Nizami poeziyasının rasionalist və
kosmoloji paradiqmaları
(Əvvəli qəzetimizin 7 aprel
2012-ci il tarixli sayında)
Nizaminin günəş sisteminin
heliosentrik quruluşunu təqdir etməsinin həm poetik, həm
də elmi biliklər səviyyəsində təsdiqi var. Onun
günəş sisteminin quruluşu haqqında söylədikləri
şairin dövrün Avropa alimlərindən daha
düzgün təsəvvürə malik olduğunu göstərir.
Bundan daha maraqlı məqamsa odur ki, o zaman sonuncu planet hesab
olunan Saturnun halqaları haqqında məlumat Nizamiyə bəlli
imiş.
Bu
halqaları Avropada Nizami dövründən çox-çox
sonralar Qaliley özünün düzəltdiyi teleskop vasitəsilə
görmüşdü. Saturnun halqaları yer kürəsinin
yox, bu planetin ətrafına dövr etdiyi üçün
Ptolomeyin geosentrik sisteminə uyğun gəlmirdi.
Çünki bu sistemdə bütün səma cisimləri
yalnız Yerin ətrafına dolanmalı idi. Deməli,
artıq o dövrdə Nizamidə Biruni tərəfindən irəli
sürülmüş heliosentrik sistem haqqında bilgi
varmış. Ancaq şair yüzillər boyu əvvəlcə
antik, sonra isə Şərq elmində aparıcı mövqe
tutmuş, bir növ kanonlaşdırılmış Ptolomey təlimini
pozmaq istəməmiş, hər iki təlimdən xəbərdar
olduğu halda onların arasında orta mövqe nümayiş
etdirməyə üstünlük vermişdi. Onun
poeziyasında heliosentrik sistem mücərrəd təşbeh
formasında, geosentrik sistem isə daha sadə formalarda ifadə
olunur. Misal üçün, Nizami bir qeyddə özü
haqqında belə yazır: "Qısa müddət ərzində
Saturnun dairəsi ilə Yer kürəsinin mərkəzi
arasında yerləşən fənlərin
hamısını öyrənib bütün elmlərdən xəbərdar
oldum". Bu yanaşma sırf ənənəvi
yanaşmadır və geosentrik sistemi ifadə edir. Burada əks
nöqtələr arasındakı məsafə yerin mərkəzi
fırlanma oxundan Saturna qədər olan məsafədir. Ancaq
Nizami elə həmin qeyddə "Yer" deyil, "Yerin mərkəzi"
kimi maraqlı ifadə işlədir. Bununla o, Yerin kürə
şəklində olduğunu təsdiqləyir. Əlbəttə,
bu nümunədə məkan kosmik fəza olduğundan məntiqlə
"mərkəz" anlayışı müstəvi deyil (qədim
bəsit təsəvvürlərdə olduğu kimi), kürəvi
səciyyə daşımalıdır. Həmin ifadə həm
də Nizaminin geologiyaya, geofizikaya, təbiətşünaslığa
olan marağını göstərir.
Təbiətən
mühafizəkar olan Nizami ciddi diskussiyalara səbəb ola biləcək
empirik fikirlərini poetik obrazlarla pərdələyir, bununla
da özünü mümkün hücumlardan
sığortalayırdı. Nizami əsərlərində
göstərmişdi ki, heç zaman başını
hökmdarların qılıncı altına verməyib. Təbiət
elmlərinə və göy mexanikası qanunlarına
böyük maraq göstərən, təcrübəni elmi
sübutun təməl prinsiplərindən hesab edən
Nizaminin bu bilgiləri məhz poeziyada tətbiq etməsi, maddi
imkanı olduğu halda, dövrün mühüm elm və mədəniyyət
mərkəzləri olan Bağdadda, Hələbdə, Qahirədə
təhsil ala biləcəyi halda öz doğma şəhərindən
qırağa çıxmaması bir şəxsiyyət kimi
onun daxilən səbatlı, dayanıqlı olmasından,
mühafizəkar meyİllərindən xəbər verir.
Göy
mexanikası sahəsində Nizaminin çox mühüm
görüşlərindən biri də özündən
çox-çox sonra, XVIII əsrdə ingilis fiziki
İ.Nyutonun kəşf etdiyi ümumdünya cazibə qanunu ilə
bağlı olan təsəvvürlərdir. Şair Biruni, Fərabi,
Ömər Xəyyam və başqa Şərq mütəfəkkirlərinin
görüşlərinə istinad edərək
ümumdünya cazibə qanununu şeir dili ilə əsaslandırmış,
planetlərin məhz bu qanuna tabe olduğunu göstərmişdi.
Nizami "Xosrov və Şirin" poemasında hər
hansı bir müəmma olmadan, çox açıq şəkildə
yazmışdı: "Hər şey Kainatda cəzbə
bağlıdır". Bu misrada Kainat sözü çox
mühümdür, çünki söhbətin məhz planetlərarası
kosmik fəzadan getdiyini göstərir.
Nizaminin
kosmoloji təsəvvürlərinin formalaşmasına
astrologiyanın (nücum elminin) da müəyyən təsiri
var idi. Güman ki, bu təsir şairin öz şəxsi
dünyagörüşünün məhsulu olmayıb qədim
zamanlardan bir növ dəb halını almış kübar səciyyəli
meyllərlə əlaqədar idi. Nizami bürclərin vəziyyətinin
insan taleyinə təsir göstərə bilməsinə
etiraz etməsə də (burada onun mühafizəkar təbiəti
aydın görünür), astroloji bilgilərdən əsasən
poetik təşbehlər üçün istifadə
etmişdi. Xüsusən "Sirlər xəzinəsi"ndə
belə bədii metaforalar çoxdur. Poemanın "Peyğəmbərin
meracı" bölməsində şair peyğəmbər
(s.) surətinin qüdrətini, mənəvi yüksəkliyini
daha dolğun təşbehlərlə əks etdirmək
üçün öz astroloji biliklərindən məharətlə
istifadə edir. O, bu bölmədə Xərçəng, Tərəzi,
Əqrəb, Oğlaq, Oxatan və başqa bürclərin
adlarını çəkir.
Nizaminin
rasionalist baxışlarından danışarkən onun təbiəti
küll halında əhatə etməsini də unutmaq olmaz.
Şairə görə, göylər öz fiziki xassələri
ilə heç də yerdən tam fərqli deyillər və
kainatda baş verən fiziki proseslər biosfera ilə
birbaşa əlaqədədir.
Təbiətşünaslığa
olan bu obyektiv baxış Nizaminin elmi
dünyagörüşündə müstəsna rol
oynayır. Şair yer kürəsində gedən bio-fizioloji
proseslərdə səma cisimlərinin birbaşa rol
oynadığını göstərməklə kosmoloji təsəvvürlərdən
mistik pərdəni qaldırmış, günəş
sisteminin üzvi bağlılığını və yer
kürəsinin də bu bağlılıq çərçivəsində
inkişaf etdiyini açıq demişdi. Nizaminin bu
görüşləri hər şeydən öncə səmanın
ilahi təbiətini aradan qaldırmış, onu sırf maddi
məkana çevirmişdir. Nizami zəmanəsinin bəzi
başqa mütəfəkkirləri kimi səmanı ilahi məkan
deyil, ilahi gücün xəlq etdiyi məkan kimi anlayır və
bu baxımdan onu materiyanın başqa subyektlərindən fərqləndirmir.
"Sirlər xəzinəsi"ndə peyğəmbər
(s.)-in meracından bəhs edən şair onun səmada maddi aləmin
hüdudlarından çıxdığını söyləyir.
Peyğəmbər göylərdə maddi aləmdən kənara
çıxır və hətta öz cismini də tərk
edir. Cismi olmadığından hərəkət zamanı onun
ayaqları da ağrımır. Buradan aydın olur ki, istənilən
halda Nizami göy sferasına yalnız maddi aləmin tərkib
hissəsi kimi baxır və onu ilahi məkan hesab etmir.
Şair ilahi qüvvənin maddi aləmi yaratma qüdrətini
təsdiq edir, ancaq onun özünün bu yaranışın
fövqündə dayandığını vurğulayır.
Bununla şairdə özünü hərdən büruzə
verən panteist meyllərin ilahi transendentalizmi istisna etmədiyi
aydın olur. Nizaminin fikrincə, maddi aləm Tanrının
sübutudur, onun yaradıcılığının gerçəkləşmiş
formasıdır. Bu baxımdan o, yenə də panteizmə
yaxınlaşır. Ancaq maddi aləm olan fəzada ilahi
güc yerləşməsi kimi bəsit fikri şair qəbul
etmir. Məhz buna görə də merac zamanı göyə
yüksələn peyğəmbər (s.) bir qədər sonra
hətta göylər hüdudunu da tərk edir və bizim
fiziki xassələrini təsəvvür edə bilməyəcəyimiz
qeyri-maddi aləmə daxil olur.
Səma cisimlərinin biosferə təsirində Nizami, sözsüz, üstünlüyü Günəşə verir. Yalnız XIX-XX əsrlərin ayrıcında biologiyada ətraflı öyrənilən fotosintez prosesini Nizami "Sirlər xəzinəsi"ndə ("İkinci xəlvətin səmərəsi" bölməsində) təsvir etmişdi. Şair ağac yarpaqlarını "günəşin köynəyi" adlandırmış, bununla da biosferin ritmik dövriliyində Günəşin təsirinə işarə etmişdir.
Nizaminin maddi aləmə olan rasionalist baxışları Şərqdə təbiətşünaslığın inkişafına xeyli təkan vermişdir. Şairin əsas xidmətlərindən biri budur ki, o, sadə insanlar üçün əlçatmaz olan, elə də anlaqlı olmayan antik və Şərq mütəfəkkirlərinin dəqiq elmlər, göy mexanikası sahəsindəki elmi düşüncələrini poeziya süzgəcindən keçirmiş, onlara bədii məzmun daxil etmiş, xalq kütlələrinin onlardan xəbərdar olması üçün ədəbi zəmin yaratmışdır.
Nizaminin çoxcəhətli irsi müxtəlif aspektlərdə öyrənilmişdir. Əlbəttə, Nizami irsinin araşdırılmasında ədəbiyyatşünaslığın, eləcə də sənətşünaslığın, tarix elmlərinin, fəlsəfənin daha çox payı var. Azərbaycan, Qərb, rus, İran və Türkiyə alimlərinin çoxu Nizami yaradıcılığının ədəbi tutumuna, fəlsəfi-poetik ahənginə, maarifçi, etik və estetik məzmununa üstünlük vermişlər. Şairin yaradıcılığını tibb, məntiq, musiqişünaslıq, pedaqogika sahələri ilə əlaqələndirən tədqiqatlar da yetərincədir. Nizami ilk növbədə humanist mütəfəkkir, istedadlı söz ustası olduğundan bu yanaşma təbiidir. Ancaq Nizami irsinin, onun metafizik dünyagörüşünün nisbətən az bəlli olan cinahında həndəsə, riyaziyyat, fizika, astronomiya kimi elmlər, təbiətşünaslıq elmləri qərarlaşmışdır. Böyük şairimizin ədəbi irsinin məhz bu aspektdə daha dərindən öyrənilməsi poeziya ilə riyaziyyatın, lirika ilə dəqiq elmlərin istər ədəbi, istərsə də tətbiqi sahədə qarşılıqlı münasibətlərinin daha dərindən başa düşülməsinə öz payını verərdi. Lakin hələlik belə tədqiqatların sayı çox deyil.
Timuçin Əfəndiyev,
professor
Xalq qəzeti.- 2012.- 7 aprel.- S. 5.