Heydər Əliyev
Azərbaycan təhsilinin misilsiz hamisi idi
Bu yaxınlarda əcnəbi televiziyaların
birində dünyanın müxtəlif din təmsilçilərinin
iştirak etdiyi elmi-kütləvi proqramda çox maraqlı
bir ifadə səsləndirildi: "Bütün dinlər elmi,
təhsili təbliğ edir, İslam dini isə elmin mənimsənilməsini
insanın inkişafı üçün zəruri, həyat əhəmiyyətli
məsələ kimi qarşıya qoyur".
Çıxış edən alimin həmin fikri məni nə
qədər məmnun etmişdisə, ondan sonra səslənən
məntiq bir o qədər sevindirdi: "Misir, Türkiyə,
Qazaxıstan və Azərbaycan kimi İslam ölkələrində
bütün dinlərin təmsilçiləri bərabər
hüquqlu şəkildə yaşadığına görə
bu ölkələrdə elmin inkişafı daha sürətlə
gedir".
Məhz həmin ifadəni eşidəndən sonra həmkarlarımla söhbət zamanı ulu öndər Heydər Əliyevin yaratdığı siyasi kursda tolerantlığa böyük önəm verilməsinin səbəbi haqqında mülahizələr səsləndirildi. Sonra bu mülahizələr tələbə auditoriyalarına sirayət etdi: Heydər Əliyev milli dövlətçiliyi möhkəmləndirmək, xalqın daha firavan sabahını təmin etmək məqsədiylə ölkə əhalisinin yüksək səviyyəli biliyə, intellektual səviyyəyə malik olmasına çalışırdı.
Bu istəyin həyata keçirilməsi üçün isə yollar çox idi. Təhsil müəssisələrinin maddi-texniki bazasının möhkəmləndirilməsi, müəllimlərin sosial problemlərinin yüksək səviyyədə həll olunması, yeni dərslik siyasətinin hansısa ideologiyadan uzaq, milli və bəşəri dəyərlər əsasında formalaşdırılması, beynəlxalq təhsil ictimaiyyətinin öncül təcrübələrinin Azərbaycana gətirilməsi, informasiya-kommunikasiya texnologiyalarının gəncliyin bütün təbəqələri və zümrələri tərəfindən mənimsənilməsi, beynəlxalq aləmə çıxışın təşkil olunması və sairə. Bütün bunlar bilavasitə təhsil sistemi ilə bağlı, dövlətin təhsil siyasəti çərçivəsində reallaşdırılan məsələlər idi. Ancaq Heydər Əliyev dühası Azərbaycan təhsilinin və elminin inkişafı üçün bütün vasitələri məqbul sayır, bu sahədə səmərə verəcək istənilən addımın atılması üçün heç nəyi əsirgəmirdi.
Bəzi siyasətçilərin "biz sərhədləri bağlayaraq Azərbaycanı inkişaf etdirəcəyik" - tezisini məqbul saymayan ulu öndər "Azərbaycanın sərhədləri ölkəmizə xoş məramla gələn bütün insanların üzünə açıq olmalıdır ki, biz öz inkişafımızı təmin edə bilək" - çağırışını səsləndirirdi. Nəticədə dünyanın aparıcı ölkələrinin nüfuzlu alimləri, məşhur təhsil müəssisələri ölkəmizə üz tutdu və bu tendensiya milli təhsilimizin inkişafına kifayət qədər töhfələr vermiş oldu. Heydər Əliyev özündən əvvəlki siyasətçilərin "türkün türkdən başqa dostu yoxdur" - tezisini həddən artıq zərərli bir məntiq kimi qiymətləndirərək dünyanın bütün aparıcı dövlətlərinin və inkişaf etmiş xalqlarının Azərbaycanın dostu olduğunu elan etdi. Nəticədə bu gün dünyanın 100-dən artıq ölkəsi ilə imzaladığımız saysız-hesabsız sənədlər arasında elm, təhsil və mədəniyyət sahələrinə aid çoxsaylı saziş, protokol, müqavilə vardır. Dünyanın əksər ölkələrini təmsil edən təhsil mütəxəssislərinin Azərbaycana gəlməsi və ya bizim pedaqoji sahə əməkdaşlarının xarici ölkələrdə dövri olaraq təcrübə mübadiləsi keçməsi son nəticədə Azərbaycan təhsilinin sürətli inkişafına zəmin yaradır. Bu gün beynəlxalq aləmdə mövcud olan elə bir mütərəqqi konvensiya yoxdur ki, Azərbaycan ona qoşulmamış olsun. Azərbaycan təhsilində tətbiq olunan Boloniya sistemi ölkəmizin Avropaya inteqrasiyasını sürətləndirən məqamlardan biridir.
Heydər Əliyev təkcə ölkəmizin dövlət müstəqilliyini bərpa etməsindən sonrakı dövrdə deyil, hələ müstəqillikdən 20-25 il əvvəl də Azərbaycan təhsilinin sabahı üçün çox möhtəşəm layihələr həyata keçirirdi. Sanki ulu öndər hələ 60-70-ci illərdə Azərbaycanın bir zaman dövlət müstəqilliyi qazanacağını bilirdi. O, həm Dövlət Təhlükəsizliyi Komitəsində çalışdığı illərdə, həm də ölkəyə rəhbərlik etdiyi dövrdə milli kadrların yetişdirilməsini, yerli mütəxəssislərin irəli çəkilməsini bir nömrəli məsələ kimi qarşıya qoyur və istənilən təzyiqdən, təhdiddən çəkinməyərək öz arzularını reallaşdırırdı. Ulu öndərin 2001-ci il, yeni əsr və üçüncü minillik münastbətilə Azərbaycan xalqına ünvanladığı "Azərbaycan XXI əsrin və üçüncü minilliyin ayrıcında" adlı tarixi müraciətində qeyd edilirdi ki, Azərbaycan xalqının intellektual və yaradıcı imkanları ötən əsrdə, başa çatmaqda olan minillikdə dünya mədəniyyətinə bir çox maddi və mənəvi sərvətlər bəxş etməsi üçün zəmin yaratdı". Çəkinmədən və səmimiyyətlə qeyd edə bilərik ki, ötən əsrdə gedən həmin prosesin ən apogey nöqtəsi məhz Heydər Əliyevin ölkəmizə rəhbərlik etdiyi dövrə təsadüf edirdi. Sovet Azərbaycanının ən inkişaf etmiş dövrü məhz 70-80-ci illər idi. Ulu öndər həmin dövrü xarakterizə edərək yazırdı: "Azərbaycanın Sovet dövründə inkişafının ən bariz nəticəsi odur ki, həmin dövrdə yaranmış iqtisadi, elmi-texniki və mədəni potensial respublikamızın tam müstəqil dövlət kimi fəaliyyət göstərməsi üçün möhkəm zəmin yaratmışdır". AMEA Tarix İnstitutunun direktoru Yaqub Mahmudovun fikrincə isə həmin zəminin yaradılmasında ən böyük xidmətləri olmuş şəxs məhz ulu öndər Heydər Əliyevin özü idi.
Bəzi
konkret tarixi faktlara diqqət yetirək. 1970-80-ci illərdə
respublikanın ali məktəblərində 100-dən
artıq yeni kafedra, 40-dan çox yeni fakültələr
açılmış, 100-ə qədər yeni ixtisas üzrə
ali təhsilli mütəxəssislərin
hazırlığına başlanmışdı. Heydər Əliyevin
ölkəyə birinci dəfə rəhbərlik etdiyi
dövrdə respublikamızda 6 yeni ali məktəb
yaradılmışdı ki, həmin təhsil müəssisələri
indi müstəqil Azərbaycanın gələcəyini təmin
edəcək yüksək səviyyəli mütəxəssislər
hazırlanması işini uğurla davam etdirirlər. Rus Dili və
Ədəbiyyatı İnstitutu, Xarici Dillər İnstitutu,
Xankəndi Pedaqoji İnstitutu, İnşaat Mühəndisləri
İnstitutu, Gəncə Texnologiya İnstitutu və Naxçıvan
Pedaqoji İnstitutu ilə yanaşı 12 texnikum da məhz
1970-82-ci illərdə gənclərin ixtiyarına
verilmişdi. Heydər Əliyev daim cəmiyyət həyatının
bütün sahələrində haqqın, ədalətin bərqərar
olmasına, dövlətin imkanlarından bütün
insanların bərabər şəkildə istifadə etməsinə
çalışmışdır. Həmin yanaşmanın nəticəsi
idi ki, 1969-82-ci illərdə Azərbaycandan SSRİ-nin və
digər ölkələrin ali məktəblərinə
göndərilən tələbələrin ümumi
sayının 70 faizini fəhlə və kəndli ailələrində
böyümüş gənclər təşkil edirdi. Daha
maraqlı məqam isə ondan ibarətdir ki, bu gün
dünyada gedən qloballaşma prosesinin tərkib hissəsi
olaraq gender siyasətinə çox böyük önəm
verilir. Heydər Əliyev hələ 70-ci illərdə həmin
məsələni diqqət mərkəzində
saxlamış, respublikadan kənarda təhsil almaq
üçün göndərilən tələbələr
arasında qızların 50 faiz təşkil etməsinə
nail olmuşdu.
Bugünkü
müstəqil Azərbaycanın qüdrətləndirilməsində
iştirak edən və keçmiş SSRİ məkanında
formalaşmış Azərbaycan diasporunun aparıcı
qüvvəsinə çevrilən çoxminli ziyalılar ordusu
bilavasitə Heydər Əliyevin siyasi uzaqgörənliyi nəticəsində
ərsəyə gəlmişdi. 1980-ci ildə SSRİ-nin 49
şəhərinin 170 ali məktəbində 244 ixtisas üzrə
3500 nəfərdən çox azərbaycanlı tələbə
və 100 nəfərdən çox aspirant təhsil
alırdı. Həmin illərdə təkcə Moskvanın
42 ali məktəbində 136 ixtisas üzrə 800,
Leninqradın 25 ali məktəbində 348 azərbaycanlı gənc
oxuyurdu. Ulu öndər hər il başqa şəhərlərə
göndərilən gənclərlə şəxsən
görüşür, onların Azərbaycan üçün
yüksək ixtisaslı kadr kimi yetişməsinin əhəmiyyəti
barədə söz açırdı. Budur, həmin səmərəni,
əhəmiyyəti müstəqil Azərbaycan dövləti
artıq 20 ilə yaxındır ki, yüksək səviyyədə
görür.
Heydər
Əliyevin təhsilə qayğısı barədə
söz açarkən bir xüsusi məqamı da yada salmaq zərurəti
yaranır. Belə ki, 70-ci illərin sonlarında SSRİ orden
və medalları ilə təltif olunan maarif işçilərinin
sayı 8718 nəfərə çatmışdı.
Üç nəfər müəllim Sosialist Əməyi Qəhrəmanı,
817 nəfər isə əməkdar müəllim adına
layiq görülmüşdü. Bu qəbildən olan faktlar
onlarla, yüzlərlədir. Ancaq ulu öndərin 1993-cü
ilin yayında siyasi hakimiyyətə qayıtmasından sonra
onun təhsilə göstərdiyi qayğının
miqyasını ifadə edəcək faktlar və rəqəmlər
daha çoxdur. Çünki Heydər Əliyev SSRİ
dövründə Azərbaycan təhsilinin inkişafı
üçün istənilən addımı atarkən
mütləq Moskva ilə razılaşmalı olurdu.
Doğrudur, ulu öndər öz qarşısına
qoyduğu bütün məqsədlərə
çatırdı. Ancaq bu, həm çox vaxt, həm də
zəhmət tələb edirdi. Ancaq Azərbaycan dövlət
müstəqilliyi qazanandan sonra ali məktəblərə
universitet adının verilməsi, universitetlərin maliyyə
muxtariyyətinin təsdiq olunması, institut və
akademiyaların yubileyinin keçirilməsi, təhsil müəssisələrinin
maddi-texniki bazasının möhkəmləndirilməsi,
müəllimlərin sosial-rifah halının
yaxşılaşdırılması, pedaqoji işçilərin
fəxri adlara və dövlət təltiflərinə layiq
görülməsi, tələbə və aspirantların təqaüdlərinin
artırılması və bu qəbildən olan digər
addımların atılması zamanı Azərbaycan dövləti
və ölkə rəhbərliyi tamamilə sərbəst
idi. Ona görə də təhsil ictimaiyyətinin
bütün məsələləri məhz məktəbi və
müəllimi maraqlandıran səviyyədə həll
edilir. Yeri gəlmişkən, bu gün bizim
çalışdığımız Azərbaycan Müəllimlər
İnstitutu da məhz ulu öndər Heydər Əliyevin sərəncamı
ilə yaradılmışdır. Hazırda ölkənin əksər
bölgələrində filialları fəaliyyət göstərən
bu ali təhsil ocağı orta məktəblərimiz
üçün yüksək səviyyəli pedaqoji kadrlar
hazırlanması vəzifəsini uğurla həyata
keçirir. Professor Aqiyə xanım
Naxçıvanlının rəhbərlik etdiyi bu təhsil
müəssisəsi həm dövlətin, həm də Təhsil
Nazirliyinin qarşıya qoyduğu bütün vəzifələri
məhz günün tələbləri səviyyəsində
icra edir. Təsadüfi deyil ki, təhsil naziri cənab Misir Mərdanov
bir neçə dəfə bizim ali məktəb haqqında
söz açarkən təqdiredici fikirlər söyləmişdir.
Biz Azərbaycan təhsilinə ulu öndər Heydər Əliyevin qayğısı barədə söz açarkən o böyük dövlət xadiminin siyasi kursunu uğurla davam etdirən Prezident İlham Əliyevin reallaşdırdığı proqram və layihələri də mütləq yada salmalıyıq. Bu zaman iki mühüm faktı dilə gətirmək kifayətdir. Belə ki, bu gün Azərbaycanın dövlət büdcəsindən ən çox vəsait ayrılan birinci sahə ordu quruculuğu, ikinci sahə isə təhsil sistemidir. Digər fakt isə ondan ibarətdir ki, 2003-cü ilin oktyabrından sonra Azərbaycanda bütün sahələr Prezident tərəfindən təsdiq edilmiş xüsusi Dövlət Proqramları vasitəsiylə inkişaf etdirilir. Prezident İlham Əliyevin təsdiq etdiyi ən çox dövlət proqramları da məhz təhsil sistemi barədədir. Belə ki, cənab dövlət başçısı 2003-cü ildən bəri Azərbaycanın təhsil sisteminin müasir dünya standartları səviyyəsinə qaldırılması üçün 16 Dövlət Proqramı imzalayıb. Bu faktın özü Azərbaycan dövlətinin qeyd olunan sahəyə ayırdığı diqqətin göstəricisidir.
Ulu öndərin özü və siyasi kursunun davamçısı olan Prezident İlham Əliyev kimi Heydər Əliyev Fondu da Azəərbaycan təhsilinin, elminin və mədəniyyətinin möhtəşəm hamisi kimi çıxış edir. Təsadüfi deyil ki, son 6 ildə ölkədə böyük məktəb tikintisi ilə nəticələnən "Yeniləşən Azərbaycana yeni məktəb" - layihəsinin təşəbbüskarı da Heydər Əliyev Fondunun prezidenti, YUNESKO-nun və İSESKO-nun xoşməramlı səfiri, Milli Məclisin deputatı Mehriban xanım Əliyevadır. Mehriban Əliyevanın uşaq və gənclərlə bağlı reallaşdırdığı çoxsaylı layihələr nəinki ölkəmizdə və regionda, eləcə də bütün dünyada maraqla qarşılanır, yüksək qiymətləndirilir.
Bir sözlə, bu gün Azərbaycan təhsilini Heydər Əliyev siyasəti, Heydər Əliyevin qurduğu dövlət və ulu öndərin adını daşıyan fond inkişaf etdirir. Bu tendensiya hələ yüz illər davam edəcəkdir. Çünki Heydər Əliyev siyasi irsi əbədidir, daimidir, ölməzdir.
Tovuz
EMİNLİ,
Azərbaycan
Müəllimlər İnstitutu
Zaqatala
Filialının direktoru
Xalq qəzeti.- 2011.- 8 may.- S. 12.