ƏHALİNİN
ƏRZAQ TƏHLÜKƏSİZLİYİ: reallıqlar,
perspektivlər
Azərbaycanda
əhalinin etibarlı ərzaq təminatı sisteminin
yaradılması məqsədilə həyata keçirilən
strategiya intensiv inkişaf amillərindən səmərəli
istifadə üçün əlverişli şərait yaratmışdır.
Ölkə əhalisinin keyfiyyətli
ərzaq məhsulları ilə təminatına və emal sənayesinin xammal təchizatına
zəmanət verən
bu strategiya ümumilikdə aqrar potensialın
reallaşmasını, Azərbaycanın dünya təsərrüfatı
sistemində layiqli mövqe qazanmasına yönəlik sistemli fəaliyyəti
şərtləndirir.
Aqrar sahənin inkişaf strategiyası hər bir ölkə üçün, iqtisadi təhlükəsizlik və onun əsas istiqamətlərindən olan ərzaq təhlükəsizliyinin təminatı kimi həyati əhəmiyyətli məsələlərin təxirə salınmadan həllini nəzərdə tutur. Eyni zamanda, bu strategiyanı reallaşdırmaqda məqsəd ölkənin ərzaq təhlükəsizliyinin təmin olunması ilə yanaşı, istehsalı, ixrac və idxal edilən ərzağın keyfiyyətini, əhalinin ərzaq istehlakı strukturunun quruluşunu yaxşılaşdırmaqdan, sosial xarakterli bir sıra digər məsələlərin həllindən ibarətdir.
Azərbaycanın Milli Elmlər Akademiyasının 2011-ci ilin aprel ayında keçirilmiş illik ümumi yığıncağında Azərbaycan Respublikasının Prezidenti cənab İlham Əliyevin çıxışında qeyd edildiyi kimi, “Azərbaycanda sahibkarlığın inkişafının dəstəklənməsi, kreditlərin verilməsi, özəl sektorun inkişafı - bütün bu məsələlər bir məqsədi güdür ki, biz ərzaq təhlükəsizliyimizi tam şəkildə təmin edək. Hesab edirəm ki, növbəti 2-3 il ərzində biz özümüzü əsas ərzaq məhsulları ilə təmin etməliyik və bununla bərabər, çox güclü ixrac potensialımızı da yaratmalıyıq”.
Ərzaq kompleksinin səmərəliliyi, ilk növbədə qlobal miqyasda ərzaq problemini yaradan və kəskinləşdirən amillərlə şərtlənir. Həmin amillər isə planetar miqyasda mövcud olan aqrobioloji potensialdan, həmin potensialın reallaşdırılması üçün bəşəriyyətin sərəncamında olan maddi-texniki, intellektual vasitələrdən, səngiməyən və dondurulmuş regional münaqişələrdən, ekoloji böhran hallarından və onların ortaya qoyduğu əsas reqlamentlərdən, ayrı-ayrı ölkələrin inkişaf səviyyəsindən və bu kimi bir çox amillərdən asılıdır.
Təbii-iqlim şəraitindən asılı olan kənd təsərrüfatı ərzaq kompleksinin digər tərkib hissələrinə nisbətən təbii resursların məhdudluğundan, təbii resurslardan istifadənin intensivləşdirilməsindən irəli gələn müxtəlif xarakterli ekoloji fəsadlardan daha çox ziyan görür. Yer üzündə ekoloji və demoqrafik amillərin təsiri altında adambaşına düşən əkinə yararlı torpaq sahələrinin daha sürətlə azalması ilə müşayiət olunduğu bir dövrdə, kənd təsərrüfatı məhsulları istehsalının intensivləşdirilməsi obyektiv zərurətə çevrilmişdir.
Ərzaq təhlükəsizliyində aparıcı sahə olan kənd təsərrüfatının inkişafı iqtisadiyyatın durumundan, intensivləşmənin prioritetliyindən, resursların artırılmasından və onlardan səmərəli istifadə mühitindən, dünya təsərrüfatı sisteminə inteqrasiyanın və ərzaq bazarında rəqabətin xarakterindən asılıdır. Aqrar təsərrüfatın strateji inkişaf kursu intensivləşmə, mövcud potensialdan səmərəli istifadə üçün əlverişli imkanlara malik olsa da, təbiətdən istifadə və sosial problemlərin həlli baxımından bəzi ziddiyyətləri kəskinləşdirdiyinə görə, onun reallaşdırılması daha dərin araşdırmalar tələb edir.
Ərzaq kompleksinin səmərəliliyini şərtləndirən amillər sırasında aqrar sahədə sahibkarlığın formalaşdırılması üçün islahatların maliyyə əsaslarının möhkəmləndirilməsi, dövlət tərəfindən kompleksin tarazlı inkişafının dəstəklənməsinin mükəmməl sisteminin yaradılması xüsusi qeyd olunmalıdır. Bu kompleksin ahəngdar inkişafını təmin edən mexanizmin formalaşdırılması üçün, ilk növbədə dayanıqlı maliyyə-kredit sistemi yaradılmalıdır. Bu zaman məhsul satışı və servis xidmətlərinin maliyyə-kredit mexanizmi təkmilləşdirilməli, istehsal və resurs potensialının inkişafını təşviq edən ixrac strategiyası hazırlanmalı, maliyyə-kredit sistemində ixrac yönümlü ərzaq məhsulları istehsalı sahələri və istiqamətlərinin əsas tələbləri nəzərə alınmalıdır.
Azərbaycan Respublikası Prezidentinin 14 aprel 2009-cu il tarixli fərmanı ilə təsdiq edilmiş Azərbaycan Respublikası regionlarının 2009-2013-cü illərdə sosial-iqtisadi inkişafı Dövlət Proqramında qeyd olunduğu kimi, sahibkarlığa dövlət dəstəyinin mühüm istiqamətlərindən biri də sahibkarların güzəştli kreditlərlə təmin edilməsi mexanizmidir. Həmin mexanizm səmərəli fəaliyyət göstərməklə ərzaq kompleksinin inkişafında mühüm rol oynamaqdadır. “Kənd təsərrüfatı məhsulları istehsalçılarına dövlət dəstəyi haqqında” Azərbaycan Respublikası Prezidentinin 2007-ci il 23 yanvar tarixli sərəncamına uyğun olaraq kənd təsərrüfatı məhsulları istehsalçılarının istifadə etdikləri yanacağın, motor yağının və mineral gübrələrin dəyərinin orta hesabla 50 faizinin dövlət tərəfindən ödənilməsi kənd təsərrüfatı istehsalına, sahədə iqtisadi fəallığa güclü təkan vermişdir. Kənd təsərrüfatı məhsulları istehsalçılarına verilən vergi güzəştləri sahibkarlığın təşəkkülündə əhəmiyyətli rol oynamışdır. 2009-2013-cü illərdə kənd təsərrüfatı məhsullarının istehsalçılarına tətbiq edilən vergi güzəştlərinin müddətinin uzadılması müvafiq proseslərin tənzimlənməsinin nəzəri-metodoloji məsələlərinin təxirə salınmadan həllini nəzərdə tutur.
Ərzaq kompleksinin maliyyə-kredit mexanizmi buraxılan məhsulların mənfəətlə satışına xidmət etməlidir. Odur ki, kompleksə könüllü maliyyə axını dəstəklənməli, məhsullara səmərəli tələbatın, altkomplekslərin kredit qabiliyyətinin yüksəldilməsi mexanizminin formalaşdırılması üçün şərait yaradılmalıdır. O cümlədən, maliyyə-kredit mexanizmi sayəsində ərzaq məhsullarına tələb və təklifin yeni səviyyəsində sabitləşməsi təmin olunmalı, keyfiyyətsiz olduğuna görə ucuz başa gələn ərzaq məhsulları idxalının qarşısı alınmalıdır.
Sadalanan problemlərin tənzimləmə vasitələri ilə həlli ərzaq kompleksinin maliyyə ehtiyatlarının artırılmasını, bura investisiya, kredit və subsidiya şəklində yönəldilən maliyyə resurslarının təmərküzləşməsini və istifadəsinin ciddi koordinasiyasını tələb edir. Ölkəmizdə ərzaq kompleksinin inkişafının məqsədli maliyyələşdirilməsi və güzəştli kreditlər verilməsi təcrübəsi hərtərəfli araşdırılmalıdır. Nəzərə almaq lazımdır ki, indiki mərhələdə ümumi və lokal layihələrə üstünlük verilməsi meyarlarının əsaslandırılması, maliyyələşdirmə mexanizmlərinin beynəlxalq standartlara uyğunlaşdırılması zəruridir.
Ərzaq kompleksinin maliyyə-kredit mexanizminin təkmilləşdirilməsi istiqamətlərindən biri də onun antiinflyasiya yönümünün dəstəklənməsi olmalı, aqflyasiyadan irəli gələn mənfi effekt dinamik iqtisadi inkişafa xas olan nəticələrlə kompensasiya edilməlidir. Ərzaq kompleksinin inkişafına dövlət dəstəyinin yeni mühitə uyğunluğu, maliyyə stimullaşdırılması mexanizminin təkmilləşdirilməsi zərurətə çevrilmiş, onun yeni keyfiyyət kəsb etməsi aktuallaşmışdır.
Əhalini ərzaq məhsulları ilə təmin etmək baxımından həyata keçirilən fəaliyyət məkanı olmaqla ərzaq kompleksi, həmin fəaliyyət sferasında kompleksə daxil olan fəaliyyət növlərinin qarşılıqlı əlaqələrinin inkişaf yönümlü tarazlığını təmin etməlidir. Kompleks çərçivəsində resurslardan istifadə istehsal - kommersiya fəaliyyətində ixtisaslaşmanın, sahələrarası inteqrasiya və kooperasiyanın proseslərinin səmərəliliyində tənzimlənmə sisteminin yeri və rolu əsaslandırılmalıdır. Bu baxımdan torpaq islahatından sonra meydana çıxmış xırda ölçülü təsərrüfatların potensialından səmərəli istifadə, kooperasiya hərəkatının dəstəklənməsi, iri təsərrüfatların yaradılması vacib vəzifə kimi qarşıya qoyulmuşdur.
Azərbaycan Respublikası Prezidentinin Nazirlər Kabinetinin 2011-ci ilin sosial-iqtisadi inkişafının yekunlarına və 2012-ci ildə qarşıda duran vəzifələrə həsr olunmuş müşavirədə dövlət başçısının iri fermer təsərrüfatları yaradılması, bu təsərrüfatlarda meliorativ tədbirlərin həyata keçirilməsi, torpaq sahiblərinə güzəştli şərtlərlə yanacaq və gübrələrin verilməsi, aqrolizinq fəaliyyətinin gücləndirilməsi zərurətindən danışması, müvafiq istiqamətlərdə fəaliyyətin səmərəliliyinin yüksəldilməsi üçün konktret tapşırıq və tövsiyələr verməsi buna əyani sübutdur.
Keyfiyyətli kənd təsərrüfatı və ərzaq məhsullarının istehsalı və onların insan sağlamlığı üçün təhlükəsizliyi məsələlərinin hüquqi əsasları “Ekoloji təmiz kənd təsərrüfatı haqqında” Azərbaycan Respublikasının Qanununda (13 iyun 2008-ci il ) öz əksini tapmışdır. Bu baza torpağın münbitliyinin və strukturunun bərpası, qorunması, saxlanması və artırılması, ətraf mühitin mühafizəsi və sağlamlaşdırılması, təbii ehtiyatlardan səmərəli istifadə olunması, bazarda ekoloji təmiz kənd təsərrüfatı və ərzaq məhsullarına olan tələbatın ödənilməsi və bu sahədə rəqabətin formalaşdırılması, istehlakçıların hüquqlarının müdafiəsi kimi məsələlərin həlli üçün zəruri normativ-hüquqi baza formalaşdıran müvafiq fəaliyyətin ümumi prinsipləri və ekoloji təmiz kənd təsərrüfatının tənzimlənməsində dövlətin vəzifələrini müəyyənləşdirməklə aqrar-ərzaq təsərrüfatının inkişafının konseptual istiqamətlərinin əsaslandırılmasında mühüm rola malikdir.
İnnovasiyaların təşviq edilməsi kənd
təsərrüfatının və ərzaq kompleksinin
müqayisəli və rəqabət üstünlüklərinin,
məhz innovasiyalar hesabına reallaşdırılmasına əlverişli
şərait yaradır. Təbii ki, bu halda intensiv inkişaf amili həlledici
rol oynayır. Aqrar-ərzaq təsərrüfatının rəqabətə
davamlılığında intensivləşmənin müstəsna
rolu, istehsalçıların ərzaq bazarındakı dəyişiklikləri
nəzərə almaqla, artan əmtəəlik məhsulun
satışı üçün mütərəqqi
texnologiyalardan istifadə baxımından çevik fəaliyyətini
tələb edir.
Yerli ərzaq
məhsulları istehsalçılarının mənafeyi
baxımından daxili aqrar bazarın qorunmasına yönəlmiş
müdafiə tədbirləri sırasında idxal məhdudiyyətləri mühüm yer tutsa da, təcrübədən
göründüyü kimi, bu, davamlı olmur. Belə
vəziyyət, xeyli dərəcədə beynəlxalq təşkilatların,
xüsusilə ÜTT-nin müvafiq müdafiə tədbirlərinin
ərzaq məhsulları beynəlxalq ticarətinin səmərəliliyinə
mənfi təsir etməməsi barədə təkidli
tövsiyəsi ilə əlaqədardır. Məlum
olduğu kimi, ÜTT - nin uyğun
sazişlərində müdafiə tədbirlərinin konkret ərzaq
məhsulları idxalının səviyyəsinin, son
üç ildəki səviyyədən aşağı
düşməməsi şərti vardır. Həmçinin,
daxili bazarın müdafiə tədbirləri sistemi ölkənin
xarici ticarət öhdəliklərinə zidd olursa,
qarşı tərəfə ekvivalent ticarət güzəştləri
verilməsi nəzərdə tutulur. Onu da
qeyd edək ki, idxaldakı inhisarçılıqdan və
haqsız rəqabətdən müdafiə tədbirlərinin
mövqeyi aqrar sahənin inkişafına yönəlmiş tədbirlər
sistemində ölkənin xarici ticarət öhdəlikləri
ilə şərtlənir.
Beynəlxalq ticarətin, o cümlədən ərzaq
malları xarici ticarətinin liberallaşdırılması xəttini
yeridən ÜTT inkişaf səviyyəsindən asılı
olmayaraq, bütün ölkələrdə kənd təsərrüfatı
üzrə həyata keçirilməsi məqsədəuyğun
hesab edilən himayə tədbirlərinin, ərzaq kompleksinin
tənzimlənməsi sisteminə daxil edilməsini tövsiyə
edir. Məlum
olduğu kimi, haqqında danışılan tədbirlər
“sarı zəmbil”, “yaşıl zəmbil”, və “mavi zəmbil”
tədbirləri kimi fərqləndirilir. “Sarı
zəmbil” tədbirləri dünya bazarında ərzaq məhsullarının
rəqabət qabiliyyətinin yüksəldilməsinə
yönəldilmişdirsə, “mavi zəmbil” tədbirləri əsasən
kompleksin və ümumilikdə aqrar sahənin
inkişafını dəstəkləyir.
Ərzaq
məhsulları xarici ticarətinin liberallaşması tələbləri
kənd təsərrüfatının tənzimlənməsi
və stimullaşdırılması tədbirləri kompleksində
manevr etmək üçün əhəmiyyətli imkanlar
yaradır. Həmin imkanların reallaşdırılması
üzrə işlərin aparılması strategiyasının
əsaslandırılması milli ərzaq kompleksinin inkişaf prioritetləri əsas
götürülməklə, ölkə və ölkədaxili
regionlar üzrə rəqabət üstünlükləri
hesabına dünya ərzaq bazarında mövqe qazanmağa və
ixrac yönümlü istehsalın genişləndirilməsinə
yönəlik meyarlar nəzərə alınmaqla həyata
keçirilməlidir.
Respublikamızda dövlət səviyyəsində
problemin aradan qaldırılması üçün müasir
soyuducu anbarlar şəbəkəsinin genişləndirilməsinə
və ilkin emal infrasturukturunun inkişafına yönəlmiş
sistemli işlər həyata keçirilir. Bununla belə,
yetişdirilmiş kənd təsərrüfatı məhsullarının,
ölkə daxilində və ya xarici bazarlarda son istehlakçıya
çatdırılması sistemində təxirə
salınmadan öz həllini gözləyən məsələlər
qalmaqdadır.
Ölkənin istehsal və resurs potensialının
güclənməsi, əlverişli işgüzarlıq
mühitində ərzaq altkomplekslərinin səmərəli əlaqələndirilməsi
və dünya təsərrüfat sisteminə fəal
inteqrasiya ixracın genişlənməsi baxımından
mühüm rola malikdir. Respublikada aqrar sahədə aparılan
islahatların hazırki mərhələsində ixrac
yönümlü istehsalın dəstəklənməsi
prioritet istiqamətdir. Həmin prioritetin
reallaşdırılması ərzaq kompleksinin
dayanıqlı inkişafının mühüm şərti
kimi nəzərdə tutulur.
Azərbaycanda
istehsal olunan və yüksək keyfiyyət göstəricilərinə
malik təzə tərəvəz və meyvənin Avropa
ölkələrinə çıxarılması imkanları
hazırda daha dərindən araşdırılan məsələlərdəndir.
Hesab edilir ki, təzə meyvə
və tərəvəz ixracının
coğrafiyasının genişləndirilməsi
üçün, ilk növbədə təzə məhsulun əmtəə
görünüşünün idarə edilməsi üzrə
müasir texnologiyaların mənimsənilməsi və istifadəsi,
təzə meyvə və tərəvəzin yetişdirilməsinin
az enerji tutumlu proqramlaşdırılmış rejimlərinin
tətbiqi, marketinq tədqiqatlarının intensivləşdirilməsi, ilkin emal və daşıma rejimlərinin
birgə optimallaşdırılması kimi tədbirlərin həyata
keçirilməsi zəruridir.
XX əsrin 70-80-ci illərində respublikanın təbii-iqlim,
resurs və istehsal potensialından səmərəli istifadə
sayəsində üzümçülüyün və şərabçılığın
sürətli inkişafı dövrü olmuş, zəngin təcrübə
əldə edilmişdi. 80-ci illərin sonunda keçmiş
İttifaq rəhbərliyinin volyuntarist və zərərli qərarları
üzümçülüyə ciddi zərbə vurmuş,
üzümlüklərin məhv edilməsi, üzüm
emalı müəssisələrinin müxtəlif səbəblərdən
sıradan çıxması ilə nəticələnmişdi.
Vəziyyəti düzəltmək,
üzümçülüyün və şərabçılığın
inkişafı üçün uzun illər davam edən
problemlərin aradan qaldırılmasının bazar mexanizminin
formalaşdırmaq üçün tədbirlər həyata
keçirilir. Əlbəttə, unutmaq olmaz ki, həmin
tədbirlər böyük vəsait tutumlu və uzun vaxt tələb
edəcəkdir.
Bu və digər səbəblərdən
ölkəmizdə xarici ticarət üzrə
ixtisaslaşdırılmış infrastrukturun
yaradılması və onun əsas ərzaq məhsullarının
alınması baxımından unifikasiya edilməsinə kifayət
qədər vəsait ayrılır. Haqqında
danışılan infrastrukturun yaradılması layihələrinin
maliyyələşdirilməsinə, kənd təsərrüfatı
mənşəli xammalın daxil olmasının zəmanətli
rejimini nəzərdə tutan biznes-planlar üzrə daha
çox mənbənin cəlb edilməsi üzrə sistemli və
miqyaslı iş gedir.
Ərzaq kompleksinin innovasiyalı inkişafının
qabaqcıl xarici təcrübəsi göstərir ki, bu
kompleksin təşkilati strukturunda baş verən keyfiyyət
dəyişmələrinin maliyyələşdirilməsi məqsədli
yanaşma tələb edir. Aparılmış tədqiqatlar risk fondlarının
yaradılması və istifadəsinin, vençur
investisiyalaşmasının və kreativ maliyyələşmənin
digər mənbələrinin fəallaşdırılmasının
ərzaq kompleksində birbaşa tranzaksiya məsrəflərini
aşağı saldığını söyləməyə
əsas verir. Əslində, belə vəziyyət, ənənəvi
maliyyələşmədən fərqli olaraq, yuxarıda
sadalanan maliyyələşdirmə mexanizmlərində
işgüzar danışıqlara, informasiya
axtarışlarına, opportunist meyillərinin aradan
qaldırılmasına və i.a. məsrəflərin
olacağı nəzərdə tutulması ilə əlaqədardır.
Ərzaq kompleksinə bu və ya digər dərəcədə
aid olan xidmət sahələrində iqtisadi agentlərin
transaksion məsrəflərinin mahiyyətinin
açıqlanması və həmin məsrəflərin
minimumlaşdırılması imkanlarının aşkar edilməsi
üçün, hər şeydən əvvəl, həmin
agentlərin institutsional iqtisadiyyat nöqteyi-nəzərindən
tərkibi dəqiqləşdirilməlidir.
Ərzaq
kompleksinin ölkənin ərzaq təhlükəsizliyinin təmin
edilməsi baxımından əsas vəzifələri
sırasında aşağıdakılar önə çəkilməlidir:
-
Bütün əhali qruplarının əsas tələbatını
təmin etmək üçün kafi həcmdə və
müvafiq istehlak xarakteristikalarına malik olan ərzaq
mallarının istehsalı, saxlanması, emal edilməsi və
satışı üçün
tarazlaşdırılmış sistem yaradılması.
Ərzaq mallarını və onların istehsalı
üçün xammalı istehlakçıya
çatdırmaq üçün etibarlı sistem və
mexanizmlər, o cümlədən dövlət ehtiyatları,
sığorta və ehtiyat fondları yaradılması;
- ölkənin
özünü ərzaqla təmin etmək siyasətinə və
qarşılıqlı faydalı xarici ticarətə xas olan
üstünlüklərinin səmərəli şəkildə
əlaqələndirilməsi, ölkəyə keyfiyyətsiz,
aşağı növlü məhsullar gətirilməsinə,
habelə yerli istehsal hesabına təmin edilə biləcək
məhsul növlərinin idxalına ağlabatan məhdudiyyətlər
tətbiq edilməsi əsasında ərzaq müstəqilliyinin
lazımi səviyyədə saxlanması;
- kənd təsərrüfatının və
emal sahəsinin resurs potensialının əsas tərkib hissələrinin
- torpaqların münbitliyinin, cins heyvandarlıq və
toxumçuluğun, mütərəqqi texnologiyaların,
elmi-texniki potensialın qorunub saxlanması və tədricən
artırılması;
- əhalinin müxtəlif təbəqələrinin
gəlirləri arasında iqtisadi cəhətdən əsaslandırılmamış
diferensiasiyanın aradan qaldırılmasına yönəlmiş
fəal sosial siyasət, əhalinin ayrı-ayrı sosial
qruplarına və ictimai təsisatlara məqsədli ərzaq
yardımı göstərilməsi, imkansızlara
ünvanlı kömək;
- həm aqrar
istehsalın arealı və təbii müxtəlifliyin maddi
daşıyıcısı, həm də ölkə əhalisinin
xeyli hissəsinin yaşayış mühiti olan kəndlərin
sosial-iqtisadi baxımdan kompleks və tarazlı inkişaf
etdirilməsi.
Qoşqar ZEYNALOV,
Azərbaycan
Respublikası İqtisadi İnkişaf Nazirliyi
İqtisadi İslahatlar Elmi-Tədqiqat İnstitutunun
dissertantı
Xalq qəzeti.-
2012.- 9 dekabr.- S. 4.