Milli ideya:
Xalqın sərvəti və səmərəli
inkişafın qarantı
Azərbaycan Prezidenti Administrasiyasının rəhbəri,akademik Ramiz Mehdiyevin "Bakinski raboçi" qəzetinə məxsusi müsahibəsinə politoloq və maraq göstərən oxucunun refleksiyaları
Son illər milli ideya
politologiya elmində müəyyən siyasi diskursu diktə
edir. Milli ideyanın kütləvi
şüurda dərin kök saldığı, xalqın
ehtiram bəslədiyi, o cümlədən mənəvi dəyərlərin
məcmusunda əks olunduğu cəmiyyətlərdə bu
ideya əvvəlcə çox sadə və anlaşıqlı,
mümkün qədər yığcam həqiqətlərin və
məqsədlərin toplusu kimi çıxış edir, cəmiyyətin
bütün əsas mənəvi və praktiki həyat fəaliyyəti
sistemlərinin oriyentasiyasını dəyişərək təcəssüm
olunurdu. Milli ideya həm bütün ideoloji konstruksiya, həm
də KİV, təhsil, kitab nəşri, mədəniyyət
və digər sosial translyatorlar sistemi üçün
özünəməxsus bir prizma, rəng süzgəcidir.
Milli ideya müxtəlif sosial proqramların və layihələrin
prioritetli düzülüşü də daxil olmaqla praktiki, həyati
reallıqların qavranmasını və təkrar
istehsalını süzgəcdən keçirir.
Ümummilli lider Heydər Əliyev tərəfindən
işlənib hazırlanmış azərbaycançılıq
ideyası bədxahlarımızın təqdim etməyə
çalışdıqları kimi, ideoloji element deyil, Azərbaycan
xalqının istər partiyalı, istər bitərəf,
dini və dünyəvi, müxalifətçi və
iqtidarı dəstəkləyən insanların ictimai
şüurunun yeni inkişaf paradiqmalarıdır. Ümummilli
liderin azərbaycançılıq ideyası Azərbaycanda
yaşayan və onu özlərinin ümumi Vətəni hesab
edən bütün etnik qrupların ideyasına
çevrilmişdir. Azərbaycanın
polietnik təbiəti hələ Aristotel tərəfindən
xalqın yüksək etik kamillik və məsuliyyət hissi
kimi əsaslandırılmış "birlikdə
yaşamaq" ideyasını doğurmuşdur. Bu siyasət
nəticəsində "millət"
anlayışının strukturuna
özünüidentifikasiyanın bütün kollektiv
formaları: etnik, dini, sosiomədəni, siyasi və digər
formaları daxil edilmişdir. 1993-cü ilin iyun
ayından sonra milli ideya milli müstəqillik və suveren
dövlət formulu üzrə inkişaf edir. Bu gün də polietniklik müasir Azərbaycanı
səciyyələndirən dəyər kimi milli
identifikasiyanın yeni formasını inkişaf etdirir, onu Azərbaycan
millətinin geniş mənada davamlı inkişafı və
dövlət müstəqilliyinin möhkəmlənməsi
formatında azərbaycançılıq ideologiyası ilə
eyniləşdirir. Azərbaycançılıq
ideyası, eyni zamanda milli varlığın məqsədi,
üsulu və formulu olan ideal kimi çıxış edir.
Buna görə də belə deməyə haqqımız
vardır ki, azərbaycançılıq ideyası
bütün xalqın ideyasıdır!
Avropa və Amerika politoloqlarının komparativ
araşdırmasında hesablanmışdır ki, "milli
ideya" kontentinə münasibətdə on beşdən
çox müxtəlif metaforik modeldən istifadə edilir. Bu modellər
kütləvi şüurda milli ideyanı siyasi liderlərin
şəxsiyyəti ilə fərdiləşdirməkdən
başlamış, onun nəhəng bir ağacın tacı və
budaqları şəklində təsvir edilməsinə qədər
çox geniş diapazona malikdir. Əlbəttə, milli
ideyanın bu cür kollektiv persepsion qiymətləndirilməsi
həmişə çox təqribidir, ən əvvəl ona
görə ki, abstraksiya dərəcəsinə görə hər
bir xalqın metaforları müxtəlifdir, buna baxmayaraq bu
variantda miqdarı təhlil olduqca ibrətamizdir, çünki
siyasi aktorların orta hesabla hər iki nəfərindən biri
milli ideyanı siyasi lider vasitəsilə qavrayır, hər
üç nəfərdən biri isə milli ideyanı öz
həyatının təməli, əsası, bazisi kimi
başa düşür. Bu baxımdan haqlı
olaraq bütün xalq tərəfindən məhz ümummilli
lider kimi tanınmış Heydər Əliyevin şəxsiyyəti
vasitəsilə azərbaycançılıq
identifikasiyası aşkar nəzərə çarpır.
Bununla paralel olaraq, Azərbaycan cəmiyyətinin
kollektiv şüurunda bu ideyanın bütövlükdə Azərbaycanın
və özünü güclü dövlətin tərkib
hissəsi hesab edən hər bir vətəndaşın
layiqli inkişafının bünövrəsi kimi dərk
edilməsi prosesi gedir.
Qloballaşmaqda olan dünya şəraitində milli fərqlərin
nivelirlənməsi meyillərinə cavab olaraq milli ideya
anlayışı təkcə siyasət elmində deyil, adi
insanların gündəlik leksikonunda da ən populyar və
aktual ideyalardan birinə çevrilir. İndi milli ideya
anlayışından peşəkar siyasətçilər də
istifadə edir, jurnalistlər də, siyasətdən uzaq olan
adamlar da. Milli ideya ayrı-ayrı millətlərin,
xalqların, bütövlükdə cəmiyyətin siyasi
şüurunun və siyasi davranışının bir növ
inteqral xarakteristikasına çevrilmişdir. Elmi, siyasi
və sosial rəylər fonunda Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti Administrasiyasının rəhbəri,
akademik Ramiz Mehdiyevin "Bakinski raboçi" qəzetinə
verdiyi "Müasir milli ideyanı zənginləşdirən
odur ki, vətəndaş özünü dövlətin bir
hissəsi hesab edir, özündə dəyişikliklər
üçün qüvvə görür, güclü
dövlətin və güclü, iradəli liderin
varlığına ehtiyac duyur" sərlövhəli məxsusi
müsahibə aktuallığı və yeniliyi ilə fərqlənir.
Dərin elmi baza, fəlsəfi refleksiya məharəti və
peşəkar dövlət xadiminin çox ciddi siyasi təhlili
Azərbaycan cəmiyyətində həmişə səmimi
diqqətə, fəal marağa və öz fikirlərini
bölüşmək arzusuna səbəb olur. Bəri
başdan deməliyəm ki, bu istək təkcə bizdə -
Azərbaycan ictimaiyyətşünaslarında deyil, hətta
ölkəmizin növbəti uğurlarına həsəd
apardıqlarını gizlətmədən, bu uğurların
hesabını aparan təkəbbürlü bədxah ermənilərin
ürəyində də baş qaldırır. Erməni alim və jurnalistlərinin böhtan
xarakterli araşdırmalarına və qərəzli
yalanlarına bir qədər sonra qayıdacağam, burada isə
onların gizlədə bilmədiyi həsədə səbəb
olan Azərbaycan reallıqları ilə bağlı
faktları cəmi iki sətirdə göstərmək istəyirəm.
Bunlar Avropanın ən möhtəşəm mədəni
yarışmasında qələbəmiz və BMT Təhlükəsizlik
Şurasının üzvü statusu
almağımızdır. Bu əlamətdar
nailiyyətlər Prezident İlham Əliyevin dürüst
götür-qoy edilmiş səmərəli siyasətinin nəticəsi,
ölkəmizin beynəlxalq nüfuzunun etiraf edilməsi deməkdir.
Akademik R.Mehdiyev yazır: "Bütün bunlar azərbaycanlıların
kollektiv şüurunda Vətəni ilə bağlı
qürur hissi doğurur".
Müasir milli ideyanı zənginləşdirən fakt
ondan ibarətdir ki, vətəndaş özünü dövlətin
bir hissəsi kimi hesab edir, özündə dəyişikliklər
üçün qüvvə görür, güclü
dövlətin və güclü, iradəli liderin zəruriliyini
hiss edir. Biz
"Məhz Prezident İlham Əliyevin həyata keçirdiyi
siyasət nəticəsində milli ideya özündə həm
siyasi məkanın demokratikləşməsini, mütərəqqi
və hərtərəfli iqtisadi inkişafı, dünya
birliyinə inteqrasiyanı, həm də milli ruhu və
özünəməxsusluğu qoruyub saxlamağı ehtiva edir " qənaətinə gəlmiş
akademik Ramiz Mehdiyevin fikri ilə tam razıyıq.
Akademik
R.Mehdiyev milli ideologema haqqında elmi təsəvvürlərin
məcmusunda "azərbaycançılığın"
ümummilli xarakterini açıqlayan, Vətənimizin hər
bir vətəndaşının şərəf və ləyaqətini
qoruyan fikirlərin, qiymətlərin, hisslərin, təsəvvürlərin
bütün qammasını konseptuallaşdıran tarixi və
nəzəri konstruksiyalar təklif edir. Milli ideyanın təbiəti
və mahiyyəti haqqında təməl xarakterli bu təsəvvürlər
elə bir özünəməxsus bünövrədir ki,
müəllifin elmi araşdırmalarının, praktiki
müşahidələrinin və "Azərbaycan
xalqının milli-ideoloji konseptinin təşəkkülü
və transformasiyasının bitkin konstruksiyasının formalaşması"
haqqında gəldiyi nəticələrin məcmusu həmin
bünövrə üzərində qurulur. R.Mehdiyev
zəngin tarixi baza əsasında inandırıcı şəkildə
bildirir ki, milli ideologiya təməl əhəmiyyətinə
malikdir, bu ideologiyada milli hərəkatın məqsədləri
ifadə edilir, həmçinin həmin məqsədlərə
nail olmağın yolları və vasitələri göstərilir.
Milli ideologiya millətin fəallığını
ideal şəkildə düzülmüş hədəflərin
müəyyən sistemi kimi təqdim edir, görkəmli şəxsiyyətlərin
fəaliyyətinə məqsəd istiqaməti verir.
Mən bu məqalənin əvvəlində erməni
alimlərinin milli həsəd və təkəbbürü
barədə söz açmışdım. Ümumbəşəri
əxlaq baxımından o qədər də hörmətə
layiq olmayan bu keyfiyyətləri sübut etmək istərdim.
Akademik Ramiz Mehdiyevin müsahibəsi dərc ediləndən dərhal
sonra ermənipərəst Regnum saytında Yerevan Dövlət
Universitetinin iranşünaslıq kafedrasının müdiri,
professor Qarnik Asatryanla müsahibə dərc
olunmuşdur. Ermənistanın bəzi KİV-ləri
həmin müsahibəni təkrar çap etmişlər.
Akademik Ramiz Mehdiyevin elmi nüfuzu təkcə
ölkəmizdə deyil, dünya ictimai elmində də o qədər
aşkardır ki, onun müdafiəyə ehtiyacı yoxdur.
Lakin mən sadəcə olaraq erməni
saxtakarların növbəti uydurmasını təkzib etmək
istərdim. Əvvələn, söhbətin
mövzusunun qoyuluşu milli ideyadır: bu ideyada milli
azlıqlara yer ayrılmışdırmı? Mən
demoqrafik arqumentlərə müraciət etməyəcəyəm,
çünki bu arqumentlərin polietnik dövlət olan Azərbaycanın
xeyrinə olması aşkardır. Sadəcə olaraq, mən
həmin sualı erməni professora vermək istərdim: yəni
doğrudanmı ermənilərin "böyük Ermənistanı"
bərpa etmək ideyasında kiçik xalqlara yer vardır? Əgər vardırsa, onlar hansı xalqlardır?
SSRİ-nin mövcud olduğu bütün tarixi
dövrdə mərkəzləşdirilmiş assimilyasiya həyata
keçirildiyi şəraitdə Ermənistan kiçik
xalqlara o qədər də rəğbət göstərmədən
monoetnik respublika kimi qala bilmişdir.
Həmin professora bunu da xatırlatmaq istərdim ki,
"qaynar qazan" ideyası akademik Ramiz Mehdiyevin kəşfi
deyil, dünya etnosiyasəti baxımından millətin
formalaşması barədə səmərəli nəzəriyyədir. İlk dəfə ABŞ-da
sınaqdan çıxarılmış "qaynar qazan"
modeli "Amerikanın mənafeyi hər şeydən
ucadır" konsepsiyasının formalaşmasına kömək
etmiş, bu milli ideya ABŞ üçün inkişafın həlledici
oriyentirinə çevrilmişdir. Gördüyünüz
kimi, ABŞ-ın əsasını qoyanlar "etnik korpusun
formalaşmasını" milli ideya yalnız
formalaşmış etnik korpus olduqda yarana bilər. Q.Asatryanın müsahibəsindən sitat; Gözləmədən
dövlət yaratmışlar. Təbii ki,
həmin dövlət həyat səviyyəsinə və
dünya siyasətinə təsir dərəcəsinə
görə müasir Ermənistanla bərabər tutula bilməz
və yəqin ki, heç özü də bunu istəməz.
BMT İnkişaf Proqramının "Miqrasiya və insan
potensialının inkişafı: imkanlar və
çağırışlar" adlı illik məruzəsində
qeyd edilir ki, 1991-ci ildən başlayaraq 700 mindən 1 milyon 300
minə qədər insan, yaxud əhalinin təqribən 30
faizi Ermənistandan mühacirət etmişdir. Yenə
həmin sənəddə qeyd edilir ki, yüksək
ixtisaslı mütəxəssislərin Ermənistanı tərk
etməsi ölkənin inkişafına, xüsusən sosial və
mədəni kapitalın təkrar istehsalına mənfi təsir
göstərir. Lakin ümid vardır ki,
Ermənistandan olan mühacirlər qonaqpərvər ölkələrdə
etnik korpus yaratmaq üçün köçüb getmişlər.
Təəssüf ki, Azərbaycan xalqı bu
cür qonaqpərvərliyin nəticələrinə həddən
artıq yaxşı bələddir.
Akademik Ramiz Mehdiyev qanunauyğun olaraq dünya tarixinin elə
dövrünə müraciət edir ki, onun fikrincə həmin
dövr dünya geosiyasətində tektonik dəyişikliklər,
Rusiya imperiyasının dağılması və müstəmləkə
xalqları tərəfindən müstəqil dövlət
qurulması üçün şərait yaranması ilə səciyyəvidir. R.Mehdiyev yazır: "Məhz
həmin illərdə ictimai fikrin avanqardı rolunda
çıxış edən yeni ictimai-siyasi xadimlər təbəqəsi
yaranır. Əhməd bəy Ağayev, Əli bəy
Hüseynzadə, Məmmədəmin Rəsulzadə, Əlimərdan
bəy Topçubaşov və bir sıra başqaları Azərbaycan
milli ideyasının daşıyıcıları olmaqla milli
ideallar uğrunda mübarizəni demokratik dəyərlər və
prinsiplərlə birləşdirirdilər".
Azərbaycanda elitar təbəqənin intellektual qüvvələri
milli birliyi inteqrasiya edən dəyərlər yaratmış,
milli mənafeləri ifadə etmişlər. Lakin əsas məsələ
ondan ibarətdir ki, milli ideallar kütləvi milli
identifikasiyanın, insanların tərəfdar olduğu norma və dəyərlərin Azərbaycan millətinin
məxsusi həyat fəaliyyəti və onun qorunub
saxlanması üçün nadirliyini və ötəri
olmayan əhəmiyyətini başa düşməyin ideya-mənəvi
əsası kimi çıxış edir.
Zənnimcə, akademik R.Mehdiyevin təklif etdiyi bu
konstruksiyada izlənən kulturoloji paradiqmanın
metodologiyası bunu əsas götürür ki, siyasətin
bütövlüyü və onun cəmiyyətlə vəhdəti
insanın bütövlüyü ilə müəyyən
edilir. Buna görə də oxşar yanaşmanın tərəfdarları
(M.Şeller, F.Boas, E.Kanetti, X.Arendt və başqaları) siyasəti
insanların mənalı fəaliyyəti hesab edir, onun əsas
vəzifəsini isə insanın yaradıcı
funksiyasının həyata keçirilməsində
görürlər. Akademik R.Mehdiyevin
yazdığı kimi, bu halda "vətəndaş
özünü dövlətin bir hissəsi hesab edir,
özündə dəyişikliklər üçün
qüvvə görür, güclü dövlətin və
güclü, iradəli liderin varlığına ehtiyac
duyur". Ona görə də insanların siyasi həyatda
ümumi, müştərək marağı süni şəkildə
modelləşdirilmiş, məsələn, hakimiyyətdən
qaynaqlanan hiptetik məqsəd deyil, yalnız insanların şəxsi
maraqlarının tarazlaşdırılmasının nəticəsi
ola bilər. Bu cür
yanaşma hər hansı təşkilatın və ya bir qrup
şəxsin insanlara onların dərk etmədiyi ehtiyac və
məqsədləri zorla qəbul etdirməyin
mümkünlüyünü rədd edir. Mühüm
faktdır ki, bu cür yanaşmada ümumi qrupun
marağının müqavilə xarakteri siyasi məqsədlərə
nail olmağın əsas mexanizmi - konsensus və kompromis kimi nəzərdən
keçirilir. Nəticədə siyasət
münaqişələrlə dolu gərgin münasibətlər
sistemindən sabit və ahəngdar inkişaf sahəsinə
çevrilir. Vətənimizin tarixinin ən
dramatik dövründə xalqın köməyə
çağırdığı ümummilli lider Heydər
Əliyev milli mənafelərin katalizatoru, Azərbaycan millətinin
ləyaqətinin müdafiəçisi oldu. Heydər Əliyevin dahi zəkası, siyasi
istedadı və dövlətçilik iradəsi Azərbaycan
dövlətini tam azadlıq və müstəqillik yoluna
çıxardı.
Ölkədə demokratik prosedurların
institusionallaşması demokratik dəyişikliklər
prosesinin nəticəsi olmuş demokratiyanın möhkəmlənməsi
üçün zəruri əsas yaratmışdır.
Akademik Ramiz Mehdiyev Azərbaycan milli ideyasının
formalaşması tarixini obyektiv dövrlərə bölməyi
təklif edir, yeddi müstəqil dövrü fərqləndirir. Bu analitik
müsahibənin dərin elmi nəticələri üzərində
düşünərək, hər bir dövr haqqında kifayət
qədər geniş şərhlər yazmaq olardı.
Lakin mən öz elmi maraqlarımı və həyat təcrübəmi
nəzərə alaraq iki müasir mərhələ:
1993-2003-cü illər və 2003-cü ildən bu günə
qədər olan dövr üzərində ətraflı
dayanmaq istəyirəm.
Ramiz Mehdiyev sübut edir ki, 1993-cü ilin yayından
2003-cü ilin sonuna qədər keçən onillikdə
uğurlu demokratik tranziti təmin etmiş siyasi
inkişafın dominantı ölkədə ictimai-siyasi
sabitliyin bərqərar olunması və ölkənin gələcək
iqtisadi artımının və siyasi inkişafının əsaslarının
yaradılması olmuşdur. 2003-cü ilin sonundan
başlayaraq siyasi qərar və hərəkətlərin
ardıcıllığı və bir-birini
qarşılıqlı şərtləndirməsi, dövlət
idarəçiliyinin strategiya və texnologiyalarının
seçimi regional və qlobal aspektlərdə Azərbaycanın
yeni mövqeyini müəyyən etmişdir.
Demokratik proseslərin qloballaşması (onların ən
vacibləri demokratiyaya normativ münasibət və demokratik
idealların kütləvi cəlbediciliyidir) ilə müəyyən
olunan xarici amillərin əhəmiyyətinin get-gedə
artması milli ideyanı müstəqil dövlətin
inkişafının və xarici siyasi münasibətlər
qurulmasının keyfiyyətcə yeni azimutları ilə zənginləşdirmişdir. Akademik Ramiz
Mehdiyevin fikrincə, "dövlətin iqtisadi qüdrətinin
fəal artması nəticəsində ictimai şüur tədricən
elə istiqamətləndirilir ki, o, ətraf aləmlə ahəngdar
şəkildə qarşılıqlı fəaliyyət
göstərir, inkişafın perspektivlərini və
prioritetlərini real hiss edir". Bu elmi
mövqe ilə razılaşmamaq olmaz, çünki milli
ideyanın rəqabət qabiliyyətli paradiqmasının
tamamilə əsaslı olmasını sübut etməsinin
şahidiyik. Akademik Ramiz Mehdiyev qeyd edir ki,
iqtisadi və demokratik tranzitin, dövlət həyatının
bütün sahələrində innovasiyalı inkişafa
keçidin intensivləşdirilməsi ideyaları getdikcə
daha artıq dərəcədə rəqabətədavamlı
paradiqmaya yönələrək, hakim və ictimai-siyasi
elitanın şüurunda üstünlük təşkil edir.
Mənə
belə gəlir ki, bu prioritetləri aşağıdakı
istiqamətlərdə müəyyən etmək olar: birinci,
milli birliyin və müvafiq identikliyin qorunması və
möhkəmlənməsi; ikinci, iqtisadi inkişafın
yüksək səviyyəsinə nail olmaq;
üçüncü, demokratik prinsiplərin qəbul edilməsi,
əsas siyasi təsisatlara etimad, şəxsiyyətlərarası
etimad, vətəndaşlıq və vətənpərvərlik
hissini nəzərdə tutan mədəni norma
və dəyərlərin kütləvi şəkildə
yayılması.
Akademik Ramiz Mehdiyev haqlı olaraq belə hesab edir ki, "Prezident İlham Əliyev müstəqilliyimizin iyirminci ilində ölkəyə uğurla rəhbərlik edir və dövləti yeni üfüqlərə, inkişafın keyfiyyətcə yeni səviyyəsinə keçməyə doğru aparır. Ölkə tarazlı və ardıcıl siyasət sayəsində həm mədəni, həm də siyasi kontekstdə dünyada getdikcə daha çox uğurlar qazanır". Bu fakt Prezident İlham Əliyevin siyasi kursunun ölçülüb-biçilmiş və səmərəli olmasına dəlalət edir. Prezident İlham Əliyevin həyata keçirdiyi siyasət nəticəsində milli ideya milli siyasi məkanın demokratikləşməsini, hərtərəfli iqtisadi tərəqqi və inkişafı, dünya birliyinə inteqrasiyanı, habelə Azərbaycan millətinin milli ruhunu və bənzərsiz xüsusiyyətlərini qoruyub saxlamağı əks etdirir.
Azərbaycan Prezidenti Administrasiyasının rəhbəri, akademik Ramiz Mehdiyev siyasi idarəçiliyin praktik və nəzəriyyəçisi olmaqla, öz ənənələrinə sadiq qalaraq, ictimai-siyasi diskussiyaların təşəbbüskarı kimi çıxış edir, elmi-nəzəri fikrin ən aktual problemlərini müəyyənləşdirir, postmodern dövründə Azərbaycanın ləyaqətlə qarşılamalı olduğu çağırışları göstərir.
Hörmətli akademikimizə tam səmimi təşəkkürümü bildirmək istərdim. Hər şeydən əvvəl ona görə ki, o, Azərbaycan fəlsəfi-siyasi elmində durğunluq yaranmasına imkan vermir, elmi polemikanı yüksək səviyyədə saxlamağı bacarır, bununla da elmi vicdan, tədqiqat istiqamətlərinin geniş diapazonu, öz Vətəninə xidmət etmək arzusunun güclü və səmimi olması baxımından Azərbaycan alimlərinə nümunə göstərir.
Aqiyə
NAXÇIVANLI, siyasi elmlər doktoru, Azərbaycan
Respublikası Milli Məclisinin deputatı
Xalq qəzeti.- 2011.- 6 dekabr.- S. 3.