Narkomaniya ilə mübarizə sağlam cəmiyyət uğrunda
mübarizədir
Düşüncəli
və xeyirxah varlığın cəmiyyətə,
əxlaqa və dinə zidd əməllərin
törədilməsinə sövq
olunması səbəblərinin öyrənilməsi bu gün də problem olaraq qalır və
hər birimizi düşündürməyə
vadar edir. Bir çox cinayətlər,
o cümlədən narkotik
vasitələrlə bağlı sosial
hadisələr də insanların düşüncələrində
"xammal" kimi
hazırlanır və "istehsal" olunur.
Azərbaycan
Respublikası CM-nin " Narkotik vasitələrin və
psixotrop maddələrin qanunsuz dövriyyəsi" ilə əlaqədar
fəslində 7 maddə vardır. Belə cinayətlər
mürəkkəb quruluşa malik olduğundan narkomaniya ilə
bağlı müxtəlif cinayət tərkiblərini
özündə ehtiva edirlər. Qanunvericilik narkotik vasitələrlə
bağlı cinayətlərin əsas obyektini vətəndaşların
sağlamlığını təmin edən ictimai münasibətləri
qeyd edir. Lakin digər ictimai münasibətlərə ziyan dəydiyi
üçün təşkilatların normal fəaliyyəti
də əlavə obyekt kimi nəzərdə tutulur.
Baxaq
görək narkomaniya nədir? Narkomaniya - narkotik maddələrin
qəbul edilməsinə pataloji həvəs göstərmək
(meyl etmək) kimi anlaşılır. Yunan sözündən
olan Narkotikos - donub qalmaq, quruma vəziyyətinə gətirmə
mənasını verir.
Məhkəmə
- psixiatrik təcrübəsində morfinizm, kokaizm və
alkoqolizm həmişə mühüm əhəmiyyət kəsb
etmişdir. Morfi bədəndə ağrıları qısa
müddətə lokallaşdıra bildiyi və ağrıkəsici
xassəyə malik olduğu üçün, təbabətdə
bu gün də ondan tibbi vasitə kimi istifadə edilir. Lakin bu
vasitədən həkim nəzarətindən kənar
"faydalandıqda" orqanizmin sağlamlığı və
hətta genetika üçün təhlükəli fəsadlar
yaradır. Tez bir zamanda ona öyrəşdikcə bədəndə
narkotik vasitəyə tələbat artır, insan həmişəlik
olaraq onun əsarətinə məhkum olur.
Cinayət
hüquq qanunvericiliyinə görə narkotik vasitələrin
qəbulu zamanı və onun təsiri altında olan şəxs
hərəkət və ya hərəkətsizliyə yol
verdikdə, "anlaqsız" vəziyyətdə olsa belə,
məsuliyyətdən azad edilmir. Belə hallarda psixiatrik xəstəxanalarda
müəyyən müddət ərzində məcburi
müalicə və tibbi xarakterli tədbirlər həyata
keçirilir.
Narkomaniya
beynəlxalq aləmdə transmilli cinayətlər
sırasına daxildir və ictimai xəstəlikərin ən
geniş yayılmış formasıdır. Mənəvi
düşkünlük, idealsızlıq, iradəsizlik, maddi
çətinlik narkomaniyanın əsas səbəbləri
kimi qəbul edilir.
Qədim
Ellada dövlətində narkomaniyanı narke - bihuşluq +
maniya = asılılıq kimi qəbul edirdilər. Qeyd etdiyim
kimi, bu cür asılılıq və narkotik maddələrin
daim orqanizmə yeridilməsi nəticəsində insanın həyat
fəaliyyəti, psixi və fiziki funksiyaları
üzgünlüyə məruz qalır, beyində intellektual
pozğunluqlar baş verir, insanda əsəbilik, apatiya,
depressiya müşahidə olunur, yaddaş və təfəkkür
zəifləyir, həyata laqeydlik əmələ gəlir, hətta
bəzi nallarda intiharla müşahidə olunur, qaraciyər,
ürək, qan - damar sistemi zədələnir, xəstə
marazm - düşkünlük vəziyyətində
dünyasını dəyişir.
Narkomanlıq
bitkilərdən hazırlanmış dərman
preparatlarından çox isifadə edildikdə də baş
verir. Ona görə də AR CM narkotik maddələri
satış məqsədi olmadan onu əldə edən və
ya saxlayan, satış məqsədi ilə belə maddələri
istehsal edən, daşıyan və satan şəxslərə
üç ildən yeddi ilədək müddətə
azaqdlıqdan məhrum etməklə cəza müəyyən
edir. CM-nin 234-cü maddəsinin sonrakı bəndləri daha
ağır - beş ildən on iki ilədək azadlıqdan məhrum
etmə və ya əmlakın müsadirə olunması ilə
diqqəti cəlb edir. Hesab edirəm ki, CM-nin sanksiyalarında
imperativlik varsa da konkretlik olmadığından-məsələn
3 ildən 7 ilədək və ya 5 ildən 10 ilədək və
s. cəza tətbiq edilərkən sui - istifadələr
üçün dəhliz açılır. Qanun dövlətin
adından danışdığı üçün
sanksiyalar da konkret olmalıdır. Məsələn: "10 il
azadlıqdan məhrum edilsin" əks təqdirdə " 5
ildən 10 ilədək" prosessual ifadələr cəza tətbiq
edilərkən tapdalanır. Çünki qanunvericilikdə məhz
nə vaxt 5, 6 və ya 7 il, hansı hallarda 8, 9 və ya 10 il cəza
tətbiq etmək mümkündür" suallarına
cavab-şərh yoxdur. Qəsdən törədilən
bütün cinayətlərdə belə boşluqlar aradan
qaldırılarsa, cinayətlərin qarşısını
almağa təsir edilə bilər. Bu mənim subyektiv
mülahizəmdir.
AR
DİN-in Narkotiklərlə Mübarizə üzrə Baş
İdarəsinin şəxsi heyəti son illər narkotik vasitələrin,
psixotrop maddələrin qanunsuz dövriyyəsinə
qarşı birgə mübarizədə kompleks tədbirlər
həyata keçirmiş və bu iş, bu gün də davam
etdirilir.
Nəzərə
almalıyıq ki, geosiyasi şərait baxımından Azərbaycan
ərazisindən narkotiklərin başqa ölkələrə
daşınması üçün tranzit dəhlizi kimi
istifadə edilir və bunun qarşısını almaq bir
sıra obyektiv çətinliklərlə bağlıdır:
Əvvəla, Dağlıq Qarabağın və onun ətrafında
yerləşən 7 rayonun zəbt edilməsi nəticəsində
qonşu dövlət - İran İslam Respublikası ilə
130 kilometrdən çox sərhəd zolağına nəzarət
etmək imkanımız yoxdur. Mövcud vəziyyət narkotik
vasitələrin, (bitkilərin əkilməsi
üçün) bu ərazidən daşınıb başqa
dövlətlərə aparılmasına əlverişli
şərait yaradır.
Məlumatlı
mənbələrə görə işğal olunmuş ərazilərdə
narkotik bitkilərin kultivasiyası külli miqdarda
"çirkli pullar"ın qazanılmasına və həmin
pullardan Ermənistanın hərbi mövqelərinin möhkəmləndirilməsində,
narkotik vasitələrin tranzitində bəşəri maraq və
prinsiplərə zidd məqsədlər üçün
istifadə edilir. Həmin ərazilər "nəzarət
edilməyən ərazilər" kimi bu günün ən
ciddi problemlərindəndir. Belə imkanlar silahların qanunsuz
dövriyyəsi üçün, habelə beynəlxalq
terrorçu dəstələrin gizli təlim məşqləri
üçün də əməliyyat meydanı və poliqon
şəraitini yaradır. Beynəlxalq aləmdə
sülhün təhlükəsizliyini şübhə
altına alır, BMT-nin prinsiplərinə hörmətsizlik
edilir, onun qorunmasına vicdansızcasına
yanaşılır.
Qanunsuz
dövriyyədən götürülmüş narkotik vasitələrin
miqdarı da cəmiyyəti və hər birimizi
düşündürməyə vadar edir. DİN-in Baş
Narkotiklərlə Mübarizə İdarəsinin mübarizə
fəaliyyətinə diqqət edək:
2006-2010-cu
illərdə (4 il ərzində) DİN-in Baş Narkotiklərlə
Mübarizə İdarəsi tərəfindən 2 ton 922 kq 806
qr narkotik vasitələr götürülmüşdür.
Onlardan : marixuana 1 ton 65 kiloqram, heroin 319 kiloqram 330 qram , opium
366 kiloqram 992 qram, həşiş 1 ton 146 kiloqram 100 qram, kokain
6,115 qram təşkil etmişdir.
2006-cı
ildən başalayaraq dispanser qeydiyyatında olan
narkomanların sayı 2006-cı ildə 19752 nəfər, 2007-ci
ildə 19500 nəfər, 2008-ci ildə 20741 nəfər,
2009-cu ildə 23206 nəfər, 2010-cu ildə isə 25489 nəfər
olmuşdur. Hazırda qeydiyyatda olanların sayı 26 min nəfəri
ötmüşdür. Bu rəsmi qeydə alınan,
narkomaniyadan əziyyət çəkənlərin
siyahısıdır. Lakin nəzərə almaq
lazımdır ki, qeydiyyatdan imtina edənlər və
yayınanlar da az deyil.
Narkotik
vasitələrin qanunsuz dövriyyəsi ilə cinayət məsuliyyətinə
cəlb edilən vətəndaşlar sırasında
qadınların sayının bəzən artımla, bəzən
də azalma ilə müşahidə edilməsi də diqqət
çəkir. Belə ki, 2006-cı ildə 74, 2007-ci ildə
73, 2008-ci ildə 61, 2009-cu ildə 85, 2010-cu ildə isə 60 nəfər
qadını narkomanlıq öz çevrəsinə cəlb
etmişdir.Həyata keçirilən tədbirlər nəticəsində
qadınlar və yeniyetmə gənclər arasında narkotik
vasitələrə aludəçiliyin əhatə dairəsinin
genişlənməsinə imkan verilməmişdir. Nəzərə
alaq ki, Rusiya Federasiyasının cinayətlərə dair
statistikasında narkotiklərin qanunsuz dövriyyəsi ilə
bağlı cinayətlərdə qadınların sayı 45 %
təşkil edirsə, Azərbaycanda bu rəqəm təxminən
2 faizdir.
Narkotiklə
Mübarizə İdarəsinin son 5 ildəki fəaliyyətinə
nəzər salsaq statistikada 13849 aşkar edilmiş cinayət
faktı üzrə 359,539 kq heroin, 349,206 kq tiryək, 1425,635
kq həşiş, 1235,146 kq marixuana, 5,013 kq kokainin
götürülməsinin şahidi olarıq. Qeyd olunan
dövr ərzində 11962 nəfər cinayət məsuliyyətinə
cəlb edilmiş, 2000 tona yaxın narkotik kol yaşıl
kütlə halında məhv edilmişdir. Məsuliyyətə
cəlb olunanların 21 nəfəri 18 yaşadək, 2836 nəfəri
30 yaşadək olanlar, 9095 nəfəri 30 yaşdan yuxarı
olanlar, 341 nəfərini isə zərif cinsdən olanlar -
qadınlar, 2819 nəfərini əvvəllər məhkum
olunmuş şəxslər, 259 nəfərini xarici vətəndaşlar
təşkil edir. 2004-cü ildən başlayaraq baş idarənin
bu istiqamətdə aktiv fəaliyyəti davam etməkdədir.
Ümumən
Azərbaycanda transmilli cinayətlərin növünə
qarşı daciddi mübarizə tədbirləri həyata
keçirilir. Əhali arasında hüquqi maarifləndirmə
və digər profilaktik işlərin aparılması Dövlət
Komissiyasının bu bəla ilə mübarizəyə aid
ümummilli proqramın həyata keçirilməsinin
davamı kimi qəbul edilməlidir. Burada MTN-nin də rolu
danılmazdır. Yuxarıda qeyd etdiyim kimi narkotiklərin və
psixotrop maddələrin qanunsuz dövriyyəsi ilə
bağlı cinayətlər dedikdə narkotik vasitələrin,
habelə psixotrop maddələrin və onların
prekurslarının müəyyən edilmiş qaydalarına qəsd
edən cinayətlərin məcmusu başa
düşülür. Belə cinayətlərin əsas obyekti
fövqündə əhalinin sağlamlığının təhlükəsizliyini
təmin edən ictimai münasibətlər, ictimai təhlükəsizlik,
dövlət idarə və müəssisələrin normal fəaliyyəti
və konkret fərdin sağlamlığı durur.
Azərbaycan
Respublikasının "Narkotik vasitələrin, psixotrop maddələrin
və onların prekurslarının dövriyyəsi
haqqında" 28 iyun 2005-ci il tarixli qanununun 1-ci maddəsində
bu cinayətin predmeti barədə anlayış verilmişdir.
Bu
qanunla Azərbaycan Respublikası ərazisində dövriyyəsi
qadağan edilmiş, məhdudlaşdırılmış və
nəzarət edilən narkotik vasitələrin, psixotrop maddələrin,
habelə ölkə ərazisində idxalına, ixracına,
tranzit üsulla nəql edilməsinə və istehsalına
lisenziya (xüsusi razılıq) tələb olunan
prekursların siyahıları təsdiq edilmişdir.
Məsələnin
aktuallığı və qlobal xarakter daşıması
narkotik vasitələrin adlarının beynəlxalq hüquqda
sadalanan 4 siyahıya daxil edilməsidir. Bu siyahılar 1961-ci il
30 mart tarixli "Narkotik vasitələr haqqında vahid
konvensiya"da öz əksini tapmışdır. Deməli,
narkotik vasitələrin və psixotrop maddələrin qanunsuz
dövriyyəsi ilə əlaqədar olan cinayətlər beynəlxalq
xarakter daşıdığından onların
anlayışı və siyahısı beynəlxalq hüquqi
sənədlərdə də öz əksini
tapmışdır. Azərbaycan Respublikası artıq həmin
sənədlərin 3-nü; "Narkotik vasitələr
haqqında" 1961-ci il vahid konvensiyanı, "Psixotrop maddələr
haqqında" 1971-ci il konvensiyanı və "Narkotik vasitələr
və psixotrop maddələrin qanunsuz dövriyyəsi ilə
mübarizə haqqında" BMT-nin 1988-ci il
konvensiyasını ratifikasiya etmişdir.
Belə
cinayətlərə satış məqsədi olmadan qanunsuz
olaraq narkotik vasitələri və psixotrop maddələri
şəxsi istehlak miqdarından artıq miqdarda əldə
etmə və ya saxlama, satış məqsədi ilə
qanunsuz olaraq narkotik vasitələri və ya psixotrop maddələri
satma, narkotik vasitələrin və psixotrop maddələrin
qanunsuz hazırlanmasında və emalında istifadə etmək
məqsədilə prekursları hazırlama, əldə etmə,
saxlama, göndərmə, daşıma və ya satma, narkotik
vasitələri və psixotrop maddələri hazırlamaq
üçün istifadə edilən və xüsusi nəzarət
altında olan xammalın, prekursların, alətlərin və
ya avadanlıqların, habelə narkotik vasitələrin və
ya psixotrop maddələrin istehsalı, hazırlanması,
emalı, saxlanılması, .... və məhv edilmə
qaydalarının bu qaydalara riayət etməli olan şəxslər
tərəfindən pozulması halları aid edilir. AR-nın
Daxili İşlər Nazirliyi Baş Narkotiklərlə
Mübarizə İdarəsinin 2011 -ci ildəki fəaliyyətinə
diqqət yetirək: dövriyyədən 557 kq narkotik vasitə,
o cümlədən 164,9 kiloqram həşiş, 52,2 kiloqram
heroin, 14 kiloqram tiryək, 298,8 kiloqram marixuana
götürülmüş, 30 kiloqrama yaxın narkotik vasitələrin
qaçaqmalçılıq yolu ilə ölkəyə gətirilməsinin
qarşısı alınmışdır. 400 tona yaxın narkotik
tərkibli bitkinin yeri müəyyən edilib yaşıl
kütlə şəklində məhv edilmişdir.
Faktların təhlili belə nəticəyə gəlməyə
əsas verir ki, aşkar edilmiş həmin cinayətlərə
görə məsuliyyətə cəlb olunmuş 2341 nəfərin
561-ni (24 faiz) gənclər, 62-ni (2,6 faiz) qadınlar, 2175-ni
(92, 9 faiz) oxumayan və heç yerdə işləməyənlər,
550-ni isə (23,5 faiz) əvvəllər məhkum olunmuş
şəxslər təşkil etmişlər. DİN-in
Baş Narkotiklərlə Mübarizə İdarəsinin səmərəli
fəaliyyəti nəticəsində ötən il narkotiklərin
qeyri-leqal dövriyyəsi ilə əlaqədar 2636, o cümlədən
narkotiklərin satışı və qanunsuz olaraq belə maddələri
əldə etmə və ya saxlama ilə bağlı 817 fakt
aşkar edilmiş, 131 nəfərdən ibarət olan 50 cinayətkar
qrup və dəstə zərərsizləşdirilmişdir.
Qeyd etdiyimiz təhlildən görünür ki, narkotik vasitələrin
və psixotrop maddələrin qanunsuz dövriyyəsi mütəşəkkil
cinayətkarlıqla bağlılığı diqqətdən
yayınmamış, bu cür şəxslərin kriminal
davranışlarına çevik reaksiya verilmiş və
qruplar vaxtında zərərsizləşdirilmişlər.
AR
NK-nin yanında Narkomanlığa və Narkotik Vasitələrin
Qanunsuz Dövriyyəsinə Qarşı Mübarizə
üzrə Dövlət Komissiyasının işçi qrupu
da bu istiqamətdə fəaliyyətini gücləndirmiş,
il ərzində 1 ton 500 kiloqrama yaxın müxtəlif növ
narkotik vasitələr və psixotrop maddələr aşkar edilərək
məhv edilmişdir.
Narkoşəraitin
təhlili və aparılan mübarizənin vəziyyətindən
çıxış edərək belə nəticəyə
gəlmək olar ki, narkotik vasitələrin qanunsuz dövriyyəsi
ilə bağlı aşkar olunmuş cinayətlərin
dinamikasında artım davam etməkdədir.
Deməli
narkoşərait də müvafiq orqanların - ələxüsus
Nazirlər Kabinetinin xüsusi komissiyasının, DİN
Baş Narkotiklərlə Mübarizə İdarəsinin, habelə
MTN-nin nəzarətindədir. Amma nə etmək ki, məsuliyyətə
cəlb olunanların, onun satışı və əldə
olunması ilə məşğul olanların sırasında
gənclərin və qadınların iştirakı da var. Bu
sahədə NK-nın gənclərlə işləyən, təhsil
və səhiyyə qurumlarının işi nəzərə
çarpmır. Narahatlıq doğuran digər hal ondan ibarətdir
ki, DİN və MTN-nin mübarizə fəaliyyəti nə qədər
çevik və səmərəli olsa da yenə diqqətdən
kənarda qalan narkodaşıyıcılar var. Belələrinin
analoji cinayətləri bəzən latent xarakter
daşıdığından mənzərənin əhatəli
şəkildə qiymətləndirilməsi üçün
çətinlik yaradır.
Kriminoloqların fikrincə narkotik vasitələrin əldə edilməsi, satışı və qəbulu ilə məşğul olanları tam aşkar etmək imkan xaricində olduğundan, ictimai nəzarətin təşkili və ona reaksiyanın verilməsi, habelə hüquqi maarifləndirmənin təhsil ocaqlarında ardıcıl davamı əhəmiyyət kəsb edir. Tədbirlərin bu sayaq keçirilməsi cəmiyyətin hüquq - mühafizə orqanlarına yaxınlaşması və dəstəyi-töhfəsi olardı.
Şəmsəddin ƏLİYEV,
"Polisə Dəstək"
İB-nin sədri
Məqalə AR Prezidenti yanında
QHT-lərə Dövlət Dəstəyi Şurasının
layihəsi əsasında dərc edilir
Xalq qəzeti.- 2012.- 1 iyul.- S. 6.