Azərbaycanın
ilk xanım bəstəkarı
Azərbaycanın ilk professional qadın bəstəkarlarından
biri, görkəmli sənətkar, qayğıkeş pedaqoq,
gözəl insan, əməkdar incəsənət xadimi Ədilə
Hüseynzadənin anadan olmasının 95 illiyi tamam olur. Ə.Hüseynzadənin
dahi Üzeyir bəy Hacıbəylinin bəstəkarlıq məktəbinin
qadın sənətkarları arasında xüsusi yeri
vardır.
Ədilə
Hacağa qızı Hüseynzadə 28 aprel 1916-cı ildə
Bakı şəhərində anadan olmuşdur. İçərişəhərdə
boya-başa çatan Ədilə altı yaşından musiqi
ilə məşğul olmağa başlamış, yeddiillik
musiqi məktəbini bitirmişdir. Dəqiq elmlərə hədsiz
marağı onu öncə N.Nərimanov adına Sənaye
Texnikumuna, sonra isə Sənaye İnstitutuna (indiki Azərbaycan
Dövlət Neft Akademiyası) çəkib
aparmışdır. Hər iki təhsil ocağını əla
qiymətlərlə başa vuran gənc xanım yüksək
səviyyəli mühəndis-texnoloq peşəsinə yiyələnmişdir.
Musiqiyə olan istəyi
isə onu bir an belə tərk etməmişdir.
Daim yüksək musiqi təhsili almaq barədə
düşünmüşdür. İstedadlı
gəncin Üzeyir bəy Hacıbəyli ilə təsadüfi
tanışlığı onu bu arzusuna daha da
yaxınlaşdırmışdır.
Ədilə
xanımın xatirələrindən: "1936-cı ilin
yayında atamın Şüvəlandakı bağında
oturmuşduq. Birdən kiçik bacım təngnəfəs gəlib
xəbər verdi ki, Üzeyir bəy bir
neçə nəfərlə bizim evə tərəf gəlir.
Hamımız cəld qapıya çıxdıq. Doğrudan
da, Üzeyir bəy idi. Atam tez onu ehtiramla qarşıladı və
bağa dəvət etdi. Üzeyir bəy Hacıbəyli
bildirdi ki, yayda dincəlmək və yaradıcılıqla məşğul
olmaq üçün sakit bağ axtarır.
Bağımızın bir tərəfində qonaq-qara
üçün ayrıca ev var idi. Atam oranı Ü.Hacıbəyliyə
göstərdi. Üzeyir bəy də evi çox bəyəndi.
Böyük sənətkar nə qədər israr etsə də,
atam onunla pul söhbəti aparmadı. Beləliklə,
1936-cı ilin yay aylarında Üzeyir bəy Hacıbəyli
ailəsi ilə bərabər bizim bağda istirahət etdi və
özünün məşhur "Koroğlu" operasının
dördüncü pərdəsini də orada yazdı. Elə
həmin yay Üzeyir bəy Şüvəlan bağlarına
elektrik xətti çəkdirdi. Ona qədər bağlarda
sakinlər lampa işığından istifadə edirdilər."
Qarşıdan
isə dəhşətli 1937-ci il gəlirdi. Hüseynzadələr
ailəsini İran pasportları olduğu üçün Xəzərin
o tayına sürgün etdilər. Ədilə xanım ailəli
və iki övladı olduğu üçün
sürgündən azad edildi. Lakin
ata-anasından,bacı-qardaşından ayrı
düşdü. Üzeyir bəy Ədilə xanıma əsl
atalıq qayğısı göstərdi. Ona çətinlikləri
dəf etməkdə yardımçı oldu. Ədilə
Hüseynzadə çox götür-qoydan sonra, 1942-ci ildə
Azərbaycan Dövlət Konservatoriyasının
yaradıcısı və rektoru olan Ü.Hacıbəylinin
yanına gəlib bildirdi: "Üzeyir əmi, mən
musiqiçi olmaq istəyirəm. Hiss edirəm ki, yaxşı
səsim var". Komissiya toplandı və Ədilə
xanımın səsini dinlədilər. Məlum oldu ki,
doğrudan da, Ə. Hüseynzadənin gözəl metso soprano
səsi var. Elə o gündən onu konservatoriyanın vokal
şöbəsinə qəbul edirlər.
Bir il
orada oxuduqdan sonra Ədilə xanım bəstəkar olmaq
arzusuna düşür. Ə. Hüseynzadə o günləri
belə xatırlayırdı: "Bir gün Üzeyir bəy
Hacıbəylinin yanında bəstəboy, qarayanız bir
qız gördüm, onunla maraqlandım. Dedilər ki,
Ağabacı Rzayevadır. Üzeyir bəydən bəstəkarlıq
dərsləri alır. Əvvəl təəccüb etdim.
Qızdan da bəstəkar olar ? - deyə
düşündüm. Sonra özümü bu sahədə
sınamaq qərarına gəldim. Gedib evdə jurnalları,
kitabları qarşıma tökərək, şeir
axtarmağa başladım və İsmayıl Soltanın
"Yadigar" şeirini tapdım. İkinci Dünya
müharibəsi artıq başlamışdı. Bu şeir də
elə müharibəyə həsr olunmuşdu.
"Yadigar" məni çox tutdu və ona bir musiqi bəstələdim.
Bu romansı sevimli müəllimimə göstərdikdə
onu çox bəyəndiyini söylədi. Elə o gündən
də məni bəstəkarlıq şöbəsinə
keçirdi".
Bu,
1943-cü il idi. Ədilə xanım həftədə
dörd dəfə Üzeyir bəydən dərs
alırdı. İki dəfə kompozisiya fənnindən, iki
dəfə də Azərbaycan xalq musiqisinin əsaslarından.
Beləliklə, Ədilə yolunu seçdi. Üzeyir bəy
Hacıbəylinin xeyir-duası ilə Ə.Hüseynzadə bu
sənətin sirlərinə layiqincə yiyələndi. Hələ
tələbəlik dövründə Ədilə xanım
Ü.Hacıbəylinin təşəbbüsü ilə
Nizami Gəncəvinin 800 illik yubileyi münasibətilə
"Vəslin həvəsi" romansını bəstələmişdi.
Üzeyir bəyin yüksək qiymətləndirdiyi
romansın ilk ifaçısı isə böyük
Bülbül olmuşdu. Bu əsər o qədər melodik,
lirikdir ki, bugünə kimi sevilərək ifa edilir.
Ədilə xanım hər dəfə
Üzeyir bəydən, onun xeyirxahlığından, atalıq
qayğısından danışanda kövrəlirdi, gözləri
yaşla dolurdu. O, Üzeyir bəyi sənət peyğəmbəri
adlandırırdı. 1948-ci ildə Üzeyir bəy Hacıbəyli
vəfat etdikdən sonra Ə.Hüseynzadəni Boris
Zeydmanın sinfinə keçirmişdilər. 1953-cü ildə
o, Azərbaycan Dövlət Konservatoriyasını müvəffəqiyyətlə
bitirmişdi. Onu dərs demək üçün
Bülbül adına Orta İxtisas Musiqi Məktəbinə
göndərmişdilər. 33 il - 1953-cü ildən
1986-cı ilə qədər Ə.Hüseynzadə bu məktəbdə
kompozisiyanın əsasları fənnini tədris etmişdir.
Çoxlu istedadlı bəstəkarlar, musiqişünaslar
yetişdirmişdir. Onun tələbələrindən
Müslüm Maqomayev, Sevda İbrahimova, Firəngiz Əlizadə,
Elnarə Dadaşova, Azad Zahid və başqaları artıq
çoxdan tanınmış sənətkarlardırlar.
Zümrüd Dadaşzadə, Lalə Hüseynova və
başqa musiqişünaslar da sevimli müəllimlərinin
xatirəsini həmişə əziz tutur. Ədilə
Hüseynzadə həm pedaqoq, həm də bəstəkar kimi
yorulmadan fəaliyyət göstərmişdir. İstedadlı
bəstəkar musiqinin müxtəlif janrlarında bir-birindən
gözəl əsərlər yazmışdır. Onun Səməd
Vurğunun sözlərinə bəstələdiyi xor və
simfonik orkestr üçün "Gözəl vətən",
Tofiq Mütəllibovun şeirinə yazdığı
"Sülhün səsi" kantataları, pambıq
ustası Bəsti Bağırovaya həsr etdiyi simfonik poeması,
"Oğlumun babasına" balladası, dördhissəli
simli kvarteti, violonçel və fortepiano üçün
sonatinası, xor və kamera-instrumental əsərləri
1944-cü ildə Tbilisidə keçirilən "Zaqafqaziya
baharı" dekadasında, Moskvada və başqa şəhərlərdə
ifa edilərək çox yüksək qiymətləndirilmiş,
Bəstəkarlar İttifaqının plenumlarında mütəxəssislərin
müsbət rəyini qazanmışdır. Ədilə
Hüseynzadə müxtəlif janrlarda əsərlər yazsa
da, onun vokal musiqisi sahəsindəki nailiyyətləri daha
böyükdür. O,
romans və mahnılar müəllifi kimi professional sənətdə
iz qoymuşdur. Ədilə xanım peşəkar
ifaçı olaraq vokalın xüsusiyyətlərini dərindən
bildiyi üçün hər romansın, mahnının incəliklərinə
varmağı bacarırdı. O, öz fəaliyyətində
həm klassik, həm də müasir şairlərin
poeziyasına müraciət etmişdir. Nizaminin, Nəsiminin,
Füzulinin, Natəvanın, Puşkinin şeirlərinə
musiqilər yazmışdır. S.Vurğunun, B.Vahabzadənin,
N.Xəzrinin, R.Rzanın, N.Rəfibəylinin də
poeziyasına gözəl romans və mahnılar bəstələmişdir.
"Bülbül", "Qarayazı meşəsində",
" Bir səs", "Yaşamaq", "Gəlsən
ölərəm" və başqa əsərlər bu
gün də sənətçilərimiz tərəfindən
həvəslə səsləndirilir.
Ədilə
Hüseynzadənin yaradıcılığında müstəsna
yer tutan R.Rza və N.Rəfibəylinin şeirlərinə
yazdığı "Duyğular" vokal silsiləsi
musiqimizin ən dəyərli incilərindəndir. Bədii ədəbiyyatı,
poeziyanı dərindən bildiyi üçün Ədilə
xanım şeirləri sərraf bacarığı ilə
seçirdi. Bəstəkarın əsərlərində
musiqi ilə poeziya vəhdət təşkil edir və
bir-birini yüksək səviyyədə tamamlayır.
Ə.Hüseynzadə
görkəmli vokal ustası kimi də mədəniyyətimizə
layiqli töhfəsini vermişdir. Yəqin, çoxları
bilmir ki, Üzeyir bəy Hacıbəylinin dünya
şöhrəti qazanmış "Arşın mal alan"
operettası əsasında 1945-ci ildə
ekranlaşdırılmış eyniadlı filmdə Ədilə
xanım Üzeyir bəyin təklifi ilə Asyanın vokal
partiyasını səsləndirmişdir. Ədilə
xanım xatırlayırdı: "Mənə dedilər ki,
filmin musiqi redaktoru olan dirijor Niyazi ilə işləmək
çox çətindir. Sənə əziyyət verəcək,
get-gələ salacaq. Lakin mən getdim, Asiyanın
partiyasını oxuyan kimi Niyazi bəyəndi və ilk dəfədən
də səs lentə alındı".
Ə.Hüseynzadə
istər bəstəkarlıq, istər müəllimlik, istərsə
də həyatda Ü.Hacıbəylini özünə örnək
sayırdı. Ədilə xanım özü də çox
həssas, incə qəlbli insan idi. Hamının sevincinə,
kədərinə şərik çıxırdı.
İnsanların xoşbəxtliyini öz xoşbətliyi kimi
qəbul edirdi. Ədilə xanım Hüseynzadə nurlu bir
şəxsiyyət və istedadlı sənətkar kimi
insanların qəlbində yaşayır.
Səadət
QARABAĞLI,
üzeyirbəyşünas
Xalq qəzeti.- 2011.- 5 iyun.- S. 7.