Azərbaycançılıq,
azərbaycanşünaslıq və əliyevşünaslıq
Hər hansı ideya və ya
ideoloji sistem o zaman şüurlarda özünə möhkəm
yer tuta, uzun zaman insanlığa xidmət edə bilir ki, cəmiyyət
onu elm kimi qavrasın. İntellektual- ideoloji həyatın təcrübəsi
göstərir ki, bunun üçün üç şərt
vacibdir:
1) İdyea və ya ideoloji sistem, bu və ya digər miqyasda, praktikadan irəli gəlməli, ona dayanmalıdır;
2) elmi təfəkkürün ümumbəşəri texnologiyaları əsasında qurulmalı, sözün geniş mənasında ənənəvi elmi dillə danışmalıdır;
3) humanist olmalı, cəmiyyətə, insanlığa xidmət etməlidir.
Azərbaycan xalqının ümummilli lideri, türk dünyasının və ümumən dünyanın böyük siyasi mütəfəkkirlərindən biri olan Heydər Əliyevin yarım əsrdən artıq bir dövrdə irəli sürdüyü, uğrunda mübarizə apardığı (və həyata keçirdiyi) ideyaların (əliyevçiliyin) bütöv, mükəmməl və sistemli bir elm (əliyevşünaslıq) səviyyəsinə qaldırılması üçün hər cür şərtlər (şərait) mövcuddur. Əliyevçilik ictimai təcrübədən irəli gəlməsi, milli olduğu qədər də ümumbəşəri elmi təfəkkür modelləri və ya sxemləri ilə ifadə oluna bilməsi və humanizmi, insanlığa xidmət etməsi, yəni elmə çevrilə bilmək imkanlarının genişliyi ilə diqqəti çəkir. İkincisi, ümummilli liderin müəllifi olduğu ideyalar illər keçdikcə daha da zənginləşir, ehtiva coğrafiyasını daha da genişləndirir və dünyanın siyasi- ictimai təfəkkür tarixində öz danılmaz yerini müəyyənləşdirir. Nəhayət, əliyevçiliyin elmi-metodoloji tədqiqi get- gedə daha ardıcıl xarakter daşımağa başlayır.
Etiraf etmək lazımdır ki, əliyevçilik yalnız müasir azərbaycançılıq olaraq qalmadı, eyni zamanda azərbaycançılığın bir ideologiya olaraq düzgün təfsirində həlledici rol oynadı.
Azərbaycan haqqında müxtəlif mənşəli, müxtəlif xarakterli mənbələrin verdiyi bu və ya digər dərəcədə elmi məlumatlar qədim dövrlərdən başlasa da, azərbaycanşünaslıq kifayət qədər mükəmməl bir elm olaraq XX əsrin 30-cu illərində formalaşmışdır. Azərbaycanşünaslığın meydana çıxması Azərbaycanda elmi təfəkkürün inkişafı ilə yanaşı (bəlkə də, daha çox) azərbaycançılıq dünyagörüşünün təşəkkülü ilə bağlı olmuşdur ki, bu da özünü milli-ictimai təfəkkürün müxtəlif sahələrində göstərmişdir. XIX əsrin sonu, XX əsrin əvvəllərindən etibarən azərbaycanlı mütəfəkkirlər türklük, müsəlmanlıq və müasirlikdən ibarət bir məmləkət barəsində düşünməyə (hətta döyüşməyə) başlamış, təsəvvürlərində yaratdıqları həmin məmləkəti - Azərbaycanı ilk dəfə 1918-1920-ci illərdə bütün reallığı ilə gördükdən sonra onların düşüncələri (və döyüşləri, mücadilələri) daha konkret, daha məqsədyönlü, daha elmi xarakter almışdır. Bununla belə, qeyd etmək lazımdır ki, haqqında söhbət gedən dövrdə azərbaycançılıq dünyagörüşü Azərbaycanda geniş yayılmış müxtəlif ideologiyaların ardıcıl təzyiqinə məruz qaldığı, olduqca gərgin ideya münaqişələri gedişində formalaşdığı üçün daxili ziddiyyətlərdən, yaxud metodoloji eklektikadan xilas ola bilməmişdir. XX əsrin 20-ci, 30-cu illərində, yəni azərbaycanşünaslığın bir elm olaraq konturlarının sürətlə müəyyənləşdiyi dövrdə ideoloji münaqişələr bu və ya digər dərəcədə aradan qalxsa da, vulqar sosiologizm, sovet "beynəlmiləlçiliyi" həmin elmin bir sıra əsas problemlərinin (xüsusilə etnogenez probleminin) düzgün həllinə imkan vermədiyi kimi, azərbaycançılıq dünyagörüşünün təşəkkülü prosesinə də mane olmağa başladı. Beləliklə, bir tərəfdən, milli-ictimai (intellektual) təfəkkür azərbaycanşünaslığın elmi əsaslar üzərində yüksəlməsini tələb edir, digər tərəfdən, siyasi-ideoloji şərait obyektiv araşdırmalara mane olur, elmi həqiqətləri müxtəlif "konsepsiyalar" arxasında gizlətməyə çalışırdı. XX əsrin 20-ci, xüsusilə 30-cu illərində azərbaycançılıq dünyagörüşünə özünəməxsus bir emosionallıq, romantik vüsət gəldi ki, bu, bizim fikrimizcə, həmin dünyagörüşün sosial-siyasi perspektivliliyini göstərirdi - azərbaycançılıq ideologiyasının banilərindən olan böyük Səməd Vurğunun yaradıcılığı, xüsusilə, məşhur "Azərbaycan" şeiri bunu təsdiq edir:
El bilir
ki, sən mənimsən,
Yurdum,
yuvam, məskənimsən...
Həm azərbaycançılıq
dünyagörüşünün, həm də azərbaycanşünaslıq
elminin XX əsrin 30-cu illərində müəyyənləşmiş
əsas prinsipləri sonrakı onilliklərdə, demək olar
ki, dəyişmədi, yalnız 70-ci illərdən müəyyən
"etirazlar" doğurmağa başladı ki, bu
"etirazlar" da müxtəlif formalarda təzahür
edirdi. Ümumiyyətlə, keçən əsrin
(və minilliyin) sonlarına qədər həm azərbaycançılıqda,
həm də xüsusilə azərbaycanşünaslıqda
mübahisəli məsələlər mübahisəsiz məsələlərdən
müqayisə edilməyəcək qədər çox
olmuşdur. Odur ki, bu barədə bəhs edərkən əksəriyyətin
ilk cəhddən qəbul edəcəyi fikirləri söyləmək
nəinki çətin, hətta qeyri-mümkündür -
olduqca müxtəlif mülahizələrlə, eyni fakt üzərində
qurulmuş bir-birinə əks nəzəriyyələrlə
qarşılaşmaq, həqiqəti məhz mübahisələrdən
çıxarmaq lazım gəlir ki, bu da azərbaycanşünaslığın
polemik xarakterli, əsasən problemlərdən ibarət bir
elm olmasını şərtləndirir.
...Azərbaycanşünaslığın
formalaşmasında türkoloqlar, iranşünaslar,
qafqazşünaslar, semitoloqlar, demək olar ki, eyni dərəcədə
iştirak etmişlər, ona görə də həmin elm sahələri
üzrə mütəxəssislərin çox zaman biri digərini
tamamilə inkar edən mülahizələri azərbaycanşünaslıqda
sinkretik (və "beynəlmiləl") bir "sistem" təşkil
edir.
Əlbəttə, beynəlmiləl, ümumbəşəri
dəyərlərə hörmət hər bir xalqın
mükəmməlliyini, mədəni səviyyəsinin
yüksəkliyini göstərir. Bununla belə, hər hansı
xalqı zorla beynəlmiləlləşdirmək ona heç
bir "hüquq", yaxud nüfuz gətirməz, əksinə,
həmin xalqı öz kökündən, tipologiyasından
ayırıb dünya proseslərinin önündə gedənlərin
kölgəsinə çevirər. Və XX əsrdə
Azərbaycanda geniş yayılmış bir sıra kvazibeynəlmiləlçi
konsepsiyalara əsaslansaq, onda gərək
özümüzü konqlamerat bir etnik hadisə hesab edək.
Tarix isə heç zaman belə bir şey
yaratmamışdır.
Azərbaycanşünaslığın
ən mühüm problemi, heç şübhəsiz, Azərbaycan
xalqının mənşəyi (etnogenezi) problemidir ki, 30-cu
illərdən başlayaraq o, müxtəlif şəkillərdə
"həll edilmişdir" - türkoloqlar türk,
iranşünaslar İran, qafqazşünaslar, bu və ya digər
qeyd-şərtlə də olsa, Qafqaz (Alban)
başlanğıcını əsas götürmüş, nəticə
etibarilə mürəkkəb bir "metodoloji mənzərə"
yaranmışdır.
Qədim dövrlərdən başlayaraq Azərbaycanda və
həmhüdud regionlarda müxtəlif mənşəli
etnoslar (qafqazlılar, iranlılar, türklər və b.)
yaşayırlar - onlar öz dillərini, etnoqrafik xüsusiyyətlərini
indiyə qədər qoruyub saxlasalar da, ölkədə
aparıcı etnokulturoloji mövqe ilk orta əsrlərdən
etibarən Azərbaycan türklərinə məxsusdur. Məsələ
isə burasındadır ki, həmin türk etnosları Azərbaycana
müəyyən bir dövr ərzində tədricən gəlib
məskunlaşmış, xalq olaraq məhz burada (Azərbaycanda),
qeyri-türk etnoslarının əhatəsində
formalaşmışlar. Müasir Azərbaycan
dilinin, xüsusilə şimal regionlarında
hun-qıpçaq tayfa dillərinin elementlərinin
mövcudluğu bunu təsdiq edir. Buraya həmin
regionlarda bu günə qədər mühafizə olunan bir
sıra qədim hun-qıpçaq antropoloji, etnoqrafik,
etnopsixoloji göstəricilərini də əlavə etmək
olar.
Türklər Azərbaycanda və həmhüdud
regionlarda nə qədər böyük ictimai-siyasi nüfuza
malik olsalar da, Qafqaz, İran və b. etnosları bilavasitə
sıxışdırmadılar. Ümumiyyətlə,
onlar Qərbdən Şərqə doğru
yayıldıqları böyük bir dövrdə heç bir
etnosa qarşı düşmənçilik münasibəti göstərməmiş,
əksinə, özünü yerli hesab edən xalqlarla sıx
əlaqələr yaratmağa çalışmışlar.
Lakin hər yerdə olduğu kimi, Azərbaycanda
da passionarlıq dövrünü artıq keçirmiş
qeyri-türk mənşəli müxtəlif etnoslar özlərini
nəinki türklərdən, hətta həmtayfalarından
belə təcrid etməyə meyilli olmuşlar.
Azərbaycanda
yaşayan qeyri- türk mənşəli müxtəlif
etnoslar, xalqlar yalnız Azərbaycan türkcəsi əsasında
deyil, eyni zamanda (və bəlkə də daha çox) Azərbaycan
türklərinin tarixi birləşdiricilik missiyası əsasında
ünsiyyətə girib Azərbaycan xalqını, Azərbaycan
cəmiyyətini təşkil edirlər. Bu hadisə artıq
kifayət qədər zəngin tarixə malikdir... Və həmin tarixə, onun uğurlarına
qarşı çıxanların aqibəti göstərdi ki,
Azərbaycan xalqı etnik tərkibcə mürəkkəb
olsa da, kifayət qədər bütöv, mütəşəkkildir.
Lakin bir
sıra etnik, mədəni problemlər vardır ki, onlar
ardıcıl olaraq həll edilməli, həm Azərbaycan
türklərinin, həm də Qafqaz, İran mənşəli
etnosların etnoqrafiyasına, adət-ənənələrinə
hörmətlə yanaşılmalı, milli münaqişə
ocaqlarının yaradılmasına yol verilməməlidir. Müşahidələr göstərir ki,
sivilizasiyanın yüksək səviyyədə inkişaf
etdiyi regionlarda belə bu və ya digər dərəcədə
narazı etnik hisslər müxtəlif formalarda münaqişələr
törətməyə qadirdir.
Azərbaycanlılar,
başqa sözlə, Azərbaycan türkləri, məlum
olduğu kimi, Azərbaycan Respublikası ilə yanaşı,
İranda, Türkiyədə, Rusiyada, Gürcüstanda və
s. yerlərdə yaşayırlar. Belə bir faktı
xatırlatmaq kifayətdir ki, İranda (Cənubi Azərbaycanda)
yaşayan azərbaycanlılar Azərbaycan Respublikasının
əhalisindən üç-dörd dəfə çoxdur,
digər ölkələrdə daimi yaşayan azərbaycanlıların
sayı isə yüz minlərlə, hətta milyonlarladır.
Ümumiyyətlə, dünyada əlli milyona qədər
azərbaycanlı, yaxud Azərbaycan türkü mövcuddur
ki, onlar eyni bir etnik, kulturoloji tarixin hadisəsidir. Bununla
belə, etiraf etmək lazımdır ki, əlaqəsi intensiv
olmayan müxtəlif regionlarda, müxtəlif dövlətlərin
ərazilərində yaşamış azərbaycanlıların
etnik psixologiyasında, həyat tərzlərində,
ictimai-siyasi dünyagörüşlərində, dillərində
və s. müəyyən fərqlər yaranmağa
başlamışdır. Bunlar xalqın, millətin
bütövlüyünə mənfi təsir göstərən,
onun etnik, kulturoloji kompleksini zədələyən hadisələrdir.
Azərbaycan Respublikasının dünya azərbaycanlılarının
birliyi uğrunda başladığı mübarizə,
heç şübhəsiz, böyük ictimai-siyasi əhəmiyyətə,
geniş perspektivə malikdir.
Azərbaycanşünaslıq nə dilçilik, nə ədəbiyyatşünaslıq,
nə mədəniyyətşünaslıq, nə də
tarixşünaslıqdır. Onun (azərbaycanşünaslığın)
işi həmin elmlərin hər birinin, eləcə də bir
sıra digər elmlərin faktlarından, nəticələrindən,
ümumi müddəalarından istifadə etməklə Azərbaycan
(və Azərbaycan xalqı) haqqında ümumi elmi təsəvvür
yaratmaqdan, Azərbaycanın (və Azərbaycan
xalqının) dünyadakı universal mövqeyini müəyyənləşdirməkdən
ibarətdir. Elə etnososial, etnokulturoloji əlamətləri
müəyyənləşdirməkdən ibarətdir ki,
onların məhz Azərbaycana (və Azərbaycan xalqına)
mənsubluğu bir kompleks olaraq şübhə
doğurmasın... Lakin bir məsələ də
var ki, bütün bunlar Azərbaycanın (və Azərbaycan
xalqının) mədəni-mənəvi, siyasi-ideoloji mənafeyinə
xidmət etməlidir. Halbuki, bir sıra hallarda bu və
ya digər etnos, xalq məhz həmin etnosu, xalqı "idarə
etmək", onun daxili işlərinə qarışmaq, gələcəyini
hansısa lobbi, yaxud missioner maraqları baxımından "həll
etmək" üçün öyrənilir. Bu
cür kvaziazərbaycanşünaslıq, yaxud antiazərbaycanşünaslıq
böyük elmin tələblərinə cavab vermək
iqtidarında olmasa da, müəyyən elmi- nəzəri,
praktik problemlər yaradır ki, biz son illərdə belə
problemlərlə dəfələrlə
qarşılaşmalı olmuşuq. Məsələn,
Azərbaycandakı etnik münasibətləri, dini problemləri,
bir sıra sosial-iqtisadi məsələləri və s.
öyrənib, ölkədə ictimai harmoniyanı pozmaq,
etnososial destabilizasiya yaratmaq iddiasına düşmüş,
hətta bəzi hallarda buna nail olmuşlar.
Sual
olunur: azərbaycanşünaslığın metodoloji
"qida mənbəyi" rolunda daha çox hansı elm sahəsi
çıxış edir - türkologiya,
iranşünaslıq, semitologiya, yaxud qafqazşünaslıq?
Şübhəsiz,
türkologiya!...
Azərbaycan xalqının tarixi dərindən öyrəndikcə
türkologiya azərbaycanşünaslığın nəinki
metodoloji "qida mənbəyi"nə, bütövlükdə
kontekstinə çevrilir. Və bizim fikrimizcə,
azərbaycanşünaslıq getdikcə daha çox
türkologiyanın üzvi tərkib hissəsi olacaqdır.
Bununla belə, nə
iranşünaslığı, nə semitologiyanı, nə
qafqazşünaslığı azərbaycanşünaslıqdan
ayrı təsəvvür etmək mümkün deyil. Azərbaycanşünaslığın elə
problemləri vardır ki, həmin elm sahələrinin bilavasitə
iştirakı olmadan keçinmək olmaz.
Ümumiyyətlə, türkologiya ilə yuxarıda
haqqında söhbət gedən elm sahələrinin (iranşünaslıq,
semitologiya, qafqazşünaslıq və s.) əməkdaşlığı
ənənəvi xarakter daşıyır, yalnız azərbaycanşünaslıqla
məhdudlaşmır. Bununla belə, təcrübə göstərir ki, həmin
elm sahələri Azərbaycan dili, ədəbiyyatı, mədəniyyəti
ilə türkoloji kontekstdən kənar olaraq "sərbəst"
elmi nəticələr çıxararkən, bir qayda olaraq,
ciddi səhvlərə yol verirlər. Məsələn,
böyük Nizaminin yaradıcılığı ilə uzun
müddət yalnız iranşünaslığın məşğul
olması bunu göstərdi. Şairin
yaradıcılığının qədim (ümum) türk
mənbələri bütünlüklə diqqətdən kənarda
qaldığından onun təbliğ etdiyi fəlsəfi-estetik
ideyaların tarixi kökləri indiyə qədər müəyyənləşdirilməmiş
qalmışdır. Qədim türk eposu,
tanrıçılıq dünyagörüşü,
Əl-Fərabi ət-Türkinin fəlsəfi
görüşləri barədə aydın təsəvvürə
malik olmayan bir iranşünas üçün Nizaminin
poetikası, demək olar ki, anlaşılmazdır.
Azərbaycan
elmi, mədəniyyəti orta əsrlərdə üç
dildə - türk, ərəb və fars
dillərində yaranmışdır. Bu isə o deməkdir
ki, azərbaycanşünaslıqda türkologiya, semitologiya və
iranşünaslıq birinci növbədə mətnşünaslıq
xidməti göstərmək üçündür,
qafqazşünaslığın bu baxımdan funksiyası
xeyli məhdud olub, yalnız bir neçə mübahisəli
"alban yazısı" üzərində
düşünməkdən ibarətdir. Lakin nə
semitologiya, nə iranşünaslıq, nə də
qafqazşünaslıq Azərbaycan mənbələri üzərində
işləyərkən mətnşünaslıq işindən
kənara çox çıxmamalıdır. Müşahidələr göstərir ki, həmin
sahələr öz funksiyasını "genişləndirib"
mətnşünaslıq fəaliyyətindən kənara
çıxarkən azərbaycanşünaslığa
qeyri-elmi mülahizələr gətirir, onun elmi- metodoloji əsaslarını
sarsıdır.
Bununla belə, azərbaycanşünaslığın elə
sahələri vardır ki, orada türkologiya həlledici
söz demək hüququna malik deyil-burada, hər şeydən
əvvəl, Azərbaycan tarixinin qədim (türkləşənəqədərki)
dövrü nəzərdə tutulur. Belə ki, xüsusilə
e.ə. III-I minilliklərdə Azərbaycanda etnik münasibətlər,
mədəniyyət, sosial-siyasi proseslər barədə
mötəbər sözü həmişə
qafqazşünaslar, iranşünaslar demişlər, daha əvvəlki
dövrlər barəsində isə, son illərdə
türkoloq-altayşünaslar daha çox danışmağa
başlamışlar.
Azərbaycanın dövlət müstəqilliyi
qazandığı, müasir dünya ilə əlaqələrinin
yaranıb inkişaf etdiyi müasir dövrdə azərbaycanşünaslığın
iqtisadi, sosioloji və politoloji aspektlərinin diqqəti daha
çox cəlb etməsi ənənəvi problemlərin
unudulması hesabına deyil. Azərbaycanşünaslığın
bir elm kimi tədqiqat hüdudları genişlənir, problemləri
daha çox sosial praktikanın tələblərinə
uyğunlaşır, təhlil metodları inkişaf edib zənginləşir.
Və nəticə etibarilə, ənənəvi
problemlərə baxışın texnologiyası da təkmilləşir.
Azərbaycanda
milli dövlət quruculuğu prosesi sürətləndikcə
azərbaycanşünaslığın problemləri daha
bütöv, kompleks halında, biri digəri ilə
qarşılıqlı əlaqədə qoyulur ki, bu, həmin
problemlərin əsaslı şəkildə həlli
üçün geniş ideoloji imkanlar açır...
Azərbaycanşünaslıq
yalnız elmi-nəzəri, yaxud akademik bir sistem deyil, həm də
get-gedə daha geniş yayılmaqda, Azərbaycan
Respublikasının dövlət siyasətinə,
dünyanın müxtəlif ölkələrində, təxminən
500 min kvadratmetrlik ərazisi olan tarixi Azərbaycanda məskunlaşmış
azərbaycanlıların dünyagörüşünə
çevrilməkdə olan azərbaycançılıq
ideologiyasının elmi- metodoloji əsasıdır.
Son 15 ildə
Heydər Əliyev haqqında yazılmış yüzlərlə
publisistik, bədii və s. kitabları, minlərlə bu tipli
məqalələri nəzərə almasaq (əslində, həmin
əsərlərdə də müəyyən elmi mülahizələr
tapmaq mümkündür) əliyevşünaslığın
bugünə qədərki əsas mənbələrini
aşağıdakı şəkildə qruplaşdırmaq
olar:
1)
Ümummilli liderin öz əsərləri, xüsusilə nəşri
mütəmadi davam edən "Heydər Əliyev. Müstəqilliyimiz
əbədidir" çoxcildliyi ;
2) elm adamlarının (filosof, tarixçi,
hüquqşünas, iqtisadçı, filoloq, sənətşünas
və b.) əliyevçiliyə həsr olunmuş əsərləri,
xüsusilə akademik Ramiz Mehdiyevin fundamental
araşdırmaları;
3)
ictimai-siyasi xadimlərin, bir qayda olaraq, əliyevçiliyə
bütövlükdə, yaxud ümumi şəkildə baxmaq
təcrübəsi verən yazıları;
4) bu və ya digər elm sahələrinə,
xüsusilə ictimai elmlərə həsr olunmuş monoqrafiya,
yaxud dərsliklərdə əliyevçiliklə
bağlı istinadlar, mülahizələr;
5) Heydər
Əliyevin yaratdığı yeni Azərbaycan
Partiyasının keçirdiyi müxtəlif səciyyəli
konfranslarda edilmiş məruzələr,
çıxışlar və s.
Etiraf etmək
lazımdır ki, dahi ictimai- siyasi xadim, dövlət qurucusu və
mütəfəkkir nə qədər böyük ideyalar
müəllifi olduğunu bilsə də,
sağlığında həmin ideyaların elmi- metodoloji
baxımdan işlənməsi, ümumiləşdirilməsinə
çalışmamış, özünəməxsus bir təvazökarlıqla
bu zəruri məsələni gələcəyin (və gənc
nəslin) öhdəsinə buraxmışdı. Ona yaxşı məlum idi ki, yalnız həyata
keçmiş ideyalarının deyil, gələcəkdə
həyata keçəcək ideyalarının da dərindən
öyrənilməsi milli (və ümumbəşəri) zərurətə
çevriləcəkdir. Və onu da etiraf etmək
lazımdır ki, Heydər Əliyevin intellektual- elmi
dühasına yüksək qiymət verən Azərbaycan
alimləri keçən əsrin 90- cı illərinin
ortalarından başlayaraq, əliyevşünaslığın
fundamentində dayana biləcək dəyərli fikirlər
söyləmiş, onun yeni keyfiyyətdə müəllifi
olduğu azərbaycançılıq ideologiyasının
analitik təhlilini verməyə
çalışmışlar. Həm Azərbaycan
əliyevşünalığının inkişafında, həm
də onun dünya miqyasına çıxmasında
ümummilli liderin vəfatından sonra fəaliyyətə
başlamış Heydər Əliyev Fondu böyük işlər
görmüş, hətta bu sahədəki genişmiqyaslı
fəaliyyətlərin koordinasiyası təcrübəsini də
vermişdir. Və heç şübhəsiz,
Heydər Əliyev Fondunun həmin təcrübəsi yaxın
zamanlarda öz işinə başlayacaq Heydər Əliyev Mərkəzi
üçün çox faydalı olacaqdır.
Bizim
fikrimizcə, əliyevşünaslığın strukturunu, əsasən,
aşağıdakı məsələlər təşkil
edir ki, onların hər biri ayrıca tədqiqat sahəsi olub
çoxlu sayda mütəxəssislərin birgə fəaliyyətini,
əməkdaşlığını tələb edir:
I
Heydər Əliyevin elmi tərcümeyi- halı.
II
- Sovet
dövründə Azərbaycan Respublikasının iqtisadi, sosial-
siyasi və mədəni-mənəvi inkişafı
uğrunda mübarizəsi;
- milli azadlıq və dövlət müstəqilliyi
uğrunda mübarizə (1988- 1993);
- milli (və müstəqil) dövlət
quruculuğu uğrunda mübarizə (1993- 1997);
- milli dövlətçiliyin möhkəmləndirilməsi
uğrunda mübarizə (1997- 2003).
III
- Heydər
Əliyev və Azərbaycanın dünyaya inteqrasiyası,
yaxud xarici siyasəti;
- Heydər
Əliyev və Azərbaycanın öz ərazi
bütövlüyü uğrunda mübarizəsi;
- Heydər
Əliyev və türk dünyası.
IV
-
Tarixşünaslıq görüşləri;
- hüquqşünaslıq görüşləri;
- iqtisadi görüşləri;
- sosioloji görüşləri;
- mədəniyyətşünaslıq
görüşləri;
- dilçilik görüşləri;
- elmi- pedaqoji görüşləri və s.
V
- Heydər
Əliyevin siyasətçi üslubu;
- Dövlət
idarəçisi üslubu;
- Natiqlik
məharəti.
VI
- Heydər
Əliyevin ictimai- siyasi xadim üslubunun milli və ümumbəşəri
kökləri, mənbələri;
- Azərbaycanda
Heydər Əliyev məktəbi; miqyası, üslub rəngarəngliyi;
- Heydər
Əliyev idarəçiliyi, xüsusilə dövlət
quruculuğu təcrübəsinin davamı.
VII
-
Müasir mərhələdə (2003- cü ildən sonra) Azərbaycanda
Heydər Əliyev ideyalarının həyata keçirilməsi
prosesi;
- Heydər
Əliyev ideyalarının inkişafı;
- İlham Əliyevin idarəçilik, dövlət (və
millət) quruculuğu fəaliyyəti: ənənə və
novatorluq.
VIII
-
Əliyevçilik Azərbaycan ictimai- siyasi fikir tarixinin
üzvü tərkib hissəsi kimi;
- əliyevçilik müasir dünya ictimai-
siyasi, ideoloji fikir texnologiyaları kontekstində;
IX
Əliyevçiliyin metodoloji məsələləri.
X
Əliyevşünaslığın təbliğat və
tədris- metodika məsələləri.
Bu sahələrin
hər biri üzrə son on ildə müəyyən əsərlər
yazılmış, maraqlı mülahizələr söylənmiş,
hətta müəyyən ümumiləşdirmələr
aparılmışdır, lakin ümummilli liderin, Azərbaycanın
dünyaya verdiyi təfəkkür (və əməl) dahisinin
gördüyü tarixi işlər, irəli
sürdüyü (və həyata vəsiqə verdiyi)
ideyalarla müqayisədə bunlar hələ ancaq
başlanğıc, ilkin uğurlu addımlar sayıla bilər.
Nəzərə alsaq ki, əliyevşünaslığın
(və əliyevçiliyin) bir sıra əsas müddəaları
hələ də orta məktəblərin, universitetlərin tədris
proqramlarında tələb olunan səviyyədə ehtiva
olunmamış, regionlarda kifayət qədər yüksək
zövqlə tikilmiş Heydər Əliyev muzey-mərkəzlərinin
təbliğat arsenalına daxil edilməmiş, müəyyən
uğurlu cəhdlərə baxmayaraq dünyanın elmi-ictimai
fikir, intellekt mərkəzlərinə
çatdırılmamışdır və s., onda nəinki
görüləcək işlərin, hətta
görülmüş işlərin belə metodiki xarakterinə,
metodoloji səviyyəsinə, cəmiyyətin, xüsusilə
gənclərin dünyagörüşünə təsir
mexanizmlərinə hər dəfə yenidən baxmaq lazım
gəlir. Dünyanın
qloballaşdığı, ideya- fikir alternativliyinin mövcud
olduğu və hər sahədə mövqelərin tez- tez dəyişdiyi
dövrdə bütöv bir millətə azadlığın
(və tərəqqinin) üfüqlərini açmış
ideyaların mühafizəsi, geniş miqyasda ictimai elmi dərki
olduqca zəruridir.
Zənnimizcə,
əliyevçilik ən azı aşağıdakı
üç kontekstdə öyrənilməlidir:
1)
Böyük liderin, dövlət xadiminin siyasi tərcümeyi-halı
kontekstində;
2) dövrün hadisələri kontekstində;
3) Azərbaycanın
gələcək taleyi kontekstində.
Lakin həmişə nəzərə almaq lazımdır ki,həmin kontekstlər bir-biri ilə sıx əlaqədədir, biri digərində ehtiva olunur, belə ki, Heydər Əliyevin siyasi tərcümeyi-halı dövrün hadisələrindən, bu hadisələrlə birlikdə Azərbaycanın gələcək taleyindən ayrılmazdır. Və onu da nəzərə almaq lazımdır ki, əliyevçilik hərəkətdə olan azərbaycançılıqdır - xalqımızın və dövlətçiliyimizin ən yeni tarixinin (və perspektivlərinin) ideologiyasını verməklə əvəzsiz metafizik dəyər daşıyır... Bununla yanaşı, əliyevşünaslığın bir problemi də dövrün müxalif ideyalarının, daha doğrusu, iddialarının öyrənilməsindən ibarətdir ki, həmin problem diqqətdən kənarda qalarsa, əliyevçiliyin hansı mübarizələr mühitində formalaşması kimi mühüm məsələ unudular.
Heç də o qədər kiçik olmayan problemlərdən biri də elm adamlarının əliyevşünaslığın
a) milli və ümumbəşəri;
b) humanist və ya demokratik;
c) fərdi və ya ictimai
məzmununu Azərbaycan cəmiyyətinin anlayacağı bir dillə
çatdırmaq lazımdır. Elmi-intellektual
mühitimizin adət etdiyi kanonlarla, xüsusilə
marksist-metodoloji texnologiyalarla əliyevşünaslığı
dərk (və izah) etmək mümkün olmayacaqdır.
Bu istiqamətdə də akademik Ramiz Mehdiyevin təklif etdiyi
üsullara önəm vermək ehtiyacı hiss olunur...
Əlbəttə, əliyevşünaslığın
bir elm kimi inkişafı Azərbaycanın ictimai- siyasi fikir
tarixinin müasir mərhələsi olan əliyevçiliyin
bir ideologiya kimi inkişafına istinad edir.
Nizami CƏFƏROV, Azərbaycanda
Atatürk Mərkəzinin rəhbəri, Milli Məclisin komitə
sədri, AMEA-nın müxbir üzvü, əməkdar elm
xadimi, professor
Xalq qəzeti.- 2011.- 11 dekabr.- S. 3.