Səsin möcüzəsi, sənətin
zirvəsi
Ələsgər Abdullayev – 145
Muğam sənəti
dünyasına çox sənətkarlar gəlib. Eləsi
olub ki, ötərgi səs kimi tez unudulub, eləsi də olub
ki, yaddaşlarda əbədi məskən salıb, sənəti
mənəviyyatımızın bir parçasına
çevrilib. Azərbaycan musiqi mədəniyyəti tarixində
müstəsna xidmətləri olan, indi də adı iftixar
hissi ilə çəkilən xanəndələrdən biri
də Ələsgər Abdullayevdir. Ələsgər Abdullayev
(Şəkili Ələsgər) 1866-cı ildə Şəki
şəhərində anadan olmuşdur. Valideynləri yoxsul
olduğu üçün o, gənc yaşlarından bənna
köməkçisi işləmişdir ki, ailəyə
kömək etsin.
Hər istedadın bir
çıraqyandıranı olur, deyirlər. Məhz xanəndə
Keştazlı Həşimlə təsadüfi
görüş yeniyetmə Ələsgərin həyatında
əsaslı dönüş yaratdı...
Şəkidə bir toy məclisində
Keştazlı Həşimi maraqla dinləyirdilər. Xanəndə
dəstgahı başa vurduqdan sonra qoca bir bənna "toy bəyinə"
müraciət etdi:
- Bəy, icazə verin bu uşaq da oxusun.
Bənnanın təklifini şübhə
və narazılıqla qarşılayanlar da oldu. Xanəndə
işə qarışmaq məcburiyyətində qaldı.
Camaatı sakitləşdirib öz qavalını gəncə
verərək mehribancasına dedi:
- Oğlum, istəyirəm sənin səsini
yoxlayım. Odur ki, bizə bir "Qatar" oxu.
Ələsgərin bulaq kimi
çağlayan səsi, vurduğu zəngulələr elə
ilk oxunuşdan məclisin diqqətini cəlb etdi. Oxuyub qurtarandan
sonra məclisi alqış sədaları bürüdü.
Gəncin gözəl səsinə və
istedadına heyran qalan Keştazlı Həşim onu
bağrına basaraq dedi:
- Oğlum, halal olsun, sənin gözəl
səsin var, amma muğamata bələdliyin yoxdur. Mən nə
qədər Şəkidəyəm, tez-tez yanıma gəl, sənə
bir-iki muğam, təsnif öyrədim...
Gənc Ələsgər Keştazlı Həşimin
qayğısı sayəsində öz səsinin qüdrətinə
inandı, məclislərə, toy şənliklərinə
yol tapdı. Məlahətli səsi, muğamatı mükəmməl
bilməsi qısa müddətdə ona xalq məhəbbəti
qazandırdı.
Cabbar Qaryağdıoğlu yazırdı
ki, Ələsgər Keştazlı Həşimdən
"Bayatı-Şiraz" və "Segah"
muğamlarını tam incəlikləri ilə öyrənmişdi.
Onunla el şənliklərinə gedirdi.
Ələsgər Abdullayevin ikinci müəllimi
Bakı tacirlərindən Ağa Səid oğlu Ağabala
olmuşdur. O, bir gün Şəkiyə qonaq gedir. Şəhərə
daxil olarkən bir gəncin divar hörə-hörə
yanıqlı səslə "Segah" oxuduğunu eşidib
faytonu saxlatdırır. Gənc bənna "Segah"ı
oxuyub qurtardıqdan sonra tacir onu yanına
çağırır və deyir:
- Sənin gözəl səsin, musiqi
qabiliyyətin var. Tale sənə böyük bir vergi verib. Mənimlə
Bakıya gedib xanəndəlik təlimini orada öyrənərsən.
Beləliklə, Ələsgər Ağa Səid
oğlu Ağabala ilə Bakıya gəlir, ondan dərs
alır, yorulmaq bilmədən musiqi təhsilini artırır
və muğamın sirlərini daha da dərindən öyrənir.
Bir müddətdən sonra xanəndə nəinki
Bakıda, bütün Qafqazda, Orta Asiyada, İranda şöhrət
qazanır. Onu Şəkili Ələsgər kimi
tanıyırdılar.
Görkəmli bəstəkar və alim Əfrasiyab
Bədəlbəyli Ələsgərin zamanının ən
məşhur nəğməkarlarından biri
sayıldığını qeyd etmişdir (Ə.Bədəlbəyli,
İzahlı monoqrafik musiqi lüğəti, Bakı, 1969-cu
il, səh. 171). Seyid Şuşinski belə bir əhvalat nəql
edir: "Bir gün Bakı məclislərinin birinə
Cabbarı, Ələsgəri və məni dəvət
etmişdilər. Nahara qədər Cabbar, nahardan sonra Ələsgərlə
mən oxumalı idik. Onu da deyim ki, Cabbardan sonra oxumaq asan
deyildi. Rəhmətlik Cabbarın bir dəstgah oxumağı
üç-dörd saat çəkər, bəzən bir
muğamdan başqa birisinə elə ustalıqla keçərdi
ki, nəinki dinləyicilərin, hətta mahir
musiqişunasların ruhu belə inciməzdi. Sözün
qısası, Cabbar "Mahur"u qurtardı. Amma xəbər
gəldi ki, nahar 20-25 dəqiqə gecikəcək. Mən
fürsətdən istifadə edib Ələsgərə dedim:
- Cabbardan sonra oxumaq mənasız olsa da, əlac
yoxdur, nahar vaxtınadək oxumalıyıq. Başla, görək
nə olur.
Usta Şirin tarı köklədi. Ələsgər
bir "Segah" oxudu, nə deyim. Xanəndədə də
belə yağlı səs, belə gözəl guşələr,
xallar, belə xırdalıqlar və belə də ayaqlar
olardı? Bütün məclis Ələsgərin
oxumağından sanki bihuş olmuşdu ("Azərbaycan gəncləri"
qəzeti, 18 may 1962-ci il).
Mirmehdi Seyidzadə isə dostu Mikayıl
Müşfiq haqqındakı "Alovlu sənət
aşiqi" adlı xatirəsində yazır:
"İstedadlı şair Azərbaycan xalq musiqisini odlu bir
ürəklə sevirdi. Muğamatdan böyük zövq
alırdı. Bir dəfə Müşfiqlə bağda Ələsgər
Abdullayevin oxuduğu "Şur", "Mahur" və
"Rast" muğamlarına patefonla qulaq asırdıq.
Müşfiq qələmi alıb bayatı formasında
dörd misralıq bir şeir yazdı:
Bilbül uçdu qəfəsdən,
Gül açıldı həvəsdən.
Gözüm gözəldən doymaz,
Qulağım incə səsdən.
(M.Seyidzadə, "Unudulmaz xatirələr",
Bakı, 1975, səh.36.)
M.Müşfiq kimi həssas söz
ustası Ələsgər sənətindəki şairanəliyi,
dərin lirizmı görməyə bilməzdi. Elə
böyük ustad Seyid Şuşinski də qeyd edirdi ki, Ələsgər
kimi sənətkarlar çox nadir hallarda yetişir.
Ələsgərin müasiri olan həmsənətləri,
məşhur xanəndələr onun oxuduğu muğamlar barəsində
ayrı-ayrı vaxtlarda yüksək fikirlər söyləmişlər.
Onun olduqca ürəyəyatımlı səsindən
başqa, bu sənət sahəsində təkrarsız,
orijinal xüsusiyətləri də vardı. İncə
duyğulu, minor havaların misilsiz ifaçısı olan Ələsgərin
oxuduğu muğamlar bizim mədəni irsimizin nadir incilərindəndir.
Hər məşhur xanəndənin fəaliyyəti boyu
yüksəklikdə qərar tutması ilə yanaşı,
mütləq fəth etdiyi zirvə - möhür vurduğu
ifalar da olur. Ələsgər "Rahab" oxumaqda məşhur
idi. Musiqi tariximizdə xanəndə Dəli İsmayıldan
(XIX əsrin ikinci yarısında yaşamış məşhur
Qarabağ xanəndəsi idi - R.İ.) sonra Ələsgər
"Rahab" oxumaqda birinci sayılırdı.
Şəkili Ələsgərin dəfn mərasimində
Cabbar Qaryağdıoğlu bunu yada salaraq demişdir: - "Ələsgər,
biz səni yox, "Rahab"ı dəfn edirik". Söz
xiridarları da xanəndənin sənətini yüksək
qiymətləndirmişdir:
Oxu, bülbül "Rahab" üstə,
Xilas olaq dərd-bəladən.
Yaxın, Orta, Uzaq Şərqdən
Pərvazlanıb gəlsin sədan...
(İnqilab Nadirli, "Muğamlı
dünyam", Bakı, 2009, səh.38)
Seyid Şuşinski ilə sənət
yoldaşlığı etmiş şəkili tarzən Məhərrəm
İsmayılov xatırlayırdı: "1930-cu illərin
ortalarında Şəkidə Seyidlə bir məclisdə
idik. Ondan xahiş elədilər ki, ağa, bizə bir
"Rahab" oxu. Seyid dedi: - İcazə verin, başqa
muğam oxuyum. Məşədinin (Ələsgəri nəzərdə
tuturdu) səsi hələ qulaqlardan getməyib. Razı
olmayın ki, mən o böyük sənətkarı təqlid
edim".
S.Şuşinski özü
muğamların, o cümlədən "Rahab"ın ən
gözəl ifaçılarından olub. Ancaq bu sözlərlə,
o, Ələsgərin "Rahab"ının misilsiz
olduğunu və bu muğamı yaxşı oxumaq istəyən
hər bir xanəndənin onun təsirindən çıxa
bilməyəcəyini etiraf etmişdir.
Şəkili Ələsgər 1912-1918-ci
illərdə Orta Asiyanın, İran və Türkiyənin
bir çox şəhərlərində dəfələrlə
konsertlər vermiş, dinləyicilərin sonsuz məhəbbət
və hörmətini qazanmışdı. O, İranda gözəl
ifaçılıq qabiliyyətinə görə Şah tərəfindən
qızıl medalla təltif olunmuşdu.
Ələsgər bütün
muğamları və dəstgahları böyük bir məharətlə
oxuyardı. Xüsusilə "Şur"u son dərəcə
lirik tonda, özünəməxsus əlavə zəngulələrlə
dinləyiciyə çatdırırdı. Unudulmaz tarzən Əhməd
Bakıxanovun 1960-cı ildə yazdığı
"Muğamlar haqqında" məqaləsində oxuyuruq:
"Maraqlıdır, "Şur"u bizim hansı xanəndələrimiz
daha yaxşı ifa etmişlər? Xanəndə Ələsgər
Abdullayev! Onun çox yüksək zil səsi vardı. Həm
də yaxşı, yeni yollar tapmağı bacarırdı. Ələsgər
Abdullayev özünəməxsus zəngulələr
vurmağı çox sevirdi. Buna görə də
"Şur"u ən yaxşı oxuyanlardan biri
sayılır" (Ə.Bakıxanov, "Ömrün sarı
simi". Bakı, 1985-ci il, səh. 28).
Xanəndə Əbdürrəşid Məcidov
eşitdiyi bir deyimi belə çatdırır: "Ələsgər
bir "Şur" oxumaqla eşidənləri üç hala
salırdı: "Şur"la "Şur-Şahnaz"da
ağladırdı. "Bayatı-Türk"lə
"Şikəsteyi-Fars"da yuxuladırdı,
"Şimayi-Şəms"lə "Hicaz"da
oyadırdı".
Şəkili Ələsgər
1902-1903-cü illərdə Bakı şəhərində
verilən "Şərq konsertləri"ndə yaxından
iştirak etmişdi. Birinci "Şərq konserti"ndə
(11 yanvar 1902-ci il) Ələsgər "Çahargah"
muğamını məharətlə oxumuşdu.
"Kaspi" qəzeti yazırdı: "Konsertin ikinci
şöbəsində xanəndə Ələsgər öz
dəstəsi ilə çıxış etdi. O, çətin
"Çahargah" muğamını düzgün və
ustalıqla oxudu" ("Kaspi" qəzeti, 13 yanvar 1902-ci
il, ¹-11). Ələsgər eyni zamanda, ikinci (25 yanvar 1902-ci il) və
üçüncü (27 yanvar 1903-cü il) "Şərq
konsertləri"ndə "Bayatı-Şiraz",
"Şüştər" muğamlarını müvəffəqiyyətlə
ifa etmişdir ("Kaspi" qəzeti, 25 yanvar 1902-ci il, ¹-20,
29 yanvar, 1903-cü il, ¹-24).
Şəki ziyalılarının
ağsaqqalı, mərhum Baxşəli Axundov söyləyərdi
ki, görkəmli ədib və maarif xadimi Rəşid Bəy
Əfəndiyev Ələsgərin "Nəva"
oxumasını çox sevərdi, "Bunu hər xanəndə
oxuya bilməz" - deyərdi. Rəşid bəy Ələsgər
olan məclisə gəlsəydi, xanəndə təklif
gözləmədən, "Nəva" dəstgahını
başlayardı. "Elm və həyat" jurnalının
1982-ci il, 6-cı sayında "Səs-söz sintezi"
başlığı ilə jurnalist Telman Əliyevin muğam
ustası Hacıbaba Hüseynovla müsahibəsi dərc
edilmişdir. Həmin müsahibədə Hacıbaba
Hüseynov deyir: "Bir dəfə səhv elədim İslam
Abdullayevə dedim: - İslam əmi, "Segah"ı Ələsgər
yaxşı oxuyurdu, sən? Mənə bərk
acığı tutdu, ağladı. Dedi: - Ə, belə sual
verərlər? Mən nəçiyəm ki, Ələsgərlə
məni yan-yana qoyursan?" Hacıbaba Hüseynov sonra əlavə
edir: - Bu sözü "Segah İslam" adını
almış adamdan eşitmək tərbiyə məktəbi
keçməkdir. Gənc musiqiçilərimiz sənətkar
babalarının ruhuna həmişə hörmət etməlidirlər."
"Segah" muğamından söz
düşmüşkən, gözəl və mahir qaval
çalan Xalıq Babayev tarzən Bəhram Mansurova belə bir
əhvalat söyləmişdir: "Mərdəkanda toyda idik.
Bura üç musiqi dəstəsi dəvət olunmuşdu.
Zurnaçı Dağlı Mehdinin dəstəsi, Şəkili
Ələsgərlə tarzən Salyanlı Şirin, bir də
Əhəd Əliyevlə (məşhur qarmon
ifaçısı olub) mən. Toyun şirin vaxtında Ələsgərə
"Segah" sifariş verdilər. O, elə bir "Segah"
oxudu ki, hamı heyran qalmışdı. Bir də
gördüm, Əhəd ağlayır. Dedi: - Apar məni Ələsgərin
yanına (xəstəlik nəticəsində uşaqlıqdan
Əhədin gözləri tutulmuşdu - R.İ.) Xahişinə
əməl elədim. O, qızıl zəncirli iri cib
saatını çıxardıb uzatdı Ələsgərə.
Ələsgər götürmək istəmədi, ancaq Əhəd
saatı təkidlə ona verdi. Sonradan mən Əhədə
dedim ki, sən hər "Segah"a bir qızıl saat
bağışlasan, axırı necə olar? O dedi: - Bu "Segah"
başqalarına bənzəməz. Nəinki qızıl
saatımı, bütün dövlətimi də verərdim Ələsgərin
"Segah"ına".
Şəkili Ələsgər Şərq
musiqisini dərindən öyrənmişdi. O, ustad xanəndə
idi. Məclisdə oxuyarkən dinləyicilərin diqqətini
özünə cəlb etməyi, səsi ilə onları ovsunlamağı
bacarırdı. Ələsgərdə elə bir ustalıq
vardı ki, o, həmişə məclisdə oturanların
musiqi zövqünü nəzərə alar, onların ruhuna
uyğun muğam və qəzəllər oxuyardı.
Şəkili Ələsgəri yaxından
tanıyan məşhur tarzən Qurban Pirimovun dediklərindən:
"Mən Cabbardan sonra ikinci bir xanəndə Ələsgəri
gördüm. Toyda bir yerə düşəndə, Cabbar ona
vaxt verməzdi ki, o oxusun. Özü bir saat oxuyardı, sonra
bizim pərdədə Ələsgər "Segah"
oxuyardı. Məsələn, biz "Mahur"
çalardıq, orda "Segah" var, "Şikəsteyi -
Fars"da, "Segah" da olar. Orda Şirin tarı kökləyirdi.
Bilirdi ki, Ələsgər nə oxuyacaq. O, ağzını
açan kimi hər yerdə "Sağ ol, Ələsgər!"
deyərdilər". Ələsgərin çox ipək kimi
yumşaq "boğazı" var idi. Rəhmətlik Cabbar həmişə
deyirdi: "Əgər Ələsgərin boğazı məndə
olsaydı, bülbülü ağacdan yerə endirərdim".
Sənətkarın oğlu, tarzən
Mikayıl Abdullayevin atası haqqında fikirləri: "Atam
"Mahur" dəstgahının "Vilayəti" və
"Şikəstəyi-Fars" şöbələrini nə
qədər yanıqlı oxuyurdusa, "Mahur"a keçərkən
o qədər əzəmətlə oxuyurdu. Həmin dəstgahda
o sanki məhəbbətlə igidliyi yan-yana qoyurdu. Ona görə
də deyirdilər ki, Ələsgər "Mahur" oxuyanda
öldürür, amma ölməyə qoymur".
Şəkili Ələsgəri digər
ölkələrin musiqiçiləri də yaxşı
tanıyır, onun sənətinə rəğbət bəsləyirdilər.
Qafqaza qastrol səfərinə çıxmış məşhur
türk müğənniləri Nübar Əfəndi və Mələk
xanım öz konsertlərinə Şəkili Ələsgəri
də dəvət etmişdilər. Konsertdə Ələsgər
tarzən Şirin Axundov və kamançaçı Saşa
Oqanezaşvilinin müşayiəti ilə əvvəl
"Mahur", sonra isə "Heyratı" ritmik
muğamını oxumuşdur. Tamaşaçılar və
qonaqlar tərəfindən məhəbbətlə
qarşılanan Ələsgər türklərin ikinci konsert
tamaşasında da çıxış etmişdi.
Ələsgər Abdullayev 1913-1914-cü
illərdə "Sport Rekord" və "Ekstrafon" səhmdarlar
cəmiyyətləri tərəfindən Tiflis və Kiyev
şəhərlərinə dəvət olunmuş, onun
ifasında "Çahargah", "Rast",
"Mahur-Hindi", "Zabul-Segah", "Rahab",
"Şüştər" və sair muğamlar vala
yazılmışdır.
O, Azərbaycan radiosunun musiqi verilişlərində
də yaxından iştirak edirdi.
Adətdir, hər xanəndənin bir
güclü tərəfi olur. Yəni o, hansı
muğamısa digər muğamlardan daha yaxşı oxuyur. Həmin
muğamın ifasında o, başqa sənətkarlardan
seçilir. Bu, hər şeydən əvvəl, səsin
hansı muğamlara daha çox uyğun olması ilə
bağlı məsələdir. Amma Ələsgər tamam
başqa aləmdir. Ələsgərin oxuması bütün
dəstgahların ifası zamanı zildə də, bəmdə
də, ortada da eyni dərəcədə mükəmməl
id. Muğamat aləmində onun üçün əlçatmaz
heç nə yox idi. İfasında son dərəcə yetkin
və kamil idi. Xanəndələrdən yalnız Xan
Şuşinskidə belə qüdrətli səs olub.
İstedadlı sənətkar Ələsgər
Abdullayev 1929-cu il aprel ayının 1-də Bakıda vəfat
etmişdir.
Bir əsrdən artıqdır ki, onun
adı musiqisevərlərin dilindən düşmür. Kim Ələsgərin
oxumağını bircə dəfə eşidibsə, onu
heç vaxt unutmayıb. Hər kəs bu sənətkar
haqqında ürək sözünü bir cür deyir, kimi əsərlərində,
kimi mətbuat səhifələrində, kimisə sevgi ilə
dolu xatirələrdə yaşadırlar. Bu təbiidir.
Çünki ömür əmanət olsa da, sənət
daimidir.
Xalq qəzeti.-
2011.-4 sentyabr.- S. 6.