Müsəlman
Şərqinin ilk Cümhuriyyəti
1918-ci il mayın 28-də Azərbaycan
xalqını təmsil edən Milli Şura Şərqdə
ilk dəfə olaraq respublika formasında Azərbaycanın
dövlət müstəqilliyini elan etdi. Cümhuriyyətin
yaradılmasına aparan yol necə olub? Cümhuriyyət necə
elan edilib? Buna hansı beynəlxalq amillər təsir edib? Azərbaycan
hökumətinin ölkə daxilində həyata
keçirdiyi tədbirlərin əhəmiyyəti nədən
ibarətdir? Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti dövlətinin
xarici siyasəti necə olub? Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin
fəaliyyətinə necə son qoyulub? Cümhuriyyət
dövrü tariximizdən nələri öyrənməli və
hansı ibrət dərslərini almalıyıq?
Sovet
dövründə Azərbaycan tarixinin barəsində
danışılmayan, üstündən sükutla keçilən,
danışılanda isə kobudcasına təhrif edilən səhifələrindən
biri 1918-1920-ci illər Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti
dövrü olub. Bu tarixə dair arxiv sənədləri daim
qapalı saxlanıldığından tədqiqatçılar
tarixi həqiqətlərin heç də hamısını
bilməyiblər, bilənləri isə ideologiyanın təsiri
altında onu düşünərək təhrif edərək
yazıblar. Lakin Azərbaycanın dövlət müstəqilliyi
bərpa edildikdən sonra yaranmış yeni şəraitdə
"tam məxfi", "məxfi" arxiv fondları
açıldıqda tamamilə başqa bir mənzərə
üzə çıxdı. Cümhuriyyət tarixinə yeni
baxış meydana gəldi.
Cümhuriyyətə aparan yola
qısa bir baxış
Cümhuriyyətin elanı göydəndüşmə olmadı. Məlumdur ki, çarizmin işğalına qədərki müəyyən dövrdə Azərbaycan xalqının zəngin dövlətçilik ənənələri var idi. Lakin 1828-ci ildə Şimali Azərbaycan çar Rusiyası tərəfindən xanlıqlar formasında işğal edildikdən sonra tamamilə yeni bir şərait yarandı. Azərbaycan ərazisi iki yerə bölüşdürüldü. Azərbaycan xalqı işğalla barışmadı. Şimali Azərbaycanda işğala qarşı müqavimət hərəkatı, üsyanlar baş verdi. Amansızlıqla yatırılan üsyanlardan sonra müstəqillik şüurunun, onun daşıyıcılarının məhvinə başlandı. İşğaldan narazı olaraq ona qarşı çıxanları amansız Sibir sürgünləri və həbsxanalar gözləyirdi. Cümhuriyyət elan edilənədək Sibir sürgünündə təxminən 5 min nəfər azərbaycanlı var idi. Çarizm orqanları hakimiyyət əleyhinə olan ən xırda təzahürləri qəddarlıqla məhv edirdi. Aparılan islahatlar başlıca olaraq çarizmin ümumi müstəmləkəçilik mənafelərinə xidmət edirdi.
Azərbaycanda demoqrafik şəraiti dəyişməkdən ötrü qeyri-azərbaycanlılar iri şəhərlərə və müxtəlif yaşayış məntəqlərinə yerləşdirilirdilər. Yadellilərin gəlməsi sadəcə demoqrafik şəraiti dəyişdirmədi. Köçürülənlər yerli əhaliyə məxsus zəngin torpaqlara sahib oldular. Onlar üçün üstün şərait yaradılırdı. Hətta silah gəzdirmələrinə icazə verilirdi. Bütün bunlar təkcə sosial deyil, milli ziddiyyətləri də kəskinləşdirirdi. Sonrakı dövrlərdə baş verən ən böhranlı anlarda məhz köçürülənlər çarizmin müstəmləkəçilik siyasətinin yerlərdə dayaqlarına çevrilirdilər. Azərbaycanın qarşılaşdığı bütün milli və ərazi problemlərinin təməlləri məhz işğaldan sonra çar Rusiyası tərəfindən qoyuldu.
Çarizm özünün ümumi strateji mənafeləri naminə Azərbaycanda işlərin aparılmasına kömək edən yerli etibarlı şəxslərdən ibarət məmurların yaradılmasında maraqlı idi. Bütün bunlar çarizmin müstəmləkəçilik və ruslaşdırma siyasətinə xidmət edirdi. Müasir məktəblər və mədəni-maarif müəssisələri yaradıldı. Ana dilində ilk qəzet buraxıldı. İlk milli teatr yaradıldı. Hansı motivlərdən asılı olmasına baxmayaraq, təhsil və mədəniyyət sahəsində yeridilən siyasət Azərbaycan xalqının maariflənməsinə, dövrün elm və mədəniyyət nailiyyətlərindən xəbər tutmasına imkan verirdi. Maarifçilik xalqda milli hisslərin oyanmasında, milli şüurun inkişafında və nəhayət, milli hərəkatın yaranmasında mühüm rol oynadı. Azərbaycan xalqının millətləşməsində bu amil mühüm rol oynadı. Rusiyada gedən proseslər heç şübhəsiz, Azərbaycana da təsirsiz ötüşmədi. Rusiya tərkibində olan Şimali Azərbaycanda xalqımızın ümmətçilikdən millətçiliyə keçməsi Cənubi Azərbaycana nisbətən daha sürətli oldu. Azərbaycan Rusiya vasitəsilə Avropaya daha çox yaxınlaşdı. Abbasqulu Ağa Bakıxanov, Mirzə Fətəli Axundov, Həsən bəy Zərdabi kimi ziyalılar xalqın maariflənməsində əvəzsiz xidmət göstərdilər. Çarizm dövründə yaradılmış müxtəlif ictimai təşkilatlar, xeyriyyə cəmiyyətləri xalqın problemlərinin həllinə yardım edilməsində, humanitar əsasda birləşməsində müəyyən rol oynayırdı.
1905 -1907-ci illər inqilabı və ondan sonra baş verən proseslər Azərbaycana da yeniliklər gətirdi. Bu dövrdə bütün dünyada gedən ictimai-siyasi hərəkatda iki böyük cərəyan - milli-azadlıq hərəkatı, millətçilik və sosial-demokratiya paralel olaraq gedirdi. Həmin məqsədlərə uyğun olaraq ictimai və siyasi təşkilatlar yaradıldı. Milli-azadlıq hərəkatı son nəticədə imperiyaların dağılmasına, zülm altında inləyən xalqların azad olmasına və müstəqil dövlətlərin yaradılması məqsədini güdürdüsə, sosial-demokratiya daha çox rejimləri dəyişməklə mahiyyətinə görə, imperiyaların qorunub-saxlanılmasına yönəlmişdi. Azərbaycan xalqının istəklərinin ifadəçiləri, milli-azadlıq hərəkatının öndərləri "Difai", "Müsavat", sosial-demokratiyanın təmsilçisi isə "Hümmət" oldu. Müxtəlif cərəyanları təmsil edən partiyaların mövcudluğu Azərbaycan siyasi tarixinin zənginliyini, çoxtərəfliliyini göstərir.
Çarizm Azərbaycanda pantürkçüləri və panislamçıları, müstəqillik tərəfdarlarını amansızlıqla təqib edirdi. Birinci dünya müharibəsi və ya o zaman deyildiyi kimi, Böyük müharibə xalqları özlərini mühafizə etmək və gələcək həyatlarını necə qurmaq barədə düşünməyə vadar edirdi. İri imperiyaların və müstəmləkə zülmü altında inləyən xalqların həyatlarının daha əvvəlki kimi olmayacağı artıq müharibənin əvvəllərindən aydın idi. Heç əbəs deyil ki, müharibənin sonlarında yaranmış gərgin vəziyyətdə Azərbaycanın istiqlalı məsələsində çox az saylı azərbaycanlı ziyalılar-Əlibəy Hüseynzadə, Əhmədbəy Ağayev, Məhəmmədəmin Rəsulzadə, Əlimərdanbəy Topçubaşov və başqaları müstəsna rol oynadılar. Onlar xalqın taleyi ilə bağlı məsələlərdə məsuliyyəti üzərlərinə götürdülər. Azərbaycanın gələcəyini düşünən ziyalılar müxtəlif yollar aramağa başladılar. Onlar daxili amillərlə yanaşı xarici amilə də ümid edirdilər. Xarici amil isə Osmanlı dövləti idi. İstanbul dünya türklüyünün və islamın mərkəzi olduğundan azərbaycanlılar da Osmanlıya nicat yeri kimi baxırdılar. Bu dövrdə azərbaycanlı ziyalıların bir qismi öz ümidlərini türk və müsəlman dünyasının mərkəzi olan Osmanlı Türkiyəsinə bağlayırdı. Belə mövqe müharibə aparan Osmanlının da strateji niyyətlərinə tam uyğun gəlirdi. Bu məqsədlə bir neçə azərbaycanlı hətta Ərzuruma gedərək Ənvər Paşa ilə görüşmüşdü. Onlar azərbaycanlıların çarizmin zülmündən xilas olmalarına kömək göstərilməsini xahiş etmişdilər. Eyni zamanda Osmanlı hökuməti də Qafqaz və Mərkəzi Asiya istiqamətində hərəkət etmək üçün bir etibarlı müttəfiqə, sosial dayağa ehtiyac duyurdu.
1917-ci
ilin fevralında Rusiyada çarizm devrildi. Müvəqqəti
hökumət quruldu. Az sonra bolşeviklərin hakimiyyətə
gəlməsi və ölkənin müharibədən
çıxdığını elan etməsi tamamilə yeni
bir şərait yaratdı. Noyabr ayının əvvəllərində
Bakıda bolşeviklər hakimiyyəti ələ aldılar.
Bundan bir neçə gün sonra Antanta ölkələrinin
yardımı ilə Tiflisdə Transqafqaz
Komissarlığı yaradıldı. Almaniya bloku ölkələri
ilə barışıq imzaladı. Cənubi Qafqazdan
Ümumrusiya Müəssislər Məclisinə seçilən
deputatlar mərkəzdə fəaliyyətə başlaya bilmədiklərindən
və bu orqan bolşeviklər tərəfindən qovulduqdan
sonra onlar 1918-ci il fevralın 23-də Tiflisdə Transqafqaz
Seymini (parlamenti) yaratdılar. Bu parlamentdə Azərbaycan
fraksiyası 44 nəfərdən ibarət idi. Həmin il
aprelin 22-də seym Cənubi Qafqazın müstəqilliyini elan
edərək Zaqafqaziya Demokratik Federativ Respublikasını
yaratdı.
Osmanlı
dövləti Cənubi Qafqaz istiqamətində əlverişli
imkan qazandı. Azərbaycan uğrunda böyük dövlətlərin
mübarizəsi qızışdı. Rus Qafqaz cəbhəsi
dağıldı. Ordu hissələri ilə birlikdə geri
dönən erməni terror dəstələri Cənubi
Qafqazda kütləvi qırğınlar törətdilər.
1918-ci ilin martında azərbaycanlılara qarşı törədilən
soyqırımının başlıca məqsədi istiqlal tərəfdarlarını
məhv etmək, onun sosial dayaqlarını dağıtmaq,
müharibənin son mərhələsində döyüşən
dövlətlərin strategiyasında mühüm yer tutan
Bakı neftinə sahib olmaq, Azərbaycanın Rusiyadan
ayrılmasına imkan verməmək, Osmanlı
hücumlarının qarşısını almaq idi.
Transqafqaz seymi azərbaycanlılara qarşı törədilən
qırğınların qarşısını ala bilmədi.
Daxili ziddiyyətlər ucbatından süqut dövrünə
qədəm qoydu.
Cümhuriyyətin elanı
Daxili
ziddiyyətlər aradan qaldırılmadığından
mayın 27-də Azərbaycan fraksiyası ayrıca iclasına
toplaşaraq müstəqilliyi elan etmək qərarına gəldi.
Fraksiya özünü Azərbaycan Milli Şurası elan etdi.
Azərbaycan xalqının tarixi istəyi yerinə yetirildi.
Bu zaman
Osmanlı ilə Zaqafqaziya arasında Batumda keçirilən
danışıqlarında iştirak edən M. Ə. Rəsulzadə
qiyabi olaraq Milli Şuranın sədri seçildi. Milli
Şuranın mayın 28-də Tiflisdə "Orient" oteldə
keçirilən iclasında Azərbaycanın İstiqlal bəyannaməsi
qəbul edildi. Altı maddədən ibarət olan Bəyannamədə
deyilirdi:
1. Bu
gündən etibarən Azərbaycan xalqı hakimiyyət
hüququna malik olduğu kimi, Cənub-Şərqi
Zaqafqaziyanı əhatə edən Azərbaycan da tam
hüquqlu müstəqil bir dövlətdir.
2.
Müstəqil Azərbaycan dövlətinin idarə forması
Xalq Cümhuriyyətidir.
3. Azərbaycan
Xalq Cümhuriyyəti bütün millətlərlə,
xüsusən qonşu olduğu millətlər və dövlətlərlə
mehriban münasibətlər yaratmaq əzmindədir.
4. Azərbaycan
Xalq Cümhuriyyəti milliyyətindən, məzhəbindən,
sinfindən, silkindən və cinsindən asılı olmayaraq
öz sərhədləri daxilində yaşayan bütün vətəndaşlarına
siyasi hüquqlar və vətəndaşlıq hüququ təmin
edir.
5. Azərbaycan
Xalq Cümhuriyyəti öz ərazisi daxilində yaşayan
bütün millətlərin sərbəst inkişafı
üçün geniş imkanlar yaradır.
6. Müəssislər
Məclisi toplanana qədər Azərbaycanın başında
xalqın seçdiyi Milli Şura və Milli Şura
qarşısında məsuliyyət daşıyan müvəqqəti
hökumət durur.
Azərbaycanın
idarə forması Xalq Cümhuriyyəti idi. Yeni dövlət
bütün qonşularla mehriban münasibətlər qurmaq istəyini
bəyan etdi. Ölkə ərazisində yaşayan
bütün xalqlar bərabər elan edildilər. Onlar
üçün bərabər hüquqlar elan olundu. Azərbaycanın
başında xalqın seçdiyi Milli Şura-Parlament dururdu.
Azərbaycan parlamentli respublika idi.
Əgər
Azərbaycan Rusiya tərəfindən xanlıqlar formasında
işğal edilib imperiyanın tərkibinə
qatılmışdısa, Cümhuriyyətin elan edilməsi ilə
Azərbaycan onun tərkibindən vahid, müstəqil dövlət
kimi çıxdı.
Ərazi
Azərbaycan
Xalq Cümhuriyyətinin ərazisi Cənub-Şərqi
Zaqafqaziyanı əhatə edirdi. Sonralar Paris sülh
konfransına Azərbaycan nümayəndə heyətinin təqdim
etdiyi memorandumda Cümhuriyyətin ərazisi
aşağıdakı kimi göstərilirdi: Bakı
quberniyası (Bakı dairəsi ilə birlikdə Bakı qəzası,
Cavad qəzası, Göyçay qəzası, Şamaxı qəzası,
Quba qəzası, Lənkəran qəzası, Yelizavetpol (Gəncə)
quberniyası (Gəncə qəzası, Cavanşir qəzası,
Nuxa qəzası, Ərəş qəzası, Şuşa qəzası,
Qaryagin (Cəbrayıl) qəzası, Zəngəzur qəzası,
Qazax qəzası (bu ərazinin üçdə birini təşkil
edən dağlıq hissəsi Ermənistanla Azərbaycan
arasında mübahisəli idi); İrəvan quberniyası
(Naxçıvan qəzası, Şərur-Dərələyəz
qəzası, Sürməli qəzası, Yeni Bəyazid qəzası,
Eçmiədzin və Aleksandropol qəzalarının bir hissəsi);
Tiflis quberniyası; Borçalı qəzası, Tiflis və
Sıqnax qəzalarının bir hissəsi); Zaqatala mahalı;
Dağıstan vilayəti (Kürə və Samur nahiyələrini
əhatə edən ərazisinin bir hissəsi, habelə Dərbənd
şəhəri və onun ətrafı da daxil olmaqla Qaytaq -
Tabasaran qəzasının bir hissəsi). Eyni zamanda, AXC Tiflis
quberniyasındakı Axalsıx qəzasının Batum,
xüsusən Kars əyalətlərini də öz ərazisinə
daxil etməyə xüsusi önəm verirdi. Cümhuriyyətin
ərazisi 113,9 min kvadrat kilometr idi. Bunun 97,3 min kvadrat kilometr
mübahisəsiz, 16,6 min kvadrat kilometr mübahisəli idi.
Bu zaman
bütün Cənubi Qafqazda 8 milyon 81 min 668 nəfər əhali
yaşayırdı. Onun 4 milyon 617 min 671 nəfəri Azərbaycanda
idi. Azərbaycan əhalisinin 75,4 faizini və ya 3 milyon 481 min
889 nəfərini azərbaycanlılar təşkil edirdi. Digərləri
müxtəlif dövrlərdə çarizmin
köçürmə siyasəti nəticəsində Azərbaycana
yerləşdirilənlər idi.
Həyata keçirilən tədbirlər
Cümhuriyyətin
elanından sonra milli hökumət yaradıldı. Nazirliklər
quruldu. Azərbaycanda icraedici hakimiyyəti hökumət həyata
keçirirdi. İlk baş nazir Fətəli xan Xoyski oldu.
Hökumətdə birinci, ikinci və üçüncü
kabinetə Fətəli xan Xoyski, dördüncü və
beşinci kabinələrə Nəsib bəy Usubbəyli
başçılıq etdi. Sentyabrın 15-də Qafqaz
İslam Ordusu Bakını azad etdi.
Gəncədə
öz fəaliyyətini dayandırmış Milli Şura
noyabr ayında Bakıda fəaliyyətə başladı.
Milli Şura Azərbaycan parlamentini 120 nəfərdən ibarət
formalaşdırmağı qərara aldı. Azərbaycan
parlamentinin yaradılması haqqında qanun 1918-ci il
noyabrın 19-da qəbul edildi. Parlamentin tərkibinə əhalinin
sayına uyğun olaraq 80 nəfər azərbaycanlı və
digər xalqların nümayəndələri daxil edilməli
idi. 1918-ci il dekabrın 7-də Tağıyevin qız məktəbində
(indiki Əlyazmalar İnstitutunun binasında) Azərbaycan
parlamenti açıldı. Parlamentdə 11 fraksiya fəaliyyət
göstərirdi. Yerlər aşağıdakı kimi
bölüşdürülmüşdü: türk-müsəlman
əhali-80; ermənilər-21; ruslar-10; almanlar-1; yəhudilər-1;
gürcülər-1; polyaklar-1; Bakı həmkarlar
ittifaqı-3; Bakı neft sənayeçiləri Şurası
və Ticarət-Sənaye İttifaqı-2. Lakin Azərbaycanın
müstəqilliyini istəməyən ermənilər və
başqaları parlamentin işində iştirak etmədilər.
Parlamentin sonuncu iclası 1920-ci il aprelin 27-də keçirildi.
Ümumiyyətlə, parlamentin 155 iclası
keçirildi.Parlamentin müzakirəsinə 270-dən
çox qanun layihəsi çıxarıldı. Onlardan 230-u
qəbul edildi. Parlamentin sədri Əlimərdan bəy
Topçubaşov, müavinləri Həsən bəy
Ağayev və Məmmədyusif Cəfərov idi. Azərbaycan
parlamenti milli tolerantlıq baxımından hətta Qərb
ölkələri üçün bir model idi. Dini baxımdan
da bütün digər dövlətlərə nümunə
rolunu oynayırdı.
Himn və
bayraq qəbul edildi. Xüsusi xidmət orqanları
yaradıldı. Sərhəd və Gömrük xidməti
quruldu. Ordu yaradıldı. Türk dili (Azərbaycan dili)
dövlət dili elan edildi. İbtidai və orta məktəblərdə
işlərin ana dilində aparılması haqqında qanun qəbul
edildi. Bakı Dövlət Universiteti yaradıldı. Təhsil
və xalq maarifi, səhiyyə sahəsində tədbirlər
həyata keçirildi. Ölkənin hər yerində müxtəlif
səviyyəli məktəblər açıldı. Dərsliklər
hazırlanmağa başladı. Xaricdən müəllimlər
dəvət edildi. Mədəniyyətə xüsusi diqqət
yetirildi. Teatrlar, kitabxanalar yaradıldı. Ana dilində mətbuat
orqanları quruldu. Milli kadrların hazırlanmasına
xüsusi diqqət yetirildi.100 nəfər azərbaycanlı gəncin
xarici ölkələrdə oxumağa göndərilməsi
barədə qərar qəbul edildi.
Beynəlxalq fəaliyyət və
xarici siyasət
Azərbaycan
Xalq Cümhuriyyəti hökumətinin xarici siyasətinin əsas
məqsədi yeni yaradılmış dövləti
tanıtmaq idi. Buna görə də yeni yaranan hökumət
yarandığı vaxtdan etibarən fəal xarici siyasət
yeritməyə başladı. İlk növbədə
Avropanın bir sıra ölkələrinə yeni bir dövlətin
yaradılması barədə məlumat göndərildi.
Hökumət 1918-ci il iyun ayının 4-də Batumda
Osmanlı ilə dostluq müqaviləsini bağladı.
Dördlər İttifaqı ilə Cənubi Qafqaz
respublikaları arasında keçirilməsi nəzərdə
tutulan İstanbul konfransına Məhəmmədəmin Rəsulzadə
və Aslan Səfikürdskidən ibarət heyət göndərildi.
Avropa ölkələri ilə diplomatik əlaqələri
qurmaqdan ötrü Əlimərdan bəy Topçubaşov səfir
kimi İstanbula göndərilmişdi.
Almaniya və
müttəfiqləri müharibədə məğlub olduqdan
sonra Bakıya ingilis generalı U.Tomson başda olmaqla
noyabrın 17-də müttəfiq qoşunları gəldi. Erməni,
rus milli şuralarının antiazərbaycan fəaliyyətinə
baxmayaraq, Tomson Bakıda vəziyyətlə tanış
olduqdan sonra bildirdi ki, Azərbaycan hökumətinə və
onun baş nazirinə böyük hörmət bəsləyir
və yeni koalisiyalı hökumət yaradılana qədər
onun hökuməti ölkədə yeganə qanuni hökumət
olaraq qalır.
Azərbaycan
hökumətinin ilk addımlarından biri dekabrın 28-də
qalib ölkələrin dövlət və hökumət
başçılarının Paris sülh konfransına
göndəriləcək sülh nümayəndə heyətinin
tərkibini müəyyənləşdirmək oldu. Parlamentin
sədri kimi Topçubaşov başda olmaqla nümayəndə
heyəti İstanbulda bir sıra ölkələrin nümayəndələri
ilə görüşlər keçirdikdən sonra Parisə
getdi. Azərbaycan məsələsi ilk dəfə olaraq
1919-cu il mayın 2-də Dördlər Şurasının
iclasında müzakirə edildi. Azərbaycan nümayəndə
heyəti bir sıra görüşlər keçirdi.
Mayın 23-də İngiltərə nümayəndə heyətinin
üzvü L. Mallet Topçubaşovla görüşdü.
Söhbətdə siyasi, hərbi və iqtisadi vəziyyətlə
bağlı fikir mübadiləsi aparıldı.
Topçubaşov mayın 28-də günün birinci
yarısı ABŞ nümayəndə heyətinin
üzvü H. Morgentau, günün ikinci yarısında isə
prezident V.Vilsonla görüşdü. ABŞ prezidentinə Azərbaycanın
memorandumu təqdim edildi. ABŞ hökuməti Azərbaycanla əməkdaşlıq
etmənin faydalı olacağını qeyd etdi.
1920-ci il
yanvarın 11-də Azərbaycanın dövlət müstəqilliyi
böyük dövlətlər tərəfindən
tanındı. Bu, tarixi hadisə olub, Azərbaycan
xalqının iradəsinə hörmət əlaməti idi.
Azərbaycana yardım göstərilməsi barədə qərarlar
qəbul edildi. Azərbaycan dövləti beynəlxalq
münasibətlər sisteminə daxil olmaq üçün
ilk addımlar atdı.
Xarici
siyasətin mühüm istiqamətlərindən biri qonşu
dövlətlərlə münasibətlər idi. Yenicə
yaradılan Ararat Respublikasının paytaxtı
olmadığından Azərbaycan milli sülhün
yaradılmasını, digər ərazilərə əsassız
iddialar irəli sürməyəcəyi şərti ilə
İrəvanı paytaxt olaraq güzəştə getdi. Lakin
bununla kifayətlənməyən erməni dairələri azərbaycanlılara
qarşı soyqırımları davam etdirdilər və əsassız
ərazi iddialarını genişləndirdilər.
Problemlər və ya niyə məğlubiyyət?
Əlbəttə,
ölkədə yeni dövlət quruculuğu problemlərsiz
də deyildi. Aparılan islahatlar ardıcıl deyildi. Aqrar
islahat həyata keçirilmədi. Cümhuriyyətin sosial
dayaqları zəif idi. Çarizm tərəfindən Azərbaycana
köçürülmüş bir sıra xalqlar dövlət
müstəqilliyini tanımır, onu Rusiyanın tərkib hissəsi
hesab edirdilər. Erməni təcavüzü dövləti zəiflədirdi.
Erməni terrorunun, ərazilərin işğalının və
kütləvi soyqırımların dayandırılması
başlıca problemlərdən idi. Beynəlxalq şərait
də müstəqil Azərbaycan üçün əlverişsiz
idi.
Azərbaycan
Xalq Cümhuriyyəti 1920-ci il aprelin 27-də bolşevik
Rusiyasının istilasına uğradı. Cümhuriyyət
daxili deyil, xarici amillər səbəbindən məğlub
oldu. Müstəqil Azərbaycan dövlətinin
mövcudluğu üçün əlverişli beynəlxalq
şərait yox idi. Osmanlı dövləti Cümhuriyyətin
yaradılmasında mühüm xarici amil rolunu
oynamışdı. Azərbaycan xalqı respublika qurmuşdu.
Məğlubiyyətə beynəlxalq amillər mənfi təsir
etdi. Rusiya bir neçə il əvvəl Bakını itirməklə
böyük dövlət statusunu da itirmişdi. Bu mövqeyi bərpa
etməkdən ötrü Rusiya yenidən Azərbaycanı
işğal etdi.
Cümhuriyyətin beynəlxalq əhəmiyyəti
Cümhuriyyətin
yaradılması və fəaliyyəti əhəmiyyətinə
görə Azərbaycan sərhədlərini aşaraq daha
geniş bir anlam daşıyırdı. Azərbaycan Xalq
Cümhuriyyəti bütün müsəlman Şərqinin
Dan Ulduzu oldu. Müsəlman dünyasına Respublika məfhumunu
və məfkurəsini Azərbaycan xalqı gətirdi. Bu
gün Şərqdə müstəmləkəçiliyin və
müstəmləkə zülmü altında inləyən
xalqların olmaması, eyni zamanda, Cümhuriyyətin təsiridir.
Azərbaycan xalqı müstəmləkə zülmü
altında inləyən xalqlara xilas yolunu göstərdi.
Onların ürəyində ümid çırağı
yandırdı. Heç əbəs deyil ki, Cümhuriyyət
yaradıldıqdan sonra Sibir sürgünündə azərbaycanlılarla
yanaşı zülm çəkən yüzlərlə ərəb,
fars, əfqan və başqa xalqların nümayəndəsi
Azərbaycanın vətəndaşı olmaqdan ötrü
müraciət etmişdilər.
İbrət dərsləri
hansılardır?
Cümhuriyyət tarixinin öyrənilməsi bəzi ibrət dərslərini almağa imkan verir. Bundan ötrü ilk növbədə həmin dövrdə buraxılan səhvləri bilmək və onlardan müvafiq nəticələr çıxarmaq gərəkdir. Dövlətin yaradılmasını liberal dəyərlərlə elan etmək olar, amma daxili və xarici təzyiqlərin daim olduğu və olacağı bir şəraitdə liberalizmlə qorumaq mümkün deyildir. Bunun üçün çoxlu amillərin məcmusu tələb olunur. Xalq öz dövlətinin mühafizəsinə, güclənməsinə və tərəqqisinə çalışmalıdır. Xalq öz milli dövlətini qorumalıdır. Onun maraqlarını hər şeydən uca tutmalıdır. Hakimiyyət qanadları arasında sıx birlik olmalıdır. Dünyanın hansı ölkəsində yaşamasından, hansı siyasi təşkilata mənsubluğundan asılı olmayaraq, hər bir azərbaycanlı daim Azərbaycanın maraqlarını uca tutmalı, ümumi məqsədlərə xidmət etməlidir. Xaricdə yaşayan soydaşlarımız yalnız Azərbaycanın yanında olduqda böyük, güclü və qüdrətlidirlər. Milli tarixə və keçmişə daim hörmətlə yanaşılmalıdır. Cümhuriyyətin süqutundan sonra siyasi və dövlət xadimlərinin bir qismi xarici ölkələrə mühacirət etməyə məcbur oldu. Bir qismi isə erməni və bolşevik terrorunun qurbanı oldu. 20-30-cu illərdə milli düşüncəli ziyalılar repressiya edildilər. Amma sovet repressiya aparatı istiqlal fikrini məhv edə bilmədi. 70-80-ci illərdə ziyalılar Heydər Əliyevin qayğısı ilə əhatə olundular. Müstəqil dövlət üçün lazım olan təməllər məhz bu illərdə düşünülmüş şəkildə hazırlandı. Nəhayət, milli bayrağımız ilk dəfə olaraq rəsmi şəkildə Naxçıvanda qaldırıldı. 1991-ci il oktyabrın 18-də Azərbaycanın dövlət müstəqilliyi bərpa edildi. Azərbaycan Respublikası Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin varisi oldu.
***
Heç
kəsə sirr deyildir ki, sovet dövründə Cümhuriyyətin
dövlət səviyyəsində bayram ediləcəyi xəyallara
belə gəlmirdi. Amma ölkəmizdə milli tariximizə,
milli-mənəvi dəyərlərimizin
qorunub-saxlanılmasına və inkişafına dövlət
səviyyəsində xüsusi diqqət yetirilir. 1998-ci ildə
ümummilli lider, Prezident Heydər Əliyevin
imzaladığı Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin 80
illiyinin qeyd edilməsi barədə sərəncamından
sonra bu sahədə xeyli işlər görüldü. Cümhuriyyət
dövrü tarixinin sistemli araşdırılmasına
başlanılması məhz ulu öndərimiz Heydər Əliyevin
adı ilə bağlıdır. Parlament iclaslarının
stenoqramları nəşr edildi. Kitab və monoqrafiyalar
çapdan çıxdı.
Və nəhayət,
bu gün ölkəmizdə milli tariximizə, mədəniyyətimizə
xüsusi qayğı göstərilir. Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti cənab İlham Əliyevin sərəncamı
ilə ölkəmizin paytaxtında Cümhuriyyət xadimlərimizin
şərəfinə abidə ucaldılıb. Onların xatirəsi
əbədiləşdirilir. Cümhuriyyətimizin 93 illiyi ilə
bağlı geniş tədbirlər həyata keçirilir.
Musa QASIMLI,
Milli Məclisin deputatı,
tarix elmləri doktoru,
professor
Xalq qəzeti.- 2011.- 26 may.- S. 3.