O, musiqi sənətinin zirvəsini fəth edə
bildi
NİYAZİ - 100
Heç
"Rast" simfonik muğamını dinləmisinizmi? Yəqin
ki, dinləmisinizsə qəribə hisslər də
keçirməmiş deyilsiniz. Bu, böyük Niyazi sənətinin
əsl möcüzəsidir. Onun əsərlərini dinləyəndə
adam, həqiqətən, daxili bir qürur hissi keçirir.
Onların mayasında bu xalqın ruhu dayanır. Bu əsərləri
dinləyəndə azərbaycanlı olmağınla fəxr
edirsən. Niyazi Azərbaycanı bütün ruhu ilə
sevirdi.Yazdığı əsərlər məhz bu sevginin
ruhuna köklənmişdi. Niyazi bütün dövrlərin unudulmaz
sənətçisidir.
Niyazi
Zülfüqar oğlu Tağızadə-Hacıbəyov
1912-ci ildə Tiflisdə anadan olub. Hacıbəyovlar nəslinin
layiqli davamçısı olan Niyazinin atası Zülfüqar
Hacıbəyov (1884-1950) Azərbaycanda musiqili teatrın banilərindən
biri, əmisi Üzeyir Hacıbəyov (1885-1948) isə Azərbaycanda
professional musiqi məktəbinin yaradıcısıdır.
Çox kiçik yaşlarından ətrafında məşhur
musiqi xadimlərini görən Niyazidə də musiqiyə
böyük maraq oyanır. O, ilk təhsilini Bakı Musiqi
Texnikumunda alır, lakin sonra təhsilini davam etdirmək
üçün Moskva və Leninqrad (indiki Sankt-Peterburq) şəhərlərinə
gedir.
Niyazinin
ilk böyük müvəffəqiyyəti 1938-ci ildə
Moskvada keçirilən "Azərbaycan incəsənəti
günləri"ndəki çıxışı ilə
bağlıdır. O, Moskvada Üzeyir Hacıbəylinin
"Koroğlu" və Müslüm Maqomayevin "Nərgiz"
operalarına dirijorluq edərək, həmin əsərlərə,
həm də onların müəlliflərinə bir daha
uğur qazandırır.
Maestronun
gəncliyindən ömrünün sonuna qədər davam edən
belə uğurlu çıxışları mədəniyyət
tariximizə saysız-hesabsız nailiyyətlər bəxş
edib.
Niyazi
hələ 30-cu illərdə ciddi yaradıcılıqla məşğul
idi.O, Z.Hacıbəylinin "Aşıq Qərib",
Ü.Hacıbəylinin "Arşın mal alan" və s. əsərlərinin
yeni redaksiyalarını hazırlamış, Azərbaycan xalq
mahnılarını ("Xumar oldum", "Qaragilə",
"Ay bəri bax", "Küçələrə su səpmişəm"
və s.) simfonik orkestr üçün işləmiş,
1935-ci ildə "Rast" və "Şur"
muğamlarını nota salmışdır. Niyazi 1934-cü
ildə "Zaqatala süitası"nı yazmış,
1944-cü ildə ikihissəli "Qəhrəmanlıq"
simfoniyası üzərində işini bitirmişdir. Azərbaycan
musiqisində ilk simfonik əsərlərin müəlliflərindən
olan Niyazi milli simfonizmin təşəkkülü və
inkişafında əhəmiyyətli rol oynamışdır.
Sonrakı
illərdə onun yaradıcılığı daha da məhsuldar
olmuşdur.Niyazinin 1942-ci ildə yazdığı "Xosrov və
Şirin" operası musiqi dramaturgiyasının
çoxplanlı olması, psixoloji gərginliyi, xor səhnələri
və opera epizodlarının ifadəliliyi ilə fərqlənir.
Onun 1949-cu ildə yazdığı "Rast" simfonik
muğamı dramaturji bitkinliyi, güclü emosional təsiri,
zəngin melodikası, xüsusilə harmonik dilinin əlvanlığı
və ifadəliliyi ilə fərqlənir. "Rast" müəllifin
idarəsi ilə bir çox xarici ölkələrdə səslənmiş,
Çexiyada "Suprafon", ABŞ-da "Rikordi" musiqi
şirkətləri tərəfindən qrammofon valına
yazılmışdır. 1951 - 1952-ci illərdə Azərbaycan
Dövlət Akademik Opera və Balet Teatrının dirijoru
işləmiş Niyazi SSRİ Dövlət mükafatına
layiq görülmüşdür.
Azərbaycan
milli dirijorluq məktəbinin formalaşması Niyazinin adı
ilə bağlıdır. Onun yozumunda milli bəstəkarların
bir çox əsərləri, o cümlədən
Ü.Hacıbəylinin "Koroğlu" operası dünya
musiqisinin qızıl fonduna daxil olmuşdur. Niyazi M.Maqomayevin
"Nərgiz", Q.Qarayev və C.Hacıyevin "Vətən",
F.Əmirovun "Sevil", P.Çaykovskinin "Qaratoxmaq
qadın", A.Borodinin "Knyaz İqor", C.Bizenin
"Karmen", C.Puççininin "Bohema", B.Smetananın
"Satılmış gəlin" operalarını,
S.Hacıbəyovun "Gülşən", Q.Qarayevin "7
gözəl", "İldırımlı yollarla"
baletlərini tamaşaya hazırlamışdır. 1959-cu ildə
SSRİ xalq artisti adına layiq görülən Niyazi 1961-ci
ildə S.M.Kirov adına Leninqrad Opera və Balet
Teatrının baş dirijoru təyin olunmuşdur. SSRİ-nin
ən məşhur teatrlarından birinə rəhbərlik etmək
o dövrdə onun bir musiqiçi kimi böyük
nüfuzundan xəbər verirdi. O, burada A.Məlikovun "Məhəbbət
əfsanəsi" baletinin ilk tamaşasını
hazırlamışdır. Həmçinin P.Çaykovskinin
"Yatmış gözəl" və S.Prokofyevin
"Daş çiçək" baletlərinin yeni
quruluşuna dirijorluq etmiş, həmin baletlərlə Parisin
"Qrand-Opera", Londonun "Kovent-Qarden" teatrlarında
qastrol tamaşaları vermiş və böyük uğur
qazanmışdır. Müqavilə əsasında xarici
ölkələrdə işləmək təklifi alan dirijor
ona bir azərbaycanlı kimi doğma olan Türkiyəni
seçmişdir. Niyazi P.Çaykovskinin "Yevgeni Onegin"
və "Qaratoxmaq qadın", C.Verdinin "Aida"
operalarına Ankara Opera və Balet Teatrında, türk bəstəkarı
Ə.Sayqunun "Koroğlu" operasına İstanbul Opera
Teatrında ilk quruluş vermiş, onun ilk tamaşasına və
"Yunus İmrə" oratoriyasına dirijorluq etmişdir.
İfaçılıq
sənəti tanınmış sənətkarlar
D.Şostakoviç, Ş.Q.Şarayev, K.Sekki, B.Tarcan,
V.Dobiaş və b. tərəfindən yüksək qiymətləndirilən
Niyazi Azərbaycana qayıdaraq Dövlət Akademik Opera və
Balet Teatrının bədii rəhbəri və baş
dirijoru təyin edilmişdir. Niyazinin "Konsert valsı" və
s. simfonik əsərləri, fortepiano ilə orkestr
üçün konserti klassik musiqi əsərləri hesab
olunur. O, "Təbrizim", "Dağlar qızı",
"Vətən haqqında mahnı", "Arzu"
mahnılarının müəllifidir. Niyazi Ə.Haqverdiyevin
"Dağılan tifaq", C.Cabbarlının "Almas",
S.Vurğunun "Vaqif, A.Korneyçukun "Polad qartal" dram
tamaşalarına, həmçinin "Almas", "Kəndlilər",
"Fətəli xan" və s. kinofilmlərə
yazılmış musiqilərin müəllifidir.
Niyazi
hind motivləri əsasında yaratdığı
"Çitra" baletinə görə 1974-cü ildə
Nehru (Hindistanın ilk baş naziri olub) mükafatına layiq
görülüb. Dünyanın bir sıra məşhur
orkestrlərinə dirijorluq edən maestronun repertuarına Azərbaycan
bəstəkarlarının (Üzeyir Hacıbəyov, Qara
Qarayev, Fikrət Əmirov və s.) və dünya klassiklərinin
(Pyotr Çaykovski, Cüzeppe Verdi, Corc Bize və s.) əsərləri
daxil idi.
Niyazi
Svyatoslav Rixter (rus pianoçusu, 1915-1997), Henrix Neyqauz (rus
pianoçusu, 1888-1964), David Oystrax (rus skripkaçısı,
1908-1974) və Mstislav Rastropoviç kimi məşhur
musiqiçilərin orkestrlə birgə ifasına dirijorluq
edib.
Niyazi Azərbaycan musiqisinin ifaçılıq problemlərinə dair bir çox məqalələrin müəllifidir. O, həmçinin Azərbaycan Sovet Ensiklopediyasının redaksiya şurasının üzvü olmuşdur. 1979-cu ildə Niyazi Azərbaycan Dövlət Filarmoniyasının direktoru təyin olunmuş, 1982-ci ildə Sosialist Əməyi Qəhrəmanı adına layiq görülmüşdür. Fəaliyyəti dövründə Niyazi 2 dəfə Lenin ordeni, Oktyabr İnqilabı, Qırmızı Əmək Bayrağı, "Şərəf nişanı" ordenləri, Bolqarıstanın Kirill və Mefodi ordeni, Macarıstanın B.Bartok adına medalı ilə təltif edilmiş, 1982-ci ildə Tbilisinin fəxri vətəndaşı seçilmişdir.
Ölməz bəstəkarımız Qara Qarayevin bir fikri yada düşür: "Mən əsərlərimin Niyazinin dirijorluğu ilə ifasından çox məmnun oluram və başqa bir dirijor arzulamıram". Əlbəttə, maestro Niyazi haqqında buna bənzər fikirlər çoxdur. O, Azərbaycan bəstəkarlarının əsərlərini bütün dünyada tanıdaraq onların təbliğində xüsusi rol oynayıb. Bununla yanaşı, o, Qərb və rus bəstəkarlarının əsərlərinə də eyni dərəcədə professionallıqla dirijorluq edib. Niyazinin adı dünya şöhrətli dirijorlarla yanaşı çəkilir.
Bizə belə gəlir ki, xalq artisti, professor, Azərbaycan Bəstəkarlar İttifaqının sədri Firəngiz Əlizadənin də Niyazi haqqındakı fikirləri oxucularımız üçün maraqlı olar. O deyir: "Niyazini Azərbaycanda və keçmiş SSRİ məkanında tanımayan insan yox idi. Kim onu səhnədə görübsə, bu gün də unutmayıb. Ona görə ki, bu parlaq insan, şəxsiyyət o qədər yüksək səviyyəli musiqiçi idi ki, onun ifası insanlara o qədər böyük təəssürat bağışlayırdı ki, bunu unutmaq mümkün deyil. Niyazinin repertuarı çox zəngin idi. Mən onun haqqında Sabir Kərimovun kitabına nəzər salanda orada elə əsərlərin adına rast gəldim ki, bunlar məni çox valeh etdi. Çünki həddən ziyadə yüksək musiqi nümunələridir. Onlar Niyazinin interpretasiyası ilə səslənib. Skryabinin "Ekstaz" poeması, Taneyevin "İohan Domoskin" əsəri və s. Bunları vaxtilə Niyazi Azərbaycanda ifa edib. Bu əsərlərə az-az müraciət olunurdu.
Bir faktı da mütləq qeyd etməliyəm ki, bu da sırf Niyazinin xidməti ilə bağlıdır. 1970-ci illərdə ulu öndər Heydər Əliyevin təşəbbüsü ilə hər cümə günü Filarmoniyada simfonik musiqi axşamları keçirilirdi. Bu konsertlərin təşkili, repertuar seçimi və idarə olunması birbaşa Niyazinin ideyalarına əsaslanırdı. O, konsertlərdə dünya klassik nümunələri ilə yanaşı, Azərbaycan bəstəkarlarının əsərlərini də böyük şövqlə ifa edər və öz parlaq dirijor məharəti ilə hamını heyran qoyardı. Onun barəsində çox danışmaq olar. Azərbaycan musiqi mədəniyyəti tarixində Niyazinin yeri əvəzolunmazdır".
Doğrudan da, Niyazi bu xalqa Tanrının bəxş etdiyi ən qiymətli sərvət idi. Onun əziz xatirəsi Azərbaycan xalqı, sənətsevər insanlar tərəfindən həmişə xoş ovqatla yad ediləcəkdir.
M.MÜKƏRRƏMOĞLU
Xalq qəzeti.- 2012.- 18 avqust.- S. 5.