Azərbaycan Xalq
Cümhuriyyəti - Şərqdə ilk demokratik respublika
Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti xalqımızın qədim dövlətçilik ənənələrini yaşadaraq, müasir dövrə xas dövlət təsisatlarının yaradılmasına nail olmuşdu.
Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin yaranması mürəkkəb siyasi dövrdə cərəyan edən hadisələrin və Azərbaycan xalqının milli oyanışının məntiqi yekunu idi.
İlham ƏLİYEV,
Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti
1918-ci il mayın 28-də yaradılan Azərbaycan
Xalq Cümhuriyyəti müsəlman Şərqində ilk
demokratik respublika olmaqla yanaşı, xalqımızın
tarixində mühüm bir hadisə idi. Belə ki, əsrlər
boyu müstəqillik arzusu ilə yaşayan xalqımız nəhayət
ki, öz müstəqil dövlətinə sahib oldu. Birinci
Dünya müharibəsində böyük dövlətlərin
dünyanı bölüşdürmək uğrunda mübarizəsinin
həlledici mərhələyə daxil olduğu və ölkənin
başı üzərini yeni işğal təhlükəsinin
aldığı çox mürəkkəb bir daxili və
beynəlxalq şəraitdə yaradılan Azərbaycan Xalq
Cümhuriyyəti öz fəaliyyətinin əsas hissəsini
ilk növbədə Azərbaycanın müstəqilliyinin dünya
dövlətləri tərəfindən tanınmasına nail
olmaq, qonşu dövlətlərlə münasibətləri
qaydaya salmaq və habelə Cənubi Qafqaz respublikaları
arasında mübahisəli məsələləri, xüsusilə,
Ermənistanın ərazi iddiası məsələsini həll
etmək təşkil edirdi.
Çətin
beynəlxalq şəraitdə müstəqilliyini elan
etmiş və hərbi köməyə böyük
ehtiyacı olan Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti ilk addım
kimi Türkiyə ilə müqavilə bağlamağı qərara
almışdı. Belə ki, 1918-ci il iyunun 4-də Batumda
Osmanlı Türkiyəsi ilə Azərbaycan Respublikası arasında
dostluq müqaviləsinin imzalanması Azərbaycan xalqı
üçün həyati əhəmiyyətli sənəd
olmaqla yanaşı, Cümhuriyyət hökumətinin
imzaladığı ilk dövlətlərarası müqavilə
idi. Bunun ardınca iyunun 16-da Azərbaycan hökuməti Tiflisdən
Gəncəyə köçdü. Gəncədə Nuru paşanın
başçılıq etdiyi 300 nəfər məsləhətçidən
ibarət türk hərbi nümayəndəliyi ilə
yanaşı, Qafqaz İslam ordusunun şəxsi heyətinin təxminən
yarısı yerli əhalidən toplanmış
könüllülərdən ibarət idi.
1918-ci
il iyunun 17-də Fətəli xan Xoyskinin
başçılıq etdiyi Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti
hökuməti çox ağır şəraitdə, eləcə
də soyqırımı taleyini yaşamış Azərbaycan
xalqını bu çətin vəziyyətdən
çıxarmaq məsuliyyətini öz üzərinə
götürdü. Belə ki, hökumət iyun ayının
19-da bütün Azərbaycan ərazisində hərbi vəziyyət
elan etdikdən sonra, təcili olaraq dövlət quruculuğu
prosesinə başladı. Bütün bunlarla yanaşı, Azərbaycan
hökuməti öz fəaliyyətinin mühüm bir hissəsini
dövlət müstəqilliyinin qorunub saxlanması, eləcə
də xarici müdaxilənin qarşısının
alınması üçün ordu quruculuğuna yönəltmişdi.
Bu
baxımdan ordu quruculuğu istiqamətində iyunun 26-da
müsəlman hərbi korpusunun Azərbaycan korpusuna
çevrilməsi ilə mühüm addım atıldı və
faktiki olaraq ilk milli ordu yaradıldı. Bir gün sonra, Azərbaycan
dili dövlət dili elan edildi. Bunun ardınca isə, iyul
ayının 15-də Fövqəladə Təhqiqat
Komissiyası yaratmaq barədə qərar qəbul olundu və
komissiya Birinci Dünya müharibəsi dövründə Cənubi
Qafqaz ərazisində bütün türk-müsəlman əhalisinə
qarşı erməni daşnakları tərəfindən
törədilən soyqırımı cinayətlərini
araşdırıb, cinayətkarları məsuliyyətə cəlb
etməli idi. 1918-ci il noyabrın 9-da mavi, qırmızı və
yaşıl zolaqlı, üzərində ağ rəngli
aypara və səkkizguşəli ulduz təsviri olan bayraq (Azərbaycanın
hazırkı dövlət bayrağı) dövlət
bayrağı kimi qəbul edildi. Müstəqil respublikanın
dövlət himninin qəbulu, eləcə də Azərbaycanın
milli valyutasının dövriyyəyə buraxılması
da, Cümhuriyyət hökumətinin uğurlu
islahatlarından biri kimi böyük əhəmiyyət kəsb
edirdi.
1918-ci
il iyunun 27-dən iyulun 1-dək Göyçay ətrafında
birləşmiş türk-azərbaycan hərbi qüvvələri
ilə Bakı Xalq Komissarları sovetinin hərbi qüvvələri
arasında gedən döyüşlərin nəticəsində
Bakı sovetinin hərbi qüvvələri məğlub oldu və
onların Gəncə üzərinə hücumları dəf
edildi. Qafqaz İslam Ordusu və Azərbaycan Korpusu iyun-avqust
aylarında Gəncədə, Yevlaxda, Göyçayda və
digər bölgələrdəki ağır
döyüşlərdə bolşevik- daşnak
qoşunlarını darmadağın edərək
sentyabrın 15-də Bakıya daxil oldu. Bakı və digər
rayonların azad olunması ilə Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti
hakimiyyətini ölkənin bütün hüdudlarında təmin
etdi. Beləliklə, 1918-ci ilin martından başlayaraq erməni
daşnaklarının və bolşeviklərin Bakıda və
Azərbaycanın digər bölgələrində birgə həyata
keçirdikləri qanlı qırğınlara,
özbaşınalıqlara son qoyuldu. Azərbaycan Xalq
Cümhuriyyətinin hökuməti sentyabrın 17-də Gəncədən
Bakıya köçdü, mühüm dövlət təsisatları
burada yerləşdirildi, ölkədə dövlət
quruculuğunun əsas mərhələsinə
başlanıldı.
Ancaq
mürəkkəb beynəlxalq şəraitdə fəaliyyət
göstərməsinə baxmayaraq, xalqımızın milli
oyanışını əbədi etməyə
çalışan Cümhuriyyət hökuməti və
parlamenti elmin, təhsilin və xalq maarifinin, eləcə də
səhiyyənin inkişafını diqqət mərkəzində
saxlayırdı. Ölkənin hər yerində müxtəlif
məktəblər, gimnaziyalar, qız məktəbləri,
kitabxanalar və xəstəxanaların açılması o
dövrdə sosial-iqtisadi yönümlü islahatların həyata
keçirilməsi istiqamətində atılan mühüm
addım idi. Bu baxımdan Azərbaycan Parlamentinin 1919-cu il
sentyabrın 1-də Bakı Dövlət Universitetinin təsis
olunması haqqında qəbul etdiyi qanun Cümhuriyyət
xadimlərinin xalq qarşısında çox mühüm
tarixi xidməti idi.
Ölkədə
elm və təhsilin inkişafına xüsusi diqqət yetirən
Cümhuriyyət hökuməti və Parlamenti bu sahədə
milli kadrlar hazırlanmasının sürətləndirilməsinə
xüsusi səy göstərirdi. Bu zaman Azərbaycan
Parlamentinin hökumətin təklifinə əsasən 100 nəfər
azərbaycanlı gəncin dövlət hesabına təhsil
almaq üçün xarici ölkələrə göndərilməsi
barədə qanun qəbul etməsi heç şübhəsiz,
elm və təhsilə göstərilən böyük diqqət
idi. Ümumiyyətlə, Cümhuriyyət dövründə
Azərbaycanda parlamentçilik ənənələri getdikcə
möhkəmlənir və inkişaf edir, ən müasir
parlament mədəniyyəti formalaşırdı. Azərbaycan
Xalq Cümhuriyyətinin mövcud olduğu dövrdə
ümumilikdə 155 parlament iclası keçirilmişdir ki, bunun
da 10-u Azərbaycan Milli Şurasının (27 may - 19 noyabr
1918-ci il), 145-i isə Azərbaycan Parlamentinin fəaliyyət
göstərdiyi dövrdə (7 dekabr 1918-ci il - 27 aprel 1920-ci
il) olmuşdur.
Azərbaycan
Parlamentinin və Cümhuriyyət hökumətinin fəaliyyətinin
çox mühüm hissəsini daim özünə cəlb
edən məsələlərdən biri də yaxın
qonşularla münasibətlər və sərhəd məsələləri
olmuşdur.
Çarizmdən
miras qalmış inzibati-ərazi bölgüsünün əhalinin
milli tərkibinə uyğun gəlməməsi Cənubi
Qafqazda yeni yaranmış dövlətlər arasında meydana
çıxan kəskin ərazi-sərhəd problemləri
yaratdı. 1918-ci ildə Azərbaycan və Ermənistan
Respublikaları yaranana qədər Dağlıq
Qarabağın Gəncə quberniyasından çıxmaq,
yaxud müstəqil olmaq və ya İrəvan quberniyasına
daxil olmaq məsələsi qaldırılmamışdı. Respublikalar
yaranan kimi Ermənistanın təbliği, təhriki və təzyiqi
ilə Qarabağın dağlıq hissəsindəki erməni
əhalisinin müəyyən təbəqələri Azərbaycan
Respublikasının hakimiyyətini tanımaqdan imtina etdilər.
Qarabağ ermənilərinin 1918-ci ilin iyulunda keçirilən
birinci qurultayı Dağlıq Qarabağı müstəqil
elan etdi.
Ermənistanın
tərkibinə daxil olmaq məsələsi hələ
qaldırılmamışdı. Lakin erməni
daşnaklarının ən böyük iddiası
Qarabağı və Zəngəzuru özünə birləşdirmək
idi. Ermənistan hökuməti işğal planlarını həyata
keçirmək üçün oraya silahlı qüvvələr
yeritdi və bu da Qarabağda qanlı müharibənin
başlanmasına səbəb oldu. Azərbaycan hökuməti
Cənubi Qafqaz respublikaları arasında bütün
mübahisəli məsələləri və ixtilafları
dinc yolla həll etmək üçün Gürcüstan və
Ermənistan hökumətlərinə üç respublika
nümayəndələrinin iştirakı ilə
müşavirə keçirməyi təklif etdi. Bu məqsədlə
1918-ci ilin noyabrında Tiflisdə konfrans
çağırıldı, lakin Ermənistan hökumətinin
nümayəndəsi gəlmədiyi üçün konfrans
baş tutmadı.
Tarixən
Azərbaycan ərazisi olan Qarabağ torpaqlarını ələ
keçirməyə can atan erməni silahlı qüvvələri
yüzlərcə yaşayış məntəqəsini
dağıtmış, minlərlə dinc azərbaycanlı əhalisini
qəddarcasına məhv etmişdilər.1919-cu ilin
yanvarında daşnak Ermənistan hökuməti Qarabağla əlaqədar
Azərbaycana qarşı ərazi iddiası irəli
sürdü.
Bununla
da Qarabağın dağlıq hissəsinin Ermənistana birləşdirilməsi
üçün ilk böyük cəhd edildi və demək
olar ki, separatçılıq hərəkatının
başlanğıcı qoyuldu. Problemi dinc vasitələrlə
həll etmək üçün Azərbaycan hökuməti dəfələrlə
təkliflərlə çıxış etsə də, erməni
daşnaklarının tutduğu mövqe bu təkliflərin həyata
keçməsinə maneçilik törədirdi.
Ərazi
bütövlüyünü qoruyub saxlamağı və
öz vətəndaşlarının təhlükəsizliyini
təmin etməyi özünün başlıca vəzifəsi
hesab edən Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti Ermənistanın
bu ərazi iddialarını qəti şəkildə rədd
etdi. Azərbaycan Parlamenti Dağlıq Qarabağ məsələsini
müzakirə edərək, separatçılıq hərəkatının
qarşısını almaq üçün əməli tədbirlər
həyata keçirməyə başladı.
Bu məqsədlə
Azərbaycan hökuməti Şuşa, Cəbrayıl,
Cavanşir və Zəngəzur qəzalarını Gəncə
quberniyasından ayırıb mərkəzi Şuşa şəhəri
olmaqla həmin qəzalardan ibarət Qarabağ
general-qubernatorluğu yaratdı. Həmin ilin fevralın 12-də Xosrov
bəy Sultanov general-qubernator təyin edildi. Azərbaycan
hökuməti ona tapşırdı ki,
separatçılıq hərəkatının
qarşısını alıb, orada qayda-qanun yaratsın və
yerli hakimiyyət təşkil etsin.
Azərbaycan
hökumətinin gərgin səyi nəticəsində 1919-cu
il noyabrın 23-də Tiflisdə ABŞ nümayəndəliyinin
vasitəçiliyi ilə Azərbaycan və Ermənistan
arasında müqavilə imzalandı. İmzalanan müqaviləyə
görə toqquşmalar dayandırılmalı, mübahisəli
məsələlər, o cümlədən də sərhəd
məsələləri danışıqlar yolu ilə həll
edilməli idi. Lakin Ermənistan tərəfi bu sazişi kobud
surətdə pozaraq öz hücumlarını davam etdirdi.
Azərbaycan
hökuməti yenə də münaqişəni nizama salmaq və
mübahisəli məsələləri danışıqlar
yolu ilə həll etmək məqsədilə 1919-cu il
dekabrın 14-də Bakıda erməni-Azərbaycan
konfransının keçirilməsinin təşəbbüsçüsü
oldu. Lakin konfransın qərarları Ermənistan nümayəndələri
tərəfindən əsassız şəkildə rədd
edildi.
Aparılan
çox gərgin işdən sonra Gürcüstanla münasibətlər
nizama salınsa da, Ermənistan hökumətinin ərazi
iddiaları üzündən Azərbaycan - Ermənistan
münasibətlərini normal məcraya yönəltmək
mümkün olmadı.Bütün bunlara baxmayaraq Azərbaycan
Xalq Cümhuriyyətinin mövcud olduğu dövrdə Ermənistanın
Qarabağı diplomatik və hərbi vasitələrlə ələ
keçirmək cəhdlərinin qarşısı qətiyyətlə
alındı.
Belə
bir mürəkkəb hərbi-siyasi şəraitdə Sovet
Rusiyası ilə Almaniya arasında Brest-Litovsk müqaviləsinə
əlavə olaraq avqust ayının 27-də imzalanan sənədin
14-cü maddəsi Azərbaycana aid idi. Bu maddəyə əsasən,
Almaniya üçüncü dövlətin, yəni
Osmanlı Türkiyəsinin hərbi qüvvələrinin
Bakı, Şamaxı və Quba mahallarının müəyyən
olunmuş sərhədlərini keçməsinə kömək
etməməli idi. Bunun əvəzində isə, Rusiya imkan
daxilində Bakı əyalətində neft və neft məhsulları
çıxarılmasına şərait yaratmalı və
çıxarılan neftin dörddə biri Almaniyaya verilməli
idi.
1918-ci il
sentyabrın 15-də Qafqaz İslam ordusunun Bakını azad
etməsindən sonra sentyabr ayının 23-də Berlində
aparılan danışıqlar nəticəsində Almaniya ilə
Osmanlı Türkiyəsi arasında protokol imzalandı. Bu sənədə
görə Almaniya əvvəlki 27 avqust tarixli müqavilədən
imtina edir, Azərbaycanı diplomatik cəhətdən
tanıyacağını bildirir və onun müstəqilliyinin
Sovet Rusiyası tərəfindən tanınacağına
yardım göstərməyi vəd edirdi. Lakin 1918-ci ilin
payızında alman-türk bloku Birinci Dünya müharibəsinin
nəticələrinə görə məğlub olduqdan
sonra, Mudros barışığına əsasən noyabr
ayının 17-də müttəfiq qoşunları Bakıya
daxil olmaqla Azərbaycanın istiqlaliyyətini ciddi təhlükə
qarşısına qoydu.
Bu
dövrdə Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin parlamenti və
hökuməti xarici təhlükənin
qarşısını almaq üçün müstəqil
respublikanın beynəlxalq aləmdə tanınması istiqamətində
böyük iş aparırdı. Bununla əlaqədar 1918-ci
ilin dekabrın 7-də açılmış Azərbaycan
Parlamenti Paris Sülh konfransında iştirak etmək
üçün parlamentin sədri Ə.M.Topçubaşovun
başçılığı ilə geniş səlahiyyətlərə
malik xüsusi nümayəndə heyətinin göndərilməsi
haqqında qərar qəbul etmişdi. Cümhuriyyət
dövrünün görkəmli dövlət xadimlərindən
olan Ə.M.Topçubaşov qarşıya çıxan
bütün çətinliklərə baxmayaraq Azərbaycan
Xalq Cümhuriyyətinin tanınması üçün
çox fədakarlıq göstərdi. Bunun nəticəsində
Azərbaycanın 1920-ci il yanvarın 11-də müttəfiq
dövlətlərin Ali Şurası tərəfindən
de-fakto tanınması haqqında qərar qəbul olundu.
Azərbaycanın
istiqlaliyyətinin Paris Sülh konfransı tərəfindən
tanınması tarixi əhəmiyyətli hadisə idi. Azərbaycanın
müstəqilliyinin tanınması ona olan marağı da
artırdı. Artıq Belçika, İsveçrə,
Hollandiya, Çexiya və Slovakiya, Finlandiya və digər
dövlətlər Bakıda öz konsulluqlarını
açdılar. ABŞ, İngiltərə, Fransa və
İtaliya Azərbaycanla iqtisadi əlaqələrini genişləndirməyə
başladı.
1920-ci il
mart ayının 20-də Azərbaycanla İran arasında əməkdaşlığın
bütün sahələrini əhatə edən saziş və
müqavilələr imzalanmışdı. Tərəflər
arasında imzalanan dostluq müqaviləsinə əsasən
İran Azərbaycan Respublikasını de-yure
tanıdığını bildirdi. Qısa müddətdə
Tehranda Azərbaycanın səfirliyi, Təbrizdə baş
konsulluq, Rəştdə konsulluq, Ənzəlidə, Məşhəddə
vitse-konsulluq, Xoy və Əhərdə konsul-agentlikləri
yaradıldı.
1920-ci il
aprel ayının ortalarında Azərbaycan Parlamenti
Böyük Britaniya, Fransa, İtaliya, ABŞ, İsveç,
Polşa, Latviya, Litva, Estoniya, Finlandiya, Ukrayna, Rumıniya,
Almaniya və Rusiyada diplomatik nümayəndəliklər təsis
etmək haqqında qanun qəbul etdi. Bir sıra xarici dövlətlərin
nümayəndəlikləri isə Azərbaycanda fəaliyyətə
başlamışdı.
Beləliklə
aprel işğalı ərəfəsində Azərbaycan Xalq
Cümhuriyyəti təcridçilikdən çıxıb
geniş beynəlxalq əlaqələr sisteminə daxil
olmuşdu. Lakin az sonra, aprelin 28-də XI Qızıl Ordunun Azərbaycanı
işğalı ilə Xalq Cümhuriyyətinin süqut etməsi
ölkəmizin beynəlxalq münasibətlər sistemində
müstəqil dövlət kimi iştirakını
dayandırdı.
Lakin
1920-ci ildə mövcud tarixi şəraitin doğurduğu
qarışıqlıqlar içərisində itirilmiş
milli dövlətçiliyin XX əsrin sonunda yenidən bərpası
xalqımızın milli-azadlıq ruhunun hər zaman
yaşadığından xəbər verir. Belə ki, 20 il əvvəl,
yəni 1991-ci il oktyabrın 18-də "Azərbaycan
Respublikasının dövlət müstəqilliyi
haqqında" Konstitusiya Aktının qəbul olunması ilə
Azərbaycan xalqı tarixinin yeni mərhələsinin
başlanğıcına qədəm qoydu.
SSRİ-nin
süqutu ilə yaranan əlverişli tarixi şərait və
milli-azadlıq mübarizəsi nəticəsində
xalqımız XX yüzillikdə artıq ikinci dəfə
öz dövlət müstəqilliyini elan etmişdir. Lakin əsrin
sonunda öz istiqlaliyyətini bütün dünyaya bəyan
edən Azərbaycan dövləti öz suveren
hüquqlarını reallaşdırmaq üçün ciddi
maneələrlə qarşılaşdı. Heç
şübhəsiz ki, bu, ilk növbədə Ermənistanın
ölkəmizə qarşı əsassız ərazi
iddiaları və hərbi təcavüzü ilə
bağlı idi.
1993-cü
ilin ikinci yarısında ümummilli lider Heydər Əliyevin
yenidən hakimiyyətə qayıdışı Azərbaycanda
müstəqil dövlətçilik ideyalarının bərqərar
olmasına şərait yaratdı. Bundan sonra Azərbaycanın
xarici siyasət kursunda mövcud reallıqları nəzərə
alan və ölkəmizin milli mənafelərinin qorunmasına
yönəlmiş əməli dəyişikliklər edildi. Bu
dövrdən başlayaraq həyata keçirilən xarici
siyasətimiz məhz ümumilli liderin adı və onun fəaliyyəti
ilə bağlıdır. Özünün zəngin dövlətçilik
təcrübəsinə əsaslanaraq dövlətimizin yeni
xarici siyasət kursunun əsas istiqamətlərini müəyyənləşdirən
Prezident Heydər Əliyevin bu yeniləşmiş xarici siyasət
xəttində ilk növbədə bir sıra ən
mühüm və təxirəsalınmaz vəzifələrin
yerinə yetirilməsi qarşıya qoyulmuşdu.
Ümummilli
lider son dərəcə təcrübəli dövlət
başçısı və yetkin siyasi xadim kimi bu cətin və
mürəkkəb vəzifələrin öhdəsindən
müvəffəqiyyətlə və böyük ustalıqla
gəlmək bacarığı nümayiş etdirdi. Ölkəmizin
sistemli şəkildə dünya birliyinə inteqrasiya
olunmasında ikitərəfli və çoxtərəfli
siyasi münasibətlərin genişlənməsi istiqamətində
atılan addımlar mühüm əhəmiyyət kəsb
edir.
Bu
baxımdan Xəzər dənizinin Azərbaycan sektorundakı
neft yataqlarının istismarına dair 1994-cü il
sentyabrın 20-də imzalanmış "Əsrin müqaviləsi"
ölkəmizin dünya dövlətləri ilə
qarşılıqlı əlaqələrinin dərinləşməsi
və beynəlxalq mövqelərinin möhkəmləndirilməsinə
güclü təkan verdi. "Əsrin müqaviləsi" və
sonrakı illərdə imzalanmış çoxsaylı neft
müqavilələri Azərbaycanın dünya birliyinə
inteqrasiyasını sürətləndirdi.
Ümummilli
lider Heydər Əliyevin xarici siyasət xəttində beynəlxalq
təşkilatlarla əməkdaşlığın genişləndirilməsi
məsələlərinə çox böyük diqqət
yetirilmişdir. Azərbaycan beynəlxalq təşkilatlara
üzv olmaqla yanaşı, onların işlərində
müntəzəm, eləcə də fəal surətdə
iştirak etmək və xarici dövlətlərlə səmərəli
əməkdaşlıq ölkəmizin problemlərini
dünya ictimaiyyətinə çatdırmaq üçün
mühüm əhəmiyyət kəsb edir.
Avroatlantik
strukturlara inteqrasiya istiqamətində çoxtərəfli
Trans-Atlantik təhlükəsizlik əməkdaşlığı
proqramlarını inkişaf etdirən Azərbaycan Avropa qitəsində
və onun sərhədlərindən kənarda təhlükəsizlik
və sabitliyə töhfə verir. Belə ki, ölkəmiz
1994-cü ildə NATO-nun "Sülh naminə tərəfdaşlıq"
proqramına qoşulan ilk dövlətlərdən olmuş və
bu təşkilatın əksər qurumlarının işində
fəal iştirak edərək NATO ilə mümkün tərəfdaşlıq
mexanizmlərindən tam şəkildə bəhrələnir.
Bu gün NATO ilə əlaqələrin genişləndirilməsi
və dərinləşdirilməsi, Azərbaycanın
dünya birliyinə inteqrasiya olunması, öz
maraqlarını bilavasitə təmsil etməsi
baxımından xüsusi əhəmiyyət kəsb etdiyindən
bu sahədə fəaliyyət müstəqil Azərbaycan
dövlətinin xarici siyasətinin prioritet istiqamətlərindən
birini təşkil edir.
1996-cı
il aprelin 22-də Lüksemburqda Avropa İttifaqı və Azərbaycan
Respublikası arasında ticarət, sərmayə, iqtisadiyyat,
qanunvericilik, mədəniyyət, immiqrasiya və qeyri-qanuni
ticarətin qarşısının alınması sahəsində
əməkdaşlığı nəzərdə tutan "Tərəfdaşlıq
və Əməkdaşlıq Sazişi" nin (TƏS)
imzalanması Azərbaycanın xarici siyasətinin ən
uğurlu səhifələrindən biri kimi qiymətləndirilir.
Dövlətimiz və xalqımız üçün
mühüm tarixi əhəmiyyət kəsb edən bu
müqavilə Azərbaycanın Avropa strukturları və
institutları ilə əlaqələrinin genişlənməsi,
xüsusilə inteqrasiya istiqamətində hüquqi baza rolunu
oynayır.
Azərbaycanın
Avropa institutlarına inteqrasiyası istiqamətində Avropa
Şurasının bərabərhüquqlu üzvü
olması - respublikamızın mühüm problemlərinin
dünya ictimaiyyətinin diqqətinə obyektiv
çatdırılması üçün yeni və
çox mötəbər tribuna vermiş oldu. Belə ki,
Avropa Şurası Nazirlər Komitəsinin 2001-ci il yanvarın
17-də nümayəndələr səviyyəsində
keçirilmiş iclasında Azərbaycan Respublikasının
Avropa Şurasına tamhüquqlu üzv qəbul edilməsinə
dair qərar qəbul edildi. Bu qərar ümummilli liderin
uzaqgörən, daxili və xarici siyasətinin və bu istiqamətdə
görülmüş məqsədyönlü fəaliyyətinin
nəticəsi idi.
Dövlət
başçısı Heydər Əliyev Avropa
Şurasının tribunasından Azərbaycanın mənafeyinə
istifadə edilməsi üçün uğurlu bir addım
atdı. Belə ki, Avropa Şurası Parlament Assambleyasındakı
Azərbaycan nümayəndə heyətinə millət vəkili
İlham Əliyevin rəhbərlik etməsi və daha sonra cənab
İlham Əliyevin AŞ PA-dakı fəaliyyəti
ümummilli liderimiz Heydər Əliyevin qarşıya
qoyduğu bütün vəzifələri
reallaşdırdı.
Məhz cənab
İlham Əliyevin prinsipial və ardıcıl fəaliyyəti
nəticəsində AŞPA-nın 2002-ci ilin sentyabrında
keçirilən payız sessiyasında ilk dəfə olaraq bu
beynəlxalq qurumun sənədlərində Ermənistan
silahlı qüvvələri tərəfindən
Dağlıq Qarabağın işğalı faktı rəsmi
şəkildə öz əksini tapdı. Bu hadisə Azərbaycan
nümayəndə heyətinin, xüsusilə, nümayəndə
heyətinin rəhbəri cənab İlham Əliyevin qətiyyətli
mövqeyinin nəticəsi idi.
Bütün
bunların məntiqi davamı kimi 2003-cü il yanvarın 27-də
siyasi qabiliyyəti, diplomatik məharəti və prinsipiallığı
ilə xüsusi seçilən Azərbaycan nümayəndə
heyətinin rəhbəri cənab İlham Əliyevin AŞ
PA-nın vitse-prezidenti və qurumun Büro üzvü
seçilməsi ilə müstəqil Azərbaycan tarixinə
yeni səhifə yazmış oldu.
Əsası
ümummilli lider tərəfindən qoyulmuş və bu
gün cənab Prezident İlham Əliyev tərəfindən
uğurla həyata keçirilən xarici siyasət
strategiyası dövlətlərarası regional və beynəlxalq
əlaqələrə daha yaxından qatılaraq Şərq
və Qərb dəyərlərinin sintezindən
yaranmış cəhətləri özündə də əxz
edərək, dünya birliyinə sıx inteqrasiya olunmaq xəttini
seçmişdir. Bu seçimi reallaşdırmaq
üçün Azərbaycan dövləti bir tərəfdən
dünya təcrübəsini öyrənərək,
özünün iqtisadi və siyasi inkişaf modelini müəyyənləşdirir,
digər tərəfdən isə beynəlxalq aləmdə qəbul
edilmiş prinsiplərə uyğun olaraq öz milli
maraqlarını qoruyaraq dövlətlərarası əlaqələr
qurur.
Hazırda
regionda və dünyada baş verən əsas iqtisadi, siyasi və
mədəni proseslərdə Azərbaycan dövləti
layiqincə təmsil olunur, öz mövqeyini bildirir və mənafelərini
qoruyur. Ölkə daxilində gedən demokratik proseslər və
iqtisadi yüksəlişlə yanaşı, uğurlu xarici
siyasət bu gün dünyanın aparıcı dövlətlərinin,
nüfuzlu beynəlxalq təşkilatların diqqətini Azərbaycana
yönəltmiş və bu da beynəlxalq hüquq
normalarına uyğun qarşılıqlı faydalı əməkdaşlığın
yaranmasına və inkişafına əlverişli zəmin
yaratmışdır.
Müasir
dövrdə Azərbaycanın hüquqi dövlət
quruculuğu və insan hüquqlarının müdafiəsi
sahəsində səylərin gücləndirilməsi dövlət
siyasətinin əsas istiqamətlərindən biridir. Belə
ki, keçən illər ərzində Azərbaycan
Respublikası insan hüquqları sahəsində fəaliyyət
göstərən nüfuzlu beynəlxalq təşkilatlarla əməkdaşlığı
inkişaf etdirmiş, insan hüquqlarının müdafiəsi
sahəsində beynəlxalq sənədlərə imza
atmış və bu sahədə beynəlxalq öhdəliklərin
həyata keçirilməsində mühüm nailiyyətlər
əldə etmişdir.
Bu gün
ümummilli lider Heydər Əliyevin xarici siyasət kursunu
novatorcasına və dinamik şəkildə davam etdirən cənab
İlham Əliyev yüksək diplomatik istedadı sayəsində
ölkəmizin dünyanın siyasi-iqtisadi mənzərəsini
müəyyən edən aparıcı dövlətlərlə
və beynəlxalq təşkilatlarla münasibətləri
keyfiyyətcə yeni müstəvidə daha da inkişaf
etdirmişdir.
Nəticədə,
Azərbaycan yalnız beynəlxalq regionda gedən proseslərdə
deyil, eyni zamanda beynəlxalq aləmdə cərəyan edən
proseslərə də təsir göstərmək imkanı
qazanmışdır. Azərbaycan artıq Cənubi Qafqaz
regionunda əsas söz sahibi olan dövlət kimi çətin
geosiyasi şəraitdə müstəqil xarici siyasət həyata
keçirir. Hazırda bu istiqamətdə əsas diqqət Azərbaycanın
ərazi bütövlüyünün tezliklə bərpa edilməsi,
regionda sabitliyin və təhlükəsizliyin gücləndirilməsi,
Xəzər dənizi hövzəsinin demilitarizasiyası,
Avroatlantik strukturlara inteqrasiya və s. məsələlərə
yönəldilmişdir.
Hazırda
mühüm geosiyasi məkan kimi Azərbaycan regionda
sülhün və təhlükəsizliyin təmin
olunması üçün dayaq nöqtəsi, ən
perspektivli tərəfdaş hesab edilir. Artıq ölkəmiz
bütün regional məsələlərdə əsas
iştirakçıdır və dövlət
başçısı cənab İlham Əliyev qeyd etdiyi
kimi "Regiondakı strateji əhəmiyyətli heç bir
layihə Azərbaycanın razılığı olmadan
reallaşa bilməz".
Azərbaycanın
neft sektorunun inkişafı artıq ölkəmizin iqtisadi
yüksəlişinə töhfə vermiş, regional və
qlobal əməkdaşlıq üçün əlavə
imkanlar yaratmışdır. Bakı-Supsa, Bakı-Tiflis-Ceyhan
neft kəmərləri və Cənubi Qafqaz qaz kəməri
kimi regional infrastruktur regionun əhəmiyyətini
artırmış, Avropa üçün yeni və həyati əhəmiyyətli
enerji mənbələrinin əsasını qoymuşdur.
Yalnız enerji istehsalçısı və
ixracatçısı kimi Azərbaycanın regionun əsas
iştirakçısı və beynəlxalq arenada əhəmiyyətli
aktor olaraq imkanları getdikcə artmışdır.
Cənubi
Qafqaz regionu üzərindən beynəlxalq nəqliyyat və
kommunikasiya dəhlizlərinin genişləndirilməsi və
Azərbaycanın tranzit imkanlarının gücləndirilməsi
ölkə iqtisadiyyatının və qeyri-neft sektorunun
inkişafının vacib elementidir. Bu mənada, Azərbaycan
"Avropa-Qafqaz-Asiya Transqafqaz nəqliyyat dəhlizi"
(TRASEKA) layihəsi, habelə Şimal-Cənub nəqliyyat dəhlizinin
həyata keçirilməsinə fəal cəlb olunmuşdur.
Bununla yanaşı, Azərbaycan Türkiyə və Gürcüstanla
geostrateji əhəmiyyət kəsb edən Bakı-Tiflis-Qars
dəmir yolu xəttinin çəkilməsi istiqamətində
əməkdaşlıq edir.
Ermənistan-Azərbaycan,
Dağlıq Qarabağ münaqişəsinin nizama
salınmasında Azərbaycanın tutduğu mövqe birmənalıdır.
Problem yalnız Azərbaycanın ərazi
bütövlüyü və ölkəmizin beynəlxalq səviyyədə
tanınmış sərhədləri çərçivəsində
həllini tapmalıdır. Bu mövqe beynəlxalq hüquq
normaları və prinsipləri, BMT Nizamnaməsi, Helsinki Yekun
Aktı və münaqişənin nizamlanması istiqamətində
qəbul edilmiş çoxsaylı beynəlxalq sənədlərə
əsaslanır. Münaqişənin dinc vasitələrlə
nizamlanması üzrə aparılan danışıqlar məhz
bu prinsiplərdən irəli gələn detalların
razılaşdırılmasına yönəldilmişdir.
Azərbaycan dövləti münaqişənin nizama salınmasında ilk növbədə sülh variantına üstünlük verir. Azərbaycan Prezidenti cənab İlham Əliyev dəfələrlə bildirmişdir ki, münaqişənin aradan qaldırılması üçün Ermənistan silahlı qüvvələrinin işğal olunmuş Azərbaycan ərazilərindən çıxarılması, bu ərazilərdə ölkəmizin pozulmuş suveren hüquqlarının bərpası, məcburi köçkünlərin öz torpaqlarına qaytarılması, Azərbaycanın Dağlıq Qarabağ bölgəsində respublikamızın hərtərəfli iqtisadi inkişafı çərçivəsində kommunikasiyaların bərpası, Dağlıq Qarabağın Azərbaycan Respublikası tərkibində muxtariyyətini təmin edəcək statusun müəyyənləşdirilməsindən ibarətdir.
Eyni zamanda, dövlət başçısı cənab İlham Əliyev bəyan etmişdir ki, Dağlıq Qarabağa heç vaxt müstəqillik verilməyəcək, dünya birliyi heç vaxt Dağlıq Qarabağın müstəqilliyini tanımayacaqdır. Prezident İlham Əliyev Azərbaycan xalqı və dövlətin bu işğal, etnik təmizləmə siyasəti və torpaqlarımızı azad etmək üçün əsasımızın olduğunu və bunun beynəlxalq hüquq normaları ilə təsdiq edildiyini vurğulamışdır. Ona görə ancaq Azərbaycan xalqının iradəsinə, gücünə arxalanmağı bildirən dövlət başçısı bu məqsədlə iqtisadiyyatımızı və ordumuzu gücləndirməyin vacibliyini bildirməklə yanaşı qeyd etmişdir: "Biz danışıqlar aparırıq, ancaq bununla bərabər, hər an torpaqlarımızı işğalçılardan hərbi yolla azad etməyə hazır olmalıyıq".
Bütün yuxarıda göstərilənlər onu deməyə əsas verir ki, bu gün Azərbaycanın xarici siyasət strategiyasının uğurla həyata keçirilməsi respublikamızın dünya miqyasında nüfuzunu xeyli artırmış, ölkəmizin Cənubi Qafqaz regionunda lider dövlətə çevrilməsini şərtləndirmişdir. Əsası ümummilli lider Heydər Əliyev tərəfindən qoyulmuş xarici siyasət strategiyasının uğurlu davamı perspektivdə müstəqil dövlətmizin dünya birliyində mövqelərinin yüksələcəyinə olan ümidləri daha da artıracaqdır.
Elçin ƏHMƏDOV,
Azərbaycan Respublikasının
Prezidenti
yanında Dövlət İdarəçilik
Akademiyası
Beynəlxalq münasibətlər və
xarici siyasət
kafedrasının dosenti, siyasi elmlər
üzrə fəlsəfə
doktoru
Xalq qəzeti.- 2011.- 4 iyun.- S. 4.