Dağlıq
Qarabağ münaqişəsi beynəlxalq hüquq prinsipləri
əsasında həll edilməlidir
Azərbaycan Respublikası
Konstitusiyasının 11-ci maddəsinin I hissəsində
göstərilir ki, dövlətimizin ərazisi vahiddir,
toxunulmazdır və bölünməzdir. Həmin maddənin
II hissəsində daha sonra göstərilir ki, Azərbaycan
Respublikasının daxili suları, Xəzər dənizinin
(gölünün) Azərbaycana mənsub olan bölməsi,
ölkənin hava məkanı ölkə ərazisinin tərkib
hissəsidir.
Qeyd edilən maddənin III hissəsinə əsasən Azərbaycan Respublikasının ərazisi özgəninkiləşdirilə bilməz. Azərbaycan Respublikası öz ərazisinin heç bir hissəsini heç bir şəkildə kimsəyə vermir; yalnız Azərbaycan Respublikası Milli Məclisinin qərarı ilə Azərbaycanın bütün əhalisi arasında referendum keçirmək yolu ilə Azərbaycan xalqının iradəsi əsasında dövlət sərhədləri dəyişdirilə bilər.
Birləşmiş Millətlər Təşkilatının Nizamnaməsinin 2-ci maddəsinin 4-cü hissəsinə əsasən, bütün üzv dövlətlər öz beynəlxalq münasibətlərində, hər hansı bir dövlətin ərazi bütövlüyünə və siyasi müstəqilliyinə qarşı və yaxud Birləşmiş Millətlər Təşkilatının məqsədləri ilə bir araya sığmayan hər hansı bir şəkildə güclə hədələməkdən və gücün tətbiqindən çəkinirlər. Beləliklə, dövlətlərin ərazi bütövlüyünün toxunulmazlığı prinsipi beynəlxalq hüququn bir prinsipi kimi qəbul edilmişdir. Ümummilli lider Heydər Əliyev haqlı olaraq demişdir: "Hər bir ölkənin ərazi bütövlüyü, sərhədlərinin pozulmazlığı Birləşmiş Millətlər Təşkilatının sənədlərində təsbit edilmiş beynəlxalq hüququn sarsılmaz prinsipidir".
Hazırda erməni təcavüzü nəticəsində respublikamızın torpaqlarının 20 faizi işğal olunmuş, 900 yaşayış məntəqəsi zəbt edilmişdir. 4366 sosial obyekt, 690 məktəb, 280 uşaq bağçası, 862 klub, 932 kitabxana, 1831 kino qurğusu, 855 məktəbəqədər müəssisə, 656 poliklinika, ambulatoriya, aptek və digər tibb müəssisəsi, xalqın ibadət yeri olan 10 məscid dağıdılmışdır. Ermənistandan qovulmuş soydaşlarımızın 380 kəndi ələ keçirilmiş və bütün var-dövləti orada qalmışdır. Respublikamıza təxminən 50 milyard ABŞ dollarından artıq ziyan dəymişdir.
Bir sıra kütləvi informasiya vasitələrinin verdiyi məlumata görə, Kəlbəcərdə olan qızıl yataqlarının Ermənistan Respublikası tərəfindən qanunsuz emal edilməsini, işğal olunmuş ərazilərdə kütləvi yanğınlar törədilməsini nəzərə alsaq, Azərbaycana dəymiş 50 milyard ziyan ilbəil deyil, aybaay deyil, günbəgün artır.
Azərbaycan xalqının əzəli torpaqlarının Ermənistan tərəfindən işğalının əsası, əslində, 19-cu əsrin əvvəllərində qoyulmuşdur. Ümummilli lider Heydər Əliyevin imzaladığı "Azərbaycanlıların soyqırımı haqqında" 26 mart 1998-ci il tarixli Fərmanda deyildiyi kimi, 1813-cü və 1828-ci illərdə imzalanan Gülüstan və Türkmənçay müqavilələri Azərbaycan xalqının parçalanmasının, tarixi torpaqlarımızın bölünməsinin əsasını qoydu. Azərbaycan xalqının bu milli faciəsinin davamı kimi onun torpaqlarının zəbti başlandı. Qısa bir müddətdə bu siyasət gerçəkləşdirilərək, ermənilərin kütləvi surətdə Azərbaycan torpaqlarına köçürülməsi həyata keçirildi.
Sovetlər dönəmində, xüsusilə, ötən əsrin 50-60-cı illərində Azərbaycanın ayrılmaz təkib hissəsi olan Dağlıq Qarabağ Muxtar Vilayətinin Ermənistan Respublikasına birləşməsi haqqında Ermənistan rəhbərliyi tərəfindən vaxtaşırı təşəbbüs edilmiş, lakin bu həyasızlığın qarşısı həmin vaxtlar alınmışdır.
Ümummilli lider Heydər Əliyev 14 iyul 1969-cu ildə Azərbaycan KP Mərkəzi Komitəsinin birinci katibi vəzifəsinə seçildikdən sonra Dağlıq Qarabağ Muxtar Vilayətinin Ermənistana birləşdirilməsi barədə edilən cəhdlərin qarşısının alınmasında xüsusi prinsipiallıq göstərmişdir. Bu haqda ulu öndərin aşağıdakı fikirləri xüsusilə maraqlıdır: "1969-cu ildən Azərbaycana rəhbərlik etmişəm. O zaman da bu məsələlər qaldırılıbdır. 1977-ci ildə SSRİ Konstitusiyası qəbul olunarkən layihəni hazırlamaq üçün komissiya təşkil edilmişdi. Komissiyaya o vaxtkı Kommunist Partiyasının Baş katibi Brejnev rəhbərlik edirdi. Müttəfiq respublikaların nümayəndələri, o cümlədən mən də bu komissiyanın üzvü idim. Komissiya layihə hazırladığı dövrdə, təxminən, bir il müddətində həddindən artıq təkliflər gəlmişdi ki, Dağlıq Qarabağ ayrılıb Ermənistana verilməlidir. Hətta, bir-iki dəfə bu məsələnin komissiyada baxılmasına cəhd olmuşdu. Ümummilli lider Heydər Əliyev bu məsələləri xatırlayaraq demişdi: "Məni düzgün başa düşün, olan şeyi deyirəm. Mən o vaxt bunların qarşısını aldım. Amma, qarşısını almaq da çətin idi. İradəmlə və Azərbaycan xalqının milli mənafelərini canımla, qanımla müdafiə edərək qarşısını aldım".
Ümummilli lider Heydər Əliyev ölkə rəhbərliyində, keçmiş Sov. İKP MK-nın Siyasi Bürosunun üzvü, keçmiş SSRİ Nazirlər Soveti Sədrinin birinci müavini vəzifəsində işlədiyi müddətdə erməni şovinistlərinin Dağlıq Qarabağ Muxtar Vilayətinin Ermənistan Respublikasına birləşdirilməsi haqqında cəhdlərin qarşısı qətiyyətlə alınırdı. Lakin keçmiş Sovet İttifaqında "yenidənqurma"nın müəllifi hesab edilən M.Qorbaçovun məkrli niyyəti ilə təzyiqlərə məruz qalan ümummilli lider Heydər Əliyev 22 oktyabr 1987-ci ildə "səhhətinə görə" keçmiş Sov. İKP MK Siyasi Büro üzvlüyündən və keçmiş SSRİ Nazirlər Soveti Sədrinin birinci müavini vəzifələrindən istefa verməyə məcbur oldu. Bundan sonra ermənilər və onların havadarlarının əl-qolu açılır. M.Qorbaçovun özünə iqtisadi məsələlər üzrə müşavir seçdiyi akademik Aqambekyan 1987-ci ilin sonunda Fransanın nüfuzlu "Humaniti" qəzetində Dağlıq Qarabağ Muxtar Vilayətinin Azərbaycandan alınıb, Ermənistana birləşdirilməsi barədə bəyanatla çıxış edir və 1988-ci ilin fevralında məlum Dağlıq Qarabağ hadisələri başlayır.
Ümummilli lider Heydər Əliyev keçmiş Sov. İKP
MK-nın 1989-cu ilin aprel ayının 25-də
keçirilmiş Plenumunda Sov. İKP MK tərkibindən
çıxarıldıqdan sonra ermənilər və
onların havadarları, xüsusilə əl-qol
açırlar, artıq bu zaman məlum Dağlıq
Qarabağ hadisələri intensiv surətdə genişlənir
və dərinləşir. Həmin plenumda
ümummilli lider Heydər Əliyev Dağlıq Qarabağla
bağlı ona qarşı sürülmüş əsassız
ittihamları rədd edərək, kəskin
çıxış edir. Lakin təəssüflər
olsun ki, həmin çıxışın respublika mətbuatında
dərc olunmasına ölkənin o zamankı rəhbərliyi
imkan vermir, başqa sözlə, bu çıxış
ölkə ictimaiyyətindən gizlədildi.
Akademik
Aqambekyan və digər erməni ideoloqları Dağlıq
Qarabağ Muxtar Vilayətinin Azərbaycandan alınıb Ermənistana
birləşdirilməsini, bir qayda olaraq, Dağlıq
Qarabağın inkişafına Azərbaycanın lazımi
qayğı göstərməməsi, bu bölgənin Azərbaycanın
tərkibində, digər bölgələrə nisbətən,
iqtisadi cəhətdən geridə qalması, əhalinin
yaşayış səviyyəsinin aşağı olması
ilə əsaslandırmağa çalışırdılar.
Əslində isə bu belə deyildi. Bu sahədəki vəziyyəti
bilmək üçün "Kommunist" qəzetinin 11 mart
1988-ci il tarixli nömrəsində dərc
olunmuş Azərbaycan Respublikasının sosial
inkişafının müqayisəli göstəriciləri
barədə statistik məlumatlara müraciət edək.
Əgər keçmiş Azərbaycan SSR-də əhalinin hər
10 min nəfərinə 93,5 nəfər orta tibb
işçisi düşürdüsə, bu rəqəm
Dağlıq Qarabağda 122,7 nəfər, SSRİ-də isə
114,7 nəfər idi. Deməli, bu sahədə
DQMV-də vəziyyət, hətta keçmiş SSRİ
göstəricisindən yüksək idi.
Həmin
məlumatlara görə, 1 sakin hesabı ilə mənzil fondu
keçmiş Azərbaycan SSR-də 10,9 kv.m olduğu halda, bu
rəqəm DQVM-də 14,6 kv.m, keçmiş SSRİ-də isə
14,9 kv.m idi. Sosial inkişafın müqayisəli göstrəricilərinə
əsasən, birinci növbədə məşğul olan
şagirdlərin sayına görə keçmiş Azərbaycan
SSR-də əhalinin ümumi sayına nisbətdə 74,3 faiz təşkil
etdiyi halda, bu rəqəm DQMV-də 92,5 faiz, keçmiş
SSRİ-də 78,2 faiz təşkil edirdi. Göründüyü
kimi, DQMV-də əhalinin rifahı heç də Aqambekyan kimi
üzdəniraq erməni ideoloqlarının qələmə
verməyə çalışdıqları kimi deyil, əksinə,
Azərbaycan SSR-də olan səviyyədən, bir sıra
hallarda isə, hətta, keçmiş SSRİ-dən yüksək
idi.
Ümummilli lider Heydər Əliyevin 15 iyun 1993-cü ildə
hakimiyyətə qayıdışından sonra bütün fəaliyyəti
boyu qondarma Dağlıq Qarabağ məsələsinin
sülh yolu ilə, beynəlxalq hüquq normalarına uyğun
ədalətli həllinə
çalışmışdır. Lakin heç kəsdən
gizli deyildir ki, dünyada ikili standartlar mövcuddur.
Müstəqil dövlətimizin Konstitusiyasının
7-ci maddəsinin I hissəsinə əsasən Azərbaycan
demokratik, hüquqi, dünyəvi dövlətdir. Konstitusiyaya əsasən
Azərbaycan Respublikası dünyəvi dövlətdir, lakin
dünyanın bir sıra xristian dövlətlərinin nəzərində
Azərbaycan Respublikası İslam dövləti kimi səciyyələndirilir.
Əgər belə olmasaydı, dünyanın
191 ölkəsinin daxil olduğu Birləşmiş Millətlər
Təşkilatı (bundan sonra - BMT) Təhlükəsizlik
Şurasının qətnamələri çoxdan icra
olunmuş olardı. BMT-nin Təhlükəsizlik
Şurası Dağlıq Qarabağla bağlı 30 aprel
1993-cü il tarixdə 822 nömrəli, 29
iyul 1993-cü ildə 853 nömrəli, 14 oktyabr 1993-cü ildə
874 nömrəli və 11 noyabr 1993-cü ildə 880 nömrəli
qətnamələr qəbul etmişdir. Həmin
sənədlərin mətnlərinin öyrənilməsi göstərir
ki, BMT Təhlükəsizlik Şurası, əslində,
Dağlıq Qarabağın və ona bitişik bir sıra
rayonların Ermənistan tərəfindən
işğalını tanımışdır. BMT-nin Təhlükəsizlik
Şurasının 30 aprel 1993-cü il tarixdə 822 nömrəli
qətnaməsinin 1-ci bəndində göstərilir ki, atəşin
biryolluq dayandırılması məqsədilə
bütün hərbi əməliyyatların və düşmənçilik
hərəkətlərinin dərhal
dayandırılmasını, eləcə də bütün
işğalçı qüvvələrin Kəlbəcər
rayonundan və Azərbaycanın son vaxtlar işğal
edilmiş başqa rayonlarından dərhal
çıxarılması tələb olunur. BMT Təhlükəsizlik
Şurasının 29 iyul 1993-cü il tarixli 853 nömrəli
qətnaməsinin 3-cü bəndində göstərilir ki, bu
qurum bütün hərbi əməliyyatların təxirə
salınmadan dayandırılmasını və münaqişədə
iştirak edən işğalçı qüvvələrin
Azərbaycan Respublikasının Ağdam rayonundan və bu
yaxınlarda işğal olunmuş bütün digər
rayonlardan dərhal, tamamilə və qeyd-şərtsiz
çıxarılmasını tələb edir.
Həmin
qətnamənin 9-cu bəndinə əsasən isə Ermənistan
Respublikası hökumətini Azərbaycan
Respublikasının Dağlıq Qarabağ bölgəsi ermənilərinin
822 (1993) nömrəli qətnamənin müddəalarına əməl
etməsi və ATƏT-in Minsk qrupunun təkliflərini həmin
tərəfin qəbul etməsi məqsədilə öz təsirini
göstərməyi davam etdirməyə təkidlə
çağırır. BMT Təhlükəsizlik
Şurasının 14 otkyabr 1993-cü il tarixli 874 nömrəli
qətnaməsinin 3-cü bəndinə əsasən, Təhlükəsizlik
Şurasının 822 (1993) və 853 (1993) nömrəli qətnamələrin
həyata keçirilməsinə dair təxirəsalınmaz tədbirlərin
yeniləşdirilməsi tədbirlərini
alqışlamasına, tərəflərin buna diqqət yetirməsini
tövsiyə etməsinə və tərəfləri həmin
cədvəli qəbul etməyə çağırmasına
baxmayaraq, BMT kimi mötəbər beynəlxalq təşkilatın
bu qətnamələri bu günə kimi icra edilməmişdir.
Nəhayət,
BMT Təhlükəsizlik Şurasının 11 noyabr
1993-cü il tarixli 884 nömrəli qətnaməsinin
4-cü bəndində Təhlükəsizlik Şurası 822
(1993), 853 (1993), (S/26522, əlavə) saylı qətnamələrinin
yerinə yetirilməsini, hərbi əməliyyatların və
düşmənçilik aktlarının dərhal və ləngidilmədən
dayandırılmasını, Azərbaycan Respublikasının
işğal olunmuş rayonlarından qəsbkar qüvvələrin
çıxarılmasını maraqlı tərəflərdən
tələb edir. Burada haqlı sual meydana
çıxır. Əgər BMT-nin Təhlükəsizlik
Şurası kimi mötəbər təşkilatın qətnamələri
indiyə kimi icra edilmirsə, onda bu qərarlar kimin
üçün və nəyə görə qəbul edilib?!
Bütün bunlar dünyada hələ də
beynəlxalq səviyyədə müxtəlif məsələlərin,
o cümlədən ərazi münaqişələrinin həllində
ikili standartların mövcud olmasını bir daha təsdiq
edir.
Ümummilli lider Heydər Əliyev 15 iyun 1993-cü ildə
ölkə rəhbərliyinə qayıdışından
sonra xaricə bütün səfərlərində Qarabağ
həqiqətlərinə bütün dünya ictimaiyyətinə
olduğu kimi çatdırmaq üçün var qüvvəsi
ilə çalışmışdır. Ümummilli lider bu səfərlərdə
istər dövlət başçıları ilə, istərsə
də həmin ölkələrdə olan Azərbaycan diasporunun
nümayəndələri ilə, iş adamları ilə,
qeyri-hökumət təşkilatlarının nümayəndələri
ilə görüşlərdə, bir sözlə,
bütün auditoriyalarda xəritə ilə əyani surətdə
Dağlıq Qarabağın Azərbaycan Respublikasının
ayrılmaz tərkib hissəsi olması fikrini əsaslandırmış
və buna da nail olmuşdur.
Təsadüfi
deyildir ki, BMT Baş Məclisinin 6 sentyabr 2006-cı il tarixli "Azərbaycanın işğal
olunmuş ərazilərində vəziyyət" adlı qətnaməsində
Azərbaycanın işğal edilmiş ərazilərində
baş verən yanğınlardan və onun vurduğu
böyük ekoloji ziyandan ciddi narhatlığı
vurğulanmışdır. Ermənistan
artıq iqtisadi müstəvidə uduzduğu kimi, siyasi
müstəvidə də uduzduğunu başa
düşür. Bu ölkənin Bakı-Tbilisi-Ceyhan,
Bakı-Tbilisi-Ərzurum kimi beynəlxalq layihələrdən
kənarda qalması, Qars-Axalkalaki-Tbilisi-Bakı dəmir yolunun
çəkilməsi ilə beynəlxalq aləmdən təcrid
olunması Azərbaycanın iqtisadi sahədə
qazandığı uğurların nəticəsidir.. Ermənistan - Azərbaycan, Dağlıq
Qarabağ münaqişəsinin həlli məsələsinin
BMT-nin Baş Məclisinin sesssiyasına çıxarılması,
BMT, AŞ, AB, İKT kimi beynəlxalq təşkilatların Azərbaycanın
ərazi bütövlüyünü tanıması isə
ölkəmizin siyasi-diplomatik uğurlarından xəbər
verir.
Ölkə başçısı İlham Əliyev
çıxışlarında dəfələrlə bəyan
etmişdir ki, Dağlıq Qarabağ münaqişəsi
yalnız və yalnız Azərbaycanın ərazilərinin
bütövlüyü çərçivəsində həll
edilə bilər. Ermənistan - Azərbaycan, Dağlıq Qarabağ
münaqişəsinin Azərbaycan Respublikasının
suverenliyinə və ərazi bütövlüyünə riayət
edilməsi əsasında diplomatik vasitələrlə həlli
Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyevin xarici siyasətinin əsas
prioriteti olaraq qalır.
Ulu öndər Heydər Əliyev demişdir: "İnanıram ki, mənim axıra çatdıra bilmədiyim taleyüklü məsələləri, planları, işləri sizin köməyiniz və dəstəyinizlə İlham Əliyev başa çatdıra biləcək. Mən ona özüm qədər inanıram və gələcəyinə ümidlər bəsləyirəm".
Ümummilli lider Heydər Əliyevin müdrik, uzaqgörən və çevik daxili və xarici siyasətini özünün siyasi kursu elan etmiş, Heydər Əliyev idarəçilik məktəbinin layiqli davamçısı İlham Əliyevin titanik fəaliyyəti nəticəsində qondarma Dağlıq Qarabağ problemi beynəlxalq hüquq normalarına uyğun olaraq yaxın vaxtlarda öz ədalətli həllini tapacaqdır. Əgər bu mümkün olmasa, Ali Baş Komandan kimi, Prezident İlham Əliyevin göstərişi ilə Azərbaycan xalqı, onun Silahlı Qüvvələri işğal olunmuş və Azərbaycanın ayrılmaz tərkib hissəsi olan Dağlıq Qarabağı silah gücünə də azad edəcəkdir. Bu Azərbaycan xalqının təbii, ayrılmaz və konstitusiya hüququdur.
Azərbaycan Respublikasının Prezidenti İlham Əliyevin sədrliyi ilə Nazirlər Kabinetinin 2011-ci ilin doqquz ayının sosial-iqtisadi inkişafının yekunlarına həsr olunmuş iclasında giriş nitqində demişdir: "Sadəcə demək istəyirəm ki, Azərbaycanın prinsipial mövqeyi var, bu mövqe həm tarixi həqiqətə, həm beynəlxalq hüquq normalarına əsaslanır. Biz bu mövqedən kənara bir addım atmayacağıq. Azərbaycanın ərazi bütövlüyü danışıqlar mövzusu deyil, olmayıb və olmayacaqdır. Çalışacağıq ki, bütün imkanlardan istifadə edib ərazi bütövlüyümüzü bərpa edək".
Bu yaxınlarda Azərbaycan Respublikasının BMT-nin Təhlükəsizlik Şurasının qeyri-daimi üzvliyinə seçilməsi nəinki ölkəmizin hər bir vətəndaşında, eyni zamanda, yaşadığı ölkədən asılı olmayaraq, hər bir azərbaycanlıda böyük qürur hissi doğurmaqla, qondarma Dağlıq Qarabağ probleminin sülh yolu ilə, beynəlxalq hüquq normalarına uyğun ədalətli həllinə inamımızı daha da artırır.
İlham ABBASOV,
Ədliyyə Nazirliyi Ədliyyə Akademiyasının
prorektoru, hüquq elmləri üzrə fəlsəfə
doktoru, baş ədliyyə müşaviri, prokurorluğun fəxri
işçisi
Xalq qəzeti.- 2011.- 30 noyabr.- S. 4.