Heydər Əliyevin
xarici siyasət kursu və Azərbaycanın diplomatik
uğurları
Bu gün biz Heydər Əliyev
siyasətinə sadiq qalaraq bu siyasəti davam etdiririk. Bu illərdə
biz Heydər Əliyev siyasətinin təntənəsini
görürük,onun fiziki yoxluğu şəraitində bu
siyasət yaşayır və yaşayacaqdır.
İlham ƏLİYEV,
Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti
"Azərbaycanın Avropa Şurasına qəbul edilməsi
nəinki müstəqil, suveren, demokratik, dünyəvi
dövlət kimi tanınmasıdır, həm də Avropa ailəsinin
bərabərhüquqlu üzvü kimi Azərbaycan dövlətinin
inkişafında yeni mərhələnin
başlanğıcıdır".
"Regiondakı strateji əhəmiyyətli
heç bir layihə Azərbaycanın razılığı
olmadan reallaşa bilməz".
"Azərbaycanın ərazi
bütövlüyü danışıqların mövzusu
deyil, olmayıbdır və olmayacaqdır"
"Biz
danışıqlar aparırıq, ancaq bununla bərabər,
hər an torpaqlarımızı
işğalçılardan hərbi yolla azad etməyə
hazır olmalıyıq".
Bu
günlər ölkəmizin kütləvi informasiya vasitələri
və region mətbuatı 42 il əvvəl
Azərbaycan Respublikasında baş vermiş tarixi bir hadisənin
ildönümü münasibətiylə maraqlı
xatırlatmalara və oxunaqlı şərhlərə yer
verirlər. Belə ki, 1969-cu il iyul
ayının 14-də Azərbaycan Respublikasına rəhbər
seçilən ulu öndər Heydər Əliyev adı daim
geridəqalanlar sırasında olan Azərbaycanı sürətli
inkişaf yoluna çıxartmışdı. Ulu
öndərin 1993-cü ilin yayında ikinci dəfə ölkəmizdə
siyasi rəhbərliyə gəlməsi milli tariximizin daha
mühüm hadisələrindən biridir və bu yazıda məhz
həmin günlərdən başlayaraq bu günümüzə
qədər baş verən proseslərdən söz
açacağıq.
Azərbaycan
Respublikası 1991-ci il oktyabrın 18-də
dövlət müstəqilliyini bərpa etdikdən sonra,
dövlətçiliyini inkişaf etdirmək və onu
möhkəmləndirmək üçün tarixi fürsət
əldə etmiş oldu. Belə bir şəraitdə
milli dövlətçilik prinsiplərinə uyğun olaraq
yeni xarici siyasət kursunun formalaşdırılması və
həyata keçirilməsi ən vacib məsələ kimi
qarşıda dururdu. Ermənistanın Azərbaycana
qarşı əsassız ərazi iddiaları ilə
Dağlıq Qarabağda başlayan erməni separatizmi, eləcə
də hərbi təcavüzün genişlənməsi
ölkəmizi ciddi siyasi və iqtisadi problemlərlə
üz-üzə qoymaqla yanaşı, dövlətimizin xarici
siyasət fəaliyyətində də mühüm vəzifələrin
yerinə yetirilməsini ön plana çəkdi. Ermənistanın ölkəmizə qarşı hərbi
təcavüzünün qarşısını almaq, onun
ağır nəticələrini aradan qaldırmaq, dövlətimizin
ərazi bütövlüyünü və təhlükəsizliyini
təmin etmək, dünyaya siyasi və iqtisadi inteqrasiya olunmaq
zərurəti düşünülmüş, ardıcıl
və fəal xarici siyasət tələb edirdi.
1993-cü ilin ikinci yarısında ümummilli lider Heydər
Əliyevin yenidən hakimiyyətə qayıdışı
Azərbaycanda müstəqil dövlətçilik
ideyalarının bərqərar olmasına şərait
yaratdı.
Bundan sonra Azərbaycanın xarici siyasət kursunda mövcud
reallıqları nəzərə alan və
ölkəmizin milli mənafelərinin qorunmasına yönəlmiş
əməli dəyişikliklər edildi. Bu dövrdən
başlayaraq həyata keçirilən xarici siyasətimiz məhz
ümummilli liderin adı və onun fəaliyyəti ilə
bağlıdır. Özünün zəngin
dövlətçilik təcrübəsinə əsaslandıraraq
dövlətimizin yeni xarici siyasət kursunun əsas istiqamətlərini
müəyyənləşdirən Prezident Heydər Əliyevin
bu yeniləşmiş xarici siyasət xəttində ilk
növbədə bir sıra ən mühüm və təxirəsalınmaz
vəzifələrin yerinə yetirilməsi qarşıya
qoyulmuşdu.
Həmin vəzifələrdən biri və ən əsası
Azərbaycanı beynəlxalq aləmdəki təcrid vəziyyətindən
çıxartmaq, ölkəmiz haqqında
yaradılmış mənfi ictimai rəyi dağıtmaq və
xalqımızın haqq işini dünya ictimaiyyətinə
olduğu kimi çatdıraraq respublikamız ətrafındakı
informasiya blokadasını yarmaqdan ibarət idi. Ona görə
də yeni xarici siyasət xətti üçün hər
şeydən əvvəl müharibəni dayandırmaq və
dinc şərait təmin edilməli idi. Bu
məqsədlə 1994-cü ilin mayından Ermənistanla atəşkəsə
nail olunması, qanunsuz hərbi birləşmələrin
buraxılması və ölkə daxilində sabitlik yaratmaq
yolunda atılan addımlar sayəsində yeni xarici siyasət
xəttinin ardıcıllıqla həyata keçirilməsi
üçün lazım olan əlverişli dinc şərait
yarandı.
Demokratik dövlət quruculuğu yoluna qədəm
qoymuş Azərbaycan Respublikası müstəqillik əldə
etdikdən sonra üzləşdiyi sosial-iqtisadi və siyasi
problemlərin müvəffəqiyyətlə həll
olunması ölkəmizin beynəlxalq aləmdəki
mövqeyi və ayrı-ayrı ölkələrlə milli
dövlət maraqlarına cavab verən
qarşılıqlı faydalı əlaqələri və
dünya birliyinə inteqrasiya prosesinin intensivliyi ilə sıx
bağlı idi. Bu mənada Azərbaycanın beynəlxalq
münasibətlər sistemində layiqli yer tutması
üçün dünya siyasətinin formalaşmasında
aparıcı rol oynayan dövlətlərlə və beynəlxalq
təşkilatlarla qarşılıqlı münasibətlərin
tənzimlənməsi və inkişaf etdirilməsi
mühüm əhəmiyyət kəsb edirdi. Məhz
buna görə də dünya birliyinə bərabərhüquqlu
üzv kimi daxil olmağa çalışan və müstəqilliyinin
ilk addımlarını atan, eləcə də Ermənistanın
hərbi təcavüzü nəticəsində ərazi
bütövlüyü pozulmuş Azərbaycan
Respublikasının xarici siyasətində dünya birliyinə
inteqrasiya, ikitərəfli və çoxtərəfli
münasibətlər, o cümlədən beynəlxalq və
regional təşkilatlarla əlaqələrin
yaradılması və inkişaf etdirilməsi ümummilli
lider Heydər Əliyevin fəaliyyətinin başlıca
istiqamətlərindən birini təşkil etmişdir.
Ümummilli lider çox bacarıqlı, son dərəcə
təcrübəli dövlət başçısı və
yetkin siyasi xadim kimi bu cətin və mürəkkəb vəzifələrin
öhdəsindən müvəffəqiyyətlə və
böyük ustalıqla gəlmək bacarığı
nümayiş etdirdi. Ölkəmizin sistemli şəkildə
dünya birliyinə inteqrasiya olunmasında ikitərəfli və
çoxtərəfli siyasi münasibətlərin genişlənməsi
istiqamətində atılan addımlar mühüm əhəmiyyət
kəsb edir. Bu baxımdan Xəzər dənizinin Azərbaycan
sektorundakı neft yataqlarının istismarına dair
1994-cü il sentyabrın 20-də
imzalanmış "Əsrin müqaviləsi" ölkəmizin
dünya dövlətləri ilə qarşılıqlı əlaqələrinin
dərinləşdirilməsi və beynəlxalq mövqelərinin
möhkəmləndirilməsinə güclü təkan verdi.
"Əsrin müqaviləsi" və
sonrakı illərdə imzalanmış çoxsaylı neft
müqavilələrinin hamısı Azərbaycanın
dünya birliyinə inteqrasiyasını sürətləndirdi.
Ümummilli lider Heydər Əliyevin xarici siyasət xəttində
beynəlxalq təşkilatlarla əməkdaşlığın
genişləndirilməsi məsələlərinə
çox böyük diqqət yetirilmişdir. Azərbaycan
beynəlxalq təşkilatlara üzv olmaqla yanaşı,
onların işlərində müntəzəm, eləcə
də fəal surətdə iştirak etmək və səmərəli
əməkdaşlıq nəticəsində ölkəmizin
problemlərini dünya ictimaiyyətinə çatdırmaq
üçün mühüm əhəmiyyət kəsb edir.
Bu baxımdan 1994-cü il mayın 4-də
Prezident Heydər Əliyevin NATO-nun "Sülh naminə tərəfdaşlıq"
proqramının çərçivə sənədini
imzalaması Azərbaycanın beynəlxalq mövqelərinin
möhkəmlənməsi istiqamətində atılan
mühüm addımlardan biri oldu. Bu proqramın
Azərbaycan üçün əhəmiyyəti ondan ibarətdir
ki, ölkəmiz NATO-ya daxil olan Avropa ölkələri və
ABŞ-la dünya təhlükəsizlik sisteminin, eləcə
də beynəlxalq münasibətlərin sivil qaydaları
çərçivəsində hər cür əməkdaşlıq
etmək imkanı qazandı. Bu da öz növbəsində
NATO-nun hərbi strukturları ilə Azərbaycan ordusunun
sülh naminə əməkdaşlıq etmək, birgə təlim
və manevrlər keçirmək, onların ordu quruculuğu
təcrübəsindən bəhrələnmək, kadr
hazırlığı və s. sahələrdə birgə hərəkət
etmək imkanı verməklə yanaşı, ölkəmizin
bu proqramda iştirakı qarşıya qoyulan məqsədlərin
həyata keçirilməsi üçün də əlverişli
şərait yaratmışdır.
Azərbaycanın NATO ilə əməkdaşlığı
respublikamızın xarici siyasət strategiyasının bir
neçə əsas amili baxımından qiymətləndirilməlidir. Birincisi, gənc
Azərbaycan dövləti öz xarici siyasətində beynəlxalq
təşkilatlarla əməkdaşlığa xüsusi əhəmiyyət
verir. İkincisi, Azərbaycan beynəlxalq
təşkilatların üzvü olan bütün dünya
dövlətləri ilə əməkdaşlıqda
maraqlıdır və çoxtərəfli diplomatiya siyasəti
yeridir. Üçüncüsü, Azərbaycanın
müharibə vəziyyətində olması tələb edir
ki, bütün vasitə və yollarla beynəlxalq aləmlə
təmasda olsun və onu müstəqillik problemlərimizin həllinə
daha çox cəlb etsin. Bu üç
faktor Azərbaycanın NATO proqramına qoşulmasında əsas
rol oynamışdır.
Bu gün NATO ilə əlaqələrin genişləndirilməsi
və dərinləşdirilməsi, Azərbaycanın
dünya birliyinə inteqrasiya olunması, öz
maraqlarını bilavasitə təmsil etməsi
baxımından xüsusi əhəmiyyət kəsb etdiyindən
bu sahədə fəaliyyət müstəqil Azərbaycan
dövlətinin xarici siyasətinin prioritet istiqamətlərindən
birini təşkil edir. 1996-cı il aprelin 22-də Lüksemburqda Avropa
İttifaqı və Azərbaycan Respublikası arasında
ticarət, sərmayə, iqtisadiyyat, qanunvericilik, mədəniyyət,
immiqrasiya və qeyri-qanuni ticarətin qarşısının
alınması sahəsində əməkdaşlığı
nəzərdə tutan "Tərəfdaşlıq və Əməkdaşlıq
Sazişi"(TƏS) imzalanmışdır. Bu
müqavilənin imzalanması Azərbaycanın xarici siyasətinin
ən uğurlu səhifələrindən biri kimi qiymətləndirilir.
Dövlətimiz və xalqımız
üçün mühüm tarixi əhəmiyyət kəsb
edən bu müqavilə Azərbaycanın Avropa strukturları
və institutları ilə əlaqələrinin genişlənməsi,
xüsusilə inteqrasiya istiqamətində hüquqi baza rolunu
oynayır.
Azərbaycanın Avropa institutlarına inteqrasiya istiqamətində
Avropa Şurasının bərabərhüquqlu üzvü
olması - respublikamızın mühüm problemlərinin
dünya ictimaiyyətinin diqqətinə obyektiv
çatdırılması üçün yeni və
çox mötəbər tribuna vermiş oldu. Belə ki, Avropa
Şurası Nazirlər Komitəsinin 2001-ci il
yanvarın 17-də nümayəndələr səviyyəsində
keçirilmiş iclasında Azərbaycan Respublikasının
Avropa Şurasına tamhüquqlu üzv qəbul edilməsinə
dair qərar qəbul edildi. Bu qərar
ümummilli liderin uzaqgörən, daxili və xarici siyasətinin
və bu istiqamətdə görülmüş məqsədyönlü
fəaliyyətinin nəticəsi idi.
Az sonra,
yəni yanvarın 25-də Azərbaycan Prezidenti Heydər Əliyevin
iştirakı ilə Strasburqda ölkəmizin bu təşkilata
üzv qəbul edilməsi münasibətilə rəsmi mərasim
keçirilmiş və AŞPA-nın mənzil qərargahı
qarşısında dövlətimizin üçrəngli
bayrağı ucaldılmışdır. Bu hadisəni
ümummilli lider Heydər Əliyev yüksək qiymətləndirərək
demişdi: "Azərbaycanın Avropa Şurasına qəbul
edilməsi nəinki müstəqil, suveren, demokratik, dünyəvi
dövlət kimi tanınmasıdır, həm də Avropa ailəsinin
bərabərhüquqlu üzvü kimi Azərbaycan dövlətinin
inkişafında yeni mərhələnin
başlanğıcıdır". Azərbaycan
Prezidenti Heydər Əliyev Avropa Şurasının
tribunasından Azərbaycanın mənafeyinə uyğun
şəkildə istifadə edilməsi üçün
uğurlu bir addım atdı. Belə ki,
Avropa Şurası Parlament Assambleyasındakı Azərbaycan
nümayəndə heyətinə millət vəkili İlham Əliyevin
rəhbərlik etməsi və daha sonra cənab İlham Əliyevin
AŞPA-dakı fəaliyyəti ümummilli liderimiz Heydər Əliyevin
qarşıya qoyduğu bütün vəzifələri
reallaşdırdı.
Cənab İlham Əliyev özünün məntiqi
çıxışları, konkret təklifləri ilə bu
nüfuzlu beynəlxalq təşkilatda tez bir zamanda diqqəti
cəlb etmiş və Azərbaycanın nüfuzunu daha da
qaldırmışdır. O, Azərbaycan nümayəndə
heyətinin rəhbəri kimi ilk dəfə bu qurumun
kürsüsündən Ermənistan silahlı qüvvələri
tərəfindən Azərbaycanın Dağlıq Qarabağ
və daha 7 rayonunun işğal olunduğunu, işğal
edilmiş ərazilərin terrorizm və narkotik maddələrin
tranzitinə çevrildiyini bəyan etmişdir. Avropa Şurasının sənədlərində
Ermənistan təcavüzkar dövlət kimi
tanınmış, işğalçı qoşunların dərhal
Azərbaycan torpaqlarından çıxarılması tələb
edilmişdir. Söylənilən bu faktlar AŞPA-nın
sənədlərində öz əksini tapmışdır.
Məhz cənab
İlham Əliyevin prinsipial və ardıcıl fəaliyyəti
nəticəsində AŞPA-nın 2002-ci ilin sentyabrında
keçirilən payız sessiyasında ilk dəfə olaraq bu
beynəlxalq qurumun sənədlərində Ermənistan
silahlı qüvvələri tərəfindən
Dağlıq Qarabağın işğalı faktı rəsmi
şəkildə öz əksini tapdı. Bu
hadisə Azərbaycan nümayəndə heyətinin,
xüsusilə, nümayəndə heyətinin rəhbəri,
cənab İlham Əliyevin qətiyyətli mövqeyinin nəticəsi
idi.
Bütün
bunların məntiqi davamı kimi 2003-cü il
yanvarın 27-də siyasi qabiliyyəti, diplomatik məharəti
və prinsipiallığı ilə xüsusi seçilən
Azərbaycan nümayəndə heyətinin rəhbəri cənab
İlham Əliyevin AŞPA-nın vitse-prezidenti və qurumun
büro üzvü seçilməsi ilə müstəqil Azərbaycan
tarixinə yeni səhifə yazmış oldu.
Ümumiyyətlə, Azərbaycanın Avropa
Şurası ilə diplomatik münasibətləri son illər
yüksələn xətt üzrə inkişaf etmişdir. Azərbaycanın
haqq səsinin dünya ictimaiyyətinə düzgün şəkildə
çatdırılmasında bu qurumun mühüm rolu
olmuşdur. Xüsusilə, ölkəmizin
qanunverici orqanı olan Milli Məclisin AŞPA-dakı nümayəndə
heyətinin fəaliyyəti Avropa Şurası ilə əməkdaşlığın
genişləndirilməsi və inkişafında mühüm
rol oynamışdır. 2001-2003-cü illər
ərzində, Avropa Şurası Parlament Assambleyasında Azərbaycan
nümayəndə heyəti tərəfindən onlarla sənəd
hazırlanmış və şuranın rəsmi sənədləri
kimi yayılmışdır.
Qazanılan bu uğurlarla yanaşı, Azərbaycanın
ən ağrılı problemi olan Ermənistan-Azərbaycan,
Dağlıq Qarabağ münaqişəsinin nizama
salınması da ümummilli lider Heydər Əliyevin xarici
siyasət fəaliyyətində başlıca yer tutmuşdur. Bu məqsədlə
1993-cü ilin ikinci yarısından başlayaraq Prezident Heydər
Əliyev respublikamızın təhlükəsizlik problemlərini,
xüsusilə, Ermənistanın ölkəmizə
qarşı əsassız ərazi iddiaları və hərbi
təcavüzü məsələlərini beynəlxalq aləmə
çıxararaq, regionda sülhün bərqərar olması
üçün beynəlxalq təşkilatların təsirini
artırmağa çalışmışdır.
Bu məqsədlə
Azərbaycan Prezidenti Heydər Əliyev ən yüksək səviyyədə
dövlət başçıları və nümayəndə
heyətləri ilə ikitərəfli, eləcə də
çoxtərəfli görüşlərində ATƏT-in
zirvə toplantılarında, Minsk qrupunun həmsədrləri
ilə aparılan müzakirələrdə, eyni zamanda Ermənistan
prezidenti ilə danışıqlarda göstərdiyi səylər
ümummilli liderin apardığı məqsədyönlü
siyasətin mühüm tərkib hissəsini təşkil
etmişdir.
Belə
ki, Ermənistan-Azərbaycan, Dağlıq Qarabağ
münaqişəsinin dinc vasitələrlə nizama
salınması istiqamətində məhz Prezident Heydər Əliyevin
qətiyyətli və gərgin fəaliyyəti nəticəsində
1994-cü il mayın 12-də atəşkəs
haqqında razılıq əldə edildi və bundan sonra ATƏT-in
Minsk qrupu çərçivəsində müntəzəm
olaraq danışıqlar aparılmağa başlandı. Daha
sonra, 1994-cü il dekabrın 5-6-da ATƏT-in Budapeştdə
keçirilən Zirvə toplantısında Prezident Heydər Əliyevin
çevik diplomatiyasının təsiri ilə
"Dağlıq Qarabağ münaqişəsi ilə əlaqədar
ATƏT-in fəaliyyətinin intensivləşdirilməsi"
barədə qərar qəbul olundu.
1996-cı
ilin dekabrın 2-3-də ATƏT-in Lissabonda keçirilən
Zirvə toplantısında qəbul edilən və
münaqişənin nizama salınmasının beynəlxalq-hüquqi
bazasını təşkil etmiş olan sənəd Ermənistan-Azərbaycan
münaqişəsini ədalətlə aradan qaldırmaq
yolunda böyük siyasi nailiyyət sayıla bilər. Zirvə toplantısı zamanı ümummilli liderin
siyasi iradəsi və diplomatik fəaliyyəti sayəsində
münaqişənin həllinin siyasi-hüquqi çərçivəsini
müəyyənləşdirən xüsusi bir sənəd qəbul
edildi. Ermənistan-Azərbaycan Dağlıq Qarabağ
münaqişəsinin həllinə dair 3 əsas prinsipi
özündə əks etdirən və ATƏT-in fəaliyyətdə
olan sədri, İsveçrənin xarici işlər naziri
Flavio Kottinin adından verilən bu bəyanat Ermənistan
istisna olmaqla, dünyanın 53 dövləti tərəfindən
müdafiə olundu və Lissabon sammitinin Yekun sənədlərinə
əlavə edildi.
Ümumiyyətlə, Ermənistan-Azərbaycan
münaqişəsi və Dağlıq Qarabağ probleminin
dinc vasitələrlə nizama salınması ümummilli
liderimiz Heydər Əliyevin xarici siyasət fəaliyyətində
mühüm yer tutmuşdur. Yalnız onu qeyd etmək kifayətdir
ki, 1993-2003-cü illər ərzində Azərbaycanın
dövlət başçısı Heydər Əliyev Ermənistan
Prezidenti ilə 23, ATƏT-in rəhbərliyi və Minsk
qrupunun nümayəndələri ilə 150-yə qədər
görüş keçirmişdir. Azərbaycan Prezidenti bu
dövrdə 80-dək ölkənin dövlət
başçıları ilə keçirdiyi 500-dən
çox görüşdə, eləcə də nüfuzlu
beynəlxalq təşkilatların ən yüksək səviyyəli
nümayəndələri ilə, eləcə də ATƏT-
in, NATO-nun , Avropa Şurasının, İslam Konfransı Təşkilatının,
MDB-nin, GUAM-ın, İqtisadi Əməkdaşlıq Təşkilatının,
Türkdilli ölkələrin dövlət
başçılarının Zirvə görüşlərində
Ermənistan-Azərbaycan, Dağlıq Qarabağ
münaqişəsi müzakirə olunmuşdur.
Ümummilli
liderimiz Heydər Əliyevin siyasi kursunu layiqincə və
çox uğurla davam etdirərək Azərbaycan Prezidenti
seçildiyi ilk gündən Ermənistan-Azərbaycan,
Dağlıq Qarabağ münaqişəsinin nizama
salınmasına xüsusi diqqət yetirən cənab
İlham Əliyev bu məsələdə yalnız
respublikamızın milli və dövlətçilik
maraqlarını daim üstün tutduğunu nümayiş
etdirmişdir. Ümummilli lider tərəfindən müəyyənləşdirilmiş
prinsiplərə sadiq qalan dövlət
başçısı İlham Əliyev ölkəmizin xarici
siyasətinin əsas prioriteti olan Ermənistan-Azərbaycan,
Dağlıq Qarabağ münaqişəsinin yalnız beynəlxalq
hüququn norma və prinsipləri çərçivəsində,
Azərbaycanın ərazi bütövlüyünün təmin
edilməsi şərti ilə nizama salınmasının
vacibliyini bildirmiş və beynəlxalq təşkilatların
bu sahədə səylərini gücləndirməsinin zəruriliyini
bəyan etmişdir.
Əsası
ümummilli lider tərəfindən qoyulmuş və bu
gün cənab Prezident İlham Əliyev tərəfindən
uğurla həyata keçirilən xarici siyasət
strategiyası dövlətlərarası, regional və beynəlxalq
əlaqələrə daha yaxından qatılaraq, Şərq
və Qərb dəyərlərinin sintezindən
yaranmış cəhətləri özündə əxz edərək,
dünya birliyinə sıx inteqrasiya olunmaq xəttini
seçmişdir. Bu seçimi
reallaşdırmaq üçün Azərbaycan dövləti
bir tərəfdən dünya təcrübəsini öyrənərək,
özünün iqtisadi və siyasi inkişaf modelini müəyyənləşdirir,
digər tərəfdən isə beynəlxalq aləmdə qəbul
edilmiş prinsiplərə uyğun olaraq öz milli
maraqlarını qorumaqla dövlətlərarası əlaqələrə
girir.
Ümummilli lider Heydər Əliyevin xarici siyasət
kursunu novatorcasına və dinamik şəkildə davam etdirən
cənab İlham Əliyev yüksək diplomatik istedadı sayəsində
ölkəmizin dünyanın siyasi-iqtisadi mənzərəsini
müəyyən edən aparıcı dövlətlərlə
və beynəlxalq təşkilatlarla münasibətləri
keyfiyyətcə yeni müstəvidə daha da inkişaf
etdirmişdir.
Nəticədə, Azərbaycan yalnız regionda
gedən proseslərə deyil, eyni zamanda beynəlxalq aləmdə
cərəyan edən proseslərə də təsir göstərmək
imkanı qazanmışdır.
Azərbaycan artıq Cənubi Qafqaz regionunda əsas
söz sahibi olan dövlət kimi çətin geosiyasi şəraitdə
müstəqil xarici siyasət yeridir. Hazırda bu istiqamətdə əsas
diqqət Azərbaycanın ərazi
bütövlüyünün tezliklə bərpa edilməsi,
regionda sabitliyin və təhlükəsizliyin gücləndirilməsi,
Xəzər dənizi hövzəsinin demilitarizasiyası,
Avroatlantik strukturlara inteqrasiya və s. məsələlərə
yönəldilmişdir. Hazırda mühüm
geosiyasi məkan kimi Azərbaycan regionda sülhün və təhlükəsizliyin
təmin olunması üçün dayaq nöqtəsi, ən
perspektivli tərəfdaş hesab edilir. Artıq
ölkəmiz bütün regional məsələlərdə
əsas iştirakçıdır və dövlət başçısı
cənab İlham Əliyevin qeyd etdiyi kimi "Regiondakı
strateji əhəmiyyətli heç bir layihə Azərbaycanın
razılığı olmadan reallaşa bilməz".
Azərbaycanın neft sektorunun inkişafı artıq
ölkəmizin iqtisadi yüksəlişinə töhfə
vermiş, regional və qlobal əməkdaşlıq
üçün əlavə imkanlar yaratmışdır. Bakı-Supsa,
Bakı-Tbilisi-Ceyhan neft kəmərləri və Cənubi
Qafqaz qaz kəməri kimi regional infrastruktur regionun əhəmiyyətini
artırmış, Avropa üçün yeni və həyati əhəmiyyətli
enerji mənbələrinin əsasını qoymuşdur.
Yalnız enerji istehsalçısı və
ixracatçısı kimi Azərbaycanın regionun əsas
iştirakçısı və beynəlxalq arenada əhəmiyyətli
faktor olaraq imkanları getdikcə artmaqdadır. Cənubi Qafqaz regionu üzərindən beynəlxalq
nəqliyyat və kommunikasiya dəhlizlərinin genişləndirilməsi
və Azərbaycanın tranzit imkanlarının gücləndirilməsi
ölkə iqtisadiyyatının və qeyri-neft sektorunun
inkişafının vacib elementidir. Bu mənada,
Azərbaycan "Avropa-Qafqaz-Asiya Transqafqaz nəqliyyat dəhlizi"
(TRASEKA) layihəsi, habelə Şimal-Cənub nəqliyyat dəhlizinin
həyata keçirilməsinə fəal cəlb olunmuşdur.
Bununla yanaşı, Azərbaycan Türkiyə və
Gürcüstanla geostrateji əhəmiyyət kəsb edən
Bakı - Tbilisi - Qars dəmiryolu xəttinin çəkilməsi
istiqamətində də geniş əməkdaşlıq edir.
Müasir geosiyasi şəraitdə Azərbaycan Avropa
İttifaqı ilə münasibətlərində öz xarici
prioritetlərinə uyğun olaraq daha çox ikitərəfli
əlaqələrə üstünlük verir. Avropa
İttifaqının regional layihələrində iştirak
etməklə yanaşı, Cənubi Qafqazdakı ümumi
iqtisadi tərəqqidəki payına görə lider dövlət
olan Azərbaycan İttifaqın xarici əlaqələrində
müəyyən mövqe tutmağa çalışır.
Odur ki, Azərbaycan dövləti Avropa
İttifaqı ilə ikitərəfli əlaqələrin yeni
formatlarını yaradır, onunla yaxınlaşmaq
üçün zəruri olan bütün təsisatları
inkişaf etdirərək İttifaqın ümumavropa iqtisadi,
siyasi və təhlükəsizlik məkanına inteqrasiya
olunmaq istəyini nümayiş etdirir.
Belə ki, hazırda ölkəmiz Avropa təhlükəsizlik
arxitekturasının etibarlı tərəfdaşı kimi qitənin
enerji təhlükəsizliyinin təmin olunmasında əhəmiyyətli
rol oynayır.
Azərbaycan 2004-cü ildə əsas məqsədi Cənubi
Qafqaz dövlətlərinin siyasi, iqtisadi cəhətdən
Avropa dəyərlərinə yaxınlaşmasını
sürətləndirməkdən ibarət olan "Avropa
Qonşuluq Siyasətinə" qoşulmuş, 2006-cı ildə
Azərbaycan Respublikası ilə Avropa İttifaqı
arasında enerji məsələləri üzrə strateji tərəfdaşlığa
dair anlaşma memorandumunu imzalamış, 2008-ci ildə isə
İttifaqın "Şərq tərəfdaşlığı"
proqramına qoşulmaqla bu siyasi, iqtisadi əməkdaşlıq
daha da genişlənmiş və keyfiyyətcə yeni mərhələyə
qədəm qoymuşdur. Bu ilin yanvar ayında Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti İlham Əliyev və Avropa
Komissiyasının sədri Xose Manuel Barrozu tərəfindən
"Cənub qaz dəhlizi haqqında Birgə Bəyannamə"nin imzalanması ikitərəfli əməkdaşlığın
genişləndirilməsi istiqamətində atılan
mühüm addım oldu. Bununla yanaşı, "Azərbaycan
Respublikası və Avropa Komissiyası arasında
2011-2013-cü illər üzrə Milli İndikativ Proqrama dair
Anlaşma memorandumu" və "Azərbaycan Respublikası
və Avropa Komissiyası arasında hərtərəfli
institusional quruculuq proqramının çərçivə sənədi
üzrə Anlaşma memorandumu"nun imzalanması ölkəmizin
Avropa İttifaqı ilə əlaqələrinin müxtəlif
sahələrdə inkişaf etdirilməsi baxımından əhəmiyyətlidir.
Bununla
yanaşı, qlobal və regional məsələlərin həllində
Azərbaycan İslam Konfransı Təşkilatı ilə də
sıx əməkdaşlığını inkişaf etdirərək,
təşkilatın struktur və funksiyalarının daha da
genişləndirilməsi, Avropa təşkilatları ilə əməkdaşlıq
mexanizmlərinin yaradılması istiqamətində səylər
göstərməklə qurumun siyasi rolunun
artırılması və beynəlxalq problemlərin həllində
təsirli imkanlarının gücləndirilməsi istiqamətində
fəal siyasətini davam etdirir.
Azərbaycanın İKT ilə apardığı səmərəli
və faydalı əməkdaşlığın
bütövlükdə İslam aləmində
qazandığı nüfuzun mühüm göstəricisi
olmuşdur.
Ölkəmiz bu yüksək etimadı doğrultmağa
çalışaraq, mədəniyyətlər və dinlərarası
dialoqun təşviqi, müxtəlif millətlər və dinlər
arasında dözümlülüyün və
qarşılıqlı anlaşmanın, eləcə də
tolerantlığın inkişafına xidmət edən səmərəli
meyarların hazırlanması, beynəlxalq ictimaiyyətdə,
ilk növbədə Avropada İslamın, onun mədəniyyət,
dəyər və fəlsəfəsinin düzgün dərk
edilməsi məqsədilə fəal səylər göstərmiş,
genişmiqyaslı bir sıra beynəlxalq təşəbbüslər
həyata keçirmişdir.
Azərbaycanla İKT-nin (hazırda İslam Əməkdaşlıq
Təşkilatı) müxtəlif strukturları arasında
münasibətlərin inkişaf edib möhkəmləndirilməsində
Heydər Əliyev Fondunun prezidenti, YUNESKO və İSESKO-nun
xoşməramlı səfiri Mehriban xanım Əliyevanın
fəaliyyəti müstəsna əhəmiyyətə malikdir. Onu da qeyd etmək
lazımdır ki, beynəlxalq səviyyədə
tanınmış elmi tədqiqatçıların və
mütəxəssislərin iştirakı ilə Bakıda mədəniyyətlərarası
dialoqa dair dörd möhtəşəm tədbirin
keçirilməsi, xüsusilə 2011-ci il aprelin 7-8-də
Bakıda Mədəniyyətlərarası Dialoq üzrə
Ümumdünya Forumunun keçirilməsi, eləcə də
Bakının 2009-cu ildə İslam mədəniyyətinin
paytaxtı elan edilməsi ilə bağlı qərar da,
İKT ilə əməkdaşlığın bəhrəsi
və Azərbaycanın birinci xanımının yorulmaz fəaliyyətinin
nəticəsidir. Göründüyü kimi, artıq bu il 20 illiyini qeyd edəcəyimiz müstəqil
dövlətimiz bütün sahələr üzrə
inkişafını davam etdirir, beynəlxalq aləmdə
müqavilələrini daha da möhkəmləndirir, xarici
siyasət sahəsindəki uğurlarını intensivləşdirir.
Məhz bunun nəticəsidir ki, Ermənistan-Azərbaycan,
Dağlıq Qarabağ münaqişəsinin nizamlanması
istiqamətində dövlət başçısı cənab
İlham Əliyevin mövqeyi dünyanın aparıcı
dövlətləri və nüfuzlu beynəlxalq təşkilatların
nümayəndələri tərəfindən yüksək
qiymətləndirilir və müdafiə olunur. Azərbaycan müasir dövrün hədə və
təhdidlərinin əlaqələndirilmiş şəkildə
qarşısının alınması, eləcə də
aradan qaldırılması üçün beynəlxalq
birliyin səylərini səfərbər etmək məqsədilə
qlobal və regional təşkilatların işində fəal
iştirak edir. Ölkəmiz sülhün
və təhlükəsizliyin təmin olunmasında universal
beynəlxalq təşkilat kimi BMT-nin mərkəzi rolunun daha
da artırılması istiqamətində göstərilən
səyləri dəstəkləməklə təşkilatın
müxtəlif təsisatları və
ixtisaslaşdırılmış qurumlarında təmsilçiliyini
daha da artırmışdır.
Bununla
yanaşı, 2004-cü il oktyabrın 29-da BMT Baş Məclisinin
sessiyasında Azərbaycan nümayəndə heyətinin təşəbbüsü
ilə "Azərbaycanın işğal edilmiş ərazilərində
vəziyyət" adlı məsələ iclasın gündəliyinə
salınmışdır. Daha sonra BMT Baş Məclisinin
2006-cı il sentyabrın 7-də keçirilən 60-cı
sessiyasının 98-ci və 2008-ci il martın 14-də
keçirilən 62-ci sessiyanın 86-cı plenar iclaslarında
"Azərbaycanın işğal edilmiş ərazilərində
vəziyyət" adlı qətnamələr qəbul
edilmişdir.
Həmin
sənədlərdə Azərbaycanın işğal
olunmuş ərazilərində ermənilərin məskunlaşdırılması,
həmin ərazilərdə yanğınların törədilməsi
pislənilir, Təhlükəsizlik Şurasının məlum
4 qətnaməsinə istinad edilməklə erməni
silahlı qüvvələrinin işğal olunmuş Azərbaycan
ərazilərindən dərhal, tamamilə və qeyd-şərtsiz
çıxarılması tələb olunurdu. Bununla
yanaşı, qətnamələrdə Azərbaycanın
suverenliyi, ərazi bütövlüyünə hörmət
ifadə olunur, eləcə də öz torpaqlarından
qovulmuş azərbaycanlıların doğma yurdlarına
qayıtmaq hüququ bir daha təsdiqləndi.
Ümumiyyətlə, münaqişənin dinc vasitələrlə
nizama salınması istiqamətində bütün beynəlxalq
təşkilatların qəbul etdiyi sənədlər Azərbaycanın
mövqeyinin bir daha gücləndirilməsi və məsələnin
beynəlxalq hüquq prinsipləri əsasında həllinin təsdiqlənməsi
deməkdir.
Bu baxımdan BMT Təhlükəsizlik Şurasının qəbul
etdiyi 4 qətnamə, ATƏT, Avropa Şurası və
İslam Konfransı Təşkilatının qərarları
da əhəmiyyətlidir və ölkəmizin ədalətli
mövqeyinin beynəlxalq səviyyədə müdafiəsi
üçün hüquqi əsasdır. Son
zamanlar isə, Avropa Parlamenti və NATO-nun Zirvə
toplantılarında qəbul olunan qərarlarda birmənalı
şəkildə Azərbaycanın ərazi
bütövlüyü dəstəklənir və
işğala son qoyulmasının vacibliyi bildirilir.
Aparılan danışıqlar prosesində dövlət
başçısı cənab İlham Əliyevin dəfələrlə
və birmənalı olaraq "Azərbaycanın ərazi
bütövlüyü danışıqların mövzusu
deyil, olmayıbdır və olmayacaqdır" fikrini irəli
sürməsi ölkəmizin milli mənafelərinin
qorunması şərtilə münaqişənin ədalətli
şəkildə həll olunacağı ilə bağlı
ümidləri daha da artırmışdır. Eyni zamanda, Azərbaycan
Prezidenti İlham Əliyev bəyan etmişdir ki, Dağlıq
Qarabağa heç vaxt müstəqillik verilməyəcək,
dünya birliyi heç vaxt Dağlıq Qarabağın
müstəqilliyini tanımayacaqdır.
Dövlət başçısı cənab İlham Əliyev
Azərbaycan xalqının və dövlətinin bu
işğal, etnik təmizləmə siyasəti ilə
barışmayacağını və torpaqlarımızı
azad etmək üçün əsasımızın
olduğunu və bunun beynəlxalq hüquq normaları ilə
təsdiq edildiyini vurğulamışdır. Ona görə ancaq Azərbaycan
xalqının iradəsinə, gücünə
arxalanmağın əsas olduğunu bildirən dövlət
başçısı bu məqsədlə
iqtisadiyyatımızı və ordumuzu gücləndirməyin
vacibliyini bildirməklə yanaşı qeyd etmişdir ki,
"Biz danışıqlar aparırıq, ancaq bununla bərabər,
hər an torpaqlarımızı
işğalçılardan hərbi yolla azad etməyə
hazır olmalıyıq".
Bütün yuxarıda göstərilənlər onu deməyə
əsas verir ki, bu gün Azərbaycanın xarici siyasət
strategiyasının uğurla həyata keçirilməsi
respublikamızın dünya miqyasında nüfuzunu xeyli
artırmış, ölkəmizin Cənubi Qafqaz regionunda
lider dövlətə çevrilməsini şərtləndirmişdir. Əsası
ümummilli lider Heydər Əliyev tərəfindən
qoyulmuş xarici siyasət strategiyasının uğurlu
davamı perespektivdə müstəqil dövlətimizin
dünya birliyində mövqelərinin yüksələcəyinə
olan ümidləri daha da artıracaqdır.
Elçin ƏHMƏDOV,
Azərbaycan Respublikasının
Prezidenti
yanında Dövlət İdarəçilik Akademiyası
"Beynəlxalq münasibətlər
və xarici siyasət"
kafedrasının dosenti, siyasi elmlər üzrə
fəlsəfə
doktoru
Xalq qəzeti.-
2011.- 14 iyul.- S. 4.