Azərbaycan beynəlxalq
təşkilatlarda milli maraqlarını uğurla təmin edir
Respublikamız
öz dövlət müstəqilliyini bərpa
etdikdən sonra milli
dövlətçilik prinsiplərinə uyğun
olaraq yeni xarici siyasət kursunun
formalaşdırılması və həyata keçirilməsi,
beynəlxalq təşkilatlarla əlaqələrin
qurulması, inkişaf etdirilməsi ən
vacib məsələ kimi
qarşıda dururdu. Lakin ilk vaxtlar
respublikamıza rəhbərlik edənlərin dövlət
idarəçiliyində və diplomatiya
sahəsindəki naşılığı nəticəsində
ölkədə anarxiyanın, xaosun hökm sürməsi, bir
sıra əhəmiyyətli məsələlərlə
yanaşı, beynəlxalq təşkilatlarla əlaqələrin
qurulmasına da mənfi təsir
göstərirdi. Yalnız 1993-cü ilin iyunundan - ulu öndər Heydər Əliyevin ikinci dəfə siyasi
hakimiyyətə gəlişindən sonra
Azərbaycanın müasir dünyaya inteqrasiyası yolunda
əsaslı addımlar atılmaqla birlikdə, milli maraqlarımızın beynəlxalq təşkilatlar
çərçivəsində təmin olunmasına start verildi.
Sivil,
hüquqi, düyəvi və demokratik dövlət
quruculuğu yoluna qədəm qoymuş Azərbaycan
Respublikasının beynəlxalq münasibətlər sistemində
layiqli yer tutması üçün dünya siyasətinin
formalaşmasında aparıcı rol oynayan dövlətlərlə
və beynəlxalq təşkilatlarla qarşılıqlı
münasibətlərinin tənzimlənməsi və
inkişaf etdirilməsi üçün vacib olan addımlar
atılmalı idi. 1992-ci il martın 2-də BMT
üzvlüyünə qəbul olunan respublikamız ilk illərdə
bu mötəbər beynəlxalq qurumun
kürüsüsündən xalqımızın haqq səsinin
dünyaya çatdırılması və obyektiv ictimai rəyin
formalaşdırılması üçün istifadə edə
bilmirdi. Buna baxmayaraq, 1992-1993-cü illər ərzində Ermənistanın
Azərbaycana qarşı təcavüzkarlığının
artması ilə əlaqədar Təhlükəsizlik
Şurası sədrinin 6 bəyanatında, eləcə də
Təhlükəsizlik Şurasının 822, 853, 874 və 884
saylı qətnamələrində Azərbaycanın ərazi
bütövlüyü, suverenliyi və sərhədlərinin
toxunulmazlığının zəruriliyi bildirilmişdi.
Ulu
öndər Heydər Əliyevin siyasi hakimiyyətə
qayıdışından sonra isə, bütün beynəlxalq
tribunalar Azərbaycanın üzünə açıldı.
BMT-nin 2000-ci ilin sentyabr ayında keçirilən Minilliyin
Sammitində çıxış edən Prezident Heydər Əliyev
dünyada sülhün və təhlükəsizliyin
qorunmasında bu beynəlxalq təşkilatın mühüm
rol oynadığını qeyd etmiş, regional münaqişələrin,
o cümlədən Ermənistan-Azərbaycan, Dağlıq
Qarabağ münaqişəsinin aradan qaldırılmasına
dair Azərbaycanın mövqeyini bir daha bəyan etmişdir.
2003-cü ilin sentyabrında BMT Baş Məclisinin 58-ci
sessiyasında iştirak edən Azərbaycan
Respublikasının Baş naziri İlham Əliyev öz
çıxışında beynəlxalq aləmdə mürəkkəb
proseslərin cərəyan etdiyi dövrdə üzvlərin
arasında qarşılıqlı
anlaşılmazlıqların meydana çıxmasına
görə, BMT TŞ-nin şəraitə uyğun, çevik
və adekvat münasibət göstərə bilməsi zərurətini
qeyd edərək, mövcud mexanizmlərin zamanın tələbinə
cavab vermədiyini vurğulamış və bununla
bağlı təşkilat daxilində islahatların vacib məsələyə
çevrildiyini bildirmişdir. Azərbaycan BMT-nin rolunun
artırılması və mövcud problemlərin həllində
daha təsirli tədbirlərin görülməsinə nail
olmaq üçün əlavə addımların
atılması zərurətini BMT Baş Məclisinin
2004-cü ilin sentyabrında keçirilən 59-cu
sessiyasında yenidən gündəliyə gətirdi. Sessiyada
çıxış edən Prezident İlham Əliyev Ermənistan-Azərbaycan,
Dağlıq Qarabağ münaqişəsi ilə
bağlı BMT Təhlükəsizlik Şurasının qəbul
etdiyi 4 qətnamənin hələ də yerinə yetirilmədiyini
bəyan etmiş və onların həyata keçirilməsinin
işlək mexanizminin yaradılmasını ümdə məsələ
kimi irəli sürmüşdür.
Müstəqil
Azərbaycanın diplomatiya tarixində qazandığı ən
böyük uğurlardan biri, heç şübhəsiz,
2011-ci il oktyabrın 24-də 193 dövlətdən 155-nin dəstəyini
alaraq BMT Təhlükəsizlik Şurasının qeyri-daimi
üzvü seçilməsidir. Bu, ölkəmizin beynəlxalq
aləmdə artan nüfuzunun, ərazi
bütövlüyünün və sərhəd
toxunulmazlığının bir daha təsdiqlənməsi deməkdir.
Digər tərəfdən, bu hadisə son illərdə Azərbaycanın
dünya siyasətindəki müxtəlif qlobal problemlərin
müzakirəsinə cəlb olunması, ölkəmizin
regional siyasətlə yanaşı, dünya siyasətinin də
əsas faktorlarından birinə çevrilməsidir.
Çünki beynəlxalq münasibətlər sisteminin
böyük miqyaslı məsələlərinin müzakirəsi
prosesində ölkəmizin artan fəallığı
danılmaz faktdır. Azərbaycan bu ilin mayında bir ay
müddətinə BMT TŞ-nin sədri olarkən bunu bir daha
təsdiq etdi. Bu müddətdə qlobal əhəmiyyətli
bir sıra məsələlər mötəbər qurumun
iclaslarında müzakirə olundu, əsaslı müzakirələr
aparıldı.
ATƏT ilə əməkdaşlıq da Azərbaycanın xarici siyasətində mühüm yer tutur. ATƏT-in Helsinki Yekun Aktı və digər sənədlər bu təşkilata üzv olan ölkələr arasında münasibətləri tənzimləyən norma və prinsipləri müəyyən edir və kollektiv təhlükəsizliyin saxlanılması üçün əsas yaradır. Onu da xatırladaq ki, məhz ulu öndər Heydər Əliyevin qətiyyətli və gərgin fəaliyyəti nəticəsində 1994-cü il mayın 12-də Ermənistan ilə Azərbaycan arasında atəşkəs haqqında razılıq əldə edildikdən sonra Dağlıq Qarabağ münaqişəsinin dinc vasitələrlə nizama salınması istiqamətində ATƏT-in Minsk qrupu çərçivəsində müntəzəm olaraq danışıqlar aparılmağa başlandı. 1994-cü il dekabrın 5-6-da ATƏT-in Budapeştdə keçirilən zirvə toplantısında Prezident Heydər Əliyevin çevik diplomatiyasının təsiri ilə "Dağlıq Qarabağ münaqişəsi ilə əlaqədar ATƏT-in fəaliyyətinin intensivləşdirilməsi" barədə qərar qəbul olundu. 1996-cı ilin dekabrın 2-3-də ATƏT-in Lissabon zirvə toplantısında qəbul edilən və münaqişənin nizama salınmasının beynəlxalq-hüquqi bazasını təşkil etmiş olan sənəd dünyanın 53 dövləti tərəfindən müdafiə olundu və Lissabon sammitinin Yekun sənədlərinə əlavə edildi. Bu gün də Azərbaycanın mövqeyini dəstəkləyən ATƏT-in Minsk qrupunun həmsədr dövlətləri - ABŞ, Fransa və Rusiyanın dövlət başçılarının Akvil, Muskok və Los-Kabos bəyanatında status-kvonun qəbuledilməz olduğu dəfələrlə vurğulanmışdır. Bu, diplomatiyamızın əhəmiyyətli uğurlarından biridir. Çünki status-kvonun qəbuledilməzliyi barədə bəyanat işğal altındakı torpaqların azad olunması tələbi kimi başa düşülür.
Azərbaycanın müstəqilliyini əldə etdikdən sonra əməkdaşlığa böyük maraq göstərdiyi nüfuzlu beynəlxalq təşkilatlardan biri də məhz Avropa Şurasıdır. 2001-ci il yanvarın 17-də ölkəmizin Avropa institutlarına inteqrasiyası istiqamətində Avropa Şurasının bərabərhüquqlu üzvü olması - respublikamızın mühüm problemlərinin dünya ictimaiyyətinin diqqətinə obyektiv çatdırılması üçün yeni və çox mötəbər tribuna vermiş oldu. Az sonra, yəni yanvarın 25-də Azərbaycan Prezidenti Heydər Əliyevin iştirakı ilə Strasburqda ölkəmizin bu təşkilata üzv qəbul edilməsi münasibətilə rəsmi mərasim keçirilmiş və dövlətimizin üçrəngli bayrağı ucaldılmışdır. AŞ Parlament Assambleyasındakı Azərbaycan nümayəndə heyətinə Milli Məclisin deputatı İlham Əliyevin rəhbərlik etməsi və daha sonra onun AŞPA-dakı fəaliyyəti ümummilli liderimiz Heydər Əliyevin qarşıya qoyduğu bütün vəzifələri reallaşdırdı. Məhz cənab İlham Əliyevin prinsipial və işgüzar fəaliyyəti nəticəsində AŞPA-nın 2002-ci ilin sentyabrında keçirilən payız sessiyasında ilk dəfə olaraq bu beynəlxalq qurumun sənədlərində Ermənistan silahlı qüvvələri tərəfindən Dağlıq Qarabağın işğalı faktı rəsmi şəkildə öz əksini tapdı. Bütün bunların məntiqi davamı kimi 2003-cü il yanvarın 27-də Azərbaycan nümayəndə heyətinin rəhbəri İlham Əliyevin AŞPA-nın vitse-prezidenti və qurumun Büro üzvü seçilməsi ilə müstəqil Azərbaycan tarixinə yeni səhifə yazılmış oldu. Hazırda Azərbaycan -Avropa Şurası əməkdaşlığı daha intensiv xarakter almışdır. Azərbaycan nümayəndə heyəti qurumun müxtəlif strukturlarında keçirilən tədbirlərdə iştirak edərək müzakirə edilən məsələlərlə bağlı ölkəmizin mövqeyini bu mötəbər qurumun kürsüsündən Avropa ictimaiyyətinə çatdırır. Eləcə də, Azərbaycanda gedən proseslər Avropa Şurası tərəfindən diqqətlə izlənilir və buna adekvat münasibət bildirilir.
Azərbaycan dövlətinin xarici siyasətində Avropaya inteqrasiya prioritet istiqamətə çevrilmiş və bu kontekstdə beynəlxalq təşkilat kimi Avropa İttifaqı ilə fəal əməkdaşlıq başlanmışdır. 1996-cı il aprelin 22-də Lüksemburqda Avropa İttifaqı və Azərbaycan Respublikası arasında ticarət, sərmayə, iqtisadiyyat, qanunvericilik, mədəniyyət, immiqrasiya və qeyri-qanuni ticarətin qarşısının alınması sahəsində əməkdaşlığı nəzərdə tutan "Tərəfdaşlıq və Əməkdaşlıq Sazişi"nin imzalanması Azərbaycanın xarici siyasətinin ən uğurlu səhifələrindən biri kimi qiymətləndirilir. Ötən dövr ərzində əlaqələrin inkişafı istiqamətində baş verən müsbət proseslər kontekstində 2009-cu ildən həyata keçirilən və Azərbaycanın da iştirak etdiyi "Şərq tərəfdaşlığı" təşəbbüsü Avropa İttifaqı və Şərq tərəfdaş ölkələri arasında münasibətlərin daha yüksək səviyyəyə qaldırılmasını, mövcud əməkdaşlığın ikitərəfli və çoxtərəfli formatda davam etdirilərək genişləndirilməsini nəzərdə tutur.
Avropa İttifaqı Şurasının prezidenti Herman Van Rompuyun bu il iyulun 5-də Azərbaycana reallaşdırılan səfəri zamanı da ikitərəfli əlaqələrin inkişafı bir daha ətraflı müzakirə olundu. Təsadüfi deyil ki, Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyev Herman Van Rompuyun ölkəmizə səfərini tərəfdaşlığımızın və dostluğumuzun əhəmiyyətli göstəricisi kimi dəyərləndirmişdir. Azərbaycan ilə Avropa institutları, eləcə də ölkəmizin əsas enerji tərəfdaşlarından olan Avropa İttifaqı arasında əlaqələri yüksək qiymətləndirən Prezident İlham Əliyev bu səfərin tərəfdaşlığın daha da genişləndirilməsi işinə təkan verəcəyinə əminliyini bildirmişdi. Öz növbəsində, Herman Van Rompuy da demişdir ki, Azərbaycan ilə Avropa İttifaqı arasında iqtisadi və enerji sahələri ilə yanaşı, digər istiqamətlərdə də əlaqələrin inkişaf etdirilməsi üçün geniş potensial imkanlar mövcuddur.
Avratlantik strukturlarına inteqrasiya çərçivəsində NATO - Azərbaycan əlaqələri də milli mənafeyimizin tələbləri çərçivəsində inkişaf edir. Azərbaycanın "Sülh naminə tərəfdaşlıq" proqramına qoşulması və "Fərdi Tərəfdaşlıq üzrə Fəalliyət Planı" nı imzalaması nəticəsində NATO ölkələri ilə siyasi, hərbi, mədəni, humanitar əlaqələrinin inkişaf etdirilməsi üçün geniş imkanlar açılmışdır. 2008-ci ildə NATO-nun Buxarestdə keçirilən sammitinin, 2010-cu il noyabrın 20-də Lissabon zirvə toplantısının, bu ilin may ayının 21-də Çikaqoda baş tutan sammitin yekun bəyanatlarında Azərbaycanın ərazi bütövlüyü və suverenliyi bir daha bu beynəlxalq təşkilat və ona üzv olan dövlətlər tərəfindən tanınmışdır. Bütün bunlar, ölkəmizin yürütdüyü daxili və xarici siyasətin nəticəsi, beynəlxalq təşkilatlarla fəal iş aparılması ilə bağlıdır. Bu isə gənc müstəqil Azərbaycan dövlətinin beynəlxalq təşkilatlarda öz milli maraqlarını təmin etməsinə zəmin yaradır.
Rauf KƏNGƏRLİ
(Yazı Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti yanında Kütləvi
İnformasiya Vasitələrinin İnkişafına Dövlət
Dəstəyi Fondunun keçirdiyi müsabiqəyə təqdim
etmək üçündür.)
Xalq qəzeti.- 2012.- 14 iyul.- S. 5.