LERİK
(coğrafi, tarixi və etnoqrafik oçerk)
Saz
götürüb, dastan qoşum hüsnünə...
Ulu Tanrı doğma Azərbaycandan, onun əsrarəngiz təbiətindən heç nəyi əsirgəməyib. Odlar diyarının hər guşəsi, hər bölgəsi öz təkrarolunmaz gözəlliyi, zəngin flora və faunası ilə insanı heyrətə gətirir. Bu baxımdan qocaman Talış dağlarının qoynuna sığınmış və Azərbaycanın "zümrüd qaşı" hesab edilən Lerik rayonunu xüsusi qeyd etmək lazım gəlir.
Lerik rayonu cənub və cənub-qərbdən İran İslam Respublikası, şimal-qərbdən, şimal-şərqdən, şərqdən və cənub-şərqdən müvafiq olaraq Azərbaycanın Yardımlı, Masallı, Lənkəran və Astara rayonları ilə həmsərhəddir. İranla sərhəd boyu Talış, şimaldan isə Peştəsər və Burovar dağ silsilələri uzanır. Talış və Peştəsər dağ silsilələri arasında Zuvand (Diabar) çökəkliyi yerləşir. Rayonun (həm də Talış dağlarının) ən yüksək dağ zirvələri Kömürgöy (2492 m) və Qızyurdudur (2433 m).
Lerik üçün yayı quraq keçən mülayim isti yarımsəhra və quru çöl iqlimi, həmçinin mülayim isti iqlim xarakterikdir. Qışı isə nisbətən sərt keçir. Orta temperatur yanvarda 1-dən 4 dərəcəyə qədər, iyulda 22-dən 26 dərəcəyə qədər olur. İllik yağıntının miqdarı 300 mm-dən 800 mm-ə (yüksək dağlıq ərazidə) qədərdir. 1965-1970-ci illərdə burada ekspedisiyada olan Sankt-Peterburq bioloqları bu ucqar diyara heyranlıqlarını belə ifadə etmişdilər: "Talış dağlarında hava hər kilometrdən bir dəyişir. Burada insanların uzun ömür sürmələrinin əsas səbəbi də məhz buranın ecazkar təbiəti ilə bağlıdır".
Bitki örtüyü əsasən kolluq, seyrək meşəli çəmənlər və dağ meşələrindən ibarətdir. Lerik meşələrində palıd, vələs, ağcaqayın, iynəyarpaqlı palıd, azat və ən nəhayət, təbiətin şah əsəri olan dəmirağacı bitir. Lerik-Lənkəran yolu üzərindəki müqəddəs Babagil ziyarətgahının ərazisi, demək olar ki, başdan-başa dəmirağacı meşəsidir. Bir-birindən seçilməyən dəmirağacıların gövdə və qol-budaqları sanki müxtəlif insan və heyvan fiqurları yaradaraq, insanlarda hədsiz heyrət doğurur. Lerikin florası çoxsaylı müalicəvi dərman bitkiləri ilə də zəngindir. Faunasında isə vaxtilə şir, pələng, dağkeçisi və başqa nadir heyvanlar olub. İndinin özündə də Lerik meşələrində vaşaq, bəbir, qaban, ayı, canavar, çaqqal, tülkü, dovşan, meşə pişiyi, dələ, süleyşin, həmçinin kəklik, turac, meşə xoruzu, torağay, bildirçin və s. quş növlərinə rast gəlmək mümkündür. Rayonun Zuvand bölgəsində Zuvand qoruğu salınıb. Burada ölkəmizdə və dünyada az rast gəlinən, əsasən cənub bölgəsində yayılan heyvan və quşlar qorunur.
Lerik özünün "Bülüdül", "Zərinqala", "Zuvand", "Xansu", "Xanbulaq" kimi yüksək keyfiyyətli müalicəvi suları ilə də yaxşı tanınır.
Vaxtilə dünyanın məşhur səyyahları bu yerləri dünyanın ən gözəl, ən səfalı yerləri ilə müqayisə ediblər. Məşhur fransız yazıçısı və səyyahı A.Düma, fransız arxeoloq- səyyahı C.Morqan, rus səyyahı İ.Berezin və başqaları öz xatirələrində və yol qeydlərində bu bölgənin təbiəti və insanları barədə xoş sözlər deyiblər. B.Berq 1836-cı ildə yazdığı "Vospominaniye" kitabında Cəngəmiran, Şingədulan, Hoveri və Veri kəndlərinin təbiətindən, akademik Qrosheym isə "Na qorax Talışax" kitabında Lerikin keçilməz meşələrindən, nadir ağac və bitkilərindən geniş söhbət açıblar.
Ötən əsrin 60-70-ci illərində populyar "Klub kinoputeşestviy" verilişinin aparıcısı, mərhum Y.Sinkeviç Lerik və onun uzunömürlüləri haqqında silsilə verilişlər hazırlayıb. Azərbaycan uzunömürlüyünün sirləri barədə keçmiş SSRİ-də çox məşhur olan "Quruda və dənizdə" adlı topluda da çoxlu yazı gedib.
Leriki qarış-qarış gəzən akademik, əməkdar elm xadimi Həsən Əliyev buranın təbii gözəlliklərini belə təsvir edib: "...Yaz vaxtı Talış meşələri ətriyyat mağazalarını xatırladır. ...Talış dağlarının füsünkar guşələrindəki mineral bulaqları xalqımızın sağlamlıq ocaqlarına çevirmək lazımdır....Talış meşələrinin relikt flora və faunasını saxlamaq üçün həmin meşə başdan-başa Karpat meşələri kimi milli park və ya təbiət parkına çevrilməlidir. Oradakı mineral və digər içməli suların çoxluğu bu məqsəd üçün gözəl mənbədir..."
Lerikdə olmuş xalq yazıçısı Süleyman Rəhimov yazır: "Dünyanın çox yerini gəzmişəm. Ancaq Lerik və Astara təbiətinin təzadlarına heyran qalmışam. Lerik qədər səfalı, mənzərəli, füsünkar yer azdır. Təbiət hər yerdə ordakı kimi səxavətli, bərəkətli, məhəbbətli deyil ... Sizin yerlərin ecazkar təbiəti əbədi ilham mənbəyi, Tanrı əli ilə çəkilmiş misilsiz tablolardır. Haçansa ordakı insanlar min il yaşayıb yəqin...".
Akademik Mirəli Qaşqay öz xatirələrində Lerik haqqında təəssüratlarını "Talış dağlarının zəngin-təzadlı təbiəti möcüzələr diyarını xatırladır. Bu dağların sirri hələ tam açılmayıb. Gələcək alimlər üçün bura böyük təcrübə məktəbi ola bilər. Bu qiymətli sərvətlərə, bənzərsiz gözəlliklərə laqeyd qalmaq günahdır..." şəklində bildirib.
Azərbaycanın çox görkəmli şairləri isə Leriki könülləri coşduran, qəlbləri xoşhal edən misraların dili ilə belə tərənnüm ediblər:
Hər tərəf yaşıllıq, hər tərəf orman,
Dağların başında seyrək bir duman.
Ardında
süzülür günün baxışı-
Dərədə bir çayın məxmər
axışı.
Başqa
səfası var hələ Lerikin...
(Mikayıl
Müşfiq)
Təbiətin
fırçası işləyir burada yay-qış,
Gah göylər guruldayır, gah qar yğır, gah
yağış.
İqlimi
bu yerlərin təzadlarla doludur,
Burdadır
təbiətin nə qədər rəngi varsa...
(Süleyman
Rüstəm)
Sevdim zirvələrin
ucalığını,
Könlümdə dağların havası qaldı.
Lerikin gəncləşən
qocalığını,
Sevdim, bu
yerlərdə ömrüm çoxaldı...
(Mirvarid
Dilbazi)
Dağlar
verib əl-ələ,
Çaylar
demirəm hələ,
Allah da bəlkə
elə,
Cənnəti
uyduranda
Lerikdən
danışırmış...
(Fikrət
Qoca)
Düşünürük ki, əlavə heç bir
şərhə ehtiyac yoxdur.
Qısa tarixi arayış
Ötən
əsrin əvvəllərində bu ərazidə iki dairə
vardı: Mistan və Vərqədüz (İndiki
Yardımlı rayonunun kəndi). Zuvand
mahalında Mistan dairəsinin mərkəzi Qosmalian idi. 1930-cu ildə keçmiş Lənkəran qəzasının
Zuvand, Orand, Piran, Dırıq və Pornayım nayihələri
əsasında Zuvand rayonu təşkil edilib. 1938-ci ildə Azərbaycan SSR Rəyasət Heyətinin
19 iyul tarixli fərmanı ilə mərkəz Lerikə
köçürülmüş və rayon Lerik rayonu
adlanmağa başlanmışdır.
1951-1952-ci illərdə Lerikin İranla həmsərhəd
kəndlərinin əhalisi deportasiyaya məruz qalıb. Rayonun 22 kəndinin
(bəzi mənbələrdə 35 kəndin) sakinləri indiki
Biləsuvara və Muğanın digər rayonlarına
köçürülüb.
Hazırda Lerik rayonunda bir şəhər (Lerik şəhəri),
29 inzibati-ərazi vahidi və 160 kənd mövcuddur. Əhalisi 77
min nəfərdən artıqdır.
Lerik, yoxsa Lik?
"Lerik" toponimi barədə müxtəlif rəylər
və mülahizələr mövcud olsa da, indiyə qədər
bu adın dəqiq izahı yoxdur. Bir versiyaya görə,
"Lerik" indi də yerli əhalinin dilində işlənən
"Lik" toponiminin təhrif edilmiş formasıdır.
"Lik" (lığ, lıx, lıxka) torpaq,
palçıq deməkdir. Bunun əslində
bir əsaslandırması da mövcuddur. Yəni,
Lerikdə yağıntının miqdarı çox
olduğundan, ərazi, onun yolları ilin əksər
aylarında palçıqlı olur.
Başqa mülahizələrə görə isə
"Lik" qədim etnonim olub, mənşəyini qədim
leqlərin adından götürüb. Xalq
arasında isə "Lik" sözü "yağmurlu,
çiskinli hava" mənasında işlənir. "Lerik"i təbiətin harmoniyası kimi izah edənlər
də var. Buranın təbiətinin əsrarəngizliyi, hava
şəraitinin gün ərzində bir neçə dəfə
gözlənilmədən dəyişməsi və s. belə
bir variantın meydana çıxmasına təkan verib.
Təsərrüfat
Lerik əsasən aqrar rayondur. Tarixən burada təsərrüfatın
əkinçilik və heyvandarlıq sahələri yaranıb
inkişaf etmişdir. Torpağının böyük
bir hissəsini - 40,3 faizini meşə sahələri
təşkil edir ki, bu da ümumi torpaqların təqribən
37, 2 faizi deməkdir.
Rayonda 1 dövlət (damazlıq qoyunçuluq) və 169
qeyri-dövlət kənd təsərrüfatı müəssiəsi
vardır. Əhali
relyef və iqlim şəraitinə uyğun olaraq paxla, lobya,
noxud, lərgə, qarğıdalı, mərci,
kürüşnə, darı, pərinc, buğda, arpa,
çovdar, kartov, çuğundur, yerkökü, soğan,
sarımsaq əkib-becərir. Geniş meyvə
bağları vardır. Kəndlərin əksəriyyətində
arıçılıqla məşğul olur, çox keyfiyyətli
arıçılıq məhsulları yetişdirilir.
Ötən əsrin 70-80-ci illərində Kuba
Respublikasından Azərbaycana gətirilmiş zebu cinsli
heyvanlar məhz Lerikdə bəslənilib və bu istiqamətdə
ixtisaslaşmış "Sosialist Kubası" sovxozu
bütün keçmiş SSRİ-də məşhur olub.
Rayonda sənaye tipli üç müəssisə - Lerik
Rayon Paylayıcı Elektrik Şəbəkəsi, Rayon Su Kanal
İdarəsi və Lerik Qaz istismar Sahəsi fəaliyyət
göstərir. Son illər isə sahibkarlıq fəaliyyətinin
genişlənməsi ilə əlaqədar Lerikdə kərpic
zavodu, "Lerik broyler" və s. istehsal müəssələri
yaradılıb.
Sənətkarlıq
Sənətkarlığın inkişafı ilk növbədə
təbii-coğrafi şərait və təsərrüfatın
xarakteri ilə bağlı bir məsələdir. Bu baxımdan
Lerikdə xalq sənətkarlığının
ağacişləmə və toxuculuq sahələri daha
çox inkişaf edib. Bu da Lerikdə
meşə sərvətlərinin bolluğu və maldarlıq
təsərrüfatının, əsasən də
qoyunçuluğun geniş yayılması ilə əlaqədar
olub.
Ağacişləmə məişətdə geniş
istifadə olunan təknə-tabaq, çömçə-qaşıq
istehsalı, həmçinin müxtəlif kənd təsərrüfatı
alətlərinin hazırlanması üzrə
ixtisaslaşıb. Palıd, fıstıq, qovaq, vələs, dəmirağacı,
qızılağac, qarağac, azat, yemişan və s.
ağacların materiallarından hazırlanan məişət
əşyaları və alətlər çox keyfiyyətli
olur. Rayonun Çayrud, Nücü, Lərmərud ... kəndləri
sözügedən sənətkarlıq sahəsinin daha
çox inkişaf etdiyi yerlər olub. Bu barədə
XIX əsrin rus müəllifi D.A.Kistenev "Lənkəran qəzasında
kustar istehsal sahələri və kəndlilərin əlavə
gəlirləri" adlı məqaləsində geniş məlumat
verib.
Müəllif adıçəkilən məqaləsində
bölgənin Zuvand, Drıq, Orand kimi dağlıq və
dağətəyi kəndlərində əhalinin geniş
şəkildə toxuculuqla məşğul olduğunu da
yazır. XIX əsrdə Zuvandda 35, Drıqda isə 42 kənddə
toxuculuğun müxtəlif sahələri ilə məşğul
olunduğu qeyd edilir. D.A.Kistenevin sözlərinə
görə, Pirasora, Şonaçola, Rəzgov, Rvarud,
Çayrud, Veri, Siov, Hamarat, Şingədulan, Mulalan, Zenonu,
Xanagah, Gürdəsər, Kirəvud, Nücü, Soru, Vistən,
Lərmərud kimi kəndlərdə toxunan xalça-palaz məmulatı
bütün qəzada məşhur idi.
Yeri gəlmişkən, xalçaçılıq sənəti
Lerikdə bu gün də davam etdirilir. Bu xalq sənəti
nümunəsi gəlin köçən qızların cehiz dəstinin
çox mühüm elementi sayıldığından, indinin
özündə də, demək olar, hər bir evdə
xalça toxunur. Bundan əlavə, Lerik
şəhərində uzun illərdir ki,
xalçaçılıq sexi fəaliyyət göstərir.
Burada milli ornamentli, müxtəlif
çeşidli xalçalar toxunur. Rayonun Pirəsora,
Blaband və Noda kəndlərində də
xalçaçılıq sexləri mövcuddur. Lerik əhalisi
arasında boyaqçılıq, əyiricilik və toxuculuq
peşəsi ilə əlaqədar olan digər sənət
sahələri, həmçinin Şingədulan və
Şonaçola kəndlərində qədim tarixə malik dəmirçilik,
nalbəndlik və s. bu gün də yaşadılır.
Mətbəx
Cənub bölgəsi üçün xas olan milli yeməklərimiz
Lerik kulinariyasının da əsasını təşkil
edir. Toyuq ləvəngisi,
müxtəlif növ kabablar, lavaşlı lüləkabab, kələm,
pomidor və yarpaq dolması, badımcan qiyməsi,
südlü plov, süzmə qatıqplov, mərciplov,
lobyaplov, xəşil, umac, mərci şorbası və s. Lerik
mətbəxinin əsas yeməkləri sayılır. Qoz ləpəsindən hazırlanan yeməklər
geniş yayılıb.
Lerikdə tarixən maldarlıq təsərrüfat məişətinin
əsas istiqamətlərindən birini təşkil etdiyindən,
burada süd mənşəli yeməklər əhalinin qida
rasionunda çox mühüm yer tutub. XIX əsr müəlliflərinin
də məlumatına görə, Lənkəran qəzasının
Zuvand, Orand və Dırıq mahalları əhalisinin təsərrüfat
məşğuliyyətində və dolanacağında
maldarlıq başlıca rola malik olub. İnsanlar camış,
inək, qoyun və keçi südünü həm natural
formada qəbul edir, həm də ondan bir çox məhsullar -
"ağartı" adlandırılan yağ,
qatıq, süzmə, pendir, ayran, qaymaq, şor və s.
alırlar. Bundan başqa, sözügedən
ağartı məhsulları digər yemək və
içkilərin hazırlanmasında da əsas kompanentlərdən
biri kimi çıxış edir.
Leriklilərin əsas ənənəvi içkiləri
isə tarixən təmiz və sərin bulaq suyu, qəndab,
çay, iskəncəbi, şərbət, ayran, meyvələrdən
alınmış təbii şirələr və s. olub.
Xalq yaradıcılığı
Lerik əhalisinin maraqlı folkloru, tamaşaları, rəqs
və mahnıları vardır. Folklor nümunələri
həm Azərbaycan, həm də talış dilində ifa
olunur. Hazırda rayonun Mondigah kəndində
"Laxqutu" (və ya Lakto) rəqs ansamblı, Noda kəndində
"Halay" mahnı və rəqs qrupu, Cəngəmiran kəndində
isə "Ənzəli" folklor qrupu fəaliyyət
göstərir.
Rayon mədəniyyət
və turizm şöbəsi müdirinin müavini Urşan Əliyev
məlumat verərək bildirdi ki, yeni yaradılmış və
24 nəfərdən ibarət "Rəfti"
uzunömürlülər Talış folklor rəqs kollektivi
qısa zaman kəsiyində böyük uğurlara imza
atıb. Kollektiv bir sıra rayonlarımızda,
o cümlədən paytaxt Bakıda öz maraqlı
repertuarı ilə çıxışlar edib və
qardaş Türkiyədə qastrol səfərində olub.
Səfər böyük müvəffəqiyyətlə
keçib. Artıq Bolqarıstan və
Koreyadan da dəvətlər almışıq.
Xalq musiqi kollektivlərinin repertuarının əsasını
həm Azərbaycan, həm də talış dilində ifa
olunan yaşı yüzillərlə ölçülən
mahnılar təşkil edir. Bu sırada "Ay lo-lo lo-lo-lo",
"Həsiri basma dolan gəl", "Oturun, qızlar",
"Toyun mübarək olsun", "Kinəlim-kinəlim",
"Qardaş, toyun mübarək", "Nar atdılar,
yar-yar", "Aman yarım, ay yarım" və s. göstərmək
olar.
Xalqımızın
təqvim mərasimləri, məişət həyatı və
təsərrüfat məşğuliyyəti ilə
bağlı olan "Kosa-kosa", "Qodu-qodu",
"Çilingağac", "Hil-hil", "Beş
daş", "Məxquli", "Quli-quli", "Ənzəli",
"Yoldaş, səni kim apardı", "Gizlənpaç",
"Xan-vəzir", "Xan-xan", "Bir, iki -
bizimki", "Qazlarım, qazlarım" və s. xalq oyun və
əyləncələri özünün lokal xüsusiyyətləri
və özünəməxsusluqları ilə bərabər
yaşamaqdadır.
Bu qala, bizim qala...
Lerik həm də tarixi abidələr diyarıdır. Təkcə
Azərbaycanın deyil, dünyanın ən qədim insan
yaşayış məskənlərindən biri məhz Lerikdədir.
Orta daş dövrünün yadigarı olan
Büzeyir mağarasında arxeoloq-alim, tarix elmləri doktoru,
professor Əsədulla Cəfərovun başçılıq
etdiyi ekspedisiya üzvlərinin apardığı
ardıcıl tədqiqat işləri də bunu deməyə əsas
verir.
XIX əsrin 90-cı illərində fransız alimi
C.Morqan Lənkəran-Lerik yolunun dağ keçidlərində,
qədim qəbristanlıqlarda qazıntılar apararaq,
eramızdan əvvəl son tunc və ilk dəmir dövrünə
aid qiymətli arxeoloji abidələr aşkar edib. Lerik, Mastayıl, Rəzgov,
Hamarat, Aspahız, Kerəvelədi, Veri, Hoveri, Conu,
Tülü, Monidigah, Tatonu kəndlərində aparılan tədqiqatlar
da maraqlı nəticələr verib. Həmin tədqiqatların
nəticələri 1894-cü ildə Fransada beşcilidlik
"İrana elmi səfər" adlı kitab da çap
olunmuşdur.
Morqan
1890-cı il aprelin 5-dən iyulun 15-dək
250-ə qədər qəbir abidəsi tədqiq edib.
Mastayıl, Hamarat, Rəzgov və Veri kəndlərində
aşkar edilən daş qutu qəbirlərin uzunluğu 6-7
metr, eni 2 metr, dərinliyi isə 2,5 metrdir. Arxeoloq
Şeffer Lerik ərazisindən tapılan tunc baltaların e.ə.
1550-1650-ci illərə aid olduğunu yazıb.
Vaxtilə rayonun Çayrud kəndi ərazisində
tapılmış, e.ə. II-I minilliklərə aid Tunc
dövrünün xəncərləri, nizə və ox
ucluqları, muncuqlar, qəbir əşyaları Lerik
Tarix-Diyarşınaslıq Muzeyində saxlanılır. 2011-ci ildə
AMEA Arxeologiya və Etnoqrafiya İnstitutu burada arxeoloji tədqiqatları
yenidən bərpa edib. Arxeoloqlar Abuzər Ələkbərov
və Samir Kərimovun rəhbərlik etdikləri ekspedisiya
qrupu tərəfindən bölgə, bütövlükdə
isə Azərbaycan tarixi üçün maraqlı olan bir
sıra elmi nəticələr əldə olunub.
Rayonun
Gürdəsər, Boykəndil, Aran və Buruq kəndləri ərazisində
də küp qəbirlərdən və kurqanlardan ibarət arxeoloji
abidələr mövcuddur. Bütün bunları nəzərə
alan AMEA Arxeologiya və Etnoqrafiya
İnstitutu bu il Lerikə bir neçə arxeoloji ekspedisiya
qrupu göndərməyi planlaşdırır.
Lerikdəki Qız qalası Azərbaycanda hələlik
məlum olan ən məşhur 15 Qız qalasından biridir. Yerdən
hündürlüyü 150 metrə çatır. Qalanın qarşısında böyük bir
mağara, onun sıldırım tərəfində isə 5
kaha mövcuddur. Qalanın zirvəsinə
yalnız bir tərəfədən çox çətinliklə
qalxmaq mümkündür. Qalanın üstündə
hündürlüyü 10-45 metr olan iç qala - Narınqala
mövcuddur. Zirvəsindəki bürclər bu
günə qədər qalmaqdadır.
Qız qalasından bir qədər aralıda, daha
hündürlükdə yerləşən möhtəşəm
Oğlan qalası qərarlaşıb. Vaxtilə
buradan Qız qalasına saxsı borularla su çəkildiyi
bildirilir.
Tədqiqatçıların yazdıqlarına görə,
İran ordusunun baş komandanı Abbas Mirzənin Azərbaycana
hücumu zamanı Lerik Qız qalası müdafiə
baxımından mühüm strateji əhəmiyyət kəsb
edib.
Xanagah kəndində
XIV əsrə aid Xoca Seyid, Cəngəmiran kəndində Xəlifə
Zəkəriyyə, Lənkəran-Lerik yolunun 40-cı
kilometrliyində Babagil, Lerik şəhəri
yaxınlığında Cabir, Lərmərud kəndində
Saf Seyid ocağı, Aran kəndində Xəmir ocağı, Əliabad
kəndində Mir Məryəm ocağı, Orand kəndindəki
Kəla türbələri və s. bölgədə İslam
dininin və mədəniyyətinin dərin köklərə
malik olmasına işarədir. Ümumiyyətlə, Lerikin
çox az kəndi, yaşayış məntəqəsi
tapılar ki, orada ziyarətgah, inanc, sitayiş obyektləri
olmasın. Bura insanların ağac və daş pirlər,
müqəddəs hesab edilən qalalar, dağ zirvələri,
səma cisimləri və s. ilə bağlı İslamdan əvvəlki
inanc yerlərini də əlavə etsək, çox uzun bir
siyahı alınar. Sovet dövrünün
amansız ateizm təbliğatı, xalqın mənəvi dəyərləri
üzərinə edilən amansız hücumlar da bu ziyarət
yerlərinə xalqın inamını söndürə bilməyib,
yaddaşlardan pozmayıb.
Yeri gəlmişkən qeyd edək ki, malik olduğu
tarixi-mədəni zənginlik fonunda Lerikin kompleks etnoqrafik tədqiqinə
də böyük ehtiyac duyulur. Doğrudur, son illər
AMEA Arxeologiya və Etnoqrafiya İnstitutu tərəfindən
bu istiqamətdə bir çox mühüm işlər
görülüb. Lakin getdikcə
genişlənən qloballaşma proseslərinin nəticələri
zaman keçdikcə burada da özünü göstərməkdədir.
Əhalinin yaşlı təbəqəsinin məişətdə,
şifahi yaddaşda, davranışlarda qoruyub
saxladıqları streotiplər, münasibətlər, uzaq
keçmişimizin əxlaq və mənəviyyat normaları,
emprik bilik və təcrübə tədricən onların
özləri ilə bərabər aradan
çıxmaqdadır. Bu mənada
"açıq səma altında etnoqrafik muzey"
adlandırıla biləcək Lerikə uzunmüddətli
stasionar ekspedisiyanın təşkili olduqca vacibdir.
Zamanın daşlaşan
yaddaşı
...Lerik Rayon Tarix-Diyarşünaslıq Muzeyindəyik. Direktor Sevil
Ağayeva muzeyin tarixi və fəaliyyəti barədə ətraflı
məlumat verir. Məlum olur ki, muzey
1986-cı ildə təşkil olunub. 6
salon və 10 bölmədən ibarətdir. I salonda Lerikin tarixi, flora və faunası ilə
bağlı materiallar nümayiş olunur. II
salonda əsasən rayon ərazisində aparılmış tədqiqat
işləri zamanı aşkar edilən arxeoloji materiallar, həmçinin
Şah İsmayıl Xətai dövrünə aid maraqlı
eksponatlar yerləşdirilib.
Muzeyin III salonunda sənətkarlıq nümunələri,
IV salonda IX-XIX əsrlərin müxtəlif hadisələrini əks
etdirən eksponatlar nümayiş etdirilir. V salon
bütünlüklə 1941-1945-ci illər Böyük Vətən
Müharibəsində, 20 Yanvar faciəsində və
Qarabağ uğrunda gedən döyüşlərdə həlak
olmuş leriklilərə həsr olunub. Məlum
olur ki, 1941-1945-ci illərdə cəbhəyə getmiş
leriklilərin 1951 nəfəri həlak olub. Reyxstaq üzərinə qələbə
bayrağını sancan qəhrəmanlar arasında leriklilərin
də adları çəkilir.
Qarabağ döyüşlərində də minlərlə
lerikli qəhrəmancasına vuruşub, onlardan 140 nəfəri
şəhidlik zirvəsinə ucalıb və 78 nəfəri
isə əlil olub. 5 nəfər şəhid lerikli - Valeh Müslümov,
Rövşən Abdullayev, Fəxrəddin Şahbazov, Fərhad
Ağayev və Əsgər Əliyev Azərbaycanın Milli Qəhrəmanı
adına layiq görülüb.
Tarix-Diyarşünalıq
Muzeyinin VI salonu isə bütünlüklə ümummilli
lider Heydər Əliyevin həyat və fəaliyyətini əks
etdirən sənəd, fotomateriallar və kitablara, həmçinin
Prezident İlham Əliyevin Lerikə səfərlərini əks
etdirən materiallara həsr olunub.
Ömrünüz uzun olsun
Yuxarıda qeyd olunduğu kimi, Lerik həm də
uzunömürlülər diyarı kimi məşhurdur. Belə ki,
vaxtilə burada 500 nəfərdən çox
uzunömürlü yaşayıb. Hazırda
isə Lerikdə yaşı 100-ü keçmiş sakinlərinin
sayı 20-dən artıqdır.
Lerik
uzunömürlülərinin adları "Ginnesin rekordlar
kitabı"na da düşüb. Doğrudur, Qafqazın bir çox yerlərində
90, 100 illik yubileylər qeyd edən uzunömürlülər
olub. Lakin 120, 140, 150 illik yubileylər yalnız Azərbaycanda
və yalnız Lerikdə olub. Bütün
bunlarla bağlı məlumatlar dünyada ilk və yeganə
olan Lerik uzunömürlüləri muzeyində əksini
tapıb.
Muzeyin direktoru Dilarə Fətullayeva bildirdi ki, muzey
1991-ci ildən fəaliyyət göstərir. 2010-cu ildə
uzunömürlülər muzeyi üçün inşa olunan
yeni bina milli memarlıq elementləri baxımından çox
zəngindir. İki salondan ibarət muzeydə
yaşı yüzdən yuxarı 50-dən çox lerikli
haqqında 1100-dən çox eksponat, o cümlədən
maraqlı məlumatlar və fotoşəkillər yer alıb.
Muzey
eksponatları sırasında 168 il ömür
sürmüş Barzavu kənd sakini Şirəli
Müslümovun (1805-1971) portreti və ona məxsus eksponatlar -
100 ildən çox başına qoyduğu
gümüşü papaq, Vyetnam Respublikasının dövlət
başçısı Xo Şi Minin 1962-ci ildə ona hədiyyə
etdiyi ipək köynək, haqqında yazılmış
kitablar, qəzet və jurnal məqalələri, televiziya filmlərinin
lentləri və s. böyük maraq kəsb edir. Dilarə
xanım Fətullayeva onu da bildirdi ki, Şirəli baba 136
yaşında 57 yaşlı bir xanımla ailə həyatı
qurub və onların bir qız övladı dünyaya gəlib.
Başqa
bir maraqlı guşə 154 il ömür
sürmüş Mahmud Eyvazova (1809-1959) aiddir. Guşədə
demək olar ki, bütün ömrünü təbiətin,
uca dağların qoynunda keçirən bu el ağsaqqalı
haqqında təxminən 50 il əvvəl çəkilmiş
televiziya filmi, bolqar və rus dillərində nəşr
olunmuş "Onun 150 yaşı var" kitabı, Moskva və
Bakı məktəbliləri, elm adamları, incəsənət
xadimləri ilə görüşləri zamanı çəkilmiş
fotoşəkillər, şəxsi əşyalar və s.
qorunur.
145 il
ömür sürmüş Məcid Ağayev, 128
yaşlı Əbdül Hüseynov, 125 il yaşamış
molla Həsrət Məlikov, 120 yaşlı Nəni Əhmədova
haqqında sənədlər, onların həyat tərzini əks
etdirən eksponatlar da diqqəti cəlb edir.
Xatırladaq
ki, Azərbaycan Respublikasının Prezidenti cənab İlham Əliyev
25 iyun 2010-cu ildə Lerik rayonuna səfəri çərçivəsində
uzunömürlülər muzeyinin yeni binasının
açılışında iştirak edib və bu mədəniyyət
ocağının ekspozisiyası ilə yaxından
tanış olub.
Qədim şəhərin yeni
növrağı
Son illər Lerikin siması çox dəyişib. Bu gün
Lerikdə böyük tikinti-abadlıq işləri
görülür. Şəhərin
küçələri yenidən qurulur, yeni parklar, istirahət
guşələri yaradılır. Kəndlərarası
yolların asfaltlaşdırılmasına
başlanılıb. Bu məqsədlə
Prezident İlham Əliyev tərəfindən rayona 3 milyon
manat əlavə vəsait ayrılıb. Lerik
Rayon İcra Hakimiyyətindən bizə bildirdilər ki,
artıq Lerikdən Kəlvəz-Qosmalian-Kələxan istiqamətinə
uzanan yolun yenidən qurulması işləri gedir. Yaxın günlərdə isə Lerik-Şingədulan
istiqamətində uzanan yolların da təmirinə
başlanacaq və bu yol üst-üstə 50-ə qədər
kəndin əhalisinə xidmət edəcək.
Rayonda məktəb tikintisi də getdikcə genişlənir. Ötən bir neçə
il ərzində Heydər Əliyev Fondunun
dəstəyi ilə rayonda çoxlu sayda yeni məktəb
binası tikilərək şagirdlərin istifadəsinə
verilib. Rayonun dörd kəndində - Aran, Mulalan,
Züvüç və Ləkər kəndlərində tikilən
yeni məktəb binalarının da növbəti tədris ili üçün istifadəyə verilməsi
nəzərdə tutulub.
Bu gün
Lerik şəhərində iki muzey (Tarix
Diyarşünaslıq və Uzunömürlülər Muzeyləri),
Heydər Əliyev Mərkəzi, Mədəniyyət evi,
uşaq incəsənət qaleriyası və s. fəaliyyət
göstərir. "Relaks", "Meşəbəyi",
"Həyat", "Təbəssüm", "Babək",
"Paradiz" və digər turizm və istirahət mərkəzləri
Lerikə gələn qonaqları ən yüksək səviyyədə
qəbul etməyə hazırdır.
Bir sözlə, qədim şəhərin yeni
növrağı ona çox yaraşır.
Tofiq BABAYEV,
tarix üzrə fəlsəfə doktoru,
Tahir ŞAHBAZOV,
tarix üzrə fəlsəfə doktoru,
AMEA Arxeologiya və
Etnoqrafiya İnstitutunun
aparıcı elmi işçiləri
Xalq qəzeti.- 2012.- 8 iyul.- S. 7.