İnformasiya cəmiyyəti zamanın tələbidir
Azərbaycanda informasiya cəmiyyəti və informasiya
təhlükəsizliyi məsələsi dövlət
başçısının xüsusi
diqqət mərkəzindədir
Müasir şəraitdə cəmiyyətin
əsas inkişaf istiqamətlərindən biri də cəmiyyət
həyatının bütün sahələrinin kompyuterləşdirilməsi
və informasiyalaşdırılmasıdır. Bu gün bəşəriyyət
artıq informasiyanın strateji resurs kimi qəbul olunduğu
yeni sivilizasiya mərhələsinə qədəm
qoymuşdur. "İnformasiya cəmiyyəti" adlanan bu
yeni mərhələdə insanların öz həyati ehtiyaclarını
ödəmələri üçün tələb edilən
şərtlər də əhəmiyyətli dərəcədə
dəyişir. Bu yeni cəmiyyətdə insanların özlərinə
layiqli yer tuta bilməsi üçün tələb edilən
ən vacib şərtlərdən biri onların yüksək
informasiya mədəniyyətinə malik olmalarıdır.
Təsadüfi
deyildir ki, BMT-nin bütün üzv dövlətlərinin qəbul
etdiyi üçüncü minilliyin səkkiz inkişaf məqsədindən
biri kimi qlobal tərəfdaşlığın inkişaf
etdirilməsi istiqamətində də göstərilir ki, hər
kəs üçün informasiya - kommunikasiya
texnologiyalarından (İKT) bəhrələnmək imkanı
yaradılmalıdır. İKT cəmiyyətin iqtisadi və
siyasi inkişafına ciddi təsir göstərdiyinə
görə dinamik templə sosial, iqtisadi və siyasi həyatın
bütün sahələrinə tətbiq olunur. Hal-hazırda
İKT-nin əhatə dairəsi hökümət təşkilatlarını,
qeyri-hökümət və özəl qurumları,
iqtisadi-sosial, elm-mədəniyyət, ictimai-siyasi, təhsil və
s. sahələri əhatə edir. Cəmiyyətin lazımi
informasiyalarla təchiz edilməsinin zəruriliyi artıq
hamı tərəfindən qəbul olunur. İKT-nin
inkişafı ölkəmizdə "biliklər iqtisadiyyatının",
başqa sözlə neftsiz iqtisadiyyatın qurulmasına təkan
verir. Ona görə də Azərbaycanda neft sahəsinə
alternativ İKT sektorunun inkişaf etdirilməsi dövlətin
iqtisadi siyasətinin vacib istiqamətlərindən biri hesab
olunur.
İnformasiyalaşdırma
- informasiya və kommunikasiya texnologiyalarını tətbiq etməklə
istifadəçilərin informasiya tələbatlarının
ödənilməsi üçün optimal şəraitin
yaradılması prosesidir. İnformasiyalaşdırma prosesində,
ilkin olaraq, informasiyanın toplanması, emalı, onun
saxlanması və analizi üçün böyük işlərin
görülməsi zəruridir. İstənilən sahədə
rasional həll yollarının tapılması böyük həcmdə
informasiyanın emalına əsaslanır, bu isə xüsusi
texniki vasitələr cəlb olunmadan praktiki olaraq
qeyri-mümkündür.
Cəmiyyətin
informasiyalaşdırılması və yaxud da informasiya cəmiyyətinin
yaradılması-informasiya resurslarının
formalaşdırılması və istifadəsi əsasında
vətəndaşların, dövlət və yerli idarəetmə
orqanlarının, təşkilatların, ictimai qurumların
informasiya tələbatlarının ödənilməsi və
informasiya hüquqlarının reallaşdırılması məqsədilə
həyata keçirilən sosial-iqtisadi və elmi-texniki
prosesdir. Bildiyimiz kimi, bu gün Azərbaycan Respublikasında
dövlət quruculuğu, güclü iqtisadiyyatın
yaradılması, cəmiyyətin demokratikləşməsi, əhalinin
rifahının yüksəldilməsi və insan amilinin
inkişafının təmin edilməsi istiqamətlərində
çoxşaxəli fəaliyyət həyata keçirilir.
Görülən işlər, eyni zamanda Azərbaycanın
siyasi, hüquqi, iqtisadi, sosial və digər sahələrdə
beynəlxalq əlaqələrinin genişlənməsinə,
qloballaşan dünyada etibarlı tərəfdaş kimi
mövqeyinin möhkəmləndirilməsinə xidmət edir,
habelə ölkənin müdafiə qabiliyyətinin
artırılmasına, ərazi bütövlüyünün
bərpa edilməsinə və qorunub saxlanılmasına,
davamlı inkşafının təmin edilməsinə yönəlmişdir.
Qeyd
olunan məsələlərin həllində informasiya və
kommunikasiya texnologiyalarının xüsusi yeri vardır və
bu sahənin inkişaf səviyyəsi qarşıya qoyulan məqsədlərə
çatmağa təsir edən əsas amillərdəndir.
Müxtəlif dövlətlərdə, xüsusən də
inkişaf etmiş dövlətlərdə bu məqsədlə
informasiya cəmiyyətinin və biliklərə əsaslanan
iqtisadiyyatın formalaşdırılmasına səy göstərilir
və bu fəaliyyət BMT-nin Minilliyin Sammitində müəyyən
edilmiş inkişaf məqsədləri ilə tam
uzlaşır.
Xatırlatmaq lazımdır ki, ulu öndər Heydər Əliyevin siyasi qətiyyəti sayəsində 1994-cü ilin sentyabrında "Əsrin müqaviləsi"nin imzalanması ölkənin yeni sosial-iqtisadi inkişaf modelinin həyata keçirilməsi üçün zəruri əsaslar formalaşdırmaqla yanaşı, müasir rabitə və informasiya texnologiyalarının sürətlə tətbiqində də böyük canlanma yaratmışdır. Neft sektoruna və iqtisadiyyatın digər sahələrinə milyardlarla investisiya yatıran Qərb şirkətləri ölkəmizdə informasiya cəmiyyətinin bərqərar olması prosesində yaxından iştirak etməyə başlamış, bu məqsədlə Azərbaycana ən yeni və zəngin resurslara malik texnologiyalar gətirilmişdir.
Bu mərhələdən etibarən ulu öndər Heydər Əliyevin rabitə və informasiya texnologiyaları sahəsində təməlini qoyduğu siyasətin əsas məqsədlərinə İKT sahəsində hüquqi əsasların yaradılması, insan amilinin inkişafı, vətəndaşların məlumat almaq, onu yaymaq və istifadə etmək hüquqlarının genişlənməsi, elektron hökumətin, elektron ticarətin formalaşması, ölkənin iqtisadi, sosial və intellektual potensialının möhkəmləndirilməsi, informasiya və biliklərə əsaslanan, rəqabətə davamlı iqtisadiyyatın qurulması kimi fundamental məsələlər daxildir. Həyata keçirilən kompleks islahatlar nəticəsində Azərbaycanda internet dinamik inkişaf etməyə başlamış, rəqəmsal sistemin tətbiqi böyük vüsət almış, yeni texnologiyaların geniş yayılması üçün böyük investisiya sərf olunmuşdur.
Ümummilli liderin 2003-cü il 17 fevral tarixdə imzaladığı "Azərbaycan Respublikasının inkişafı naminə informasiya-kommunikasiya texnologiyaları üzrə (2003-2012-ci illər) Milli Strategiya" 10 ilə yaxın müddətdə müasir informasiya texnologiyalarının Azərbaycanda tətbiqi sahəsində prioritet vəzifələri müəyyənləşdirmişdir. Qloballaşma dövrünün reallıqları nəzərə alınaraq çevik və təkmil idarəetməni təmin edəcək "elektron hökumət"in yaradılması da sənəddə vacib məsələlərdən biri kimi önə çəkilmişdir.
Son 9 ildə bu siyasəti uğurla davam etdirən Prezident İlham Əliyev hələ 2003-cü ilin dekabrında Cenevrədə İKT üzrə keçirilən ümumdünya sammitində çıxış edərkən demişdir ki, Azərbaycanda neftdən sonra prioritet sahə məhz informasiya və kommunikasiya texnologiyaları olmalıdır. "Qara qızılın insan kapitalına" çevrilməsinin vaxtının çatdığını bəyan edən Azərbaycan Prezidenti çıxışlarında informasiya texnologiyalarının inkişafını, müasir biliklərin mənimsənilməsini daim önə çəkir. Bu transformasiyanın əsasında isə Azərbaycanda güclü intellektual bazanın, müasir biliklərə əsaslanan yeni tipli iqtisadi sistemin formalaşdırılması, milli iqtisadiyyatın neft amilindən asılılığının azaldılması məqsədi dayanır. "...Bizim gənc nəslimiz bilikli olmalıdır, dünyada gedən proseslərə bələd olmalıdır, izləməlidir. Ən qabaqcıl texnologiyalar Azərbaycana gəlməlidir. Bir sözlə, ölkənin inkişafı məhz bu istiqamətdə davam etməlidir.
Dünyada uğur qazanmış, inkişaf etmiş ölkələrin təcrübəsinə baxsaq, görərik ki, o inkişafın, tərəqqinin əsas səbəbləri təbii ehtiyatlar deyildir. Məhz bilik, məhz savad, yeni texnologiyalar - bütün bunlar ölkəyə uğur, rifah gətirir, inkişaf, müasirlik gətirir" - deyən cənab İlham Əliyev bu qənaətdədir ki, bu gün bəşəriyyətdə demokratik idealların daha da möhkəmlənməsi, elmi-texniki tərəqqinin geniş vüsət alması insan amilinin inkişafında vacib məsələlərdən biri kimi önə çıxır.
Ondan sonra növbəti addım olaraq Azərbaycan Respublikasının Prezidenti cənab İlham Əliyev tərəfindən 2005-ci ildə "Azərbaycan Respublikasında Rabitə və İnformasiya Texnologiyalarının İnkişafı üzrə 2005-2008-ci illər üçün Dövlət Proqramı (Elektron Azərbaycan)" təsdiqləndi, siyasət planı işlənib hazırlandı və bir qrup qanunlar qəbul olundu. Bu gün İKT-nin Azərbaycanın sosial-iqtisadi inkişafında prioritet rolunu təmin etmək üçün bir çox yeni təkliflər hazırlanıb. Bu təkliflər İKT-nin sosial-iqtisadi və həmçinin də siyasi inkişafdakı rolunu, ona təsirini, həmçinin xüsusi iqtisadi zonaların, texnoparkların, elektron avadanlıqlar bazarının və digər yüksək elm tutumlu iqtisadi sahələrin inkişafını sürətləndirmək üçündür.
Azərbaycanda son illərdə İKT və e-hökumətlə bağlı görülən işlər və İKT-nin inkişafı təqdirəlayiqdir. BMT-nin elektron hökumətin (E-hökumət) dünyada yayılması səviyyəsi ilə bağlı 2008-ci il hesabatında 2005-ci illə müqayisədə öz mövqeyini xeyli yaxşılaşdıran Azərbaycan regional qonşularını - Gürcüstanı, Ermənistanı, İranı geridə qoyaraq regionda birinci yerə çıxıb.
Bu gün dünya qlobal informasiya cəmiyyəti dövrünü yaşayır. Bütün sahələrdə informasiyaya əsaslanan iqtisadiyyat aparıcı qüvvə olduğuna görə sürətli inkişaf etmək üçün texnologiya əsas vasitəyə çevrilib. Məhz buna görə, Azərbaycan öz iqtisadiyyatının yenilikçi (innovative) sahələrini uğurla inkişaf etdirərək yeni qloballaşan dünyada öz yerini möhkəmlətməlidir. Müasir informasiya texnologiyalarının inkişafının yüksək səviyyəsi öz növbəsində bir sıra problemlərlə də müşayiət olunur. Bu problemlərdən ən əsası informasiya təhlükəsizliyinin təmin edilməsi məsələsidir. Bu problemin aradan qaldırılması üçün Rabitə və İnformasiya Texnologiyaları Nazirliyi və Milli Təhlükəsizlik Nazirliyi nəzdində informasiya təhlükəsizliyi ilə əlaqədar şöbələr fəaliyyət göstərir. Fikrimizcə, dinamik inkişaf edən Azərbaycan Respublikasında informasiya təhlükəsizliyini təmin edən xüsusi olaraq ixtisaslaşdırılmış dövlət qurumunun yaradılması zərurəti mövcuddur.
Bundan başqa Azərbaycan Respublikasında istər dövlət orqanlarında, istərsə də digər strukturlarda istifadə olunan proqram təminatının tamamilə idxal məhsullardan ibarət olması öz növbəsində həm bu proqramlara nəzarəti çətinləşdirir, həm də xarici müdaxilələrə, kiber hücumlara zəmin yaradır. Bu baxımdan yerli proqram təminatının yaradılması, həm ixtisaslaşma, həm də yuxarıda sadalanan problemlərin aradan qaldırılması baxımından labüddür. Eyni zamanda onu da qeyd etmək yerinə düşər ki, Azərbaycanda dövlət sirri sayılan məlumatların yerləşdirildiyi kompyuterlərin kiber hücumlardan qorunması üçün "kiber ordu"nun (informasiya bu "ordu" üzvlərinin yeganə silahıdır və bu silahla da ölkə daxilində informasiya təhlükəsizliyini təmin edirlər) yaradılması zərurəti meydana gəlmişdir. Bu gün Azərbaycanda və eləcə də dünyada bir çox kompyuter təhlükə altındadır. İnternetin sürətlə yayılması və elektron dövlətə keçidlə əlaqədar olaraq bu təhlükə gündən-günə artmaqdadır. Dövlət orqanlarında fəaliyyət göstərən kompyuterlər bir çox təşkilatların ya da başqa ölkələrin mənafeyinə xidmət edən xakerlərin hücumlarına məruz qalmaqdadır. Fikrimizcə, informasiya təhlükəsizliyini təmin edən xüsusi olaraq ixtisaslaşdırılmış dövlət qurumunun yaradılması və onun tərkibində ixtisaslaşmış kadrlardan ibarət "kiber ordu" nun formalaşdırılması ölkəmizdə informasiya təhlükəsizliyinin təmin edilməsində mühüm rol oynayacaqdır.
Murtəza HƏSƏNOV,
Azərbaycan Respublikasının
Prezidenti yanında Dövlət
İdarəçilik
Akademiyasının Geostrateji
Araşdırmalar Mərkəzinin
baş
elmi işçisi, siyasi elmlər
üzrə
fəlsəfə doktoru
Xalq qəzeti.- 2012.- 17 iyul.- S. 5.