MÜASİR VƏ MODERN
AZƏRBAYCAN. Müstəqillik dövrünün əsas hədəfi:
(əvvəli 19 dekabr 2012-ci il tarixli
sayımızda)
İqtisadi,
siyasi, hüquqi islahatların dərinləşməsi,
demokratikləşmə prosesinin sürətlənməsi, vətəndaş
cəmiyyəti institutlarının, siyasi partiyaların
sayının artması, qeyri-hökumət təşkilatlarının
fəaliyyət dairəsinin genişlənməsi, onların
dövlət dəstəyinə ehtiyac duyması, Avratlantik məkana
inteqrasiya prosesinin dinamizminin yüksəlməsi, həmçinin
digər mütərəqqi yeniliklər bir müddət sonra
Azərbaycan Konstitusiyasında yenidən əlavə və dəyişikliklər
edilməsini obyektiv tələbata çevirmişdi. 2009-cu il
martın 18-də Milli Məclisin qərarı və
Konstitusiya Məhkəməsinin rəyi əsasında
referenduma çıxarılmış yeni əlavə və
dəyişikliklər mahiyyətcə Konstitusiyanın daha da
təkmilləşdirilməsinə, insan hüquq və
azadlıqları ilə bağlı prinsipial əhəmiyyət
daşıyan məsələlərin Əsas Qanunda daha
dolğun təsbit olunmasına xidmət edirdi.
Bazar
iqtisadiyyatı yolu ilə inamla irəliləyən Azərbaycanın
yeritdiyi uzaqgörən siyasətin qayəsində
sosialyönümlü məsələlərin prioritet təşkil
etməsi, “sosial dövlət” modelinin yaradılması məqsədi
Konstitusiyanın 15-ci maddəsinə təklif edilən dəyişiklikdə
əksini belə tapmışdır: “Azərbaycan dövləti
bazar münasibətləri əsasında
sosialyönümlü iqtisadiyyatın inkişafına şərait
yaradır, azad sahibkarlığa təminat verir, iqtisadi
münasibətlərdə inhisarçılığa və
haqsız rəqabətə yol vermir”.
Azərbaycan demokratik dəyərlərin
inkişafını prioritet kimi qəbul edən hüquqi və
dünyəvi dövlət olduğundan zəruri əlavə
və dəyişikliklərin Konstitusiyada öz əksini
tapması demokratik dəyərlərin cəmiyyətdə bərqərar
olmasının məntiqi nəticəsidir. Konstitusion tələblər
və dəyərlər əsasında göstərilən fəaliyyət,
ümumi mənafelərin həyata keçirilməsi
üçün şəxsiyyət, cəmiyyət və
dövlət arasında Konstitusiyanın müəyyən
etdiyi çərçivədə birgə səmərəli
əməkdaşlıq, şübhəsiz ki, Əsas Qanunun
qarşıya qoyduğu məqsədlərin daha dolğun
reallaşmasına imkan verəcəkdir.
Aparılan
islahatlar kursunun uğur qazanmasında, eləcə də insan
hüquq və azadlıqlarının təmin olunmasında
Prezident İlham Əliyevin 28 dekabr 2006-cı il tarixli “Azərbaycan
Respublikasında insan hüquqlarının müdafiəsi
üzrə Milli Fəaliyyət Planının təsdiq edilməsi
haqqında” sərəncamı müstəsna əhəmiyyət
kəsb edən mükəmməl sənəddir.
Bəşəriyyətin alternativsiz yaşam tərzinə
çevrilmiş demokratiya dünya xalqlarının
sosial-iqtisadi, mədəni və intellektual inkişaf
baxımından bu prosesə hazırlığı ilə
şərtlənir. Demokratik dəyər və normaların cəmiyyətdə
bərqərar olması, möhkəmlənməsi
üçün, ilk növbədə, insanların rifah səviyyəsi,
yaşam və düşüncə tərzi müasir tələblərə
uyğunlaşdırılmalı, ciddi yüksəliş
baş verməlidir. Demokratiyanın
fundamental şərti azadlıqdır. Azadlıq təkcə
qanunun və hüquq qaydalarının deyil, həm də
iqtisadi müstəqilliyin, yüksək rifahın hakim kəsildiyi
cəmiyyətlərdə mümkün ola
bilər.
Müasir dövrdə vətəndaş cəmiyyəti
ictimai həyatı təşkil edən və tənzimləyən
qüdrətli sferaya çevrilməklə, demokratik dövlətin
dialektik inkişafının mühüm bir mərhələsini
təşkil edir. Vətəndaş cəmiyyətinə,
onun azadlıq, hüquq, əxlaq, mülkiyyət problemlərinə
dair konsepsiyanın yaradıcılarından olan böyük
mütəfəkkir İ. Kant qeyd edirdi ki, ayrı-ayrı fərdlərin
azadlığı ilə hamının
azadlığının nisbətində başlıca amil vətəndaş
cəmiyyətinin formalaşmasıdır.
Çağdaş politologiya vətəndaş cəmiyyətini
dövlətdən asılı olmayan, lakin dövlətlə
birlikdə inkişaf etmiş hüquqi münasibətlər
yaradan, yüksək sosial, iqtisadi, siyasi, mədəni və əxlaqi
statusa malik olan cəmiyyət kimi belə səciyyələndirir:
-Vətəndaş
cəmiyyəti əmək vasitəsilə öz üzvlərinin
tələbatını təmin edən və müəyyən
inkişaf mərhələsində olan insan birliyi
formasıdır;
-fərdlərin
könüllü formalaşmış ilkin birlikləri
(dövlət və siyasi strukturlardan başqa) kompleksidir;
-cəmiyyətdə
qeyri-dövlət münasibətlərinin məcmusudur;
-vətəndaş cəmiyyəti dövlət hakimiyyəti
tərəfindən fəaliyyətlərinə birbaşa
müdaxiləyə və bu fəaliyyətlərin reqlamentləşdirilməsinə
yol verilməyən azad individlərin və onların birliklərinin
özünütəzahür sferasıdır.
Vətəndaş cəmiyyəti konsepsiyası dövlət
strukturlarından kənarda duran bütün təşkilat və
birlikləri əhatə edir. Bütün sosial-siyasi
oriyentasiyalı qeyri-hökumət təşkilatlarından əlavə
buraya həmkarlar ittifaqları, ticarət palataları, peşə
kollegiyaları, sindikatlar, etnik assosiasiya və siyasi
partiyalar da daxildirlər.
Qərb
ölkələrinin zəngin inkişaf təcrübəsinin
təhlili göstərir ki, demokratikləşmə prosesinin
sürətlənməsi təkcə iqtisadi tərəqqi ilə
deyil, həm də cəmiyyətdə sabitliyin, hüquq
qaydalarına riayət olunmasının, qanunçuluğun gücləndirilməsi,
hüquqi dövlət və vətəndaş cəmiyyətinin
yaradılmasına istiqamətlənmiş islahatların dərinləşdirilməsi
ilə şərtlənir. Azərbaycanda ictimai
həyatın demokratikləşdirilməsinin əsas istiqamətlərindən
biri məhz vətəndaş cəmiyyəti
institutlarının inkişafına dövlət dəstəyinin
göstərilməsidir. Sivil dövlətin
vacib atributlarından sayılan qeyri-hökumət təşkilatları
bu gün Azərbaycanda geniş fəaliyyət göstərirlər.
Azərbaycan
Prezidenti cənab İlham Əliyevin “Azərbaycan
Respublikasının qeyri-hökumət təşkilatlarına
Dövlət Dəstəyi Konsepsiyasının təsdiq edilməsi
haqqında” 27 iyul 2007-ci il tarixli sərəncamı
dövlətlə qeyri-hökumət sektoru arasında əməkdaşlığın
inkişafı, vətəndaş cəmiyyəti
quruculuğunun sürətləndirilməsi istiqamətində
dövlət siyasətinin mühüm aspektlərini hərtərəfli
əhatə edir. Bu sərəncamda ölkənin
inkişafı üçün əhəmiyyət kəsb edən
mühüm vəzifələrin həllinə qeyri-hökumət
təşkilatlarının cəlb olunması və bu
yöndə həyata keçirilən layihələr barədə
onlara məlumat, metodiki, təşkilati-texniki, maliyyə
yardımları göstərilməsi prioritet istiqamət kimi
dəyərləndirilir. QHT-lərin tərəfdaş
kimi tanınmasını rəsmiləşdirən, onların
ölkənin siyasi sistemində yerini möhkəmləndirən
tədbirlərin reallaşdırılması
üçün 2008-ci ildən başlayaraq
üçüncü sektorun təmsilçilərinə
dövlət büdcəsi hesabına qrantlar ayrılır,
maliyyə dəstəyi göstərilir. Azərbaycan
dövləti bu addımı atmaqla bir tərəfdən vətəndaş
cəmiyyətinin, demokratik proseslərin dərinləşməsinin
qarantına və himayəçisinə çevrilir, digər
tərəfdən də mövcud sosial problemlərin, insan
hüquq və azadlıqları, söz, fikir
azadlığı ilə bağlı məsələlərin
həllində cəmiyyətin potensialını hərəkətə
gətirmək niyyətini ortaya qoyur.
Dünya dövlətlərinin tarixi təcrübəsi
göstərir ki, azad rəqabətə əsaslanan iqtisadi
inkişafın, tarixən, üç əsas modeli
mövcuddur. Avropanın klassik kapitalist ölkələri təbii-tarixi
inkişaf yolu keçmişlər. Bu
modelin xas olduğu ölkələr ticarət kapitalizmindən
yüngül sənayeyə, sonra isə ağır sənayenin
inkişafına doğru təkamül yolu ilə irəliləmişlər.
Sərbəst iqtisadiyyat şəraitində
ortaya çıxan marginal model, ilk növbədə, dövlətin
marağında olan sahələrin inkişafına
üstünlük verir. Digər sahələrin
inkişafına lazımi diqqət yetirilməməsi
sosial-iqtisadi sferada qeyri-bərabərliyi gücləndirir və
bu da həmin modelin əsas
çatışmazlıqlarından biridir.
İqtisadi inkişafın xarici kapitalın investisiya
imkanlarından istifadəyə əsaslanan
üçüncü modeli XIX-XX əsrlərdə müstəmləkə
zülmünə məruz qalmış ölkələrin
timsalında daha qabarıq nəzərə
çarpmışdır.
Müstəqillik qazanmış respublikamız iqtisadi
inkişaf modelini müəyyənləşdirərkən bu
modellərin çərçivəsi ilə məhdudlaşmadan
onların ən mütərəqqi cəhətlərini
özündə ehtiva edən, ölkənin milli
maraqlarına və tarixi reallığa cavab verən Azərbaycan
modelini yaratmışdır.
Heydər
Əliyevin transmilli enerji siyasətinin həyata keçirilməsi
sayəsində dünyanın aparıcı şirkətləri
Xəzərin Azərbaycan sektorunda karbohidrogen
ehtiyatlarının hasilatına cəlb edildi, neftin müxtəlif
ixrac marşrutları üzrə dünya bazarına
çıxarılması təmin olundu və beləliklə
də Azərbaycan gələcək yüksəlişinin, tərəqqisinin
təməl resurslarını qazanmış oldu.
Davamlı
dinamik inkişaf məntiqinə əsaslanan Azərbaycan modelinin
strateji istiqamətlərini aşağıdakı kimi səciyyələndirmək
olar:
-Sərbəst
bazar münasibətlərinə əsaslanan və
özünü inkişaf etdirmək qabiliyyətinə malik
olan sosialyönümlü bütöv iqtisadi sistemin - müstəqil
milli iqtisadiyyatın formalaşdırılması;
-ölkədə
mövcud olan təbii-iqtisadi, texniki-istehsal və elmi-texniki
potensialın fəal surətdə təsərrüfat
dövriyyəsinə cəlb edilməsi;
-milli iqtisadiyyatın dünya təsərrüfat sisteminə
səmərəli inteqrasiyası.
Artıq Azərbaycanın iqtisadi inkişafı yeni
keyfiyyət mərhələsinə daxil olmuşdur. Bu mərhələnin
əsas hədəfi milli iqtisadiyyatın rəqabət qabiliyyətinin
yüksəldilməsi və dünya iqtisadiyyatına sıx
inteqrasiyası yolu ilə ölkədə sosial-iqtisadi
inkişafın davamlılığını uzunmüddətli
perspektiv üçün təmin etməkdən ibarətdir.
Neft
strategiyasının həyata keçirilməsi nəticəsində
Azərbaycan Xəzərin nəhəng enerji
potensialını mənimsəyən və regionda keyfiyyətcə
yeni iqtisadi model formalaşdıran, Asiya və Avropa arasında
siyasi, iqtisadi əlaqələrin genişlənməsində,
Qafqaz nəqliyyat dəhlizinin inkişafında, İNOGATE,
TRASEKA kimi qlobal layihələrin gerçəkləşməsində
Xəzəryanı regionda və Qafqazda mühüm rol oynayan
lider dövlətə, dünyanın mühüm neft-qaz mərkəzlərindən
birinə çevrilmişdir.
Azərbaycanda neft sərvətlərindən istifadənin
səmərəli strategiyasının işlənib
hazırlanması və reallaşdırılması ölkə
üçün mühüm əhəmiyyət kəsb edir. Bu strategiya uzunmüddətli
makroiqtisadi idarəetmənin mühüm məqamlarını,
neft gəlirlərindən səmərəli istifadənin bütün istiqamətlərini
əhatə edir.
Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti cənab İlham Əliyevin
imzaladığı müvafiq fərman və sərəncamlarda,
təsdiq etdiyi çoxsaylı dövlət proqramlarında
ölkənin inkişafının strateji istiqamətləri
kifayət qədər əhatəli və dəqiqliklə
müəyyənləşdirilmişdir:
-Makroiqtisadi
sabitliyin qorunub-saxlanılması, dinamik sosial-iqtisadi
inkişafın dayanıqlılığının təmin
olunması;
-ölkənin
enerji, ərzaq və ekoloji təhlükəsizliyinin möhkəmləndirilməsinə
yönəlmiş kompleks tədbirlər sisteminin
reallaşdırılması;
-iqtisadi
artımın təmin edilməsi məqsədi ilə
iqtisadiyyatın diversifikasiyası, neft sektorundan
asılılığın minimuma endirilməsi, innovativ
inkişaf mərhələsinə keçid;
-biznes mühitinin təkmilləşdirilməsi,
xüsusi iqtisadi zonaların, sənaye şəhərciklərinin
təşkili, sahibkarlığın və regionların
sürətli inkişafına dəstək verilməsi.
Sabit və dinamik inkişaf məntiqinə əsaslanan
iqtisadi siyasət ölkədə makroiqtisadi sabitliyin qorunub
saxlanılmasına, təbii və iqtisadi potensialdan səmərəli
istifadə olunmasına, rifah halının
yaxşılaşdırılmasına xidmət edir. Sistemli
diversifikasiya tədbirlərinin reallaşdırılması,
strateji valyuta ehtiyatlarının sürətlə artması,
sahibkarlara dövlət dəstəyinin gücləndirilməsi
uğurların miqyasını əhəmiyyətli dərəcədə
genişləndirir. İqtisadi siyasət
strategiyasının dəyişməkdə olan sosial-iqtisadi
şəraitə uyğunlaşdırılması, ölkənin
regionlarının inkişafında keyfiyyətcə yeni mərhələnin
əsasının qoyulması dövlətin daxili siyasətinin
başlıca hədəflərindən birinə
çevrilmişdi. Təsadüfi deyildir ki, Prezident
İlham Əliyevin 2004-cü il 11 fevral tarixli fərmanı ilə
təsdiq olunmuş “Azərbaycan Respublikası
regionlarının sosial-iqtisadi inkişafı Dövlət
Proqramı (2004-2008-ci illər)” həyata keçiriləcək
tədbirlərin də məhz üç səviyyədə
reallaşdırılmasını nəzərdə tuturdu:
-Makroiqtisadi
sabitliyin və davamlı inkişafın təmin olunmasına
yönəlmiş tədbirlər;
-iqtisadi
rayonlar səviyyəsində reallaşdırılmalı tədbirlər;
-hər bir rayonda spesifik xüsusiyyətlər nəzərə
alınmaqla həyata keçiriləcək tədbirlər.
Birinci Dövlət Proqramının uğurla icrası
qısa zaman ərzində möhtəşəm yeniliklərə
gətirib çıxardı. “Azərbaycan Respublikası
regionlarının 2009-2013-cü illərdə sosial-iqtisadi
inkişafı Dövlət Proqramı”nın
icraya yönəldilməsindən sonra ölkə
iqtisadiyyatının, xüsusilə də qeyri-neft sektorunun
inkişafı müasirləşmə və modernləşmə
mərhələsinin əsas hədəflərinin
reallaşdırılmasına istiqamətləndirildi. Hazırda iqtisadi siyasətin önəmli hədəflərindən
biri Azərbaycanın “orta gəlirli ölkələr”
şkalasından daha pozitiv indikatorlara
çatdırılmasıdır.
Müasir qiymətləndirmə metodologiyası və
real makroiqtisadiyyatın təhlili əsasında
qarşıdakı illərin sosial-iqtisadi proqnozları ölkəmizdə
pozitiv inkişaf meyillərinin yüksələn xətlə
davam edəcəyindən xəbər verir. Nüfuzlu beynəlxalq
maliyyə institutlarının proqnozlarına görə, zəngin
karbohidrogen ehtiyatlarına malik Azərbaycanın valyuta
ehtiyatları yaxın 5 ildə əhəmiyyətli dərəcədə
artaraq 100 milyard dollara çatacaq. ÜDM-in
həcminin 2014-cü ildə 53 milyard manatdan çox olacağı
gözlənilir.
Azərbaycan
2011-ci il oktyabrın 24-də 2012-2013-cü illər üzrə
BMT Təhlükəsizlik Şurasının qeyri-daimi
üzvlüyünə keçirilən seçkilərdə
bu mötəbər beynəlxalq təşkilatın üzvü olan 193 dövlətdən
155-nin dəstəyini alaraq inamlı qələbə
qazandı. Ölkəmizin bu uğuru Azərbaycanın
diplomatiya tarixində əldə edilmiş ən böyük
nailiyyətlərdən biridir və respublikanın son illər
artan siyasi nüfuzunun parlaq göstəricisi kimi qəbul
olunmalıdır. Prezident İlham Əliyev haqlı
olaraq bu uğuru müstəqillik dövrünün tarixi
nailiyyəti kimi dəyərləndirir: “Biz 20 il ərzində
müstəqil ölkə kimi özümüzü dünyada
təsdiq edə bilmişik. Biz sübut edə bilmişik ki,
Azərbaycan etibarlı tərəfdaşdır, Azərbaycan
dost ölkədir və dostların sayının artması
bizim siyasətimizin təntənəsidir. Bu səsvermə
müstəqilliyimizin 20 illiyinə təsadüf edir. Bu, çox rəmzi məna daşıyan bir hadisədir.
Bu göstərir ki, 20 il ərzində Azərbaycan
müstəqil dövlət, dünyada böyük
şöhrətə malik olan ölkə kimi özünü
tanıtmışdır. Bu qələbə Azərbaycan
dövlətinin qələbəsidir, siyasətimizin təntənəsidir”.
Prezident İlham Əliyevin dövlət
başçısı kimi qətiyyətli mövqeyi və
uğurlu xarici siyasət konsepsiyası sayəsində Azərbaycan
artıq həm regional, həm də qlobal proseslərin fəal
subyektlərindən birinə çevrilmişdir.
Azərbaycan
bu gün iqtisadi inkişaf sahəsindəki
uğurlarına və dövlət
başçısının
yeni ictimai paradiqmanı vaxtında mənimsəmək və milli intellektual potensial zəminində ölkəmizi lider dövlətlər
sırasına
çıxarmaq əzminə
söykənərək, elm və
təhsil sahəsində
reallaşdırılacaq layihə və proqramları yeni dövrün və milli ruhun tələblərinə
uyğun işləyib
hazırlayır. Yeni dövrün tələblərini və
ruhunu özündə ehtiva edən mütərəqqi
ideyalar, idarəetmə sistemləri, milli və qlobal
olanın qarşılıqlı münasibət formulu
harada, hansı lider tərəfindən
irəli sürülürsə və həyata keçirilirsə
dünyanın nəzərləri də həmin liderə istiqamətlənir.
Hər
bir xalqın bu və ya
digər dərəcədə intellektual
resursları vardır. Lakin xalqın elmi-intellektual
potensialının reallaşdırılması çox
böyük kapital qoyuluşu,
ictimai təşkilatlanma və mədəni-ideoloji
ekstrapolyasiya tələb edir. Azərbaycan bu səbəbdən
milli ruhun dövlətçilik üçün böyük önəm
daşıdığını nəzərə alaraq, milli-mədəni
dəyərlərin prioritetlərini ön plana çəkir,
bütün məsələləri
beynəlxalq miqyaslı dəyişikliklər kontekstində,
qlobal tendensiyaları diqqət mərkəzində saxlamaqla həll
edir.
Azərbaycan yeni çağırışlara cavab verən
müasir iqtisadiyyatı inkişaf etdirməklə,
postindustrial cəmiyyətə keçidi reallaşdırmaqla
sosioiqtisadi mühitdə, dinamik inkişaf mərhələsində
güclü mövqeyə sahib dövlət kimi
tanınmışdır.
Ölkəmizdə
gələcəyin proqnozlaşdırılmasına dair siyasi
təhlillərin nəzəri oriyentasiyası, əsasən, dünyada
getdikcə intensivləşən
və gözlənilməz xarakter alan qlobal dəyişikliklərin mahiyyətinin öyrənilməsinə
istiqamətlənmişdir. Belə ki, yalnız bu dəyişikliklərin
sinergetik nizamının tapılması ilə onların daha
sonra hansı proseslərə təkan verəcəyini
qabaqcadan ehtimal etmək mümkündür.
Müasir
dövrdə müxtəlif yönlü siyasi, hərbi,
ideoloji fəaliyyətlər beynəlxalq həyatda nə qədər
mürəkkəb kombinasiya və konfiqurasiyalar yaratsa da,
onların ümumi məcrasında bəşəriyyətin
birlikdə qurulası rifah dünyasını
yaxınlaşdıracaq tendensiyaları ayırd edib,
böyük potensial
qüvvəyə çevirmək ictimai həyatın zəruri tələbinə
çevrilmişdir.
Azərbaycanda ölkənin və dünyanın inkişaf tendensiyaları optimal müvazinət müstəvisində uzlaşdırıldığından sosial-siyasi sistemin dayanıqlığı ilə daxili mütəhərrikliyin ahəngi tapılmış, ictimai şüurda təkamül məntiqi qərarlaşmış, ölkə vətəndaşlarının siyasi hakimiyyətə etimadının yüksək effekti əldə edilmişdir. Məhz bu səbəbdən də vətəndaş fəallığı öz enerjisini siyasi çəkişmələrə deyil, mövcud sosial-siyasi quruluşun daha da təkmilləşdirilməsinə, müasirləşən və modernləşən infrastruktur yaradılmasına yönəltmişdir.
Müstəqillik dövründə keçdiyimiz yolun önəmli uğurları bundan sonra gedəcəyimiz yolun fundamental təməlidir. Azərbaycan Respublikasının Prezidenti cənab İlham Əliyev 2011-ci il noyabrın 29-da “Azərbaycan 2020: gələcəyə baxış” konsepsiyasının hazırlanması barədə sərəncam imzalamışdır. Yeri gəlmişkən qeyd edək ki, hazırda ölkəmizdə 60-a yaxın dövlət proqramı, strategiya və konsepsiya fəaliyyətdədir. “Azərbaycan 2020: gələcəyə baxış” konsepsiyasının işlənib hazırlanması zərurəti ölkəmizin yeni inkişaf mərhələsinə qədəm qoyması ilə bağlıdır. Bu konsepsiya bir ideya olaraq yeniləşən zamanın tələbindən və gələcəyin inkişaf modelini aydın görən düşüncənin, müasir, modern Azərbaycan yaratmağa qadir olan siyasi iradənin vəhdətindən doğmuşdur. Azərbaycan cəmiyyəti möhtərəm Prezidentimiz cənab İlham Əliyevin rəhbərliyi altında bu konsepsiyanı hazırlamağa və həyata keçirməyə həm maddi-texniki potensial, həm də elmi-intellektual səviyyə baxımından yetərincə hazırdır.
Həsən
HƏSƏNOV,
Xalq qəzeti.- 2012.- 23 dekabr.- S. 3.