Modernləşmə
iqtisadi yüksəlişə zəmin yaradır
Ümummilli lider Heydər Əliyevin uzaqgörən
və hərtərəfli əsaslandırılmış
siyasəti sayəsində Azərbaycan XXI əsrə siyasi və
iqtisadi cəhətdən sabit dövlət kimi qədəm
qoymuşdur. Dinamik inkişaf dövrünü yaşayan Azərbaycan
tarix üçün kifayət qədər qısa sayıla
biləcək zaman kəsiyində böyük tərəqqi
yolu keçmişdir. Prezident İlham Əliyevin qeyd etdiyi
kimi, biz tam şəkildə bazar iqtisadiyyatına
keçmişik. Azərbaycan iqtisadiyyatı liberal
iqtisadiyyatdır, müstəqil, dayanıqlı, öz
resurslarına güvənən, dünya birliyinə sürətlə
inteqrasiya edən iqtisadiyyatdır. Azərbaycan
Respublikasında həyata keçirilən məqsədyönlü
islahatlar, bir sıra ümummilli proqramların, mühüm
infrastruktur layihələrinin uğurla
reallaşdırılması ölkəmizin sosial-iqtisadi mənzərəsini
əsaslı şəkildə dəyişmiş, davamlı
yüksəliş üçün zəmin
yaratmışdır. Ölkənin sosial-iqtisadi mənzərəsini
əks etdirən makroiqtisadi göstəricilər ötən
müddətdə baş vermiş inkişaf və tərəqqinin
miqyası barədə aydın təsəvvür yaradır. Təkcə
ötən 7 il ərzində Azərbaycanda davam etdirilən
uğurlu neft strategiyası və iqtisadi islahatlar nəticəsində
iqtisadiyyatımız 3 dəfəyə yaxın artmış,
ölkənin ümumi valyuta ehtiyatları 30 milyard dolları
ötmüşdür. Hətta son illər dünyada hökm
sürən qlobal maliyyə böhranına baxmayaraq, Azərbaycanda
davamlı inkişaf baş vermiş, ölkəmiz bu çətin
sınaqdan şərəflə çıxa bilmişdir.
Son illər ölkədə baş verən iqtisadi artım yeni iş yerlərinin yaradılması, yoxsulluğun minimal həddə endirilməsi və əhalinin həyat səviyyəsinin yaxşılaşdırılması ilə müşayiət olunmuşdur. Bu gün iqtisadiyyatda əldə edilmiş sıçrayışlı inkişafın və çoxsaylı nailiyyətlərin əsas səbəblərindən biri modernləşməyə xüsusi əhəmiyyət verilməsindən qaynaqlanır.
Akademik Ramiz Mehdiyevin "Gələcəyin strategiyasını müəyyənləşdirərkən: modernləşmə xətti" adlı məqaləsində göstərilir ki, hazırda sosiomədəni transformasiyanı milli tranzitin iki aspekti - iqtisadi və siyasi modernləşmə müəyyən edir. Bu transformasiyanın əsas mahiyyəti inkişaf dərəcəsi, siyasi və iqtisadi hazırlıq səviyyəsi müxtəlif olan cəmiyyətlərə "üçüncü demokratik dalğa"nın genişlənməsi ilə əlaqədar "idxal edilən" şəffaflıq, yeni idarəetmə stereotipləri, digər davranış və sosiomədəni normalar və arxetiplər şəklində təzahür edir.
Modernləşmə sözün geniş mənasında ənənəvi qapalı cəmiyyətdən "müasir açıq cəmiyyətə" aparan sənayeləşmə, urbanizasiya, müasir ümumtəhsil sisteminin, siyasi hakimiyyətin yaradılması, məkan və sosial mobilliyin artırılması və s. kimi başa düşülür. Ümumiləşdirilmiş anlamda modernləşmə ənənəvi cəmiyyətdən yüksək texnoloji istehsala və mütərəqqi qanunlara əsaslanan və ictimai həyatdan rasional idarə olunan cəmiyyətə keçilməsi prosesidir.
Modernləşmə şəraitində ictimai münasibətlər tədricən təkmilləşir, müxtəlif xarakterli problemləri həll edən yeni prosedur və mexanizmlər meydana gəlir, iqtisadiyyat sahəsində əmtəə-pul münasibətləri formalaşır, yeni qabaqcıl texnologiyanın tətbiqi sürətlənir, işçilərin peşələr üzrə ixtisaslaşması dinamik xarakter alır və sosial rəqabətə əsaslanan cəmiyyət formalaşır.
Müstəqil Azərbaycan dövləti ölkədə sosial-iqtisadi və təsisati-struktur sahəsində innovativ dəyişikliklər aparılması, şəffaflığın genişləndirilməsi, cəmiyyətin yeni konturlarını müəyyən edən ən perspektivli dövlət siyasəti aparılması yolunu tutmuşdur. Respublikanın müstəqillik illərində ardıcıl olaraq həyata keçirilən liberallaşdırma və vətəndaş cəmiyyətinin formalaşdırılması xətti siyasi modernləşmənin təməl daşı olmaqla cəmiyyətin yenidən qurulmasının mühərriki olan iqtisadi modernləşməyə də zəmin yaradır.
Modernləşmənin mühüm istiqaməti və tərkib hissəsi institutsional islahatların aparılmasıdır. Totalitar sistemdən miras qalmış siyasi, iqtisadi və sosial təsisatların köklü surətdə dəyişdirilməsi, yenilərinin yaradılması müstəqil Azərbaycanda ictimai-iqtisadi və siyasi tərəqqinin əsasını təşkil edir. Təsisat islahatları ilə yanaşı, ölkə və iqtisadiyyat üçün prioritet istiqamətləri müəyyən edən iqtisadi inkişaf strategiyasının hazırlanıb həyata keçirilməsi olduqca çətin və vacibdir. Belə prioritetlər həm ümumi (yığım və investisiyaların artırılması, ixracın genişləndirilməsi, təhsilin inkişaf etdirilməsi və s.), həm də xüsusi (məsələn, sənaye siyasəti) xarakterə malik olur.
Azərbaycan zəruri və sanballı maliyyə resurslarına sahibdir. Bu gün Azərbaycan iqtisadiyyatının Cənubi Qafqaz iqtisadiyyatında payı 75 faiz təşkil edir. Ötən illərin statistik təhlili regionun iqtisadiyyatında ölkəmizin xüsusi çəkisinin daim yüksələn xətt üzrə inkişaf etdiyini göstərir. Eyni zamanda, qlobal iqtisadi böhran dövründə belə ölkədə dayanıqlı iqtisadi inkişafın davamlılığının təmin edilməsi və istehsalın rəqabət qabiliyyətinin yüksəldilməsi, milli sənayenin keyfiyyət baxımından daha da modernləşməsi siyasətinin davamlı şəkildə həyata keçirilməsini ön plana çəkir.
Azərbaycan iqtisadiyyatında modernləşmənin daha da sürətlənməsi üçün əlverişli şərait yaranmışdır. Hər şeydən əvvəl, ölkədə uzun müddətdir ki, makroiqtisadi sabitlik hökm sürür. Eyni zamanda, ölkədə inflyasiya və valyuta məzənnəsi nəzarət altındadır, milli valyutanın sabitliyinin qorunması üçün kifayət qədər qızıl - valyuta ehtiyatları mövcuddur. Ölkə Prezidenti İlham Əliyev Nazirlər Kabinetinin 2010-cu ilin sosial-iqtisadi inkişafının yekunlarına və 2011-ci ildə qarşıda duran vəzifələrə həsr olunmuş iclasında da inkişafın dinamik xarakter aldığını, siyasi, sosial-iqtisadi islahatların uğurla həyata keçirilməsi üçün real şəraitin mövcudluğunu xüsusi vurğulamışdır: "2010-cu il ölkəmizin inkişafı üçün çox əhəmiyyətli il olmuşdur. 2010-cu ildə ölkə iqtisadiyyatı inkişaf etmişdir. Ümumiyyətlə, 2009 və 2010-cu illər tarixdə maliyyə və iqtisadi böhran illəri kimi qalacaq və bu illər bizim üçün də sınaq olmuşdur. Mən çox şadam ki, Azərbaycanda aparılan islahatlar və düzgün iqtisadi siyasət nəticəsində həm 2009-cu ildə, həm 2010-cu ildə ölkə iqtisadiyyatı inkişaf etmişdir. 2009-cu ildə ümumi daxili məhsul 9,3 faiz, keçən il isə iqtisadiyyatımız 5 faiz artmışdır. Əksər ölkələrdə həm 2009-cu, həm də 2010-cu ildə tənəzzül müşahidə olunduğunu nəzərə alsaq, əlbəttə ki, bizim uğurlarımızın əhəmiyyəti daha da artır. Bu böhranlı illər ərzində biz iqtisadi siyasətimizi inamla aparmışıq. Ölkə qarşısında duran bütün vəzifələr icra edildi. Bütün sosial proqramlar öz həllini tapdı. Keçən il minimum əməkhaqqı və pensiyanın baza hissəsi artırıldı. Halbuki Avropanın bir çox ölkələrində əks istiqamətdə proseslər gedirdi, maaşların, pensiyaların məbləği aşağı düşürdü.
Əlbəttə ki, bütün bu uğurlarımızın təməlində uzun illər aparılan düşünülmüş iqtisadi siyasət, iqtisadi islahatlar dayanır. Bizim iqtisadiyyatımız artıq çoxşaxəli iqtisadiyyatdır, təkcə bir sektora arxalanmır. Bizim məqsədimiz məhz ondan ibarət idi ki, ölkədə çoxşaxəli iqtisadiyyat yaradaq. Baxmayaraq ki, 2009-cu ildə dünyada neftin qiyməti bir neçə dəfə, demək olar, 4 dəfə düşmüşdü, bizim iqtisadiyyatımız yenə də artmışdır".
İqtisadiyyatın dinamik inkişafı sənaye sahəsində də özünü göstərir. Əsasən yanacaq və energetika, kimya, maşınqayırma, metallurgiya, yeyinti, yüngül və digər sənaye sahələrini özündə birləşdirən bu vacib sahə Azərbaycanda ümummilli lider Heydər Əliyevin gərgin əməyi sayəsində ötən əsrin ortalarından inkişaf etməyə başlamışdır.
Ulu öndərimizin banisi olduğu neft strategiyasının həyata keçirilməsindən sonra yeni inkişaf mərhələsinə qədəm qoyan neft sənayesi ilə yanaşı, digər sənaye sahələrində də tərəqqiyə zəmin yaradılmışdır. Qeyri-neft sektoru üçün yaradılan əlverişli investisiya mühiti və aparılan iqtisadi islahatlar ölkəmizdə sənayenin kompleks şəkildə inkişafına rəvac vermişdir. Əvvəllər xarici ölkələrdən idxal olunan malların bir qisminin artıq Azərbaycanda istehsal olunması daxili bazarın zənginləşməsinə, idxaldan asılılığın azalmasına imkan yaratmışdır.
Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyev qeyd etmişdir ki, hazırda sənaye kompleksinin modernləşməsi prosesi sürətlə gedir. İqtisadiyyatın modernləşməsi, sənaye sahələrinin işə salınması Azərbaycanda yeni bir şəraitin yaranmasına gətirib çıxarır. Biz maksimum dərəcədə çalışmalıyıq ki, istənilən sahə ölkəmizin inkişafını təmin edə bilsin. Məsələn, kənd təsərrüfatı nəinki kəndliləri işlə təmin etməli, eyni zamanda, ümumi iqtisadi potensialımıza böyük töhfə verməlidir.
Kənd təsərrüfatında və ümumən aqrar sahədə innovasiyaların kompleks xarakterliliyi inkişafın normativ-hüquqi bazasına, təşkilati və idarəetmə məsələlərinə, innovasiya marketinqinə, innovasiyalı strukturun inkişafına spesifik tələblər irəli sürür. Araşdırmalar göstərir ki, kənd təsərrüfatının bioloji, təbii-tarixi və sosial-demoqrafik xüsusiyyətləri ilə əlaqədar, bu sahədə innovasiya prosesləri spesifik şəkildə reallaşdırılır. Bu isə innovasiya proseslərinə yanaşmaların və bu proseslərin idarə edilməsi metodlarının özünəməxsus cəhətlərini, innovasiyaların müxtəlif tiplərinin əlaqələndirilməsini, müvafiq proseslərin stimullaşdırılmasında dövlətin rolunun artmasını şərtləndirir.
Modernləşmə
klasterial inkişafın zəruri atributudur. Odur ki, aqrar-ərzaq
təsərrüfatının inkişafında institutsional
iqtisadiyyatın bu perspektivli istiqaməti diqqət mərkəzindədir.
Belə ki, klasterial inkişaf modernləşmə və digər
innovasiyalı yanaşmalar sayəsində iqtisadiyyatın neft
amilindən asılılığının
azaldılmasına, vergi daxilolmalarının və əhali gəlirlərinin
artmasına xidmət edir.
Azərbaycanda
həyata keçirilən modernləşmə, şaxələndirmə
tədbirləri, sahibkarlığın inkişafı,
investisiya mühitinin daha da
yaxşılaşdırılması nəticəsində
ötən il qeyri-neft sektorunun dinamik inkişafı davam
etmiş və onun real artım tempi ümumi artım tempini
üstələyərək 7,6 faiz, o cümlədən
qeyri-neft sahələrində 6,6 faiz, rabitədə 29,7 faiz,
yük daşınmasında 3,1 faiz təşkil etmişdir.
Müasir
texnologiyalara əsaslanan elektrotexnika, əlvan metallurgiya,
maşınqayırma, kənd təsərrüfatı məhsullarının
emalı, tikinti materiallarının istehsalı da daxil olmaqla
ötən il ərzində 60 yeni sənaye müəssisəsinin
istifadəyə verilməsi və 80-dən çox sənaye
müəssisəsinin tikintisinin davam etdirilməsi istiqamətində
görülən işlər ölkənin sənaye
potensialını gücləndirəcəkdir.
Reallaşdırılan
düzgün iqtisadi siyasətin, modernləşmənin
hesabına sənayenin inkişafına yönəldilən
investisiyalar artıq ölkədə elm tutumlu və yüksək
texnologiyalı, rəqabətədavamlı və
ixracyönümlü, dünya standartlarına cavab verə bilən
sənaye məhsullarının istehsal edilməsinə imkan
verir.
Azərbaycan
Respublikasının son yeddi ildəki sosial-iqtisadi tərəqqisini
təmin edən ən başlıca amillərdən biri də,
heç şübhəsiz, ölkə regionlarının
davamlı və tarazlı inkişafına nail olunması ilə
bağlıdır. Bunun əsas səbəblərindən biri
də ölkəmizdə modernləşmə xəttinin
düzgün seçilməsi və uğurla həyata
keçirilməsidir.
"Azərbaycan
Respublikası regionlarının sosial-iqtisadi inkişafı
Dövlət Proqramı (2004-2008-ci illər)" çərçivəsində
başlanmış işlərin davam etdirilməsi məqsədilə
qəbul edilmiş "Azərbaycan Respublikası
regionlarının 2009-2013-cü illərdə sosial-iqtisadi
inkişafı Dövlət Proqramı" ilə
bağlı regionlarda infrastrukturun bərpası və
inkişafı, əhalinin elektrik enerjisi, qaz və su ilə təchizatı
sisteminin təkmilləşdirilməsi, səhiyyə və təhsil
müəssisələrinin tikintisi, kəndin və kənd ərazilərinin
inkişafı, əhalinin sosial vəziyyətinin daha da
yaxşılaşdırılması istiqamətində
mühüm tədbirlər həyata keçirilir. Bu məqsədlə
tarazlı inkişafa xidmət edən irihəcmli
ünvanlı dövlət investisiyaları yönəldilir.
Eyni
zamanda, son illər iqtisadi sahədə həyata keçirilən
tədbirlər bazar iqtisadiyyatı mexanizmləri əsasında
sahibkarlıq fəaliyyətinin genişləndirilməsinə,
yerli və xarici investisiyaları, müasir texnologiyaları cəlb
etmək və qabaqcıl idarəetmə təcrübəsindən
faydalanmaqla rəqabətədavamlı məhsul istehsal edən
müəssisələrin istifadəyə verilməsinə,
yeni iş yerlərinin yaradılmasına və nəticə
etibarı ilə ölkənin iqtisadi qüdrətinin
artırılmasına yönəldilmişdir.
Əlamətdar
haldır ki, təkcə 2009-cu ildə Sahibkarlığa
Kömək Milli Fondu tərəfindən iri həcmli
investisiya layihələrinin maliyyələşdirilməsi
üçün ayrılmış ümumi vəsaitin 83 faizi
(91 milyon manat) regionlara, 17 faizi (18,7 milyon manat) Bakı şəhəri
və Abşeron rayonuna yönəldilmişdir. 2010-cu ildə
isə fond tərəfindən verilən kreditlər 115 milyon
manat təşkil etmişdir. Burada diqqət çəkən
məqam ondan ibarətdir ki, verilən kreditlərin
böyük hissəsi regionların inkişafına yönəldilmişdir.
Ümumiyyətlə,
ölkəmizin sosial-iqtisadi inkişafı ilə bağlı
qəbul edilmiş dövlət proqramlarında nəzərdə
tutulmuş modernləşmə tədbirləri istehsal və
emal sənayesi müəssisələrinin müasirləşdirilməsi
kimi prioritet istiqamətlərə iri investisiyaların yönəldilməsi
ilə müşayiət olunur.
Özünün
zəngin karbohidrogen ehtiyatlarından səmərəli şəkildə
istifadə edən Azərbaycan Respublikası dünya bazarına
çıxardığı neft və qazdan gələn gəlirlər
hesabına iqtisadiyyatın səmərəli şəkildə
şaxələndirilməsini həyata keçirir. Milli
iqtisadiyyatın dayanıqlığı, regionların sürətli
və tarazlı sosial-iqtisadi inkişafı əhəmiyyətli
dərəcədə bu amillə bağlıdır. Yeri gəlmişkən,
"Azərbaycan Respublikası regionlarının
2009-2013-cü illərdə sosial-iqtisadi inkişafı
Dövlət Proqramı" bölgələrin sənaye
potensialından daha səmərəli istifadə mühitinin
formalaşdırılmasına, emal sahələrinin
inkişafına müsbət təsir göstərir ki, bu da
özlüyündə ölkədə sənayeləşmə
siyasətinin uğurla reallaşdırılmasına
mühüm töhfələr verir.
(ardı gələn
sayımızda)
Sadıq SALAHOV,
iqtisad elmləri doktoru,
professor
Xalq qəzeti.- 2011.- 17 mart.- S. 3