İMRUZ ƏFƏNDİYEVA
- 75.
Musiqi xəzinəmizin
mahir tədqiqatçısı
Bu günlərdə musiqi ictimaiyyətimiz
Üzeyir Hacıbəyli adına Bakı Musiqi
Akademiyasının professoru, sənətşünaslıq
doktoru İmruz Məmməd Sadıq qızı Əfəndiyevanın
yubileyini qeyd edir. Respublikamızın əməkdar incəsənət
xadimi, İmruz xanım Əfəndiyevanı geniş musiqi
ictimaiyyətinə təqdim etməyə ehtiyac yoxdur. O, mədəniyyətimizin,
musiqimizin ön sıralarında duran, Azərbaycan musiqi
fikrinin inkişafında xidmətləri ilə sayılıb
seçilən alimlərimizdəndir.
İmruz
xanım uzun və mənalı yaradıcılıq yolu
keçmişdir. Bu cəhət, şübhəsiz ki, alimin
elmi irsində təzahürünü tapmış, musiqinin
ayrı-ayrı sahələrində maraqlı yeni əsərlər
yaratmış, elmi araşdırmalarında gəldiyi
doğru qənaətlər, fikir və müddəalar musiqi
ictimaiyyətinin marağına səbəb olmuşdur.
Görünür,
burada İmruz xanımın boya - başa
çatdığı mühit, uşaqlıqdan ətrafında
eşidib - gördüyü xalq musiqi sənətinə məhəbbət
müəyyən rol oynamışdır. Əvvəlcə
onu qeyd edim ki, İmruz xanım görkəmli dövlət
xadimi, teatrşünas - alim, maarifçi və dramaturq Məmməd
Sadıq Əfəndiyevin ailəsində böyüyüb
boya - başa çatmışdır. Uzun illər Moskva və
Bakı Dövlət konservatoriyaları ilə əməkdaşlıq
edən, Xalq Maarif Komissarlığında çalışan
və dahi Üzeyir Hacıbəyli ilə sıx
yaradıcı əlaqələrinə malik olan M.S. Əfəndiyevin
geniş fəaliyyəti Azərbaycan elm və sənət aləmində
dərin iz buraxmışdır. Odur ki, İmruz xanımın
hələ uşaqlıq illərindən musiqiyə, onun
tarixi inkişaf yollarına xüsusi maraq göstərməsi
tamamilə təbii idi.
1955
- ci ildə İmruz Əfəndiyeva Üzeyir Hacıbəyov
adına Azərbaycan Dövlət Konservatoriyasına daxil olur.
1960 - cı ildə konservatoriyanın tarix - nəzəriyyə
fakültəsini uğurla bitirən İmruz xanım elə həmin
ildən rektorluğun təkidi ilə musiqi tarixi və musiqi nəzəriyyəsi
kafedralarında pedaqoji fəaliyyətə başlayır. Müəllimlik
fəaliyyətinin ilk çağlarından etibarən
İmruz xanım öz işinə böyük məsuliyyətlə
yanaşır, sənətin sirlərinə daha dərindən
bələd olmaq üçün Moskva, Sankt - Peterburq, Tbilisi
konservatoriyaları ilə sıx əməkdaşlıq edir.
T.Əfəndiyeva
sənətdə atdığı ilk addımdan başlayaraq,
bir istedadlı musiqişünas kimi nəinki Azərbaycanda
çap olunan jurnal və qəzetlərdə
("Qobustan", "Ulduz", "Elm və həyat",
"Ədəbiyyat və İncəsənət", "Azərbaycan
müəllimi", "Bakı", "Azərbaycan gəncləri"
və s.), eləcə də Moskvada nəşr edilən
"Sovetskaya muzıka", "Muzıkalnaya jizn",
"Sovetskaya kultura" kimi aparıcı jurnallarda, məcmuələrdə
və qəzetlərdə fəal çıxış edir. 1965-ci
ildə İ.Əfəndiyeva Azərbaycan Elmlər
Akademiyasının (hazırkı Azərbaycan Milli Elmlər
Akademiyası) nəzdində olan Memarlıq və İncəsənət
İnstitutunun aspiranturasını bitirir.
Tədqiqatçının
ilk böyük müvəffəqiyyəti isə 1982 - ci ilə
aiddir. O, əvvəlcə qələmini xalqımızın
sevimli musiqi janrı olan mahnıda sınamış və bu
günədək həmin janra sadiq qalmışdır. İmruz
xanım hər bir mahnısı ilə milli musiqi xəzinəmizə
yeni bir töhfə, yeni bir inci daxil edən Azərbaycan bəstəkarlarının
yaradıcılığını uzun illər tədqiq
etmiş və 1982 - ci ildə "Azərbaycan sovet
mahnısı" mövzusunda sənətşünaslıq
namizədi dissertasiyasını Tbilisi şəhərində
uğurla müdafiə etmişdir. Qeyd edək ki, tədqiqatçının
yüksək qiymətə layiq görülən elmi
işinin rəhbəri Leninqrad (hazırkı Sankt - Peterburq)
Konservatoriyasının professoru, sənətşünaslıq
doktoru, dünya şöhrətli alim Arnold Naumoviç Soxor
olmuşdur. O vaxtdan bəri mahnı janrı
musiqişünasın elmi yaradıcılığında əsas
yerlərdən birini tutur. İmruz xanım Əfəndiyeva Azərbaycan
musiqisində bu janrın ən fəal təbliğatçılarından
biridir.
Ümumiyyətlə
isə, professor İmruz Əfəndiyevanın ədəbi
irsi kifayət qədər əhəmiyyətlidir. Belə ki,
İmruz xanım 300-dən artıq qəzet və jurnal məqaləsinin,
populyar oçerklərin, tədqiqatların, kitab və
monoqrafiyaların müəllifidir. "Üzeyir Hacıbəyov
və xalq musiqisi", "Musiqi pedaqogikası və ifaçılıq
məsələləri", "Azərbaycan milli musiqisinin tədqiqi
problemləri", "Bəstəkar və zaman", "Fərhad
Bədəlbəyli" (məqalələr, materiallar),
"Azərbaycan musiqi pedaqogikası müasir mərhələdə
: problemlər və axtarışlar" adlı məcmuələrdə
İ.Əfəndiyeva redaksiya heyətinin üzvi kimi musiqi mədəniyyətində
cərəyan edən ən müxtəlif təzahürlərin
geniş şərhini vermişdir. Tədqiqatçının
parlaq ədəbi istedadı, asan qavranılan yazı
üslubu özündə musiqi tarixi və nəzəriyyəsinin
müxtəlif məsələlərinə dair ifadə sərrastlığı
və doğruluğunu ehtiva edir. Bütün bunlar İ.Əfəndiyevanın
tədqiqatlarının danılmaz məziyyətlərindəndir.
Bu mənada İmruz xanım dahi Üzeyir Hacıbəylinin ənənələrini
ləyaqətlə davam etdirir və öz
yaradıcılığında dünya klassik musiqi mədəniyyətinin
ənənələrini, Azərbaycan bəstəkarlarının
yolunu işıqlandıraraq, çağdaş musiqi dilinin zənginliklərini,
tükənməz milli musiqi xəzinəmizi tədqiq edir.
Onun
bəstəkarlarımız haqqında müxtəlif səpkili
oçerkləri diqqəti xüsusilə cəlb edir, tədqiqatçının
ayrı - ayrı bəstəkar portretlərinin səmimiyyətlə
yaratması hər zaman maraq doğurur. Bu mənada İ. Əfəndiyevanın
müxtəlif illərdə Azərbaycan bəstəkarlarının
yaradıcılığına həsr edilmiş tədqiqat
işləri, o cümlədən, "Bəstəkar Telman
Hacıyev" (Bakı, 1985), "Sevda İbrahimovanın
yaradıcılığında uşaq musiqisi" (Bakı,
2002), eləcə də Tofiq Quliyev, Emin Sabitoğlu, Tofiq
Bakıxanov, Oqtay Rəcəbovun yaradıcılıq portretləri
və 2005 - ci ildə uğurla müdafiə etdiyi "Vasif
Adıgözəlovun yaradıcılığı milli ənənələr
kontekstində" adlı doktorluq dissertasiyası xüsusilə
diqqətəlayiqdir. Bütün bunlar İmruz xanımı həm
xalq musiqimizin, xalq incilərinin, həm də bəstəkar
yaradıcılığının dərin bilicisi kimi səciyyələndirir.
İmruz Əfəndiyevanın sırf musiqi nəzəriyyəsi,
onun aktual problemləri ilə bağlı olan tədqiqat
işləri də diqqətəlayiqdir. Bu mənada alimin
klassik və xalq harmoniyasının tədqiqi problemlərinə
həsr olunmuş harmoniya və solfecio fənninə dair tədris
proqramları, Azərbaycan milli musiqisinin müxtəlif
janrları əsasında bəstələnmiş 200 sekvensiyası,
bəstəkarlar və nəzəriyyəçilər
üçün "Harmoniya" fənnindən proqram (həmmüəllif
V.Əlixanova-Şərifova), habelə elmi məqalələri
o cümlədən, "Azərbaycan milli harmoniyasının
bəzi bədii qanunauyğunluqları" (Bakı, 2002) diqqəti
daha çox cəlb edir.
İ.
Əfəndiyeva musiqişünaslıq üzrə klassik elmi əsərlərlə
yanaşı, maarifçi xarakterli çoxsaylı məqalələrin
də müəllifidir. Bu səpkili yazılarında müəllif
müasir musiqi elmində vacib olan yeni problemləri ortaya qoyur,
cavan musiqi ifaçılarının fəaliyyətini
işıqlandırır, bugünkü musiqi proseslərinə,
böyük həssaslıq və qayğıkeşliklə
musiqi - mədəni həyatının inkişafına fəal
şəkildə qoşulur.
Göründüyü
kimi, tədqiqatçının yaradıcılığı
kifayət qədər geniş və çoxcəhətlidir.
Alimin müraciət etmədiyi bir bəstəkar, yaxud musiqinin
hər hansı bir nəzəri problemləri ilə
bağlı məsələlər tapmaq çətindir. Lakin
İmruz Əfəndiyeva haqqında söz açarkən onu
yalnız tədqiqatçı kimi səciyyələndirmək
yetərli deyil. Belə ki, İmruz xanım respublikada təkcə
musiqi alimi kimi deyil, pedaqoq kimi də tanınmışdır. O,
öz yaradıcılığını pedaqoji fəaliyyətlə
gözəl əlaqələndirən istedadlı
musiqişünas olmaqla yanaşı, həm də Üzeyir
Hacıbəyli adına Bakı Musiqi Akademiyasının musiqi
nəzəriyyəsi kafedrasının professoru, aparıcı
müəllimlərindən biridir. İ.Əfəndiyeva
bacarıqlı və təcrübəli müəllim kimi
qırx illik səmərəli pedaqoji fəaliyyəti ilə
Musiqi Akademiyasının müəllim və tələbə
heyətinin dərin hörmət və rəğbətini
qazanmışdır.
Bir
pedaqoq kimi İmruz Əfəndiyevanın işi təqdirəlayiqdir.
Uzun illərdən bəri onun pedaqoji fəaliyyəti ilə
onlarca gənc musiqiçi kadrları yetişmişdir. İ. Əfəndiyeva
hazırda Bakı Musiqi Akademiyasının bakalavr və magistr
pillələrində təhsil alan tələbələrin
diplom rəhbəri, habelə aspirantların dissertasiya işlərinə
müvəffəqiyyətlə başçılıq edən
səriştəli elmi rəhbərdir. İmruz xanımın
yetişdirdiyi musiqişünaslar Azərbaycanın
aparıcı musiqi təhsil ocaqlarında, müxtəlif
şəhər və rayonlarında müəllimlik edir, həmçinin
digər respublikalarda və ölkələrdə
çalışırlar.
İ.Əfəndiyeva
respublikanın musiqi ictimaiyyətinin həyatında fəal
iştirak edir. O, həmçinin humanitar biliklərin digər
sahələrində eyni dərəcədə məhsuldar fəaliyyətə
malikdir. İmruz xanım uzun illər
çalışdığı Üzeyir Hacıbəyli
adına Bakı Musiqi Akademiyasında geniş ictimai fəaliyyətlə
məşğuldur. O, tələbə-gənclərlə
mütəmadi iş aparır, onları müxtəlif səpkili
konfrans və müsabiqələrə cəlb edir, təşkilati
məsələlərdə özü şəxsən
yaxından iştirak edir.
İmruz
xanım 1983-cü ildən bu günədək Bakı Musiqi
Akademiyasının Tələbə Elmi Cəmiyyətinin sədri
və elmi rəhbəridir. Məhz onun təşəbbüsü
ilə Bakıda ilk dəfə musiqişünaslıq üzrə
tələbə elmi işləri ilə bağlı
Ümumittifaq müsabiqələr keçirilmişdir. Bu
yüksək nailiyyətinə görə İ.Əfəndiyeva
1986-cı ildə Azərbaycan SSR Orta İxtisas Təhsili
Nazirliyi kollegiyasının qərarı ilə fəxri fərmanla
təltif olunmuşdur. Bu gün akademiyanın mədəni -
estetik mühitini İmruz xanımın fəaliyyəti olmadan
təsəvvür etmək qeyri - mümkündür. İ.Əfəndiyeva,
həmçinin Bakı Musiqi Akademiyası daxilində fəaliyyət
göstərən bir saylı elmi laboratoriyada aparıcı
elmi işçi kimi fəaliyyət göstərir,
seminarlarda, konfranslarda müxtəlif mövzulara dair mütəmadi
çıxışlar edir.
1968 - ci ildən Azərbaycan Bəstəkarlar İttifaqının üzvü olan İmruz xanım, həmçinin milli televiziya və radioda maraqlı verilişlər aparır, televiziya proqramının təşəbbüskarı kimi çıxış edir. Bütün bunlarla yanaşı, İ. Əfəndiyeva Elmi Şuranın, İxtisaslaşmış Müdafiə Şurasının üzvüdür.
İmruz xanımın istedadlı tədqiqatçı-publisist, müəllimlik və ictimai fəaliyyəti - musiqiçi kimi simasının üç vacib cəhətidir və bu fəaliyyət istiqamətləri bir-biri ilə sıx surətdə bağlıdır. Ən əsası isə İmruz Əfəndiyeva səmimi və təvazökar bir insandır.
Musiqi ictimaiyyətimiz onu Azərbaycan musiqişünaslıq elmi sahəsində ciddi nailiyyətlər əldə etmiş bir tədqiqatçı - alim kimi tanıyır. Onun ali və orta ixtisas musiqi məktəbləri üçün tədris proqramları metodiki işləri, monoqrafiya və kitabları Azərbaycan musiqi elminin nailiyyətləri kimi qiymətləndirilir. Ömrünün, yaradıcılığının müdrik bir dövrünü yaşayan İmruz Əfəndiyeva əvvəlki kimi yenə də ilhamla yazıb-yaradır. Tanınmış və istedadlı musiqi xadimi İmruz Əfəndiyevanı anadan olmasının 75 və yaradıcılıq fəaliyyətinin 50 illiyi münasibətilə səmimi qəlbdən təbrik edir, ona möhkəm cansağlığı, yorulmaq bilməyən ilhamlı yaradıcılıq arzulayırıq.
Kəmalə ƏLƏSGƏRLİ,
sənətşünaslıqnamizədi
Xalq qəzeti.-2011.-6 yanvar.-S.7.