Azərbaycan Türkdilli Ölkələrin Əməkdaşlıq
Şurası Sammitinə böyük uğurlarla gedir
Biz istəyirik ki, türkdilli
xalqlar, ölkələr arasında birlik daha da güclənsin.
Bu, bizim tariximizdir. Eyni zamanda, bu, bugünkü vəziyyətin
reallıqlarıdır.
İlham ƏLİYEV,
Azərbaycan Respublikasının
Prezidenti
Beynəlxalq
sülh, əməkdaşlıq, şəffaflıq və
çoxşaxəlilik prinsiplərinə sadiq qalan Azərbaycan
Respublikası ötən illər ərzində dünya səviyyəli
böyük nailiyyətlərə imza atmışdır. Aparılan
uğurlu daxili və xarici siyasət nəticəsində
ölkəmiz Cənubi Qafqaz regionunun lider dövləti səviyyəsinə
yüksəlmiş, həyata keçirilən nəhəng
layihələr nəticəsində Avropanın enerji təhlükəsizliyinin
təminatında söz sahibi olan əsas ünvanlardan birinə
çevrilmiş, 155 dövlətin dəstəyi ilə BMT Təhlükəsizlik
Şurası kimi mötəbər bir quruma üzv olmaqla
dünyanın təhlükəsizlik siyasətini müəyyənləşdirən
dövlətlər sırasına daxil olmuşdur.
Son
olaraq Londonda keçirilən Yay Olimpiadasında tarixi qələbə
qazanaraq beynəlxalq aləmdə həm də idman ölkəsi
kimi tanınmış və nüfuzu daha da
artmışdır. Bütün bu uğurların təməlində
elmi şəkildə əsaslandırılan, yerli, regional və
beynəlxalq reallıqlar nəzərə alınmaqla,
dünyada gedən ictimai-siyasi proseslər dərindən
öyrənilməklə və ən nəhayət, tarixi təcrübələrdən
faydalanaraq formalaşdırılan möhtəşəm daxili
və xarici siyasət dayanır. Ulu öndər Heydər Əliyev
tərəfindən müəyyənləşdirilən və
Prezident İlham Əliyev tərəfindən yeni
dövrün tələblərinə uyğun olaraq zənginləşdirilən
bu siyasət Azərbaycanı daha böyük uğurlara aparacaqdır.
Dünya
siyasətində söz sahibi olan bir sıra dövlətlər
kimi Azərbaycan da qloballaşmanı dəstəkləyir və
bu prosesə öz töhfəsini verir. Ancaq eyni zamanda, hər
bir dövlət öz maraqlarını və mənafelərini
daha yüksək səviyyədə qorumaq, təmin etmək
üçün çoxşaxəliliyə
üstünlük verir, başqa yollar axtarır. Bu istiqamətdə
ilk uğurlu addım Avropa Birliyinin və son olaraq Afrika
İttifaqının yaradılması olmuşdur. Zamanın tələb
etdiyi və öz diqtəsi ilə yaratdığı bu kimi
müxtəlif təşkilatlar bir neçə təməl
üzərində qurula bilir. Birinci, sırf coğrafi - yəni
ərazi baxımından bir-birinin maraqlarını təmin edən
ölkələrin birləşdiyi təşkilat - Avropa və
Afrika ittifaqlarını nümunə göstərdik. Buraya
Qara Dəniz İqtisadi Əməkdaşlıq Təşkilatını
da əlavə edə bilərik. İkincisi, coğrafi
mövqe baxımından fərqli olub, ancaq iqtisadi maraqları
bir-birinə yaxın olan ölkələrin
yaratdığı Gürcüstan, Ukrayna, Azərbaycan, Moldova
işbirliyi ilə qurulan GUAM kimi təşkilatlar.
Üçüncü, dini baxımdan bir-birinə yaxın
olan ölkələrin birləşdiyi təşkilatlar -
İslam Əməkdaşlıq Təşkilatı və
sair. Nəhayət, dördüncü, etnik mənşəyinə
görə bir-birinə yaxın olan ölkələrin birləşdiyi
təşkilatlar - Ərəb Ölkələri Liqası,
Slavyan İqtisadi Forumu və Türkdilli Ölkələrin Əməkdaşlıq
Şurası.
Türkdilli
ölkələr arasında işbirliyini, əməkdaşlığı
şərtləndirən bir sıra mühüm məqamlar
mövcuddur. Bunlardan ən önəmlisi həmin qardaş
ölkələrimiz arasındakı müştərək
dil, din, tarix, mədəniyyət və dəyərlərə
əsaslanan tellərin çox güclü olmasıdır.
Soykök yaxınlığımız qarşılıqlı
münasibətlərin inkişafına və vahid qurum çərçivəsində
hər bir dövlətin öz milli mənafeyini qoruyaraq əməkdaşlığın
genişləndirilməsinə böyük imkanlar
açır. Bu, beynəlxalq ictimaiyyətin marağında
olan türk dünyasını bir-birinə bağlayacaq enerji
siyasətinin reallaşmasına şərait yaradır. Bu, həm
də Bakı - Tbilisi - Qars dəmir yolu inşası
tamamlandıqdan sonra İstanbul - Almatı dəmir yolu xətti
layihəsini reallaşdırmaq və Türk
dünyasının nəqliyyat zəncirinə Bişkeki də
qoşmaqla Böyük İpək Yolunun yenidən canlanmasına
şərait yaradır. Bütün bunlar təkcə, Mərkəzi
Asiya və ümumilikdə, Asiya regionu üçün deyil,
Avrasiya, həmçinin dünya üçün əhəmiyyətli
iqtisadi, siyasi nəticələr doğura, inkişafa, iqtisadi
yüksəlişə səbəb ola bilər.
Milli
və dövlətçilik maraqları çərçivəsində
qarşılıqlı faydalı əməkdaşlığı
ön planda tutan Azərbaycan Respublikası 1992-ci ildən
dövri olaraq keçirilən Türkdilli ölkələrin
dövlət başçılarının zirvə
görüşündə yüksək səviyyədə
iştirak edir. Bu sammitə ilk görüş də daxil
olmaqla 4 dəfə Türkiyə (1992 - Ankara, 1994 -
İstanbul, 2001 - İstanbul, 2006 - Antalya), iki dəfə isə
Azərbaycan (2000-ci il - Bakı, 2009-cu il - Naxçıvan) ev
sahibliyi etmişdir. Ümumiyyətlə, Türkdilli ölkələrin
dövlət başçılarının istənilən
zirvə görüşü ümumi işə xidmət edəcək
mühüm qərarlarla yadda qalmışdır. Məsələn,
2008-ci ilin oktyabrında İstanbulda keçirilən
görüşdə Türkdilli Ölkələrin Parlament
Assambleyasının yaradılması barədə qərar qəbul
edilmişdi. Həmin qərarın icrası Azərbaycan
üçün daha maraqlı və yaddaqalan olmuşdur.
Çünki TÖPA-nın katibliyi Bakıda yerləşmiş
və təşkilatın ilk sədri azərbaycanlı siyasətçi
olmuşdur. Qeyd etmək istərdik ki, sonuncu iki zirvə
görüşü də, xüsusən, 2009-cu ilin
oktyabrında Naxçıvanda baş tutan tədbir konkretliyinə
görə fərqlənmiş, burada, ümumən türk
dünyasının inkişafı üçün əsaslı
təşəbbüslər irəli sürülmüş və
gerçəkləşdirilmişdir. Naxçıvan sammitində
iştirakçı ölkələr perspektivdə çox
böyük gələcək vəd edən mühüm bir sənədi
- "Türkdilli Dövlətlərin Əməkdaşlıq
Şurasının yaradılması haqqında
Naxçıvan Sazişi"ni imzalamışlar. Digər
sammitlərdə olduğu kimi, bu dəfə də
görüşdə Ermənistan - Azərbaycan, Dağlıq
Qarabağ münaqişəsi və onun ağır nəticələri
ilə bağlı narahatlıq ifadə olunmuş, sabitlik və
regional əməkdaşlıq üçün maneələrdən
biri olan bu münaqişənin ərazi
bütövlüyü, Azərbaycan Respublikasının sərhədlərinin
toxunulmazlığı və münaqişənin beynəlxalq
hüquq normaları çərçivəsində sülh
yolu ilə həll edilməsinin vacibliyi qeyd edilmişdir.
Dövlət başçıları Ermənistan - Azərbaycan,
Dağlıq Qarabağ münaqişəsinin həllinin
Avrasiya məkanında sülh, sabitlik və rifahın təmin
edilməsi istiqamətində əhəmiyyətli irəliləyiş
olacağına əmin olduqlarını bir daha bildirmişlər.
Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti İlham Əliyev
Naxçıvan zirvə görüşündə rəhbərlik
etdiyi dövlətin və xalqın adından
çıxış edərək bütün türk
dünyasında maraqla, məmnunluqla qəbul edilən bir təklif
irəli sürmüşdü: "Mədəniyyətlərimiz
bir-birinə çox bağlı olduğuna görə
humanitar sahədə əməkdaşlıq daha da sürətlə
inkişaf etdirilməlidir. Bu sahədə TÜRKSOY təşkilatının
fəaliyyətini mən yüksək qiymətləndirmək
istəyirəm. Gələcək illərdə TÜRKSOY-un fəaliyyətini
biz daha da gücləndirməliyik. Biz təklif edirik ki,
TÜRKSOY Fondu yaradılsın. Fondun maliyyə təminatı
təşkil edilsin və bu fond bütün türk dövlətlərində
və eyni zamanda bütün türk diyarlarında tarixi abidələrin
bərpası, mədəniyyətlərarası əlaqələrin
inkişafı ilə məşğul olsun". Yada salaq ki, həm
Ermənistan dövlətinin yaradıldığı qədim
Azərbaycan torpaqlarında, həm də işğal
edilmiş torpaqlarımızda minlərlə Azərbaycan-türk
abidələri erməni vandalları tərəfindən
darmadağın edilmişdir. Bu baxımdan - yəni beynəlxalq
təşkilatların diqqətinin qeyd edilən məsələyə
yönəldilməsi baxımından Azərbaycan Prezidentinin
həmin təklifi olduqca qiymətli və gərəklidir.
Onu
da xatırladaq ki, Azərbaycan Prezidentinin həmin təklifini
dəstəkləyən dövlət
başçıları TÜRKSOY Fondu çərçivəsində
Türkdilli Akademiyanın təsis edilməsini məqsədəuyğun
saymış və həmin elmi mərkəzin Qazaxıstanda -
konkret olaraq Türküstanda və ya Astanada
yaradılmasını təklif etmişlər. Öz növbəsində
qardaş Türkiyənin dövlət başçısı
Abdullah Gül də Prezident İlham Əliyevin təklifini dəstəkləmiş
və həmin ideyanı bir qədər də genişləndirmək
məqsədilə öz təklifini irəli
sürmüşdü: "Hörmətli Prezident İlham Əliyevin
TÜRKSOY mövzusunda fikirlərini dəstəkləyirik...
Bu çərçivədə müəyyən edilmiş
vaxtlarda Olimpiya oyunlarına bənzər ənənəvi
türk idman növlərinin də yer aldığı idman tədbirlərinin
təşkil olunmasının müzakirəsini təklif edirəm".
Cənab Abdullah Gülün həmin təklifi nəinki
türk dünyasının, hətta, bütövlükdə
dünyanın idman ictimaiyyəti tərəfindən maraqla
qarşılanmışdı. Həqiqətən də
türk dünyasında Olimpiya oyunlarına bənzər
yarışların təşkil olunması beynəlxalq aləmdə
böyük bir rezonansa səbəb olardı.
İstanbulun
"Çırağan" sarayında 2010-cu il sentyabrın
16-da keçirilən zirvə toplantısında iştirak edən
qardaş ölkələrin prezidentləri yenə də
türk dövlətlərinin hər biri üçün
maraqlı olan məsələləri və bu xalqların
problemlərini müzakirə etdilər. Eyni zamanda,
Türkdilli Ölkələrin Əməkdaşlıq
Şurası adlı yeni qurumun yaradılması barədə
mühüm qərar qəbul edildi. Yuxarıda qeyd etdiyimiz
kimi, əslində, bu təklif Naxçıvanda keçirilən
sammitdə irəli sürülmüş və müvafiq
saziş imzalanmışdı. Bununla belə yekun qərar
İstanbulda qəbul olundu və Şuranın katibliyinin də
məhz İstanbulda yerləşməsi məqsədəuğun
hesab edildi. Bu tarixi qərara münasibət bildirən Azərbaycan
Prezidenti İlham Əliyev sammitdəki
çıxışında demişdi: "Bu gün Azərbaycan,
Qazaxıstan, Qırğızıstan, Özbəkistan,
Türkmənistan kimi ölkələr öz növbəsində
Türkiyəni gücləndirir, necə ki, böyük və
güclü Türkiyə bizi gücləndirir. Bizim
gücümüz bizim birliyimizdədir. Biz
çalışmalıyıq ki, bütün sahələrdə
bu birliyi daha da möhkəmləndirək".
Keçən
il oktyabr ayında Almatıda Türkdilli Dövlətlərin Əməkdaşlıq
Şurasının I Zirvə Toplantısı
keçirilmişdir. Şura ticarət-iqtisadi və mədəni
əməkdaşlığın genişləndirilməsini
başlıca prioritet müəyyən etmişdir. Tədbirdə
2009-cu il oktyabrın 3-də türkdilli dövlət
başçılarının Naxçıvanda
imzaladıqları saziş xatırladılmış və bu
sənədin böyük əhəmiyyət kəsb etdiyi
vurğulanmışdır. Toplantıda çıxış
edən Qazaxıstan Prezidenti Nursultan Nazarbayev Azərbaycan
Prezidenti İlham Əliyevin Bakıda Türkdilli Dövlətlərin
Mədəniyyət Fondunun yaradılması haqqında təklifini
dəstəklədiyini demişdir. Azərbaycan Prezidentinin tədbirdəki
nitqi böyük maraqla qarşılanmışdı.
Türkdilli dövlətlərin zirvə görüşlərinin
mütəmadi keçirilməsini yüksək qiymətləndirən
Azərbaycan Prezidenti demişdir: "Mən çox şadam
ki, görüşlərimiz artıq gözəl ənənəyə
çevrilmişdir. Bildiyiniz kimi, bir müddət türkdilli
dövlətlərin dövlət
başçılarının zirvə görüşləri
keçirilmirdi. Ancaq son üç il ərzində bu
görüşlər mütəmadi keçirilir. 2009-cu ildə
Naxçıvanda, 2010-cu ildə İstanbulda və bu gün
Almatıda bu görüşlər keçirilir. Əminəm
ki, gələcək illərdə də bu ənənə
davam edəcək və hər bir görüşün
çox böyük mənası vardır. Bu
görüşlər nəticəsində qəbul edilən
qərarlar birliyimizi daha da gücləndirir. Biz istəyirik ki,
bütün türkdilli dövlətlər arasında həm
ikitərəfli, həm çoxtərəfli formatda əlaqələr
daha da yüksək səviyyəyə qalxsın".
Sonra
Türkdilli Dövlətlərin Əməkdaşlıq
Şurasının I Zirvə Toplantısının 49 bənddən
ibarət yekun sənədi - Almatı Bəyannaməsi
imzalanmışdır. Çox böyük əhəmiyyət
kəsb edən bu sənəd türkdilli dövlətlərin
bir sıra beynəlxalq və regional məsələlər
üzrə razılaşdırılmış mövqeyini,
iqtisadi və mədəni-humanitar sahələrdə əməkdaşlıq
istiqamətlərini müəyyənləşdirir. Almatı
zirvə toplantısı ümumi tarix, dil və mədəniyyətə
söykənən əməkdaşlığın gələcəkdə
inkişafı və möhkəmlənməsi
baxımından türkdilli dövlətlər arasında yeni
səhifə açacaqdır.
Məlum
olduğu kimi, Türkdilli Dövlətlərin Əməkdaşlıq
Şurasının II Zirvə Toplantısı bu gün
Qırğızıstanın paytaxtı Bişkek şəhərində
keçiriləcəkdir. Sammitdə Türkiyə və
Qazaxıstanı bu ölkələrin prezidentləri, Azərbaycanı
isə baş nazir Artur Rasizadənin başçılıq
etdiyi nümayəndə heyəti təmsil edəcək.
Dünən tədbirə hazırlıq məqsədiylə
xarici işlər nazirləri şurasının iclası
keçirilmiş, zirvə toplantısında müzakirə
olunacaq məsələlər
razılaşdırılmışdır. İclaslarda
Türkdilli Dövlətlərin İnkişaf Fondunun,
Türkdilli Dövlətlərin Universitetləri
Assosiasiyasının yaradılmasının, Türkdilli
Dövlətlərin Xarici İşlər nazirlikləri
arasında əməkdaşlıq Proqramının layihəsinin,
"Türk dünyasının qüruru"
mükafatının təsis olunmasının, Türkdilli
Ölkələrin Əməkdaşlıq
Şurasının maliyyələşmə qaydaları
üzrə razılaşmanın, Türk Akademiyasının
yaradılması haqqında razılaşmanın, Türk Mədəniyyətinə
Dəstək Fondunun yaradılması üzrə
razılaşmanın, Şuranın İkinci Sammitinin gündəliyinin
layihəsinin və Bişkek Bəyannaməsinin layihəsi
müzakirə olunaraq qəbul edilmişdir.
Türkdilli
ölkələr arasında əməkdaşlığın
inkişafı zamanın tələbidir. Əməkdaşlığın
inkişafı dövlətlərimizin iqtisadi
maraqlarını təmin edəcək, onların beynəlxalq
aləmdəki mövqelərini daha da möhkəmləndirəcəkdir.
Bu gün Azərbaycan BMT TŞ-nin qeyri-daimi üzvüdür.
Bundan əvvəl Türkiyə mötəbər qurumda təmsil
olunmuşdu. Türkiyə Avropa və dünya miqyaslı beynəlxalq
təşkilatlarda kəsərli sözə və qətiyyətli
mövqeyə malikdir. Üstəlik, region ölkələri
bütün məsələlərdə rəsmi Ankaranın
mövqeyi ilə razılaşmalı olurlar. Qazaxıstan
2010-cu ildə ATƏT-ə sədrlik etdi, 2011-ci ildə isə
İslam Əməkdaşlıq Təşkilatına rəhbərlik
etdi. Türkiyə, Azərbaycan, Türkmənistan,
Qazaxıstan, Qırğızıstan, Özbəkistan - bəzisi
tranzit ölkə, bəzisi isə enerji mənbəyi və təbii
ehtiyyatlarla zəngin məkan kimi Avropanın, dünyanın
enerji təhlükəsizliyinin təmin edilməsində
mühüm rol oynayır. Yəni türkdilli ölkələrin
böyük siyasi, iqtisadi, elmi, mədəni və digər sahələrə
aid güclü potensialı vardır. Dövlət
başçıları məhz həmin potensialı birlikdə
işə salmaq, ümumtürk sivilizasiyası tarixinə yeni
töhfələr vermək əzmindədirlər. Məmnuniyyətlə
deyə bilərik ki, Azərbaycan həmin prosesdə xüsusi
fəallıq nümayiş etdirir, daim öndə gedir.
Rauf KƏNGƏRLİ
Xalq qəzeti.- 2012.- 23 avqust.- S. 3.