Sosial-iqtisadi
inkişafın Azərbaycan modeli region dövlətləri
üçün nümunə ola bilər
Aparılan məqsədyönlü
və ardıcıl iqtisadi siyasət nəticəsində bu
gün Azərbaycan sürətlə inkişaf edir.
Ümummilli liderimiz Heydər Əliyevin uğurlu siyasi kursunu
yeni çalarlarla zənginləşdirərək davam etdirən
Azərbaycan Prezidenti cənab İlham Əliyevin
qarşıya qoyduğu bütün vəzifələrin
icra olunması, çoxşaxəli iqtisadiyyatın
formalaşdırılması istiqamətində ardıcıl
tədbirlərin həyata keçirilməsi, mühüm əhəmiyyətə
malik sosial proqramların reallaşdırılması nəticəsində
ölkəmiz bütövlükdə Cənubi Qafqaz regionunun
lider dövlətinə çevrilmişdir. Qlobal maliyyə
böhranı dünyada böyük fəsadlar törətsə
də ötən illər ərzində Azərbaycan
iqtisadiyyatı sürətlə inkişaf etmiş, dövlət
büdcəsinin həcmi durmadan artmış, əhalinin
yaşayış səviyyəsi xeyli yüksəlmişdir.
Beləliklə, beynəlxalq maliyyə qurumlarında, o
cümlədən dünyanın aparıcı ölkələrində
böyük marağa səbəb olan sosial-iqtisadi
inkişafın Azərbaycan modeli yenidən ciddi müzakirələrin
mövzusuna çevrilmişdir.
Ölkəmiz bu səviyyəyə
çox çətin mərhələlərdən keçərək
çatmışdır. 1990-cı illərin əvvəllərində
yenicə müstəqillik əldə etmiş Azərbaycanda
iqtisadi çətinliklərlə yanaşı xaos, anarxiya, hərc-mərclik
də hökm sürürdü. İctimai-siyasi sabitliyin
olmaması və naşı iqtidarın yarıtmaz siyasəti
nəticəsində yeraltı və yerüstü sərvətlərlə
zəngin olan ölkəmizdə dözülməz vəziyyət
hökm sürürdü. Ərzaqla təminatda ciddi problemlərin
olması insanları aclıq təhlükəsi ilə
üz-üzə qoymuşdu. Məhz belə bir məqamda ulu
öndər Heydər Əliyev hakimiyyətə gəldi. Sabitlik bərpa olunmaqla yanaşı yeni və müasir
tələblərə cavab verən iqtisadi siyasət həyata
keçirilməyə başlanıldı. Ancaq vəziyyəti
yaxşılaşdırmaq o qədər də asan deyildi.
Çünki əvvəlki iqtidar ölkəni elə vəziyyətə
salmışdı ki, ondan xilas olmaq üçün xeyli
vaxt tələb olunurdu. 1994-cü ildə
"Əsrin müqaviləsi"ni imzalayan Azərbaycan
müstəqil dövlət kimi, özünün neft
strategiyasını həyata keçirməyə
başladı. Ulu öndərin əsasını qoyduğu bu
strategiyanın məqsədi bir tərəfdən xarici
investorları ölkəmizə cəlb etməklə
iqtisadiyyatın zəruri maliyyə mənbələrini
formalaşdırmaq, digər tərəfdən, enerji amilini
davamlı iqtisadi inkişafın təməl daşına
çevirmək idi. Bu mənada neft amili milli inkişaf modelinin vacib elementi
kimi qiymətləndirilir.
Neft strategiyasının həyata keçirilməsi ilə
yanaşı artıq sabitliyə qovuşmuş ölkədə
iqtsadi-siyasi islahatların da reallaşdırılması
vaxtı çatmışdı. Beləliklə,
inkişafa aparan yolun növbəti mərhələsində,
yəni 1996-2003-cü illərdə iqtisadiyyatın müxtəlif
sahələrində uğurlu islahatlar həyata keçirildi.
Ölkədə bazar iqtisadiyyatına
keçidi təmin edən bir sıra qanunlar qəbul olundu,
özəlləşdirmə prosesi uğurla aparıldı,
torpaq əsil sahiblərinə - kəndlilərə
paylanıldı, orta sahibkarlar sinfinin formalaşması
üçün şərait yaradıldı. 2003-cü ildən başlayaraq möhtəşəm
iqtisadi siyasəti yeni dövrün tələblərinə
uyğun olaraq davam etdirən Prezident İlham Əliyev ötən
7 ildə yeni inkişafyönümlü proqramlar, fərmanlar
imzaladı. Bütövlükdə ölkə
iqtisadiyyatının inkişafı, qeyri-neft sektorunun
xüsusi əhəmiyyətə malik sahələrinin
yaradılması və ölkə əhalisinin iş yerləri
ilə təmin olunması üçün 2004-cü ilin
fevralında çox mühüm əhəmiyyətə malik
bir sənəd - "Azərbaycan Respublikası
regionlarının sosial-iqtisadi (2004-2008) inkişafı
Dövlət Proqramı" qəbul edildi. Bu proqramın həyata
keçirilməsi nəticəsində Azərbaycanın
bütün rayonlarında infrastruktur müasir tələblər
səviyyəsində yenidən quruldu, müxtəlif istehsalat
sahələri yaradıldı, yeni iş yerləri
açıldı və sahibkarlığın inkişafı
istiqamətində əsaslı addımlar atıldı.
Ölkə
regionlarının mövcud potensialından daha səmərəli
istifadə etməklə yerli sənaye sahələrinin və
kənd təssərüfatının inkişafını
sürətləndirmək, bu işdə sahibkarlara hərtərəfli
yardım göstərmək, əhalinin həyat səviyyəsini
daha da yaxşılaşdırmaqla yoxsulluq problemini aradan
qaldırmaq məqsədi ilə 2009-cu il aprelin 14-də
"Azərbaycan Respublikası regionlarının
2009-2013-cü illərdə sosial-iqtisadi inkişafı
Dövlət Proqramı" qəbul olundu. Proqram
regionların növbəti mərhələdə
inkişafına təkan verdi, ölkəmizin
dünyanın təsərrüfat sisteminə səmərəli
inteqrasiyasına, infrastruktur və kommunal xidmətlərin
yaxşılaşdırılmasına və əhalinin həyat
səviyyəsinin yüksəldilməsinə öz töhfəsini
verdi.
Regionların sosial-iqtisadi inkişafı Dövlət
Proqramı özünün real nəticələrini verməkdə
davam edir. Məlumdur ki, bir sıra inkişaf etmiş Avropa
ölkələrində qlobal maliyyə böhranının
törətdiyi fəsadlar nəticəsində xeyli işsizlər
ordusu meydana gəlmişdir. Azərbaycanda
isə bunun tam əksini görürük. Keçən
il ölkəmizdə 70 mindən çox
iş yeri açılmışdır, onun 53 mini daimi iş
yeridir. Regionların sosial-iqtisadi inkişafı Dövlət
Proqramının icrasının başlanmasından, yəni
2004-cü ilin fevralından bu günə qədər isə
ölkəmizdə 900 mindən çox iş yeri
açılmışdır. Təkcə ötən il ərzində regionlarda 160-dan çox sənaye,
kənd təsərrüfatı, xidmət və ticarət
müəssisəsi tikilib istifadəyə verilmiş, 200-dən
çox müəssisənin tikintisi davam etdirilmişdir.
2010-cu ildə ümumi daxili məhsul (ÜDM) 5 faiz
artaraq 41, 6 milyard manata çatmışdır. Qeyri-neft
sektorunun artım tempi isə 7, 9 faiz olmuşdur ki, bu cür
artım hətta dünyanın bəzi qabaqcıl ölkələrində
belə qeydə alınmamışdır. Qeyri-neft
sektorunun inkişafını göstərən digər əhəmiyyətli
bir fakta diqqət yetirək: Son 15 il ərzində
Azərbaycana 95 milyard ABŞ dolları həcmində sərmayə
qoyulmuşdur. 2010-cu ildə yatırılan 15, 5 milyard dollar həcmində
sərmayənin 9,3 milyard dolları məhz
qeyri-neft sektorunun payına düşür. Digər bir fakta
diqqət yetirək: 2009-cu ildə dünyada neftin qiyməti 4
dəfəyədək düşsə də həmin il Azərbaycan
iqtisadiyyatı 9,3 faiz artmışdır. Bu da sübut edir ki, Azərbaycan iqtsadiyyatının
neftdən asılılığının azaldılması
istiqamətində əsaslı işlər
görülmüş və qeyri-neft sektorunun inkişafı
istiqamətində ciddi addımlar atılmışdır.
Bu heç də o demək deyil ki, neft-qaz ixracatının
artması iqtisadiyyatımızın inkişafında öz
rolunu itirir.
Keçən il bu sektorda 51 milyon ton neft,
27 milyard kubmetr qaz hasil edilmişdir. Bu il
qazın hasilatı və ixracının daha da artacağı
gözlənilir. Keçən il Azərbaycan
Dövlət Neft Şirkəti tərəfindən aşkar
edilən "Ümid" qaz yatağı bizim qaz ixracı
potensialımızı dəfələrlə artırır.
Bu nəhəng qaz yatağı ilə birlikdə ölkəmizin
təsdiq edilmiş qaz ehtiyatları 2,2
trilyon kubmetrdir. Yəni ölkəmizin təbii
sərvətlərinin bol olması və bu amildən
düşünülmüş şəkildə istifadə
edilməsi Azərbaycanın hələ uzun illər iqtisadi
yüksəlişini təmin edəcəkdir.
2011-ci
ilin dövlət büdcəsinin 16 milyard, ümumilikdə
strateji valyuta ehtiyatlarının 29,1 milyard
dollar olması da buna əyani sübutdur. Son 10 ilin iqtisadi
göstəricilərinə nəzər salanda isə
görürük ki, bu dövrdə real iqtisadi artım 4 dəfə
olmuş, ixracın həcmi 15 dəfədən çox,
dövlət büdcəsi 15 dəfəyə qədər,
investisiya xərcləri 96 dəfə, strateji valyuta
ehtiyatları isə 31 dəfə artmışdır. 2003-2010-cu illərdə iqtisadi artım tempi 17 faiz
olmuş, bununla da ölkəmiz dünyada lider dövlətə
çevrilmiş, iqtisadi inkişafın Azərbaycan modeli
özünün uğurlu nəticələrini bir daha
göstərmişdir.
İqtisadi inkişafın digər bir göstəricisi
isə turizm sahəsidir. Beynəlxalq ekspertlərin qənaətinə
görə, hər hansı bir ölkədə turizmin
inkişaf etməsi üçün həmin ölkənin
infrastrukturunun - yollarının, otellərinin və digər əlaqədar
sahələrin yüksək səviyyədə olması
vacibdir. Reallıqda da görürük ki,
quruculuq-abadlıq işləri həyata keçirilmədən
turizm inkişaf edə bilməz. Sevindirici
haldır ki, bu gün turizm üçün çox cəlbedici
ölkə kimi qiymətləndirilən Azərbaycanın istər
paytaxtı, istərsə də regionları tələb olunan
inkişaf səviyyəsinə yüksəlib. Bu mənada
möhtərəm Prezidentimiz İlham Əliyevin bu il fevralın 15-də "Azərbaycan
Respublikasında 2011-ci ilin "Turizm ili"elan edilməsi
haqqında" sərəncam imzalaması təsadüfi
deyil. Bu sərəncamdan irəli gələn vəzifələrin
həyata keçirilməsi zəngin coğrafi landşafta
malik ölkəmizin təbiət abidələrinin və eləcə
də xalqımızın qədim mədəni-tarixi irsinin
geniş miqyasda tanıdılmasını təmin edəcək.
Bu il Bakıda 5 beşulduzlu mehmanxananın
açılışı olacaq. Bu, dünyada
analoqu olmayan bir hadisədir. 2009-cu ildə
tikintisinə başlanılan və 2 milyard avroyadək sərmayə
yatırılması nəzərdə tutulan
"Şahdağ" kurort mərkəzi dünya səviyyəli
mərkəzə çevriləcək. Bir
sözlə Azərbaycanda turizmin inkişafı
üçün kifayət qədər potensial var.
Ölkəmizdə əhalinin sosial müdafiəsinə
də xüsusi əhəmiyyət verilir və bu, dövlət
siyasətinin əsasını təşkil edir. Ulu öndərin rəhbərliyi
ilə hazırlanaraq 1995-ci ilin noyabrında ümumxalq səsverməsi
yolu ilə qəbul edilmiş Azərbaycan Respublikasının
Konistitusiyasında da milli iqtisadi inkişaf modelinin əsas
prioritetləri hüquqi kontekstdən göstərilmiş,
insanların həyat şəraitinin
yaxşılaşdırılması, onların rahat
yaşayışının təmin edilməsi dövlətin
ali məqsədi kimi təsbit
olunmuşdur. Əsas Qanunun 16-cı maddəsinin I hissəsində
deyilir: "Azərbaycan dövləti xalqın və hər
bir vətəndaşın rifahının yüksəldilməsi,
onun sosial müdafiəsi və layiqli həyat səviyyəsinin
qayğısına qalır". 2009-cu il
martın 18-də Azərbaycan Respublikası
Konistitusiyasının 12-ci maddəsinə ümumxalq səsverməsi
- referendum yolu ilə edilmiş bir sıra mütərəqqi əlavələr
də Azərbaycanda hər bir vətəndaşın
yaşayış şəraitinin
yaxşılaşdırılması, sosial rifah səviyyəsinin
yüksəldilməsi istiqamətində həyata keçirilən
tədbirlərin mahiyyətindən irəli gəlirdi. Həmin
maddədə edilmiş dəyişikliyə görə, insan
və vətəndaş azadlıqları ilə
yanaşı, "Azərbaycan Respublikasının vətəndaşlarının
layiqli həyat səviyyəsinin təmin edilməsi"
dövlətin ali məqsədləri
sırasına daxil edilmişdir.
Azərbaycan iqtidarı Əsas Qanunla müəyyənləşdirilən
sosialyönümlü bazar iqtisadiyyatı modelini uğurla
formalaşdırmış və yeni proqramlar həyata
keçirmişdir. Həmin proqramlar sırasında Azərbaycan Prezidenti tərəfindən
imzalanan "2006-2015-ci illərdə Azərbaycan
Respublikasında yoxsulluğun azaldılması və
davamlı inkişaf Dövlət Proqramı"nın
hazırlanması haqqında" 21 iyun 2005-ci il tarixli,
"Ahıl vətəndaşların sosial müdafiəsinin
gücləndirilməsi üzrə Dövlət
Proqramının təsdiq edilməsi barədə" 18 aprel
2006-cı il tarixli, "Azərbaycan Respublikasının məşğulluq
Strategiyasının həyata keçirilməsi üzrə
Dövlət Proqramı"nın (2007-2010-cu illər) təsdiq
edilməsi barədə" 16 may 2007-ci il tarixli sərəncamları
vətəndaşların sosial rifah səviyyəsinin
yaxşılaşdırılmasına xüsusi əhəmiyyət
verildiyinin göstəricisidir. Eyni zamanda, aztəminatlı ailələrin
sosial müdafiəsinin təmin olunması məqsədilə
Milli Məclisdə "Ünvanlı sosial yardım
haqqında" Azərbaycan Respublikasının Qanunu
hazırlanaraq qəbul edilmişdir ki, bu da hazırda 550 minədək
aztəminatlı ailənin ünvanlı sosial yardım
almasına şərait yaratmışdır.
Digər
tərəfdən, keçən il Azərbaycan Prezidenti
İlham Əliyevin imzaladığı sərəncamlarla 1, 3
milyon nəfərdən artıq insanın pensiyasının
baza hissəsinin 13 faizlik artımı həyata
keçirilmiş, dövlət büdcəsindən maliyyələşən
800 min nəfərədək elm, təhsil, mədəniyyət,
səhiyyə və digər sahələrdə işləyən
insanların vəzifə maaşları
artırılmışdır. Dövlət
başçısının 2011-ci il
fevralın 15-də imzaladağı "Əmək
pensiyalarının sığorta hissəsinin indeksləşdirilməsi
haqqında" sərəncamı da bütün növ əmək
pensiyalarının sığorta hissəsinin istehlak qiymətləri
indeksinə uyğun olaraq artırılmasını təmin
etmişdir. Bu artımlar dünyada baş verən
proseslər fonunda ölkəmizin möhtəşəm
uğuru hesab edilə bilər. Çünki
qeyd etdiyimiz kimi, qlobal maliyyə böhranı səbəbi ilə
hətta iqtisadi cəhətdən kifayət qədər
inkişaf etmiş ölkələrdə belə maliyyə
resurslarının azalmasına paralel olaraq əhalinin
bütün növ gəlirləri azalır.
Dünyada yoxsulluğun sürətlə
artdığı bir vaxtda Azərbaycanda onun səviyyəsinin
xeyli aşağı düşməsi, ən əsası isə
bu müsbət prosesin davamlı xarakter alması da beynəlxalq
ictimaiyyət tərəfindən yüksək qiymətləndirilir. Belə ki,
2003-cü ildə Azərbaycanda yoxsulluq şəraitində
yaşayanlar əhalinin demək olar ki, tən
yarısını, yəni 49 faizini təşkil edirdisə,
bu rəqəm 2010-cu ildə 9, 1 faizədək
aşağı düşmüşdür. Bu o deməkdir
ki, son yeddi il ərzində Azərbaycanda
yoxsulluğun səviyyəsi təxminən 5 dəfə
azalmışdır. Məhz bütün bunlara
görə, hazırda sosial-iqtisadi inkişafın Azərbaycan
modelinin uğurlu nəticələri bir sıra region və
dünya dövlətləri tərəfindən
araşdırılır və nümunə kimi qəbul
olunur.
Azərbaycan iqtidarı isə daha yüksək nailiyyətlər
əldə etmək və inkişafın
qarşısındakı maneələri tam aradan qaldırmaq
üçün bütün sahələrdə korrupsiyaya
qarşı mübarizəni daha da gücləndirmişdir.
Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyev yanvarın 14-də
Nazirlər Kabinetinin geniş iclasında xüsusilə
vurğulamışdır ki, ölkəmiz daxili və xarici
siyasətdə böyük uğurlara imza atsa da bəzi məsələlərdə
hələ də çatışmazlıqlar vardır. Onlar
arasında Dağlıq Qarabağ problemini,
sahibkarlığın inkişafına maneəçilik
törədilməsi, ölkənin işgüzar imicinə mənfi
təsir göstərən korrupsiya və rüşvət
hallarını qeyd etmiş, buna qarşı ciddi mübarizə
aparmağa çağırmışdır. 2011-ci il
yanvarın 27-də Azərbaycan Respublikasının
Prezidentinin tapşırığı əsasında Prezident
Administrasiyasının rəhbəri Ramiz Mehdiyevin sədrliyi
ilə Korrupsiyaya Qarşı Mübarizə üzrə
Komissiyanın geniş iclası keçirilmiş,
görülən işlər və qarşıda duran vəzifələr
bir daha diqqətə çatdırılmışdır. Tədbirdə
bildirilmişdir ki, dövlət başçısı
iqtisadiyyatdakı inhisarçılıq meyllərinin
qarşısını almağı, azad rəqabət
mühitinin yaradılmasını təmin etməyi, vergidən
yayınma hallarına qarşı təsirli tədbirlər
görməyi, qiymətlərin süni şəkildə
şişirdilməsinə yol verməməyi, hakimiyyət
orqanları tərəfindən aparılan əsassız
yoxlamalara son qoymağı, ölkə həyatının
bütün sahələrində rüşvətxorluğa və
korrupsiyaya qarşı daha ciddi və sistemli mübarizə
aparmağı aidiyyəti dövlət orqanlarının əsas
vəzifəsi kimi müəyyənləşdirmişdir. Qarşıya qoyulan vəzifələr uğurla həyata
keçirildikdən sonra dünya Cənubi Qafqazda növbəti
Azərbaycan möcüzəsinin şahidi olacaq.
Rauf ƏLİYEV
Xalq qəzeti.- 2011.-20 fevral.- S. 6.