Xoşbəxt o insandır ki...
Mədəniyyət tariximizin elə
görkəmli simaları var ki, illər keçsə də
onlar unudulmur, yaddaşlarda, xatirələrdə
yaşayırlar. Belə simalardan biri də milli teatr və
kino sənətimizin görkəmli xadimlərindən olan
Mustafa Mərdanovdur.
Onun
ömür yolu Tiflisdən başlamışdı.
Buradakı Şeytanbazar məhəlləsində dünyaya
göz açan Mustafanın balaca yaşlarından oxumağa
və oynamağa meyl göstərməsi onu 1905-ci ildə
Tiflis gimnaziyasına gətirib çıxarır. O aktyor olmaq
istəyirdi. Nəhayət, Gənc Mustafa 1909-cu ildə bu
arzusunun reallaşması yolunda ilk addımını atır.
Mustafa həmin il öz həmyaşıdlarının
iştirakı ilə (bunların arasında sonradan
Gürcüstanın xalq artisti adına layiq
görülmüş İbrahim İsfahanlı və Tiflis
teatrının aktyoru Nadir İbrahimov da olmuşdur) Azərbaycan
dilinə tərcümə edilmiş "Xor-xor" vodevili əsasında
tamaşa hazırlayır. Mustafa Mərdanov və dostları
bu tamaşanın müvəffəqiyyətindən ruhlanaraq
tamaşanı bir həftədən sonra təkrar göstərir
və qrim etmək üçün Tiflis teatrının
aktyoru Mirzəxan Quliyevi dəvət edirlər. Mirzəxan
Quliyev tamaşada Seyfulla rolunda çıxış edən
Mustafa Mərdanovun oyununu bəyənir və bu barədə
onun atasına məlumat verir, gənc "aktyoru" tərifləyir.
Beləliklə də Mustafa Mərdanovun böyük səhnəyə
çıxması üçün "yaşıl
işıq" yanır. 1910-cu ildən başlayaraq o, Tiflis
teatrının aktyorları ilə dostlaşır və
teatrın tamaşalarında iştirak edir. Mustafa Mərdanov
bu teatrın aktyoru və təşkilatçısı Mirzəli
Abbasovun məsləhətlərindən xeyli faydalanır və
bir aktyor kimi özünü təsdiq edir. Onun bu teatrda ilk rolu
J.B.Molyerin "Zorən təbib" komediyasında nökər
Valerik olur. Tamaşanı Mirzəxan Quliyev
hazırlamışdı. Aktyorun xatirələrindən:
"Birinci rolu alandan sonra bir neçə gün iştaham
tamam kəsildi, boğazımdan su da keçmədi.
Görüb-götürmüş aktyorlara yanaşı
oynayacağım rol haqqında onlardan məsləhətlər
alırdım. Nəhayət, tamaşa günü gəlib
çatdı. Hər gün gördüyüm teatr binası
elə bil dəyişmişdi, nə üçünsə
qorxurdum. Səhnənin yolunu güc-bəla ilə tapıb
artistlərin otağına gəldim, geyinməyə başladım.
Sözün doğrusu, nə cür oynadığım
yadımda deyildir, ancaq dedilər ki, yaxşı
oynamışam".
Mustafa Mərdanovun bu teatrda ikinci rolu "Hacı Qəmbər" ("Yağışdan çıxdıq yağmura düşdük", Nəcəf bəy Vəzirov) tamaşasında Hacı Qəmbər olur. Mirzəli Abbasovun hazırladığı tamaşa Zubalov Xalq Evində (indiki K.A.Marcanaşvili adına teatr) göstərilir. Mustafa Mərdanov bu tamaşada da uğur qazanır. Lakin bu uğur ona bir məyusluq da gətirir. Aktyorun xatirələrindən: "Gördüm ki, tamaşaçılar əl çalırlar. Bu məni ruhlandırdı. Sevincək aktyor otağına tərəf yollandım. Bir də gördüm gimnaziyanın inspektoru qapının ağzında dayanıb. O, məni Hacı Qəmbərin paltarında, qrimdə görüb belə dedi: - Sinifdə bir kəlmə danışa bilmirsən, dilin topuq vurur, burada dil-dil ötürsən. Atana de ki, sabah gəlib sənədlərini aparsın.Ertəsi gün məni artistlik etdiyimə görə gimnaziyadan qovdular". Bir müddət sonra Azərbaycan səhnəsinin məşhur aktyoru Hüseyn Ərəblinski Tiflisdə olarkən Mustafa Mərdanov bu barədə ona məlumat verir. Hüseyn Ərəblinskinin məsləhəti ilə Mustafa Mərdanov müvəqqəti olaraq səhnədən ayrılır və gimnaziyada təhsilini davam etdirir. Ancaq boş vaxtlarında yenə teatra gedir, aktyorların məşqlərinə baxırdı. Bir müddətdən sonra yenidən səhnəyə qayıdır və burada professional bir sənətkar kimi yetişir, püxtələşir. Mustafa Mərdanov 1910-cu illərdə bu teatrın bir dəstə aktyoru ilə İrəvan, Təbriz və İstanbul şəhərlərinə qastrola getmiş, bu qastrolların təşkilatçılarından və iştirakçılarından biri kimi tanınmışdır. Onun sənət dostları ilə növbəti səfəri Təbrizə olur. Bu səfər zamanı yuxarıda qeyd olunan tamaşalarla yanaşı ("Ölülər"dən başqa), "Əlli yaşında cavan" və "Nadir şah"ı, habelə bir sıra vodevilləri Təbriz və Mərənd tamaşaçılarına təqdim edirlər. Mustafa Mərdanov 1921-ci ildən fəaliyyətini rəsmi olaraq Tiflis Azərbaycan Dövlət Dram Teatrında davam etdirir. O, 1922-ci ildə bu teatrın Bakı şəhərində göstərdiyi qastrol tamaşalarında iştirak edir. Daha sonra Azərbaycan hökuməti tərəfindən bir neçə aktyorla birlikdə ali təhsil almaq üçün Moskvaya göndərilir. 1924-cü ildə Aaeuea gəlir və burada Azərbaycan Dövlət Dram Teatrında öz fəaliyyətini davam etdirir. Sənətdə qazandığı ilkin uğurlar onu daha da ruhlandırırdı. O, istəyirdi ki, Azərbaycanda da teatr sənəti yüksək inkişaf tapsın, burada da ən qiymətli əsərlər tamaşaya qoyulsun. Yüksək aktyorluq texnikası, obrazı özününküləşdirmək bacarığı, yumşaq yumor onun sənəti üçün çox xarakterik olan cizgilər idi. O, obrazı sadəcə yaratmırdı, onunla yaşayırdı, nəfəs alırdı. Mustafa Mərdanovun hələ ilkin olaraq yaratdığı rollarda klassik ənənələr çox güclü idi. Onun ətrafında böyük sənətkarlar çalışırdı. Azərbaycanın formalaşmış aktyor məktəbi Mustafa Mərdanov üçün də əsl təcrübə məktəbinə çevrildi. "Hacı Qara"da Kərəməli, "Yağışdan çıxdıq yağmura düşdük"də Qəmbər, "Nadir şah"da Ədhəm kimi rolları Tiflis teatrında yaradan aktyor, Azərbaycan teatrında daha ciddi rollar oynamalı oldu.
O vaxtlar Mustafa müəllimin Xlestakovunu ("Müfəttiş") qəzetlər kifayət qədər tərifləyirdilər. Elə İmamverdi ("Sevil"), Luka ("Həyatın Dibində"), Şmaqa ("Günahsız Müqəssirlər"), Poloni ("Hamlet") və onlarla səhnə qəhrəmanları onun ifasında dəfələrlə dram teatrının səhnəsində tamaşaçı alqışları ilə qarşılanmışdır. Mustafa Mərdanovun teatr yaradıcılığı böyük bir dövrü əhatə edir. O, milli aktyorluq sənətimizi öz gəlişi ilə zənginləşdirdi, ona yeni rənglər, çalarlar gətirdi.
Mustafa Mərdanov teatrda işlədiyi vaxtlar tez-tez filmlərdə də çəkilməyə dəvət alırdı. Çünki onun aktyor plastikası, sifət cizgiləri, obrazı qavramaq bacarığı kino aktyoru üçün olduqca vacib idi.
Muzdur Qulu
("Bismillah"filmi) onun
kinoda ilk rolu idi. Bu film Abbas Mirzə Şərifzadənin
ilk rejissor işi kimi çox qiymətlidir. Səssiz
kinomuzun dəyərli
nümunələrindən olan bu film 1925-ci ildə Bakı ekranlarına çıxarılmış
və orada Mustafa Mərdanov da maraqlı rol ifa etmişdi. Bir il sonra
isə ekranlarımızda
Aleksandr Litvinovun "Müxtəlif sahillərdə " ("Əlbəyaxa")
filmi göstərildi.
Aktyor bu filmdə Abbas rolunda çəkilib.
Filmdə onun qəhrəmanı
yerli mütəxəssisdir.
Amerikadan
dəvət olunmuş
mütəxəssislərlə Abbasın tərəfdarları
arasında baş verən münaqişə
filmin əsasını
təşkil edir.
Mustafa Mərdanovun kinoda ilk böyük rolu isə "Hacı Qara" filmindəki Kərəməli
oldu. Bu nökər
obrazını o, çox
istedadla ifa etmişdi.
Sonralar onu daha tez-tez filmlərə
dəvət edirdilər. 1929-cu ildə çəkilən
"Sevil" filmində
aktyor Atakişinin rolunu ifa etdi.
Atakişi rolu əslində
çox mürəkkəb
xarakterdir. Çünki o, çox ciddi psixoloji vəziyyətlərlə
qarşılaşır, düşdüyü
mühit, oğlu Balaşın azğınlığı
onu sarsıdır.
O, bütün vəziyyətlərdə
obrazı təbii təqdim edir və tamaşaçı
qəhrəmanın taleyinə
həqiqətən acıyır.
Mustafa Mərdanov rollarında
bəzən tamamilə
başqalaşır. Məsələn, elə "Lətif" filmindəki qolçomaq əlaltısı Ələsgəri
yada salmaq kifayətdir.
1932-ci ildə kinorejissor
Nikolay Şengelaya
"Azərfilm"də çəkdiyi
"İyirmi altı
komissar" filmində
ona menşevik rolunu vermişdi. Bu rol kiçik də olsa öz
hərəkətləri, jestləri
ilə yadda qalır.
Ümumiyyətlə, 20-ci illərin sonu, 30-cu illərin əvvəllərində
yaranmış əksər
filmlərdə bu aktyora rollar verilirdi və o da səssiz kinonun imkanları daxilində öz personajlarına həyat verirdi.
Amma qardaşı,
məşhur kinorejissor
Səməd Mərdanovun
"Kəndlilər" filmi
Mustafa müəllimin yaradıcılığında
yeni bir hadisə idi. Belə ki,
o, filmdə iki rol yaradırdı. Bir-birinə zidd olan kəndli
Təhməz və menşevik rolları aktyor sənəti baxımından olduqca təqdirəlayiqdir.
Mustafa Mərdanov, demək olar ki, hər
il filmə
çəkilirdi. "Kəndlilər"dən sonra
1940-cı ildə "Yeni
Horizont" (trest müdiri) 1941-ci ildə
"Səbuhi" (akademiya
rəisi) filmlərində
çəkilib. Bu rolları kiçik olsa belə tamaşaçı diqqətindən
yayınmır. 1955-ci ildə "Görüş"
filmində kolxozçu
rolunu ifa etdi.
Bu böyük sənətkarın
kinomuzda ən uğurlu rollarında biri "O olmasın, bu olsun" filmindəki "intellegent"
Həsən bəy oldu. Bu obraz Mustafa Mərdanovun yeni aktyorluq keyfiyyətlərini
üzə çıxardı.
O, filmdəki çox
güclü aktyor ansamblı içərisində
öz məxsusi ifa tərzi ilə seçilə bilir. Xüsusilə qonaqlıq səhnəsində
Məşədi İbadla dialoqu
tamaşaçıda xoş əhval-ruhiyyə
doğurur. Aktyor filmdə
tamamilə özgələşir, onun
istedadlı ifası tamaşaçını, sözün
əsl mənasında, heyrətləndirir. "Əhməd
haradadır?" filmində Məhəmməd kişi
rolu Mustafa müəllimin
yaradıcılığında xüsusi əhəmiyyət
daşıyır. Bu, aktyorun ömrünün
yetkin çağında
yaratdığı son rollardan
biri idi. Yalnız bundan
sonra 1968-ci ildə biz
onu "Qanun naminə" filmində gördük. Murtuzov rolu
ilə aktyor ömrünün son akkordlarını
vurdu. Müstəntiq Murtuzov əslində
yaramaz, öz peşəsinə xəyanət
edən, min bir fırıldaqdan çıxan
insandır. O, hər
vəch ilə Mehmandan qisas almağa çalışır.
Çünki bu rüşvətxor
müstəntiqin əməllərinə
Mehmanın gəlişi
ilə son qoyulmuşdu.
Mustafa Mərdanov bu rolu çox təbii yaradır, o, mənfi tip olsa da, tamaşaçının
yadında qalır. Elə həmin ilin dekabrın 12-də Mustafa Mərdanov
əbədi olaraq gözlərini yumdu.
Bu böyük sənətkarın ölüm
xəbəri onun minlərlə pərəstişkarını
qəlbən sarsıtdı.
Onun uzun illik yaradıcı əməyi yüksək qiymətləndirilmiş, Azərbaycanın
xalq artisti kimi yüksək fəxri ada layiq görülmüş,
Qırmızı Əmək
Bayrağı ordeni və medallarla təltif olunmuşdur. "50 il Azərbaycan səhnəsində. Xatirələrim" kitabı 1959-cu ildə çap edilmişdir.
Ölümündən sonra - 1973-cü ildə
"Mənim müasirlərim"
xatirə kitabı nəşr edilib oxuculara çatdırılmışdır.
Mustafa müəllim bir
neçə il Teatr Xadimləri İttifaqına
rəhbərlik etmişdir.
Xoşbəxt o insandır ki,
xalqı, milləti üçün böyük
mənəvi irs qoyub gedir. Bu böyük
sənətkarın bizə
yadigar qalan film qəhrəmanları da onun xatirəsini hələ uzun illər yaşadacaq.
M. MÜKƏRRƏMOĞLU
Xalq qəzeti.- 2012.- 8 aprel.- S. 7.