O, məşhur
Seyidovlar nəslindən idi
(əvvəli qəzetin
9 avqust 2012-ci il tarixli sayında)
Tanınmış
ictimai xadim Bağır Seyidzadənin anadan olmasının 100
ili tamam olur
Filologiya elmləri namizədi Əsgər
Zeynalov bu barədə yazır: Bağır Seyidzadə
Poliqrafiya və Nəşriyyat İdarəsini yaradanlardan biri
idi və müəyyən müddət ona
başçılıq etmişdi.
1959-cu ildə Bağır Seyidzadə
nümayəndə heyətimizin başçısı kimi
Çində Azərbaycan günlərində iştirak
etmişdi. Sonralar o, "Çin təəssüratları"
adlı kitab yazıb və nəşr etdirir. Jurnalistlər
İttifaqının üzvü kimi jurnalistlik və tərcüməçilik
fəaliyyətini genişləndirir. Məsul vəzifələrdə
işləməsinə baxmayaraq, həqiqət naminə etiraf
etməliyik ki, onun Azərbaycan dilinə gözəl tərcümə
etdiyi kitablar özündən sonra qoyub getdiyi ən qiymətli
xatirədir.
Bunlar "Görkəmli adamların həyatı"
silsiləsindən N.Muravyovanın "V.Hüqo", Leopold
İnfildin "Evarist Qalua", Pestalotsinin
"Seçilmiş pedaqoji görüşlər"
kitabları idi. Təəssüf
ki, həmin kitablar tərcüməçiyə baha başa gəldi".
İlyas Tapdığın
"Məmməd Arazın məktubları" adlı xatirələrində
Bağır Seyidzadə ilə bağlı çox maraqlı
sətirlər var. İlyas Tapdıq yazır: "Mən onda
Məmmədə məktub yazıb bildirdim ki, məni işdən
çıxarıblar. Kitabımla bağlı bütün
şəhəri bürüyən söz-söhbətlə
şəxsən maraqlanan MK-nın o vaxtkı katibi Nazim
Hacıyev 1960-cı ilin payızında məni yanına
çağırdı. Yığıncaqda mədəniyyət
nazirini möhkəm danladı. Çox mötəbər və
xeyirxah bir insanın - Baş Nəşriyyat İdarəsinin rəhbəri
Bağır Seyidzadənin himayə etməsi sayəsində
üç aydan sonra məni vəzifəmə bərpa
etdi".
Bu fakt gözdən
düşmüş bir şair üçün qorxub-çəkinmədən
ağız açmış Bağır Seyidzadəni
çox gözəl xarakterizə edir, onun nüfuz sahibi,
yüksək hakimiyyət dairələrində
sözünün kəsəri olduğundan xəbər verir.
Sonra Azərinformda
işləməyə başladı. Dilarə Seyidzadə bunu
belə xatırlayır: "Bu, sadəcə xoşbəxt
bir təsadüf idi. O vaxtlar qardaşım Fuad Azərbaycan
Politexnik İnstitutunun memarlıq fakültəsində
oxuyurdu. O, gənc memarların müsabiqəsinə təqdim
edəcəyi işin tərtibatı ilə məşğul
idi. Böyük bir planşetin fotoşəklini çəkməliydi,
ona görə də böyük fotokağız
axtarırdı. Atam dedi ki, Qurviçin yanına get. Ən
yaxşı kağız AzərTA-dadır (AzərTAc). Amma
kimin oğlu olduğunu demə. Qurviç çox
yaxşı insandır, o, sənə kömək edər.
Qurviç isə soyadı eşidər-eşitməz
Bağır Seyidzadənin oğlu olub-olmadığını
soruşmuşdu. Yəni, atam jurnalistikada tanınmış
sima idi. Sonra Qurviç MK-ya təqdimat yazır və atam onun
müavini olur. O vaxtlar mən artıq formalaşmış bir
insan idim. Tarix İnstitutunda işləyirdim və bütün
bunlara tarixçi gözü ilə baxırdım.
O, mədəniyyət
nazirinin müavini işləyəndə biz onunla bütün
tamaşalara, filmlərə baxmağa gedirdik. O, Moskvanın
yaradıcı ziyalıları, o cümlədən
Çuxrayla yaxından dostluq edirdi. Bizi daim müxtəlif
tamaşaların və filmlərin müzakirəsinə cəlb
edirdi. AzərTA-dakı işindən, sözün əsl mənasında,
zövq alırdı. Səhər saat 4-5-də evə
qayıdanda daxilən işıq saçırdı. Gecələr
mənasız hesab etdiyim məsələlərə görə
durmadan ona zəng edən, daim nə isə soruşan cavanlar
çox xoşuna gəlirdi. Mən hiddətlənirdim, o isə
deyirdi ki, bunlar çox məsuliyyətli məsələlərdir.
Bütün jurnalistlər - İsrafil Nəzərov, Xasay Vəzirov,
Nəsir İmanquliyev "Gənc işçi" qəzetində
işləmiş, ilk addımlarını bu gənclər qəzetində
atmışdılar. Cəmil Əlibəyov elə hey deyirdi
ki, Bağır Seyidzadə mənim müəllimimdir. Atam Vətənini,
məşğul olduğu işi, doğma jurnalistikanı
çox sevirdi.
Bağır
Seyidzadə Azərinform üçün əsl tapıntı
oldu. Direktorun müavini olması ilə yanaşı, həmçinin
tərcümə şöbəsi müdirinin vəzifələrini
icra edir, bəzən qəzetin nömrəsinə gedən
materialları özü tərcümə və redaktə
edirdi. O, həm özünə, həm də əməkdaşlara
qarşı çox tələbkar idi. Prinsipial əhəmiyyət
daşıyan, yaradıcılıqla bağlı məsələlərdə
əsla güzəştə getmirdi. Çox sürətlə
yüksək səviyyədə tərcümə edir, mətni
birbaşa makinaçıya diktə edirdi. Həmin mətn
sonradan heç bir əhəmiyyətli düzəliş
olmadan birbaşa mətbuata gedirdi.
Bağır
Seyidzadənin ümdə arzusu vardı. O istəyirdi ki,
ictimai-siyasi ədəbiyyatın tərcüməsində
doğma Azərbaycan dilindən geniş istifadə olunsun, səriştəli
mütəxəssislər mürəkkəb siyasi terminlərin
analoqunu tapmaqla tərcümə problemlərini həll etsinlər.
Azərinformun
qocaman əməkdaşı, əməkdar mədəniyyət
işçisi Ənvər Quliyevin dediyi kimi, onun leksikonunda
"bilmirəm, bacarmaram" sözləri yox idi. O, canlı
ensiklopediya idi.
Bir də o istəyirdi
ki, jurnalistika fakültəsinin tərcümə sahəsində
ixtisaslaşan tələbələri qəzet və jurnal,
radio və televiziya redaksiyalarında, nəşriyyatlarda staj
keçib orada təcrübə toplasınlar.
Bağır
Seyidzadənin Azərinformdakı fəaliyyətini onunla
işləyənlər çox dəqiq səciyyələndirmişlər:
"Ömrünün son illərini operativ siyasi
materialların tərcüməsinə həsr etmiş
Bağır Seyidzadəni AzərTAc-ın tərcüməçilik
məktəbində müstəsna örnək olan bir insan
kimi xatırlayırlar. Bağır müəllim öz tərcümələrində
dilə çox həssas yanaşırdı. O, Azərbaycan
dilinin gözəlliyindən, zənginliyindən geniş
istifadə edirdi".
Azərbaycan tərcümə
məktəbinin baniləri arasında Bağır Seyidzadənin
adı xüsusi ehtiramla çəkilir, çünki onun bu
sahədə xidmətləri çox böyükdür.
Dilarə Seyidzadənin
xatirələrindən: "Mən Azərbaycanın XX əsrin
əvvəlindəki ictimai-siyasi həyatı mövzusunda
dissertasiya yazırdım. Əsas mənbə o dövrün mətbuatı
idi. Atam məni "Füyuzat", "İrşad",
"Həyat" qəzetləri ilə işləməyə
məcbur edirdi. Bütün bunlar ərəb hərfləri ilə
olduğundan çətinlik çəkirdim. Axı həmin
qəzetlərin dili köhnə Azərbaycan dili idi, mən isə
rus bölməsində oxuyurdum. Atam üçün hər
şey çox asan olduğundan biz onunla bu işdə sıx əməkdaşlıq
edirdik. Atam mənə çox kömək etdi.
Ailəmizdə
belə idi. Nənəm, anamın anası bizimlə
yaşayırdı. Nənəm bizimlə, elə anamla da Azərbaycan
dilində danışırdı. Atam işdən gələndə
biz rus dilinə keçirdik. Atamla ədəbiyyatdan, tarixdən
danışırdıq. O, Ali Partiya Məktəbini
bitirmişdi. Məndə onun fərqlənmə diplomunun surəti
var, bütün fənlərdən əla qiymətlərdir.
Atamın fenomenal yaddaşı vardı. O, sanki gördüklərinin
fotoşəklini çəkirdi, yəni görmə
yaddaşı əla idi. Çox oxuyurdu, sonradan
oxuduqlarının hamısını yaddaşında
canlandıra bilirdi. O, təbiətən istedadlı
insandı, ən qiymətli xüsusiyyəti laqeyd qala bilməməsiydi.
Uşaqları necə böyüyür, necə oxuyur, nə
ilə maraqlanır, nə kimi arzuları var - bunların
hamısında yaxından iştirak edirdi. Lakin heç bir məcburiyyət
yox idi. Memar olmaq istəyirsən - memar ol, tarixçi olmaq istəyirsən,
buyur, tarixçi ol".
Xeyirxah və incə
qəlbli ziyalı Bağır Seyidzadəyə hansı
yüksək mövqelərdə durmasından asılı
olmayaraq, heç vaxt vəzifəli şəxs kimi
yanaşmır, ona hörmət bəsləyir, onu bir şəxsiyyət,
heç bir çətinliyə baxmayaraq, hər an yardıma
tələsən təmiz adam kimi qiymətləndirirdilər.
O, heç vaxt heç kimə səsini ucaltmazdı, hətta
qarşısında qəbahəti olan işçisi
dayansaydı belə. Bu və ya digər dərəcədə
onunla əlaqədar olan hər kəs bu faktı təsdiq edər.
Onun gərgin zəhmət
və səbr tələb edən, məhrumiyyətlər və
təlatümlər dolu coşqun həyatı ona gətirib
çıxardı ki, ömrünün 55-ci ilində 20 dəqiqə
ərzində qızının qolları arasında geniş
infarktdan keçindi. Ölümü ailəsini,
doğmalarını şoka salmaqla yanaşı, bütün
kollektiv üçün böyük itki idi.
O, bazar
günündən bazar ertəsinə keçən gecə vəfat
etdi. Onlar xarici jurnalistləri qəbul etməliydilər.
Yazı makinasına hətta ağ vərəq də
qoyulmuşdu. O, mətni diktə etməliydi, eynəyi də
elə buradaydı. O, AzərTA-nı, bu zəhmətsevər
kollektivi, bir an boş dayanmağa imkan verməyən, sualı
suala calayan, hər şeylə maraqlanan fərasətli
cavanları çox sevirdi.
Bağır Seyidzadənin əməyi
layiqincə qiymətləndirilmişdi. O, "Əməkdar mədəniyyət
işçisi" fəxri adına layiq
görülmüş, Qırmızı Əmək Bayrağı
və "Şərəf nişanı" ordenləri ilə
təltif edilmişdi. Bağır Seyidzadə ilə birlikdə
işləyən insanlar, bir qayda olaraq,onun dostlarına, məsləkdaşlarına
çevrilirdilər.
Dilarə xanım atasının yüksək
vətənpərvərliyindən danışarkən, onun əsgərlərin
döyüş ruhunu yüksəltmək üçün Səməd
Vurğunun rəhbərlik etdiyi bir qrup Azərbaycan
ziyalısı ilə birlikdə Novorossiysk cəbhəsində
416-cı, 77-ci və 223-cü diviziyalarda olduğunu
xatırlayır. Onlar özləri ilə incəsənət
xadimlərini, müğənniləri aparır, konsertlər
təşkil edir, mühazirələr oxuyurdular. Bağır
Seyidzadə Səməd Vurğunla birlikdə Tiflisdə vətənpərvərlik
mitinqində iştirak etmişdir. Onların gücü təbiətlərinin
odlu-alovlu olmasında, düzgün hərəkət etdiklərinə
əmin olmalarında idi. Onlar buna inanırdılar, öz nitqləri
və inamı ilə insanları coşdurur, öz ardınca
aparırdılar. Bu, bir növ daxili tələbat, daxili
güc idi. O, bütün bunları dönə-dönə təkrarlamaqla
deyil, öz şəxsi nümunəsində uşaqlarına
təlqin etmək istəyirdi.
Bağır
Seyidzadənin xanımı, həyatın bütün
ağrı-acısını onunla bölüşən
ömür-gün yoldaşı, yaxın qohumu idi. Əsl məhəbbətə,
dərin qarşılıqlı hörmətə söykənən
bu nikah sanki göylərdə kəsilmişdi.
Ağıllı və gözəl, ixtisasca həkim olan Qeys
xanım Nəsirova həqiqi mənada həyat dostu idi. Müsəlman
ailələrinin əksəriyyətində olduğu kimi,
övladlarına ciddi tərbiyə verir, sadə və
böyüklərə hörmət ruhunda
böyüdürdü.
Bağır
Seyidzadə ailəsini çox sevən insanlardan idi. Birinci badəni
də həmişə həyat yoldaşının
sağlığına qaldıraraq deyirdi ki, evinin
xanımı onun ən yaxın dostudur. Üç
övladı vardı: oğlu Fuad, qızları Dilarə və
Xoşqədəm.
Övladlarının
hansı kitabları oxuduqlarına biganə qala bilmirdi. Ev
kitabla dolu idi. Kitabları rəflərdə toz
basmırdı. Onlar sadəcə tamaşa üçün nəzərdə
tutulmamışdı. Uşaqlar bu kitabları oxuyur, sonra
oxuduqlarını birlikdə müzakirə edirdilər.
Bağır Seyidzadə övladlarını kinoya
aparmağı, onlarla birlikdə film seyr etməyi sevirdi.
Dilarə Seyidzadənin
xatırladıqlarından: "Ailəmizin ən sevimli
bayramları Yeni il və Novruz idi. Yeni ildə bütün ailə
masa başına yığışardı. Atam saat 11-dən
12-dək yola saldığımız ilə, bu il
gördüyümüz işlərə yekun vurar, saat 12-dən
1-dək qarşıladığımız ildə görəcəyimiz
işlərdən danışardı.
Atamın 1967-ci
ildə "Əməkdar mədəniyyət
işçisi" fəxri adının verilməsi mərasimində
söylədiyi nitqin yazısı qalmışdı. O vaxt bir
neçə görkəmli xadim, ziyalı seçilmişdi.
Onlar, o cümlədən atam xalqa müraciət etmişdilər.
Daha bir maraqlı məqam. Biz Fuadla məktəbdə oxuyanda
o, anama demişdi ki, səhər yeməyi, qələmdan, qələm
və sair ləvazimat üçün hər ay bizə, -
Xruşşov islahatlarından əvvəlki dövr idi, - 100
manat pul verəcəkdir. Artıq həyatda olmayanda bir vaxtlar əsərlərini
çox tərcümə etdiyi Cani Rodari Moskvaya gəlmişdi.
Bu barədə "Pionerskaya pravda" qəzeti
yazmışdı. Cani Rodari Pionerlər Evinə gəlib bizdə
uşaqlara nə qədər pul verildiyi barədə
maraqlanmışdı. Hamı hiddətlənmişdi ki,
uşaqlara necə pul vermək olar? Cani Rodari isə
"uşaqları pul istəməməyə
uşaqlıqdan öyrətmək lazımdır"
cavabını vermişdi.
Bağır
Seyidzadənin böyük övladı Fuad hərtərəfli
istedadlı və bacarıqlı uşaq idi. O, yaxşı
oxuyur, gözəl rəsm çəkirdi. Həm valideynləri,
həm də müəllimləri ona böyük ümid bəsləyirdilər.
Sonralar Fuad Seyidzadə gənc olmasına baxmayaraq, Azərbaycanın
aparıcı memarlarından biri oldu.
Dilarə
xanım "Fuad Seyidzadə. Xatirələr karvanında"
kitabında yazır: "Mikayıl Hüseynov, Həsən Məcidov,
Ənvər Qasımzadə, Qəzənfər Əlizadə
və bir çox başqaları onu çox sevirdilər. Onu
böyük qayğı ilə yanaşdığı gənclər
sevirdilər. 1968-ci ildə ulu öndər Heydər Əliyevin
göstərişi ilə Bakı Şəhər Sovetinin
İcraiyyə Komitəsində xüsusi smeta-layihə
bürosu yaradılanda onun rəhbəri Fuad təyin edildi.
Fuad ətrafına sanballı kollektiv toplamağa
başladı. Kadrların seçimində bir meyar vardı:
istedad və çalışqanlıq.
Gözəl
zövqü ilə fərqlənən Fuad onu ətrafdakılara
da aşılamağa çalışırdı".
O, zərif, cəlbedici və xarizmatik bir
insan, əsl estet idi. Onu yaxından tanıyan insanların
fikrincə, zahirən soyuqqanlı olsa da, daxilən səmimi,
məğrur, sadə, zərif, azad həyata vurğun,
coşqun təbiətli bir insandı. Qaudi, Le Karbyuzye, Rayt, Mis
van der Roe arxitekturasının, sözün əsl mənasında,
məftunu idi. Qərbin texnoloji nailiyyətlərindən,
azadlığından və demokratiyasından heyranlıqla
danışardı.
Təəssüf ki, Fuad Seyidzadə
işlərini yarımçıq, arzularını nakam qoyub
həyatdan tez köçdü. Özündən sonra yeganə
oğlu Ülvi qaldı. Onun tərbiyəsində Dilarə
xanım yaxından iştirak etdi. İndi Ülvi gözəl
ailə sahibidir: ömür-gün yoldaşı Cəmilə
xanım və iki gözəl oğlu - Mirfuad və Mirmusa.
Seyidovlar nəsli dünyaya istedadlı
insanlar bəxş etmişdir.
Bağır Seyidzadənin
qardaşlarından biri Məmməd Miriyev iqtisadi ədəbiyyat
tərcüməçisi idi.
Digər qardaşı İbrahim Seyidov
Moskvada, məşhur aviakonstruktor A.Yakovlevin
başçılıq etdiyi təyyarə zavodunun direktor
müavini idi, yəni "YAK" təyyarələri istehsal
edirdi. Müharibə illərində aviazavodun Novosibirskə
köçürülməsinə İ.Seyidov
başçılıq etmişdi. A.Yakovlev İbrahim Seyidovla
birgə fəaliyyətindən "Aviakonstruktorun xatirələri"
kitabında yazmışdır.
1934-cü ildən Moskvada "Kaliumun
torpaqdan yuyulması" mövzusunda dissertasiya müdafiə
edən Həsən Seyidov bu sahədə ilk azərbaycanlı
mütəxəssis olur. Sonralar Kənd Təsərrüfatı
Nazirliyində yüksək vəzifələrdə işləyir,
MK-nın katibi, Nazirlər Soveti sədrinin birinci müavini və
s. kimi yüksək dövlət vəzifələri tutur.
Bağır Seyidzadənin bacıları
Hüzrə və Firuzə seçdikləri sahələrdə
- torpaqşünaslıqda və baytarlıqda peşəkar
mütəxəssislər idi.
Azərbaycanın
ilk qadın mühəndislərindən biri Zəhra Seyidova
idi. O, ötən əsrin 30-cu illərində Azərbaycan Sənaye
İnstitutunu bitirdikdən sonra məsul bir vəzifənin
öhdəsindən şərəflə gəlmiş, qida sənayesində
konstruktor-texnologiya bürosu yaratmış və uzun illər
orada çalışmışdır.
Bağır
Seyidzadənin daha bir bacısı Azərbaycanın ilk
qadın travmatoloq alimi, professor Həqiqət Seyidovadır.
Altı ixtiranın və 114 elmi işin müəllifi olan Həqiqət
Seyidova layiqli davamçılar nəsli yetişdirmişdir.
Seyidovlar nəslinin
iki nümayəndəsinin - Həqiqət xanımın və
Hüseyn Seyidzadənin adları Azərbaycan Ensiklopediyasında
yer almışdır.
Azərbaycanda
ilk rəngli filmin çəkilişi kinorejissor Hüseyn
Seyidzadənin adı ilə bağlıdır. O, Moskvada
Ümumittifaq Dövlət Kinematoqrafiya İnstitutunda
A.Kuleşovun və S.Eyzenşteynin emalatxanasında təhsil
almışdır. Kino sənətinin V.Petrov, S.Yutkeviç,
Q.Aleksandrov, M.Rom, V.Pudovken kimi adlı-sanlı ustadları ilə
işləmişdir.
Onun çəkdiyi
kinofilmlər arasında S.Rəhmanın dahi Üzeyir Hacıbəylinin
ölməz musiqili komediyası əsasında
yazdığı ssenari üzrə "O olmasın, bu
olsun", genişformatlı "Koroğlu", "Yenilməz
batalyon", "Dəli Kür", "Qaynana" kimi filmlər
Azərbaycan kino sənətinin qızıl fonduna daxildir. Bu
siyahını davam etdirmək olar.
Seyidovları
tanıyanlar bir ağızdan bildirirlər ki, onların
hamısı nəcib, istedadlı, əməksevər
insanlardır. Harada yaşayırlarsa yaşasınlar, harada
çalışırlarsa çalışsınlar,
ömür yollarında nə qədər çətinlik və
maneələrlə üzləşsələr də məğrur
"azərbaycanlı" adını şərəflə
daşımış, bütün ömürlərini Vətənə
və xalqa xidmətə həsr etmişlər.
Hazırda bu nəslin
yaşlı nümayəndələrindən estafeti
almış yeni nəsil böyüməkdədir. Kim bilir, bəlkə
də Seyidovlar nəslinin şanlı nümayəndələrinin
gələcək yolunu işıqlandıracaq yeni ulduzu Azərbaycan
üfüqündə məhz onlar yandıracaqlar.
Tamilla NURİYEVA
Xalq qəzeti.-
2012.- 10 avqust.- S. 6.