"Ana torpağa bağlı
sənətkar"
"Elm
və təhsil" nəşriyyatı görkəmli ədəbiyyatşünas
alim Əhəd Hüseynovun "Mir Cəlalın bədii nəsri"
kitabını çapdan buraxmışdır. Əhəd
Hüseynov keçən əsrin 50-60-cı illər ədəbi
tənqidinin ən nüfuzlu simalarından biri olmuşdur. O, ədəbi
tənqidlə bərabər, ədəbiyyat tarixçisi kimi
də məhsuldar fəaliyyət göstərmişdir. Onun
araşdırmalarında iki görkəmli nasirin
yaradıcılığı daha çox diqqət mərkəzinə
çəkilmişdir: Cəlil Məmmədquluzadə və
Mir Cəlal Paşayev.
Kitaba
görkəmli alimin Mir Cəlalın bədii nəsri ilə
bağlı məqalələri toplanmışdır. Bu məqalələrdə
Mir Cəlalın hekayə və roman
yaradıcılığına müxtəlif rakurslardan
yanaşılaraq onların sənətkarlıq məziyyətləri
aşkara çıxarılmışdır.
Azərbaycan
xalqının yaddaşında Mir Cəlal görkəmli
nasir, ədəbiyyatşünas alim, pedaqoq, əvəzedilməz
şəxsiyyət kimi unudulmaz bir yer tutur. Ə.Hüseynov
kimi taleyinə Mir Cəlalın tələbəsi olmaq, onun
mühazirələrini dinləmək nəsibi düşən
insanların təsəvvüründə həqiqi müəllim
obrazı haqqında onunla bağlı olan çox aydın qənaətlər
hasil olur. Belə insanlar üçün artıq "həqiqi
müəllim necə olmalıdır?" sualına cavab
axtarmağa ehtiyac qalmır.
Tələbəsi,
aspirantı, iş yoldaşı - həmkarı olub onunla
sıx ünsiyyətdə olan adamlar isə şəxsiyyət
bütövlüyünün, ən yüksək insani keyfiyyətlərin
simvolu olan Mir Cəlalın obrazını da yaddaşlarına
həkk etmişlər. Bu mənada professor H.Ənvəroğlunun
dəqiq ifadə etdiyi bir fikrə tam şərik olmaq
lazım gəlir: "Yazıçı-vətəndaş
Mir Cəlal tanrısından güc alan, mənəvi təmkini
uca tutan Batin sima, XX əsr ictimai-tarixi gerçəklər
dönəmində ilkinliyini və özəlliyini qoruyub
saxlayan fövqəlinsan idi" ("Xalq qəzeti", 22
fevral 2008-ci il).
Əhəd
Hüseynov Mir Cəlal haqqında ilk məqaləsini
1956-cı ildə nəşr etdirmişdir. Bu illərdə
Mir Cəlal iyirmi beş ildən artıq yaradıcılıq
yolu keçmişdi, ədəbi mühitdə görkəmli
hekayəçi və romançı kimi məşhur idi. Bu
zaman Ə.Hüseynov ədəbi tənqidə gələn gənc
və istedadlı mütəxəssis kimi tanınmağa
başlamışdı. O, ilk tənqidi məqalələrini
daha çox bədii yaradıcılığa yeni başlayan
gənclərin əsərlərinə həsr edirdi. Onun
yazılarında diqqət çəkən əsas cəhətlərdən
biri ədəbi prosesi varislik əlaqələri kontekstində
təhlilə cəlb etmək, gənclərin
yaradıcılığını ənənəyə
novator münasibət zəminində qiymətləndirmək
bacarığı idi.
1956-1968-ci
illər arasında Ə.Hüseynov Mir Cəlalın
yaradıcılığı haqqında doqquz məqalə
yazmışdır. Bu məqalələrdə görkəmli
sənətkarın nəsri, xüsusən hekayələri əhatəli
bədii təhlil süzgəcindən keçirilmişdir.
Heç şübhəsiz, Mir Cəlalın
yaradıcılığına bu davamlı maraq, ilk növbədə
sənətkarın bədii nəsr tariximizdəki
mövqeyini müəyyənləşdirmək məqsədi
daşıyırdı. Ə.Hüseynov Mir Cəlalı
çağdaş Azərbaycan nəsrinin ən istedadlı
nümayəndələrindən biri kimi dəyərləndirir,
onun yaradıcılığında klassik nəsr ənənələrimizə
novator münasibətin xarakterini üzə
çıxarıb ümumiləşdirməyə
üstünlük verirdi. Tarixi ədəbi proses kontekstində
bu cür ümumiləşdirmə eyni zamanda Mir Cəlal
yaradıcılığının ideya-estetik xüsusiyyətlərini
öyrənmək təcrübəsinin əsasını
qoyurdu.
Qeyd
etmək lazımdır ki, Mir Cəlalın
sağlığında, yaradıcılığının
çiçəkləndiyi bir dövrdə
yazılmış bu məqalələr görkəmli ədibin
əsərlərinin öyrənilməsi ənənələrinin
ideya-estetik əsaslarını müəyyənləşdirmək
baxımından öz elmi dəyərini bu gün də
saxlamaqdadır. Ə.Hüseynov Mir Cəlal yaradıcılığının
əsas ideya istiqamətini bu cür qiymətləndirir:
"Ana torpağa, onun gözəl, məğrur, sadə
insanlarına dərin və tükənməz məhəbbət,
bu insanların taleyi ilə üzvi bağlılıq Mir Cəlal
nəsrinə daxili hərarət verən, onu qanadlandıran əsas
amillərdir".
Ə.Hüseynov
Mir Cəlalın nasir kimi qazandığı uğurların,
nümayiş etdirdiyi sənətkarlığın əsas səbəbini
milli ədəbi ənənələrə
bağlılıqda görür və yazırdı: "Mir
Cəlal satirik hekayələrində klassik nəsrimizdən,
C.Məmmədquluzadənin, Ə.B.Haqverdiyevin ədəbi
irsindən yaradıcı şəkildə istifadə
etmişdir. Dilinin sadəliyi, dəqiqliyi, əlvan, rəngarəng
xalq ifadələrinin bolluğu cəhətdən, dialoq
qurmaq, bədii suallardan, təkrarlardan, təsvir və ifadə
vasitələrindən istifadə etmək cəhətdən
Mir Cəlal klassik nasirlərimizdən çox şey öyrənmişdir".
Ədəbiyyatımızın
tarixi mərhələləri haqqında aydın elmi biliyə
malik olması, realist nəsrin təkamül yolunu və
yaradıcılıq prinsiplərini dürüst təhlil etməsi
Ə.Hüseynova XX əsr maarifçi və tənqidi realizmi
ilə sovet dövrü nəsri arasındakı
bağlılığı bütün detallarına qədər
görmək və qiymətləndirmək imkanı verirdi.
Görkəmli yazıçının sənətkarlıq
xüsusiyyətləri ilə bağlı Ə.Hüseynovun qənaətləri
onun yaradıcılıq laboratoriyasına tam şəkildə
bələd olan, əsərlərini davamlı şəkildə
çeşidləyərək araşdıran bir mütəxəssisin
qənaətləri olmaq etibarı ilə bu gün də
maraqlıdır. Bu qənaətlərin dəyəri bədii
materialın həssaslıqla, yüksək bədii duyum və
zövq ilə, dərin nəzəri təfəkkür,
erudisiyalı baxışla incələnməsi sayəsində
təmin olunur.
Düşünürük
ki, görkəmli ədəbiyyatşünas Əhəd
Hüseynovun qızı, ədəbiyyatşünas Zərnurə
Əhədqızının tərtib etdiyi toplu Mir Cəlal ədəbi
irsinin öyrənilməsinə layiqli töhfə olacaq, həqiqi
oxucu marağı qazanacaqdır.
Təyyar SALAMOĞLU,
filologiya elmləri doktoru,
professor
Xalq qəzeti.- 2011.- 1 oktyabr.- S. 6.