Azərbaycanda
insan hüquqlarının müdafiəsi dövlətin ali məqsədidir
AMEA-nın
Fəlsəfə, Sosiologiya və Hüquq İnstitutunda
dövlət və cəmiyyət üçün aktual məsələlər,
əlamətdar hadisələr, tarixi günlərlə əlaqədar
tədbirlərin — müxtəlif elmi-praktik konfransların,
simpoziumların, “dəyirmi masa”ların keçirilməsi ənənə
şəklini almışdır. İnstitutda bu qəbildən keçirilən növbəti
tədbir “Ümumdünya insan
hüquqları Bəyannaməsi və Azərbaycan
Respublikasının Konstitusiyası” mövzusunda “dəyirmi
masa” oldu.
Tədbiri giriş sözü ilə açan institut direktorunun elmi işlər üzrə müavini, hüquq elmləri doktoru, professor Bəhram Zahidov bildirdi ki, aktual mövzuya həsr olunmuş bugünkü “dəyirmi masa”da institutun alimləri ilə yanaşı, respublikanın digər qurumlarını təmsil edən mütəxəssislər – hüquqşünaslar, filosoflar, sosioloqlar iştirak edirlər.
Müasir dövrün ən aktual və ən əhəmiyyətli problemlərindən biri və bəlkə də birincisi, insan hüquq və azadlıqlarının etibarlı mühafizəsi məsələsidir. Nəzəri baxımdan bu problemin tarixi qədim yunan demokratiyasına gedib çıxır. Daha dəqiq desək, “insan hüquqları”nın tarixi insanlığın tarixi qədər qədimdir. Bəşəriyyətin tarixi əslində insan hüquqları uğrunda mübarizə tarixidir. Dünyanın əşrəfi və ən ağıllı varlığı olan insan, ən qədim dövrlərdən başlayaraq, həmişə öz hüquqları və azadlıqları uğrunda fədakarlıqla mübarizə aparmışdır. Bu mübarizə ən qəddar rejimlərdə də, ən liberal cəmiyyətlərdə də həmişə aktual mahiyyət daşımışdır. Lakin insan hüquqlarının dünyada bu gün ən qabaqcıl bir təzahür kimi formalaşmasında və təşəkkülündə bəşəriyyət qədim şərq, yunan, Roma, ingilis və fransız mütəfəkkirlərinə həmişə minnətdar olmalıdır.
Milyonlarla insanın təlafatı ilə nəticələnən II Dünya müharibəsindən sonra Birləşmiş Millətlər Təşkilatının Baş Assambleyası 1948-ci il dekabrın 10-da Ümumdünya insan hüquqları Bəyannaməsini qəbul etdi. Bundan sonra dünyanın bir çox ölkələrinin əsas qanunlarında bəyannamənin müxtəlif normaları öz əksini tapmağa başladı. Azərbaycan Respublikası dövlət müstəqilliyini bərpa etdikdən sonra Ümumdünya insan hüquqları Bəyannaməsini ratifikasiya etmiş və ona qoşulmuşdur.
Ulu öndər Heydər Əliyevin rəhbərliyi ilə hazırlanmış və referendum yolu ilə qəbul edilmiş müstəqil Azərbaycan Respublikasının ilk Konstitusiyasında bu müddəaların əksəriyyəti nəzərə alınmışdır. Belə ki, Konstitusiyamızın üçüncü fəsli “Əsas insan və vətəndaş hüquqları və azadlıqları”na həsr olunmuşdur. Sonrakı dövrlərdə də insan hüquq və azadlıqlarının müxtəlif sahələrinin hüquqi tənzimlənməsi istiqamətində zəruri normativ hüquqi aktlar qəbul edilmiş, insan hüquqlarının etibarlı müdafiəsi və mühafizəsi ilə məşğul olan çoxsaylı dövlət orqanları yaradılmışdır.
10 fevral 1998-ci ildə ilk dəfə olaraq ölüm cəzası Azərbaycan Respublikasının Cinayət Məcəlləsindən çıxarılmış, Avropa Şurası ilə genişmiqyaslı əməkdaşlıq başlamışdır. Ölkədə üçpilləli məhkəmə sisteminin, İnsan hüquqları üzrə müvəkkilliyin (Ombudsman), Konstitusiya Məhkəməsinin yaradılması təmin edilmiş, Avropa İnsan Hüquqları Məhkəməsi ilə əməkdaşlıq genişləndirilmişdir.
Onu da deyim ki, AMEA-nın Fəlsəfə, Sosiologiya və Hüquq İnstitutunda insan hüquq və azadlıqları və onun müdafiəsi ilə bağlı problemlər vaxtaşırı olaraq müxtəlif elmi istiqamətlərdə tədqiq edilib, öyrənilir. Elmi yanaşmalar təkmilləşdirilir və bu sahədə fəaliyyət göstərən təşkilatlarla əməkdaşlıq genişləndirilir. Belə tədbirlərdən biri də bugünkü “dəyirmi masa” hesab oluna bilər. “Dəyirmi masa”da institutumuzun təcrübəli alimləri ilə yanaşı, Ədliyyə Nazirliyinin, Konstitusiya Məhkəməsinin, Ali Məhkəmənin, Ailə, Qadın və Uşaq Problemləri üzrə Dövlət Komitəsinin, Bakı Dövlət Universitetinin, Azərbaycan Respublikasının Prezidenti yanında Dövlət İdarəçilik Akademiyasının, Polis Akademiyasının və digər əlaqədar qurumların nüfuzlu mütəxəssisləri də iştirak edirlər. Belə tərkibdə keçirilən “dəyirmi masa”da, şübhəsiz, insan hüquqları sahəsində aparılan tədqiqat və araşdırmaların mövcud vəziyyəti, problemlər müzakirə olunacaq, insan hüquqlarına dair normaların daha da təkmilləşdirilməsinə və tətbiqinə dair faydalı təkliflər veriləcəkdir.
Çıxışımın sonunda onu da nəzərinizə çatdırmaq istəyirəm ki, institutumuzun direktoru, professor İlham Məmmədzadə üzrlü səbəbdən – digər bir mühüm tədbirə dəvət olunduğu üçün “dəyirmi masa”da iştirak etmir. İlham müəllim xahiş etdi ki, onun salamlarını və çox aktual mövzunun uğurlu müzakirəsi barədə arzularını sizə çatdırım.
Sədaqət Qəhrəmanova, Ailə, Qadın və Uşaq Problemləri üzrə Dövlət Komitəsi sədrinin müavini:
— Son illər ölkəmizdə qadın hüquqlarına və gender bərabərliyinə olan diqqət həyatın bütün sahələrində qadınların fəallığının artmasına səbəb olmuşdur. Azərbaycanda baş verən sürətli sosial-iqtisadi inkişaf qadınlarımız üçün yeni imkanlar yaratmış, qadın hüquqlarının daha səmərəli formada həyata keçirilməsini təmin etmişdir.
Ölkəmiz 1995-ci ildə BMT-nin Qadınlara qarşı ayrı-seçkiliyin bütün formalarının aradan qaldırılması haqqında Konvensiyaya qoşulmuş və bu sənəddən irəli gələn öhdəliklərin yerinə yetirilməsi istiqamətində bir sıra uğurlar əldə etmişdir.
2006-cı ildə qəbul edilmiş “Gender (qadın və kişi) bərabərliyinin təminatları haqqında” Azərbaycan Respublikasının Qanunu həyatın siyasi, sosial və iqtisadi sahələrində qadınların kişilərlə bərabər təmsil olunmalarına dövlət təminatlarını özündə ehtiva edir. Bu qanunun 6-cı maddəsində deyilir ki, cinsi mənsubiyyətə görə ayrı-seçkiliyin bütün formalarının aradan qaldırılması, kişilər ilə qadınlara bərabər imkanların yaradılması, dövlətin idarə olunmasında və qərarlar qəbul edilməsində bir cinsin nümayəndələrinin üstünlüyünə yol verilməməsi üçün dövlət tədbirlər görür.
2010-cu il də qəbul edilmiş “Məişət zorakılığının qarşısının alınması haqqında” Qanun qadınların insan hüquqlarını pozan, onların inkişafına əngəl yaradan halların profilaktikası, zorakılıq qurbanlarının müdafiəsi üçün mühüm vasitədir.
Hər dörd ildən bir BMT-nin Qadınlara qarşı ayrı-seçkiliyin aradan qaldırılması üzrə Komitəsində eyni adlı konvensiyanın ölkəmiz tərəfindən yerinə yetirilməsinə dair məruzə dinlənilir. 2009-cu ilin yayında keçirilən 44-cü sessiyada Azərbaycan Respublikasının növbəti dördüncü dövri hesabatına baxılmasına dair komitənin yekun rəyində cinsi ayrı-seçkiliyin aradan qaldırılması sahəsində həyata keçirilən proqramlar və layihələr, sosial müdafiəyə ehtiyacı olan qadınların hüquqlarının təmin olunması istiqamətində görülən tədbirlər təqdirəlayiq hesab edilmişdir.
Eyni zamanda, onu da qeyd etməliyik ki, qadınlarımız siyasi və ictimai həyatda, xüsusilə də Milli Məclis, hökumət, diplomatik xidmətlər, rayon və yerli bələdiyyələr, Ali Məhkəmə hakimiyyəti kimi qərar qəbul edən orqanlarda aşağı səviyyədə təmsil olunurlar. Belə ki, Milli Məclisin 125 deputatından 19-u, Ombudsmanın 2, dövlət komitəsi sədrinin 2, dövlət komissiyası sədrinin 1 müavini, 3 nazir müavini, 85 rayondan 35-nin icra hakimiyyəti başçısının müavini və 27 şöbə müdiri, hakimlərin isə yalnız 14 faizi qadındır. Göründüyü kimi, bir çox hallarda qadınlar üçün bəyan edilən bərabər hüquqlar reallıqla uzlaşmır.
Qadın hüquqlarının qorunması bilavasitə uşaq hüquqlarının müdafiəsini əks etdirir. Qadının ailədəki sosial, psixoloji, mənəvi, iqtisadi durumu yaxşıdırsa, o, uşağı gözəl tərbiyə edir və cəmiyyətə yararlı şəkildə böyüdür.
Ölkəmizdə uşaq hüquqlarının müdafiəsi, onların hərtərəfli inkişafı ilə bağlı mühüm qanunlar qəbul edilmiş, bu sahədə beynəlxalq konvensiyalar ratifikasiya olunmuş və mühüm dövlət proqramları icra edilir. Uşaq hüquqları sahəsində əsas qanunlar olaraq 1998-ci ildə “Uşaq hüquqları haqqında”, 1999-cu ildə “Valideynlərini itirmiş və valideyn himayəsindən məhrum olmuş uşaqların sosial müdafiəsi haqqında”, 2003-cü ildə “Körpələrin və erkən yaşlı uşaqların qidalanması haqqında”, 2005-ci ildə “Yetkinlik yaşına çatmayanların baxımsızlığı və hüquq pozuntularının profilaktikası haqqında” qanunlar qəbul edilmişdir.
Ölkəmiz, eyni zamanda, uşaq hüquq və maraqlarının təmin edilməsi baxımından beynəlxalq hüququn norma və prinsiplərini özündə əks etdirən bir çox beynəlxalq sənədləri ratifikasiya etmiş, uşaqlarla bağlı milli qanunvericiliyini beynəlxalq norma və standartlara uyğun olaraq təkmilləşdirmişdir. Azərbaycan Respublikası 1992-ci ildə BMT-nin “Uşaq Hüquqları Haqqında” Konvensiyasını, 2002-ci ildə Konvensiyanın “Uşaq alverinə, uşaq fahişəliyinə və uşaq pornoqrafiyasına dair” və “Uşaqların silahlı münaqişələrə cəlb edilməsinə dair” fakültativ protokollarını ratifikasiya etmişdir.
2007-ci ildən etibarən komitənin nəzdində respublikanın 11 rayonunda beynəlxalq təcrübəyə əsaslanaraq, uşaq və ailələrə dəstək mərkəzləri fəaliyyət göstərir.
Dövlət Komitəsi tərəfindən BMT-nin Uşaq Fondu ilə birgə həyata keçirilən “Küçə uşaqlarının vəziyyətinin təhlili”, “Yeni doğulmuş uşaqların qeydiyyatının vəziyyəti”, “Erkən nikah problemi ilə bağlı sosial ünsiyyət və münasibətlərin dəyişilməsinə yönəlmiş davranış” layihələrində uşaq problemləri ölkə üzrə ətraflı olaraq araşdırılır və aparılmış təhlillər əsasında hökumətə müvafiq təkliflər verilir.
Uşaqlarla bağlı prioritet məsələlərdən biri də ana və uşaqların sağlamlığının qorunması istiqamətində tədbirlərin gücləndirilməsidir. Bu istiqamətdə 2006-2010-cu illəri əhatə edən “Ana və Uşaqların Sağlamlığının Qorunması üzrə Tədbirlər Planı” qəbul olunmuşdur. Plan çərçivəsində səhiyyə sahəsində islahatlar, uşaqlara göstərilən tibbi yardımın keyfiyyətinin artırılması, uşaq ölümü hallarının azaldılması, uşaqlar arasında xəstəliklərin profilaktikası həyata keçirilmişdir. Səhiyyə sahəsində aparılan islahatların nəticəsi olaraq son 10 ildə körpə və 5 yaşadək uşaq ölümü halları azalmışdır. Müvafiq dövrə nəzər salsaq uşağın doğumu zamanı ana ölümü hallarında da nisbətən azalma meyli müşahidə edilir.
Ölkədə qaçqın və məcburi köçkün uşaqlarının hüquqlarının müdafiəsi ilə bağlı təhsil, səhiyyə, eləcə də sosialyönümlü infrastruktur layihələri icra olunur. Xüsusi qabiliyyətə malik uşaqların potensialının inkişafı məqsədilə regionlarda istedadlı uşaqların aşkarlanması və həvəsləndirilməsi sahəsində işlər aparılır.
Uşaq sahəsində əhəmiyyətli sənədlərdən biri də Azərbaycan Respublikası Prezidentinin 2012-ci il 8 may tarixli fərmanı ilə təsdiq edilmiş “Uşaq hüquqlarının həyata keçirilməsinə Dövlət Nəzarəti Qaydası” olmuşdur. Qaydalar uşaq sahəsində müvafiq dövlət orqanlarının birgə əməkdaşlığına yeni imkanlar yaradır ki, bu da qarşıda duran problemlərin effektiv həllinə töhfə verir.
İsaxan Vəliyev, institutun şöbə müdiri, hüquq elmləri doktoru, professor:
— Öncə Ümumdünya insan hüquqları Bəyannaməsinin qəbul edildiyi tarixi şəraiti nəzərinizə çatdırmaq istəyirəm. II Dünya müharibəsi başa çatdıqdan sonra siyasətçiləri və hüquqşünasları müharibə dövründə pozulmuş insan hüquq və azadlıqları, eləcə də müharibədən sonra bu hüquq və azadlıqların bərpası istiqamətində görülməsi zəruri olan fəaliyyət maraqlandırmaya bilməzdi. Əslində, müharibədən sonrakı dövrdə insan hüquq və azadlıqları ilə bağlı ümumdünya ədalət meyarının müəyyən edilməsi zərurəti yaranmışdı. Ümumdünya ədalət meyarlarının bəzi elementləri BMT-nin Nizamnaməsində (1945-ci il), Nürnberq tribunalının qərarlarında (1946-cı il) müəyyən edilsə də, bu normalar o dövrdəki mövcud olan ictimai münasibətlərin tənzimlənməsində yetərincə deyildi. İnsan hüquqlarının ümumbəşəri dəyərə çevrilməsi üçün onların dəqiq sistemləşdirilməsinə və rəsmi bəyan edilməsinə ehtiyac var idi. 10 dekabr 1948-ci ildə BMT Baş Assambleyasının 217-ci qətnaməsi ilə qəbul və bəyan edilmiş Ümumdünya insan hüquqları Bəyannaməsi məhz bu funksiyanı yerinə yetirən sənəd kimi çıxış etdi.
Preambuladan və 30 maddədən ibarət Bəyannamə xarakterinə görə deklorativ xarakter daşısa da, onun əsasında iki məcburi hüquqi qüvvəyə malik olan sənəd (Mülki və Siyasi Hüquqlar haqqında beynəlxalq Pakt - 16 dekabr 1966-cı il; İqtisadi, sosial və mədəni hüquqlar haqqında beynəlxalq Pakt - 16 dekabr 1966-cı il) qəbul edilmiş və onun maddələrinin məzmunu BMT üzvü olan dövlətlərin əksəriyyətinin, o cümlədən, Azərbaycan Respublikasının Konstitusiyasına daxil edilmişdir.
Bəyannamədə insan həyatının və dövlət fəaliyyətinin bütün sahələrinə aid olan təməl insan hüquqları təsbit edilmiş, insan hüquqlarının daha çox pozulması və məhdudlaşdırılması mümkün olan cinayət mühakimə icraatı sahəsində hüquqlara xüsusilə diqqət yetirilmişdir. Bəyannamənin 7-12-ci maddələri məhz cinayət ədliyyəsi zamanı təmin edilməli olan insan haqlarına həsr edilmişdir. Mən cinayət-prosessual qanunvericiliyinin bəzi normalarının Bəyannamənin ayrı-ayrı müddəaları ilə təşkil etdiyi ziddiyyətli məqamlara fikrinizi cəlb etmək istərdim: Bəyannamənin 7-ci maddəsinə əsasən, bütün insanlar qanun qarşısında bərabərdir və heç bir fərq qoyulmadan qanun tərəfindən bərabər müdafiə olunmaq hüququna malikdir. Cinayət mühakimə icraatına tətbiq edildikdə bu hüquq ittiham və müdafiə tərəflərinin iştirakçıları arasında hüquq bərabərliyi kimi də başa düşülməlidir. Lakin qüvvədə olan cinayət-prosessual qanunvericiliyin bir sıra müddəalarında bu balansın pozulduğunun şahidi oluruq. Məsələn, AR CPM-in 268.1.7-ci maddəsinə əsasən şübhəli və ya təqsirləndirilən şəxs ekspert rəyinin müstəntiqə daxil olduğu vaxtdan ən geci 10 gün müddətində onunla tanış olmaq, əlavə və ya təkrar ekspertizanın aparılması haqqında vəsatət vermək hüququna malikdir. Lakin qanunvericilikdə cinayətdən zərər çəkmiş şəxsin belə hüququ nəzərdə tutulmamışdır. Müqayisə üçün qeyd edək ki, dünyanın bir çox ölkəsində, o cümlədən də Rusiya Federasiyasında cinayət mühakimə icraatında ekspertizanın təyin edilməsi və aparılması zamanı şübhəli və ya təqsirləndirilən şəxslə yanaşı, zərərçəkmiş şəxs də, hətta barəsində ekspertiza təyin edildiyi hallarda şahidə də belə hüquq verilmişdir (RF CPM-in 198-ci maddəsi).
Bəyannamənin 8-ci maddəsinə əsasən, hər bir insan, Konstitusiya və ya qanunla ona verilən əsas hüquqlarının pozulması hallarında səlahiyyətli məhkəmələr tərəfindən bu hüquqların səmərəli şəkildə bərpa edilməsi hüququna malikdir. Cinayət mühakimə icraatına münasibətdə bu müddəanın təminatlarından biri kimi məhkəmə nəzarəti institutu çıxış edir. AR CPM-in 449-cu maddəsində cinayət prosesini həyata keçirən orqanın prosessual hərəkətlərindən və ya qərarlarından məhkəməyə şikayət verilməsi qaydası təsbit edilmişdir. Lakin 449.3-cü maddədə cinayət prosesini həyata keçirən orqanların barəsində şikayət verilməsi mümkün olan hərəkət və qərarlarının dairəsi qüsurlu müəyyən edilmişdir. Normanın qüsurluluğu ondadır ki, o nəinki bu siyahıda AR CPM-də nəzərdə tutulmuş hallarda və qaydada məhkəməyə barəsində şikayət verilməsi mümkün olan hərəkət və qərarların dairəsini tam müəyyən etməmişdir, həm də ümumiyyətlə, barəsində məhkəməyə şikayət verilə biləcək qərar və hərəkətlərin dairəsini qəti müəyyən etmiş və bununla da, əslində, cinayət prosesini həyata keçirən orqanların hərəkət və qərarlarından şikayət vermək hüququnu məhdudlaşdırmışdır. Qanunvericilikdə cinayət prosesinin iştirakçısı qismində tanınmanın rədd edilməsi (AR CPM mad. 119.3.1), habelə təhlükəsizlik tədbirlərinin görülməsi barədə vəsatətin və ya xahişin rədd edilməsi hallarında (AR CPM mad. 123.4.) hüquqları pozulmuş şəxslərə məhkəməyə şikayət etmək hüququ nəzərdə tutulmuşdur, lakin 449.3-cü maddədə adıçəkilən hallar kənarda qalmışdır. Ümumiyyətlə, cinayət prosesini həyata keçirən orqanların hərəkət və qərarlarından məhkəməyə şikayət verilməsi institutu hüquq və azadlıqların məhkəmə təminatı hüququ ilə şərtlənir. Bu hüququ nəzərdə tutan beynəlxalq hüquqi prinsiplərində (Bəyannamənin 8-ci maddəsi), AR Konstitusiyasında (60-cı maddə), qanunda da (Azərbaycan Respublikasının “Vətəndaşların hüquq və azadlıqlarını pozan qərar və hərəkətlərdən (hərəkətsizlikdən) məhkəməyə şikayət edilməsi haqqında” 11 iyun 1999-cu il tarixli Qanunun 1-ci maddəsi) barəsində şikayət verilə biləcək dövlət orqanlarının və ya bu orqanların vəzifəli şəxslərinin şikayət verilə biləcək hərəkət və ya hərəkətsizliklərinin dairəsini məhdudlaşdırılmamışdır. Faktiki olaraq, barəsində şikayət verilə bilən qərar və hərəkətlərin dairəsini qəti müəyyən edən AR CPM-in 449.3-cü maddəsi ilə Bəyannamənin 8-ci maddəsinin müddəaları ilə ziddiyyət təşkil edir.
Bəyannamənin 11-ci maddəsinə əsasən, cinayət törətməkdə ittiham edilən hər bir insan, ona bütün müdafiə imkanları təmin edilməklə, açıq məhkəmə araşdırması yolu ilə onun günahkar olduğu qanuni qaydada müəyyən edilməyənə qədər günahsız hesab edilmək hüququna malikdir. Göründüyü kimi, təqsirsizlik prezumpsiyasının Bəyannamədə formulə edildiyi məzmununa görə, şəxsin təqsirli hesab edilməsi üçün açıq məhkəmə araşdırılmasında onun təqsirinin sübuta yetirilməsi zəruri şərtdir. Lakin AR-in qüvvədə olan cinayət-prosessual qanunvericiliyində mövcud olan “məhkəməyədək icraatda qeyri-bəraətverici əsaslarla cinayət işinə xitam verilməsi” institutu faktiki olaraq şəxsin açıq məhkəmə araşdırmasında təqsirinin sübuta yetirilməsi şərtini istisna edir. Problemin mahiyyəti ondadır ki, müstəntiq cinayət işinə qeyri-bəraətverici əsaslarla xitam verdikdə, məhkəmənin deyil, ibtidai araşdırma orqanının yekun aktı ilə (cinayət işi üzrə icraata xitam verilməsi haqqında qərar) barəsində işə xitam verilən şəxsin təqsirli olması faktı təsdiqlənmiş olur. Odur ki, cinayət mühakimə icraatında iştirak edən digər vəzifəli şəxslərin müvafiq faktı təsdiq edən prosessual sənəd qəbul etməsi təqsirsizlik prezumpsiyasının tələblərini pozmuş olur. Şəxs yalnız onda cinayət törətməkdə təqsirli hesab edilə bilər ki, onun konkret əməli törətməkdə təqsiri səlahiyyətli subyektlər tərəfindən (təhqiqatçı, müstəntiq, prokuror, xüsusi ittihamçı) qanunla müəyyən edilmiş prosessual qaydada toplanmış, məhkəmədə araşdırılmış və qiymətləndirilmiş sübutlar əsasında məhkəmənin müvafiq ittiham hökmü ilə təsdiq edilsin və bu hökm qanuni qüvvəyə minmiş olsun. Cinayət təqibi üzrə icraatın istənilən başqa nəticə ilə (məsələn, bəraət hökmünün çıxarılması, AR CPM-in 39-cu maddəsində nəzərdə tutulmuş əsaslar üzrə cinayət təqibinə xitam verilməsi haqqında qərar çıxarılması) yekunlaşması şəxsin təqsirli hesab edilməsinə əsas ola bilməz.
Düşünürəm ki, qanunvericilik hakimiyyəti tərəfindən qeyd edilən ziddiyyətlərin aradan qaldırılması insan hüquq və azadlıqlarının təminatı işində irəliyə doğru bir addım olardı.
Habil
Qurbanov, institutun şöbə
müdiri, hüquq elmləri doktoru, professor:
— Sədaqət
xanımın məruzəsi ilə mənim
çıxışımın mövzusu uyğun gəlsə
də, qadın hüquqlarının müdafiəsi o qədər
aktual problemdir ki, onun haqqında danışmağa həmişə
ehtiyac duyulur. Bununla belə,
çalışacağam ki, diqqəti burada səslənməyən
fikirlərə yönəldim. Etiraf edək
ki, bəşər övladı yaranandan bəri
hüquqları ən çox pozulan zümrə qadınlar
olub. Hamıya məlum olan təkcə bir
faktı xatırlatmaq istəyirəm ki, İslamdan öncə
ərəb qəbilələrində ailədə doğulan
ilk uşaq qız olardısa onu diri-diri dəfn edərdilər,
qadının razılığı olmadan onu başqa birisinə
ərə verərdilər və s.
1918-ci ildə Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin
yaranması Azərbaycan qadınının demokratik cəmiyyətin
fəal üzvünə çevrilməsi üçün
geniş imkanlar yaratdı. Sovet hakimiyyəti illərində
də Azərbaycan qadını çox mürəkkəb və
şərəfli yol keçmişdir. Qısa
bir müddətdə qadınlar arasında
savadsızlığın ləğvi, qadınların müəllim,
həkim, mühəndis və sair peşələrə yiyələnərək
cəmiyyətdə kişilərlə bərabər
hüquqlara malik olması, öz istedad və
bacarıqlarını gerçəkləşdirə bilməsi
həmin dövrün başlıca nailiyyətləridir.
1979-cu ilin dekabrın 18-də qadın və kişilərin
hüquqlarının bərabərləşdirilməsi sahəsində
ciddi addım atıldı. Məhz həmin
gün Birləşmiş Millətlər Təşkilatının
Baş Assambleyası qadınlara qarşı irqi
ayrı-seçkiliyin bütün növlərinin ləğv
olunması haqqında Konvensiya qəbul etmişdir. 30 maddədən ibarət olan Konvensiyada mütləq
hüquqi müddəalar şəklində qadın və
kişilərin bütün sahələrdə bərabərliyini
təmin edən beynəlxalq prinsiplər öz əksini
tapmışdır. Konvensiyada qadınların ailə vəziyyətindən
asılı olmayaraq, bütün sahələrdə - siyasi,
iqtisadi, sosial, mədəni və mülki sahədə
hüquq bərabərliyi elan olunmuşdur. Konvensiyada, həmçinin
kişi və qadınların hüquq bərabərliyinin
təmin olunmasını sürətləndirməyə
yönəldilmiş xüsusi müvəqqəti tədbirlər,
habelə ayrı-seçkiliyi təsbit edən sosial və mədəni
modelləri dəyişdirmək məqsədi daşıyan tədbirlər
tövsiyə olunur.
Digər
tədbirlər qadınların siyasi və ictimai həyatda
hüquq bərabərliyinin, kişilərlə eyni qaydada təhsil
almasının və istənilən təhsil
proqramını seçməsinin, məşğulluq və əmək
haqqının ödənilməsi sahəsində
sıxışdırılmamasının və ərə
getdikdən sonra, yaxud analıq dövründə iş yerinin
saxlanılmasının təmin olunmasına yönəldilmişdir.
Konvensiyada kişi və qadınların
ailə həyatında bərabər vəzifə
daşıdıqları qeyd olunur.
1980-ci
ilin martın 2-də imzalanan və 1981-ci il sentyabrın 2-də
qüvvəyə minən “Qadınlara münasibətdə
ayrı-seçkiliyin bütün formalarının ləğv
olunması haqqında Konvensiya”ya Azərbaycan Respublikası 10
iyul 1995-ci il tarixdə
qoşulmuş, bu Konvensiyanın həyata
keçirilməsi haqqında öhdəlikləri öz
üzərinə götürərək bərabərlik və
demokratiya ideyalarına tərəfdar olduğunu təsdiq
etmişdir.
Konvensiyanın əsas müddəaları ilk növbədə
Azərbaycan Respublikasının Konstitusiyasında, Azərbaycan
Respublikasının Ailə və Əmək Məcəllələrində,
eləcə də bir sıra digər normativ hüquqi aktlarda
təsbit edilib.
Ümummilli lider Heydər Əliyevin rəhbərliyi ilə
hazırlanaraq 12 noyabr 1995-ci ildə qəbul olunmuş Azərbaycan
Respublikasının ilk Konstitusiyası qadınların
kişilərlə bərabər hüququnu təsdiq etdi və
demokratik dövlət quruculuğu prosesində onların fəal
iştirakının hüquqi bazasını yaratdı.
Azərbaycan
Respublikası Konstitusiyasının 25-ci maddəsinin 2-ci hissəsinə
əsasən, kişi ilə qadının
eyni hüquqları vardır. 25-ci maddənin 3-cü hissəsinə
görə dövlət irqindən, milliyyətindən, dinindən,
dilindən, cinsindən, mənşəyindən, əmlak vəziyyətindən,
qulluq mövqeyindən, əqidəsindən, siyasi partiyalara, həmkarlar
ittifaqlarına və digər ictimai birliklərə mənsubiyyətindən
asılı olmayaraq hər kəsin hüquq və
azadlıqlarının bərabərliyinə təminat verir. İnsan və vətəndaş hüquqlarını
və azadlıqlarını irqi, milli, dini, dil, cinsi, mənşəyi,
əqidə, siyasi və sosial mənsubiyyətə görə
məhdudlaşdırmaq qadağandır.
Azərbaycan Respublikası 1995-ci iyunun 30-da Birləşmiş
Millətlər Təşkilatının “Qadınlara
münasibətdə ayrı-seçkiliyin bütün formalarının
ləğv olunması haqqında” Konvensiyasına qoşularaq
öz üzərinə müvafiq öhdəliklər
götürmüşdür.
Respublikada
qadınlara dair dövlət siyasətinin daha mütəşəkkil
şəkildə həyata keçirilməsi məqsədilə
Azərbaycan Respublikası Prezidentinin 14 yanvar 1998-ci il tarixli fərmanı
ilə Qadın Problemləri üzrə Dövlət Komitəsi
yaradıldı və Nazirlər Kabinetinə ölkənin
siyasi, sosial, iqtisadi, mədəni həyatında
qadınların rolunu artırmaq məqsədilə müvafiq
təkliflər işləyib hazırlamaq
tapşırıldı.
Cəmiyyətdə
ailə münasibətlərinin daha da möhkəmləndirilməsi,
qadın və kişi arasında ayrı-seçkiliyin ləğv
edilməsi, ictimai, siyasi və iqtisadi həyatın
bütün sahələrində iki aparıcı cinsin -
qadın və kişilərin hüquq bərabərliyinin tam
təmin edilməsi üçün 10 oktyabr 2006-cı ildə
“Azərbaycan Respublikasında Gender (kişi və
qadınların) bərabərliyinin təminatları
haqqında” Azərbaycan Respublikasının Qanunu qəbul
edilmiş və Azərbaycan Respublikasının Prezidenti bu
qanunun tətbiq edilməsi barədə 29 noyabr 2006-cı il
tarixli fərman vermişdir. Qanun 2006-cı il
dekabrın 1-dən qüvvədədir.
Vəfaddin
İbayev, Azərbaycan Respublikası Ali Məhkəməsinin
hakimi:
—
Ümumdünya insan hüquqları Bəyannaməsi insan
hüquqları sahəsində beynəlxalq standartları
özündə cəmləşdirən ilk beynəlxalq sənəd
kimi dəyərlidir. Dövlətlər
üçün məcburi öhdəliklər yaratmasa da, onun
müddəaları beynəlxalq adət hüququ normaları
kimi yerinə yetirilməlidir. Hazırda həmin
sənəddəki müddəalar milli qanunvericilikdə də
öz əksini tapmışdır.
Azərbaycan
Respublikası Konstitusiyasının 71-ci madddəsi insan
hüquq və azadlıqlarının gözlənilməsi və
qorunmasını qanunvericilik, icra və məhkəmə
hakimiyyəti orqanlarının borcu kimi müəyyənləşdirir.
Konstitusiyanın III fəsli insan hüquq və
azadlıqlarına həsr olunmaqla müasir dövrdə beynəlxalq
standartlarla tam üst-üstə düşür. Konstitusiyada Azərbaycanın
tərəfdar çıxdığı beynəlxalq
müqavilələr onun tərkib hissəsi kimi
tanınır, beynəlxalq hüquq normalarının
Konstitusiya və referendumla qəbul olunmuş qanunlar istisna
olmaqla, digər qanunlardan üstünlüyü ifadəsini
tapır. Konstitusiya insan hüquqları sahəsindəki
beynəlxalq müqavilələrə xüsusi status verərək
bəyan edir ki, “bu Konstitusiyada sadalanan insan və vətəndaş
hüquqları və azadlıqları Azərbaycan
Respublikasının tərəfdar çıxdığı
beynəlxalq müqavilələrə uyğun tətbiq
edilir”.
İnsan hüquq və azadlıqlarının
qorunması sahəsində dövlətin ardıcıl
mövqeyi bir neçə istiqamətdə aparılan işlərlə
səciyyələnir. Bu, bir tərəfdən insan
hüquqları sahəsində milli qanunvericiliyin beynəlxalq
standartlara uyğunlaşdırılması, digər tərəfdən
də insan hüquq və azadlıqlarının müdafiəsi
sahəsində mövcud mexanizmlərin təkmilləşdirilməsi
və yeni mexanizmlərin yaradılması ilə
müşahidə olunmuşdur.
Azərbaycan
Respublikası Konstitusiya Məhkəməsinin, İnsan
Hüquqları üzrə Müvəkkil — Ombusman təsisatının,
Milli Elmlər Akademiyasının İnsan Hüquqları
İnstitutunun yaradılması, insan hüquqlarının
müdafiəsi sahəsində fəaliyyət göstərən
çoxsaylı qeyri-hökumət təşkilatlarının
dəstək verilməsi barədə dövlətin öz
mövqeyini bəyan etməsi, penitensiar sistemdə aparılan
islahatlar, penitensiar sistemdə ictimai nəzarət komitəsinin,
dövlət orqanları və qeyri-hökumət təşkilatlarının
nümayəndələrindən ibarət komissiyanın
yaradılması və hazırda fəaliyyət göstərməsi
insan hüquqlarının müdafiəsi sahəsində
mexanizmlərin təkmilləşdirilməsinə dəlalət
edir. Dövlət insan hüquqlarının
müdafiəsində maraqlı olmasını həm də
hüquqları pozulmuş şəxslərin beynəlxalq
mexanizmlərə çıxışını təmin etmək
üçün beynəlxalq konvensiyalara qoşulmaqla
nümayiş etdirmişdir.
Hüquq
və azadlıqların məhkəmə müdafiəsinin təmini
ilə bağlı müddəalar milli qanunvericilikdə təsbit
olunmaqla yanaşı, qanunvericiliyin həyata keçirilməsi
üçün mövcud mexanizmlər təkmilləşdirilmiş
və yeni mexanizmlər yaradılmışdır. Dövlət tərəfindən məhkəmə
sisteminin müasirləşdirilməsinə göstərilən
qayğı, aparılan islahatlar insan hüquq və
azadlıqlarının daha səmərəli təmini
üçün zəmin yaradır.
Məhkəmələr insan hüququ və
azadlıqlarının müdafiəsində önəmli rol
oynayır. Azərbaycan
Respubliksaı Ali Məhkəməsi kassasiya instansiya məhkəməsi
kimi məhkəmlər tərəfindən
insan hüquq və azadlıqlarının təmini
üçün ardıcıl tədbirlər həyata
keçirir, Ali Məhkəmənin Plenumunda müvafiq qərarlar
qəbul edilməklə bu sahədə qanunvericiliyin vahiq
qaydada tətbiq olunmasına, hüquq və azadlıqların
daha keyfiyyətli təmininə öz töhfəsini verir.
Məsələn,
azadlıq hüququnun insan həyatında rolu, həmin
hüququn məhkəmələr tərəfindən təmin
edilməsinin vacibliyini nəzərə alaraq Azərbaycan
Respublikasının Ali Məhkəməsi Plenumu 30 mart
2006-cı il tarixli “Ədalət
mühakiməsinin həyata keçirilməsi zamanı
“İnsan hüquqları və əsas azadlıqların
müdafiəsi haqqında” Avropa Konvensiyası müddəalarının
və İnsan Hüquqları üzrə Avropa Məhkəməsinin
presedentlərinin tətbiqi haqqında” qərarında məhkəmələrə
tövsiyə edilmişdir ki, azadlıq hüququnun məhdudlaşdırılması
ilə bağlı qərarlar qəbul edərkən
Konvensiyanın müddəalarına və İnsan
Hüquqları üzrə Avropa Məhkəməsinin
presedentlərinə əsaslanmaqla həbs qətimkan tədbirinə
müstəsna tədbir kimi baxılmalı və həbs qətimkan
tədbiri başqa qətimkan tədbirinin tətbiqinin
qeyri-mümkün olduğu, son dərəcə zəruri
hallarda tətbiq olunmalıdır. Təqsirləndirilən
şəxsin uzunmüddətli həbsi üçün
tutarlı əsaslar yoxdursa, iş üzrə
ehtimal həmişə şəxsin azadlığa
buraxılmasının xeyrinə olmalıdır. Azadlığa buraxılmanın əsasları məhkəməyəqədərki
bütün müddət ərzində istənilən vaxt tətbiq
edilə bilər.
Təqsirləndirilən
şəxslər barəsində həbs qətimkan tədbiri
seçilməsi ilə bağlı təqdimatlara baxılarkən
məhkəmələr tərəfindən qanunvericiliyin
düzgün tətbiqinə nail olunmasının təmini məqsədilə
Azərbaycan Respublikasının Ali Məhkəməsinin Plenumu 3
noyabr 2009-cu il tarixdə “Təqsirləndirilən şəxslər
barəsində həbs qətimkan tədbiri seçilməsi
ilə bağlı təqdimatlara baxılarkən məhkəmələr
tərəfindən qanunvericiliyin tətbiqi təcrübəsi
haqqında” qərar qəbul etmişdir.
Azərbaycan
Respublikası Prezidentinin 27 dekabr 2011-ci il tarixli sərəncamı ilə təsdiq
edilmiş “Azərbaycan Respublikasında insan hüquq və
azadlıqlarının müdafiəsinin səmərəliliyini
artırmaq sahəsində Milli
Fəaliyyət Proqramı”nda hakimlərin və hakimliyə
namizədlərin, hüquq-mühafizə orqanları əməkdaşlarının
və vəkillərin tədrisində insan hüquqları sahəsində
beynəlxalq konvensiyalarla bağlı mövzuların geniş
istifadə edilməsi, insan hüquqlarının müdafiəsini
tənzimləyən beynəlxalq sənədlərin müddəalarının
Azərbaycan Respublikasının məhkəmələri tərəfindən
tətbiqi ilə bağlı müddəaların nəzərdə
tutulması bir daha onu təsdiq edir ki, hakimlər Azərbaycan
Respublikasının tərəfdar çıxdığı
beynəlxalq müqavilələri, həmin müqavilələr
əsasında yaranmış təcrübəni öyrənməli
və fəaliyyətlərində beynəlxalq mexanizmlərin
presedentlərinə istinad etməlidirlər.
Rauf
Qarayev, institutun aparıcı elmi işçisi, hüquq
üzrə fəlsəfə doktoru:
—
Altmış dörd il bundan əvvəl qəbul
olunmuş Ümumdünya insan hüquqları Bəyannaməsi
insan hüquqları və əsas azadlıqlarının təməlini
qoymuş və onun inkişafının əsas istiqamətlərini
müəyyən etmişdir. Məhz bu sənədin əsasında
“Vətəndaşlıq hüquqları və siyasi
hüquqlar”, “İqtisadi, sosial və mədəni hüquqlar”
haqqında Beynəlxalq paktlar, Amerika insan hüquqları
Konvensiyası, İnsan və xalqların hüquqları
haqqında Afrika Xartiyası, İnsan hüquqları və əsas
azadlıqları haqqında Avropa Konvensiyası, İslamda
insan hüquqları Bəyannaməsi kimi aktlar qəbul
olunmuşdur. Burada belə bir fikir səsləndi
ki, Ümumdünya insan hüquqları Bəyannaməsi
deklarativ xarakter daşıyır və heç bir hüquqi
qüvvəyə malik deyil. Fikrimcə, bu,
belə deyil. Bəyannamədə öz əksini
tapmış müddəalar artıq beynəlxalq hüquq
normalarının bir növü olan beynəlxalq adət
normaları şəklini almış və bu səbəbdən
bütün beynəlxalq hüquq subyektləri üçün
məcburi xarakter daşıyır.
Qeyd etmək istərdim ki, Azərbaycanda insan
hüquqları və demokratiyanın inkişafına mane olan əsas
səbəblərdən biri, bəlkə də ən əsası
Ermənistan-Azərbaycan, Dağlıq Qarabağ
münaqişəsidir. Bu münaqişə zamanı milyonlarla azərbaycanlının
insan hüquqları kobud şəkildə pozulmuşdur.
Bütövlükdə, Azərbaycanın 900-ə
yaxın yaşayış məntəqəsi talan edilmiş və
sonradan dağıdılıb məhv edilmişdir. Ermənistanın
Azərbaycan Respublikasına qarşı təcavüzü nəticəsində
ölkə ərazisinin 20 faizindən çoxu, yəni 17 min
kvadratkilometr torpaq sahəsi işğal altında
qalmışdır. 20 mindən çox Azərbaycan
əhalisi həlak olmuş, 50 mindən çox insan
yaralanmış, əlil və ya şikəst olmuşdur.
Bir neçə min insan itkin
düşmüşdür. Ermənistanla
həmsərhəd olan Azərbaycanın yaşayış məntəqələrinin
bir çoxu tam dağıdılmış və dinc əhali
öz doğma obalarını tərk etməyə məcbur
olmuşdur. Bununla yanaşı, Ermənistanla
həmsərhəd olan Azərbaycan rayonlarının
iqtisadiyyatı da ciddi zərər görmüşdür.
Bir milyondan çox insan qaçqın və ya
didərgin olmuşdur. Azərbaycan əhalisinə,
ərazisinə, iqtisadiyyatına və ekologiyasına, bitki və
heyvanat aləminə böyük maddi və mənəvi ziyan
vurulmuşdur.
İşğal
olunmuş ərazilərdə 6 minə yaxın kənd təsərrüfatı
və sənaye obyekti, 150 min yaşayış evi və mənzil
(bunların ümumu səhəsi 9,1 milyon kvadratmetrdir), 4366
sosial-mədəni təyinatli obyekt, 7 min ictimai bina, 693 orta məktəb,
855 məktəbəqədər müəssisə, 695 xəstəxana
və digər tibb müəssisələri, 4 sanatoriya –
müalicəvi kompleks, 31 məscid, 9 tarixi saray, 160
körpü, 368 klub, 927 kitabxana, 85 musiqi məktəbi, 464
muzey və tarixi abidə, 6 dövlət teatrı
dağıdılmış, 800 kilometr uzunluğunda dəmir
yolu və avtomobil yolları, 15 min kilometr uzunluğunda elektrik
və qaz xətləri, 2300 kilometr uzunluğunda regional əhəmiyyətli
su kommunikasiya sistemləri sıradan
çıxarılmış, 1 milyon hektar kənd təsərrüfatı
sahəsi, 250 min hektar meşə sahəsi, 200 paleontoloji və
geoloji abidə erməni işğalçıların əlinə
keçmişdir. Bunların əksəriyyəti
talanmış, məhv edilmiş, dağıdılmış
və ya yararsız hala salınmışdır. Mənim hesablamalarıma əsasən bu günə
kimi Ermənistanın təcavüzü nəticəsində
Azərbaycana vurulmuş (maddi və mənəvi) zərərin
ümumi dəyəri 450 milyard ABŞ dollarından
artıqdır.
Bu faktlar beynəlxalq təşkilatlar tərəfindən
qəbul olunmuş sənədlərdə də öz əksini
tapmışdır. Məsələn, BMT-nin Baş Məclisi
hələ 23 mart 1994-cü ildə qəbul olunmuş Azərbaycanda
olan qaçqın və məcburi köçkünlərə
fövqəladə beynəlxalq yardımın göstərilməsi
haqqında (48/114) qətnaməsində Azərbaycanda
qaçqınların və yerlərini dəyişmiş
şəxslərin sayının bir milyonu keçməsini
narahatlıqla qeyd etmişdir.
Avropa
Şurası Parlament Assambleyası Ermənistan və Azərbaycanda
qaçqın və məcburi köçkünlərin
humanitar vəziyyətinə dair 1059 (1995) nömrəli qətnaməsində
qeyd edir ki, Dağlıq Qarabağ münaqişəsinin Ermənistan
və Azərbaycanda ifadə edilə bilməyən insan əzabları,
minlərlə həlak olanlar, on minlərlə yaralı və
bir milyondan artıq qaçqın və məcburi
köçkünlərlə nəticələndiyindən təəssüflənir.
Təbii ki, belə bir halda ölkədə insan
hüquqlarının qorunması və inkişaf etdirilməsindən
danışmaq çox çətindir. Fikrimcə, Azərbaycanda
insan hüquqları və demokratiyanın inkişaf etdirilməsinin
əsas istiqamətlərindən biri Dağlıq Qarabağ münaqişəsinin
ədalətli şəkildə həll olunması ilə
bağlıdır. Bu fikri beynəlxalq
aktlarda da öz əksini tapmış müddəalarla da əsaslandırmaq
olar. Belə ki, Avropa Şurası Parlament
Assambleyası (AŞPA) tərəfindən qəbul olunmuş
“Avropada demokratiyanın vəziyyəti. Avropada
demokratik institutların fəaliyyəti və Assambleyanın
monitorinq prosedurunun aparılması” adlı qətnamədə
qeyd olunur ki, Azərbaycanda, Gürcüstanda və Moldovada, bu
dövlətlərin ərazi bütövlüyü bərpa
olunmayana qədər, demokratik dəyişiklikləri möhkəmləndirmək
mümkün olmayacaq. AŞPA tərəfindən
qəbul olunmuş digər bir sənəddə — “Azərbaycanda
demokratik institutların fəaliyyəti” adlı 1614 nömrəli
(2008) qətnamədə deyilir: “Assambleya hesab edir ki, ölkənin
ərazi bütövlüyü bərpa olunana qədər Azərbaycanda
sabit, demokratik inkişaf çox çətin olacaqdır”.
Yəni Dağlıq Qarabağ münaqişəsinin həll
olunmaması ölkənin demokratik inkişaf etməsinə də
maneçilik yaradır. Bu səbəbdən Azərbaycan hüquq elminin əsas
vəzifələrindən biri Ermənistanın Azərbaycana
qarşı təcavüzünün müasir beynəlxalq
hüququn norma və prinsiplərini kobud
surətdə pozulması məsələlərinin, bu
işğalın nəticələrinin aradan
götürülməsi yollarının
araşdırılması və göstərilməsindən
ibarət olmalıdır.
Rəna
Mirzəzadə, fəlsəfə elmləri üzrə fəlsəfə
doktoru:
— Mənim
məruzəm “Bərabərlik hüququ” haqqındadır. Hesab edirəm ki, bərabərlik və genderdən bəhs
edərkən öncə gender fəlsəfəsi, sonra gender
siyasəti aspektində gender bərabərliyi məsələsinə
toxunmalıyıq.
Gender bərabərliyi
demokratik cəmiyyətin ümumi bərabərlik prinsiplərinin
tərkib hissəsidir.
O, hər şeyi əhatə edən, insanın mənşəyindən,
dinindən, sosial statusundan, cinsindən və s. asılı olmayaraq hər
hansı bir ayrı -
seçkiliyi rədd edir. Bərabərliyin
yaranma və təşəkkül tarixinin çoxəsrlik
kökləri vardır. Bu mənada Azərbaycanda
hələ 1918-ci ildə cinslərə bərabərlilik
hüququnun təsbit olunması bir faktdır. Məhz cinsi əlamətə
görə bərabərlik az qala bir əsrdir
ki, vətəndaşların ümumi bərabərlik prinsipi
kataloquna daxil olmuşdur. Bu, cəmiyyətin inkişaf
prosesindən ayrıla bilməz və indi hamı qəbul edir
ki, cins anlayışı həm siyasi, həm də konstitusiya
kontekstində, bərabərlik prinsipinin pozulmasıdır.
Kişiyə və ya qadına qarşı edilməsindən
asılı olmayaraq, konstitusiya hüquqlarının
pozulması, əslində,
ayrı-seçkilikdir, diskriminasiyadır. “Qadınlar
haqqında hər hansı formada ayrı-seçkiliyin ləğvi
barədə” BMT Konvensiyası ayrı-seçkilik (hüquq bərabərliyini
pozma, diskriminasiya) anlayışını belə təyin
edir: “Qadınlar haqqında
ayrı-seçkilik onların cinsi mənsubiyyətinə
görə və ailə vəziyyətindən asılı
olmayaraq, kişi və qadın
bərabərliyi əsasında siyasi, iqtisadi, sosial, mədəni,
vətəndaşlıq və digər sahələrdə
insan hüquqlarının və əsas
azadlıqlarının tanınmasını, istifadəsini və
həyata keşirilməsini zəiflətməyə və ya
heçə endirməyə yönəlmiş hər
hansı fərq, istisna, yaxud məhdudiyyətdir”. Bu Konvensiyanı Azərbaycan Respublikası da 1995-ci
ildə parlamentdə ratifikasiya etmişdir.
Təəssüf ki, Konvensiyada sadalanan
ayrı-seçkilik növləri ilə bu gün daha tez-tez
rastlaşırıq. Bazar münasibətləri sistemində, məsələn,
yaş həddi kimi bir ayrı-seçkilik növü
yarandı, özü də bu növün cinsi yoxdur. Müəyyən yaş həddinə
çatdıqda işə götürməmək adi hala
çevrilmişdir. Özü də əgər
bu hədd əvvəllər 40 yaş idisə, indi 35 yaşa
endirilibdir. Digər
paradoksal bir hal: xarici görünüşünə görə
ayrı-seçkilik. Boy haqqında elanlara tez-tez rast gəlmək
olar. Bir də görürsən ki, elanda deyilir: “170 santimetrdən
aşağı boyu olan qızlar müraciət etməsinlər!”
Belə ki, söhbət manekendən, modadan
gedirsə, bunu başa düşmək olar, lakin digər sahələrdə
isə bu, anlaşılmazdır.
Bir məsələyə də toxunmaq istərdim. Dünya
patriarxal, o cümlədən Azərbaycan cəmiyyəti də
tam ənənəvi patriarxal bir sosiumdur. Bu sosiumda
şüurun, düşüncənin yeniləşməsinə,
gender mədəniyyəti, gender bərabərliyi çevrəsində
uyğunlaşmaya çox böyük ehtiyac vardır. Bu
gün nəinki uzaq dağ kəndində, eləcə də
paytaxtda sıravi vətəndaşından nazirinədək,
fəhləsindən professorunadək çox adam
“qadın hüququ” ifadəsindən sanki “qıcıqlanır”.
Niyə? Bu, bütün
dünyada belədir. Lakin unutmayaq ki, insan
hüquqlarından bəhs ediriksə, İnsan hüquqları
haqqında Bəyannamənin meydana çıxmasında
xanım Ruzveltin böyük xidmətləri olmuşdur.
Bu gün yaşadığımız müstəqil
Azərbaycanın Müstəqillik haqqında Aktına
xanım Elmira Qafarova imza atmışdır. Bu gün
qloballaşan dünyada ölkənin birinci xanımı, Milli
Məclisin deputatı Mehriban Əliyevanın mənəvi, mədəni
sahədə apardığı genişmiqyaslı fəaliyyətini,
sivilizasiyaların dialoqu çərçivəsində
gördüyü misilsiz işləri - Dostluq, Əməkdaşlıq,
Bərabərlik və İnsan Hüquqlarının mədəni
sahədə mühafizəsinin konkret təcəssümüdür. Hesab edirəm ki, modernləşən,
iqtisadi cəhətdən yeniləşən ölkəmizdə
gender şüuru, gender düşüncəsi, gender mədəniyyəti
sahəsində hələ çox iş görülməlidir.
Etiraf edək ki, milli qanunvericilik bu sahədə
təkmildir. İstər ulu öndər
Heydər Əliyev, istərsə də möhtərəm
Prezidentimiz İlham Əliyev tərəfindən bərabərlik
hüququ ilə bağlı vacib qanunlar imzalanmış, beynəlxalq
qanunvericilik təsbit olunmuşdur. Bununla
belə, yenə də maarifləndirmə işinə ehtiyac
var. Bu isə məhz AMEA-nın alimlərinin maarifləndirmə
və təbliğat işinə cəlb olunmasını vacib
edir. Elmi düşüncə
kağızdan həyata, qanundan sosiuma transfer edilməlidir.
XXI əsr yeniləşən Azərbaycanda gender mədəniyyəti
yolunda maariflənmə işinə doğru sivil
düşüncə ilə tənzimlənmə qanunumuzun
aktuallığıdır.
İlham
Abbasov, Ədliyyə Nazirliyi Ədliyyə Akademiyasının
prorektoru, hüquq üzrə fəlsəfə doktoru, baş ədliyyə
müşaviri:
—
Ümumdünya insan hüquqları Bəyannaməsi bəşər
övladının, cəmiyyətin bütün üzvlərinin
hüquqlarının toxunulmazlığını və
ayrılmazlığını təntənəli surətdə
elan edən əsas beynəlxalq sənəddir. Həmçinin,
Bəyannamə insan hüquq və azadlıqlarını
özündə əks etdirən digər beynəlxalq
hüquqi sənədlərin qəbul edilməsi
üçün baza rolu oynamışdır.
Bu beynəlxalq sənəddə vətəndaşların
şəxsiyyət, vətəndaşlıq və siyasi
hüquqları, habelə sosial-iqtisadi hüquqları da
hamının əməl etməli olduğu insan
hüquqları sırasına aid edilir.
Azərbaycan Respublikası öz tarixi
dövlət müstəqilliyini bərpa etdikdən sonra
ümummilli lider Heydər Əliyevin rəhbərliyi ilə
ölkəmizin ictimai-siyasi həyatının bütün sahələrində
köklü dəyişikliklər aparılmış, o
cümlədən məhkəmə-hüquq islahatları həyata
keçirilmişdir. Hazırda həmin
islahatlar Azərbaycan Respublikasının Prezidenti cənab
İlham Əliyevin rəhbərliyi ilə uğurla davam
etdirilir.
Azərbaycan müstəqilliyini bərpa etdikdən sonra
200-dən artıq beynəlxalq konvensiyaya, o cümlədən
insan hüquqlarının müdafiəsi ilə bağlı
70-dən çox beynəlxalq sənədə tərəfdar
çıxmış və bu sahədə beynəlxalq
öhdəliklərin həyata keçirilməsində
mühüm nailiyyətlər əldə etmişdir.
Müstəqil
dövlətimizin ilk
Konstitusiyanın III fəsli bütövlükdə,
başqa sözlə, 158 maddədən 48-i, yəni
üçdə biri insan və vətəndaş
hüquqları və azadlıqlarına həsr edilmişdir. Demək olar ki, Ümumi Bəyannamə və insan
hüquqlarına dair digər beynəlxalq aktlarla müəyyən
edilən əksər hüquq və azadlıqlar bu
Konstitusiyada təsbitini tapmışdır.
1998-ci ildə Azərbaycan xalqının ümummilli
lideri Heydər Əliyevin təşəbbüsü ilə
Şərqdə, ilk dəfə olaraq, müstəsna cəza
tədbiri-ölüm cəzası cinayət cəzalarının
sistemindən çıxarılmış, bununla da
ümummilli liderin humanistliyi bütün dünyada bir daha təsdiqlənmişdir.
Ölkəmizdə
insan və vətəndaş hüquqları və
azadlıqlarının müdafiəsi işində
ümummilli lider Heydər Əliyevin 1998-ci il fevral
ayının 22-də imzaladığı “İnsan və vətəndaş
hüquqları və azadlıqlarının təmin edilməsi
sahəsində tədbirlər haqqında” fərmanı və
18 iyun 1998-ci il tarixli sərəncamı ilə təsdiq
edilmiş “İnsan hüquqlarının müdafiəsinə
dair Dövlət Proqramı” mühüm rol
oynamışdır.
Respublikamız
dövlət müstəqiliyini bərpa etdikdən sonra xarici ölkələrlə
əlaqələri genişlənmiş və dərinləşmişdir.
2001-ci ilin yanvar ayında Azərbaycan Respublikası, Avropa
Şurası kimi mötəbər beynəlxalq təşkilata
tamhüquqlu üzv qəbul edilmiş, Fransanın Strasburq
şəhərində Avropa Şurasının iqamətgahı
önündə müstəqil dövlətimizin üçrəngli
bayrağının ucaldılması ümummilli lider Heydər
Əliyevin apardığı uzaqgörən, məqsədyönlü,
çevik və müdrik daxili və xarici siyasətinin məntiqi
nəticəsi hesab edilməlidir.
Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti cənab İlham Əliyevin 28
dekabr 2006-cı il tarixli sərəncamı
ilə “Azərbaycan Respublikasında insan
hüquqlarının müdafiəsi üzrə Milli Fəaliyyət
Planı” təsdiq edilmişdir. Həmin sərəncamda
qeyd edilir ki, Azərbaycan müasir inkişaf dövründə
hüquqi dövlət quruculuğu və insan
hüquqlarının müdafiəsi sahəsində səylərin
gücləndirilməsi dövlət siyasətinin əsas
istiqamətlərindən biridir.
Həmçinin,
Azərbaycan Respublikası Prezidenti cənab İlham
Əliyevin 18 iyun 2007-ci il tarixli sərəncamı
ilə hər ilin 18 iyunu Azərbaycan Respublikasında İnsan
Hüquqları Günü kimi qeyd edilir.
Azərbaycanın müasir inkişaf dövründə
hüquqi dövlət quruculuğu və insan
hüquqlarının müdafiəsi sahəsində səylərin
gücləndirilməsi dövlət siyasətinin əsas
istiqamətlərindən biri kimi müəyyən
edilmişdir.
Təsadüfi
deyildir ki, Azərbaycan Respublikasının Prezidentinin 27 dekabr
2011-ci il tarixli sərəncamı ilə
“Azərbaycan Respublikasında insan hüquq və
azadlıqlarının müdafiəsinin səmərəliliyini
artırmaq sahəsində Milli Fəaliyyət Proqramı” təsdiq
edilmişdir.
Ədliyyə
Nazirliyinin 29 dekabr 2011-ci il tarixli kollegiya
iclasında Azərbaycan Respublikasında insan
hüquqlarının müdafiəsi üzrə Milli Fəaliyyət
Proqramının icrası ilə əlaqədar qarşıda
duran vəzifələr geniş və hərtərəfli
müzakirə edilmişdir.
Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti cənab İlham Əliyevin 21
noyabr 2008-ci il tarixli sərəncamı ilə
Ədliyyə Akademiyasının Nizamnaməsi təsdiq
edilmişdir. İnsan və vətəndaş
hüquq və azadlıqlarının daha etibarlı
qorunması haqqında qanunvericiliyin, o cümlədən, bu
sahədəki beynəlxalq hüquq normalarının öyrənilməsi,
əhali arasında, xüsusilə, gənclər arasında
izahı akademiyanın professor-müəllim heyəti
qarşısında duran mühüm vəzifələrdən
biridir.
Zaur Məmmədov,
institutun böyük elmi işçisi, hüquq üzrə fəlsəfə
doktoru, dosent:
— Məlum
olduğu kimi, insan cəmiyyətində mövcud olan ən
müxtəlif ictimai-siyasi münasibətlərin nizamasalma və
tənzimləmə mexanizmlərinin ən mühümü
hüquq normalarıdır. Heç bir dövləti
hüquq normaları olmadan təsəvvür etmək
mümkün deyil. İctimai-siyasi
münasibətlərin içərisində mülki
hüquqla tənzimlənən münasibətlərin dairəsi
geniş olmaqla çox əhatəlidir. Həyatın elə
bir sahəsi yoxdur ki, maddi mülki hüquq normaları ilə
bu və ya digər dərəcədə, az və ya çox
nizamlanmasın.
Azərbaycan
Respublikası Konstitusiyasının 12-ci maddəsində insan
və vətəndaş hüquqlarının və
azadlıqlarının, vətəndaşların layiqli həyat
səviyyəsinin təmin edilməsi dövlətin ali məqsədi kimi göstərilmişdir. Konstitusiyanın 71-ci maddəsi insan və vətəndaş
hüquqları və azadlıqlarını gözləmək
və qorumağı qanuvericilik, icra və məhkəmə
hakimiyyəti orqanlarının borcu kimi təsbit etmişdir.
Notarial forma çərçivəsində səlahiyyətli
şəxslər - notariuslar tərəfindən hüququ tətbiqetmə
fəaliyyətinin hüquq və qanuni maraqların müdafiəsi
və mühafizəsinə yönələn xüsusi
növü həyata keçirilir. Hüquqların
notariat qaydasında təsdiq edilməsinin
üstünlüyü ondadır ki, notariat qaydasında tərtib
edilmiş sənəd hüququ dövlətin adını
qoruyur, notariat aktı rəsmi qaydada etibarlı sayılır
və üstün hüquqi qüvvəyə malikdir. Belə aktlarda təsbit edilən faktları, onun
hüquqi təmizliyini və qüvvəsini təkzib etmək
çox çətindir. Notarial hərəkətlər
həyata keçirilənə qədər notarius tərəflərin
hüquq və vəzifələrini ətraflı şərh
edir, onları əqdlərin hüquqi nəticələri barədə
məlumatlandırır və bu səbəbdən də
notariusa müraciət edən şəxsin hüquqi
savadsızlığı ona ziyan vurmamaqla
hüquqlarını məhdudlaşdırmır və nəhayət
notarial aktlarla vətəndaşın hüquqlarna xələl
dəymir. Belə ki, notariusun fəaliyyəti
ilk növbədə notariat hərəkətlərinin aid
olduğu bütün şəxslərin hüquq və vəzifələrinin
qorunmasına yönəlir.
Qüvvədə
olan qanunvericiliyə uyğun olaraq notariuslar müxtəlif
notariat hərəkətlərini həyata keçirirlər: əqdləri
(müqavilələri, etibarnamələri, vəsiyyətnamələri)
təsdiq edirlər, veksellərə protestlər tərtib
edirlər, çekləri ödənilmək
üçün təqdim edirlər və çeklərin
ödənilmədiyini təsdiq edirlər, vərəsəlik
işi aparırlar, digər mübahisəsiz hüquqi
faktları və hüquqları təsdiq edir, fiziki və
hüquqi şəxslərə AR Konstitusiyası ilə təminat
verilən hüquqlarını və qanuni maraqlarını
reallaşdırmaq imkanı verən hərəkətləri
yerinə yetirirlər.
2011-ci ildə Azərbaycan Respublikasında 2 milyondan
çox notariat hərəkəti rəsmiləşdirilmişdir. Bundan
başqa, vətəndaşlara 500 mindən çox şifahi
məsləhətlər verilmişdir. Rəsmiləşdirilən
notariat hərəkətlərinin əksəriyyətini surət
və imza təsdiqi təşkil edir. Sovet
dövründən qalmış əmanətlərə verilən
vərəsəlik hüququ haqqında şəhadətnamələrin
sayı ən azı 10 dəfə artmışdır.
Notariat fəaliyyətində informasiya-kommunikasiya
texnologiyalarının imkanlarından istifadə edilməsi
olduqca vacibdir.
İnkişaf etmiş ölkələrin təcrübəsi
göstərir ki, notariat sistemində mövcud olan problemlərin
həlli edilməsində informasiya-kommunikasiya texnologiyalarının
tətbiqi böyük rol oynayır. İnformasiya-kommunikasiya
texnologiyalarının imkanlarından istifadə edilməsi
fiziki və hüquqi şəxslərin hüquqlarının
təmin edilməsinə, bu sahədə təcrübədə
mövcud olan çətinliklərin aradan
qaldırılmasına, göstərilən hüquqi xidmətin
keyfiyyətinin artırılmasına və sərf olunan
vaxtın azaldılmasına imkan verir.
Məhz
bu məqsədlə, Azərbaycan Respublikası Prezidentinin 13
iyul 2012-ci il tarixli fərmanı ilə Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti yanında Vətəndaşlara
Xidmət və Sosial İnnovasiyalar üzrə Dövlət
Agentliyi yaradılmışdır. “ASAN” xidmət
mərkəzlərində dövlət orqanları tərəfindən
bir sıra xidmətlər, o cümlədən notariat fəaliyyəti
həyata keçiriləcəkdir.
***
Tədbirdə
həmçinin Bakı Dövlət Universitetinin professoru,
hüquq elmləri doktoru Rüstəm Məmmədov
“Qloballaşan dünyada insan hüquqlarının müdafiəsi:
nəzəriyyə və təcrübə”, İnsan
Hüquqları üzrə Müvəkkilliyin (Ombudsman)
şöbə müdiri Mahir Məmmədovun “İnsan
hüquqlarının müdafiəsində Ombudsmanın rolu”
mövzularında çıxışları, habelə
BDU-nun kafedra müdiri, hüquq elmləri doktoru, professor
Alış Qasımov, hüquq elmləri doktoru, professor Midhət
Cəfərov, hüquq elmləri üzrə fəlsəfə
doktoru Oruc Məmmədovun və başqalarının rəy
və təklifləri dinlənildi.
Professor Bəhram Zahidov “dəyirmi masa”ya yekun vuraraq,
maraqlı müzakirəyə görə tədbir
iştirakçılarına təşəkkür etdi.
Qələmə aldı:
Qüdrət PİRİYEV,
Xalq
qəzeti.- 2012.- 21 dekabr.- S. 4;5.