Azərbaycanda 3D formatlı yeni nəsil
texnologiyası inkişaf edir
Son
zamanlar dünyada, eləcə də Azərbaycanda 3D yeni nəsil
texnologiyası inkişaf etməkdədir. Ona görə də
oxucuların bu yeni texnologiyaya maraqları artmaqdadır. Bu
texnoloji yeniliyə aydınlıq gətirmək, onun yaranma
tarixi, bu günü haqda ətraflı məlumat vermək
üçün bu layihənin müəllifi Ümumdünya
Reklamçılar Assosiasiyasının üzvü,
Türkdilli Ölkələrin Araşdırmaları Beynəlxalq
Elmlər Akademiyasının fəxri doktoru, Almaniya Beynəlxalq
Elmlər Akademiyasının fəxri doktoru, "Türk
dünyasına xidmət" qızıl ordeninə və
Birləşmiş Millətlər Təşkilatının
"Şərəf və ləyaqət" ordeninə layiq
görülmüş Cahid Həsənova müraciət etdik.
- Cahid
müəllim, 3D texnologiyası nədir və onun yaranma tarixi
barədə nə deyərdiniz?
- 3 D
formatınının ingilis dilində tərcüməsi
"3 Dimensions", rus dilində: "3 izmerenie", Azərbaycan
dilində: 3 həcmli mənasındadır. Daha dəqiq desək,
bu hündürlük, uzunluq, en mənasını
daşıyır.
Hələ
bizim eradan əvvəl 280 -ci ildə Evklipt kəşf etdi ki,
obyektin dərinlik təəssüratını hər bir
göz digər gözdən fərqli görür. 1584-cü
ildə Leonardo da Vinçi dərinlik məsələsini bir
neçə yazılarında təsvir etmişdir. Sonrakı əsrlərdə,
daha dəqiq desək , XVII əsrdə alman alimi İohan Kepler
"stereo-görmə" elmi nəzəriyyəsini
yaratdı. 1833-cü ildə Çarlz Uitton (İngiltərə)
3 həcmli görüntü göstərən stereokop
texnologiyasının formasını təqdim etdi.
Yaratdığı bu aparatda o, əsasən əl ilə
şəkilmiş müxtəlif şəkillər yerləşdirirdi.
1851- ci ildə Londonda keçirilən "Kpistal Peles" sərgisində,
məşhur Şotlandiya fiziki Bryuster Devid və Koley tərəfindən
müxtəlif formalı stereokop aparatı nümayiş
olundu.1853- cü ildə Filadelfiyada J.F.Maşer kəşf
olunmuş stereokop aparatının patentini aldı, onu daha da təkmilləşdirərək
satışa çıxartdı.
Artıq
1856-ci ildə Bryuster adlanan stereokop aparatının
satışı 1 000 000 ədədə çatdı. "Hər
evə stereokop" şüarı ilə başlanan reklam
kampaniyası zamanı aparatda əsasən müxtəlif
reklamlar yerləşdirilirdi. 3D texnologiyasının
yaranmasında, onun daha da təkmilləşməsində
Uilyam Friz-Qrin, Frederik Ödgin İv, Lorens Xammond, Vins Pgys kimi
alimlərin də rolunu xüsusi qeyd etmək lazımdır.
Stereokop aparatında olan 3 həcmli görüntülərin
daha böyük həcmdə, daha doğrusu, böyük
ekranda yayımlanması üçün yollar axtarılırdı.
1858 - ci ildə bununla bağlı Jozef Dalmeyid tərəfindən
elmi nəzəriyyə kəşf olunmuşdur. Bu
böyük ekranda 3 həcmli fotolar verilməsini mümkün
etmişdir. Bu gün dünyada 3D fotosunun 3 növü
mövcuddur: dərinliklə; dəyişən fotolar; hərəkətli
fotolar.
3D həcmli
filmlərin böyük ekranda göstərilməsi ilə
bağlı bir çox alimlər tərəfindən tədqiqatlar
davam etdirilmişdir. Nəhayət, böyük ekranda 3 həcmli
filmin nümayişi üçün, 1890- cı ildə
britaniyalı Uilyam Friz-Qrin adlı alim tərəfindən yeni
metod kəşf edildi. Bu metoda görə
qırmızı-yaşıl adlanan eynəklər kəşf
edildi ki, bu günümüzədək həmin eynəklərdən
bütün dünyada istifadə edilir. Onu da qeyd edim ki, bu
gün dünyada mavi-yaşıl adlanan 3 həcmli eynəklərlə
yanaşı, üfüqi və şaquli relyefli eynəklərdən,
güzgülü eynəklərdən, xüsusi elektron eynəklərdən
istifadə olunur.
27 sentyabr
1922-ci ildə dünyada ilk dəfə Los-Ancelesdə Ambassador
otelində "Məhəbbətin gücü" adlı 3
həcmli film nümayiş olmuşdur. Elə həmin il
dekabrın 27-də Nyu-Yorkda Silven teatrında 3 həcmli "Marsdan
gələn insan" filmi nümayiş etdirildi. Bununla da 3D həcmli
filmlər geniş şəkildə yayılmağa
başladı. 1935-ci ildə Luis Lyümer tərəfindən
Fransa Akademiyasında "Qatar gəlir" adlı 3 həcmli
film nümayiş etdirilir. 1939-cu il mayın 4-də Nyu-Yorkda
Qreysler Motors pavilyonunda keçirilən beynəlxalq sərgidə
isə avtomobil reklamını göstərən 3 həcmli
filmin nümayişi isə daha təntənəli keçdi.
Bu filmə 17 000 adam tamaşa etdi.
Keçmiş
SSRİ-də isə ilk dəfə Moskvada, 1940-cı ildə
rejissor Aleksandr Ptuşko tərəfindən "Moskvada istirahət
günü" adlı 3 həcmli film çəkilmişdir.
Sonrakı illərdə, "Xanjonkov evi"ndə,
"Konsert" (rejissor Aleksandar Andrievskiy), "Stereo"
kinoteatrında "Robinzon Kruzo" "(rejissor Aleksandar
Andrievskiy), adlı filmlər göstərildi. Azərbaycana isə
bu texnologiya 1970- ci illərdə gətirildi və
"Araz" kinoteatrında 3 həcmli filmlərin
nümayişi oldu.
Avropa
ölkələrində də 3 həcmli filmlərin
nümayişi geniş vüsət aldı.
-
Dünyada 3D texnologiyasının bugünkü durumu hansı
vəziyyətdədir?
- 3 həcmli
filmlərin daha təkmilləşməsi XX əsrin ikinci
yarısında özünün kulminasiya nöqtəsinə
çatmışdır. Belə ki, bu filmlərini daha da
effektli formada tamaşaçılara
çatdırılması üçün "İMAX
3D" adlanan yeni texnologiya ilə kompaniya yarandı. Və
bununla da 3 həcmli filmlərin yeni nəsil texnologiyası
yaradıldı.
Qeyd edim
ki, 3 həcmli kinoteatrların digərlərindən bir
çox fərqli cəhətləri vardır. Fərqlərdən
birincisi budur ki, bu filmlərə artıq mavi-yaşıl,
anaqlif adlanan eynəklərlə deyil, eyni tonla, üfüqi və
şaquli relyefli, elektron eynəklərə baxılır. Və
xüsusi effektlərin: səs, külək, yağış,
oturacaqlarda titrəyiş və s. onu daha baxımlı edir. Bu
gün kampaniyanın dünyanın bir çox ölkələrində
"İMAX 3D" adlı xüsusi kinoteatrları vardır.
Bundan əlavə,
bir neçə kampaniyalar da bu gün dünyada 3 həcmli
kinoteatrlarla məşhurdur. Bunlar: Dolby 3D, XpanD, RealD
kampaniyalarıdır. Bu kampaniyaların hər biri 3 həcmli
kino sahəsində yeniliklər yaratmışlar.
Dünyada
3 həcmli filmlər çəkən məşhur
kinorejissorlar var. Onlardan Cak Arnold, Alfred Hiçkok, Paul Morrissey,
Robert Zemekis, Ceyms Kameron və başqalarını göstərmək
olar . Ceyms Kameron tamaşaçılara "Terminator",
"Titanik" filmlərindən yaxşı
tanışdır. Lakin Ceyms Kameronun 3 həcmli formatda çəkdiyi
"Avatar" filmi dünya 3D texnologiyası tarixində bir
titrəyiş etdi. Bu film 3 milyarddan çox gəlir gətirdi
ki, bunun da dünya tarixində analoqu olmamışdır. Onu
da qeyd edək ki, Ceyms Kameron 1940 - ci ildə Moskvada çəkilən,
"Stereo 70" studiyasında saxlanılan, lakin kinoteatrlarda
kütləvi şəkildə yayımlanmayan 3 həcmli
"Moskvada istirahət günü" filminin
texnologiyasından istifadə etmişdir. Məhz bu aparat
"Oskar" mükafatını almışdır. Ceyms
Kameron 3 həcmli bu sistemi, ümumiyyətlə, film çərçivəsindən
çıxaraq, onun hüdudlarını daha da genişləndirdi.
Ümumiyyətlə, Ceyms Kameronun yeni 3D texnologiyasının
yaradılmasında böyük rolu olmuşdur.
- Bəs
Azərbaycanda bu texnologiyanın vəziyyəti necədir?
- 3 həcmli
texnologiya XIX əsrdə daha geniş şəkildə
yayılmışdır. Onun məhsullarını
dünyanın məşhur şirkətləri istehsal edirlər.
Onlardan Samsunq, LG, Panasonik, Hitaci, Sony firmalarını misal
göstərmək olar.
Dünyada
ötən il ilk dəfə olaraq "Samsunq" firması 3D
televizorlarının, kameralarının, fotoaparatların
istehsalına başladı. Bu gün şirkətlər Azərbaycanda
3D formatlı yeni nəsil texnologiyalarının
satışına başlamışdır. 3D formatlı
televizorlar, kameralar, fotoaparatlar, filmlər, reklam
çarxları, ev kinoteatrları və s. kimi
avadanlıqların satışı Azərbaycanda bu formata
marağın çox olmasına əyani sübutdur. Ən sevindirici
cəhət isə budur ki, artıq Bakıda da 3 həcmli
kinoteatrlar fəaliyyət göstərir. Azərbaycan
televiziyalarının yaxın gələcəkdə rəqəmsal
sistemə keçməsi imkan yaradacaq ki, biz də müxtəlif
beynəlxalq tədbirləri, hətta canlı olaraq 3 həcmdə
tamaşaçılara göstərək. Bu texnologiyada
üstünlük ondan ibarətdir ki, məsələn, xaricdə
olacaq bir idman yarışına, oraya getmək imkanı olmayan
hər hansı bir tamaşaçımız evində belə,
televizorda həmin tədbirə canlı olaraq baxa biləcəklər.
Azərbaycanda
artıq ilk dəfə olaraq "3D CİNEMA PRODUCTİON"
brendi ilə şirkət fəaliyyət göstərir ki,
şirkət bu gün beynəlxalq standartlar səviyyəsində
3 həcmli filmlər, tədbirlər, konsertlər, verilişlər,
reklamlar, hətta son çap texnologiyası ilə iri formatda 3
həcmli foto, dizaynlar, açıq hava reklam xidmətləri
də göstərirlər.
Ümumiyyətlə,
3 həcmli görüntüdə, istər çəkilişdə,
istərsə də çap versiyasında insan gözünə
həcmli görünən bir görüntü insanın
beyinində dərin iz buraxır, insan özünü həmin
məkana daha da yaxın hiss edir, görüntü uzun müddət
yaddaşa həkk olunur.
Bu sistemdən
biz yeni çəkiləcək filmlərlə yanaşı,
turizm sahəsində Azərbaycan, onun memarlıq abidələri
haqqında filmlər üçün istifadə etmək
fikrindəyik.
M.MÜKƏRRƏMOĞLU
Xalq qəzeti.- 2011.- 4 fevral.- S. 7.