Satirik
sözün cazibəsi
Mirzə Ələkbər Sabir -
150
Görmə!
- Baş üstə, yumaram gözlərim.
Dinmə!
- Mütiəm, kəsərəm sözlərim.
Bir
söz eşitmə! - qulağım bağlaram.
Gülmə!
- Pəkey, şamü-səhər ağlaram.
Qanma! -
Bacarmam, məni məzur tut,
Böyləcə
təklifi-məhalı unut!
Qabili-imkanmı olur qanmamaq?!
Məcməri-nar içrə olub yanmamaq?
Bu qəribə havalı bədii - sintaktik konstruksiya elə
bir nidaya köklənib ki, bu nida Sabir deməkdir. Bir əsrdən
artıqdır ki, "məcməri - nar" içində
yana - yana yazılmış " Hophopnamə"
düşünən və düşünmək istəyən
oxucusunun əlindən düşmür. Çünki
dünyadakı hər şey elə sözdür. Şeiri qidalandıran dil nəticə etibarilə
tarixdir. Və tarix poetik sözün təcəəssüm
olunduğu zamandır. İnsan
yaradıcılığının hər bir məhsulu kimi
poeziya da tarixin yetişdirməsidir. Satirik
poeziya zamanın və məkanın yetirməsi olaraq
özündə zamana xüsusi münasibəti ehtiva edir.
Aydın, mənalı, qəribə bir dinamika ilə
yazmağa qadir olan Sabirin yaradıcılığı Azərbaycan
xalqının aforistik təfəkkürünü, ifadə tərzini
elə bir ustalıqla əks etdirir ki, ədəbi - bədii
dilimizin gözəlliyi qarşısında mat qalırsan:
Səs
salma, yatanlar ayılar,
qoy hələ
yatsın,
Yatmışları
razı deyiləm,
kimsə
oyatsın.
Tək -
tək ayılan varsa da,
həq
dadıma çatsın.
Mən
salim olum,
cümlə cahan batsa da batsın;
Millət
necə tarac olur olsun,
nə
işim var?!
Düşmənlərə
möhtac olur olsun,
nə
işim var?!
Bu
misralardakı " yatmaq" sözünün təkrarı,
" olur olsun", " nə işim var" ifadələri
həm incə səs polifaniyası yaradır, həm də
klassik şeirimizdən gələn təkrarlar kimi incə və
kamil şəkildə düzülərək satirik məna kəsb
edir. Sabir yaradıcılığında satirik
sözün cazibəsi o qədər güclüdür ki, dəqiq
seçilmiş sözlər, xalq dilindən
götürülmüş ifadələr oxucunu
düşündürür, düşündürdükcə
təəssüfləndirir, təəssüfləndirdikcə
hıçqırıqlar içində gülüş
döğurur. Mirzə Ələkbər
Sabir satirik şeiri mükəmməl ictimai - estetik məqama
yüksəltmiş, həcvçilikdən uzaq sərt satira
yaratmışdır. Sabirin
sarsıdıcı dilinin kökü Azərbaycan dilinin ən
qədim dövrlərindən başlayır. Millətin özünəməxsus yumoru,
frazeologizminin dərinliyi və zənginliyi onun
yaradıcılığına hopmuş, satirik səsinin
harayının hər telində səslənmişdir.
Böyük şairin "Molla Nəsrəddin" səhifələrində
Molla Nəsrəddin yumoru ilə yoğrulmuş ifadələri
dillər əzbəri olmuşdur:
Tərpənmə,
amandır,
bala, qəflətdən
ayılma!
Açma
gözünü, xabi - cəhalətdən ayılma!
Laylay,
bala, laylay!
Yat, qal
dala, laylay!
Boyük
sənətkarın işlətdiyi sözlərin leksik -
semantik xüsusiyyətləri dilimizin poetik sərhədlərini
genişləndirmiş, orijinal ifadə tərzi, xitabları,
təkrarları misilsiz bir cəsarətlə insanların
ağır həyatını, hüquqsuzluğunu əks
etdirmişdir:
Məzlumların
göz yaşları
dərya
olacaqmış,
-Dəryaları,
ümmanları neylərdin, ilahi?!
Başqa
bir örnəkdə:
Fəhlə,
özünü sən də
bir
insanmı sanırsan?!
Pulsuz kişi, insanlığı asanmı
sanırsan?!
Başqa
bir örnəkdə:
Aldı dolu əldən sərü samanını,
neylim?
Yainki çəyirtkə yedi bostanını, neylim?
Verdin
keçən il borcuna
yorğanını, neylim?
Ol indi
palas satmağa amadə , əkinçi!
Lal ol, a
balam, başlama fəryadə, əkinçi!
Sabir yaşadığı cəmiyyətin mənəvi
eybəcərliyini qamçılayarkən heç kəsə
bənzəməyən bir üslub yaratdı. Professor Tofiq Hacıyev Sabir
haqqında deyir: "Sabir, ümumiyyətlə, son həddi
sevir, o, orta mövqe tutan deyildir; şairin göstərdiyi eybəcərlikdən
o yana eybəcərlik, gözəllikdən
o yana gözəllik, ideal yoxdur; onun üslub prinsipi belədir:
ən eybəcər eybəcərlik, bunun müqabilində isə
ən gözəl gözəllik"! Bu,
böyük şairin inqilabi təfəkkürünün
mahiyyətidir. Sabirin pessimizmi dekadans yox,
insanların günahlarını yumaq üçün
qüdrətli ehtirasdır. Özünün xüsusi
yolu ilə gedən şair zamanın tapmacasını həll
etməyə, həyatın mənasını, iztirabın
cavabını amansızlıq və ədalətsizlik
uçurumunda tapmağa cəhd edir:
İnsan
olanın cahü - cəlalı gərək olsun,
İnsan
olanın dövləti, malı gərək
olsun.
Hümmət
demirəm,
evləri
ali gərək olsun.
Alçaq,
ufacıq daxmanı
samanmı sanırsan?
Axmaq kişi, insanlığı asanmı
sanırsan?!
Böyük
söz ustası təkrarlanan sözlərin müxtəlif mənalarından
çoxmənalılıq, omonimlik yaradırdı:
Hər nə
çəksən, çək, bəradər,
çəkmə düz mizanını,
Çəkmə
sən millət qəmin, çəkmə,
çək öz qəlyanını.
" Çək" sözünün şeirdə bu
oynaqlığı bədii dili qüvvətləndirir, ifaya
gözəllik verir. Sabirin yaradıcılığında
sözün maksimum ağırlığı, qüdrəti
ümumi kinayəni açmağa, sarkazmı gücləndirmıyə
xidmət edir:
Bəzi
yerlərdə təsadüf olunur aşə, ətə,
Müftə
görcək tuturam
kəndimi bözbaşa, ətə!
Nuş
olur canıma ət,
xasə
o həngamda kim,
Mən
yeyəm, xırda uşaqlar baxa,
ağlaşa ətə!
Öylə
zəhləm gedir, Allah da bilir,
millətdən,
Oluram
süst adı gəlcək,
dönürəm daşa, ətə!
Və ya:
Nuri
çeşmanımmısan,
ey pul,
canımmısan?
İsmətim,
namusum, irzim,
qeyrətim, qanımmısan?
Məzhəbim,
dinimmi, ayinimmi,
imanımmısan?
Bu şeirin hər sətrində işlənən ədatın
yaratdığı güclü kinayə xarakterin
açılmasını nə qədər dəqiqləşdirmişdir. Milli dilin
qüdrəti şairə özünü istədiyi kimi ifadə
etməyə imkan vermiş, o, öz ağrısını,
acısını, kədərini, qəzəbini
yazdığı sətirlərə səpələmişdir.
Böyük söz ustasının ən adi
sözlərə də qeyri - adi mənalar verə bilməsi
bədii xarakterləri, surətlərin tablosunu yaratmaqda əvəzsizdir.
Professor Tofiq Hacıyev - " Sabirin
misraları və sözləri şölələnir. Sabirin sənətkar şair qələmi eyni zamanda
həm bəstəkar çubuğu, həm də rəssam
fırçasıdır. O, yazır, bəstələyir
və lövhə çəkir"- deməkdə
haqlıdır:
Qabaq
dişim tökülüb,
Azılarım
sökülüb,
Mənə
qoca deməzlər,
Bir az belim bükülüb.
Sabir sanki
rəssamdır - şair və rəssam - təqdim etdiyi tipin
mənəvi keyfiyyətlərini belə yaradır:
Ay adama
oxşamaz, bir üzünə baxsana!
Bomboz olub
saqqalın,
rəngü həna yaxsana!
Mömin
olub bir üzük
barmağına taxsana!
Ta ki desin
xasü am: ay barakallah sənə!
Bu misallar mənən şikəst, insanlıqdan kənar
şəxslərin portretini elə dəqiqliklə göstərir
ki, sanki rəsm qalereyasındasan. Sabir bənzərsiz, təkrarsız
obrazlar yaratdı, onlara satirik don geyindirdi. Və
bu obrazlar rəssamın yaratdığı tabloya
düzüldülər. Elə bu anda
qulağımıza şairin:
Dindirir əsr
bizi, - dinməyiriz,
Açılan
toplara diksinməyiriz!
- fəryadı gəlir. Əsrin tələbinə
uyğun onunla danışa bilməyən, elmə, maariflənməyə,
mədəniyyətə çağıran topların səsinə
diksinməyən vətəndaşlarının dərdi onu
ağrıdıb incitmiş, incitdikcə dürüst
seçilmiş ifadələri ilə onları amansız
satirik atəşə tutmuşdur. Canlı
nitq, dinamika, sadə, mənalı ifadə tərzi böyük
şairin poetikasının əsas məziyyəti, eyni zamanda,
oxucunu məftun edən cəsarətidir. Bu
cəsarət onu novator şair kimi tanıdır. Onun
şeirlərindəki dialoji nitq maraqlıdır:
-Yoldaşım,
yatmışmısan?
-Yox, bir
sözün varsa, buyur!
-On manat qərz
istərəm...
-Yox, yox,
bəradər, yatmışam.
Sabirin poetikasında klassik şeir ənənələrinə
sərbəst münasibət özünü göstərir. O, XX əsr inqilabi - satirik
poeziyasını yaratmış, kamil nümunələri ilə
həmin poeziyanı zənginləşdirmişdir. Görkəmli
ədəbiyyatşünas, professor Cəfər Xəndan Sabir
haqqında belə demişdir: " Sabir sənətin
elə yüksək bir zirvəsinə
çatmışdı ki, oradan hər şey aydın
görünür, qaranlıqlar içərisindəki
çirkabları da seçmək üçün sənətin
gur işıqları ona kömək edirdi". Sabirin hər şeiri bir ustadlıq nümunəsi,
Azərbaycan ədəbi dilinin ən zəngin ifadəsidir.
O, xalq ifadələrini şeirinə elə asanlıqla, təbii
formada gətirirdi ki, bədii kamillik, bədii təsvir xalq bədii
təfəkkürünün " babalın boynuma", "
bəxtəvər olsun başın", " ağrın
alım", " şükr allaha" kimi ifadələri
şeirin ideya məzmununun asanlıqla qavranmasına, əzbərlənərək
dillər əzbəri olmasına səbəb olurdu:
Ağrın
alım, ay Məşəd Sijimqulu,
Altmışa
yetdin demə oldun ölü,
Şükr
ola Allaha, canındır sulu,
Çox
da kişi, tutma beş əlli pulu,
Ver pulunu,
dadlı, ləzzətli zad al!
Qoy
babalın boynuma, get arvad al!
Başqa
bir örnəkdə:
Oğlumuz,
ay Xansənəm,
bir yekə
pəlvan imiş!
Bəxtəvər
olsun başın,
bəxtimiz oğlan imiş!
Durmuş
idim küçədə,
bir də
nə gördüm, həman
Ağrısını
aldığım Feyzi gəlir lap piyan,
Çatcaq
urub bir qoca saili qusdurdu qan,
Gözlərinə
döndüyüm
sanki bir
aslan imiş!
Bəxtəvər
olsun başın,
bəxtimiz oğlan imiş!
Can sənə
qurban, Sənəm,
Nəslimiz
insan imiş!
Bu cür
" nəsli" ilə "qürurlanan
obrazların" insani keyfiyyətləri başqa şeirində
belə təqdim olunur:
Bu da
sözdür, qazandıqlarımız parələri
Hey verək,
boğmalasın
Zəngəzur avarələri.
Bizlərə
dəxli nədir,
- yoxdur əgər çarələri,
Qoy
ağarsın füqarə gözlərinin qarələri,
Çəksin
onlar gecə
- gündüz nigaranlıq, bizə nə?!
Tapmayır
ac - yalavaclar güzaranlıq,
bizə
nə?!
Böyük şairin əsərlərini oxuduqca bu daxili
ahəng, şeiriyyətin musiqisi insanın hisslərini
ehtizaza gətirir, eyni zamanda, bu duyğuları konkretləşdirir,
insan həyatının anlarını milli koloritə bələyir.
Qüdrətli söz sənətkarının uşaqlar
üçün yazdığı şeirlərin bədii təsvir
forması, uşaq zövqünə
aşıladığı estetik həzz, həmin şeirlərin
daxili melodiyası, şairin bir rəssam kimi çəkdiyi
tablo həddindən artıq məftunedicidir.
Sabirin satirik təfəkkürü, sözlərinin
cazibəsi artıq bir əsrdir ki, güldürür,
düşündürür. "Molla Nəsrəddin"
səhifələrində "türkün açıq ana
dilində" yazıb - yaratmış, dilimizin ideal dərəcədə
gözəlliyinə bizi inandırmış şairin
amalı "pisi pis, əyrini əyri, düzü həmvar
yazmaq" idi. "Həq sözü derkən utana bilməyən,
göydə günəşi dana bilməyən"
şair "ayinədə özlərini əyri görənlərə"
həyat dərsi verirdi. Bu dərs ustad şairin
ürək ağrıları ilə dolu idi. Bu
ağrılara yenilməyən, narahat ömrünü
xalqın savadlanması, öz haqqını tapması,
hürriyyətinə qovuşması uğrunda məşələ
çevirmiş şairin ibrətli nidaları, xitabları,
romantik poetikası həmişəyaşardır:
Mən
gedərsəm, var olsun amalım!
Yaşasın
şəhriyari- hürriyyət!
Fatimat MƏMMƏDOVA,
ADMİU-nun dosenti, kulturologiya
üzrə fəlsəfə
doktoru
Xalq qəzeti.- 2012.- 7 avqust.- S. 6.