Dastanlaşan qəhrəmanlıq
Naxçıvanlı polkovnik İbrahim bəy Qədimovun
keçən əsrin əvvəllərində göstərdiyi
hünəri Türkiyənin Ərdahan mahalında bu gün də
unutmurlar
Birinci
Dünya müharibəsi ərəfəsində Rusiya
imperiyası çətin vəziyyətə
düşdüyündən bacarıqlı, təcrübəli
və eyni zamanda risk etməyi sevən hərbiçiləri
narahat dairələrə, bölgələrə xidmətə
göndərirdi. Belə zabitlərdən biri də İbrahim
bəy Qədimov idi. 1914-cü ilin 30 oktyabrında Rusiyanın
Tiflisdəki Baş Hərbi Qərargahı İbrahim bəyi Ərdahan
mahalının Gölə sahəsinə rəis vəzifəsinə
göndərdi. Onun buradakı hərbi xidməti Rusiya
hökuməti tərəfindən yüksək qiymətləndirildi.
Həmin il dekabrın 6-da o, 3-cü dərəcəli Müqəddəs
Stanislav ordeni ilə təltif olundu. Rusiyanın işğal
etdiyi bu ərazilərdə müxtəlif millətlər məskunlaşdığından
burada işləmək elə də asan deyildi. Həm də
bu mahalın xeyli hissəsi dağlıq ərazi idi. 1915-ci
ilin aprel ayında Naxçıvan sahəsinə rəis
göndərilən İbrahim bəyin bu təyinat ürəyincə
oldu. Bundan sonra o, doğma Naxçıvan şəhərində
fəaliyyət göstərdi. 1918-ci ildə daşnakların
Naxçıvana xaincəsinə hücumu zamanı ermənilərə
qarşı qəhrəmancasına döyüşən
peşəkar hərbiçilərdən biri də İbrahim
bəy idi. O vaxtlar İbrahim bəy Qədimov həm də
Naxçıvan şəhərində qəza komissarı vəzifəsini
icra edirdi.
1918-1920-ci
illərin tarixi çox mürəkkəb və ziddiyyətlidir.
Həmin illərin sənədlərinin əksəriyyəti
İrəvan arxivlərində qaldığından bir
çox məsələlərə aydınlıq gətirmək
olmur. Ona görə də bəzi mövzuları işləyərkən
ehtimal variantı götürürük ki, sonradan tapılan
arxiv sənədləri yazılanları təkzib etməsin. Bunu
ona görə deyirik ki, artıq 1918-ci ilin sonlarında
İbrahim bəyin adına Cənubi-Qərbi Qafqaz
Respublikasına aid sənədlərdə rast gəlirik.
Məlum
olduğu kimi, o dövrdə ermənilər Qarsı
işğal etmək üçün hücuma
keçmişdilər. Gürcüstan qoşunları isə Ərdahan
dairəsində, xüsusilə Posxov sahəsində öz
hökumətlərini qurmaq üçün var qüvvələrini
işə salmışdılar.
Erməni
quldurların hücumlarını dəf etmək
üçün türk xalqı mətanətlə
döyüşürdü. Azərbaycan türkləri də
onlarla çiyin-çiyinə idilər. Batumdan başlayaraq
Mehriyədək amansız döyüşlər gedirdi. Bu səbəbdən
naxçıvanlıların əksəriyyətinin bu ərazilərdə
döyüşməsi təbii idi. Yeri gəlmişkən,
naxçıvanlı Əli Səbri Qasımovun həmin
döyüşlərdə göstərdiyi hünər səhifələri
hələ də yazılmamış qalır. İngilislər
gürcülərə Ərdahanı, ermənilərə isə
Qarsı, Göləni, Posxovu, Kağızmanı, İrəvanı,
Naxçıvanı və digər yerləri zəbt etməyə
imkan yaradırdılar. Ona görə də Cənubi-Qərbi
Qafqaz Respublikasının fəaliyyətini zəiflətmək
üçün bütün vasitələrə əl atan
ingilislərin planlarını pozmaq lazım idi. Bunun
üçün türklər 12 Milli Şura qurmuşdular.
Onlardan birincisi Naxçıvan Şurası - Naxçıvan
Araz Türk Cümhuriyyəti, ikincisi isə Çingiz bəy
hökuməti adlanırdı. Söhbət Çingiz ağa
Yurdçunun (Şahtaxtinskinin) yaratdığı Milli
Şuradan gedir. Onun yaratdığı Milli Şuranın mərkəzi
Şahtaxtı kəndi idi. Çingiz ağanın idarə
etdiyi bölgələr sənədlərdə belə qeyd
edilib: Böyük Vedi, Kiçik Vedi, Üçmüəzzinin
bir neçə verstliyində olan Dizə, Cənnətabad,
Urgut kəndləri və Zəngibasar. Zənnimizcə, ola bilər
ki, İbrahim bəy Qədimov Çingiz ağanın idarə
etdiyi Milli Şuranın döyüş komandiri kimi təkrarən
əvvəllər işlədiyi dairələrə gedib. Yəqin
ki, gələcəkdə bu məsələni dəqiqləşdirmək
mümkün olacaq.
İbrahim
bəy çar ordusunun ən yaxşı hərbiçilərindən
biri idi. Tiflisdəki yüksək rütbəli zabitlər onu
yaxşı tanıyırdılar. Odur ki, günahsız
insanların müdafiəsini təşkil etmək vəzifəsi
ona tapşırılmışdı. Bu işdə İbrahim
bəy həm döyüş bacarığından, həm də
tanıdığı hərbi generallarla şəxsi
münasibətlərindən istifadə edirdi.
Əldə
edilən sənədlərdən məlum olur ki, o, ingilislərin
at oynatdığı general-qubernatorluqda da Ərdahana və
Göləyə rəislik edib. Vəziyyətin dözülməz
olduğu bir vaxtda İbrahim bəy insanları köməksiz
qoymur, bacardığı qədər onları
qırğınlardan xilas edirdi.
Bəzən
tarixi sənədlər də tədqiqatçıya məşğul
olduğu mövzu ilə bağlı tam məlumat vermir. O
zaman tədqiqatçı hadisələrin baş verdiyi yerləri
dönə-dönə gəzməli, burada yaşayan
insanlarla, xüsusən yaşlı insanlarla
görüşüb söhbət etməli, məlumat
toplamalıdır. Elə buna görə də ötən
ilin avqust ayında Kağızman, Ərdahan, Gölə, Oltu,
Çıldır və Posxovda (Posov) oldum. Həmyerlimiz
haqqında eşitdiklərim məni çox sevindirdi. O
qanlı illərdən bir əsrə yaxın vaxt keçsə
də türkiyəli aşıqlar İbrahim bəyə
qoşduqları mahniləri (bayatıları), qoşmaları
indi də oxuyurlar. Bu barədə eşitsəm də
özüm şahidi olmaq istəyirdim. Bu həvəslə
axtarışlarımı davam etdirirdim. Tək-tənha
axtarış aparmağın öz ləzzəti var. Heç
kim səni suallarla yormur, söhbətə tutmur, hadisələri
özün yaşayırsan, köhnəlmiş, unudulmuş
zamanı təzələyə bilirsən...
Doğma
türk elləri, sənin başın nələr çəkmiş,
nələr?! Hiyləgərcəsinə qurulan tələlər
bu yerləri sənin bağrından qopara bilməyib. Çəkirəm
sinəmə dağların saf havasını. Hələ
Çıldıra çatmamış çox da uzaqda olmayan
Ahıska, Axalkələk tərəfləri görürəm.
Bir vaxtlar Borjoma gələndə, gizlin-gizlin (çünki
qeydiyyatda olmayanları Ahıskaya buraxmırdılar) gəlib
indi gəzdiyim şam meşələrinə
baxırdım...
Qayıdaq
mətləbimizə. İbrahim bəy haqqında qoşmalar
qoşub, dastanlar söyləyən aşıqları
yaxından dinləmək üçün Çıldıra
tələsirdim. Ərdahanda aşıq Dursunun, aşıq
Mehmetin və aşıq İsanın adlarını
vermişdilər. Çıldırlı ağsaqqallardan
adlarını çəkdiyim aşıqları
soraqlaşırdım. "Onlardan təkcə Mehmeti tapa bilərsən,
Güvən Ocaq (Köhnə Zinzal) kəndində
yaşayır", - dedilər.
Çıldırda
aşıq Mehmetin kənd təsərrüfatı
maşınlarını təmir eləyən emalatxanası
vardı. Koray adlı oğlu universitet bitirib burada işləyirdi.
Zəhmətkeş, səmimi cavan oğlan əllərinin
mazutunu silərək dedi: Babam (atam) evdədir. Gərək kəndə
gedəsiniz.
Gəlib
Güvənocağa çatdıq. Bizi kəndin mərkəzində
aşığın özü qarşıladı. Oğlu
ona telefonla bildirmişdi ki, Naxçıvandan gələn var.
Beləcə tanış olduq aşıq Mehmetlə. Onu
söhbətə çəkdim. Dedi ki, babaları
Borçalıdan gəlib bura. Söhbətindən məlum
oldu ki, o, qarapapaqdır, bizlərdə onlara "tərəkəmə"
deyirlər.
İbrahim
bəy haqqında atasından, babasından və qocaman
aşıqlardan eşidib öyrəndiklərini söylədi.
Mardində, Oltuda və Gölədə ermənilərin törətdikləri
vəhşiliklərdən, İbrahim bəyin dastana
dönmüş qəhrəmanlıqlarından
danışdı. Sonra kədərli-kədərli əlavə
etdi ki, qohum- əqrəbası olmadığından onu yada
salan yoxdur. İndi ki, gəlib onu məndən soruşursunuz,
sazla deyim, ya sözlə? Dedim ki, aşıq Mehmet, hər
ikisinə də qulaq asmağa gəlmişəm.
Aşıq
Mehmetin söylədiklərindən: - İbrahim bəy 1919-cu
ildən ömrünün sonunadək Ərdahanda, Gölədə
işləyib: kaymakam (rəis) olub. Babamızdan
eşitmişik ki, o, general-qubernatorluq zamanında ingilis, rus,
gürcü və erməni hərbiçilərinin gizli
planlarını türklərə xəbər verirmiş ki, əhalini
onların qırğınlarından qoruya bilsinlər. Sonralar
bunu bilən əks tərəf ona sui-qəsd qurdu. Bəzən
bunu şəxsi zəmində yozurlar. Elə deyil. Onun
ölümünə fitva verənlərin
başçısı Batum tərəflərdən idi. Rusiyada
təhsil almışdı. Tiflisdə İbrahim bəylə
dostluq etmişdilər. Atatürk hökuməti qurulduqdan sonra
İbrahim bəyi öldürənləri buralardan
sürgünə göndərdilər. İbrahim bəy isə
əbədi yuxuya getsə də, bizimlə bu dağlarda
qaldı. Bu günədək Ərzurumdan Posova qədər
onun haqqında qoşulan maniləri oxuyurlar. O, çox mərd
və əxlaqlı adam olub. Onun qorxusundan heç kim pis
işlərlə məşğul ola bilmirdi. Səxavətli
imiş, hamıya köməklik edərmiş. Elə buna
görə də aşıqlar onun məzarı üstündə
bədahətən qoşmalar oxuyurmuşlar. O qoşmalardan
birini mən toylarda çox oxumuşam. Həmin qoşmanı
qoşan Gölənin Zavodlar kəndindən olan qazaxlı
Aşıq Alı olub. İndi onlardan buralarda heç kim
yoxdur.
Aşıq
Mehmetin eyvanından Aşıq Şenliyin doğulduğu
Suxara kəndi görünür. Qəribə bir paradoksdur.
Solda Aşıq Şenliyin dünyaya göz
açdığı kənd, sağda isə Trialeti
dağları. Aşıq Mehmet sazını kökləyib
"Mansırı" üstə oxumağa başladı.
Naxçıvanda bu havaya "Hüseyni" deyirlər.
Salladı
qılıncı bələdi qana,
Ey məzərrik,
İbrahimi neylədin?
Biçdilər
milləti düşdü yan-yana,
Ey məzərrik,
İbrahimi neylədin?
İbrahim
deyilən bir aslanıdı,
Biləyi
bükülməz pəhləvanıdı,
El-aləm
içində qəhrəmanıdı,
Ey məzərrik,
İbrahimi neylədin?
Alı
deyər keçən günlər duş oldu,
Ağlamaqdan
ala gözlər yaş oldu,
Ən sonunda məzarlıqda daş oldu,
Ey məzərrik,
İbrahimi neylədin?
Sağollaşıb ayrılıram aşıq
Mehmetdən. Çıldır gölünü seyr edə-edə Qarsa qayıdıram.
Hələ də oxunan
saz havası yaddaşımda səslənir.
Bu havanın ladları
Çıldır gölünün
sahilə çırpılan
dalğaları ilə
həmahəngdir. Sanki
uğrunda döyüşən
qərhəmanlara layla
çalır. Doğrudan da,
xalqın yaddaşında
yaşamaq üçün
gərək səni ürəkdən sevsinlər.
Könlümü oxşayan,
ruhumu təzələyən,
Göyçə gölünə
bənzər Çıldır
gölü, görüşənədək!
Musa QULİYEV
Xalq qəzeti.- 2011.- 13 fevral.- S. 7.