"XAN
QIZI..."
Bu
günlərdə "Şur" nəşriyyatında Cəmil
Tağıyevin işıq üzü görən yeni
kitabı belə adlanır. Kitabda XIX əsr Azərbaycan ədəbiyyatının
görkəmli nümayəndəsi Xurşidbanu Natəvanın
həyat və yaradıcılığına bir daha nəzər
salınır.
Kitabın
"Giriş"ində müəllif yazır: "Azərbaycan
ədəbiyyatı insanlığa böyük dahilər bəxş
etmişdir. Digər dünya xalqlarının
yaratdığı ədəbiyyatla, yetirdiyi sənətkarlarla
müqayisədə Azərbaycan ədəbiyyatının
hamımızın öyünə biləcəyimiz bir
nöqtədə dayandığını görür və
bununla fəxr edirik. Sadəcə, bir faktı ürək
ağrısı ilə qeyd etmək lazımdır ki, bizim ədəbi
irsimizə, ədəbi korifeylərimizin
yaradıcılığına, yaşantısına və
düşüncələrinə Şekspir, Puşkin,
Düma, Balzak və başqa dünya klassikləri qədər
işıq salınmayıb. Hansı səbəbdən olmasından
asılı olmayaraq, bu biganəliyin içində biz öz mənəvi
təpərimizi layiq olduğu ucalığa daşıya bilməmişik.
Bunun da bir səbəbi, bəlkə də, həmin sənətkarların
həyat və yaradıcılığını
özümüzün tam araşdıra bilməməyimizdir.
Çox vaxt haqqında ağızdolusu danışdıqlarımızın
adlarını icmallarda çəkməklə kifayətlənmişik.
Kimisə günahlandırmaq fikrindən uzağıq. Amma ədəbiyyat
tarixi ilə bağlı mənbələrdə haqqı
özünə qaytarılmayan, adları ümumi
sıralanmalarda çəkilən o qədər böyük
sənətkarlarımız var ki... Görünür
zaman-zaman yazılanlar bizim mədəni sərvətlərimizin
bolluğu fonunda hələ çox azdır.
Məsələn,
XIX əsrin ikinci yarısında Qarabağın böyük
Cavanşirlər nəslindən olan Xurşidbanu Natəvan
yaşayıb-yaradıb və həm insanlığı, həm
düşüncələri, həm də özünəməxsus
dərdləri ilə xalqın yaddaşında əbədiləşib.
İnsan qəlbinin zərif və mürəkkəb hisslərini
qəzəllərində dolğunluqla əks etdirən Natəvanı
olduğu kimi tədqiq edə bilməsək də, keçən
yüzilliklərdən gözəl Natəvanın səsi, nəfəsi
duyulur. O, ən çox sevilən, ən çox mübahisələrə
səbəb olan, lakin həyat və
yaradıcılığının öyrənilməsi vacib
sayılan sənətkarlardan biridir. Xurşidbanu Natəvan XIX
əsrdə öz adı, soyadı, yaxın qohumları ilə
fəxr edən bir şairə xanım olmuşdur və onun həm
şəxsiyyəti, həm poetik irsi öyrənilməlidir.
Bütün yaradıcılığı küll halında gəlib
zəmanəmizə çatmasa da, əlimizdə olanlar onun
böyük yaradıcılıq yolu keçdiyini göstərir".
C.Tağıyev
kitabda Cavanşirlər nəslinin yadigarlarından olan, ötən
əsrin ortalarında dünyasını dəyişən Xan
qızı Natəvanın ata tərəfdən əmisi nəticəsi
Geysu xanım Cavadbəy qızı ilə zamanında
apardığı söhbətlərdən, Geysu
xanımın Xan qızı haqqında dediklərindən bəhs
edir. Geysu xanımın Natəvan haqqında söylədikləri
arasında araşdırılması vacib olan məqamlar da
var. Müəllif yazır: "Geysu xanım Cavadbəy
qızı Xurşidbanu Natəvanın həyatı və
yaradıcılığı haqqında çox
danışardı. O vaxtlar yazılı qeydlər
aparmadığımdan, sadəcə yaddaşımın
saxlaya bildiklərini oxucularla bölüşmək istəyirəm.
Onun danışdıqları arasında elm aləmində
mübahisə yarada biləcək məqamlar da var idi".
Bir
oğlunun vaxtsız dünyadan köçməsi, digərinin
ondan ayrı düşməsi, ana bir ata ayrı
övladların mal, mülk üstündə bir-birinə
düşmən kəsilməsi, həyata keçirmək istədiklərini
başa çatdıra bilməməsi Xan qızının
taleyində bir natamamlıq çevrəsi
yaratmışdı. Bu çevrədə ürəyi yaratmaq
eşqi ilə döyünən bir qadının bütün
arzularının yarımçıq qalması qəzəllərində
öz əksini tapırdı:
Varıdı
sinədə dərdü
qəmi-nihan,
ölürəm,
Fəda
olum sənə,
gəl
eylə imtahan, ölürəm.
Fəraqdan
gecələr yatmaram
səbahə
kimi,
Xəyali-zülfünə
bağlı
gedibdi
can, ölürəm.
"Xan
qızı..." kitabının "Cavanşir nəslinin
söz adamları" bölmələrində X.Natəvanın
şair qohumları haqqında danışılır və
X.Natəvanın böyük tədqiqatçılarından
olan Bəylər Məmmədovun kitablarından mənbə
kimi istifadə olunur. Müəllif bu haqda yazır:
"Latın qrafikalı Azərbaycan əlifbasına keçəndən
sonra dövlət səviyyəsində mədəniyyət
tariximizə öz möhürünü vuran sənətkarların
əsərləri yenidən nəşr olunmağa
başlandı. Ancaq bunlar hələ çox azdır. Yeni nəslin
tariximizin və ədəbiyyatımızın bu məqamları
ilə bağlı bilgilərini daha da artırmaq
üçün dühalarımızın həyat və
yaradıcılığına bacardığımız qədər
yenidən ayna tutmalıyıq. Bir çox şair və
yazıçılarımız kimi, X.Natəvanın həyatına
yenidən nəzər salmağa da çox ehtiyac var".
"Son
söz əvəzi"ndə isə Xurşidbanu Natəvanın
əmisi nəticəsi Geysu xanımın həyatı
haqqında geniş məlumat, onun əmisi oğlu Vahid
Cavanşirovun və nəvəsi Azər Tağıyevin xatirələri
yer alıb.
Məlumat
üçün bildirək ki, kitabın müəllifi Cəmil
Tağıyev 1931-ci ildə Zəngilan rayonunun
Aşağı Gəyəli kəndində anadan olub. Orta təhsilini
rayon mərkəzindəki 1 saylı məktəbdə
tamamlayıb. 1948-50-ci illərdə Naxçıvan Dövlət
Müəllimlər İnstitutunu, sonra Azərbaycan Pedaqoji
İnstitutunun dil-ədəbiyyat fakültəsini (qiyabi)
bitirib.
Müəllimlik
fəaliyyətinə rayonun Şayıflı kənd məktəbində
başlayıb. 58 illik pedaqoji fəaliyyətinin xeyli hissəsini
direktor müavini və direktor vəzifəsində
çalışıb.
1993-cü
ildə Zəngilan erməni silahlı birləşmələri
tərəfindən işğal edildikdən sonra Bakı
şəhərinin Nəsimi rayonunda məskunlaşıb. Bu
rayondakı 46 saylı orta ümumtəhsil məktəbinin rus
bölmələrində Azərbaycan dili müəllimi
işləyib.
"Təlimi
rus dilində olan orta ümumtəhsil məktəblərində
Azərbaycan dilinin tədrisi məsələləri"
adlı dərs vəsaitinin və on doqquzuncu əsrin ikinci
yarısında Cəbrayıl qəzasının Şərikan
kəndində (indiki Zəngilan rayonu) yaşayıb-yaradan
aşıq Məhəmməd Bağbanın həyat və
yaradıcığından bəhs edən "Yaddaşlardan
yığılan kitab"dan sonra bu, Cəmil Tağıyevin oxucularla
üçüncü görüşüdür.
Vasif SÜLEYMAN
Xalq qəzeti.- 2011.-29 oktyabr.- S. 8.