"Azərbaycan
- 2020: gələcəyə baxış" ictimai-humanitar
elmlərin inkişafı kontekstində
(əvvəli qəzetimizin
1 iyul 2012-ci il tarixli sayında)
Əsas məsələ liberailzmin qalib gəldiyi şəraitdə
çoxlu sayda sivilizasiyaların birgə mövcud
olmasının fəlsəfi-nəzəri prinsipləri
hazırlanmasından ibarət idi. Qərbdə bu aspektdə
Z.Bzejinski, S.Hantinqton və H.Kissincerin konsepsiyaları meydana gəldi.
Rusiyada keçən əsrin 90-cı illərinin
sonunda bəşəriyyətin sivilizasiya
anlayışında "dil və mədəniyyət"
prinsipinə keçdiyi tezisini irəli sürdülər.
1999-cu ildə Piter Draker "yeni informasiya
inqilabının başlanması" haqqında yazdı. Qeyd etdi ki,
yeni informasiya inqilabı konsepsiyaların inqilabıdır.
Bütün bunlar XXI əsrin əvvəllərində
milli dövlətlərin inkişaf strategiyasının mədəniyyəttutumlu
əsas üzərində qurulması zərurətini təsdiq
edir. Bu
prosesin aparıcı ideya qüvvəsi isə fəlsəfə
ola bilər. Çünki fəlsəfi
təfəkkürün üniversal, strateji və proqnostik
funksiyaları uzun müddət üçün inkişaf
kursunu müəyyən etməkdə nəzəri və metodoloji
rol oynayır. Deməli, Azərbaycanın 2020-ci ilə qədərki
inkişafı strategiyası, hər şeydən öncə,
fəlsəfi problemdir. Fəlsəfə 2020-ci il
Azərbaycanın ümumi obrazını indidən
yaratmağa şans verir. Çoxsivilizasiyalı
tarixi mərhələdə müstəqillik və tərəqqi
baxımından ölkəmizin gələcək
obrazının optimal variantı fəlsəfi yanaşma
çərçivəsində müəyyənləşməlidir.
Konsepsiyaların aparıcı rol
oynadığı bir zamanda fəlsəfəyə ehtiyac
çox böyükdür.
Azərbaycanın gələcəyinin ideal
obrazının fəlsəfi müəyyən edilməsi uzun
müddət üçün bütün fəaliyyət
planlarını bir-biri ilə əlaqələndirməyə
geniş imkanlar verir. Dünya təcrübəsi sübut edir
ki, cəmiyyətin bütün altsistemlərinin
inkişafı harmoniyada olmasa, müxtəlif problemlər
meydana çıxır. Harmonik inkişaf
modeli ümumiyyətlə, inkişafın tam obrazını
yaratmaq mümkün olanda reallaşa bilir.
İkinci tezis müasir cəmiyyətlərin mürəkkəb
sistem kimi inkişafı xüsusiyyətləri ilə
bağlıdır. Dünyanın aparıcı alimlərinin
tədqiqatları göstərir ki, müasir cəmiyyətin
inkişafına müxtəlif təbiətli risklər və
təhdidlər ciddi təsir göstərir. Məsələ sosial-siyasi, mədəni, iqtisadi və
texnoloji proseslərin sürətinin daha da artması ilə
xeyli mürəkkəbləşir. İnsan
təfəkkürü sosial-mədəni və texnoloji
yenilikləri dərk etməkdə çətinlik çəkir.
Çünki ictimai mühitdə yeniliklər o
dərəcədə sürətlə baş verir ki,
onların sosial mühitə əks-təsirini yoxlamağa
zaman qalmır - bir başqa yenilik dövriyyəyə daxil
olur.
Digər tərəfdən, dünyada qloballaşma
prosesi getdikcə daha intensiv və miqyaslı olur. Ətraf
mühitdən cəmiyyətə olan təsirlər daxili
situasiyaya ciddi təsir edir. Burada iki variant ola
bilər. Birincisi, daxili mühitin
özünüqoruma sistemi güclüdür. Onda kənar təsirlər cəmiyyətin
inkişaf kursuna ciddi təsir edə bilmir. İkincisi, daxili mühitin özünümüdafiə
sistemi zəifdir. Onda kənar təsirlər
cəmiyyəti öz təkamül kursundan
yayındırır və bunun sonuncunun necə
olacağını proqnozlaşdırmaq imkansız hala gəlir.
Birinci halda milli dövlətçilik ənənə
ilə müasirliyin vəhdətində inkişaf etmək
imkanı qazanır. İkinci halda isə cəmiyyətin
oyuncaq kütləyə çevrilməsi təhlükəsi
yaranır.
Cəmiyyətin modernləşməsi prosesində ikinci
variantın formalaşmaması üçün elmi monitorinq
sisteminin yaradılması zəruridir. Elmi monitorinq cəmiyyətdə
bütün növ riskləri (sosial, siyasi, geosiyasi, iqtisadi, mədəni,
sosial, təbii, ekoloji, hərbi) nəzərə almaqla ölkənin
strateji inkişaf kursunu saxlamağa imkan verməlidir. Eyni zamanda, kənar təsirlərin
neytrallaşdırılması və ya cəmiyyətin daxili
maraqlarına uyğunlaşdırılması modelini
hazırlamağa yardım etməlidir. Bu
iki strateji vəzifənin öhdəsindən gəlmək
üçün elmi monitorinq sistemləri fənlərarası
tədqiqat nəticəsində qurulmalıdır. Fənlərarası tədqiqatın
metodologiyasını filosoflar işləməlidirlər.
İdeya ondan ibarətdir ki, müxtəlif elm
sahələrinə aid olan mütəxəssislər vahid
ümumelmi mövqedən cəmiyyətin təkamül şərtlərini
və konkret modelini yarada bilirlər. Fəlsəfi
yanaşma əsasında problemin qoyuluşu və əsas mərhələləri
müəyyənləşdirilir, ümumelmi səviyyədə
konkret fəaliyyət pillələri aydınlaşdırılır.
Proqramın həyata keçməsi isə
konkret elm sahələri üzrə modellərin təhlili
şərti ilə təmin edilir.
Aydındır ki, bu modeldə fəlsəfi yanaşma ilə
metodologiya və riyazi modelləşdirmənin imkanları birləşməlidir. Azərbaycanın
2020-ci ildə bir cəmiyyət və dövlət olaraq
obrazının bu üsulla müəyyənləşdirilməsi
bütün sahələr üzrə modernləşməni
uğurla həyata keçirməkdə mühüm rol oynaya
bilər.
Habil Qurbanov, Fəlsəfə,
Sosiologiya və Hüquq İnstitutunun şöbə
müdiri, hüquq elmləri doktoru, professor:
- Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti, cənab İlham Əliyevin 4 may
2009-cu il tarixli sərəncamı ilə
"Azərbaycan Respublikasında 2009-2015-ci illərdə elmin
inkişafı üzrə Milli Strategiya" və həmin sərəncamın
həyata keçirilməsi ilə bağlı Dövlət
Proqramı təsdiq edildi. Bununla Azərbaycan
elminə zamanın tələblərini, cəmiyyətin
ehtiyaclarını təmin etmək, yeni inkişaf səviyyəsinə
nail olmaq üçün daha etibarlı zəmin
yaradıldı. Eyni zamanda, Dövlət
Proqramı ilə konkret məqsəd və vəzifələr,
məsuliyyət yükünün həcmi və dərəcələri
müəyyən edildi. Azərbaycanın intellektual
inkişafı, insan kapitalının artmasının prioritet
məsələ kimi önə çəkilməsini və həyata
keçirilməsini təminatlatdıran Milli Strategiya və
Dövlət Proqramı ictimai-humanitar elmlərin
qarşısında da ciddi və təxirəsalınmaz vəzifələr
qoymuşdur ki, bu baxımdan hüquq elminin və
hüquqşünasların da üzərinə xüsusi məsuliyyət
düşür.
Azərbaycanda ictimai-humanitar elmlər problemi və onun həlli
heç də sadə məsələ deyil. İlk
növbədə bu sferadakı qeyri-müəyyənliklər
aradan qaldırılmalı, çoxsaylı suallara cavab verilməlidir.
Birincisi, təbii və ictimai-humanitar elmlər
arasında çoxdan mövcud olan fərqlər haqqında
mübahisəyə son qoyulmalıdır. İkincisi,
ictimai elmlərlə humanitar elmlər arasında
qarşılıqlı münasibət və ya subordinasiya
problemi öz həllini tapmalıdır. Üçüncüsü,
təməlli və tətbiqi elmlər arasında mövcud
olan fərqləndirmə problemi həll edilməlidir. Dördüncüsü, təməlli və tətbiqi
elmlərin fərqləndirilməsi həllinin ictimai-humanitar
elmlərə münasibətdə prinsipial əhəmiyyəti
vardır.
Azərbaycanda ictimai-humanitar elmlər problemi mövcuddur. Dövlət
müstəqilliyinin üçüncü onilliyinə qədəm
qoymuş ölkədə ictimai-humanitar elmlərdə baş
verən pozitiv proseslər belə bir proqnozlaşdırmaya
imkan verir ki, Azərbaycanda ictimai-humanitar elmlər ən
yaxın gələcəkdə humanitar biliklər sistemində
təşəkkül tapacaq və mövcud olacaqdır.
Qeyd etmək zəruridir ki, Azərbaycanda ictimai-humanitar
elmlər Avropa ölkələrinin humanitar elmlərinin bir
neçə əsrlər ərzində keçdiyi yolu
qısa müddət ərzində qət etməkdədir. Bu, keçmiş Sovet
İttifaqının tərkibində 70 il
mövcud olmuş gənc bir dövlətə heç də
asan başa gəlməmişdir. Buna ölkənin
indiki sosial-iqtisadi və elmi-mədəni inkişafı
münbit şərait yaratmışdır.
Azərbaycan Respublikasının indiki inkişaf sürəti
sosiomədəni modelin yaradılmasında son dərəcə
israrlıdır. Şübhə yoxdur ki, bu, Azərbaycan mədəniyyətinin
optimal və intensiv inkişafı üçün yeni bir
stimul olacaqdır.
Belə bir proqnoz verməkdə israrlıyıq ki, Azərbaycanda
ən yaxın gələcəkdə ictimai-humanitar elmlərin
statusunda ciddi dəyişikliklər gözlənilir. Ümid edirik
ki, bu vakuumu daha müstəqil olan elmi-tədqiqat mərkəzləri
tamamlayacaqdır.
İndiki elmi nailiyyətlər və ictimai-humanitar elmlərin
inkişafına göstərilən dövlət
qayğısı qabaqcadan belə bir nəticəyə gəlməyə
imkan verir ki, ictimai-humanitar elmlər hər bir halda,
seçimin və ya qiymətləndirmənin formal
kriteriyalarına toxunulmadan daha sərbəst formada mövcud
olacaqdır.
Hesab
edirik ki, möhtərəm Prezidentimiz İlham Əliyevin
"Azərbaycan 2020: gələcəyə baxış"
İnkişaf Konsepsiyasının hazırlanması
haqqında imzaladığı sərəncam ölkəmizin
həyatında yeni səhifə açacaq". Konsepsiyanın əsas məqsədi dünyadakı
maliyyə-iqtisadi böhran və mürəkkəb qlobal dəyişikliklər
fonunda Azərbaycanın milli maraqlarını hərtərəfli
şəkildə qorumaq, XXI əsrin narahat şəraitində
dövlətin və xalqın siyasi, iqtisadi və hüquqi təhdidlərdən
etibarlı şəkildə sığortalanmış gələcəyini
təmin etməkdir.
Dövlət
başçısı 2011-ci il 29 noyabr
tarixli sərəncamı imzalayarkən bu məqsədləri
müəyyən edib:
1) Azərbaycanı
hərtərəfli inkişaf etdirmək;
2) Azərbaycanı
müasir dövlətə çevirmək;
3) dünyadakı bütün mütərəqqi
təcrübəni tətbiq etmək;
4) insanların bütün azadlıqlarını
təmin etmək;
5)
Hüquqi dövlət quruculuğu üçün daha iri
addımlar atmaq.
Növbəti
səkkiz ildə konsepsiya bu kompleks tədbirləri həyata
keçirməlidir:
- Siyasi
sahədə: dövlət müstəqilliyimizin daha da
gücləndirilməsi, ölkənin ərazi
bütövlüyünün təmin olunması və
qorunması; demokratiya institutlarının daha da inkişaf
etdirilməsi, dövlətin funksiyalarının yerinə
yetirilməsinin və vətəndaş cəmiyyəti təsisatlarının
rolunun gücləndirilməsi, qanunun aliliyini tam təmin edən
mexanizmlərin təkmilləşdirilməsi; qlobal
çağırışlara qarşı adekvat və
preventiv mexanizmlər sisteminin yaradılması;
- sosial-iqtisadi
sahədə: ilk növbədə qeyri-neft sektorunun genişləndirilməsi
hesabına davamlı iqtisadi inkişafa nail olunması,
iqtisadiyyatın inkişaf istiqamətlərinin şaxələndirilməsinin
genişlənməsi, aztəminatlı ailələrin
etibarlı sosial müdafiəsinin təmin olunması, əhalinin
orta təbəqəsi dairəsinin genişləndirilməsi və
onun cəmiyyətin həyatında rolunun və əhəmiyyətinin
artırılmasına nail olunması;
- humanitar sahədə: təhsilin, səhiyyənin,
humanitar sahələrin inkişafına xüsusi diqqətin
ayrılması, "qara qızıl" amilinin insan
kapitalına çevrilməsi.
Hesab
edirik ki, 2020-ci ilə kimi hüquq elminin daha da inkişafı
üçün aşağıdakı məsələlərə
xüsusi diqqət yetirilməlidir:
1) Xarici
dillərdə olan (ingilis, alman, fransız, türk, ərəb
və s.) dəyərli elmi əsərlərin və xarici
ölkələrin bəzi qanunlarının Azərbaycan dilinə
tərcümə edilməsi;
2)Azərbaycan Respublikasının yeni İnzibati Xətalar Məcəlləsinin
hazırlanması. Çünki İnzibati Xətalar Məcəlləsi
qüvvədə olduğu 11 il ərzində
bu məcəlləyə 195 dəfə əlavə və dəyişiklik
edilmişdir;
3) Azərbaycan
Respublikasının yeni Əmək Məcəlləsinin
hazırlanması, çünki Əmək Məcəlləsi
qüvvədə olduğu 12 il ərzində bu məcəlləyə
54 dəfə əlavə və dəyişiklik edilmişdir;
4) Azərbaycan Respublikasının yeni Mülki Məcəlləsinin
hazırlanması. Çünki Mülki Məcəllə qüvvədə
olduğu 11 il ərzində bu məcəlləyə
46 dəfə əlavə və dəyişiklik edilmişdir;
5) Azərbaycan Respublikasının yeni Cinayət-Prosessual
Məcəlləsinin hazırlanması. Çünki Cinayət-Prosessual
Məcəllə qüvvədə olduğu 11 il ərzində
bu məcəlləyə 40 dəfədən artıq əlavə
və dəyişiklik edilmişdir, həmçinin bu məcəllədə
öz əksini tapmış andlı iclasçılar
institutu indiyə kimi yaradılmamışdır;
6) Azərbaycan Respublikasının yeni Vergi Məcəlləsinin
hazırlanması. Çünki Vergi Məcəlləsi qüvvədə
olduğu 11 il ərzində bu məcəlləyə
26 dəfə əlavə və dəyişiklik edilmişdir;
7) Azərbaycan Respublikasının yeni Cinayət Məcəlləsinin
hazırlanması. Çünki Cinayət Məcəlləsinin qüvvədə
olduğu 11 il ərzində bu məcəlləyə
50-dən artıq əlavə və dəyişiklik
edilmişdir;
8) Azərbaycan Respublikasının yeni Mülki Prosessual
Məcəlləsinin hazırlanması. Çünki Mülki
Prosessual Məcəllə qüvvədə olduğu müddətdə
11 il ərzində bu məcəlləyə
30 dəfə əlavə və dəyişiklik edilmişdir.
Çingiz Mustafayev, hüquq elmləri
doktoru:
-Müstəqilliyimizin
ilk illərində totalitar rejimin ideoloji buxovlarından azad
olduqdan sonra əvvəlki cəmiyyətə məxsus dəyərlərin
süqut etməsi və yeni mütərəqqi dəyərlərin
qəbul olunmasının psixoloji gərginlik yaratması cəmiyyət
həyatında balansın pozulmasına gətirib
çıxartmışdır. Bu durumdam istifadə
edərək ictimai şüur səviyyəsi
aşağı olan insanlar qanunsuz silahlı birləşmələr
yaratmış və cinayətkar fəaliyyətlə məşğul
olmuşlar. Həmin dövrdə dövlətçilik
təsisatlarının zəifləməsi nəticəsində
cinayətkarlığa qarşı mübarizə sistemi demək
olar ki, fəaliyyətsiz idi. Hətta elə
vəziyyət yaranmışdır ki, bəzi cinayətkar
ünsürlər hakimiyyət strukturlarına nüfuz edərək
cinayətkar birliklərin normal fəaliyyətini
sığortalayırdılar.
1993-cü ildə ümummilli lider Heydər Əliyevin
hakimiyyətə gəlməsi ilə dövlət
qurumlarının normal fəaliyyəti bərpa olundu və
ölkədə kriminogen durum nəzarət altına
alındı.
Məhz elə həmin vaxtdan başlayaraq
ölkədə cinayətkarlığa qarşı müasir
mübarizə sisteminin formalaşdırılması işi
başlandı. Təcrübə göstərir
ki, siyasi hakimiyyətdə sabitlik və məqsədyönlü
fəaliyyət olmadan cinayətkarlığa qarşı
mübarizə sistemi işə düşə bilməz.
Cinayətkarlığa qarşı mübarizə işinin
yeni tələblər səviyyəsində qurulması barədə
dövlətin atdığı ilk addım Azərbaycan
Respublikası Prezidentinin "Cinayətkarlığa
qarşı mübarizənin gücləndirilməsi,
qanunçuluğun və hüquq qaydasının möhkəmləndirilməsi
tədbirləri haqqında" 9 avqust 1994-cü il fərmanı oldu. Məhz bu
addımla hakimiyyət bütün kriminal aləmə öz
barışmaz mövqeyini bildirərək cinayətkarlığa
qarşı mübarizə sisteminin səmərəli fəaliyyət
göstərməsi üçün istiqamətlər müəyyən
etdi. Qeyd edilməlidir ki, bu gün fəaliyyət
göstərən cinayətkarlığa qarşı
mübarizə sisteminin bünövrəsinin qoyulması həmin
vaxtdan başlayır. 1995-ci ildə Azərbaycan
Respublikasının müstəqillik dövrünün
Konstitusiyasının qəbul edilməsi, bir müddət
keçdikdən sonra yeni cinayət və cinayət-prosessual məcəlləsinin
qüvvəyə minməsi, məhkəmə-hüquq
islahatlarının həyata keçirilməsi və başqa
bu kimi mütərəqqi addımla antisosial təzahürlərə,
o cümlədən cinayətkarlığıa qarşı
mübarizə sisteminin hüquqi bazasının
yaradılmasını təmin etdi. Bu istiqamətdə iş
bu gün də davam etməkdədir. Cinayətkarlığa
qarşı mübarizə sisteminin təkmilləşdirilməsi,
ilk növbədə, hüquq elmində söylənilmiş
cinayətkarlığa qarşı mübarizə işinin
cinayət törədiləndən sonra deyil, ona qədər
qurulmasının zəruriliyi barədə ideyanın
reallaşmasından başlamalıdır. Təcrübə göstərir ki, biz hələ də
bu vəzifəni reallığa çevirə bilməmişik.
Zənnimizcə, ikinci prinsipial məsələ cinayətkarlığa
qarşı mübarizə sisteminin
optimallığının təzahürü ola
biləcək cəmiyyətlə dövlətin bu mübarizədə
bir-birini tamamlamalarına nail olunmasıdır. Gizli deyil ki,müxtəlif hüquqpozmaların, o cümlədən
cinayətlərin törədilməsini bütövlükdə
cəmiyyət qınasa da, dövlətin bu təzahürlərə
qarşı yönələn fəaliyyətinə kifayət
qədər kömək göstərmir. Bir
çox inkişaf etmiş ölkələrdə (məsələn,
ABŞ) cinayətkarlığa qarşı mübarizə
işində ictimaiyyətin roluna xüsusi əhəmiyyət
verilir.
Gəldiyimiz nəticə onu deməyə əsas verir
ki, cinayətkarlığa qarşı mübarizə sisteminin
əhatə etdiyi daxili sistemlər də vardır. Bu məqalə
çərçivəsində isə biz onlardan daha vacib
hesab etdiklərimiz üzərində dayanmaq istərdik.
Bu gün çoxlu sayda təhsil ocaqlarının olmasına
baxmayaraq hələ də tərbiyədənkənar,
savadsız insanlar cəmiyyət həyatında az deyil. Təhsil və tərbiyə
işi elə qurulmalıdır ki, cəmiyyət
üçün sosial yükə çevriləcək
azyaşlılar və yetkinlik yaşına çatmayanlar
müəyyənləşdirilməli, onlarla işin
aparılması üçün məcburiyyət tədbirlərini
nəzərdə tutan tədris və tərbiyə müəssisələri
yaradılmalıdır. Bundan əlavə,
qeyd olunan kateqoriyaya aid şəxslər tərəfindən
törədilən əməllərə görə təhsil
ocaqlarının rəhbərlərinin, valideyinlərinin də
məsuliyyəti (intizam, inzibati və mülki məsuliyyət)
məsələsi qanunda nəzərdə tutulmalıdır.
Sistemdaxili sistemlərdən ən vacibi, zənnimizcə,
cinayətkarlığa qarşı mübarizə orqanları
həyata keçirilmişdir. Çünki cinayətlərin
açılması, cinayətkarların ifşa edilməsi, cəzalandırılması
və islah olunmaları qanunla bilavasitə onlara həvalə
edilmişdir (prokurorluq, daxili işlər, təhlükəsizlik,
vergi, gömrük, ədliyyə orqanları, məhkəmələr
və s.) Bu orqanlar kompleksinin bir sistem olaraq
təkmilləşdirilməsinədə böyük ehtiyac
vardır. Çünki cinayətkarlığa
qarşı mübarizə sisteminə daxil olan sistemlərdən
ən vacibi məhz elə bu sistemdir. Cinayətkarlığa
qarşı mübarizə siyasətinin həyata keçirilməsində
əsas yük bu orqanlar sisteminin üzərinə
düşür. Qeyd edilməlidir ki,
müstəqillik dövründə həyata
keçirilmiş irimiqyaslı tədbirlərdən biri də
məhkəmə-hüquq islahatları olmuşdur.
Ölkədə həyata keçirilmiş hüquq
islahatları prosesində yeni dövlət qurumları
yaradıldı, əvvəllər fəaliyyət göstərən
bəzi qurumların funksiyalarında dəyişiklik edildi. Ciddi funksional
dəyişikliyə uğrayan orqanlardan biri də prokurorluq
olmuşdur. Təkcə onu qeyd etmək yetər
ki, bu orqanın ümumi nəzarət funksiyası ləğv
edilmişdir. Prokurorluğun tarixinə
retrospektiv yanaşmadan aydın olur ki, ümumi nəzarət
funksiyasının mövcud olduğu dövrlərdə
müxtəlif sahələrdə çoxlu sayda hüquqpozmalar,
o cümlədən cinayət faktları aşkar edilirdi.
Onu da qeyd etmək lazımdır ki, bu funksiya
Rusiya kimi böyük ölkənin prokurorluq orqanlarında hələ
də saxlanılmaqdadır. Bundan başqa,
bir çox ölkələrdə prokurorluq daha geniş səlahiyyətlərə
malikdir. Hüquq-mühafizə orqanları
sistemindəki yeniliklərdən biri də bəzi dövlət
qurumlarında istintaq idarələrinin yaradılmasıdır
(vergi, gömrük və s). Zənnimizcə,
bu təcrübə kifayət qədər səmərə
verə bilməz. Ona görə ki,
nazirliyin və ya komitənin rəhbərliyi tərəfindən
onların fəaliyyətinin məhdudlaşdırılması
mümkünlüyü istisna edilmir. Hesab
edirik ki, yalnız müstəqil fəaliyyət göstərən
istintaq orqanı ədalətli araşdırma apara bilər.
Odur ki, bütün dövlət orqanlarında
istintaq qurumları ləğv edilməli və müstəqil
fəaliyyət göstərən İstintaq Komitəsi
yaradılmalıdır. Bəzi inkişaf
etmiş ölkələrdə bu təcrübə artıq
vardır.
Bu gün dünyanı sarsıdan korrupsiyaya qarşı
mübarizə məsələsi də diqqətdən kənarda
qalmamalıdır. Məlumdur ki, bu istiqamətdə də
ölkəmizdə müəyyən işlər
görülməkdədir. Belə ki,
respublika prokurorluğu nəzdində bu məsələ ilə
məşğul olan müvafiq qurum
yaradılmışdır.
Cinayətkarlığa qarşı mübarizə
sisteminin çatışmazlıqlarından biri də odur ki,
həm sistemin geniş mənası ilə əhatə olunan
sistemdaxili sistemlər arasında, həm də cinayətkarlıqla
bilavasitə mübarizə sisteminə daxil olan qurumlar
arasında əlaqəli fəaliyyət təmin edilmir. Hesab edirik ki,
ilk növbədə cinayətkarlıqla bilavasitə
mübarizə aparan sistemə daxil olan orqanlar arasında əlaqənin
təmin edilməsi üçün Ədliyyə Nazirliyi nəzdində
cinayətkarlığa qarşı mübarizə məsələləri
üzrə Kordinasiya Şurası yaradılmalıdır.
Bu şura qeyd olunan sistemin fəaliyyət
prinsiplərini, istiqamətlərini müəyyənləşdirməli,
cinayətkarlığa qarşı mübarizə fəaliyyətini
mütəmadi müzakirə etməli və sistemin işinin
təkmilləşdirilməsi məsələlərini daim
diqqət mərkəzində saxlamalıdır.
Cinayətkarlığa qarşı mübarizə
sisteminin fəaliyyətinin səmərəliliyi həmçinin
vətəndaş cəmiyyətinin qurulması istiqamətində
görülən işlərin səviyyəsindən də
asılıdır. Hansı ölkələrdə vətəndaş cəmiyyətinin
qurulması prioritet vəzifə kimi qarşıya qoyulursa,orada cinayətkarlığa qarşı
mübarizə ümumxalq işinə çevrilir. Vətəndaş cəmiyyətinin qurulması hər
bir cəmiyyət üzvünün fəal həyat
mövqeyindən çıxış etməsinə söykəndiyindən,
cinayətkarlıqla mübarizə sisteminə ictimai nəzarətin
formalaşmasına şərait yaradır. Bu isə cinayətkarlığa qarşı
mübarizə siyasətində cəmiyyətlə dövlət
arasında qarşılıqlı əlaqənin
yaranmasını təmin edir.
İsaxan Vəliyev, Fəlsəfə,
Sosiologiya və Hüquq İnstitutunun şöbə
müdiri, hüquq elmləri doktoru:
- Azərbaycan Respublikasının Prezideni İlham Əliyevin
qeyd etdiyi kimi, son dövrdə ölkəmizdə həyata
keçirilən islahatlar bütün sahələrdə
müsbət nəticələrin əldə olunmasına
şərait yaratmışdır. Bu illər ərzində,
xüsusilə də son onillikdə Azərbaycanda
mikroiqtisadı sabitliyə, dinamik iqtisadi artıma nail
olunmuş, yoxsulluğun azaldılmasında və əhalinin
sosial rifahının yüksəldilməsində ciddi
uğurlar qazanılmışdır. Bütün
bunlarla bərabər sərbəst bazar iqtisadiyyatı
institutunun yaradılması və sahibkar təşəbbüskarlığına
söykənən iqtisadiyyat modelinin bərqərar olması
iqtisadı və sosial infrastrukturun təkmilləşdirilməsi
ölkəmizin gələcək inkişafı
üçün geniş imkanlar açmışdır.
Prezident habelə göstərmişdir ki, hazırda Azərbaycan
yeni inkişaf mərhələsinə qədəm qoyur və
bu mərhələnin əsas hədəfi çoxşaxəli,
səmərəli, innovasiya yönümlü iqtisadiyyatın
formalaşdırılması, sosial sahədə önləyici
inkişaf tempinin təmin olunması və əhalinin
rifahının layiqli, qabaqcıl beynəlxalq standartlara
uyğun səviyyəyə çatdırılması, habelə
elmin, mədəniyyətin inkişafında ictimai həyatın
bütün sahələrində yeni nailiyyətlərin əldə
olunmasıdır.
Məhz
bu sosial-iqtisadi şərait "Azərbaycan 2020: gələcəyə
baxış" İnkişaf Konsepsiyasının
hazırlanması barədə Azərbaycan Respublikası
Prezidentinin 29 noyabr 2011-ci il tarixli sərəncamı
imzalamasına əsas yaratmışdır. Sərəncamda
2020-ci ilədək dövrü əhatə edən inkişaf
konsepsiyasının hazırlanması məqsədi ilə
elmi təşkilatların, yüksək ixtisaslı mütəxəssislərin
cəlb olunmasının, habelə bu sahədə qabaqcıl
dünya təcrübəsindən yararlanmanın nəzərdə
tutulması bugünkü konfransda yüksək avtoritetə
malik olan xarici dövlət nümayəndələrinin
iştirakını şərtləndirən əsas amillərdəndir.
Əslində, bu sənəd hər bir Azərbaycan
vətəndaşının Azərbaycanın gələcəyini
necə görmək istəməsini tənzimləyən
proqram sənədidir. Prezident Administarasiyasının rəhbəri,
akademik Ramiz Mehdiyevin "Azərbaycan 2020: gələcəyə
baxış" İnkişaf Konsepsiyasına həsr
edilmiş "dəyirmi masa"dakı
çıxışında söylədiyi kimi, hazırda
ölkəmizdə yaşanan iqtisadi inkişaf təməli
ulu öndər Heydər Əliyev tərəfindən qoyulan və
2003-cü ildən uğurla həyata keçirilən siyasətin
davamıdır.
Konsepsiyanın əhəmiyyətindən danışan
akademik Ramiz Mehdiyev bildirmişdir ki, inkişaf mərhələsinin
əsas xüsusiyyəti qarşıda duran məqsədlərin
daha yüksək səviyyəli, çoxşaxəli
olması və zamanın çagırışlarının
nəzərə alınması ilə bağlıdır. Bu da ciddi elmi əsaslara
söykənən ən müasir idarəetmə
üsullarının tətbiqini tələb edir. Bu
üsullara isə, müəllif haqlı olaraq, demokratiya
institutlarının daha da inkişaf etdirilməsi, büdcədə
təbii ehtiyatlar amilinin azaldılması, orta təbəqənin
genişləndirilməsi, onun cəmiyyətdə rolunun və
əhəmiyyətinin artırılmasına nail olunması, təhsilin
səviyyəsinin, humanitar sahələrin inkişafı, insan
amilinin yüksək inkişaf səviyyəsinə
çatdırılması, Azərbaycan xalqının bilik və
bacarıqlarının səmərəli tətbiqi mexanizmlərinin
qurulması, önləyici inkişaf modelinə keçidin təmin
edilməsi və s. kimi taleyüklü məsələləri
aid etmişdir.
Məlumdur ki, qanunun aliliyini tam təmin edən mexanizmlərin
təkmilləşdirilməsi əsaslı hüquqi islahatlar
aparmadan mümkün deyildir. Hüquqi islahatlar
dedikdə isə, dövlət hüquq nəzəriyyəsində,
hər şeydən əvvəl, hakimiyyətin müxtəlif
qolları arasında tarazlığın yaranması yada
düşür və açığını deyək ki,
bu tarazlığın ideal forması heç bir dövlətdə
tam müəyyənləşdirilməmişdir. Bu nöqteyi- nəzərdən Azərbaycan
Respublikasında bələdiyyə institutunun
yaradılması, son referendumda onların müstəqilliyinə
təminat verən 146-cı maddənin zənginləşdirliməsi
mütərəqqi hal kimi qiymətləndirilməlidir. Lakin bələdiyyə hüquq münasibətlərini
tənzimləyən hüquq normalarının heç də
hamısını təkmil hesab etmək mümkün deyildir.
Yerli özünüidarə orqanları üzərində
yuxarı özünüidarə nəzarət orqanın
olmaması ayrı-ayrı hallarda bələdiyyələr tərəfindən
qanunla müəyyən edilmiş vəzifə sərhədlərindən
kənaraçıxma hallarına gətirib
çıxarır. Azərbaycan
Respublikası Konstitusiyasının qeyd edilən maddəsinin
4-cü bəndində bələdiyyələrin qanunla müəyyən
edilmiş hallarda və qaydada öz fəaliyyətləri barəsində
Azərbaycan Respublikasının Milli Məclisinə hesabat təqdim
etməsi nəzərdə tutulsa da, bu parlamentin bələdiyyələr
üzərində sistemli nəzarətin həyata
keçirilməsi anlamına gələ bilməz. Parlamentlə, dövlət hakimiyyətindəki yeri
ilə bağlı, bələdiyyələr arasındakı
məsafənin uzaqlığı da bu nəzarəti
qeyri-mümkün edir. Düşünürəm
ki, 2020-ci ilə kimi olan dövr yuxarı bələdiyyə
instansiyalarının yaranması istiqamətində hüquqi
islahatlar dövrü olacaqdır.
Hüquq ədəbiyyatında mübahisə doğuran
məsələlərdən biri də prokurorluğun dövlət
hakimiyyəti sistemində yeri məsələsidir. Bir sıra
dövlətlərin qanunvericiliyi prokurorluğu icra hakimiyyəti
sisteminə, digərləri məhkəmə hakimiyyəti
sisteminə, üçüncü qrup isə onu hakimiyyətin
müxtəlif qolları arasında tarazlığı yaradan
bir kateqoriyaya aid edir. Azərbaycan
Respublikasının Konstitusiyasında prokurorluğun yeri dəqiq
müəyyən edilməmişdir. O, məhkəmə
hakimiyyəti sistemi üçün ayrılmış yerdə
göstərilsə də, nə təşkilati, nə də
inzibati baxımdan ona tabe deyildir. Məhkəmə
prokurorluq işçilərini vəzifəyə təyin edə,
işdən azad edə və onlara intizam tənbehi verə
bilməz. Prokurorluq məhkəmə
hakimiyyəti qarşısında hesabat vermir. Konstitusiyada nəzərdə tutulmuş insan və vətəndaş
hüquqularını məhdudlaşdıran prosessual hərəkətlərin
prokuror tərəfindən həyata keçirilməsinə
qanunla müəyyən edilmiş qaydada və hallarda məhkəmə
qərarına əsasən yol verilməsi isə məhkəmənin
prokurorluğun çoxsaylı fəaliyyəti üzərində
nəzarət kimi başa düşülməməlidir.
Odur ki, prokurorluq dövlət hakimiyyətinin
heç bir qoluna aid deyildir, onun müxtəlif qolları
arasında tarazlıq yaratmaqda iddialıdır və bu hal
qanunvericilikdə təsbit olunmalıdır fikrini irəli
sürməklə yanlışlığa yol vermədiyimi
düşünürəm.
Məlumdur ki, prokurorluğun təşkili və fəaliyyətinin
əsas prinsiplərindən biri aşkarlıq prinsipidir. Prokurorluğun
nəzdində korrupsiya ilə mübarizə idarəsinin
yaranması müsbət hal kimi qiymətləndirilməklə,
Azərbaycan Respublikasında korrupsiya ilə mübarizəyə
böyük önəm verilməsi kimi dəyərləndirlməlidir.
Statistik məlumatlar da bu fikri təsdiq edir.
Lakin bu quruma əməliyyat-axtarış fəaliyyəti
ilə məşqul olmaq səlahiyyətinin verilməsi
prokurorluğun ümumi təyinatına ziddir. Digər tərəfdən əməliyyat-axtarış
fəaliyyəti icra hakimiyyəti orqanlarının səlahiyyətlərinə
aid olduğundan bu nəzarət orqanının təyinatına
uyğun olmayan əlavə yüklərlə yüklənməsi
kimi qiymətləndirilməlidir. Düşünürəm
ki, 2020-ci ilə qədərki dövr həm də prokurorluğun
dövlət hakimiyyəti sistemindəki yerini müəyyən
edən islahatlar dövrü olacaqdır. Bu
islahatların düzgün aparılması insan və vətəndaş
hüquq və azadlıqlarının təminatının
qarantı kimi güclü bir prokurorluq orqanının
formalaşması ilə nəticələnəcəkdir.
Ən nəhayət, hamımız üçün
ağrılı olan Qarabağ məsələsinə
toxunmaya bilmərəm. Aparılan siyasət belə qənaətə
gəlməyə əsas verir ki, 2020-ci ilə qədərki
dövr məcburi köçkünlərin öz
el-obasına qayıtması dövrü olacaqdır. Bu dövrdə məcburi köçkünlərin
adaptasiya problemi, onlara dəymiş maddi və mənəvi
ziyanın ödənilməsi məsələləri milli və
beynəlxalq qanunvericilik müstəvisində həll ediləcəkdir.
Lakin bu gün bu məsələ ilə
bağlı bir çox suallar cavabsızdır. Milli qanunvericilik məcburi köçkünlərin
hüquq və azadlıqlarının Qarabağda təminatı
ilə bağlı ekstremal şəraitdə nə dərəcədə
effektli işləyəcəkdir, torpaqlarına qayıtmaq istəməyən
şəxslərlə qanunçuluğun hansı dili ilə
danışılacaqdır, adaptasiya prosesində meydana gələn
çətinliklər qanunvericiliklə necə tənzimlənəcəkdir
və s. Bu sualların sayı çoxdur. Deməli,
hüquqşünas alimlərin tədqiqat obyekti ola biləcək yeni mövzular,
proqnozlaşdırma üçün qarşılaşıla
biləcək problemlər də çoxdur. Düşünürəm
ki, 2020-ci ilə qədərki dövr bu sahədə alimlərin
proqnozlaşdırmalarına əsaslanan davamlı islahatlar
dövrü olacaq.
Konfransda
həmçinin BDU-nun kriminalistika və məhkəmə
ekspertizası kafedrasının müdiri, hüquq elmləri
doktoru, professor Kamil Səlimov, Fəlsəfə, Sosiologiya və
Hüquq İnstitutunun şöbə müdiri Adil Əsədov
və başqaları çıxış edərək təkliflərini
verdilər.
İnstitutun direktoru, professor İlham Məmmədzadə
konfransa yekun vuraraq, maraqlı çıxışlara, səmərəli
diskussiyaya və faydalı təkliflərə görə tədbir
iştirakçılarına təşəkkür etdi. Çıxışlarda
səslənən bir sıra təkliflərin, o cümlədən
Azərbaycan alimlərinin proqnozlaşdırma üzrə beynəlxalq
işçi qruplarının, klub və korporasiyaların
işinə cəlb edilməsinə ciddi ehtiyac duyulduğu barədə
təkliflərin üzərində bir daha dayandı. Qeyd etdi ki, Azərbaycanın sürətli danamik
inkişafı ölkə alimlərinin bu sahədə fəallığı
artırmasını tələb edir.
Konfransın sonunda qətnamə qəbul olundu.
Hazırladı: Qüdrət
PİRİYEV,
Xalq qəzeti.-
2012.- 3 iyul.- S. 6.