Dünya elmşünaslığına
Azərbaycan elminin töhfəsi
Azərbaycan elmin inkişafına görə İslam dünyasında öncül
mövqelərdən birini tutsa
da, onun inkişaf qanunauyğunluqları, sosial funksiyaları, daha optimal təşkilatlanması
haqqında tədqiqat işləri çox azdır. Sovet
dövründə respublikamızın kifayət qədər
formalaşmış elmi-təşkilati strukturları olmuşdur və onların əksəriyyəti indi
də davam etməkdədir.
Bununla
belə, elmi-tədqiqat işlərinin daha
səmərəli olması, ölkəmizin
real ehtiyaclarına uyğunlaşdırılması və onların
optimal dəyərləndirilməsi
üçün elmin
özünün elmi əsaslarla
öyrənilməsi və bu məqsədlə ilkin sosioloji tədqiqatlar aparılması ən aktual
vəzifələrdən biri kimi qalmaqdadır.
Fəlsəfə
elmləri doktoru, AMEA-nın müxbir üzvü, professor Səlahəddin
Xəlilovun "Elmşünaslığa giriş"
kitabı bu sahədə ilk mühüm addımlardan biridir. Əsərin
həm nəzəri, həm də praktik əhəmiyyəti
vardır. Belə ki, kitabda, bir tərəfdən, elm ümumi
nəzəri müstəvidə təhlil edilir və onun
optimal modelləşdirilməsi ilə əlaqədar nəzəri
mülahizələr irəli sürülür, digər tərəfdən
də, beynəlxalq miqyasda müxtəlif qabaqcıl ölkələrin
praktikası əsasında ümumiləşdirmələr
aparılır, ölkəmizin spesifikasını nəzərə
almaqla konkret tövsiyələr verilir.
Elmin
inkişaf qanunauyğunluqlarının
araşdırılması onun daxili hərəkətverici
qüvvələrinin necə bir təkamül yolu
keçdiyini təsəvvür etməyə imkan yaradır. Müasir
mərhələdə elm və ictimai həyat arasında əlaqələrin
daha məqsədyönlü şəkildə qurulması və
tənzimlənməsi, habelə elmi-tədqiqat işlərinin
stimullaşdırılması, elmin humanitar aspektlərinin nəzərə
alınması çox vacibdir. Ona görə də müəllif
bütün bu məsələlər barədə mövcud ədəbiyyatın
qısa icmalını verməklə yanaşı, öz
şəxsi tədqiqatlarının nəticələrini də
təqdim edir.
Kitabda
elmlərin təsnifatına dair irəli sürülən
fıkirlər, habelə YUNESKO-nun nomenklaturasında öz əksini
tapmış bir sıra ixtisasların müasir dövrdə kəsb
etdiyi yeni məna ilə bağlı verilən tənqidi təhlil
də xüsusi əhəmiyyətə malikdir. Belə ki, Ali
Attestasiya Komissiyasının istinad etdiyi təsnifat sisteminin
vaxtaşırı olaraq təkmilləşdirilməsinə də
ehtiyac yaranır. Bu baxımdan, dünya praktikasında
yayılmış bəzi təsnifatların kitaba əlavə
edilməsi də təqdirəlayiqdir.
Məlum
olduğu kimi, elm insanın şəxsi mənəvi həyatında
bilavasitə iştirak etməsə də, onun ictimai həyatını
şərtləndirən ən mühüm hadisələrdən
biridir. Elmi fəaliyyətin kimlərinsə fərdi
intellektual maraqlarını ödəmək üçün əlavə
məşğuliyyətdən yüksək dərəcədə
təşkılatlanmış sosial sistemə çevrilməsi
uzun sürən tarixi bir prosesdir.
Müasir
dövrdə elm demək olar ki, bütün digər fəaliyyət
sahələri üçün də zəruri bir vasitəyə
çevrilmişdir və bu baxımdan onun təsir dairəsi
çox genişdir. Bununla belə, təsir sferasının
genişliyinə baxmayaraq, elmin özü məxsusi bir fəaliyyət
sahəsi kimi lokal səciyyə daşıyır və daha
böyük miqyaslı ictimai proseslərlə müqayisədə
təkcə kiçik bir sosial qrupu, bilavasitə elmi
yaradıcılıqla məşğul olan insanları əhatə
edir. Amma elm adamlarının optimal təşkılatlanması
üçün bu xüsusi fəaliyyətin xarakterinə
uyğun olan spesifik təşkilati formalar
tapılmalıdır. Bunun üçün isə əvvəlcə
elmi fəaliyyətin təbiətini, özünəməxsus
cəhətlərini nəzərə almaq tələb olunur. Başqa
sözlə desək, həm elmi
yaradıcılığın, həm bu yaradıcı fəaliyyətin
məhsulu olan yeni elmi biliklərin, həm də elmi fəaliyyətə
cəlb olunmuş adamların sosial strukturunun elmin öz
metodları ilə öyrənilməsinə böyük
ehtiyac vardır.
Kitab
məhz bu ehtiyacı ödəmək məqsədinə xidmət
edir. Burada elmşünaslığın müstəqil bir fənn
kimi formalaşması tarixi izlənir, onun predmeti və məzmununun
təkamül yolu nəzərdən keçirilir. Elm
haqqında elmin təməlinin qoyulması və bu sahədəki
ilk tədqiqatların əsas istiqamətləri
araşdırılır, ilk mənbələr və
onların müəllifləri haqqında geniş məlumat
verilir. Yeni nəşrdə Qərb alimlərinin bu sahədəki
başlıca əsərlərinin və keçmiş Sovet
İttifaqında aparılan tədqiqatların qısa məzmunu
şərh edilir.
İndiyədək
Azərbaycanda bu sahədə aparılan işlərə də
kitabda münasibət bildirilmiş və müəllif əvvəlki
tədqiqatların nəticələrini də nəzərə
almağa çalışmışdır. Lakin təəssüf
ki, elmşünaslıq məsələləri ölkəmizdə
çox az öyrənilmişdir. 70-80-ci illərdə bu sahədə
ilk addımları məhz bu kitabın müəllifi Səlahəddin
Xəlilov atmışdır. Amma sonrakı illərdə o, tədqiqat
istiqamətini dəyişmiş və indi yenidən bu problemə
müraciət etmişdir. Əlamətdar haldır ki, müəllif
elmşünaslığın əsasını qoyan və
onun müstəqil bir fənn kimi formalaşmasında
böyük rol oynayan Qərb alimlərinin, keçmiş
sovet mütəxəssislərinin əsərləri ilə
yanaşı, öz ilkin tədqiqatlarını və digər
azərbaycanlı alimlərin bu mövzuya dair
araşdırmalarını da nəzərə almaqla, bir
növ milli elmşünaslığın təkamül mənzərəsini
də canlandırmışdır.
Kitabın
ən faydalı cəhətlərindən biri də ondan ibarətdir
ki, burada elmin beynəlxalq miqyasda qəbul olunmuş müxtəlif
təsnifat sistemləri öz əksini tapmışdır. Azərbaycanda
hələ indiyə qədər keçmiş SSRİ-dən
qalmış təsnifat sistemlərindən istifadə olunurdu.
Bu isə böyük sürətlə inkişaf edən və
getdikcə daha çox differensiallaşan elmin ümumi mənzərəsindəki
dəyişilmələri təqib etməkdə çətinlik
törədirdi. Hər bir ölkə özü bu işin
öhdəsindən gələ bilməz. Ona görə də,
mütləq elmin aparıcı qüvvələri sayılan
qabaqcıl ölkələrin iştirakı ilə
hazırlanmış və vaxtaşırı təzələnən
təsnifatlara müraciət edilməsinə ehtiyac yaranır.
Səlahəddin Xəlilovun dünya praktikasında qəbul
olunmuş ən nüfuzlu təsnifat sistemlərini Azərbaycan
dilinə çevirərək elmi ictimaiyyətin istifadəsinə
verməsinin böyük əməli əhəmiyyəti
vardır. Elmi tədqiqat istiqamətlərinin və ixtisas
indekslərinin yenidən formalaşdırılması işində
də bu təsnifatların böyük rolu ola bilər.
Araşdırılan
əsas mövzulardan biri də elmin optimal təşkilati
formaları və idarəçilik üsullarıdır. Müəllif
xarici ölkələrdə elmin idarə olunmasının
tarixən formalaşmış bir sıra mühüm modellərini
nəzərdən keçirir və Azərbaycan elminin yenidən
təşkilatlanması üçün gərəkli məlumatlar
verir. "Yenidən velosiped icad etməmək"
üçün biz bu sahədə də beynəlxalq təcrübəni
öyrənməli və yalnız bundan sonra hər hansı
bir islahatın həyata keçirilməsinə
başlamalıyıq. Bu mənada "Elmşünaslığa
giriş" kitabı elm sahəsində çalışan rəhbər
kadrlar üçün də qiymətli vəsaitdir.
Əsər
elmi-tədqiqat müəssisələri, ali məktəblər,
sahə institutları və elmlə
bağlılığı olan bütün təşkilatların
öz işlərini müasir tələblərlə, elmi
prinsiplər əsasında qurmaları üçün dəyərli
vəsait olmaqla yanaşı, həm də ciddi bir tədqiqat
işidir. Belə ki, bu problemlə uzun illərdən bəri
məşğul olan professor Səlahəddin Xəlilovun
tövsiyələri təkcə Azərbaycan deyil, MDB məkanı
üçün də postsosialist cəmiyyətlərdə
elmin yeri və rolunun müəyyənləşdirilməsində,
elm sahəsində islahatlar aparılmasında qiymətli mənbə
hesab oluna bilər.
Arif MEHDİYEV,
akademik
Xalq qəzeti.- 2011.- 17 may.- S. 4.