Sevinc və kədər -
hara qədər?!
Toy və yas mərasimlərində
israf mərəzi: reallıq, həqiqət... və
çıxış yolu
Zaman
keçdikcə sürətlənən, ölkələri və
xalqları bir-birlərinə daha da yaxınlaşdıran
qloballaşma prosesi təkcə dövlətlər
arasındakı sərhədləri "əritmir", həm
də bəşəriyyətin minilliklər boyu zərrə-zərrə
qazandığı bəzi dəyərləri mənəvi
aşınmaya, dərin deqradasiyaya məruz qoyur. Yüzilliklərin, minilliklərin
sınağından üzüağ çıxan milli-mənəvi
dəyərlərimiz qloballaşma adlı nəhəng "ələkdən"
ya keçə bilmir, ya da keçir, ancaq fərqli forma və
mahiyyət qazanır. Əslində
hansısa mənəvi dəyərin məhv olmaqdansa,
dövrün tələbinə uyğun yeni müsbət
çalarlar qazanması və cəmiyyətin yekdilliklə
onu qəbul etməsi ən doğru variant və yeganə
çıxış yoludur. Ancaq təəssüf
ki, bəzən hansısa mənəvi dəyərimiz nəinki
yeni müsbət keyfiyyətlər qazanır, əksinə, elə
formaya salınır ki, cəmiyyət üçün əlavə
problemə, ağır yükə çevrilir.
Azərbaycanlılar tarix boyu milli-mənəvi dəyərlərinə,
adət-ənənələrinə həmişə sadiq
qalıblar, onun mütərəqqi mahiyyətini qoruyub
saxlamaqla yaratdıqları mədəniyyətin
inkişafı naminə yorulmadan çalışıblar və
bunu özlərinə mənəvi borc biliblər. Nəticədə
tarixən sosial münasibətlərdə, elə bu
münasibətlərin tərkib hissəsi kimi adət-ənənələrimizdə
humanist prinsiplər önə çəkilib, insanı
sıxıntıya, maddi-mənəvi məşəqqətə
sövq edən bütün amillər kənara qoyulub. Ona görə ki, xalqımız həmişə
uzaqgörənliklə ictimai münasibətlərdə
çətinlik və mürəkkəbliyi deyil, sadəliyi,
səmimiliyi və rahatlığı öndə tutub. Bizi buna milli təfəkkürümüz, mənəvi
dəyərlərimiz istiqamətləndirib. Amma son zamanlar ictimai münasibətlərimizdə
yaranan bəhsə-bəhslik, mənəm-mənəmlik kimi
amillərin adət-ənənələrimizin tərkib hissəsi
olan yas və toy mərasimlərinə də sirayət etməsi
nəticəsində meydana çıxan
ifratçılıq cəmiyyətimizin ciddi qüsuruna
çevrilib. Hansı meyarlardan
yanaşılmasından asılı olmayaraq, əgər bir məsələ
əndazəsindən çıxırsa, deməli, ona
ziyalı mövqeyindən birmənalı münasibət
bildirilməli və ictimai qınaq sayəsində
düzgün məcraya yönəldilməlidir. Çünki cəmiyyət içində elə məsələlər
var ki, onları yalnız qanunlarla tənzimləmək olmaz,
ictimai mövqe və qınaq daha həlledici rol oynaya bilər.
İsraf və ifratın son həddi
Bu gün cəmiyyətimizdə yas mərasimlərini
"təmtəraqla", mahiyyətinə uyğun olmayan
formada keçirmək dəb halını alıb. Ən qəribəsi
də odur ki, bu təmtəraq və hədsiz israf həm ehsan
süfrəsində, həm dəfn mərasimində, həm də
qəbir daşlarının hazırlanmasında, qəbirin
üstünün götürülməsində
özünü açıq büruzə verir, necə deyərlər,
yas mərasiminin əvvəlindən sonunadək israfın həddi-hüdudu
olmur.
Ehsan süfrəsində bir neçə xörək
verilməsi, cürbəcür şirniyyat və bahalı
sular qoyulması, hətta uzaq Afrikadan və Amerikadan gətirilmiş
müxtəlif meyvələrin düzülməsi adi hal
alıb. Daha çox ziyafət masasına bənzəyən
bu cür ehsan süfrələrinə məntiqli izah tapmaq
mümkün deyil. Çünki hansı nəzər
nöqtəsindən yanaşırıq-yanaşaq, bunun bir
adı var: hədsiz israf.
Bu məsələdə, əsasən imkanlı şəxslər
öndə gedirlər, amma bir çox hallarda kasıb ailələr
də bəhsə-bəhsə düşüb
"qonşudan" geri qalmaq istəmirlər. Belələri
borc-xərc edərək, hətta kredit götürərək,
yaxud qiymətli əşyalarını sataraq bahalı ehsan
süfrəsi açırlar. Elə
insanlar var - dünyasını dəyişmiş
doğmasına ehsan süfrəsi açmaq, bahalı qəbir
daşı düzəltdirmək üçün
böyük məbləğdə borc eləyir, sonra aylarla,
illərlə onu qaytarmaq məcburiyyətində qalırlar.
Təbii ki, bunun ən azı iki səbəbi var: ya belə
insanlar dini cəhətdən savadsızdırlar, zənn edirlər
ki, bu yolla vəfat etmiş doğmalarına mənəvi borclarını
qaytarırlar, ya da qohum-qonşusunun, tanış-bilişinin
qınağından ehtiyatlanırlar.
Matəm günlərində saqqal saxlamaq, yüksək səslə
ağlamaq, şivən qoparmaq kimi adətlər bu gün də
geniş yayılıb. Əlbəttə, İslam dini
yaxınlarını itirənlərin kədərdən ağlamalarını
qadağan etmir. İnsan psixologiyası
üçün bu, normal haldır. Lakin
bunu daha çox özünü göstərmək məqsədilə
edənlərə, üz-gözünü cırıb,
saçını yolanlara da haqq qazandırmır. Əslində,
onların bir çoxunun hərəkətləri saxta, məntiqləri
isə çox sadədir: "Qoy elə ağlayım ki, ətrafdakılar
necə kədərləndiyimi görsünlər". Təəssüf ki, bəziləri bunu, hətta
peşə səviyyəsinə gətirib, ondan qazanc mənbəyi
kimi istifadə edirlər. Məsələn,
xalq arasında pullu, məxsusi "ağı deyənlərin",
"vay-şivən qoparanların" olması hər kəsə
bəllidir.
Kədər də müqəddəs hissdir, onu
saxtalaşdırmaq insanın heysiyyətinə hörmətsizlikdir. Üstəlik, məsələnin
psixoloji tərəfi də var. Bəzən yas mərasimlərində
elə "şivən" qopardırlar ki, nəinki
hüzür sahibi, hətta orada iştirak edənlər də
ciddi sarsıntı keçirirlər. Bu cür
sarsıntı insan psixologiyasında dərin izlər qoya bilər.
İnsanın kədərini yüksək səslə
ağlamadan, haray-həşir qoparmadan, necə deyərlər,
göz yaşını ürəyinə axıtmaqla ifadə
etməsi mümkündür. Hətta insan
səsi çıxmadan kədər və üzüntüdən
huşunu itirə, bayıla da bilər. Bunların
hamısını başa düşmək, qəbul etmək
olar, amma insanın, bütövlükdə cəmiyyətin
psixologiyasına zərər vuran ifrat
"çılğınlığ"a haqq qazandırmaq
heç bir halda mümkün deyil. Təəssüf
ki, ifrat və israf mərəzi qəbiristanlarımızdan da
yan keçməyib. Bakının mərkəzində,
son vaxtlar isə rayonlarımızda elə qəbiristanlar var
ki, panteona bənzəyir: bahalı heykəllər, tunc, mərmər,
qranitdən büstlər, türbəvari tikililər...
Bir
neçə il öncə Bakıya Azərbaycanda
dini adət-ənənələrlə bağlı
araşdırma aparmaq üçün xarici ölkələrin
birindən iki tədqiqatçı gəlmişdi. İxtisasca dinşünas olan tədqiqatçılar
bir neçə məkana, xüsusilə bir qəbiristana getmək
istədiklərini bildirdilər. Səbəbini
soruşduqda, məlum oldu ki, Azərbaycanda bəzi insanların
sağ ikən özlərinə məzar
hazırlatdırdıqlarını, hətta qəbirüstü
abidə düzəltdirdiklərini eşidiblər. Qəbiristana gedib eşitdiklərini gördükdən
sonra tədqiqatçılar şoka
düşmüşdülər. İnana bilmirdilər
ki, Bakıda bu qədər "bahalı" məzar ola bilər. Ən qəribəsi
də odur ki, tədqiqatçılar yarıciddi,
yarızarafat gördükləri qəbiristanın
açıq səma altında muzeyə çevrilməsini təklif
etdilər.
İnsanların dünyasını dəyişmiş
yaxınlarına dəyər verməsi təbiidir. Qəbiristanların
təmiz saxlanması, yaşıllığa qərq edilməsi,
ora su çəkilməsi, yol salınması təqdirəlayiqdir.
Çünki mərhuma ehtiram göstərilməyən
cəmiyyətdə dirinin qiyməti bilinməz. Amma qəbiristanlarımız təmiz,
yaşıllıq olduğu halda məhəllələrimizin
çirkli olmasının, yollarımızın kənarındakı
ağacların susuzluqdan qurumasının məntiqi
izahını vermək müşkül məsələdir.
Görəsən, yaxınlarının məzarı
üstündə türbə tikməklə, bahalı heykəl
və büstlər qoymaqla onların müqəddəsləşdiyini
zənn edirlər, yoxsa bununla kədərlərini
azaltmağa, yaranmış boşluğu doldurmağa
çalışırlar?! Cavab nə
olursa-olsun, məntiqli və tutarlı deyil.
Yas mərasimləri və adət-ənənələrimiz
Yas mərasimlərində əsrlərin yadigarı olan ənənələrimizi
görməmək və qiymətləndirməmək
mümkün deyil. Məsələn, vəfat etmiş
insanın qohumlarına başsağlığı vermək
üçün uzun yol qət edərək hüzrə gəlmək,
onların yanında olmaq, kədərlərinə şərik
çıxmaq, ehtiyaclarını nəzərə alıb
kömək göstərmək və digər adətlərimiz
buna bariz nümunədir.
Məsələyə bir qədər də fəlsəfi
və humanist mövqedən yanaşmaq olar; ölüm hər
bir insanın qarşılaşacağı acı həyat həqiqətidir. Varlı,
kasıb, güclü, zəif - hər kəs onunla mütləq
üzləşəcəkdir. Təbii ki, əzizlərimizin
yoxluğuna kədərlənib üzülməyimiz,
gözyaşı axıtmağımız mərhəmət
və sevginin ifadəsidir. Ona görə də
belə saf, ülvi, humanist hisslər xoşagəlməz
hallara yol açmamalıdır.
Xalqımızın
yas adətlərinə görə, qadın və kişi məclisləri ayrı təşkil
olunur və kədəri bölüşmək mahiyyəti
daşıyır. Bu, təkcə İslamdan
qaynaqlanan doqma deyil, tarixi əski türklərə qədər
uzanan ənənədir. Qədimdə
qadın məclislərində "ağlaşma" adəti
öz həzinliyi və spesefik xüsusiyyəti ilə
seçilirmiş. Saç yolmaq, üz
cırmaq əvəzinə, ifratçılıqdan uzaq olan mərsiyə
kimi bayatı söyləyərək həzin ağlamaq ənənəsi
var imiş. Özü də bu missiyanı
hamı icra etməzmiş, onu təcrübəli, səsi
gözəl, el içində hörməti böyük olan
ağbirçək qadınlara həvalə edərmişlər.
Bu adətə elə indi də bəzi yas mərasimlərimizdə
rast gəlmək mümkündür.
İslamı qəbul etdikdən sonra
xalqımızın yasla bağlı adət-ənənələri
milliliklə diniliyin çuğlaşması prosesindən keçib. İslamla
ziddiyyət təşkil edən adətlərimiz unudulub, digərləri
isə milli koloritin atributları kimi mövcudluğunu qoruyub.
Bu baxımdan vəfat etmiş insana israf və
ifratdan uzaq olmaq şərti ilə yas saxlamaq həm milli, həm
də dini dəyərlərimizdə humanist ənənə
kimi önə çıxıb.
Süfrə açıb, məclisə gələnləri
doyurmaq isə tamam başqa məsələdir. Bunu milli adətlərimizlə
əlaqələndirmək tamamilə yanlışdır.
İş ondadır ki, adət-ənənələrimizə
görə, əvvəllər olduğu kimi, vəfat edənin
ailəsinə xörək hazırlanıb aparılmalıdır.
Bu həm də dinimizdən qaynaqlanır. Ötən əsrin ortalarına kimi bu ənənəyə
respublikamızın, demək olar ki, hər yerində əməl
olunurdu. Ancaq təəssüf ki, sonralar
unuduldu.
İslam dinindən baxış
Din xadimləri
də təsdiq edirlər ki, İslamda doğmasını itirmiş
insanlara təsəlli və başsağlığı vermək
dinimizin əxlaq prinsiplərindəndir və müsəlmanlar
arasında birlik və qardaşlıq hissindən
qaynaqlanır. Bu baxımdan istər yaxın, istər
uzaq olsun, bir müsəlmana bəla, müsibət üz
verdikdə digər müsəlmanlar onu öz dərdləri
sayır, kədərini bölüşməyin məsuliyyətini
hiss edir, başsağlığı verməyə tələsirlər.
Amma gedib yas yerində israfı gördükdə
təəssüf hissi keçirirlər.
Əgər mərhuma dinimizin tələb etdiyi meyarlar
çərçivəsində ehtiram edilsə,
ifratçılıq tamamilə aradan qalxar. Ona görə
ki, İslam dini yas ədəb-ərkanı ilə
bağlı həyatımıza çox mütərəqqi
prinsiplər gətirmiş, mərhumun ailəsini çətin
vəziyyətə salan heç bir tədarük nəzərdə
tutmamışdır.
İlahiyyatçıların da qeyd etdiyi kimi, hətta
"yas mərasimi" kəlməsi dini baxımdan doğru səslənməyən
ifadədir. Çünki İslama görə, vəfat etmiş
insan üçün yalnız dəfn mərasimi
keçirilir və müəyyən dini ayinlər icra olunaraq
son mənzilə yola salınır. Daha
sonra yas, yaxud təziyə saxlanılır və bunun da
müddəti üç gündür. Dini
ədəbiyyatda və qaynaqlarda bununla bağlı kifayət
qədər ətraflı məlumat var.
Məsələn,
Həzrət Məhəmməd (s) qadının yas
saxlamasını misal göstərməklə buyurmuşdur:
"Allaha və Axirət gününə iman edən
qadına ölü üçün üç gündən
artıq yas tutmaq halal deyil. Ancaq əri
üçün dörd ay on gün yas tutması müstəsnadır"
(əş-Şevkani).
İlahiyyatçıların fikrincə, qadının əri
üçün yas saxlaması ilə bağlı hədisdə
göstərilən müddət Qurani-Kərimdə də əksini
tapmışdır. Bu baxımdan əri üçün yas
saxlayan qadın müəyyən işləri görməməlidir.
Məsələn, ətriyyatdan, sürmə
çəkməkdən, diqqətçəkən libaslar
geyinməkdən, qızıl-zinət əşyaları
taxmaqdan çəkinməlidir. Ehtiyac
olmadan yas müddəti bitənə qədər ər evindən
çıxmamalıdır.
Deməli, dinimiz uzunmüddətli yas saxlamağı
yalnız mərhumun zövcəsinə şamil etmişdir. Yerdə qalan
qohum-əqrəba üçün yalnız üç
gün müəyyənləşdirmişdir. Ona görə də, üç gündən sonra
başsağlığı vermək cənazə sahiblərinin
kədərini təzələmək kimi qəbul edildiyindən,
dinimiz bunu müsbət qarşılamır. Amma dəfnində iştirak edə bilməyən,
uzaqda yaşayan qohum-əqrabanın üç gündən
sonra başsağlığı verməsinə icazə
verilir və bu, "zamanı keçmiş təziyə"
kimi qəbul edilir. Əgər mərhumun
evi hər kəsin rahat şəkildə gəlib
başsağlığı verməsi üçün
münasib deyilsə, geniş yer hazırlayaraq ziyarətçiləri
orada qəbul etmək olar. Bunu, hətta Həzrət
Peyğəmbər (s) şəxsi təcrübəsində
göstərmişdir. Hicrətin beşinci ilində
baş vermiş Mutə döyüşündə şəhid
olan əmisi oğlu Cəfərin, yaxın səhabələri
Zeyd ibn Harisənin və Abdullah bin Rəvahanın təziyəsi
üçün üç gün məsciddə gözləmiş,
beləcə ona başsağlığı vermək
üçün gələnlərə rahat şərait
yaratmışdır.
Önəmli məqam kimi qeyd etmək lazımdır ki,
İslamda, ümumiyyətlə, səmavi dinlərdə mərhumun
cənazə namazında, dəfnində iştirak etmək
daha vacib sayılır. Amma təəssüf ki, bu gün
başsağlığı vermək istəyənlər əsasən
üç və ya yeddi mərasimində iştirak etməyə
üstünlük verirlər. Halbuki, mərhumun
yaxınlarının təsəlliyə ehtiyacı ilk
gündə daha çox olur. Doğmasını
itirmiş insanlar üç, yeddi, qırx mərasimində təsəlli
tapmaq əvəzinə, yas mərasiminin
"qayğıları" ilə məşğul olmaq məcburiyyətində
qalırlar.
Məsələnin "ehsan süfrəsi" tərəfinə
gəldikdə isə qeyd edilməlidir ki, cənazə hələ
evdə ikən, kədər və üzüntülü halda
nəinki yemək hazırlanmalı, hətta ziyarətçilərə
süfrə də açılmamalıdır. Çünki
cənazəni torpağa tapşırmadan süfrə
açmaq qəbahət sayılır. Yuxarıda
qeyd edildiyi kimi, dinimiz əslində yaxın qonşuların mərhumun
ailəsi üçün tədarük görmələrini,
bir həftə boyu yemək hazırlayıb göndərmələrini
buyurur. Bu şəkildə qonşuluq
haqqı ödənərək, mərhumun ailəsinin dərdinə
şərik çıxmaq məqbul sayılır.
"Ehsan
süfrəsi"ndən məqsəd xeyir iş görüb
savab qazanmaqla, mərhuma "rəhmət oxutdurmaq", axirətinin
yaxşı olması üçün dua etməkdir. Bu məsələdə hədər yerə, həddindən
artıq israfa yol vermək dinimizlə daban-dabana ziddir. Çünki İslamda "ehsan" yalnız
süfrə açmaq anlamına gəlmir. Bu, mərhumun ruhu naminə görülən
bütün xeyir əməlləri ehtiva edir. Xeyir əməldə israfa varmaq isə heç bir
halda bəyənilməyən işdir. Müqəddəs
Kitabımızda bununla bağlı buyurulur: "Nə əldən
çox bərk ol, nə də əlini tamamilə
açıb israfçılıq et. Yoxsa həm qınanarsan, həm də peşman
olarsan!" (əl-İsra, 29).
Bu məsələdə təkcə İslam dininin
qayda-qanunlarına yox, həm də müsəlman
xalqlarının adət-ənənələrinə, yas mərasimlərini
keçirmə formalarına nəzər salmaq maraqlı
olardı. Təbii ki, dəfn mərasimi dini mahiyyətdə
olduğu üçün bütün müsəlman cəmiyyətlərində,
demək olar, eynidir. Amma bunu hüzn mərasimi
və ehsan süfrəsi haqqında söyləmək çətindir.
Çünki mərhum üçün ehsan
vermək hər xalqın milli xüsusiyyətinə və həyat
tərzinə görə dəyişir. Lakin
bu da həqiqətdir ki, istər İslamın meydana
çıxdığı Ərəbistan yarımadasında
və ərəb ölkələrində, istər türk
dünyasında, istərsə də İslamı ən son qəbul
etmiş Malayziya və İndoneziyada ehsan süfrələrində
bizdəki qədər israfa və ifrata yol verilmir. Adətən ehsan süfrəsi sadə, dəbdəbədən
uzaq olur.
Digər səmavi dinlərdə yas mərasimləri
Digər səmavi dinlərdə də israfa münasibət
birmənalı mənfidir. Çünki
bütün səmavi dinlərdə məqsədsiz, hədər
yerə israf etmək Tanrının ruzi kimi bəxş etdiyi sərvətə
arxa çevirmək anlamına gəlir. Elə
buna görə də, istər İudaizmdə, istər
Xristianlıqda toy və yas adət-ənənəsinə
münasibət fərqli olsa da, israfa və bədxərcliyə
münasibət eynidir. Onu da nəzərə
almaq lazımdır ki, hər dinin öz şəriəti var
və dəfn mərasimi, yas adətləri həmin şəriətə
uyğun keçirilməlidir.
İudaizmə görə, dünyasını dəyişmiş
insanın qohumları həm dəfnə qədər, həm
də dəfndən sonra yəhudi ehkamlarının müəyyən
etdiyi qaydaları tətbiq edirlər. Yas saxlamaq yalnız yaxın qohumlara
şamil edilir: ata, ana, oğul, qız, bacı, qardaş
(ögey olsa belə), həyat yoldaşı.
Yaxını vəfat etmiş qohumlara saç kəsdirmək,
üz qırxmaq, yuyunmaq, kosmetikadan istifadə etmək, təntənəli
mərasimlərdə, şənliklərdə iştirak
qadağandır. Yas saxlayan həmçinin ət yeməməli, şərab
içməməli, ağır iş görməməli, sənətkarlıqla,
ticarətlə məşğul olmamalıdır. O, hətta
dua oxumaqdan, xeyir-dua verməkdən belə azad edilir.
Yəhudi şəriətində dəfn mərasimində
həddi aşmaq, ifrata varmaq doğru hesab olunmur. Belə ki,
yaxın qohumlar mərhumun dəfnini layiqli şəkildə
yerinə yetirməli, lakin kədəri ifadə etməkdə
həddi aşmamalıdırlar. Vay-şivən
qoparıb üz cırmağa, saç yolmağa, bədənə
xəsarət yetirməyə və s. qətiyyən yol verilməməlidir.
Lakin bunun əvəzində imkana görə,
kasıb insanlara sədəqə vermək adəti var.
Təziyə zamanı mərhumun gördüyü
yaxşı işlər xatırlanır, Tanrı və
insanlar qarşısında göstərdiyi xidmətlər yad
edilir. Mərhum torpağa tapşırıldıqdan sonra,
mərasimdə iştirak edənlər iki cərgə
dayanaraq yaxınlarına başsağlığı verirlər.
Mərhumun dəfnindən sonra təşkil olunan ehsan
süfrəsi haqqında xüsusi vurğulanmalıdır ki,
yəhudilikdə bu məsələ ilkin mərhələdə
İslamda olduğu kimi mərhumun qonşuları və
dostlarının üzərinə düşür. Onlar yas
saxlayanlara qayğı göstərməli və öz evlərindən
yemək gətirməlidirlər. Adətən
çörək, yumru kökə və suda
qaynadılmış yumurta hazırlanır. Bunun da öz mənası var. Dairəvi formaya məxsus
bu qidalar hüzn və kədərin "diyirləndiyini"
- dünyada hər bir insanın onunla
qarşılaşacağını xatırladır.
Dəfndən sonra yeddi gün yas saxlanılır və
bu müddət ərzində müəyyən qaydalar tətbiq
olunur. Məsələn, yas saxlayan şəxs şənbə
günü sinaqoqa getmək istisna olmaqla evdən bayıra
çıxmır, təzə paltar geyinmir, intim münasibətlər
yaşamır, dırnaq tutmur və bu kimi qadağalara riayət
edir. Yas saxlanılan evdə güzgülər
örtüklə örtülür, mərhumun canını
tapşırdığı otaqda onun ruhuna yeddi gün şam
yandırılır.
Yəhudilikdə yeddisindən sonra iyirmi üç
gün də əlavə yas saxlanılır ki, bununla da bir ay
tamamlanmış olur. Əgər mərhum ata, yaxud anadırsa,
övladları on iki ay, yəni bir il yas
saxlayırlar. Ənənəyə görə,
yeddisindən sonra qəbirə başdaşı qoyulur. Bu, ailənin bütün üzvlərinin üzərinə
düşən vəzifədir. Başdaşı
sadə olmalı, insan, yaxud heyvan rəsmləri çəkilməməlidir.
Qəbrin üzərinə əklil qoymaq da
olmaz.
Xristianlığın yasla bağlı adətlərində
İudaizmlə oxşar cəhətlər olsa da, bu dinin
özünəməxsus ayinləri, ənənəsi
mövcuddur. Məsələn, pravoslavlarda dəfndən sonra mərhumun
ailə üzvləri, adətən, yaxın qohumları,
dostları, əzizləri yas mərasiminə dəvət
edirlər. Çağırılmayanlar isə
mərasimdə iştirak etməməyə, bununla da ailəni
maddi sıxıntıya salmamağa çalışırlar.
Ümumiyyətlə,
dəfnə qədər evdə təmizlik işləri
aparılır, yığılan zibillər
yandırılır və ev büxur
tüstüsü ilə ətirlənir. Mərhumun
dəfninə qədər evdə xeyrat süfrəsi
açılmasına tədarük görülür. Pravoslav ənənəsində "xeyrat süfrəsi"
məfhumu qidanı dadmaqla icra olunan ibadət
anlayışı ilə bağlıdır və müəyyən
qaydalara əsaslanır. Bu mənada adətən
xeyrat süfrəsi üç dəfə - mərhumun
üçü, doqquzu və qırxı günü
açılır - bu da müəyyən dini inancla - ruhun o
biri dünyaya mərhələli köçməsi ilə
bağlıdır.
Yas mərasimləri qəbirüstü ziyarətlə
başlayır və evdə ehsan süfrəsi ilə davam
edir. Süfrə ətrafında toplaşanlar təamdan dadmaqla
dualar oxuyub, mərhumun yaxşı əməllərini
xatırlayıb, şəxsi keyfiyyətlərindən bəhs
edirlər. Ənənəyə görə,
ilk sözü ailə başçısı deyir və daha
sonra məclisi aparmaq yaxınların xahişi ilə hörmətli
qonaqlardan birinə həvalə olunur. Ziyarətçilər
gedəndən sonra mərhumun yaxınlarının gün
batana kimi hamama gedib yuyunmaları da geniş yayılmış
ənənədir.
İsrafa, dəbdəbəli həyatdan qaynaqlanan
şan-şöhrətə mənfi münasibət
xristianlığın əsas ehkamlarından irəli gəlir. Bu baxımdan
dəbdəbədən uzaqlaşıb sadə həyat
sürmək ənənəsi bu dində təsadüfi
yaranmamışdır. Ona görə də,
yas mərasimlərinin şöhrətpərstlik aləti kimi
istifadəsi xristianlığın prinsiplərinə zidd hesab
olunur. Bunu bütpərəstlikdən qalma
adət hesab edənlər də var. Çünki bütpərəst
inanca görə, təmtəraq və dəbdəbə ilə
axirət yurduna yola salınan mərhumun aqibətinin
yaxşı olacağına etiqad əski zamanlardan
mövcuddur. Amma xristianlıqda bu inanc məqbul
hesab edilmir.
Bir sözlə, İudaizmdə və Xristianlıqda vəfat
etmiş insan üçün dini ehkamlar çərçivəsində
ehsan mahiyyətli xeyrat süfrələrinin
açılması ənənəsi mövcud olsa da, israfa və
ifrata yol verməmək əhəmiyyətli məsələ
kimi hər iki dinin prinsiplərində özünü
qabarıq büruzə verir.
Ümumiyyətlə, yas mərasimi ilə bağlı
üç səmavi dində oxşar məqamlar kifayət qədərdir
və məsələyə ümumi yanaşma, demək olar
ki, eynidir. Təbii ki, bu, hər üç dinin ilahi mahiyyət
daşımasından və ayrı-ayrı xalqların,
toplumların bir-birilərinin mədəniyyətindən, adət-ənənələrindən
bəhrələnməsi zərurətindən irəli gəlir.
Din xadimlərimiz və yas mərasimlərimiz
Onu da etiraf etməliyik ki, bu məsələdə məsuliyyətin
böyük hissəsi din xadimlərinin üzərinə
düşür. Çünki məhz onlar yeri düşdükcə
ictimaiyyət arasında təbliğat aparmaqla "ziyafət
masası"na çevrilmiş yas məclislərinin dindən
uzaq olduğunu izah etməli, sadə təşkil olunan yas məclisini
qınaq obyektinə çevirənlərin dini baxımdan, hətta
günah işlədiklərini mədəni şəkildə
açıqlamalı, borc-xərclə verilən ehsanın mərhumun
ruhuna heç bir savab qazandırmadığını
açıq şəkildə deməlidirlər. Amma deyirlərmi, bəzən isə... demək istəyirlərmi?!
Ümumiyyətlə, yas mərasimləri ilə
bağlı önəmli məqamlardan biri məclisi idarə
edən din xadimlərinin dünyagörüşü, biliyi ilə
yanaşı, həm də mədəni səviyyəsi,
davranışı, hətta geyim formasıdır. Təmiz, səliqəli, sadə
geyinmiş, özünü səviyyəli, intellektual,
sözün həqiqi mənasında kübar insan kimi təqdim
edən və bunu ətrafdakılara qəbul etdirməyi
bacaran din xadiminin idarə etdiyi yas mərasimi, şübhəsiz
ki, dinimizə, milli adət-ənənələrimizə,
ümumilikdə, bəşəri dəyərlərə zidd
ola bilməz.
Təəssüf ki, birbaşa cəmiyyətin mənəvi
dəyərləri və mədəniyyəti ilə
bağlı olan yas mərasimləri bu gün sözün həqiqi
mənasında böyük və gəlirli biznes sahəsinə
çevrilib.
Ümumi şəkildə mərasim xidmətləri
adlanan bu biznes çadır kirayələnməsindən
tutmuş mollanın müəyyənləşməsinə,
mərhumun yuyulmasından başlamış məzarın
qazılmasına qədər böyük sahəni əhatə
edir. Belə olduğu təqdirdə
çörəyi yas məclislərindən çıxan,
orta statistik molladan "axına qarşı" üzməyi
tələb etmək sadəlövhlük olardı. Deməli, əsas diqqət cəmiyyətin
oxumuş, ziyalı təbəqəsinə və əsl din
xadimlərinə yönəldilməlidir. Yalnız
cəmiyyətdəki ictimai qınaq, dini maarifləndirmə və
nüfuzlu insanların şəxsi nümunələri sayəsində
ciddi nəticəyə nail olmaq mümkündür.
Cəmiyyətin hərəkətverici qüvvəsi
hesab edilən ziyalı təbəqəsi bütün
dövrlərdə öndə gedib, xalq və dövlət
üçün avanqard funksiyasını yerinə yetirib. Zaman-zaman təqib
və təzyiqlərə məruz qalmış, amma həmişə
xalqın içində və yanında olan əsl din xadimlərimiz
isə bütün dönəmlərdə bu təbəqənin
tərkib hissəsi olublar. Ruhanilərimiz
ziyalılarımızla birgə üzərlərinə
düşən tarixi missiyanı layiqincə yerinə yetirib,
ümummilli məsələlərin həllində yaxından
və aktiv iştirak ediblər. Deməli,
bu gün cəmiyyətimizin üzləşdiyi "ifrat və
israf" probleminin həllində fəal iştirak etmək Azərbaycan
ruhaniliyinin tarixi missiyasından irəli gələn müqəddəs
vəzifədir.
O da nəzərə
alınmalıdır ki, din xadimləri onların arxasınca
gedən onlarla, yüzlərlə, hətta minlərlə
insanın əməllərinə görə ən azı mənəvi
məsuliyyət daşıyırlar. Bu gün din xadimləri,
xüsusilə axund və imamlar geniş təbliğat
imkanlarına, daha konkret desək, milyonlarla
insan üçün əlçatmaz sayılan minbərə
- söz kürsüsünə malikdirlər. Bəzən
səslənən fikirlər, edilən
çağırışlar kifayət qədər effektli
olmur, bir çox hallarda etinasız qarşılanır. Lakin insanlar minbərdən söylənilən fikirlərə
nəinki ciddi yanaşır, hətta bu fikirlərə dəqiq
və səhvsiz əməl etməyə
çalışırlar. Bu baxımdan yas
mərasimləri ilə bağlı din xadimlərinin həm
mövqeyi, həm də fikirləri doğru və aydın
olmalıdır ki, insanlar yanlış yola yönəlməsinlər.
Toylarımız: unudulan ənənələr,
əndazəsiz "müasirlik"
İfrat və israf baxımından cəmiyyətdəki
mövcud problemlər yas mərasimləri ilə müqayisədə
toy məclislərində daha çoxdur. Dəbdəbəli,
bahalı restoranlar, zəngin menyu, həddən ziyadə
israf... hər kəs buna şahiddir. Əslində,
ailənin qurulması üçün şənlənmək,
qohum-əqrabanı bir araya toplamaq xalqımızın əsrlərdən
yadigar qalmış milli adət-ənənəsidir. Amma hər işdə bir əndazə
olmalıdır. Təəssüf ki,
toylarımızda milli kolorit getdikcə unudulur, bu mərasim
yad təsir altına düşür və əcaib formaya
salınır. Toy hər bir xalqın mənəvi
dəyərlərini, mədəni səviyyəsini, mətbəx
mədəniyyətini, ümumilikdə isə milli kimliyini əks
etdirən şəffaf aynadır. Bu
gün həmin aynanı o qədər çirkləndirmişik
ki, bəzən ona baxanda xəcalət çəkməli
oluruq.
Şəhər həyatı, məişət
qayğıları, gündəlik problemlər... bəlkə
də, bunları nəzərə alıb şəhər
toylarının axşam saat 6-dan sonra başlanmasına haqq
qazandırmaq olar. Amma bu saatdan sonra toy mərasimini 30 növ soyuq və
isti yeməklə bəzəmək, süfrəyə müxtəlif
şirələr və meyvələr düzmək, üstəlik,
bütün bunları 500-600 insanın
toplaşdığı qapalı zalda yüksək, çox
vaxt da zövqsüz musiqinin sədaları altında qonaqlara təqdim
etməyin məntiqli izahı yoxdur. Mətbəx
mədəniyyətimizə, musiqi zövqümüzə,
ümumiyyətlə, adət-ənənələrimizə
zidd olan belə mərasimi toy adlandırmağa adamın dili də
gəlmir. Əvvəllər toya xeyir-dua
vermək, zövq almaq, mənəvi dinclik tapmaq
üçün gedərdilər. Amma
bugünkü toylarımızdan nəinki mənəvi
zövq ala, rahatlıq tapa bilirik, əksinə, siqaret
dumanı ciyərlərimizi, zövqsüz musiqi
beynimizi-qulaqlarımızı, saat 9-dan sonra gənclərin
vecsiz rəqsi isə gözlərimizi döyəcləyir.
Bu isə adama yorğunluqdan, baş
ağrısından, bir də ruh
düşkünlüyündən başqa heç nə
vermir.
Adət-ənənələrimizə görə, toya
qohum-əqraba, yaxın dostlar və qonşular dəvət
edilməlidir.
Amma bu gün toyların sanbalı menyunun və
müğənninin qiyməti, qonaqların, xüsusilə
nüfuzlu vəzifəli və ya imkanlı şəxslərin
sayı ilə ölçülür. Bəlkə,
elə buna görədir ki, bəzi toylarda qonaqlara nəzər
salanda adamda iclas təəssüratı oyanır.
Ola bilsin ki, kimlərsə toya dəvət edilənlərin
sayının çox olmasını maddiyyatla, sosial amillərlə
izah etsin. Amma kimin necə qəbul etməsindən
asılı olmayaraq, həqiqət belədir ki, bundan toy
sahibindən daha çox restoran sahibi xeyir götürür.
Masada qalan xörəklər, şirələr,
müxtəlif meyvə və tərəvəz isə
milyonlarla insanın ehtiyacı olduğu halda israf edilir.
Təbii
ki, məsələnin dini tərəfi də var. Məsələn,
İslam Peyğəmbəri Həzrət Məhəmmədin
qızı həzrət Fatimənin toyu müsəlmanlar
üçün gözəl nümunə ola
bilər. Rəvayət edildiyinə görə,
Peyğəmbərimiz qızının toyunda qoyun kəsərək
qonaqlar üçün sadə xörək
hazırlatmış və mərasimə qatılanlardan nikaha
şahidlik etmələrini istəmişdir.
Toy məsələsi
ilə bağlı bir detala da diqqət yönəltmək istərdim.
Məlumdur ki, milli-dini rəngarənglik əvvəl-axır
qarşılıqlı zənginləşmə prosesinə qədəm
qoyur. Bu mənada ölkəmizin
etnoqrafiyası diqqətəlayiq təcrübəyə malikdir.
Başqa sözlə desək, Azərbaycanda yaşayan milli
azlıqların biz azərbaycanlılardan bəzi sosial-məişət
detallarını "götürməsi" xalq şənliklərində,
xüsusilə də toy mərasimlərimizdə müsbət
cəhətlərin yaşarlılığına sübut ola
bilər. Bunu həmyerlilərimiz olan bəzi
pravoslav rusların, yaxud da yəhudilərin, əsasən də
dağ yəhudilərinin şölənlərində (toy mərasimlərində)
müşahidə etmək mümkündür. Belə
ki, onlar da bizim sayaq nişan aparmaqdan,
paltarbiçdi etməkdən, xına yaxmaqdan, bəzənmiş
maşın karvanında gəlin aparmaqdan.., hətta bizim
musiqinin sədaları altında Azərbaycan rəqslərini
də ifa etməkdən şərəf duyurlar.
İsrailə köç edən keçmiş bir
çox yurddaşımız orada öz toylarını elə
günü bu gün də bizim adət-ənənələrlə
bəzəyirlər, ona yeni kolorit vururlar. Deməli, adət-ənənələrimiz
yaxşı olduğu üçün ondan bəhrələnirlər,
bəs onda nə üçün yaxşı olanı
bayağılaşdırırıq, xalqımızın
ruhundan süzülüb gələn müqəddəs
özünütəsdiq elementlərinə yekəxanalıq
cizgiləri qataraq, tay-tuşdan, qonum-qonşudan bu yolla fərqlənmək
istəyirik. Bir şeyin ki, həyata, məntiqə
bağlılığı yoxdur, ona qurşanmağın da mənası
yoxdur. Tarixi, ənənəvi olan gözəldir,
əlavələr öz kökünə
yapışmırsa, deməli yaşarı deyil. Ata-baba meyarı bu tərəzinin boyundan keçib
bizə çatmışdır.
Bəs nə etməli?
Qeyd edilənlərdən aydın görünür ki,
israf anlayışı din və dindarlığa tamamilə
ziddir. Elə
isə haqlı bir sual meydana çıxır: nəyə
görə dinin yasaqladığı ənənəni
"yaşatmalıyıq"?! Yox, əgər məqsəd
savab qazanmaqdırsa, bunun üçün körpələr və
qocalar evi, maddi sıxıntı çəkən ailələr
var. Onlara kömək göstərmək, maddi və mənəvi
dayaq durmaq cəmiyyət üçün daha xeyirli,
Yaradanın dərgahında isə daha savab deyilmi?!
Deməli, nə qədər qəribə səslənsə
də, bu gün cəmiyyətdə böyük maddi xərc
tələb edən ehsan süfrələrinə qarşı
geniş izahat işi aparmaq, ifratçılığın tədricən
aradan qaldırılmasına çalışmaq və bu yolda
nümunə göstərmək çox vacib məsələdir. İnsanların
artıq həyat tərzinə sirayət etmiş bu "adəti",
təbii ki, birdən-birə aradan qaldırmaq çətindir,
amma mümkündür. Məsələn,
təmtəraqlı "ehsan süfrəsini" mərhumun
ailə üzvlərinə təsəlli verildiyi, onun
yaxşı keyfiyyətlərinin xatırlandığı
çay süfrələri ilə əvəz etməliyik.
Təziyə üçün məclisə uzaq
yoldan gələnləri nəzərə alıb, onlara israfa
varmadan ayrıca ehsan süfrəsi açmaq da
mümkündür.
Yas mərasimi ilə bağlı digər məsələlərdə
də ciddi islahatlara ehtiyac var. Bəziləri bu islahatları
dövlətin aparmasını, inzibatçılıq yolu ilə
həyata keçirilməsini məqsədəuyğun
sayırlar. Hətta, əks təqdirdə ciddi nəticə
olmayacağını iddia edənlər də var. Təbii ki,
bu sahədə bəzi məsələlərin inzibati qaydada,
qanunvericilik çərçivəsində həlli
mümkündür. Lakin elə məsələlər
var ki, onları qanuna salmaq, inzibati yolla həll etmək
ağlabatan deyil. Məsələn, yas məclisinə
"ağı deyən"lərin gətirilməməsini,
ehsan süfrəsinin dəbdəbədən uzaq
olmasını, bahalı qəbir daşlarından istifadə
edilməməsini inzibati yollarla necə həll etmək olar?!
Deməli, problemin həlli həm də
insanların özündən, məsələyə necə
yanaşmalarından asılıdır.
Ədalət naminə demək lazımdır ki, son
dövrlər yas mərasimləri ilə bağlı müsbət
tendensiya yaranıb və mərasimlər xeyli sadələşib. Məsələn,
əvvəlki dövrlərlə müqayisədə indi mərhuma
cümə axşamlarının verilməsi o qədər də
kütləvi xarakter daşımır. Üstəlik,
üç və yeddi mərasimləri çox vaxt birləşdirilir.
Təbii ki, bütün bunlar sağlam dini
maarifləndirmənin və təbliğatın nəticəsidir.
Ən önəmlisi də odur ki, cəmiyyət
bu prosesi müsbət qarşılayır və dəstəkləyir.
Ümumiyyətlə, müşahidələr və
aparılan araşdırmalar göstərir ki, cəmiyyətin
mütləq əksəriyyəti istər yas, istərsə də
toy mərasimlərində mövcud
ifratçılığın əleyhinədir. Sosial statusundan asılı olmayaraq insanlar bu sahənin
tənzimlənməsini cəmiyyətin normal inkişafı
baxımından vacib sayırlar. Amma iş ondadır ki,
bir çoxları tərəddüd edir, "ictimai
qınaqdan" çəkinərək şəxsi nümunə
göstərmək istəmirlər. Əslində,
cəmiyyət israf və ifratı ictimai qınaq obyektinə
çevirməlidir. İctimai qınaq məsələsinə,
məncə, həm də digər problemlərin
açarı kimi baxmaq lazımdır.
Hər zaman ilk addımı atmaq, önə
çıxmaq çətin olur. Amma nə qədər
çətin olsa da, biz bu addımı atmalı, milli-mənəvi
dəyərlərimizin saflığını qorumalı və
gələcək nəsillərə ötürməliyik.
Hidayət ORUCOV,
Azərbaycan Respublikası Dini
Qurumlarla İş üzrə
Dövlət Komitəsinin sədri
Xalq qəzeti.- 2011.- 21 sentyabr.- S.
3.