Heydər Əliyev
və istiqlalımızın 20 ili
" Doğrudur, 22 il bundan öncə biz bilmirdik ki, Azərbaycan müstəqil dövlət olacaqdır. Lakin mən o vaxt Azərbaycanın müstəqilliyi fikri ilə yaşayırdım".
Heydər Əliyevin gənclərin nümayəndələri ilə görüşdə çıxışından
22 sentyabr 1993-cü il
Məlum olduğu kimi, dünyada xalqlar çox
olsa da, müstəqil dövləti olanların sayı dəfələrlə
azdır.Xalqın milli dövləti və dövlətçilik
tarixi özü-özündən yaranmır. Onu xalq və
xalqa rəhbərlik edən böyük dövlət
adamları fəaliyyətləri ilə yaradırlar. Azərbaycanın dövlət müstəqilliyinin bərpa
edilməsindən sonra ötən 20 ilin mahiyyətini dərindən
dərk etmək üçün yaxın tarixi keçmişə,
böyük dövlət və siyasi xadim Heydər Əliyevin
fəaliyyətinə nəzər yetirmək həm praktik
siyasət, həm də tarixi, elmi-nəzəri
baxımdan böyük əhəmiyyət kəsb edir. Yaşadığı dövrdən
uzaqlaşdıqca görkəmli bir dövlət adamı
olaraq böyüklüyü daha yaxşı görünən
Heydər Əliyevin müstəqil dövlətçilik
baxışlarını və fəaliyyətinin bütün
tərəflərini heç şübhəsiz bir məqalədə
araşdırmaq mümkün deyildir. Bunun
üçün dərin elmi-tədqiqat işlərinin
aparılmasına və əsərlərin
yazılımasına ehtiyac vardır. Bu məqalədə Azərbaycanın
dövlət müstəqilliyinin əsaslarının, təməl
prinsiplərinin yaradılmasında, milli dövlətimizin
qurulmasında Heydər Əliyevin fəaliyyətinə nəzər
yetirilir.
Dünya
tarix elmində dövlət xadimlərinin və siyasi xadimlərin
fəaliyyətinə bir sıra ümumi qəbul olunmuş
elmi metodoloji meyarlar əsasında qiymət verilir. Məlum
oldyğu kimi, tarixi şəxsiyyət konkret məkan və
zaman daxilində yaşadığından onun fəaliyyətinə
də məhz həmin baxımdan yanaşmaq tarixi tədqiqatların
ciddi metodoloji tələblərindən biridir. Ancaq zamandan uca
olanlar, xalqının bir neçə on və bəzən də
yüz illiklər inkişafı yolunu öncədən
görərək müəyyənləşdirənlər,
ömrünü xalqının tərəqqisi
üçün başlıca amil olan dövlətinin
qüdrətlənməsinə həsr edənlər dahilər
olurlar. Dövlət xadimlərinə özlərindən sonra
hakimiyyətə gələn şəxslərin edəcəkləri
ilə deyil, özlərindən əvvəlkilərin fəaliyyəti
ilə müqayisədə qiymət verilir. Bu zaman belə bir
suala cavab axtarılır: dövlət rəhbəri ölkəsini,
xalqını əvvəlki rəhbərlərlə
müqayisədə nə qədər irəli apara bildi? Nələr
ilə yadda qaldı? Onun siyasəti ölkəsini,
xalqını gücləndirdi, yoxsa zəiflətdi? Heç
şübhəsiz, dövlətini qüdrətli etməyə
çalışan dövlət rəhbərləri də məhz
özlərindən əvvəlki güclü dövlət
xadimlərinin fəaliyyətinə, təcrübəsinə
müraciət edirlər. Zəif, iradəsiz dövlət rəhbərlərini
tarix səhnəsindən silmək mümkün olmasa da,
onların təcrübəsinə, hakimiyyət illərinə
adətən müraciət etmirlər. Bununla da güclü rəhbərlər
xalqı və dövləti mövcud olduqca daim
yaşayırlar. Məhz həmin meyarlar baxımından Heydər
Əliyevin fəaliyyətinə diqqət yetirmək, bir
sıra suallara dərin elmi əsaslandırılmış və
məntiqi cavab vermək yaxın tariximizi doğru bilmək,
qiymətləndirmək və nəticələr
çıxarmaq baxımından əhəmiyyətlidir: Azərbaycanın
dövlət müstəqilliyinin bərpasından sonra ötən
20 ilin zirvəsindən dövlət xadimi və siyasi xadim
olaraq Heydər Əliyevin fəaliyyətinə necə qiymət
vermək olar və həmin fəaliyyətdən hansı ibarət
dərsləri almaq olar? Regionun və dünyanın geosiyasətinin
dəyişməsinə təsir edən dövlət xadimi
kimi Heydər Əliyevin xarici siyasət və beynəlxalq fəaliyyəti
necə görünür? Bu məqalə qətiyyən təbliğat
və ideoloji məqsəd daşımır, tarixi şəxsiyyətin
fəaliyyətinə sırf tarixçi
baxışıdır.
İstiqlalımızın
təməlləri
Müsəlman Şərqinə cümhuriyyət məfkurəsini və idarə üsulunu gətirən, müstəmləkə zülmü altında inləyən xalqlara nicat yolunu göstərərək qarşılarında müstəsna xidmətləri olan xalqımızın yaratdığı Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti bolşevik Rusiyasının istilasına məruz qaldıqdan sonra milli dövlət süquta uğradı. Azərbaycan SSR yaradıldı. Müstəqil dövlətçiliyin atributları düşünülmüş şəkildə məhv edilməyə başlandı. XX əsrin 20, 30 və 40-cı illəri sovet dövlət quruculuğu adı altında Azərbaycanın mərkəzə daha çox bağlanması, milli ədəbiyyatın, milli ruhlu ziyalıların məhv edilməsi, amansız təqiblər və repressiyalar ilə yadda qaldı. Azərbaycan rəhbərliyində təmsil olunan şəxslər arasında intriqalar, mərkəzə şikayət məktublarının göndərilməsi respublikaya olan mənfi münasibəti daha da artırırdı. Mərkəz Azərbaycanı daim sıxırdı. Sovet lideri Stalinin ölümündən sonra ölkədə nisbi yumşalma baş versə də, həmin yumşalmadan milli məsələlərin həlli üçün lazımınca istifadə edilə bilmədi. Azərbaycan yenidən sıxışdırılmağa başlandı.
1969-cu ildən sonra vəziyyət dəyişdi. Heydər Əliyevin hakimiyyətə gəlməsi ilə respublikaya olan münasibət tədricən yaxşılaşdı. Azərbaycanın gələcək istiqlalı üçün lazım olan ilkin maddi və mənəvi şərtlər məhz sovet sistemi şəraitində yetişdi. Respublikada sosial-iqtisadi, mədəni inkişafa, müstəqilliyinin maddi təməllərinin formalaşdırılmasına xüsusi diqqət yetirildi.
Dövlət müstəqilliyi üçün tələb olunan mənəvi amillərin formalaşması üçün addımlar atıldı. Azərbaycanı geri atan, xalq haqqında mərkəzdə mənfi rəy yaradan intriqalara son qoyuldu. Azərbaycanda hakimiyyətin qanadları arasında yekdillik, xalq ilə hakimiyyət arasında birlik yaradıldı. Milli kadrların hazırlanmasına və yerləşdirilməsinə, ana dilindən istifadəyə üstünlük verildi. İstiqlal məfkurəsini əsər və düşüncələrində daşıdıqları üçün əvvəlki illərdə təqib olunmuş alim, şair, yazıçı və jurnalistlər azad nəfəs aldılar. Belə şəxsləri mərkəzin cənginə verməyən Heydər Əliyev bəzən onları yüngülcə tənqid etsə də, az sonra yüksək fəxri adlar, vəzifələr verərək qoruyur və toxunulmaz edirdi. Tarixi , mədəni və ədəbi irsin qorunmasına xüsusi qayğı göstərildi. O dövrdə hamının ümimi vətəni hesab edilən SSRİ-nin bir guşəsindən - uzaq Sibirdən böyük mütəfəkkir Hüseyn Cavidin məzarının işlədiyi Bakıya deyil, doğulduğu Naxçıvana köçürülməsinin dərin mənası var idi. Heydər Əliyev Azərbaycanın bir guşəsini ümumi, kosmopolit vətəndən üstün tuturdu. Bu, milli köklərə bağlılığın nümunəsi idi. Cavidin məzarının köçürülməsi təkcə tarixi, ədəbi irsin mühafizəsinə göstərilən qayğı deyildi, şair, yazıçı, jurnalist və alimlərə qorxmamağa, çəkinməməyə, yazıb yaratmağa bir çağırış idi. Bununla o, acı tarixi keçmişə qayıdışın mümkün olmadığına işarə edirdi. Bu, misli bərabəri olmayan, gələcəyə hesablanmış fəaliyyət, tarixi bir addım idi.
Sonralar çıxışlarının birində
Heydər Əliyev deyirdi: "Doğrudur, 22 il bundan öncə
biz bilmirdik ki, Azərbaycan müstəqil dövlət
olacaqdır. Lakin mən o vaxt Azərbaycanın müstəqilliyi
fikri ilə yaşayırdım".
Bakıdan Moskvaya
1982-ci ilin sonlarında Sovet İttifaqı Kommunist Partiyası Mərkəzi Komitəsi siyasi bürosunun üzvü və SSRİ Nazirlər Soveti sədrinin birinci müavini seçilməsi ilə Heydər Əliyevin həyat və fəaliyyətinin Moskva dövrü başlayır. Heydər Əliyevin Moskvada rəhbər vəzifələrə çəkilməsi, dünyanı lərzəyə salan sovet imperiyasını idarə edən şəxslərdən biri olması bir tərəfdən, onun yüksək intellektual səviyyəsi, dövlət idarəçilik bacarığı və qabiliyyəti, Əfqanıstana müdaxilədən sonra müsəlman dünyasında itirilmiş sovet nüfuzunu bərpa etmək niyyətləri ilə bağlı idisə, digər tərəfdən, xarici ölkələrdə nəşr edilmiş əsərlərdə yazıldığı kimi, onun Azərbaycandan uzaqlaşdırılması, mərkəzdə daha yaxın nəzarət altında saxlanılması ilə əlaqədar idi. Çünki, mərkəzdə belə hesab edirdilər ki, Heydər Əliyevin hakimiyyəti illərində Azərbaycan tam müstəqilliyə hazırlanmışdır, onun yalnız formal elan edilməsi qalır. Bunun qarşısını Heydər Əliyevi vəzifədən uzaqlaşdırmaqla almaq ağır nəticələrə gətirə bilərdi. Onu Moskvada ciddi nəzarət altında saxlamaqla müstəqilliyə gedən yolda əngəllər yaratmaq olardı.
Heydər Əliyevdən sonra hakimiyyətə
gələn Azərbaycan rəhbərləri həmin xətti
yerinə yetirə, respublikanı irəli apara bilmədilər.
Azərbaycan geriyə getdi. SSRİ-də hakimiyyət
olimpini ələ keçirən M.Qorbaçov türk,
müsəlman respublikalarının L.Brejnev dövründə
kifayət qədər irəli getdiklərini, dövlət
müstəqilliklərini elan etməyə hazır
olduqlarını düşünərək sovet rəhbərliyində
olan türk dövlət xadimlərinə
etinasızlıq göstərərək onları vəzifələrindən
uzalqlaşdırdı, xalqlarını isə cəzalandırmaq
yolunu tutdu. Heydər Əliyev də vəzifələrindən
uzaqlaşdırıldı. Bundan sonra Azərbaycan ağır
günlərə düşdü. Ermənistan əsassız ərazi
iddiaları ilə Azərbaycanın daxili işlərinə
qarışmağa və təcavüzə başladı. Ermənistanda
tarixi torpaqlarında yaşayan azərbaycanlılar qovularaq
qaçqına çevrildilər. Hakimiyyət
bütün bunların qarşısını almaq
iqtidarında deyildi. Belə bir vəziyyət xalqın taleyində,
problemlərinin həllində güclü dövlət rəhbərinə
nə qədər böyük ehtiyac olduğunun göstəricisi
idi. Ancaq həmin dövrdə Azərbaycanda belə bir rəhbər
çatışmırdı.
Dönüş
anı
SSRİ dağılarkən Azərbaycan
ağır bir vəziyyətdə idi. Ermənistanın təcavüzü
davam edir, Azərbaycanda xaos hökm sürürdü. Sovet rəhbərliyi
Azərbaycan xalqını cəzalandırmaq məqsədi ilə
20 Yanvar qırğınını törətdi. Bu zaman
heç bir vəzifə daşımayan Heydər Əliyev
xalqının yanında oldu. O, sovet rəhbərliyinin Azərbaycan
xalqına qarşı törətdiyi qanlı 20 Yanvar hadisəsindən
dərhal sonra Moskavadakı Azərbaycan daimi nümayəndəliyinə
gəlib bəyanat verərək onu ittiham etdi. Bu, Heydər Əliyevin
gələcək siyasi və dövlətçilik fəaliyyətində
yeni, milli dövlətçilik zirvəsinə aparan yolun
başlanğıcı idi. Onun bu hərəkəti yüz
minlərlə insana bir nümunə oldu. 20 yanvardan sonra xalq mərkəz
ilə yolunun bir olmadığı qənaətinə gəldi.
Bu, bir dönüş anı idi. Artıq Azərbaycan
xalqının dövlət müstəqilliyini bərpa etməsindən
başqa yolu qalmırdı. Azərbaycan istiqlalın bərpasının
astanasında idi.
Moskvadan
Naxçıvana. Müstəqil Azərbaycan dövlətçiliyinin
bel sütunu
Moskvada sovet rəhbərliyinin sərt nəzarəti altında yaşamaq çətinləşdiyindən Heydər Əliyev Azərbaycana döndü. Əvvəlcə Bakıda, sonra isə Naxçıvanda yaşamalı oldu. Bununla da onun fəaliyyətinin Naxçıvan mərhələsi başladı. Heydər Əliyevin bəyanat verərək kommunist partiyası sıralarını tərk etməsi minlərlə insana bir nümunə oldu. Ermənistanın blokadası nəticəsində ağır vəziyyətdə olan Naxçıvanı xilas etmək üçün muxtar respublika əhalisi Heydər Əliyevi deputat, Ali Məclisin sədri seçdi. O, təkcə Naxçıvan üzərinə olan erməni hücumlarını dayandırmadı, eyni zamanda Azərbaycan milli dövlətçiliyinin bərpası istiqamətində nəhəng işlər gördü. Naxçıvanda rəsmi sovet rəmzlərindən imtina edildi. Həmçinin. Azərbaycan rəhbərliyinə sovet dövrünün bayrağı, gerbi və himnindən imtina olunması da tövsiyə olundu. Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin üçrəngli bayrağı rəsmi olaraq qəbul edildi. Bu, Heydər Əliyevin misilsiz tarixi xidməti idi. Beləliklə, Naxçıvan Azərbaycan milli dövlətçiliyinin bərpası, qorunması, möhkəmləndirilməsi və inkişafının bel sütununa çevrildi.
Azərbaycanın dövlət müstəqilliyinin bərpa edilməsi heç şübhəsiz, müasir tariximizin ən mühüm hadisələrindən biri oldu. SSRİ dağıldıqdan sonra Azərbaycan xalqı və dövlətinin qarşısında əsasən aşağıdakı vəzifələr dururdu: Azərbaycanın dövlət müstəqilliyini tanıtmaq və qorumaq; Ermənistanın təcavüzünü dayandırmaq; diktaturadan demokratiyaya, planlı təsərrüfatdan azad bazar iqtisadiyyatına keçid.
Lakin bir-birini əvəz edən Azərbaycan rəhbərləri
həmin vəzifələri yerinə yetirə bilmədilər.
Hakimiyyət ilə xalq arasında uçurum yarandı.
Hakimiyyət qanadları arasında ziddiyyətlər dərinləşdi.
Ölkənin daxili və xarici siyasəti ağır vəziyyətə
düşərək dalana dirəndi. Ermənistanın
işğalının davam etdiyi bir şəraitdə Gəncədəki
hərbi hissədə qiyam baş verdi. Qiyamı yatıra bilməyən
hakimiyyət ölkədə baş verən proseslər
üzərində nəzarəti tamamilə itirdi. Azərbaycanın
şimalında və cənubunda xaricdən dəstək alan
separatçılıq gücləndi. Ölkə
parçalanmaq təhlükəsi qarşısında
qalmışdı. Azərbaycanın dövlət müstəqilliyi
məhv olurdu. Xalqı və dövləti uçurumdan
çıxaran lider, dövlət xadimi yox idi. Mənəvi-psixoloji
böhran içində boğulan xalqda sabaha ümidsizlik
yaranmışdı. Xalq nicat yolu arayırdı. Ölkəni
ağır vəziyyətdən çıxarmaq
üçün təşkilati, dövlət idarəçilik
bacarığı və qabiliyyətinə, intellektual səviyyəyə
malik olmayan hakimiyyət daxildə xalqın dəstəyini
qısa müddətdə itirmiş, beynəlxalq aləmdə
ölkəni təcridçiliyə gətirmişdi. Belə
şəraitdə vəzifədə olanlar bir-birinin
dalınca istefa verərək məsuliyyətdən yaxa
qurtarmaq yolunu tutdular. Bəziləri vəzifələrini
"dondurdu", bəziləri də qaçıb gizləndi.
Bu, Azərbaycan dövlətçiliyi tarixində pis bir an
olub, gələcəkdə xatırlanası və istifadə
etmək üçün müraciət ediləsi təcrübə
olmayıb, utanc gətirən bir hal idi. Azərbaycan xalqı
buna layiq deyildi. Ölkəni belə ağır vəziyyətdən
kim çıxara bilərdi? Belə bir tarixi şəxsiyyət
var idimi?
Naxçıvandan
Bakıya
Belə bir çətin, mürəkkəb
şəraitdə Azərbaycan xalqı Naxçıvana - Heydər
Əliyevə üz tutdu. Respublika rəhbərliyi xalqın tələbələri
əsasında Heydər Əliyevi Bakıya dəvət etdi. O, parlamentin sədri, daha
sonra prezident kimi ağır bir vəzifəni yerinə yetirməli
idi. Xalqın inamına görə, yalnız
Heydər Əliyev Azərbaycan dövlətini
dağılmaqdan, milləti mənəvi-psixoloji böhrandan
çıxara, Ermənistanın davam edən
işğalını dayandıra, ölkəni fəlakətə
salmış xarici siyasət fəaliyyətini yeni əsaslar
üzərində qura bilərdi.
Heydər Əliyev Bakıya gələn kimi yeni bir liderlik
keyfiyyətini ortaya qoydu. Qiyamın baş verdiyi Gəncəyə
getdi. Xalqın içində oldu. Bundan sonra Gəncədə sabitlik tədricən bərqərar
olmağa başladı.
Heydər
Əliyevin qarşısında daxili siyasət sahəsində
xeyli ağır vəzifələrin həll edilməsi
dururdu: ölkəni dağılmaqdan, xaricdən dəstəklənən
separatçılıqdan xilas etmək, milli birlik yaratmaq,
hakimiyyətin qanadları arasında yekdilliyə nail olmaq; xalq
ilə hakimiyyət arasında uçurumu,
inamsızlığı aradan qaldırmaq, iflic hala
düşmüş dövlət orqanlarını işlək
hala gətirmək, dövlətin əlində olması gərəkərkən
silahları ələ keçirmiş, ölkədə
kriminogen vəziyyət yaradan ayrı-ayrı dəstələri
tərksilah etmək, insanların sakit və təhlükəsiz
yaşayışını təmin etmək, ağır
sosial-iqtisadi vəziyyətdə yaşayan xalqı inkişafa
aparmaq, ölkənin iqtisadi, hərbi və xalqının mənəvi-psixoloji
ruhunu qaldıraraq gücünü yaratmaq üçün
etibarlı açarı tapmaq, köhnə sosializm sistemindən
imtina edərək uğurlu islahatlar apararaq yeni sistemə
keçmək və s.
Xarici
siyasət sahəsində Heydər Əliyevin qarşısında
duran əsas vəzifələr Ermənistanın davam edən
işğallarını dayandırmaq, ölkəni fəlakətə
salmış bir istiqamətli, Azərbaycan xalqı və
dövlətinə düşmənlər qazandıran xətdən
imtina etmək, uğurlu dövlət quruculuğu
üçün əlverişli beynəlxalq şərait
yaratmaq, dostları artırmaq və s. İdi.
Yerləşdiyi
coğrafi-siyasi mövqeyi, təbii sərvətləri ilə
yüzilliklər boyu imperiya siyasəti yürüdən
böyük dövlətlərin sınaq meydanına,
"qurdlar süfrəsi"nə çevrilən Azərbaycanda
bütün bunları bir dövlət xadiminin həll etməsi
xeyli mürəkkəb və çətin bir iş idi.
Hakimiyyətə topsuz-tüfəngsiz gələn Heydər
Əliyev ölkənin problemlərinin həllində zora
deyil, məhz xalqa arxalandı. Azərbaycanı boğan
separatçılıq bilavasitə xalqın iradəsi ilə
dəfn edildi. Xalq ayağa qalxıb
separatçıları qovaraq dövlətini müdafiə
etdi. Lakin ölkə qarşısında həlli
vacib olan digər məsələlər də dururdu. Ermənistan ilə müharibə davam edir, Azərbaycan
əraziləri bir-birinin ardınca işğal edilirdi. Bu isə ölkənin inkişafına
başlıca mane idi. Azərbaycan ya sonu
görünməyən və nəticəsi bilinməyən
müharibəni davam etdirib bir dövlət və xalq kimi məhv
olmaq təhlükəsində qalmalı, ya da atəşkəsə
nail olub fasilə qazanmalı, dövlətini qurmalı, onu
möhkəmləndirməli, ordusunu təşkil etməli
idi.
Sonu görünməyən
müharibə, yoxsa inkişafa imkan verən atəşkəs?
Heydər Əliyev atəşkəs yolunu seçdi. Dövlət
idarəetməsini iflic halına, xalqı mənəvi-psixoloji
böhrana salan, maliyyə və iqtisadi ehtiyatlarını udan
hərbi əməliyyatlar dayandırıldı. Atəşkəs
Azərbaycana bir sıra məsələlərin həllinə
imkan verdi. Hər şeydən
əvvəl, Heydər Əliyevin bilavasitə iradəsi, qətiyyəti
sayəsində "Əsrin müqaviləsi" imzalanaraq həyata
keçirilməyə başladı. Azərbaycan
dünyanın cazibə mərkəzinə çevrildi.
Bununla Heydər Əliyev ucuz xammal mənbələri,
əlverişli satış bazarları, strateji mövqelər,
nüfuz qazanmaq üstündə bir-biri ilə didişən
ölkələri Azərbaycanda əməkdaşlığa
dəvət etdi, ortaq məxrəc yaratdı. Ərazicə
kiçik, əhalisinin sayına görə az
olmasına baxmayaraq, Azərbaycan özündən qat-qat
böyük olan dövlətləri bir araya gətirdi.
Soruşulur: ərazisi, coğrafiyası, əhalisi bir
neçə il əvvəlki kimi olan Azərbaycanın
dünya siyasətində rolunu artıran, mövqelərini
gücləndirən, dünyanın əhəmiyyətli
geosiyasi ölkələrindən birinə çevirən
amillər hansılar idi? Heç şübhəsiz, bu
sualın yalnız bir cavabı vardır: Heydər Əliyevin
təkcə daxili siyasət məsələlərini deyil,
dünya işlərini mükəmməl bilməsi, zəkası,
uzaqgörənliyi, qətiyyəti müdrikliyi, biliyi,
bacarığı, qətiyyəti. Bu, Heydər
Əliyevin təkcə Azərbaycan xalqı deyil, dünya
siyasəti qarşısında xidmətlərindən biri idi.
Heydər Əliyevin böyük dövlət xadimi kimi qətiyyəti
özünü "Əsrin müqaviləsi"
imzalandıqdan sonra baş verən dövlət
çevrilişi cəhdlərinin qarşısının
alınmasında özünü aydın şəkildə
göstərdi. 1994-cü ilin oktyabrında və 1995-ci
ilin martında baş verən dövlət çevrilişləri
cəhdləri məhz Heydər Əliyevin yenilməz qətiyyəti,
siyasi bacarığı ilə iflasa uğradıldı.
Azərbaycan xalqı qanuni hakimiyyəti
müdafiə etdi. Çevriliş cəhdlərinin
qarşısının alınmasının Azərbaycan
üçün tarixi bir əhəmiyyəti oldu.Heydər Əliyev
göstərdi ki, Azərbaycan dövlət çevrilişləri
üçün sınaq meydanı deyildir, Azərbaycanda
güclü dövlət vardır. Çevriliş
cəhdlərinin darmadağın edilməsi digər bir
mühüm məsələnin həllinə də kömək
etdi. Məlum olduğu kimi, Azərbaycanda
siyasi sabitlik və sabaha ümidlər olmadığından
xarici ölkələr və donor təşkilatlar Azərbaycana
borc vermirdilər. Dövlət büdcəsində
isə vəsait yox idi. Dövlət
çevrilişləri cəhdlərinin qarşısı
alındıqdan sonra xarici sərmayədarlar üçün
əlverişli imkanlar yarandı. Azərbaycana
investisiya axını başladı. Yeni
neft strategiyası ölkənin inkişafı, güclü
dövlət qurulması, Azərbaycan xalqının daha
yaxşı yaşayışını təmin etmək
üçün açar oldu. İslahatlara
başlanıldı. Özəlləşdirilmə
həyata keçirildi. Azad bazar
iqtisadiyyatına keçildi. Sosializmin
qalıqları dağıdıldı. Ölkənin
demokratikləşdirilməsi istiqamətində islahatlar
aparıldı. Çoxpartiyalı sistemin əsasları
möhkəmləndirildi. Vətəndaş
cəmiyyəti, hüquqi dövlət quruculuğu sahəsində
ciddi tədbirlər həyata keçirildi. Ən başlıcası, Heydər Əliyev Azərbaycanda
təməlləri möhkəm olan müasir, güclü
dövlətçilik ənənəsinin, dərin dövlətin
əsasını qoydu. Bu, tarixi bir xidmət
idi.
Region geosiyasətinin dəyişməsinə
təsir edən dövlət xadimi
Heydər Əliyev hakimiyyətə gələrkən
ölkənin xarici siyasəti böhran içində idi. Diplomatiya
xalqın və dövlətin qarşısında duran əsas
xarici siyasət vəzifələrini yerinə yetirə bilmir,
dövlət quruculuğu və xalqın təhlükəsiz
yaşayışını təmin etmək üçün
əlverişli beynəlxalq şərait yarada bilmir, ölkəni
problemlərə salırdı. Xarici siyasət
dövləti dalana sürükləyən bir istiqamətli xətt
üzrə və hissiyatlarla həyata keçirilirdi. Azərbaycan xalqının və dövlətinin
maraqlarına cavab verməyən belə xarici siyasət xəttindən
imtina edən Heydər Əliyev
tarazlaşdırılmış xarici siyasət xəttini
dövlətin beynəlxalq fəaliyyətinə gətirdi.
Tarazlaşdırılmış xarici siyasət
dövlətin başlıca xarici siyasət məqsədlərinin
həyata keçirilməsi üçün bir vasitə oldu.
Azərbaycanın mehriban qonşuları, ticarət
ortaqları, strateji tərəfdaşları və strateji
müttəfiqləri müəyyənləşdirildi. Azərbaycan İran və Rusiya ilə mehriban
qonşuluq münasibətləri qurmaq üçün
addımlar atdı. Türkiyə və
Gürcüstan ilə strateji müttəfiqlik xətti
seçildi. Azərbaycan Avropa ailəsinin
bərabərhüquqlu üzvünə çevrildi. Ölkənin beynəlxalq nüfuzu artdı. Heydər Əliyevin fəaliyyətinin bir sıra nəticələri
oldu.
Haradan haraya gəldik?
Heydər Əliyev Azərbaycan dövlətini
dağılmaqdan, xalqını parçalanmaqdan xilas etdi. İctimai-siyasi
sahədə-ötən illər ərzində Azərbaycan
xaosdan, anarxiyadan təbii sabitliyə, dağılmaqda olan
dövlətdən güclü dövlətin qurulmasına gəldi.
Ölkə xaosdan, anarxiyadan qurtuldu. Sabitlik yaratdı. İslahatlar
aparıldı. Davamlı, sabit
inkişafın təməlləri qoyuldu. Ənənəsi
olan müasir, modern dövlətin qurulması
üçün ciddi addımlar atıldı. Ölkə vətəndaş
qarşıdurmasından milli birliyə, vətəndaş
sülhünə gəldi. Ölkədə
demokratikləşdirmə istiqamətində islahatlar
genişləndirildi.
İqtisadi
sahədə-fərdi təşəbbüsü və
bacarığı boğan sosialist təsərrüfatın
sisteminin qalıqlarından imtina edilərək azad bazar
iqtisadiyyatına keçildi. Bərabər
imkanların yaradılması istiqamətində islahatlar həyata
keçirildi.
Hərbi sahədə - ayrı-ayrı silahlı dəstələr
tərksilah edilərək ölkəni xarici təcavüzdən
qorumaq, işğal altında olan əraziləri azad etmək
qüdrətində olan ordu yaradıldı.
Mənəvi-psixoloji sahədə - xalqda milli ruh,
dövlətçilik, vətənpərvərlik hissi
gücləndirildi. Azərbaycan xalqına layiq yeni bir Azərbaycan
yarandı. Azərbaycan modernləşmə
üçün hazırlandı.
Modernləşən Azərbaycanın
qurulmasına doğru. "Azərbaycan
möcüzəsi"
Heydər Əliyevdən sonra hakimiyyətə gələn
Prezident İlham Əliyevin hakimiyyəti isə Azərbaycan
tarixində modernləşmə, müasirləşmə ilə
səciyyələnir. Tarixin təcrübəsi göstərir ki, hər
hansı bir ölkənin çoxlu maliyyə vəsaitləri
və təbii sərvətləri ola bilər.
Lakin əgər hakimiyyət həmin təbii sərvətləri
milli sərvətə çevirmirsə, zəmanəsinin yeni
texnologiyalarını tətbiq etmirsə, insanlar əməyi,
zəhməti yadırğayırlarsa, ölkə inkişaf
etmiş dövlətlərdən geri qalır, çox vaxt da
rəqabətə tab gətirmir və tarix səhnəsindən
silinir. Buna dair çoxlu nümunələr
gətirmək olar. Məhz Prezident
İlham Əliyev Azərbaycanın sənayecə inkişaf
etmiş ölkələr səviyyəsinə çatmaq
strategiyasını müəyyənləşdirərək həyata
keçirməyə başladı. Azərbaycan
gözlərimizin önündə müasirləşən
bir ölkəyə çevrildi. Azərbaycanı
satış bazarına çevirmək istəyən bəzi
ölkələr özləri Azərbaycanda istehsal olunan məhsullar
üçün satış bazarına çevrildilər.
Sovet dövrü başa çatdıqdan sonra
yaranmış boşluqda Azərbaycan xalqının əməyi
yadırğamasının qarşısı alındı.
Ölkə tikinti-quruculuq meydanına
çevrildi. İlham Əliyev Azərbaycan
xalqının minilliklər tarixində qurucu Prezident
adını qazandı. O, xalqın milli birliyini möhkəmləndirdi.
Ona səs verənin də, verməyənin də,
bütün Azərbaycan vətəndaşlarının,
hamının Prezidenti oldu. Azərbaycan ərazilərinin
bir hissəsinin Ermənistan silahlı qüvvələrinin
işğalı altında olmasına, qaçqın və məcburi
köçkünlər olmasına baxmayaraq, ölkədə
tikinti-quruculuq işləri genişləndirildi. Böyük bir inkişaf dövrü başladı.
Bu, dünya tarixində nadir rast gəlinən bir proses olub
"Azərbaycan möcüzəsi" idi.
Azərbaycan
borc alan ölkədən borc verən,
kapital ixrac edən ölkəyə çevrildi.
Müstəqilliyin
ilk illərində enerji təchizatı sarıdan problemlərlə
üzləşən Azərbaycan enerji təhlükəsizliyini
nəinki təmin etdi, eyni zamanda "qoca dünyanın" -
Avropanın, "yeni dünyanın" - ABŞ-ın,
bütövlükdə dünyanın enerji təhlükəsizliyində
mühüm rol oynamağa başladı. Bakı -Tbilisi -Ceyhan
neft, Bakı -Tbilisi -Ərzurum qaz kəmərləri təkcə
iqtisadi deyil, siyasi, strateji əhəmiyyət daşıyaraq
Azərbaycanın müstəqilliyinin beynəlxalq təminatlarına
çevrildilər. Bu kəmərlər
Avrasiyanın geosiyasətini dəyişdirdilər.
Ölkənin paytaxt şəhərinin sakinlərinin
ekoloji cəhətdən təmiz su ilə təmin edilməsin
istiqamətində ciddi addımlar atıldı. Oğuz-Qəbələ-Bakı
su kəməri çəkildi.
Azərbaycanda sosial dövlət quruldu. Həyata
keçirilən bütün tədbirlərin hamısı
xalqın daha yaxşı yaşamasına yönəldi.
Bakı -
Tbilisi - Qars dəmiryol xəttinin tikintisinin uğurla başa
çatması ilə Azərbaycan dünyanın nəqliyyat
qovşağı olan bir ölkəyə çeviləcəkdir.
Təkcə yüklərin həmin yol ilə
daşınmasından dövlət büdcəsinə təqribən
50 milyon dollardan artıq vəsait daxil olacaqdır.
Heç şübhəsiz, bütün bunlar
özbaşına qurulmadı. Axı, Azərbaycanın
coğrafiyası elə 90-cı illərin əvvəllərindəki
kimi idi. Dəyişilməmişdi. Bəs nədən Azərbaycan belə bir inkişaf
səviyyəsinə gəldi? Bu, geniş
və dərin araşdırma tələb edən bir
problemdir. İlk növbədə göz
önünə yenə də liderlik və idarəçilik
amili gəlir. Azərbaycan Prezidentinin
yüksək bacarığı və idarəçilik
qabiliyyəti, dünya işlərini dərindən bilməsi
bu inkişafın başlıca amillərindən biridir.
Onun siyasətinin bütün ruhu hər şey
Azərbaycan dövləti və xalqı
üçündür.
İnkişafdan doğan problemlər
Heç şübhəsiz, Azərbaycan problemlərsiz də
deyildir. Bu problemlər böhrandan, geriləmələrdən
deyil, ölkənin inkişafından doğan problemlərdir.
Elə sahələr vardır ki, onlar ölkənin
sürətli inkişafından geri qalır. İnsanlar daha yaxşı yaşamağı
arzulayırlar. Belə bir istəyə
yalnız sevinmək lazımdır.
Ölkə və xalq tərəqqi etmək istəyirsə,
təkamül yolunu tutmalıdır. İnqilablar faciələrə,
əksinqilaba, qana, kin-küdurətə gətirir. Cəmiyyəti parçalayır.
Azərbaycan xalqının düşməni
varlılıq, zənginlik və varlılar deyil, yoxsulluq
olmalıdır. Ölkədə insanın yaxşı
yaşaması, imkanlarının artması, varlıların
çox olması yalnız faydalıdır. Biz zənginlərimizin kasıblara deyil,
kasıblarımızın zənginə çevrilməsinə
çalışmalıyıq. Azərbaycan
kasıblar, yoxsullar deyil, zənginlər ölkəsinə
çevrilməlidir. Bunun yolu isə
inqilabda deyil, təkamüldə, islahatlardadır.
Azərbaycanın bir böyük problemi var. O da, Ermənistanın
təcavüzü nəticəsində yaranmış
Dağlıq Qarabağ münaqişəsidir. Deməli,
bütün xalqımız həmin münaqişənin həllində,
ümummilli məsələlərdə bir olmalıdır.
Düşməni sevindirən, onun maraqlarına
uyğun olan hərəkətlər etməməli,
qarışıqlığa yol verməməlidir.
İbrət dərsləri
Dövlət müstəqilliyimizin bərpasından
ötən 20 ilin təcrübəsi bir sıra ibrət dərsləri
almağa imkan verir. Hər şeydən əvvəl, hakimiyyətə
küçədən gəlmək fəlakətlidir, ölkənin
inkişafını geri atır. Xalq
dövlətinin idarə olunmasını kimə etibar etdiyini
bilməlidir. Xalq daim öz dövlətinin
yanında olmalıdır. Hakimiyyət
daxilində ixtilaflara yol vermək, anarxiya, xaos ağır nəticələrə
gətirər. Xalq arasında ümummilli məsələlərdə
birlik olmalıdır. Ölkəni xaricilər
üçün sınaq meydanına çevirməyə qətiyyən
yol vermək olmaz. Xalq əgər tərəqqi
etmək istəyirsə, dövləti güclü
olmalıdır.
Heydər Əliyev yolunun Azərbaycanda alternativi yoxdur. Azərbaycanın
tərəqqisi həmin yol ilə bağlıdır. Heydər Əliyev yolunun əksinə olan yol Azərbaycanı
dağıtmaq, milli dövləti, dövlətçiliyi məhv
etmək, ölkəni parçalamaq, yadellilərin
tapdağına çevirmək, xalqı bir-birinə qənim
kəsmək, vətəndaş müharibəsinə
sürükləmək, onu rəzil günə salmaq yoludur.
Belə bir antimilli yola Azərbaycanda kimsənin
müraciət edəcəyi, xalqın həmin yolu qəbul edəcəyi
xəyaldan başqa bir şey deyildir. Heydər
Əliyevin əsasını qoyduğu siyasi xətdən kənara
çıxılması Azərbaycanda böyük fəlakətlərə
gətirər. Bu, həm də qonşular
üçün arzuolunmayan proseslərin başlanması olar.
Deməli, Azərbaycan xalqı və dövləti
mövcud olduqca Heydər Əliyev dövlətçilik irsinə
də daim müraciət ediləcək, ondan istifadə
olunacaqdır.
Musa QASIMLI,
Milli Məclisin deputatı,
tarix elmləri doktoru, professor
Xalq qəzeti.-
2011.- 8 may.- S. 9.