Toy kimindir?
Məşhur komediyanın
adını yazının sərlövhəsinə təsadüfən
çıxarmamışam. Əslində Almaniyadan gələn
qonağım olmasaydı və onu bir toya aparmasaydım, bəlkə
də bu mövzunu hələ uzun müddət beynimdə
götür-qoy edəcək, "yazım, yazmayım"
dilemması qarşısında qalacaqdım.
... Təyyarə
vağzalında qarşılayıb mehmanxanada yerləşdirdikdən
sonra "yaxın bir adamın toyudur, amma tez gələcəyəm"
- deyib ayrılmaq istəyirdim ki, qonağım "bəlkə
məni də aparasınız, görüm azərbaycanlıların
milli toyu necə olur" dedi. Ürəyimdə razı
qalmasam da qonağın xahişini yerə sala bilmədim. Ona
görə narahat idim ki, son vaxtlar keçirilən toyların
böyük əksəriyyəti millilikdən, adət-ənənədən
uzaqdır, cansıxıcıdır, necə deyərlər,
ağız deyəni qulaq eşitmir.
Vaxtilə Moskvada təhsil aldığından rus dilini
pis bilmirdi. Tərəddüd
etməyimi sanki hiss etmişdi və yolda dedi ki, "tez
qayıdarıq, siz də, mən də yorulmuşuq".
... Toy yenicə başlamışdı. İçəri daxil olanda qonaq heyrətlə mənə
baxıb zalı göstərdi. Musiqinin səsi
imkan verməsə də, belə başa düşdüm ki,
toyda bu qədər qonağın olduğunu birinci dəfə
idi görürdü. Stollardan birinin
arxasına keçib əyləşdik. Qəlyanaltıların,
salatların, içkilərin, meyvələrin əlindən
stola yaxınlaşmaq mümkün deyildi. Mənim
üçün çoxdan tanış
olan mənzərə yanımdakı üçün yeni və
həm də heyrətamiz idi. Nəsə dedi, yenə eşitmədim.
Masabəyinin yanında kimsə
çığıra-çığıra mənasız bir
şeir deyirdi. Qonağımın bu dəfə cidd-cəhdlə
qışqıraraq qulağıma dediyi sözləri
eşitdim: "Niyə ona heç kim qulaq
asmır, hərə öz işindədir" sualına sadəcə
gülümsəməklə cavab verdim. Bir də
başımı qaldıranda gördüm ki, stolumuza qulluq edən
oğlan meyvələri doğrayıb, onlara müxtəlif bəzək-düzək
vuraraq, giləmeyvələrə, üzüm dənələrinə
çöplər sancaraq iri bir vazaya yığaraq
üzümə irişir, "Müəllim, şəxsən
sizin üçündür" dedi. Düzü
utandım. Axı başqa stollar da var idi.
Qulluq edən özünü toy sahibi kimi
aparırdı. Sanki bu mer-meyvə onun pulu
ilə alınmış və o da qonağının
qulluğunda dayanmışdı.
Mikrofonu əlinə
alan cılız bir qız oxumur, sadəcə
bağırırdı. Qonaq artıq nə
deyirdisə, heç birini eşitmirdim. Masabəyinin
bir-bir hamıya söz verməsi, bəylə-gəlinin
bütün qohum-əqrəbasını,
dost-tanışını təkidlə zalın ortasına
çağırması qonağı xeyli təəccübləndirdi.
Artıq bir saata yaxın idi burada idik. Qonaq bir-iki
dilim almadan başqa heç nə yeməmişdi. Birdən "sizin milli yeməyiniz
hansıdır?" - deyə
soruşdu. Çaşıb qaldım, stola bir də
baxdım. Milli yeməkdən savayı hər
nə desən vardı. "Olacaq, dedim, - axırda
aş gətirirlər, bax, o bizim milli xörəyimizdir".
Vəziyyətin yaxşı olmadığını
görüb foyeyə çıxdım və evə zəng
edərək yemək süfrəsi açmağı
tapşırdım. Sonra da başımın
ağrıdığını bəhanə edərək
qonağı tələsik şadlıq evindən
uzaqlaşdırdım...
Bu hadisədən neçə ay keçməsinə
baxmayaraq, hələ də unuda bilmirəm və mənə
ağır gələn odur ki, toylarımız əldən
gedir. İndi onlar sanki özünü reklam, dəbdəbəli
paltarlar, 40-50 çeşiddə yeməklər və
bahalı maşınların yarışına çevrilib.
Dəqiq desək, nənə-babalarımızın
yaratdığı, uzun illər qoruyub saxladığı bu mərasimlər
təəssüf ki, son zamanlar öz mahiyyətini dəyişərək
eybəcər hala salınmaqdadır. Digər
tərəfdən toylarımıza yad ünsürlərin yol
tapması narahatlıq doğurur.
Qədimdən bəri xalqımız sevgi-məhəbbət
anlayışını çox uca tutmuş, ailəni müqəddəs
hesab etmiş, iki gəncin vüsal saatını, hər bir
yeni ailənin yaranması məqamını toy
adlandırmışdır. Ümumiyyətlə,
hər bir xalqın toy və ya yas mərasimləri, digər
adət-ənənələri onun
dünyagörüşünü, fəlsəfi
baxışlarını, bütövlükdə dəyərlər
toplusunu özündə əks etdirir. Amma
bu gün toylarımız, necə deyərlər, əldən
gedir. Toylarda, obrazlı desək, toy edənlərə
də, toyda iştirak edənlərə də "toy
tutulur".
Toylardakı israfçılıq elə bir həddə
çatıb ki, artıq onun qarşısını da almaq
olmur. Əslində yeni ailə quranların gələcəyi
üçün yığılan pullar elə həmin
gün şadlıq evlərinə, görünməmiş
yemək-içməyə, musiqiçilərə gedir.
Mən ailə tanıyıram ki, bir ildir
oğul evləndirib, amma hələ də borc qaytarır.
Bunun bir günahı restoran sahiblərində,
musiqiçilərdə olsa da, digər günahı elə
toy yiyəsindədir. "Qonşudan geri
qalma" prinsipi ilə hərəkət edən toy sahibi
borca-xərcə düşür, bahalı restoranda həmin
ziyafəti təşkil edir, 5-10 min manata müğənni dəvət
edir və s.
Bir baxın. Əslində təzə qurulan ailənin
təməli israfçılıqla qoyulur. Sanki hamı
bir-biri ilə yarışa girişib: kim
daha çox, daha müxtəlif, çeşidli yemək verə
bilər?! Məgər bir stolda da on cür salat
olar? Axı bunların əksəriyyətinə
heç əl də vurulmur. Amma onun pulu
toy sahibindən alınır. Başqa yeməklər,
qəlyanaltılar, içkilər də onun kimi. Qəribədir ki, restoranların və şadlıq
evlərinin öz menyuları var. Toy sahibi keçsə də
ondan kənara çıxa bilməz. Bir dəfə
dostumun oğlunun toy məclisini təşkil etmək
üçün şadlıq saraylarından birinin sahibinə
dedim ki, salatların sayını azalt. Qayıtdı
ki, müəllim, bu salatın ikisi bizim şadlıq evinin
özünün resepti əsasında hazırlanıb,
adını da özümüz qoymuşuq, onu süfrəyə
qoymasam olmaz, bu bizim bir növ reklamımızdır. Təəccüblüdür, istəmədiyin yeməyin
pulunu sən verməlisən ki, kimsə özünü reklam
edəcək.
Toylarımıza yad, bayağı ünsürlərin
daxil olması onları, sanki, bizdən uzaqlaşdırır. Çoxlu
misallar çəkmək olar. Lakin bir yanda
bunların hamısını sadalamaq mümkün deyil. Məsələn, son vaxtlar bəyin gəlin
maşınını özü sürməsi dəbə
minib. Bəyin öz maşını olsa,
yenə dərd yarıdır. Bir də görürsən,
heç bir sürücülük vərdişi olmayan, hətta
sürücülük vəsiqəsi olmayan bir adam
başqasının maşınına əyləşir,
şəhərdə hərəkət edir. Amma heç kim fikirləşmir ki, bu, həmin günün
qanqaraçılığına, hətta yasa səbəb ola
bilər. Bu işdə ağsaqqallar,
ağbirçəklər öz sözlərini deməli,
ağıllı məsləhətlər verməlidirlər.
Toy mərasimlərində "ən yaralı yerlərdən"
biri musiqiçinin səsinin həddindən artıq uca
olmasıdır. Yəqin fikir vermisinizsə, toyun
şıdırğı getdiyi bir vaxtda foyedə əyləşib
kofe içənlərin, söhbətləşənlərin
sayı içəridə olanlardan çox olur. Mən heç kimi qınamıram. Axı bu səs-küyə,
mənasız çıxışlara, bayağı
mahnılara kim dözər?!
Bir dəfə eləmədim tənbəllik,
özümlə toya bir disk apardım, verdim musiqiçilərə
ki, yazın. Sevindilər. Elə bildilər
ki, onların çıxışının pərəstişkarıyam.
Toy qurtaranda diski götürüb musiqiçilərə
qaytarıb dedim: aparın evdə qulaq asın,
özünüz bu səsə dözə bilsəniz,
qaytararsınız mənə. Təəccüblə
bir-birlərinin üzünə baxdılar.
Toy əylənmək, istirahət etmək
üçün bir mərasimdir. Ora yaşlı da gəlir,
cavanı da. Ziyalısı da olur, fəhləsi
də. Gərək burada dinlənilən hər
musiqi, ayrı-ayrı adamların ürək sözləri
ölçülüb-biçilsin. Hər
adama mikrofonu vermək düzgün deyil. Bəzən
sərxoş olan birisi mikrofonu götürüb ağzına
gələni danışır, şeir deyir, bəzən
oxuyur. Ətrafdakılar - qadın,
uşaq, qoca onu qətiyyən maraqlandırmır. Belə olmaz.
Toy böyük bir tədbirdir. Ona uzun müddət
hazırlaşmaq lazımdır. Hətta
ssenari yazılmalıdır. Kimlərin
çıxış etməsi, danışması nəzərə
alınmalıdır. Əslində belə
çıxışlara heç ehtiyac da yoxdur.
Toy kimindir? Yəqin sualın konkret də cavabı var: əlbəttə,
yeni evlənənlərin, onların valideynlərinin. Bəs belədirsə, onda nə üçün
şadlıq saraylarında nəyi diqtə eləsələr,
musiqiçilər necə çalsalar, qulluq edənlər
özbaşınalıq etsələr, biz dözməliyik və
normal insanın ömründə bir dəfə olan unudulmaz mərasim
xoş təəssürat kimi yaddaşımızda
qalmamalıdır?
Lap yaxın vaxtlara kimi yas mərasimləri də bu vəziyyətdə
idi. Artıq bir çox bölgələrdə, o
cümlədən yaşadığım Gəncə şəhərində
vəziyyət düzəlir. Yas mərasimi
ilk 3 gün ərzində yekunlaşır. Hüzr sahibinin ona dəyən ikinci ağır zərbədən
canı qurtarır.
Toylarımızı da qaydaya salmaq mümkündür. Biz demirik ki, əvvəlki
kimi çadır toylarına qayıdaq, keçmişi
olduğu kimi təkrar edək. Yox, zaman,
dövr dəyişir. Yaxşı nə
varsa, onunla ayaqlaşmaq lazımdır.
Amma keçmişimizi, adət-ənənələrimizi
unutmamalıyıq. Milli xörəklər, milli rəqslər
yaşadılmalıdır. Müxtəlif
məzmunlu, lakin soy-kökümüzlə bağlı,
xalqın ənənəsinə yad olmayan elementlərə
üstünlük verilməlidir.
Son vaxtlar Gəncədə evlənənlər toydan əvvəl
Nizami Gəncəvinin məqbərəsini ziyarət edir, onun
sanki xeyir-duasını alırılar. Şəhər
rəhbərliyi məqbərənin özünü, onun ətrafını
sanki cənnətə döndərib. Elə
ulu Nizaminin yeri behiştlikdir, müqəddəsdir, belə də
olmalıdır. Toy karvanının məqbərədən
şənlik evinədək uzandığını görəndə
insanın qəlbini fərəh, iftixar hissi
bürüyür.
"Xalq qəzeti"ndə bu mövzuda yazılara
geniş yer verilməsi təqdirəlayiq haldır. Təbliğatımız
güclü olmalıdır ki, yuxarıda bəhs etdiyim hallar
tədricən aradan qaldırılsın. Azərbaycan
Respublikası Dini Qurumlarla İş üzrə Dövlət
Komitəsinin sədri Hidayət Orucovun qəzetinizdə dərc
olunmuş "Sevinc və kədər - hara qədər?"
yazısından sonra bu qənaətə gəlmişdim ki, mən
də həmin mövzuda öz fikirlərimi bildirim. Yalnız alman qonağı gəldikdən sonra bəzi
fikirlərimi kağız üzərinə köçürə
bildim. Nə dərəcədə
alındı, deyə bilmərəm.
Ramiz MƏMMƏDOV,
Azərbaycan Müəllimlər
İnstitutu
Gəncə filialının direktoru,
fizika-riyaziyyat elmləri doktoru,
professor, respublikanın əməkdar
müəllimi
Xalq qəzeti.-
2012.- 22 aprel.- S. 5.