yəni yeni formalaşmış ilk milli
parlamentimizin yaz sessiyasında məşhur
alim, Milli Məclisin komissiya sədri Səfiyar Musayev qeyd olunan
iclasdan bir gün əvvəl görüşdüyü italiyalı
parlamentarinin fikirlərini
deputatların nəzərinə
çatdırdı. İtaliyalı deputatın fikirləri belə olub ki, Avropa qurumları
1995-ci ilin noyabrında
Azərbaycanda keçirilmiş
parlament seçkilərinin
nəticələrini və
qəbul edilmiş Konstitusiyanın mahiyyətini
öyrənənədək bu ölkədə hansısa demokratik addımın atılacağına
inanmırdılar. Halbuki,
həmin seçkiyə
qədər biz 1993-cü ilin
oktyabrında açıq
və ədalətli prezident seçkisi keçirmişdik, Prezident
Heydər Əliyev ölüm hökmünün
icrasının müvəqqəti
dayandırılması barədə
sərəncam vermişdi,
ölkəmiz NATO-nun Sülh
Naminə Tərəfdaşlıq
Proqramına qoşulmuşdu,
Xəzərin Azərbaycan
sektorundakı karbohidrogen
ehtiyatlarının müştərək
işlənməsi üçün
dünyanın aparıcı
neft şirkətləri
ilə "Əsrin müqaviləsi" adlı
böyük müqavilə
imzalanmışdı və
sairə. Ancaq bütün bunlara
baxmayaraq avropalılar
hələ də müsəlman ölkəsi
olan Azərbaycanda qəbul ediləcək ilk
milli Konstitusiyanın mahiyyətini gözləyirdilər.
Qəbul olunmuş Konstitusiyanın müddəaları
ilə tanış olduqdan sonra isə istənilən avropalı səmimi şəkildə etiraf etməli oldu ki, gənc müstəqil
Azərbaycan Respublikasının
yeni əsas qanunu əksər Avropa ölkələrinin
əsas qanunlarına nisbətən daha demokratik, daha humanist prinsiplər əsasında
işlənmişdir.
Bu tarixçəni yada
salmaqda məqsədimiz
odur ki, dünya təcrübəsinə
əsasən ölkənin
demokratik və ya qeyri-demokratik yol tutduğunu ancaq və ancaq
Konstitusiyanın müddəaları
əsasında müəyyən
edirlər. Bu tarixi
təcrübəni avropalılardan
qat-qat yaxşı bilən Prezident Heydər Əliyev mükəmməl bir demokratik, humanist və ədalətli Konstitusiya layihəsi işləyib hazırlamışdı. Ekspertlərin fikrincə, milli tariximizdə iki dəfə "Heydər Əliyev Konstitusiyası" adı
il yaşayan
Əsas Qanunlar ərsəyə gəlib.
Birinci belə qanun 1978-ci ildə qəbul edilmiş Konstitusiyamız
idi ki, orada
SSRİ dövründə ilk dəfə idi ki, Azərbaycan Respublikasının dövlət
dilinin Azərbaycan dili olduğu rəsmi şəkildə
göstərilirdi. Ulu
öndərin adıyla
bağlı ikinci Əsas Qanunumuz isə yuxarıda qeyd etdiyimiz 1995-ci il Konstitusiyası
idi.
Hələ 1995-ci ilin payızında
ulu öndər Heydər Əliyev qeyd etmişdi ki, biz zamanın tələblərinə cavab
vermək üçün,
müstəqil dövlətimizin
inkişafını təmin
etmək üçün,
ölkədə aparılan
hüquq islahatlarının
dönməzliyinə nail olmaq
üçün, son nəticədə
gənc respublikamızın
beynəlxalq aləmdəki
mövqelərini möhkəmləndirmək
üçün dünya
standartları səviyyəsində
bir əsas qanun yaratdıq. Ancaq ola
bilər ki, beş ildən, on ildən sonra dünyada və ölkəmizdə baş
verən proseslər yeni yanaşmalar, yeni standartlar tələb etsin. Məsələyə müdrikcəsinə münasibət bildirməyin
etalonu idi. Çünki, yeni əsrin
ikinci ilində həqiqətən də dünyada və ölkəmizdə baş
verən proseslər Azərbaycan Konstitusiyasına
bəzi dəyişiklik
və əlavələr
olunmasını zəruri
etmişdi.
Dünya təcrübəsinə əsasən
istənilən məsələ
ilə bağlı
referendum keçirilməsi ölkənin demokratik dəyələrlə idarə
olunmasının təzahürü
kimi qiymətləndirilir. Yəni, kral,
baş nazir, prezident və ya istənilən başqa dövlət rəhbərləri ölkəni
təkbaşına idarə
etmir, gündəliyə
çıxarılan məsələ
ilə bağlı xalqın fikirlərini öyrənirsə, bu, ədalət və demokratiya göstəricisidir.
Gündəliyə gətirilən
məsələ bilavasitə
dövlətin əsas
qanunu isə bağlıdırsa, bu, həmin ölkənin demokratik prinsiplərlə
idarə olunmasının
ən ali
göstəricisidir. Bundan başqa,
Azərbaycan Konstitusiyasında
göstərilir ki, dövlət hakimiyyətinin
yeganə mənbəyi
xalqdır və ona görə də Konstitusiyaya hansısa dəyişiklik
və ya əlavələri parlament
və ya hansısa qurum deyil, bilavasitə ümumxalq səsverməsi
- referendum reallaşdıra bilər. 1995-ci il Azərbaycan Konstitusiyasının əsas
müddəalarından biri
də Azərbaycan xalqına öz iradəsini yüksək səviyyədə ifadə
etmək hüquqlarının
verilməsi idi.
İlk Konstitusiyamızın qəbul
edilməsindən ötən
7 il ərzində
ölkəmizdə həyata
keçirilən bir sıra siyasi və iqtisadi inkişaf, demokratik və hüquqi dövlət quruculuğu yolunda əldə edilmiş bir çox nailiyyətlər
Azərbaycan Konstitusiyasına
bəzi dəyişiklik
və əlavələr
olunmasını zəruri
etmişdi. Hüquqi mexanizmi Azərbaycan Respublikasının Konstitusiyası
və Azərbaycan Respublikasının Milli Məclisi ilə tənzimlənən ilk referendum məhz 2002-ci il
avqustun 24-də keçirildi.
Əsas Qanunumuzun 152-ci və
153-cü maddələri ilə
tənzimlənən referendumun
gündəliyinə çıxarılmış
bütün məsələlər
xalq tərəfindən
dəstəklənmişdi. Avropalı ekspertlər
isə bütövlükdə
referendumun nəticələrini
yüksək qiymətləndirsələr
də daha çox iki məsələnin üzərində
dayanmağı məqsədəuyğun
sayırdılar. Bunlar parlament
seçkiləri zamanı
tətbiq olunan proporsional qaydanın ləğv olunması və ölkənin istənilən vətəndaşının
Konstitusiya Məhkəməsinə
müraciət etmək
hüququ qazanması idi. AŞPA rəsmiləri
bu məsələlərin
hər ikisini əsas insan hüquq və azadlıqlarının təmin
olunması kimi qiymətləndirirlər. Birinci məsələyə münasibət
bildirən ekspertlərin
fikrincə seçki zamanı müəyyən
qədər səs toplamış partiya parlamentdə tutaq ki, 10 deputat yeri qazanır. Bu yerlərə partiya
sədrinin tərtib etdiyi siyahıda ilk 10 yeri tutanlar sahib olurlar. Əslində isə həmin
partiyada daha savadlı və parlamentdə daha çox səmərə verəcək insanlar var idi. 2002-ci il 24 avqust
referendumundan sonra məhz həmin insanların hüquqları
qorunmuş oldu. Eləcə də ölkə vətəndaşlarının Konstitusiya Məhkəməsinə
müraciət etmək
hüququnun məhdudlaşdırılması
da əsas insan hüquq və azadlıqlarının
yüksək səviyyədə
qorunmasını əngəlləyirdi.
24 avqust referendumu
həmin maneəni də aradan qaldırmış oldu.
Ümumiyyətlə, həm 2002-ci ilin 24 avqust, həm də 2009-cu ilin 18 mart referendumları təkcə ölkənin
hüquqi dövlət
quruculuğu yolunu sürətləndirmədi, həm
də sosial-iqtisadi inkişafın sürətləndirilməsini,
ölkəmizin beynəlxalq
aləmə inteqrasiyasını
təmin etmiş oldu. Prezident İlham Əliyevin
dediyi kimi, gənc müstəqil Azərbaycan dövləti
bütün sahələrdə
daim qanunları, xüsusən, Konstitusiyanın
müddəalarını əsas
tutmuşdur və bundan sonra da
belə olacaqdır.
İttifaq MİRZƏBƏYLİ
Xalq qəzeti.-2011.- 24 avqust.- S. 2.