Milli
dünyagörüşümüzün inkişafında Mirzə
Fətəli Axundzadənin rolu
(əvvəli qəzetin
3,4 avqust 2012-ci il tarixli sayında)
Kəmalüddövlə
Cəlalüddövləyə yazır: "Despotun
zülmünün təsiri və ruhanilərin fanatizminin
gücü sənin xalqının zəifliyinə,
bacarıqsızlığına, köləliyinə səbəb
olmuşdur. Onun qabiliyyət cövhərini pas
tutmuşdur. Onu alçaqtəbiətliliyə,
zəlilliyə, rəzilliyə, köləliyə,
yaltaqlığa, riyakarlığa, nifaqa, məkrə, hiyləyə,
qorxaqlığa, ikiüzlülüyə adətkərdə
etmişdir. Sədaqət, ədalət, vəfa,
cəvanmərdlik, şücaət, alicənablıq, yüksək
iradəlilik, könlü-gözü toxluq kimi bütün
gözəl və nəcib fitri sifətləri onun təbiətindən
silmişdir. Onun xəmirini bu saydığım sifətlərin
əksi olan pis sifətlərlə yoğurmuşdur... Sənin
padşahın dünyanın tərəqqisindən xəbərsiz
öz paytaxtında oturub elə güman edir ki,
padşahlıq ibarətdir qiymətli paltarlar geyməkdən,
ləzzətli xörəklər yeməkdən, rəiyyətlərin
və təbəələrin malına, canına hədsiz-hüdudsuz
hakim olmaqdan və ya ondan ibarətdir ki, xalq ona baş əyib
səcdə qılsın və alçaq qullar kimi onun
qarşısında əmrə müntəzir dursun, axmaq
şairlər də onu uşaq yerinə qoyub mənasız
mübaliğələrlə tərifləsinlər... Bu bədbəxt padşah bilmir ki, xarici ölkələrdə
onun adı çəkiləndə hamı ikrah edir və nifrətlə
üz çevirir".
Mirzə
Fətəli Axundzadə mütləqiyyətçi Şərqdəki
ictimai-siyasi durumu sanki burada baş verən sonrakı prosesləri
görürmüş kimi və onun indiki vəziyyətinə
bizimlə birgə baxırmış kimi təsvir edir: "Zəlil
və bədbəxt olan təkcə İran deyil, baxın, ərəblərin
özləri nə günə qalmışlar. Bu
gün bütün dünyada ərəblərdən bədbəxt,
ərəblərdən unudulmuş xalq tapa bilməzsən.
İslam dini nə üçün onların səadət və
tərəqqisinə səbəb olmadı?".
Bu məqamda Axundzadənin fikirləri alman
filosofu Hegelin "Dinin fəlsəfəsi" əsərində
irəli sürdüyü müddəa ilə uzlaşır.
Hegel də dini inamı ehtiva etməklə insan mənəviyyatının
siyasətlə mahiyyətcə necə dərindən
bağlanması və dini əqidələrdəki
yanılmaların siyasi təsisatları da çökdürməsi
xüsusunda maraqlı qənaət hasil edir: "Allah
haqqında pis anlayışı olan xalq pis dövlətə,
pis hakimiyyətə, pis qanunlara sahib olur" Əlbəttə,
elə təsəvvür etmək olmaz ki, Azərbaycan filosofu
Allaha inanmır və İslamı bütünlüklə rədd
edir. O, "Kəmalüddövlə məktubları"nda
açıq şəkildə bəyan edir: "Bəli, məni
Allah yaratmışdır... Müsəlman olan hər bir kəs
Allahı ədalətli bilməlidir", "İslam dini
ancaq o zaman yaşayıb davam edə bilər ki, insanlar dinin
mahiyyətini şüur və mərifət əsasında
anlamış olsunlar".
Mirzə
Fətəli Axundzadə İslamı yox, onun getdikcə dəyərsizləşməsini,
fanatizm qəliblərinə
sığdırılmasını, İslam əvəzinə
insanların beyninə çürük dini ehkamların
doldurulmasını, xüsusilə din və siyasət əyanlarının
maraqlarına tabe etdirilməsini, bir sözlə,
İslamın - dini ucalığından endirilib vasitəyə,
alətə çevrilməsini tənqid edir. Axundzadə
göstərir ki, İslam o qədər öz mahiyyətindən
çıxarılıb ki, buraya hər cür hədyanların,
əfsanələrin yerləşdirilməsi mümkün
olub. Belə olduqda, insanların əlüstü öz
etiqadlarını dəyişməsi, uydurma bir məzhəbin,
təriqətin ətrafında yallı getməsi
labüddür: "Nə qədər ki, insanların
şüurunda puç əqidələr yer
salmışdır, görəcəksən ki, ya bir zirək
Bab (Babilik hərəkatına işarədir), ya da başqa
bir şüurlu məzhəb ixtiraçısı
tapıldı və cinə, şeytana, firiştəyə,
möcüzəyə, kəramətə və hər cür
xariqüladə əfsanələrə inanan bu elmsiz,
savadsız xalqı bircə saatın ərzində
özünə tərəf çəkdi"
Axundzadəyə
görə, İslam özünün ilkin mənasından, vəzifə
və məqsədlərindən elə tanınmaz dərəcədə
azdırılıb ki, onun bütün məntiqi sanki tərsinə
çevrilib: O, Din yox, Ehkam şəklini alıb, Allaha deyil,
Şeytana qulluq edənlərin əsarətinə
alınıb, ilahi həqiqətlər yoluna yox, cəngəlliyə
dönüb. Bu cəngəllikdə İslam vəhşi,
kor ehtirasların həmləsi altında parça-parça
olub - xırdalanıb, təriqətləşib, şiələşib,
sünniləşib və nəticədə süniləşib,
təbii insan zəkasının suallarına cavab verə bilməyən
bir tapmaca yığınına çevrilib. Cahil ruhanilər
dinə elə rənglər qatıblar ki, müəllifin
şərhinə görə, "biz həqiqətdə yeganə
və misilsiz yaradıcı olan bir Allahın
varlığına inansaq, şəkk və şübhəsiz,
o xaliq və o yaradıcı bizim peyğəmbərin
"Quran"da bizə xəbər verdiyi Allah deyildir... Belə bir əqidə bütpərəstlikdən də
pisdir. Kainatı yaradan Allah bu cür sifətlərdən
uzaqdır və ona bu kimi sifətləri vermək xalis
küfrdür".
Mirzə Fətəli Axundzadə təkcə tənqid
etmir, bununla yanaşı, İslam Şərqinin
dünyagörüşünü, mədəniyyət və
həyat tərzini onu geriyə atan, cəhalətə əsir
edən buxovlardan qurtarmaq üçün əsaslı dəyişikliklərə
yol açan fikir və mülahizələrini irəli
sürür.
O, öz mövqeyini hökmlərlə deyil, polemika səpkisində
üzə çıxarır, düşüncələrini
çağdaşlarının mühakiməsinin
ixtiyarına buraxır. Mirzə Fətəli
öz zəmanəsi üçün olduqca proqressiv
görünən baxışlardan çıxış edərək
göstərir ki, dövləti idarə edənlər
"xalqla əlbir, ürəkbir müttəfiq
olmalıdır. Ölkəni təkcə öz malı hesab etməməlidir. Özünü
xalqın bir vəkili kimi düşünməlidir. Xalqın iştirakı ilə qanunlar yaratmalı,
parlaman (parlament) təsis etməlidir".
Azərbaycanın
milli və ictimai-siyasi düşüncəsinə, ədəbi
dilinə ilk dəfə "inqilab", "parlament",
"sivilizasiya", "proqress", "patriot",
"politik", "liberal", "qadın və kişilərin
azadlığı və bərabərliyi", "ictimai
qanunlar" və s. söz, ifadə və
anlayışları gətirən Mirzə Fətəli
Axundzadə insan mənəviyyatında əxlaqı çox
yüksək tutur, "insanların gözəl əxlaq sahibi
olmasını" onların cəmiyyətə faydalı
olan fəaliyyətlərinin əsas şərti hesab edirdi. Böyük ədib özünəməxsus
döyüşkən əxlaqla dövrünün
çatışmazlıqlarını həyatını belə
təhlükəyə qoymaqdan çəkinməyərək,
açıq şəkildə ifşa edir, cəmiyyətin
inam bəslədiyi ayıq düşüncəli kəsimini
də belə bir ictimai əxlaq sahibi olmağa, cəmiyyəti
tərəqqi etdirəcək işlərdə qorxmadan səfərbər
olmağa səsləyirdi.
Epistolyar
publisistikanın örnək nümunələri olan şəxsi
məktublarını da Mirzə Fətəli elə əsərlərində
qaldırdığı problemlərlə müasirlərini
daha yaxından tanış etmək,
onlardan ideya və təşəbbüslərinə dəstək
almaq məqsədilə yazırdı. Bu məktublarda onun
şəxsi təəssürat və münasibətlərindən
daha əhatəli məsələlərə toxunulur, bir
yaradıcı şəxsiyyət olaraq Axundzadənin daxili
çırpıntıları, psixoloji gərginlikləri,
xalqı üçün edə bilmədiklərinə təəssüfü,
acıları, edə bildiklərinə görə isə bol
fərəh və sevinc hissləri öz əksini tapır. Şərqin ilk maarifçi reformatorunun əlifba
islahatı uğrundakı mübarizəsinin bütün gərgin
prosesini də onun məktublarında izləyirik.
Mirzə Fətəli Axundzadə Azərbaycanda
milli-maarifçilik hərəkatının, tənqidi-realistik
mədəniyyət düşüncəsinin elə möhkəm
təməlini qoymuşdur ki, bu təməl üzərində
xalqımızı müstəqilliyə yetirmiş bir
neçə nəslin əl-ələ verdiyini
görürük. Axundzadənin maarifçi
davamçıları, onun ideya və əməllərinə
qoşulanlar Azərbaycanda milli mətbuatın və
teatrın əsasını qoyur, milli-demokratik mübarizəni
Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin yaradılmasına qədər
yüksəldirlər. Böyük mütəfəkkirin
yaradıcılığının dəyəri və təsiri
həm də bundadır ki, onun ənənələrini davam
etdirən ziyalılar nəsli - Həsən bəy Zərdabi,
Nəcəf bəy Vəzirov, Firidun bəy Köçərli,
Nəriman Nərimanov, Cəlil Məmmədquluzadə, Mirzə
Ələkbər Sabir, Üzeyir bəy Hacıbəyov, Məhəmməd
Əmin Rəsulzadə, Sultan Məcid Qənizadə, Yusif Vəzir
Çəmənzəminli, Abbas Səhhət, Abdulla Şaiq və
başqaları sadəcə maarifçiliyin təqlidçiləri
deyildirlər, hər birisi Azərbaycan mədəniyyətində
"öz dünyalarını" yaratmış, milli ideya
və ideologiyamızı inkişaf etdirmiş görkəmli
şəxsiyyətlərdir. Təsadüfi deyil ki, elə Mirzə
Fətəli Axundzadənin sağlığında -
1873-cü ildə Azərbaycanda maarifçilik hərəkatının
genişlənməsində müstəsna rol oynamış
"Əkinçi" qəzetinin naşiri və baş
redaktoru Həsən bəy Zərdabi və milli dramaturgiyamızda
faciə janrının banisi Nəcəf bəy Vəzirovun təşəbbüsü
ilə Bakı şəhərində böyük komediya
ustasının "Sərgüzəşti-vəziri-xani-Lənkəran"
və "Sərgüzəşti-mərdi-xəsis"
("Hacı Qara") əsərləri tamaşaya qoyulur,
bununla da Azərbaycanda, eləcə də bütün
İslam Şərqində peşəkar teatrın əsası
qoyulmuş olur.
Firidun bəy
Köçərlidən başlayaraq, Mirzə Fətəli
Axundzadənin yaradıcılığı Azərbaycan ədəbiyyatının
tarixi inkişafı kontekstində geniş şəkildə
öyrənilmiş, haqqında dəyərli tədqiqat
işləri aparılmış, əsərləri ölkəmizdə
və xaricdə dönə-dönə çap olunaraq
yayılmışdır. Əlbəttə,
yaradıcılığında polemika kifayət qədər
qabarıq olan mütəfəkkir yazıçıya
münasibət heç də birmənalı olmamış,
öz əsərləri də polemika obyektinə
çevrilmişdir.
Ümumiyyətlə,
biz Axundzadənin tədqiqini üç mərhələyə
bölə bilərik: XIX əsrin sonu - XX əsrin əvvəllərində
Mirzə Fətəli Axundzadənin ədəbi-bədii fəaliyyətinə,
ayrı-ayrı əsərlərinə dövrün mütərəqqi
fikirli ziyalıları ilk dəfə yüksək qiymət
verir və praktiki olaraq onun yolunu davam etdirirlər; Sovet
dövründə Mirzə Fətəli Axundzadənin
yaradıcılığı elmi tədqiqatlar müstəvisində
araşdırılır, ona dair dissertasiyalar yazılır,
lakin dövrün kanonik ideologiyasına uyğun olaraq, burada Azərbaycan
mütəfəkkiri birtərəfli şəkildə - daha
çox "ateist" və "materialist" qəliblərində
təqdim edilir; müstəqillik dövründə elmi tədqiqatlarda
böyük Azərbaycan klassikinə hələlik nisbətən
az diqqət göstərilsə də,
araşdırıcılar ona daha obyektiv qiymət verməyə
çalışırlar. Lakin bir sıra yanaşmalarda iki
ifrat və vulqar münasibət bu dəfə yeni görsənişlərdə
meydana çıxır: onu sovet dövründə olduğu
sayaq, təkcə "ateist" və "materialist"
deyil, həm də Şərq-İslam mədəniyyətinin
dərinliyini və özəlliyini anlamayan, çar
Rusiyasının siyasətinə uyğun olaraq, Qafqazda və
bütünlüklə Şərqdə oturuşmuş mədəniyyətləri,
həyat tərzini bilərəkdən tənqid edib gözdən
salan "imperiya təəssübkeşi" kimi də qələmə
verməyə çalışanlar olmuşdur.
Lakin bütün obyektiv tədqiqatlar və bu yazıda
üzə çıxarmaq istədiyimiz həqiqətlər
bunun belə olmadığını deməyə tam əsas
verir. Mütəfəkkir filosofun tənqidi -heç də
Şərqin inkarı üzərində deyil, əksinə,
onun özünütəsdiq zərurəti üzərində
qurulub. Əgər o, genişlənən dairələr
boyunca Azərbaycanı, Qafqazı və Şərqi sevməsəydi,
ümumən dünyada gedən modernləşmə hərəkatının
uğuruna, gələcəyinə inanmasaydı, onların
ayağından tutub irəliləməyə qoymayan fanatizmi, cəhaləti,
ehkamçılığı və mütləqiyyəti bu qədər
cəsarət və qətiyyətlə tənqid etməzdi.
Axundzadə mütərəqqi Avropa dəyərlərindən
nə qədər bəhrələnsə də, mütəfəkkirlərinin
adlarını nə qədər sayğı ilə çəksə
də, heç bir halda Avropanı Şərqdən
üstün tutmamış, Qərbi Şərqə
implantasiya etmək niyyətindən uzaq olmuşdur. Əksinə, o, dünya
imperializminin Şərq siyasətini məntiqli dəlillərlə
tənqid etmişdir: "Bütün dünya xalqlarına məlumdur
ki, ingilislər Hindistan xalqı ilə necə rəftar edirlər.
Məgər özlərini mədəni
adlandıran və qanun sahibi olan ingilislərin hindlilərlə
etdiyi rəftar despotun rəftarından yaxşıdır?
Bu rəftarı müqayisə edərkən,
despota min rəhmət". Bu mənada, Mirzə
Fətəli Şərqin tərəqqisini də elə Şərqin
öz potensialında, bu potensialın üzə
çıxarılmasında görür.
Azərbaycan
mədəniyyət düşüncəsinin milliləşməsində,
ictimailəşməsində, siyasiləşməsində,
müasirləşməsində və demokratikləşməsində,
dünyaya açıqlıq keyfiyyətləri alaraq
universallaşmasında həlledici tarixi rol oynayan Mirzə Fətəli
Axundzadə ilə, doğrudan da, köhnə dövr bitir,
yeni zaman başlayır. Heç şübhə
yoxdur ki, həm də Azərbaycanın müstəqilləşməsində,
suveren demokratik respublika kimi dünya dövlətləri
arasında özünəlayiq yer tutmasında Mirzə Fətəli
Axundzadə ideyalarının xüsusi payı və həlledici
əhəmiyyəti vardır.
Bütün əsərləri - Axundzadənin öz həmvətənlərinə
söylədiyi sanki bitməz bir monoloqdur, onların daim oxuyub
bəhrələnəcəyi zəngin bir sərvətdir. Etiraf edək
ki, əgər Mirzə Fətəli Axundzadə və onun kimi
uzaqgörən, ideyalı, mübariz şəxsiyyətlərimiz
olmasaydı, biz öz tariximizi və həyatımızı
yox, bizə diktə olunan tarixi və həyatı
yaşamağa məhkum olacaqdıq. Bizə öz milli
varlığımızı bəzək-düzəksiz, necə
var eləcə, bütün reallığı ilə
tanıtdıran, həqiqətin gözünə dik
baxmağı, ümumxalq əhəmiyyətli problemlərin həllində
yaxasını kənara çəkməməyi öyrədən
Mirzə Fətəli Axundzadə bu gün bizimlə dövlət
və mədəniyyət quruculuğunda çiyin-çiyinədir,
gələcək zamanların azərbaycanlıları ilə
həmyaşıddır.
Azərbaycanda milli dövlətçilik və milli
ideologiyanın inkişaf tarixinə diqqətlə nəzər
yetirsək görərik ki, Mirzə Fətəli Axundzadə
bu prosesin orta dövrü ilə yeni dövrünü birləşdirən
çox mühüm həlqədir. Çünki milli
ideologiyanın tarixi inkişafının son nəticəsi
milli dövlətin yaradılmasıdır. Əgər Mirzə Fətəli Axundzadə ilə
başlayan milli dünyagörüşü, milli ideya və
milli ideologiyanın təşəkkülünün bir-birini
tamamlayan ardıcıl prosesi olmasaydı, bu gün müstəqil
dövlətçiliyimizdən qürur duymağımız
da mümkün olmayacaqdı. Milli ideya
daşıyıcılığının bu itirilməz ənənəsi
üzərində suveren Azərbaycan Respublikasının milli
ideologiyası - azərbaycançılıq qərar tutur.
Əgər Mirzə Fətəli Axundzadə bu milli
ideologiyanın altlayını təşkil edən milli
dünyagörüşünün təməllərini
yaratmışdısa, onun yuxarıda adlarını iftixarla
çəkdiyimiz davamçıları bu ideyanı ideologiya
müstəvisinə qaldıraraq iyirminci əsrin əvvəllərində
Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətini qurmuşdularsa, ölkəmiz
Sovet İttifaqının tərkibində olduğu dönəmdə
də bu milli ideya özünün reallaşma məqamına
addım-addım yaxınlaşmışdı. Müstəqillik dövründə isə ulu öndərimiz
Heydər Əliyev Azərbaycan tarixində ilk dəfə milli
dünyagörüşü, milli ideya və milli
ideologiyanın vəhdətini yaradan bir siyasi düha kimi azərbaycançılıq
ideologiyasını irəli sürdü, müdafiə etdi və
müstəqil dövlətimizin milli-siyasi platformasına
çevirdi.
Azərbaycanda
gedən tarixi-siyasi proseslərin mahiyyətini, etnik-mədəni
sistemin formalaşma qanunauyğunluqlarını və prinsiplərini
dərindən duyan və bu təməl üzərində
milli ideologiyanı özünün real statusuna yüksəldən
Heydər Əliyev onu bütün inkişaf mərhələlərində
qazandığı xüsusiyyətlərlə birlikdə
görürdü: "Milli ideologiyamız tarixi
keçmişimizlə, millətimizin adət-ənənələri
ilə, xüsusiyyətləri ilə, xalqımızın,
dövlətimizin bugünü və gələcəyi ilə
bağlıdır". Heydər Əliyev Dünya Azərbaycanlılarının
ilk Qurultayındakı tarixi nitqində birmənalı şəkildə
bəyan etmişdi: "Müstəqil Azərbaycan dövlətinin
əsas ideologiyası azərbaycançılıqdır".
Məhz Azərbaycançılıq
ideologiyasının Simvolu - Heydər Əliyev didilib
parçalanan Azərbaycanı bütövləşdirərək
regionun nüfuzlu dövlətinə çevirməyi
bacardı. Azərbaycan Respublikasının Prezidenti
İlham Əliyev Heydər Əliyevin milli dövlətlə
yanaşı, həm də milli-siyasi ideologiya quruculuğunda
prioritetlərini dəqiq müəyyən edir: "Azərbaycançılıq
ideyasının birləşdirici dəyər kimi
bütün dünyada yaşayan azərbaycanlılar
arasında yayılması, dilimizin, mədəniyyətimizin,
mütərəqqi adət-ənənələrimizin, tariximizin
yaşadılması və inkişaf etdirilməsi Prezident Heydər
Əliyevin ideyası idi". Doğrudan da, tarixdə ilk dəfə
olaraq məhz iyirminci əsrin sonu - iyirmi birinci əsrin əvvəllərində
Heydər Əliyevin yaratdığı azərbaycançılıq
ideologiyası əsasında nəinki ölkəmizdə, həm
də beynəlxalq miqyasda dünya azərbaycanlılarının
qlobal konsolidasiyası mümkün oldu və onların Vətən
naminə birləşmək, fəaliyyət göstərmək
səylərinə Azərbaycan yurdundan start verildi. Beləliklə,
Mirzə Fətəli Axundzadənin 200 il bundan öncə həyata
keçirdiyi maarifçilik missiyası özünün milli
müstəqillik ideallarında həqiqi təsdiqini tapdı -
ümummilli lider Heydər Əliyev siyasi quruculuq missiyasında
həm müasir milli ideologiyamızı, həm də bu
ideologiyaya əsaslanan müasir suveren dövləti - Azərbaycan
Respublikasını yaradaraq onu etibarlı əllərə
verdi. Bu gün Prezident İlham Əliyevin rəhbərlik
etdiyi dövlət belə bir mükəmməl siyasi, ideoloji
və ictimai dayaqlara malikdir.
(ardı var)
Cavanşir FEYZİYEV,
Milli Məclisin deputatı,
fəlsəfə doktoru
Xalq qəzeti.- 2012.- 5 avqust.- S. 5.