Mədəniyyətimiz
tarixilik vəmüasirlik kontekstində
Azərbaycan Dövlət Mədəniyyət və
İncəsənət Universitetinin rektoru, əməkdar elm xadimi, filologiya elmləri doktoru, professor Timuçin Əfəndiyevin "Mədəniyyətimizdə
tarixilik və müasirlik"
adlı yeni kitabı çapdan
çıxmışdır. Bu kitabda teatrımızın, kinomuzun,
musiqimizin, memarlığımızın,
müzeyşünaslığımızın inkişaf
yoluna analitik təhlil
verilir, həmin sahələrdəki mövcud problemlər çözələnir.
Hələ formalaşma mərhələsini
yaşayan milli kulturologiya elminin
sivilizasiyalararası inteqrasiyada
funksiyası, gələcəkdə görüləcək
işlərin istiqaməti müəyyənləşdirilir.
Çox əlamətdar haldır ki, müəllif mühakimələrində mentalitetimizlə bağlı bütün məsələlərə düzgün münasibəti özündə əks etdirən Heydər Əliyev ideyalarına əsaslanır, bizi mədəniyyətimizin inkişafının dönməzliyinə bir daha inandırır.
Əsərdə meydana gətirilən mövqedən möhtərəm Prezidentimiz cənab İlham Əliyevə mədəniyyətimizə göstərdiyi diqqətə, qayğıya görə bir ziyalı minnətdarlığı duyulur, ölkə başçısının bu sahədə apardığı uğurlu siyasətdən doğulan bir əminlik boylanır. Professor Timuçin Əfəndiyevin "Mədəniyyətdə tarixilik və müasirlik" əsəri iri həcmli, yetərincə geniş, əhatəlidir. Mən kitabın bütün fəsilləri barədə danışmaq fikrində deyiləm. Yalnız bələd olduğum və fəaliyyətimlə bağlı məsələlərə münasibət bildirməklə kifayətlənmək istəyirəm.
Kitabda musiqiyə
geniş yer verilib. Müəllif Azərbaycan musiqisinin
eramızdan əvvəlki
dördüncü-üçüncü minilliklərdən, Qobustan
qayalarındakı "Yallı"
rəqsinin ifasını
xatırladan rəsmlərdən,
ibtidai musiqi aləti sayılan qavaldaşdan başlayaraq,
ən müasir sintez nümunələrinə
qədər keçdiyi
möhtəşəm yolun
təsvirini verir.
Əsrlər boyu tarixin amansız sınaqlarına tab gətirmiş,
milli taleyimizə dəfələrlə çökən
zülmətlərdə işığını
öləzitməmiş bu
mətn incəsənət
növünün inkişaf
mərhələlərini zəngin
faktlar əsasında tədqiq edir. Timuçin müəllim çox düzgün olaraq vurğulayır ki, dəfələrlə istilalar
görmüş, əsrlər
boyu acı olaylar yaşamış xalqımız musiqisinə
sevgisində tarixən
heç bir qadağaya məhəl qoymamış, aləti əlindən alınıb
sındırılanda, dilinə
qıfıl vurulanda belə onu ürəyində
pıçıldamış, ruhunun yaddaşında qoruyub saxlamışdır.
Üstəlik, Şərqdə aparıcı mövqedə
olmuş klassik muğam sisteminin formalaşmasında böyük
rol oynamışdır.
Müəllif Azərbaycan musiqisinin ilk dəfə beynəlxalq aləmə çıxışının
eramızın birinci minilliyinin axırlarında
baş verdiyini yazır. Bunu ölkəmizin
islam dünyasına
daxil olması ilə əlaqələndirir,
bəşəri şairimiz
Nizami Gəncəvinin
əsərlərində muğam
oxunması ilə bağlı səhnələrin,
həmin janrın nəzəriyyəsinə aid məlumatların
verilməsini göstərir.
Mülahizəsini möhkəm
etmək üçün
bir neçə yüzillik sonra klassik Şərq musiqi elminin nüfuzlu simalarına çevrilmiş, onun
universal nəzəriyyəsinin ən yüksək zirvəsini yaratmış
Səfiəddin Urməvi,
Əbdulqadir Marağayi
kimi görkəmli alimlərin məhz azərbaycanlı olmalarını
xatırladır.
Bu fəsildə müəllif
oynaq rəqs melodiyalarımızın, həzin
nəğmələrimizin, yanıqlı mahnılarımızın
yaranma tarixindən, təkmilləşmə pillələrindən,
vəhdətindən kifayət
qədər söz açaraq məntiqi ümumiləşmə aparır. Aşıq musiqisini,
nisbətən gənc
klassik Avropa üslubunu musiqi sənətimizin inkişaf
qolları hesab edir. Muğamatı isə onun ana
xətti, əsas daşıyıcısı kimi
qiymətləndirir: "Muğam
Azərbaycan musiqi təfəkkürünün ən
ali və
parlaq yaradıcılıq
təzahürüdür. Öz fəlsəfi-mənəvi
dərinliyi, orijinal kompozisiyası və təkrarolunmaz intonasiya inkşafı ilə seçilən muğam Azərbaycan şifahi ənənəli professional musiqisinin
irihəcmli klassik nümunəsidir". Fikrimizcə,
nəhəng, nəhayətsiz
bir aləmi tam göründürən bu
yığcam elmi tərif dahi Üzeyir bəy Hacıbəylinin ulu sənətimizə verdiyi
dəyərləndirmədən geri qalmır, böyük şairimiz Bəxtiyar Vahabzadənin
"Muğam" poemasındakı
poetik yanaşmalarla çiyin-çiyinə dayanır.
Zəngin mənbələrə söykənən
Timuçin müəllim
Azərbaycan xalqının
musiqi mədəniyyətinin
ən sürətli inkişafının XIV əsrdə
olduğunu yazır,
XIX əsri onun intibah dövrü adlandırır. İlk bədii-musiqili məclisin
Şuşada Xarrat Qulu tərəfindən təşkil edildiyini, sonralar həmin ənənənin Mir Möhsün
Nəvvabın davam etdirdiyini, nəticədə
Hacı Hüsü, Məşədi İsi, Əbdülbağı Zülalov
(Bülbülcan), Keştazlı
Həşim, Cabbar Qaryağdıoğlu, İslam
Abdullayev, Seyid Şuşinski kimi xanəndələrin yetişib
püxtələşdiyini bildirir. Azərbaycan tarının atası Sadıqcanın muğamlarımızı
daha da zənginləşdirməsini,
onlara yeni guşələr , şöbələr gətirməsini, Məşədi
Zeynal, Şirin Axundov, Qurban Pirimov və başqa sənətkarlara
ustad qayğısı
göstərməsini, şairə
Xurşidbanu Natəvanın
yaratdığı "Məclisi-üns"
ədəbi məclisinin
poeziya ilə yanaşı, musiqişünaslığımızda
da oynadığı müsbət rolu qeyd edir. Müəllif
xanəndəlik sənətimizin
inkişafında Şuşa ilə yanaşı, Bakı və Şamaxı məktəblərinin fəaliyyətini
də qələmə
alır. Bu şəhərlərdəki
musiqi məclislərinin
təşkilatçıları-muğamın
gözəl bilicisi
Mahmud ağanın , öz dövründə
fikrinin mütərəqqiliyinə
görə sayılıb-seçilən
Məşədi Məlik
Mansurovun xidmətlərini
yüksək qiymətləndirir.
Bunun ardınca
Timuçin müəllim
iyirminci yüzillikdə
Azərbaycan musiqi sənətinin keçdiyi
şərəfli yolu
elmi şəkildə
işıqlandıraraq, onda
yaşanan ən əlamətdar hadisələri
izləyə-izləyə indiki
səviyyəsinə qədər
gəlib çıxır,
gözlərimiz qarşısında
zəngin bir tarixin canlı mənzərəsini yaradır. Ölkəmizdə müstəqil dövlətin
həyata keçirdiyi
parlaq mədəniyyət
siyasəti nəticəsində
baş verən ən son yenilikləri, beynəlxalq aləmdə qazanılan uğurları
oxucu diqqətinə çatdırır. "Müstəqil Azərbaycanın
musiqi mədəniyyəti
xalqın çoxəsrlik
tarixinə, irisinə
layiq inamlı yüksəlişini davam etdirir"-deyərək
"Musiqi sənəti"
fəslini bitirir.
Timuçin Əfəndiyevin "Mədəniyyətdə tarixilik
və müasirlik"
kitabında ruhuma daha yaxın olan ikinci mövzu
isə müəllifin
özünün başçılıq
etdiyi Azərbaycan Dövlət Mədəniyyət
və İncəsənət
Universiteti haqqındakı
qeydləridir. Çünki
həmin ali
tədris müəssəsində
muğam sənəti
üzrə müəllim
işləyirəm. Oradakı sürətli
inkişafın, günbəgün
artan nailiyyətlərin
bilavasitə şahidiyəm.
Hörmətli professorun təvazökarlıqla
qələmə aldığı
görülən işlərin
mərkəzində əslində
məhz onun fədakarlığı dayanır.
Yüksək rəhbərlik səriştəsi,
təşkilatçılıq bacarığı hesabına
yaratdığı möhkəm
nizam-intizam, böyük
nüfuzu sayəsində
qurduğu sivil şərait universitetimizi
oxumaq üçün
xarici ölkə vətəndaşlarının da can atdığı bir mədəniyyət ocağına çevirib.
Ruzə İBİŞOVA, Azərbaycan Dövlət Mədəniyyət
və İncəsənət
Universitetinin muğam sənəti kafedrasının
müəllimi
Mədəniyyət.- 2011.- 18
dekabr.- S. 7.