Kreativlik zamanın
çağırışıdır, yoxsa
moda?
(Akademik Ramiz Mehdiyevin "XXI əsrdə Azərbaycan ideyası kreativ millət kontekstində" məqaləsinə politoloqun refleksiyaları)
Hər bir sosial hadisə kimi siyasət
də sadəcə dəbə məruz qalmır, çox vaxt
"iblisin vəkili" rolunda çıxış edir, alimlərə
və jurnalistlərə bəzən mövcudluğu
üçün real zəmin olmayan yeni anlayışları təhrikçi
şəkildə təklif edir. Məsələn, "siyasi
kommunikasiya refreyminqi" anlayışını
araşdırdıqdan sonra başa düşürsən ki,
söhbət ənənəvi manipulyasiyadan gedir.
Bu
gün diskussiya mövzusuna çevrilmiş "kreativ
sinif" anlayışı sosiologiyanın dəbdə olan
trendidir, yoxsa qloballaşmaqda olan iqtisadiyyatın həqiqi
inkişaf fenomeni? Bu anlayışın tərifindəki dəbdə
olan ingilisdilli fleri bir kənara atsaq, hansı sinif barədə,
hansı mənada söhbət gedir? Hansısa bir strat, sosial təbəqə
şəklində sosioloji sinif barədə? Bəlkə
söhbət sırf təsnifatdan gedir - müəyyən
yaradıcılıq meyarları üzrə birləşən
insanlardan? Əgər təsnifat üzrə götürsək,
meyarlar necə olmalıdır, onlar sistemyaradıcı elementlərdirmi?
Azərbaycan
ziyalıları, xüsusən elmi ziyalılar kreativ sinif
haqqında, Azərbaycanda bu sinfin inkişafının ilkin
şərtləri və real perspektivləri barədə
refleksiya üçün güclü impuls almışlar. Nəzəriyyə
və praktika, təcrübə və novatorluq - fikrimcə, bu
dual kateqoriyalar mahiyyət etibarilə siyasi fəlsəfənin
bütün spektrini əhatə etməklə siyasi dəyərlər,
Azərbaycanın siyasi strategiyasının
formalaşmasında onların rolu kimi problemlər qaldıran
akademik Ramiz Mehdiyevin elmi yaradıcılığını
müəyyənləşdirir.
Azərbaycan
millətinin inkişafının ideya, siyasi, sosiomədəni
və texnoloji aspektlərini açıqlayan, bu yaxınlarda
ictimaiyyətə təqdim edilmiş "XXI əsrdə Azərbaycan
ideyası kreativ millət kontekstində" adlı yeni məqalə
də bu baxımdan istisna olmamışdır. Bu özünəməxsus
siyasi refleksiya özlüyündə yetərincə ənənəvi
olan şəxsiyyətin kreativliyi deyil, identikliyin ümumi dərkinə
malik olan millətin kreativliyi kimi yeni sosiomədəni və
iqtisadi fenomenin siyasi təhlilinin intellektual əsasları ilə
fərqlənir. Dərin təfəkkürlü filosof və
siyasi idarəetmə sahəsində təcrübəli praktik
olan akademik Ramiz Mehdiyev sosial və siyasi elmlərdə yeni
paradiqmalar doğuran sosial-siyasi reallığın
"sinirini" həmişə dəqiq müəyyən
edir. İnnovasiyalara, sahibkarlığa və iqtisadi
inkişafa istiqamətlənmiş kreativ sinfə
marağın artması qərbdə ictimai elmlər
üçün bu cür innervasiya olmuşdur.
Amerikalı
gənc sosioloq R.Florida özünün "Yaradıcı
sinfin yüksəlişi" adlı kitabında (2002-ci il) belə
bir ideya irəli sürmüşdür ki, milli sərvətin
əsas mənbəyi faydalı qazıntılar və hətta
sənaye istehsalı da deyil, iri şəhərlərdə,
intellektual və bədii enerjinin qaynadığı mərkəzlərdə
cəmləşmiş gənc əhalinin yaradıcı
potensialıdır. Florida kreativ sinfin formalaşması üçün
zəruri olan üç "T" şərtini göstərir:
texnologiyalar, talant və tolerantlıq. Floridanın fikrincə,
bu üç tərkib hissə aşağıdakı ilkin
şərtlərlə müəyyən edilir: texnologiyalar və
talant (əsasən texniki elmlər və sahibkarlıq sahəsində)
- dövlətin elmi-texniki tərəqqiyə və təhsilə
diqqəti ilə, tolerantlıq isə insan
hüquqlarının dərk edilməsi ruhu ilə. Təbii
ki, yüksək intellektual qabiliyyətlərə malik olan
insan kapitalının formalaşmasında və güclü
iqtisadiyyatın yaradılmasında təhsilin rolu bu gün o qədər
aşkardır ki, onun əlavə arqumentlərə
ehtiyacı yoxdur. R.Florida belə hesab edir ki,
üçüncü şərtin - tolerantlığın
indikatoru seksual azlıqlara münasibətdə
dözümlülükdür. O, bu
dözümlülüyü kreativ sinfin cəmləşdiyi mərkəzlərdə,
məsələn Silikon vadisində gey-mədəniyyətin
ölçülməsi yolu ilə öyrənməyi təklif
edir. Kreativ sinfi bəzən Mark Tsukerberqin nəsli də
adlandırırlar. 1984-cü ildən sonra doğulmuş bu
insanlar cəmiyyətin bütün sahələrinə: həm
biznesə, həm siyasətə, həm də incəsənətə
radikal və qlobal dəyişikliklər edirlər. Kreativ
sinfin ətrafında həm pozitiv, həm də neqativ aura
yaranmışdır. Bu gün çoxları
"qondarma" kreativ sinifdən danışır. Məsələn,
rusiyalı politoloqların çoxu kreativ sinfi yeni qüvvənin
hakim rejimə düşmənçiliyinin təzahürü
kimi Bolotnaya meydanı ilə eyniləşdirməyə
başlamışlar. Digərləri belə hesab edir ki,
Riçard Florida hər halda orijinallığa iddia edə bilməz.
Fransada "yeni solçular" 1968-ci il inqilabı
dövründə birinci olaraq "Gənclər
yaradıcı siyasi sinifdir" şüarını irəli
sürmüşdü. Onlar bu şüarı Avropanın ən
yaradıcı məkanında - Parisin Latın məhəlləsində
qurulmuş barrikadalarda polis ilə küçə
döyüşlərində irəli sürürdülər
(http:www.net-fax.org). Beləliklə, siyasi ideyalar və vahid,
hamılıqla qəbul edilən siyasi nəzəriyyəni
tanımayan postmodern idealları nə qədər mürəkkəbdirsə,
kreativ sinif ideyası ətrafında diskussiyalar siyasi
baxımdan bir o qədər müxtəlif vektorludurlar,
çünki bu istiqamətin nümayəndələri tərəfindən
siyasət sahəsinə aid edilən məsələlərin
əhatə dairəsi olduqca genişdir. Postmodern
dövrünün hakimiyyəti əvvəlki tarixi dövrlərin
mədəni və idrak potensialının səfərbər
edilməsi; radikal plüralizm və tolerantlıq; kütləvi
və elitar siyasi mədəniyyətlər arasında sərhədlərin
aradan qalxması kimi siyasi mövcudluq prinsiplərinin məcmusunu
həyata keçirir.
Bu
cür diskussiyalı, siyasi baxımdan çox binar fonda bir
"solo" səsin olması, öz mövqeyinin elmi cəhətdən
əsaslandırılması çox vacibdir. Akademik Ramiz
Mehdiyev idrak sahəsinə aid fenomen kimi milli ideyanın dərk
edilməsi və siyasi mövcudluq, sosiumda kreativ təbəqəni
formalaşdıran praktiki siyasət sahəsi arasında parlaq
korrelyasiya aparır. R.Mehdiyevin təklif etdiyi kreativ insanlar millətinin
yeni diskursu milli ideyanın istiqamətləndirici vektor
funksiyasına çevrilir, mühüm siyasi meqainstitutlar olan
dövlətin və vətəndaş cəmiyyətinin bu
ideyanın reallaşdırılmasında rolunu izah edir. Siyasi
idarəetmə sahəsində strateq və praktik olan Ramiz
Mehdiyev belə bir mühüm nəticəyə gəlir ki,
güclü milli liderin təşkiledici və istiqamətləndirici
rolu olmasa ölkəni inkişaf etmiş dövlətlər
sırasına çıxarmaq üçün bütün cəhdlər
uğursuz ola bilər.
Kreativ insanların bir sinif olması ideyasını irəli sürən R.Floridadan fərqli olaraq Ramiz Mehdiyev elmi axtarışı bütövlükdə millətə, iqtisadiyyat, siyasət, elm və təhsil, sosial sahə, mədəniyyət, bu innovasiyalı tədqiqatların real ictimai praktikaya tətbiq edilməsi üzrə yaradıcı araşdırmalara əsaslanan modernləşmənin inkişafı məsələsinə diqqəti artırmağa yönəldir. Mənim fikrimcə, bu, diskussiya mövzusu olan aktual ideyalara Azərbaycanın innovasion modernləşməsi kontekstində praktiki istiqamət verməyə nail olmuş müəllifin hərtərəfli götür-qoy edilmiş yaradıcı mövqeyinə dəlalət edir.
Məqalədə müxtəlif ictimai-siyasi şəraitdə kreativ sinfin inkişafının zəngin dünya təcrübəsi, habelə son iki onillikdə ölkəmizin çox intensiv praktikası təhlil edilərək transformasiya mərhələsində olan bu postmodern sivilizasiyası fenomeninin nəzəri-metodoloji baxımdan dərk edilməsi üçün kifayət qədər güclü stimul yaradır. Kreativ sinfin özünün formalaşması çox cəhətdən postmodernin və liberal iqtisadiyyatın dəyər və prinsiplərinin bərqərar olması ilə şərtlənmişdir.
Məqalədə təklif edilən ideyalar mahiyyət etibarilə siyasi və sosial elmlər sahəsində olduqca aktual və perspektivli elmi axtarış istiqamətləri sırasına keçməklə özünün adekvat öyrənilməsini tələb etməklə bərabər, həm də Azərbaycanın siyasi praktikası üçün tətbiqi əhəmiyyətə malikdir, çünki ölkəmizin siyasi rəhbərliyi dünya təcrübəsinə həmişə diqqətlə yanaşır. Bu məqamı Aristotel fəlsəfi dildə çox yaxşı əks etdirmişdir. Şagirdlərinin necə uğur qazanmaq barədə sualına o belə cavab vermişdi: "Səndən geridə olanları gözləmədən irəlidə gedənlərə çatmalısan".
Mən kreativ şəxsiyyətə xüsusi sosial-psixoloji tip, qərarlaşmış xarakteri, güclü iradəsi, həyatda aydın, fəal mövqeyi olan, qeyri-standart təfəkkürlü, qeyri-müəyyənlik şəraitində səmərəli qərarlar qəbul etmək qabiliyyətinə malik passionari kimi tərif verən akademik Ramiz Mehdiyevlə tam həmrəy olduğumu bildirir və ölkəmizdə kreativ milli təbəqənin formalaşmasını ümummilli lider Heydər Əliyevin və indiki Prezident İlham Əliyevin siyasi liderliyi ilə əlaqələndirirəm.
Ümummilli lider Heydər Əliyevin praktik fəaliyyəti Azərbaycanda kreativ təbəqənin inkişafı üçün ilkin şərtlər yaratmışdır. Məqalədə bu ilkin şərtlər Heydər Əliyevin prezidentliyi ilə bağlı iki mərhələ çərçivəsində sistemləşdirilmişdir: birinci mərhələ Azərbaycanın strateji seçimini etdiyi və iqtisadiyyatın güclənməsinə təkan verən siyasi modernləşdirmə yolunda ilk addımlarını atdığı 1993-cü ilin ortalarından başlamışdır; ikinci mərhələ yeni inkişaf ideologiyasının formalaşması ilə bağlıdır. Bu zaman Azərbaycan cəmiyyəti xaos və özbaşınalıq dövrünü arxada qoyub, yeni dəyərlərə, qloballaşma dövründə Azərbaycan mentalitetinin keşikçisi və ölkədə tərəqqinin təminatçısı olan birlik ideyasına ehtiyac duyurdu.
Milli ideya milli özünüdərkin kristallaşmasının məhsulu kimi ortaya çıxır və passiv statist rolu ilə kifayətlənməyərək ideya daşıyıcısı olan xalqın siyasi şüuruna təsir göstərir, tarixin dönəmlərində onun üçün mayak, oriyentir, bələdçi rolunu oynayır. Ümummilli lider Heydər Əliyevin bizə bəxş etdiyi azərbaycançılıq ideyası xalqımız üçün məhz belə bir bələdçiyə çevrildi. Bu ideya "milli mənsubiyyətin, milli mənəvi dəyərlərin müdafiəsi və qorunub saxlanması, eyni zamanda, onların ümumbəşəri dəyərlərlə sintez və inteqrasiya vasitəsilə zənginləşməsi, hər bir insanın inkişafının təmin edilməsindən ibarətdir". Gələcəyə yönəlmiş mütərəqqi ideya olan azərbaycançılıq modernləşdirilmiş tranzitin optimal gedişini və milli inkişaf vəzifələrinin həllini təmin etmişdir. Eyni zamanda, azərbaycançılıq həmrəy düşüncəyə və siyasi iradəyə malik olmayan xalqların koqnitiv səviyyədə eroziya diffuziyası, eyniliyin silinməsi təhlükəsi qarşısında olduğu bir dövrdə milli özgürlüyün qorunub saxlanmasının təminatçısı oldu.
R.Mehdiyevin tamamilə doğru qeyd etdiyi kimi,
azərbaycançılıq ideyasının maddiləşməsinin
əsasını Prezident İlham
Əliyevin rəhbərliyi ilə 2003-cü ildən həyata
keçirilən strateji kurs
çərçivəsində gerçəkləşdirilən
ölkənin innovasiya modernləşdirilməsi
təşkil edir. Hökumət
ölkənin ümumi modernləşdirilməsinə
yönəldilmiş dövlət proqramının
reallaşdırılmasına başlamışdır. Azərbaycanın iqtisadi və ictimai-siyasi düşüncəsində innovasiya modernləşdirilməsi siyasi layihəsi millətin kreativ
potensialının formalaşmasının üçüncü
mərhələsidir. Əhəmiyyətli haldır ki, milli modernləşmə
öz tipologiyasına görə, zənnimizcə,
həm Azərbaycan mentallığı ilə ahəngdar olan, həm də millətin kreativ potensialını sosial
kataklizmlərsiz inkişaf etdirməyə
imkan verən inkişafın təkamül
yoluna daha
yaxındır. Prezident İlham
Əliyevin siyasi kursu
modernləşmə prosesində xarici texnoloji nailiyyətlərin mexaniki
tətbiqinə, yalnız əcnəbi mütəxəssislərin
cəlb edilməsinə deyil, milli resurslara yönəldilmişdir.
Prezident İlham Əliyev
demişdir: "Qara
qızıl"ın insan kapitalına
çevrilməsi təkcə şüar
deyildir. Bu,
reallıqdır. Bizim məqsədimiz elmi və milli
inkişafın ümumi səviyyəsi
arasında əlaqə yaratmaq, elm, ali təhsil və iqtisadiyyat arasında ahəngdarlığı
təmin etməkdir. Görülən işlər sayəsində
BMT-nin 2010-cu ildə insan
potensialının inkişafına dair
hesabatında Azərbaycan 2005-2010-cu illərdə insan potensialının inkişafına görə
ən sürətlə inkişaf edən
ölkə adlandırılmışdır". (Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyevin
"The Business Year" jurnalının xüsusi buraxılışına
müsahibəsi).
Modernləşdirmə layihəsinin, demək olar ki, alternativi
yoxdur və təbii ki, Azərbaycan sosiumu tərəfindən ruh yüksəkliyi ilə qəbul edilir. Beləliklə, akademik Ramiz Mehdiyevin təklif etdiyi və əsaslandırdığı kreativ
millət konsepsiyası
müasir Azərbaycan
cəmiyyətinin modernləşməsi
prosesi ilə əlaqədar aktuallaşır.
Regionda lider statusunu qazanan və dünya birliyində layiqli yerini tutan Azərbaycan qlobal proseslərə daha çox töhfə verən və verə bilən ölkəyə çevrilmişdir. A.H.Okarın modernizator
elitasının nümayəndələri
yaradıcılıq identikliyinə
malik insanlardır fikri ilə razılaşan R.Mehdiyev bu anlayışı milli identikliklə zənginləşdirir. Azərbaycançılığın indiki şəraitdə
mütərəqqi xarakteri
mahiyyət etibarı ilə qeyri-formal, lakin mühüm təsisat - Azərbaycanın
qloballaşmış dünya
sisteminə uzunmüddətli
perspektivdə pariya kimi deyil, yüksək
inkişaf etmiş kreativ insanlar milləti kimi daxil olmasının və səmərəli inkişafının təminatıdır.
Azərbaycan milli ideyasının
və XXI əsrdə
onun inkişaf paradiqmalarının nəzəriyyəsinin
dərindən işlənib
hazırlanmasında və
onun ontoloji mahiyyətinin, milli siyasi məkan baxımından və onunla şərtlənmiş
genezis mexanizmlərinin,
habelə milli ideyanın siyasi həyata səfərbəredici
- istiqamətləndirici təsirinin
müəyyən edilməsində
birincilik, heç şübhəsiz, akademik
Ramiz Mehdiyevə məxsusdur. Təsadüfi deyildir ki, akademik Ramiz Mehdiyevin nəşrə hazırlanan kitabının
bir fəsli olan bu məqalədə
kreativlik sinfi əlamət kimi deyil, birləşdirici milli ideya kimi
nəzərdən keçirilir.
Onun fikrincə, modernləşmə
baza milli nailiyyətlərinə və
dəyərlərinə bağlı
olmalıdır və
modernləşmənin vəzifələrini
yalnız milli kadrlara arxalanmaqla səmərəli həll
etmək olar.
Kreativ insanların
mühüm meyarı
budur ki, onlar üçün maddi amillər deyil, mənəvi amillər daha vacibdir və onlar qurub-yaratmağa çalışırlar. Təbii ki,
müəllifin sübut
etdiyi kimi, yaradıcılıq funksiyasını
hansısa ayrıca sosial stratda lokallaşdırmaq mümkün
deyildir. Təsadüfi deyildir ki, cəmiyyətin
ən aşağı
təbəqələrindən başlayaraq ziyalılaradək
bərabər bölünmüş
şəxsiyyət potensialı,
o cümlədən insan
kapitalı anlayışı
vardır. Bu baxımdan, kreativlik funksiyasını yalnız
sahibkarlara, yaxud yalnız fəhlələrə
aid etmək olmaz, çünki onların hamısı ümumi quruculuq prosesində iştirak edir. Akademik Ramiz Mehdiyev yazır: "Kreativ insanlardan yaradıcı düşünmək,
yeni ideyalar, orijinal qərarlar irəli sürmək, yeni texnologiyaları mənimsəmək bacarığı
tələb olunur".
Kreativ düşüncəli insanlara
yeni ideyalar üçün açıq
məkan, əlverişli
ətraf mühit lazımdır. Buna görə də ölkəmizin təbii ehtiyatları təkcə iqtisadiyyatı inkişaf etdirmək üçün
vasitə kimi deyil, həm də müasir dövrün tələblərinə
cavab verən intellektual və elmi potensialın yaradılması üçün
lazımdır.
Məqalənin siyasi fəlsəfi impulsları kreativliyi özlüyündə fundamental dəyərlər, sadəcə
yenilik deyil, misilsiz yeniliklər kimi təqdim edir. Çünki müəllifi milli
tariximizə, millətimizin
mənəvi, insani və intellektual resurslarına və potensialına layiq səviyyəyə necə
nail olunmasını başa
düşmək arzusu
ruhlandırır. Akademik Ramiz
Mehdiyevin məqaləsi
yaradıcı sinfin problemlərinin aktuallaşmasında
yeni trendlər açır və ictimai diskussiyalar üçün freyminq yaradır. İmmanuil Kantın sözləri
ilə desək "düşüncələrə deyil, düşünməyi
öyrədir".
Aqiyə NAXÇIVANLI,
siyasi elmlər doktoru,
professor
Xalq qəzeti.- 2012.-
29 iyul.- S. 3.