Milli ideya:
keçmişdən bu günə kimi
Sosial
tərəqqi və ölkənin inkişafının
stimullaşdırıcı faktoru
Müstəqil Azərbaycan dövlətinin əsas ideyası azərbaycançılıqdır. Hər bir azərbaycanlı öz milli mənsubiyyətinə görə qürur hissi keçirməlidir və biz azərbaycançılığı, Azərbaycanın dilini, mədəniyyətini, milli-mənəvi dəyərlərini, adət-ənələrini yaşatmalıyıq.
Heydər ƏLİYEV, Ümummilli lider
Müstəqil Azərbaycan dövlətinin əsas ideyası azərbaycançılıqdır. Hər bir azərbaycanlı öz milli mənsubiyyətinə görə qürur hissi keçirməlidir və biz azərbaycançılığı, Azərbaycanın dilini, mədəniyyətini, milli-mənəvi dəyərlərini, adət-ənələrini yaşatmalıyıq.
Heydər ƏLİYEV, Ümummilli lider
Müstəqil milli dövlətçiliyin və identikliyin qorunub saxlanmasını və eyni zamanda, dünya birliyinə inteqrasiya strategiyasını nəzərdə tutan milli ideyanın Prezident İlham Əliyev tərəfindən fəlsəfi və politoloji baxımdan dərk edilməsi onun bütün əməli fəaliyyətində öz əksini tapır.
Ramiz MEHDİYEV, akademik
Milli ideyanın formalaşması və transformasiyası və indiki spesifikası barədə kifayət qədər elmi baxımdan əsaslandırılmış məlumat alan oxucuya tam aydın olur ki, azərbaycanlıların milli ideyası - azərbaycançılığı Azərbaycanın dünya birliyində yeri, onun tarixi, mədəniyyəti, milli mentallığı, milli xarakteri haqda təsəvvürlər sistemini əks etdirir.
Dövlət
müstəqilliyinin bərpasının 20 illiyini qeyd edən
Azərbaycan və həmin dövr ərzində böyük
inkişaf, özünəqayıdış, özünüdərk
və özünütəsdiq yolunu keçən Azərbaycan
xalqı üçün milli ideya taleyüklü məsələlər
sırasına aiddir.
Milli ideya hazırkı dövrdə Azərbaycanın
özünü reallaşdırmasının
özülü, dövlətin səmərəliliyinin
aparıcı faktoru, ölkənin tərəqqisinin mental
baxımdan təminatçısı qismində
çıxış edir. Eyni zamanda, milli ideya və
milli ideologiya mövzusu fəlsəfə, siyasi fəlsəfə,
siyasi tarix və politologiyanın ən çətin və incə,
heç vaxt aktuallığını itirməyən, həm
də dərin zəka, analitik təfəkkür, ensiklopedik
bilik, kompleks, sistemli, komparativ və kreativ yanaşma tələb
edən genişəhatəli problem kimi dəyərləndirilə
bilər.
Təsadüfi deyil ki, cəmiyyəti maraqlandıran bir çox problemlərə daim diqqət yetirən, aktual ictimai prosesləri fəlsəfi, sosial-siyasi və tarixi baxımdan dərindən təhlil edən tanınmış dövlət xadimi və görkəmli alim, Azərbaycan Respublikası Prezidenti Administrasiyasının rəhbəri, akademik Ramiz Mehdiyev məhz milli ideya mövzusuna xüsusi önəm verir. Son illərdə bu məsələyə hörmətli akademikin bir sıra maraqlı əsərləri həsr olunub. Nüfuzlu alimin "Bakinski raboçi"qazetində dərc olunan geniş və dolğun müsahibəsində də milli ideya mövzusu mərkəzi yer tutur.
Burada milli ideyanın təşəkkülü, inkişafı, zənginləşməsi və hazırkı vəziyyəti, milli mənlik şüurunun yaranması və möhkəmlənməsində, bütövlükdə millətin formalaşmasında onun rolu, real və potensial gücü, dövlətə, cəmiyyətə və hər bir vətəndaşa təsiretmə imkanları, birləşdirmə və həmrəylik enerjisi və digər olduqca əhəmiyyətli xüsusiyyətləri hərtərəfli, dərin elmi-nəzəri və tətbiqi-praktiki nöqteyi-nəzərdən əsaslandırılmış təhlilin predmetini təşkil edir.
Müsahibənin özəlliyi həm də ondadır ki, fəlsəfi və siyasi tutumlu mürəkkəb məsələ sadə, səlis, oxunaqlı dillə geniş oxucu auditoriyasına çatdırılır. Digər fərqləndirici xüsusiyyət milli ideyanın izahında, dahi nəzəriyyəçi və praktik Heydər Əliyevin dövlətçilik xəttinin davam etdirilməsidir. Ulu öndər 2001-ci il noyabırın 9-da Dünya azərbaycanlılarının I qurultayında dövlətin siyasətini səciyyələndirərək demişdir: "Müstəqil Azərbaycan dövlətinin əsas ideyası azərbaycançılıqdır. Hər bir azərbaycanlı öz milli mənsubiyyətinə görə qürur hissi keçirməlidir və biz azərbaycançılığı, Azərbaycanın dilini, mədəniyyətini, milli-mənəvi dəyərlərini, adət-ənələrini yaşatmalıyıq".
Buradan belə məntiqi nəticəyə gəlinir ki, azərbaycançılıq dövlət siyasətində strateji əhəmiyyətə malikdir. O, dövləti möhkəmləndirmək, ərazi bütövlüyünü və müstəqilliyini qoruyub saxlamaq, iqtisadiyyatı modernləşdirmək, mədəniyyəti inkişaf etdirmək, hazırkı və gələcək nəsillər üçün daha da mükəmməl şərait yaratmağa, onların firavanlığını təmin etməyə yönəlmişdir. Milli ideyaya məhz belə yanaşma müsahibənin əsas qayəsini təşkil edir.
Müasir elmdə milli ideya problematikası müxtəlif
cür izah edilir. Lakin milli siyasi şüurun səciyyəvi
xüsusiyyətlərinin, ölkənin və xalqın siyasi
inkişafının retrospektiv və perspektiv vəziyyətlərinin
kompleks-sistemli təhlilinə, konseptual baxımdan dərk edilməsinə
məhz akademik Ramiz Mehdiyevin elmi-nəzəri
yaradıcılığı və praktiki-tətbiqi fəaliyyətində
rast gəlirik. Hörmətli alimin fundamental əsərlərində,
bir çox publisistik yazılarında və
çıxışlarında, barəsində
danışdığımız müsahibə daxil olmaqla, Azərbaycanın
milli ideyası olan azərbaycançılığın
mahiyyəti, onun ontoloji əsası, koqnitiv siyasi substratı,
aksioloji məzmunu, genezisinin prinsip və mexanizmləri, istiqamətləndirici
və birləşdirici rolu, dövlətin və dövlət
institutlarının fəaliyyətinin səmərəliliyinə
stimullaşdırıcı təsiri və s. ciddi məsələlər
elmi analizə cəlb edilir.
Müsahibədə ilk növbədə azərbaycanlıların
milli ideyasının formalaşması, xalqımızın
milli-ideoloji konseptinin təşəkkülü və
transformasiyası prosesi mərhələlərə
bölünməklə, bütün mərhələlərin
spesifik cəhətləri təfərrüatıyla
açıqlanmaqla ardıcıl surətdə
işıqlandırılır.
Akademikin fikrincə, birinci mərhələ 1828-1875-ci
illəri əhatə edir. Həmin dövrdə
Azərbaycan cəmiyyətində identifikasiyanın əsas
meyarı dini faktor olmuşdur. Bununla bərabər, Rusiya
imperiyasının tərkibində qalmış azərbaycanlıların
tədricən həmrəy olması prosesinə yenicə
formalaşan və Abbasqulu ağa Bakıxanov, Mirzə
Kazım bəy, Mirzə Fətəli Axundzadə və
başqa böyük ziyalıların adı ilə
bağlı olan milli realist ədəbi məktəb təsir
edir ki, bu məktəbin parlaq fəaliyyətindən bəhrələnərək
milli oyanış impulsu sonrakı onilliklərdə bir qədər
geniş yayılır.
İkinci
mərhələdə (1875-1905-ci illər) milli mənlik
şüurunun təşəkkülü, "Azərbaycan
türkləri" (M. Şahtaxstinski) termininin yaranması,
milli identikliyin yalnız dini faktorla deyil, ilk öncə etnik əsasla,
yəni türk faktoruyla, türk mədəniyyətinin ənənələriylə
əlaqələndirilməsi önə çıxır ki,
belə yanaşmanın formalaşmasında Həsən bəy
Zərdabi, Seyid və Camal Ünsizadə qardaşları, Nəcəf
bəy Vəzirov, Əlimərdan bəy Topçubaşov,
Sultan Məcid Qənizadə, Nəriman Nərimanov, Mirzə
Ələkbər Sabir, Ömər Faiq Nemanzadə, Cəlil Məmmədquluzadə
və digər görkəmli maarifçilərin
yaradıcılığı tarixi rol oynamışdır. Məhz onların fəaliyyətinin mərkəzində
Azərbaycan milli ideyasının formalaşmasının
başlanğıcı olan etnik identikliyə keçid və
etnik şüurun dini şüurdan ayrılması ideyası
dururdu.
1905-1907-ci
illərin inqilabından başlanan və 1918-ci ilin may
ayında Zaqafqaziya Seyminin süqutu ilə başa çatan
üçüncü mərhələ xalqın
oyanışı, milli mənlik şüurunun sonrakı
formalaşması, Avropa sivilizasiyası dəyərləri ilə
tanışlıq prosesinə fəal cəlb olunan ilk siyasi
partiyaların yaranması, dövlətçilik təfəkkürünün
və milli azadlıq ideyasının formalaşmasına təkan
verən yeni jurnal ("Füyuzat") və qəzetlərin
("Həyat", "İrşad") təsis edilməsi
ilə xarakterizə olunur. Bu dövrdə milli
ideyanın son məqsədi kimi ərazi muxtariyyəti
yaradılması uğrunda mübarizə ön plana
çıxmışdı.
Həmin
illər yeni ictimai-siyasi xadimlər təbəqəsinin
nümayəndələri Əhməd bəy Ağayev,
Əli bəy Hüseynzadə, Məmmədəmin Rəsulzadə,
Əlimərdan bəy Topçubaşov və başqaları
milli identiklik ideyasını irəli sürməyə
başladılar. Həmin ideya azərbaycançılıq
ideologiyasının formalaşmasına keçidi nəzərdə
tuturdu, onun növbəti hədəfi isə milli ideya idi.
Azərbaycanda get-gedə genişlənən kəskin
siyasi mübarizə milli ideyanı öz məntiqi
sonluğuna - Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin
yaradılmasına gətirib çıxardı.
Azərbaycan
milli ideyasının formalaşması tarixinin
dördüncü mərhələsi 1918-ci il
mayın 28-də Tiflisdə, Milli Şuranın birinci
iclasında Azərbaycanın müstəqil dövlət elan
olunması haqqında qərar qəbul edildiyi vaxtdan 1920-ci il
aprelin sonuna qədər olan dövrü əhatə edir. Həmin dövr milli ideyanın öz məntiqi
sonluğuna, "milli ideyanın təntənəsinə"
gətirib çıxardı, çünki yaranmış Azərbaycan
Xalq Cümhuriyyəti məhz bu ideyanın təcəssümü
idi.
Özünüidentifikasiya prosesi sovet dövründə
bir sıra səbəblərdən (bu sırada
repressiyaları, totalitar dövlətin
formalaşmasını, kommunist ideologiyasının qələbə
çalmasını, bir qədər sonra volyunatarizmin bərqərar
olmasını və s. xatırlatmaq istərdik) çox ləng
gedirdi. Lakin
1969-cu ildə çətin şəraitdə böyük
Heydər Əliyev kimi dövlət xadiminin siyasi səhnəyə
gəlməsi milli maraqların ehtiyatla və ardıcıl
olaraq reallaşdırmasına təkan verdi
və keçən əsrin 80-cı illərinin
axırlarında ölkədə milli hərəkatın
genişlənməsi və 1991-ci ildə dövlət
müstəqilliyi əldə edilməsi üçün
münbit zəmin yaratdı.
Milli ideyanın formalaşması prosesinin beşinci mərhələsi
müsahibədə Azərbaycan xalqının siyasi
oyanışı, onun siyasi proseslərdə fəal
iştirakı dövrü kimi səciyyələndirilir. Hesab olunur ki,
bu mərhələ 1987-ci ilin axırları - 1988-ci ilin əvvəlində
başlanmış, 1990-cı ilin yanvarından sonra keyfiyyətcə
yeni hərəkata - milli azadlıq hərəkatına
çevrilmiş xalq hərəkatı ilə
bağlıdır.
Milli ideyanın formalaşmasının altıncı mərhələsi
(1990-cı ilin yanvarından 1993-cü ilin iyununa qədər)
milli şüurun inkişaf edərək Azərbaycan milləti
tərəfindən müstəqil dövlətini yaratmaq zərurətinin
dərk edilməsi dövrü kimi qiymətləndirilir. O zaman, yəni SSRİ-nin
dağılması ərəfəsində yaranan və cəmiyyət
həyatının bütün sahələrini bürüyən
dəhşətli böhran, total xaos və qeyri-müəyyənlik
bu prosesin başa çatması və müstəqil dövlətin
yaranmasının ilk illərində də davam etdi. Həmin illər yeni, effektiv sosial-siyasi sistemlərin
formalaşmasının labüdlüyü get-gedə daha
ciddi dərk edilirdi. Milli ruhun dirçəlişinin
məntiqi nəticəsi kimi müvafiq milli ideyanın
axtarışını, lakin səhvən yalnız etnik
faktorla əlaqələndirilməsini qeyd etməliyik.
Akademik
Ramiz Mehdiyev haqlı olaraq həmin dövrü belə
xarakterizə edir: "Bu dövrün xüsusiyyəti ondan
ibarət idi ki, kollektiv özünüidentifikasiya
formalarından biri, məhz müstəsna
türkçülüklə eyniləşdirilən sosiomədəni
özünüidentifikasiya dövlət siyasətinin əsası
olmuşdur. Titul millətin
özünüidentifikasiya prosesində prioritet kimi müəyyən
edilmiş türk bazis komponenti milli ideyanın yeganə forması
kimi təklif edilmişdi və istər daxili, istərsə də
xarici siyasi fəaliyyətdə bütün sonrakı
addımlar yalnız bu amildən irəli gəlirdi. Səhv milli siyasətin nəticələri tezliklə
etnik komponentin və separatçı əhval-ruhiyyənin ifadəçisi
olan müxtəlif milli qrupların nümayəndələrinin
üzdəniraq ictimai təşkilatlarının
yaranmasında özünü göstərdi. Hakimiyyətə gəlmiş siyasi qruplar milləti
birləşdirməyə, cəmiyyətdə sabitliyi və
asayişi bərpa etməyə yönəlmiş "fəaliyyət
xəttini həyata keçirə bilmədilər".
Nəhayət, faktlara əsaslanaraq tamamilə
düzgün göstərilir ki, milli ideyanın
formalaşması tarixinin 1993-cü ilin yayından başlanan
və 2003-cü ildə həmin ideyanın gerçəkləşməsi
ilə başa çatan sonuncu, yeddinci mərhələsi
ictimai-siyasi sabitliyin bərqərar olması, ölkənin gələcək
sıçrayışının və siyasi tərəqqinin
əsaslarının yaradılması ilə seçilir.
Bu illər milli ideya özünün inkişafında
zirvə nöqtəsinə çatmışdır. Bununla əlaqədar,
akademik qeyd edir ki, ulu öndər Heydər Əliyevin siyasəti
nəticəsində "millət" anlayışının
strukturuna özünüidentifikasiyanın bir çox
komponentləri, o cümlədən etnik, dini, sosiomədəni,
siyasi formaları daxil edilmişdir.
Bu dövrdən başlayaraq azərbaycançılıq
ideyası Azərbaycanda yaşayan və onu özlərinin
ümumi Vətəni hesab edən bütün etnik qrupların
ideyası kimi çıxış etmişdir. Hörmətli
akademik milli ideyanın yaranması, inkişafı və
transformasiyası prosesini düzgün metodoloji yanaşmaya əsaslanaraq
ardıcıllıqda izlədikdən və təfərrüatıyla
təhlil etdikdən sonra xüsusi vurğulayır ki,
2003-cü ilin axırlarından başlayaraq milli ideya müstəqil
dövlətin inkişafının və dünya ilə
münasibətlər qurulmasının keyfiyyətcə yeni
aspektləri ilə zənginləşir.
Beləliklə,
milli ideyanın formalaşması və transformasiyası və
indiki spesifikası barədə kifayət qədər elmi
baxımdan əsaslandırılmış məlumat alan oxucuya tam aydın olur ki, azərbaycanlıların
milli ideyası Azərbaycanın dünya birliyində yeri, onun
tarixi, mədəniyyəti, milli mentallığı və
milli xarakteri haqda təsəvvürlər sistemini əks
etdirir.
Azərbaycançılıq kimi başa
düşülən milli ideya cəmiyyətdəki ahəngdarlığa
və konsensusa xidmət edir, sosial tərəqqi və ölkənin
inkişafının stimullaşdırıcı faktoruna
çevrilir.
İctimai şüura aktiv təsir edərək,
azərbaycançılıq ideyası sosial subyektlərin
davranışının əsas dəyər və siyasi
motivasiyalarından biri olur və bütün milləti birləşdirərək
onu xaotik defraqmentasiyadan xilas edir. Azərbaycançılıq
Azərbaycan millətinin şüurunun tarixi inkişafı nəticəsində
formalaşıb, millətlə yanaşı və ona
uyğun olaraq çoxmərhələli yol keçib. Həmin ideya inteqrativ ideyadır, özündə
sosial ədalət, səmərəlilik və vətəndaş
azadlıqlarını birləşdirir. Sonuncular
isə cəm halında bu ideyanın demokratik və modernist
mahiyyətini şərtləndirirlər. Çox
önəmlidir ki, ümummilli ideya kimi azərbaycançılıq
həm ölkə daxilində, həm də onun
hüdudlarından kənardakı milyonlarla azərbaycanlını
birləşdirmək qüdrətinə malikdir.
Müsahibədə digər son dərəcə aktual, həm
böyük praktiki, həm də elmi əhəmiyyət kəsb
edən məsələlərə də tam aydınlıq gətirilir. Belə ki, milli ideyada azərbaycanlıların
etnogenezinin rolu, bu gün millətin daha çox siyasi, yoxsa
etnik məzmuna malik olması, millət anlayışına
yeni yanaşma, ermənlərin süni dövlətçiliyini
tarixi Azərbaycan ərazilərində qurması, onların
tarix boyu yer dəyişməsi, Cənubi Qafqaza necə və
haçan gəlməsi məsələləri dolğun
açıqlanır.
Zənnimizcə, cavablanan sualların ikisi xüsusi
önəm daşıyır. Bir sual "azərbaycançılıq
konsepsiyasının təşəkkülündə şəxsiyyətin
rolunu necə səciyyələndirirsiniz" sualıdır.
Möhtərəm akademik tarixə istinad edərək
və inandırıcı faktlara əsaslanaraq göstərir
ki, cəmiyyətin ictimai-siyasi proseslərini və millətin
inkişafını müəyyən edən, onları istiqamətləndirən
başlıca amillərdən biri şəxsiyyət
fenomenidir. Millətlərin dünəni və
bugünü görkəmli şəxsiyyətlərin adı
ilə bağlıdır. Azərbaycan
xalqının milli ideyasının təkamülü prosesində
ideoloji konsepsiyanın son versiyasının formalaşmasına
öz töhfəsini verən parlaq şəxsiyyətlər
olmuşdur. Bizim tariximizdə fəaliyyətləri
ilə dərin izlər qoymuş, xalqımızın taleyini
dəyişmiş şəxsiyyətlər sırasında
Heydər Əliyev şəxsiyyətinin müstəsna əhəmiyyəti
elmi dəlillərlə bir daha sübuta yetirilir.
Digər sual "müasir mərhələdə milli
ideyanın inkişafı üçün hansı şərtlər
əsasdır" sualıdır. Öz cavabında
akademik demokratiya məsələsini önə çəkir
ki, bu heç də təsadüfi deyil. Çünki
XXI əsrdə iqtisadi tərəqqiyə, azad və layiqli həyata,
millətin müstəqilliyinin güclənməsinə aparan
yol demokratik prinsip və normaların sosial və siyasi praktikaya
tətbiqindən keçir. Cəmiyyətin
demokratikləşməsi millətin intellektual
potensialının həyata keçməsinə real imkanlar
yaradır, qarşıdan gələn yeni sivilizasiyaya
yaxınlaşmaq üçün meydan açır. Eyni zamanda hörmətli alim demokratiya ilə milli
ideyanın qarşılıqlı əlaqəsinin
labüdlüyünü vurğulayır. Bununla
yanaşı, sosiumun sosial quruluşunun vacib elementi,
demokratiyanın tərkib hissəsi sayılan vətəndaş
cəmiyyəti məsələsinə də toxunur. Nəhayət,
xüsusi olaraq qeyd edir: "Müasir milli ideyanı zənginləşdirən
odur ki, vətəndaş özünü dövlətin bir
hissəsi hiss edir, özündə dəyişikliklər
üçün qüvvə görür, güclü
dövlətin və güclü, iradəli liderin
varlığına ehtiyac duyur. Prezident İlham
Əliyev elə siyasət həyata keçirir ki, orada milli
ideya özündə həm siyasi məkanın demokratikləşməsini,
mütərəqqi və hərtərəfli iqtisadi
inkişafı, dünya birliyinə inteqrasiyanı, həm də
milli ruhu və özünəməxsusluğu qoruyub
saxlamağı ehtiva edir. Müstəqil
milli dövlətçiliyin və identikliyin qorunub
saxlanmasını və eyni zamanda, dünya birliyinə
inteqrasiya strategiyasını nəzərdə tutan milli
ideyanın Prezident İlham Əliyev tərəfindən fəlsəfi
və politoloji baxımdan dərk edilməsi onun bütün əməli
fəaliyyətində öz əksini tapır".
Yuxarıda deyilənləri yekunlaşdıraraq belə nəticəyə gəlirik: Azərbaycanın müasir milli ideyası olan və vətən siyasi diskursunda nisbətən yaxın vaxtlardan işlədilən azərbaycançılıq anlayışı yarandığından sonra təxminən iki əsrlik formalaşma müddətində inkişaf etmiş və transformasiya olunmuş bir ideyanın məntiqi davamıdır. Əvvəlcə dini, sonra etnik başlanğıca müncər edilən milli ideya müasir dövrdə yeni çalarlar və komponentlərlə zənginləşmişdir. Akademik Ramiz Mehdiyev çox inandırıcı, elmi və praktiki baxımdan əsaslandırılmış ciddi dəlillərlə sübuta yetirir ki, azərbaycançılıq ideyası ölkədə yaşayan bütün etnik qrupları və millətləri ümumdövlət mənafeləri və dəyərləri əsasında real surətdə birləşdirmək ideyasının verballaşdırılması kimi 1992-1993-cü illərdə xüsusilə geniş yayılan ifrat millətçilik və separatçılıq əhvali-ruhiyyəsinə qarşı mübarizə ideyası kimi meydana gəlmişdir.
Hal-hazırda isə dahi Heydər Əliyevin adı ilə bağlı olan bu canlı və anlaşıqlı ideya bütün xalqı, milləti birləşdirən, müstəqil Azərbaycanın möhkəmlənməsinə, onun uğurlu gələcəyinə yönələn unikal tarixi sərvət və istiqamətverici qüvvə kimi azərbaycançılıq ideologiyasının özülünü təşkil edir.
Nigar
ƏLƏKBƏROVA, Azərbaycan Respublikasının Prezidenti
yanında Dövlət İdarəçilik
Akademiyasının politologiya və siyasi idarəetmə
kafedrasının müdiri, fəlsəfə elmləri
doktoru, professor
Xalq qəzeti.- 2011.- 15 dekabr.- S. 5.