Malıbəyli Həmid
Min səkkiz
yüz səksəninci il yazın qırx beşiydi. Belə
bir xoş gündə Malıbəyli camaatının
sevincinin həddi-hüdudu yox idi. Axı onların inam,
güman yeri, pənahgahı olan Xan qızı Natəvan yenicə
çəkdirdiyi bulağın açılışına təşrif
buyurmuşdu.
Bu
yeni su mənbəyinə Xurşudbanu bəyimin təklifi ilə
"Novlu bulaq" adı verildi. Hamı yerə sərilmiş
geniş və böyük xalıların üzərində
açılan iri süfrələrin arxasında oturub, bu təntənəni
qeyd edirdi. Xan qızının Şuşadan özü ilə
gətirdiyi şairlər və musiqiçilər dəstəsinin
- məşhur tarzən Sadıq Əsəd
oğlunun-Sadıqcanın tarının xoş sədaları
və görkəmli xanəndə Hacı Hüsünün
şaqraq zəngulələri ətrafa yayılaraq kəndin
cavanlarını və uşaqlarını da çəkib,
bulaq başına gətirmişdi.
Bir
az aralıda, göy otların üstündə bardaş
qurub-oturmuş on-on iki yaşlı bir oğlan
uşağının fikri-zikri isə musiqiçilərdə
idi. O, xüsusi bir həvəs və məhəbbətlə
çalıb-oxuyanları seyr edir, maraq və sevinc dolu
baxışlarını bir an da olsun onlardan çəkmirdi.
Kəndin mötəbər və nüfuzlu şəxslərindən
sayılan Böyük Hacı Məmməd kişi qonşusu
İmamqulunun oğlu Həmidi xan qızına və
musiqiçilərə göstərib, yaxşı səsi
olduğunu söylədi...
Həmid
utancaq halda musiqiçilərə yaxınlaşdı. Salam
verib, Hacı Hüsünün böyründə dayandı.
Xanəndə sınayıcı nəzərlərlə
uşağı başdan-ayağa süzüb, mehribanlıqla
soruşdu:
-
Oğlum, hansı mahnını oxumaq istəyirsən? -
Uşağın çəkindiyini görüb, əlavə
elədi:
- Utanma,
de! Sadıq əmin tarda çalsın, sən də oxu!
Həmid
utana-utana:
-
"Segah" oxumaq istəyirəm! - dedi.
Musiqiçilər bu uşağın belə
"yuxarıdan getməsi"nə təəccüblənsələr
də, heç nə demədilər. Sadıqcan Həmidi həvəsləndirmək,
cuşa gətirmək üçün tarın pərdələrində
gəzişməyə başladı. Sonra
ayaq verib, uşağın oxumasını gözlədi.
Həmid pəsdən oxumağa başladı.
Hamının diqqəti onda idi. Bu balaca
"xanəndə" vaxtı ilə kənd toylarında
böyük xanəndələrdən, xüsusən də,
elə Hacı Hüsünün özündən eşitdiklərini
"dənliyinə" yığmışdı, elə
indi də onun özünə qaytarırdı. Həmid
"Segah"ın bir neçə şöbəsini
şirin uşaq səsiylə, yanıqlı zəngulələrlə
başa vurub, böyüklərə məxsus bir əda ilə
dinləyicilərin qarşısında baş əydi. Bu vaxt Xurşudbanu bəyim irəli yeriyib,
uşağın üz-gözündən öpdü,
başını sığallayaraq "əhsən,
oğlum!" - deyib, üzünü
musiqiçilərə tutdu:
- Mən
həmişə sizə deyirdimmi ki, bu kənddə istedadlı
uşaqlar çoxdur, onları arayıb-axtarmaq, üzə
çıxarmaq lazımdır. Bax, görürsünüz də
bu uşağı, bülbül kimi necə də cəh-cəh
vurdu! Hacı, uşağın atası ilə
danış, onu Qalaya apar, məclisinə cəlb elə.
Bütün xərci də mənim boynuma...
Hacı Hüsü də, Sadıqcan da "baş
üstə!" deyərək Hacı Məmməddən
xahiş elədilər ki, Həmidin atasının
razılığını alsın və uşağı
Şuşaya gətirsinlər. Məclis axşama
yaxın sona yetdi.
Həmid həmin gecə sevincindən yata bilmədi. Uzaq səfərdə olan
atasının gəlişini səbirsizliklə gözləməyə
başladı... Nəhayət, on-on beş
gündən sonra arabaçı İmamqulu kişi İran səfərindən
qayıtdı və Həmid əhvalatı atasına
danışdı. Üstəlik, Hacı Məmməd kişi də Xan qızının və
musiqiçilərin sözlərini ona yetirdi. Ancaq, nədənsə,
İmamqulu kişi oğlunun
atasının peşəsini davam etdirməsinə
üstünlük verdi və özü ilə onu uzaq-uzaq səfərlərə
apardı.
Beləliklə, Həmid arabaçılığı
özünə peşə seçdi. Gah bu baş -
o başa sərnişin aparıb-gətirdi, gah da yük
daşıdı. Hər cümə
axşamı yaxın şəhərlərə -
Şuşaya, Gorusa, Yevlaxa, Gəncəyə, Şəkiyə
həftəbazarına alış-verişə getdi, gələndə
tacirlər üçün mal gətirdi. Ancaq
xanəndə olmaq onun həmişəlik arzusu olaraq
qalırdı. Elə yolda-irizdə, asudə
vaxtlarında zümzümə etməklə
"gözünün qurdunu öldürürdü".
Nəhayət, bir yaz günü xoş bir təsadüf
on səkkiz yaşlı bu gəncin həyat yolunu
ömürlük dəyişdi. Arzuladığı sənətin
tapdanmamış cığırları ilə gedib, muğam
dünyasına çıxdı. Həmin
yaz səhərində onun üçün bir xoşbəxtlik,
səadət qapısı açıldı. Və bu qapıdan içəri girib, musiqi
taxtında özünəlayiq bir yerdə oturdu.
... Həmid öz dördatlı arabası ilə
Yevlaxdan Şuşaya sərnişin aparırdı. Sərnişinlər
onu tanımasalar da, Həmid onları beş
barmağı kimi tanıyırdı. Hacı Hüsü,
Sadıqcan və onların kamançaçalanı yol boyu Həmidlə
söhbət eləsələr də, özü hələlik
tanışlıq vermək istəmirdi. Qala
qapısından şəhərə daxil olanda Həmid
özünü saxlaya bilməyib, axır ki, dilləndi.
-
Hacı, mən sizi çoxdan tanıyıram. Bizim
Malıbəylidə çox toylarda görmüşəm.
Hətta bir dəfə də səsimə qulaq
asmısınız...
Hacı
Hüsü diksinən kimi oldu, təəccüblə
üzünü arabaçıya tutub:
- Hə,
itkin qardaş, yadıma düşdü, həmin uşaq sənsən?!
Gərək ki, adın da Həmid ola! Bəs o vaxt niyə məclisimizə gəlmədin?!
Səni çox gözlədik! - deyə məzəmmətedici
nəzərlə Həmidi danladı.
Həmid əhvalatı qısaca onlara söylədi və
musiqiyə olan həvəsinin hələ sönmədiyini, əksinə,
artdığını da bildirdi.
Sərnişinlər
"Bazarbaşı meydan"da arabadan düşərkən
Sadıqcan Həmidi evinə dəvət elədi və
bildirdi ki, axşamüstü "Xanəndələr məclisi"nin üzvləri onun mənzilinə
toplaşacaq və Şuşanın bütün
çalıb-oxuyanları da orda olacaq. Həmid
Sadıqcanın dəvətini məmnuniyyətlə qəbul
elədi...
Yol
yorğunu olduqlarından bir az dincəldilər.
Bu axşam deyildiyi vaxtda şəhərin
adlı-sanlı musiqiçiləri, poeziya həvəskarları
Sadıqcanın Merdinli məhəlləsindəki
böyük evinin geniş salonuna toplaşdılar. Mir
Möhsün Nəvvab, Məşədi İsi, Hacı
Hüsü, Keştazlı Haşım, Şahnaz Abbas, Əbdülbaği
Zülalov, Malıbəyli Cümşüd, Cabbar
Qaryağdıoğlu, Dəli İsmayıl, Keçəçi
oğlu Məhəmməd, Məşədi Məmməd Fərzəliyev
və başqa müqtədir sənətkarlar stol arxasına
keçdilər...
Məclisin başlanmasından xeyli keçsə də,
Sadıqcan təzə qonağını hələ təqdim
eləməmişdi. Deyəsən, bunu axıra
saxlayırdı. Nəhayət, Sadıqcan
Həmidi məclis üzvlərinə tanıtdı. Yaxşı səsi və xanəndəliyə meyli
olduğunu da bildirdi. Gələcək sənət
dostunun ancaq "Segah" oxuya bilməsindən xəbərdar
olduğuna görə tarını bu muğam üstə
köklədi. Böyük xanəndələr
qarşısında oxumaq nə qədər çətin olsa
da, Həmid özünü itirmədi, ürəkdən,
yanıqlı səslə oxumağa başladı. Hamı diqqətlə onu dinləyirdi. Həmid dəstgahı tamam-kamal oxuyub, başa
çatdırmamış alqış sədaları salonu
bürüdü. Məşədi İsi ayağa
qalxıb, sevinclə dedi:
- Balam,
bu, əsl xanəndədir ki! Səsinin
şirinliyini, muğamı doğru-dürüst
oxumağını görürsünüzmü?! - Sonra
üzünü məclis əhlinə tutub: - Gəlin elə
bu gündən bu Malıbəyli balasını məclisimizə
qəbul edək. - Yenə Həmidə tərəf baxaraq: - Sənin
belə səsin ola-ola niyə bizim sıramızda olmayasan? -
dedi.
... Həmin
o ayağı sayalı gündən Həmid
arabaçılığın daşını birdəfəlik
atıb, "Xanəndələr məclisi"nin
üzvü oldu. Ustad xanəndələr Məşədi
İsidən və Hacı Hüsüdən sənət dərsi
aldı, klassik muğamlarımızın, xanəndəlik sənətimizin
sirlərini mənimsədi. Eyni zamanda, tar
çalmağa da böyük həvəsi olduğundan
Sadıqcandan fərdi qaydada dərs aldı. Az müddətdə həm vokal sənətinin,
həm də tarzənliyin bütün incəliklərini
öyrəndi, tar ifaçılığının ən
mürəkkəb və çətin texnikasına yiyələndi.
Həmid oxuduğu səviyyədə də tar
çalmağı bacarırdı. Onun
özünəməxsus gözəl xalları, şirin
barmaqları vardı.
Artıq Həmid təkcə Qarabağda yox, eləcə
də başqa vilayətlərdə gözəl muğam və
virtuoz bir tarzən kimi tanınır və müstəqil
olaraq toy məclisləri aparır, el şənliklərində
iştirak edirdi. Gənc xanəndə Cabbar Qaryağdıoğlunun yolu
ilə gedir, ənənəvi fars muğam
və təsnifləri yox, Azərbaycan muğamları və təsnifləri
oxuyurdu. Yəni, ifa etmək üçün
sırf azərbaycanca olan qəzəlləri seçirdi.
Bir qayda olaraq, onun müşayiətçiləri isə
Sadıqcan, Məşədi Zeynal Haqverdiyev, Cavad bəy Xənəzəyski,
Məşədi Cəmil Əmirov, Qurban Pirimov kimi tarzənlər
olurdu. Bəzən isə tarda özü
özünü müşayiət eləyirdi.
El arasında artıq "Malıbəyli Həmid"
kimi şöhrətlənən Həmid Qurbanov bütün
Şərq muğamlarını özünəməxsus tərzdə
oxusa da, "Segah"ın və "Rast"ın ən
gözəl ifaçılarından hesab olunurdu. O, "Segah"
muğamını bir neçə variantda oxumuş və
muğama bəzi yeniliklər də gətirmişdi. Malıbəyli Həmid "Orta Segah" oxuyarkən
dəstgahı sarı simdə "Müxalif" şöbəsindən
başlayır, sonra "Hisar"a keçirdi. Elə onun bu kəşfi də muğama gətirdiyi
yenilik hesab olunurdu və musiqiçilər arasında ona
"Həmid Segahı" da deyirdilər.
1910-cu ildə
İngiltərənin "Qramofon" şirkəti Məcid
Behbudov, Məşədi Cəmil Əmirov, Seyid Mirbabayev,
Malıbəyli Əsgər, Kərbəlayı Lətif Əliyev
kimi bir sıra Qafqaz musiqiçiləri ilə bərabər,
Malıbəyli Həmidi də səsini vala yazdırmaq
üçün Riqa şəhərinə dəvət elədi.
O, "Yetim Segah", "Şur",
"Humayun","Rast" muğamlarını, bir çox
təsnif və el havalarını lentə aldırdı və
səsini həmişəlik olaraq xalqa yadigar qoydu. Onu da demək lazımdır ki, həmin vaxt tarda xanəndə
özü özünü müşayiət etmişdi.
Ümumiyyətlə, Malıbəyli Həmid məclislərdə
çox vaxt özü həm çalar, həm də
oxuyardı.
Malıbəyli
Həmidin aktyorluq istedadı da vardı. O vaxtlardan qalan
afişa və proqramlardan məlum olur ki, xanəndə bir
neçə tamaşada iştirak etmiş və opera artisti
kimi də şöhrət qazanmışdı. 1913-cü il
avqust ayının 7-də o, Üzeyir bəy Hacıbəyovun
Şuşa səhnəsində tamaşaya qoyulmuş
"Leyli və Məcnun" operasında baş rolların
birini oynamış, sənət yoldaşları Əbülfət
Vəli, Hüseynqulu Sarabski, Zabul Qasım, Xanlıq
Şükür, Məşədi Cəmil Əmirov və
başqaları ilə birlikdə yüksək səviyyədə
çıxış edərək
tamaşaçıların rəğbətini
qazanmışdı. Bundan başqa, o, Məşədi Cəmil
Əmirovun Şuşada, Gəncədə, Tiflisdə dəfələrlə
səhnədə oynanılmış "Seyfəl-mülk"
operasında da əsas rollardan birini ifa etmişdi.
... İyirminci əsrin əvvəllərində bir çox Qarabağ musiqiçiləri kimi Malıbəyli Həmid də taleyini ömürlük Gəncə ilə bağladı. O, bu qədim mədəniyyət ocağında şəhərin nisbətən "köhnə həmyerli sakini" Məşədi Cəmil Əmirovla və yerli musiqiçilərlə sıx ünsiyyət yaratdı, onlarla əl-ələ verərək Gəncənin mədəni həyatında geniş fəaliyyət göstərməyə başladı. Musiqili gecələrin, teatr tamaşalarının, xeyriyyə konsertlərinin təşkili işində can-başla iştirak elədi. Malıbəyli Həmid dostu Məşədi Cəmil Əmirovla birgə yerli əhaliyə mədəni xidmət göstərməklə yanaşı, eyni zamanda, Gəncəətrafı rayonlara da qastrol səfərlərinə çıxır, xalq məclislərində, el şənliklərində fəal iştirak edirdi. Ömrünün sonlarına yaxın Malıbəyli Həmidin ayrılmaz "yol yoldaşı" olan büllur kimi saf və məlahətli səsi sahibinə "vəfasız çıxdı". O, öz tamaşaçıları qarşısında artıq bir xanəndə kimi çıxış etmək imkanından məhrum oldu. Ancaq ruhdan düşmədi, bütün mehrini vaxtı ilə sevib-seçdiyi, öyrəndiyi ikinci sənətinə - tarzənliyə saldı. Uzun müddət kamançaçalan Böyükkişi Əliyevlə birlikdə kiçik qardaşı Malıbəyli Əsgəri tarda müşayiət elədi. Məşədi Məmməd Fərzəliyev, İslam Abdullayev, Keçəçi oğlu Məhəmməd, Zabul Qasım kimi muğam ustaları ilə el məclislərində çalıb-çağırdı.
Gələcəyin bir çox məşhur xanəndələrinin yetişib-püxtələşməsində, tanınmasında Malıbəyli Həmidin mühüm rolu olmuşdur. Məmmədqulu Şuşinski, Seyid Şuşinski, Musa Şuşinski, Bülbül kimi sənətkarlar ondan çox şeylər görüb-götürmüş, ustadlarının yolunu axıracan şərəflə davam etdirmişlər.
Vasif QULİYEV
Xalq qəzeti.- 2012.- 17 iyul.- S. 7.