"Bu il seminariyaya dövlət
hesabına qəbul olmayacaq"
Qori seminariyasının arxivi niyə
yandı?
1978-ci ilin oktyabrında ikigünlük Qori
səfərimi başa vurub Gürcüstan Maarif Muzeyində
axtarışları davam etdirdim. Üzümə
qapını açan direktor Anna Mixaylovna Samadaşvili
salamımı almazdan əvvəl sevincək:
-Şəmistan,
- dedi, - səni təbrik edirəm, ötən ildən bəri
axtardığın 1219 saylı qovluğu tapmışam (Bu
qovluğun nömrəsini mənə 1976-cı ildə
Gürcüstanın əməkdar müəllimi Məhyəddin
Sultanov vermişdi).
Mən
təşəkkür edərək qovluğu alıb oxu
zalına keçdim. Qovluqda 1915-1916-cı illərdə
seminariyanın sinif jurnallarında ibtidai məktəbə
imtahan qəbul komissiyasının sənədləri
saxlanılırdı. Burada Vəkilovlar nəslindən on
altı nəfər haqqında Qazax qəza rəisinin verdiyi
müxtəlif arayışlar, ərizələr vardı.
Sənədlərdən
dördü Salahlı kənd sakini Səməd ağa Yusif
ağa oğlu Vəkilova məxsus idi. Əlli ikinci səhifədəki
ərizədə Yusif ağa oğlu Səməd ağa Vəkilovun
seminariyanın Azərbaycan şöbəsi nəzdindəki
ibtidai məktəbə qəbul olunmasını xahiş
edirdi.
Ərizənin
üstündə seminariya direktoru Fyodor Antonoviç Smirnovun dərkənarı
vardı. Direktor qəza rəisindən xahiş edirdi ki, şəhadətnamələri
və sənədləri Salahlı kənd sakini Səməd
ağa Vəkilovun valideynlərinə təqdim edib bildirin ki,
oğlunun yaşı çatmadığına görə
1915-ci ildə seminariyanın ibtidai məktəbinə qəbul
olunmayacaq. Yusif ağa Vəkilovun ərizəsinin altında ərəb
əlifbası ilə imzası və mötərizədə
rus dilində "Yusif ağa Vəkilov" da
yazılmışdı. Bir az aşağıda isə
oxuyuruq: "Sın Samed aqa Vekilov rodilsya 10-qo fevralya 1906
qoda".
Həmin
qovluğun qırx ikinci səhifəsində (1236 saylı
işdə) Yusif ağa 1916-cı ildə ikinci dəfə
oğlu Səməd ağa Vəkilovu ibtidai məktəbə
dövlət hesabına qəbul etməyi direktordan xahiş
edir və ərizəsində bildirir: "kasıbam,
oğlumu oxutmaq üçün heç bir maddi vəsaitim
yoxdur. Zati-alinizdən acizanə xahişim budur ki, Sizə
tapşırılan müəllim seminariyasının Tatar (Azərbaycan
- Ş.N.) şöbəsi nəzdində ibtidai məktəbin
hazırlıq kursunda oğlum Səməd ağanın
püşkatma yolu ilə dövlət hesabına oxuması
üçün səsə buraxılmasına icazə verib
kömək edəsiniz.
Bir
daha ərz edim ki, keçən il, yəni 1915-ci il tarixdə
bu məsələ ilə əlaqədar sizə ərizə
ilə müraciət etmişdim. Lakin 1915-ci ildə səsə
qoymaq qaydası olmadığından zati-aliniz xahişimi rədd
etmişdi. Oğlumun aşağıdakı sənədlərini
də təqdim edirəm: doğum haqqında 2306 saylı
yaş kağızı, 137 saylı çiçək peyvəndi
haqqında həkim arayışı və ictimai mənşəyi
haqqında 44 saylı şəhadətnamə. Yusif ağa Vəkilov,
27 may 1916-cı il.
Oğlum
Səməd ağa Vəkilov 1906-cı il, fevralın 10-da
anadan olmuşdur".
Çox
təəssüf ki, bu dəfə də ata Yusif ağa Vəkilov
arzusuna çata bilməmiş, balaca Səmədin isə bəxti
gətirməmişdir. Yusif ağanın birinci ərizəsinə
"yaşı çatmır, bu il seminariyaya dövlət
hesabına qəbul olmayacaq" dərkənarı qoyan
direktor Fyodor Simirnov ikinci ərizənin üstündə
yazıb: "Vekilov Samed aqa - sunnit, 10 let, sela Salaxlı
Elizavetpolskaya quberniya. Otkazat - pererosşiy".
Onu
da xatırladaq ki, Zaqafqaziya Maarif Sərdarlığının
1875-ci ildə Maarif Nazirliyi tərəfindən təsdiqlənmiş
Əsasnaməsində qəbul şərtlərindən biri
uşaqların yaş fərqləri idi. "Zaqafqaziya maarif
Seminariyası yanındakı ibtidai məktəbə
uşaqlar 10 yaşından, aşağı hazırlıq
sinfinə 14 yaşından, birinci sinfə 16 yaşından
(oğlan uşaqları) qəbul olunurlar".
Şübhəsiz
ki, qəbula gələn uşağın çox olmasına
görə Yusif ağa Vəkilovun hər iki xahişinə əməl
etməyən direktor bir bəhanə tapmışdır.
1915-ci ildə ərizəyə doqquz yaşlı Səməd
Vəkilovun "yaşı çatmır", 1916-cı il də
isə "yaşı ötmüşdür" dərkənarı
qoyan direktor onu qəbul etməmişdir. Yuxarıda qeyd etdik
ki, yalnız 1915-1916-cı tədris ilində on altı nəfər
Vəkilov soyadlı gənc qəbul üçün ərizə
vermişdir. Görünür, bir qəzadan və eyni soyaddan
qəbula gələn uşaqların çoxluğu da Səmədağa
Vəkilovun işinə əngəl törətmişdir. Sənədlərdən
məlum olur ki, həmin illərdə Qori Seminariyasının
Azərbaycan şöbəsində oxumaq istəyənlərin
axını çox güclü olmuşdur. Bunu 1914-cü il
üçün qardaşını qəbula aparmaq istəyən
Məmmədəli Sidqiyə Firidun bəy Köçərlinin
1913-cü il 14 noyabr tarixli cavab məktubunda əyani
görürük. Firidun bəy məktubunun bir yerində Məmmədəli
Sidqiyə yazır: "Bu axır vaxtlarda imtahana gələnlərin
həddi-hesabı yoxdur. Bir vakansiyanın - boş yerin
üstündə yeddi-səkkiz nəfər cəngi-cidal
edir".
Firidun
bəy Köçərli bu vacib qəbul məsələsinə
toxunaraq hələ 1906-cı ildə "İrşad" qəzetində
dərc etdirdiyi "Bir darülmüəllimin kifayətdirmi"
məqaləsində milli vətəndaş yanğısı
ilə qəzəblə yazırdı: "Qafqazın uzaq
guşələrindən elm və təhsil dalınca Qoriyə
gəlmiş uşaqların beşi qəbul olunur, qırx
beşi isə ürəyi qəmli, gözü nəmli geri
qayıdırlar. Qəribə haldır ki, elm və bilik
axtaranlar elm və bilikdən məhrum və məyus olurlar. Bu
isə böyük zülm və ədalətsizlikdir. Bu ona bənzəyir
ki, aclara yemək və susuzlara su verməyib məhrum edəsən,
cism və bədənə xörək və təam lazım
olan kimi, ruhun da qidaya ehtiyacı var. O qida da elm, mərifət
və ədəbdən ibarətdir. Beş yerə əlli
adamın ərizə verməyi buna şəhadət verir ki,
bir darülmüəllim bu halda bizə kifayət etməyir.
Ona görə lazımdır ki, hər tövr olsa özgə
bir darülmüəllimin də açılmasına
çalışıb səy edək və nə qədər
bu işə tezcə iqdam etsək, bir o qədər bizim
üçün xeyir və səlahdır. Hal-hazırda hər
şeydən artıq ehtiyacımız müəllimlərədir".
XIX
əsrin səksəninci illərində seminariyanın Azərbaycan
şöbəsinin müfəttişi Aleksey Osipoviç
Çernyayevski ildə 3500 verst yol qət edib oxutmaq
üçün qəzalardan on beş-iyirmi müsəlman
balasını zorla toplayırdı. XX əsrin əvvəllərində
isə maarifə, təhsilə axın gur sel kimi Azərbaycana
yayıldı. Hətta Şimali Qafqazın ayrı-ayrı
bölgələrində belə - Acarıstan, Abxaziya,
Balkariya və Dağıstanda seminariyanı bitirən azərbaycanlı
müəllimlər dərs deyirdilər. Heç şübhəsiz
ki, bu Həsən bəy Zərdabi, Mirzə Fətəli
Axundov, Soltan Məcid Qənizadə, Firidun bəy Köçərli,
Səfərəli bəy Vəlibəyov kimi fədakar maarif
xadimlərinin qoyduqları təməl daşının,
verdikləri təkanın müsbət təsiri idi.
Diqqətli
oxucu əgər fikir verdisə, hər iki ərizədə gələcəyin
dahi şairi Səməd Vurğunun atası Yusif ağa
oğlunun təvəllüdünü olduğu kimi,
1906-cı il, doğum gününün isə fevralın 10-da
olduğunu yazır. Bu faktları 1978-ci ilin oktyabr ayında
aşkar etmişdim. O vaxtdan da şəxsi arxivimdə
qalır. Səməd Vurğunun anadan olmasının 80, 90 və
100 illiki yubiley günlərində bu barədə söhbət
açmaq istədim. Amma keçmiş seminaristlər və
vurğunsevənlərin əksəriyyəti bu faktı sovet
dövründə üzə çıxartmağı məsləhət
bilmədilər. Bəziləri deyirdilər ki, artıq
martın 21 Səməd Vurğunun doğum günü kimi
dövlət tərəfindən rəsmiləşdirilib. Bu
fakt yuxarı təşkilatlarda, xüsusilə MK-da
söz-söhbətə səbəb ola bilər. Yuxarıda
oturanlar belə başa düşərlər ki, doğum
günü fevralın 10-u olduğu halda, Səməd
Vurğun nə üçün onu gizlədib, martın 21-i
yazıb.
Tarixdə
heç nə izsiz, soraqsız qalmır. Hardasa istər
yazılı, istərsə də yaddaşlarda əbədiləşən
şəxsiyyətlərin bioqrafiyası yaşayır, nəsildən-nəslə
keçir. Bu mənada hər şey öz adı ilə
çağrılmalı, Səməd Vurğun kimi şairin,
şəxsiyyətin bioqrafiyasındakı bütün faktlar
dəqiq olmalıdır. Fədakar tədqiqatçı,
filologiya elmləri doktoru, mərhum professor Nazim Axundov 1948-ci
ildə Səməd Vurğunla görüşmüş və
həmin ili ilk dəfə şairin biblioqrafiyasını tərtib
etmişdir. Sonralar - 1976-cı ildə "Şuşa" qəzetinin
28, 30 sentyabr və 2, 5 oktyabr saylarında "Səməd
Vurğunla görüşlər" adlı silsilə xatirələrini
dərc etdirmişdir.
Xatirələrin
birincisində "Səməd Vurğun hansı gündə
anadan olmuşdur" yazısında Nazim Axundov bildirir:
"Mir Cəlal Səməd Vurğunun biblioqrafiyasının
əlyazmasını görüb sevindi və zarafatyana sual
verdi ki, Səməd Vurğun haqqında ilk sanballı məqaləni
kim yazmışdır? Mən cavab verdim ki, əlbəttə,
siz! 1932-ci ildə yazdığınız
"Özünü yenidənqurma yollarında" adlı məqalə,
məncə, Səməd Vurğun haqqında ilk yaxşı
məqalələrdən biridir. Mənim sözlərim müəllimim
Mir Cəlalı, görünür, həvəsə gətirdi.
O, ayağa durdu, qolumdan tutub məni qonşu otaqda əyləşən,
Nizami adına Ədəbiyyat İnstitutunun o zamankı
direktoru mərhum Məmməd Arif Dadaşzadənin
otağına apardı. Biblioqrafiya haqqında Məmməd
Arifə ürəkdolusu danışdı. Məmməd Arif
isə öz növbəsində biblioqrafiyanı vərəqləyib
yarıciddi, yarı zarafat dedi:
-Mir
Cəlal, bir halda ki, əsər xoşuna gəlib,
götür, redaktə elə, qoy çap olunsun.
Belə
də oldu. Lakin əsərin əvvəlində Səməd
Vurğunun həyat və yaradıcılığının əsas
tarixlərini yazarkən maraqlı müəmma meydana gəlmişdi.
Burada Səməd Vurğunun anadan olduğu gün, ay və il
göstərilməli idi. Kitablarda olduğu kimi, "Səməd
Vurğun 1906-cı ildə baharın əvvəllərində...
doğulmuşdur" yazmaq qeyri-dəqiq idi. Bu məqsədlə
Mir Cəlala müraciət etdikdə, o, Səməd
Vurğunun özü ilə bu mövzuda
danışmağı məsləhət bildi.
Mən
Yazıçılar İttifaqına getdim. Onun yanında xeyli
adam olduğundan oturub gözləyirdim. Mənim çox
gözlədiyimi görən katibə içəri girib bir
aspirantın onu görmək istədiyini bildirən kimi Səməd
Vurğun gözləmə otağına çıxdı. Əl
verib görüşdük: divanda yanaşı oturub nə
üçün gəldiyimi soruşdu. Mən
biblioqrafiyanı ona göstərdikdə sevindi, əlini
bığlarına çəkdi və bir növ təəccüblə
soruşdu:
-Yəni
bunların hamısını mən yazmışam?
-Bəli,
Səməd müəllim, ola bilsin ki, hələ mənim nəzərimdən
qaçan əsərlər də vardır, - dedim.
-Axı,
mən çap edilən əsərlərimin
hamısını toplamamışam, sənə bu işdə
necə kömək edə bilərəm?!
-Səməd
müəllim, mən başqa məqsədlə sizin
yanınıza gəlmişəm. Gərək məni
bağışlayasınız, sizin anadan olduğunuz
günü heç bir kitabdan tapa bilmədim, çox yerdə
yazırlar ki, baharın ilk günlərində anadan
olmuşsunuz.
-Oğul,
doğrusu, mən özüm də hansı gündə
doğulduğumla maraqlanmamışam. Əlimdə bir şəhadətnamə
də yoxdur.
-Səməd
müəllim, tez-gec bu günü dəqiq müəyyən
etmək lazım gələcəkdir. Bu biblioqrafiyada isə həmin
günü göstərmək çox vacibdir.
O,
əlini alnına çəkdi, qartal baxışlarıyla ətrafı
süzərək soruşdu:
-Bu
gün martın neçəsidir?
Mən
cavab verdim ki, bu gün 20 mart 1948-ci ildir. Səməd Vurğun
dedi ki, həmişə baharın ilk günlərində
doğulduğumu mənə deyərdilər. Bu yerdə dedim:
-Elə
isə icazə verin, dəqiq olsun, baharın ilk günlərini
deyil, baharın ilk günü - 21 mart 1906-cı ili yazaq.
-Yaz
oğlum, hamı bilir ki, mənim bahar bayramından çox
xoşum gəlir...
Bir
il sonra 1949-cu ildə Mir Cəlalın redaktorluğu ilə mənim
"Səməd Vurğun (biblioqrafiya)" kitabım
çapdan çıxdı. Kitabın beşinci səhifəsində
ilk dəfə olaraq: "21 mart 1906-cı il. Səməd
Vurğun Yusif oğlu Vəkilov (Vurğun) Qazax rayonunun
Salahlı kəndində doğulmuşdur» sözləri
yazılmışdır. Bundan sonra bütün mənbələrdə
həmin tarixi işlətmək bir adət şəklini
aldı".
*
* *
Az,
çox az ömür yaşayan poeziya dahisi Səməd
Vurğun cəmi 50 yaşında dünyadan
köçdü. İlk gəncliyində yetimlikdən, "37-ci
il"in qara tufanlarından minbir əziyyət çəkən,
Böyük Vətən müharibəsi illərində gecə-gündüz
cəbhələr gəzən və ömrü boyu yetim-yesirə
əl tutub qayğı göstərən, xalqını, millətini
sevən Səməd Vurğun nə zaman asudə
yaşamışdı ki, öz tərcümeyi-halını
müfəssəl yazmağa da vaxt tapaydı?! Heç olmasa
yetmişinci illərə kimi sağ qalsaydı, atası Yusif
ağanın onu oxutmaq üçün Qori Seminariyasına
müraciət etməsini, istər-istəməz xatırlar,
bu sənədləri də axtarıb Tbilisi arxivindən
tapardı.
O
vaxtdan 32 il keçir. 1879-cu ildən 1918-ci ilə qədər
Qori Seminariyasında təhsil alan üç yüzə
yaxın Azərbaycan oğullarının sənədləri
indi vaxtilə Tbilisidə yerləşən Gürcüstan
Xalq Maarif Muzeyinin arxivində yoxdur. 1999-cu ilin aprel ayında
keçmiş sərkərdələrimizlə bağlı
Tbilisidə yaradıcılıq ezamiyyətinə
getmişdim. Keçmiş hərbçilərimiz haqqında
axtarışlarıma yekun vurub, seminariyanın arxivinə də
baş çəkmək istədim. Həmin ünvana gəldim,
gördüyümə inanmaq istəmirdim. Qədim arxiv
binası yerli-dibli yox idi. Yerində gül-çiçək
əkilmişdi. Gürcüstan Maarif Nazirliyinə getdim. Orada
mənə dedilər ki, 1992-ci ilin dekabr ayında Tbilisidə
Xalq Cəbhəsi ilə keçmiş prezident Z.Qamsaxurdiya
hakimiyyəti arasında gedən döyüşlər
zamanı atılan mərmidən Gürcüstan Xalq Maarif
Muzeyinin arxivi yanıb külə döndü.
Arxivinin
direktoru Anna Mixaylovna Samadaşvilini axtarıb tapdım.
Çavçavadze küçəsində arxiv
üçün ona bircə otaq vermişdilər. Otaqda bir
kitab rəfi, on beş - iyirmi də dəftər-kitab
vardı. Anna Mixaylovna məni görüb balasını
itirmiş ana sayağı kövrəldi:
-Yandı,
- dedi, Şəmistan, hamısı yandı, külə
döndü. Qırx iki min seminariya sənədindən,
eksponat və fotoşəkillərdən bircə vərəq
belə xilas edə bilmədim. Mənim əlli ilə
yaxın qapı-qapı düşüb
yığdığım, göz bəbəyi kimi
qoruduğum nadir sənədlər gözümün
qabağında yanıb kül oldu. Gecə saat 2-də mənə
xəbər verdilər. Oğlumun maşını ilə təcili
gəldim, alov ərşə qalxmışdı. Kənarda
oturub səhərə qədər ağlamışam...
Nə
yaxşı ki, vaxtilə arxivdəki bir çox gərəkli
faktları aşkar edib özüm üçün
götürmüşəm.
Şəmistan NƏZİRLİ,
tədqiqatçı journalist
Xalq qəzeti.- 2011.- 16 yanvar.- S. 6.