Hazırkı
şəraitdə fəlsəfə elmi və onun
qarşısında duran vəzifələr
SSRİ-nin süqutundan sonra
kommunizm ideologiyası iflasa uğradı və cəmiyyət
bir müddət ideoloji vakuuma məruz qaldı, surroqat ideyalar
meydana gəldi. Cəmiyyətdə baş verən
boşluqlardan istifadə edən bir sıra qüvvələr
öz ideyalarını cəmiyyətə təlqin etməyə
çalışır və bununla da ictimai fikrə müəyyən
təsir göstərərək hətta siyasətin də
istiqamətini özlərinin istədikləri səmtə
yönəltməyə səy göstərirdilər.
Yaxşı ki, bu hal uzun sürmədi və ümummilli lider
Heydər Əliyev hakimiyyətə qayıdandan sonra
bütün sahələrdə olduğu kimi, ideologiya sahəsindəki
mövcud xaos və özbaşınalıq da aradan
qaldırıldı. O dövrün ikinci bir xüsusiyyəti
bundan ibarət idi ki, keçmişdə yaxşı-pis nə
varsa, hamısı "tənqidin divanı
qarşısında dayanır, yaşamaq, yaxud məhv olmaq
dilemması qarşısında dayanmalı olurdu" (F.
Engels). Bu da çox uzun sürmədi və milli mənəvi
dəyərlərimizdə yaxşı olan rasional cəhətlər
öz həqiqi qiymətini almış oldu.
O
dövrün çox mühüm fərqləndirici cəhətlərindən
biri də öz ömrünü başa vurmuş fənlərin
süni surətdə, heç bir hazırlıq tədbirləri
görülmədən yenilərilə əvəz
olunması idi. Məsələn, "Elmi kommunizm"
"Politologiya" ilə, "Sov. İKP tarixi" "Vətən
tarixi" ilə əvəzləndi və bu köhnə fənlərdən
dərs deyən müəllimlər bir gecənin içində
dönub oldular yeni fənlərin müəllimləri.
Maraqlı burasi idi ki, həmin köhnə fənn
kafedralarının müdirləri də dönüb yeni fənlər
üzrə kafedra müdirlərinə çevrildilər.
Prezident
Adminisrtasiyasının rəhbəri, akademik Ramiz Mehdiyevin qeyd
etdiyi kimi, bizdə içtimai elmlər hazırda üç
istiqamətdə inkişaf etdirilir; sosial-siyasi elmlər
(politologiya, sosiologiya, iqtisad elmi); fəlsəfə (fəlsəfə,
psixologiya, informasiya texnologiyası); dövlət idarəçiliyi
nəzəriyyəsi və menecment.
Onu
da deyək ki, bu elm sahələri hazırda tədricən
formalaşır, onların tədrisi və tədqiqi məsələlərində
xeyli çatışmazlıqlar olsa da yeni kitablar
yazılır və kadrlar yetişdirilir. Doğrudur, bu elmlər
sahəsində respublika hələ məktəb yaratmaq
gücündə olmasa da, daim irəliyə nikbin nəzərlərlə
baxır.
Akademik
Ramiz Mehdiyevin "Qlobal inteqrasiya və Azərbaycanda fəlsəfi
fikrin yenidən nəzərdən keçirilməsinə
dair" məqaləsində qeyd edildiyi kimi, ictimai elm sahəsində
alimlər qarşısında bir sıra mühüm vəzifələr
durur. Onlar, əvvəla, vətəndaşlıq mövqeyindən,
ikincisi isə bir alim mövqeyindən problemə
yanaşmalı və yeni Azərbaycan modelini irəli sürməlidirlər.
İctimai
elm habelə:
-
sosial sifarişlərə cavab verməlidir;
- gələcəyə
dair proqnoz verməlidir;
-
yeni konsepsiyalar irəli sürməlidir.
Bunun
üçün azərbaycançılıq fəlsəfəsi
və milli mentalitet dərindən öyrənilməlidir. Vətən
elmi dünya elminin təcrübəsindən
yaradıcılıqla istifadə etməlidir.
Fəlsəfə
elmlərinin tədqiqi və tədrisi sahəsində köhnə
marksist metodologiyanın yararsızlığı göz
qabağındadır. Bu metodologiya ideoloji rəngə o qədər
çox boyanmışdır ki, onun ideologiyadan təmizlənmiş
halda tətbiqi belə mümkün deyildir. Onun aradan
qaldırılması fəlsəfə elmləri sahəsində
tədqiqatların inkişafına şərait yaradacaq və
təhsilin daha da təkmilləşdirilməsinə səbəb
olacaqdır.
Məlum məsələdir ki, fəlsəfə
elmləri hazırda "elmlər elmi" vəzifəsini
öz üzərinə götürməkdən uzaq olub
konkret və mövcud insan problemilə məşğuldur. Başqa fənlərə və elmlərə
münasibətdə fəlsəfə elmləri hələ də
güclü mövqelərə malikdir və müəyyən
mənada onlar üçün metodoloji əsas rolunu
oynayır. Özünün fundamental metodoloji əsası
olmadan digər elmlər üçün metodoloji baza rolunu
oynamaq qeyri-mümkündür. Frensis Bekon metodu kompasa,
mayaka, Rene Dekart isə alətə bənzədirdi. Ona görə
də fəlsəfi tədqiqatlar müasir tələblərə
cavab verə bilən möhkəm özüllər üzərində
dayanmalıdır ki, başqa elmlərə də nümunə
göstərə bilsin. Bundan başqa,
hazırkı fəlsəfə nəyin birinci, əzəli, nəyinsə
ikinci, törədilən olması məsələlərilə
məşğul olmamalıdır. O, habelə mütləq
müəyyən bir metodoloji mövqeyin mənafelərini
gözləməməlidir. Tədqiq etdiyi
problemdən asılı olaraq öz metodunu, yolunu seçməlidir.
Bütün bunlar heç də "fəlsəfənin yoxa
çıxması", "öz predmetindən məhrum
olması" və s. haqqında mövcud olan iddialara haqq
qazandırmır, əksinə, fəlsəfə elmlərinin
daha da çiçəklənməsi və təkmilləşməsi
vəzifəsini irəli sürür.
Belə
olan təqdirdə müasir fəlsəfənin tədqiqi və
tədrisi aşağıdakı suallara cavab verilməsini tələb
edir: Marksist metodologiyanın nöqsanlı cəhətləri
hansılardır və onu nə əvəz etməlidir?
Hər şeydən əvvəl bu metodologiya
inzibati-amirlik dövründən qaldığına görə
başqa metodoloji yanaşmalara dözmür, özünün
yeganə elmi həqiqət kimi qəbul edilməsinə
çalışır. Ona görə də o, yeni, plüralist
işlək və çevik bir metodologiya ilə əvəz
olunmalıdır. Bu metodologiya ilə
işləməyin çətinliyi özünü fəlsəfə
elminin inkişafında və tədrisində daha qabarıq
şəkildə göstərir. Əslində,
hər hansı bir fəlsəfi problemin təhlilində
marksist metodologiyanın tətbiqi şübhəyə əl
yeri qoyur. Məsələn, fəlsəfi
fikrin qiymətləndirilməsinə və roluna münasibətdə
marksizm Avropa sentrizmə yaxın mövqedə özünə
yer eləmişdir. Avropada və İslam
Şərqi ölkələrində orta əsrlərdə fəlsəfənin
vəziyyəti eyniləşdirilir, hər iki halda onların
"dinin kənizi" olduğu fikri əsaslandırılırdı.
Bu, doğrudan da, Qərb ölkələrində belə
olmuşdur. Oradakı filosofların əksəriyyəti kilsə
xadimləri (patrisilər) olduqları üçün dinə
xidmət etməyə, dini yazıları şərh etməyə,
onlara şərhlər yazmağa məcbur idilər. Bununla belə, bu ölkələrdə
ayrı-ayrı hallarda mövcud olan azad fikirliliyi də inkar
etmək olmaz. İslam Şərqi ölkələrində
isə filosofların əksəriyyəti həm də təbiətşünas
idilər və dinə elə də möhkəm tellərlə
bağlanmamışdılar. Ona görə
də burada çoxlu fəlsəfı cərəyanlar
yaranıb inkişaf etmişdi. Onların tərkibində
isə müstəqil düşüncəyə və azad
fıkirliliyə malik olan ideyalar xüsusi yer tutur. Doğrudur, bu ölkələrdə də dinə
qarşı çıxanları ciddi şəkildə cəzalandırırdılar,
amma bunların vəziyyətini xristian Avropasındakı
fılosofların vəziyyətilə eyniləşdirmək
olmaz. Onu da deyək ki, Azərbaycan alimləri
arasında da hazırda bu sahədə vahid nöqteyi-nəzər
yoxdur. Onların da əksəriyyəti
köhnəlmiş marksist metodologiyanın tərəfdarı
kimi çıxış edir. Halbuki bu sahədə
yeni istiqamətin nümayəndələri (Z.Məmmədov,
A.Şükürov, Ə.Tağıyev, A.Bəşirov,
N.İsayev, Y.Türkel və b.) özlərinin
ayrı-ayrı əsərlərində bu konsepsiyanın əsassızlığını
sübuta yetirən xeyli yazılar çap etdirmişlər.
Bu problemdən heç də az əhəmiyyət
kəsb etməyən digər bir fəlsəfi-sosial problem isə
dövr və onunla bağlı olan məsələlərin
qiymətləndirilməsidir.
Dövr tarixi inkişafın müəyyən pillələrinə
deyilir. Dövrü təyin etmək üçün onun mərkəzində
dayanan qüvvələri üzə çıxarmaq
lazımdır. Marksizimdə bu
dövrün həlledici siniflərinin tapılması şəklində
həll olunurdu. Yəni hər bir dövr
müəyyən ictimai-iqtisadi formasiyadan ibarətdir və
onun hərəkətverici qüvvələri mənafeləri
bir-birinə zidd gələn siniflərdir. Bu konsepsiya dövrün müəyyən etaplara (məsələn,
cahilliyə və mədəniyyətə, tarixdən qabaq və
tarixdən sonrakı, industrial və texnotron mərhələlər
və s.) bölünməsini nəzərə almamaqla
yanaşı, həm də tarixdə etnosların rolunu və
yerini də inkar edir. Halbuki hər bir
etnosun özü müəyyən siniflərin məcmusudur.
Tarixi dövrün müəyyən pilləsində
bu və ya digər etnos passionarlıq pilləsinə
qalxır, tarixi inkişafı irəliyə və yaxud geriyə
aparan amil kimi çıxış edir. Viko
Canbatista özünün irəli sürdüyü"
"tarixi dövran nəzəriyyəsində" qeyd edir ki,
xalqlar öz inkişaflarında üç dövrü -
uşaqlıq, gənclik və yetkinlik dövrünü
yaşayırlar. Onların bu hərəkəti
tsiklikvari xarakter daşıyır və tamamlanandan sonra yenidən
təkrar olunur. Hər bir tarixi
dövrün mərkəzində müəyyən bir etnosun
dayanmalı olduğu fikri hazırda özünə formasion
konsepsiyaya nisbətən daha çox tərəfdar
toplamışdır. Bu sahədə maraq
doğuran digər kardinal bir problem maarifçiliyə
münasibət məsələsidir. Azərbaycan
maarifçliyinin özünəməxsus xüsusiyyətləri,
onun "burjua məfkurə"sindən daha çox
xalqın ümumi mənafeyinə xidmət etməsi, məsələn,
heç bir sinif və zümrə tanımadan yalnız
xalqın mənafeyini güdməsi və s. məsələlər
Azərbaycandakı maarifçiliyi Qərbdəkindən və
Rusiyadakından fərqləndirirdi. Sadəcə
bir faktın göstərilməsi kifayətdir ki, ruslar Azərbaycana
gələndə burada ağa-bəy və kəndli
münasibətlərinin Rusiyadakı təhkimçilik
hüququna oxşamadığını, hətta onun tam əksi
olduğunu gördülər. Burada hətta
kəndlilər öz bəylərinə görə qan
davası kimi şəxsi bir işdə də öz bəylərinin
tərəfində dururdular. Ona görə
də söhbət maarifçilikdən gedəndə eyni
reseptlərdən istifadə etmək olmaz. Burada da yeni metodologiya tətbiq olunmalıdır.
Fəlsəfə tarixində marksizm dinə və
idealizmə eyni nəzərlərlə baxdığından
seçilən əvvəlki mövqelərdə artıq
öz əhəmiyyətini itirmişdir. Əgər
idealizm elm deyilsə, onda belə çıxır ki, Platon və
Hegel kimi filosofları fəlsəfə tarixindən
çıxarmaq lazımdır? Onu da deyək ki, Sovet
dövründə ənənəvi tədris olunan "Elmi
kommunizm" fənni sonralar "Politologiya" ilə,
"Tarixi materializm", "Sosiologiya" və qismən
"Sosial fəlsəfə" ilə əvəz olundu.
"Dialektik materializm" problemlərinin əksəriyyəti
isə heç bir dəyişiklik edilmədən asanlıqla
"fəlsəfə" və "sosial fəlsəfə"
dərsliklərində özlərinə isti yer tapdılar. Problemləri çətinləşdirən və qəlizləşdirən
də elə budur. Adları çəkilən fənlərin
əksəriyyəti öz predmet və obyektlərini müəyyən
etməyə çalışırdılar və müəyyən
mənada ona nail də oldular. "Sosial fəlsəfə"
isə öz sərhədlərini hələ indinin
özündə də müəyyən edib
qurtarmamışdır. Bir də görürsən
ki, siyasi fəlsəfənin, politologiyanın və
sosiologiyanın, hətta hüquq elminin problemləri sosial fəlsəfənin
nümayəndələri kimi çıxış etməyə
çalışırlar. Bütün
bunlar onu göstərir ki, "fəlsəfə" fənninin
tədrisi sahəsində bir yığım problemlər
toplanıb qalmışdır və onlar öz həllini
gözləyir. Bu problemlərin yeni təfəkkür
mövqeyindən qiymətləndirilməsi söz yox ki, cəmiyyətdə
mövcud olan konservativ əhval-ruhiyyənin ciddi müqavimətinə
səbəb olacaqdır. Məsələn, fəlsəfi
problemlərdən olan insanın və təbiətin
yaranması və inkişafi haqqında təkamül nəzəriyyəsinin
son illərdə getdikcə daha çox tənqidə məruz
qalması, katastrofiar, yuniformizm, kataklizmlər nəzəriyyəsinin
fəallaşması insanların təkamül yolu ilə
meymunlardan əmələ gəlməsi fikrini şübhə
altına alır. Bir növdən digər
növün yaranması ehtimalının sıfra
yaxınlığının sübut olması insanın mənşəyinə
dair dini konsepsiyaya inamının güclənməsinə səbəb
olur. Ümumiyyətlə, dinə və
idealizmə qarşı tutulmuş əvvəlki mövqelərdən
əl çəkməyimiz zəruridir. Noosfera
nəzəriyyəsi, elmi-texniki tərəqqinin son nailiyyətləri
bir ölçülü zaman və üç
ölçülü məkan anlayışlarının da
köhnəldiyinə dəlalət edir. Heyvan
sürüləri içərisində sosial birliklərin
yaranması, onların təkmil ünsiyyət aparatına, əmək
və nitq elementlərinə malik olması bunu sübut edir.
Hər il noyabrın 21-i YUNESKO tərəfindən
"Fəlsəfə günü" kimi qeyd olunur. Bu, BMT-nin fəlsəfəni bu tezlikdə dəfn etmək
istəyənlərə ən yaxşı cavabıdır.
Yəni fəlsəfənin mövqeləri
dünya miqyasında hələ möhkəmdir və ona
qarşı edilən hücumlar əbəsdir. Fəlsəfə insan idrakının qüdrətli
ağacında bitmiş ətirli bir meyvə kimi hələ
çoxlarını məst edəcəkdir. İki əsrin qovşağında baş verən
sosial-siyasi proseslər və onların xalqımızın həyatındakı
əksi bütün ictimai həyat sferaları əhatə
edir. Dünyanı əhatə edən
demokratiyanın "yeni üçüncü
dalğası" (S.Hantinqton) bizim respublikadan da yan keçmədi:
demokratiya və müstəqillik hərəkatı xalqın
siyasi-mənəvi həyatına təsir edib, onda yeni
stereotiplər yaratdı. İnsanlar
bütün sahələrdə köhnəlmiş və
öz ömrünü başa vurmuş
yığın-yığın problemlərə qarşı
sanki müharibəyə başladı. Yeniləşmə
meylləri və ab-havası hər yanı bürüdü.
Bütün bu deyilənlər tədris və
onun problemlərini də əhatə etdi. Tədrisi
milli zəmin üzrə keçirmək onun
qarşısında duran başlıca məsələyə
çevrildi.
Fransız
alimi və dramaturqu Roston qeyd edirdi ki, qalib gəlmək
üçün qarşı-qarşıya durmuş
orduların silahlarından daha çox onların fəlsəfəsi
kara gəlir. Deməli,
qarşıdakı düşmənin "fəlsəfəsini"
bilməklə onu tərkisilah etmək mümkündür.
Bu mənada işğala məruz qalmış bir xalq kimi
qarşımızda dayanınış hiyləgər və
qan düşməninin fikir və ideyasını ("fəlsəfəsi"ni) qavramaq üçün bu gün bizə fəlsəfə
daha çox lazımdır.
Qədim və antik dövrlərdən üzü bəri
dağların, çayların və daşların
arasından süzülə-süzülə və
çağlaya-çağlaya axıb gələn bir hikmət
bulağı, müdriklik elmi var. Ona fəlsəfə deyirlər. Bu həmin fəlsəfədir
ki, vaxtilə elmlər elmi rolunu oynamış, əsas elmləri
özündə cəmləşdirmişdir. Lakin zaman keçdikcə həyat mürəkkəbləşmiş,
problemlər artmış, onun da nəticəsində fəlsəfənin
ana qoynunda yeni yaranan bir çox elm sahələri müstəqillik
statusu almışdır. Ailədə
qızlar böyüyüb öz doğma ocağını tərk
etdiyi kimi, bu elmlər də yeni evlərə
köçmüş və məşğul olduğu sahələri
bir növ özlərilə bərabər cehiz
aparmışlar. Lakin bu proses intəhasız davam edə
bilməzdi. Xoşbəxtlikdən, fəlsəfə
yenidən bu əzablı yolları keçməli olmadı.
Daha doğrusu, bütün bunlara heç onun
ehtiyacı da yox idi. Çünki fəlsəfənin
predmeti sahəsinə daxil olan əbədi problemlərin hələ
heç də hamısı tükənib
qurtarmamışdır. Ona görə də son illərdə
bir sıra ziyalılaların və eləcə də bir
sıra filosofların özlərinin "fəlsəfə
elmdirmi" sualı ilə geniş oxucu auditoriyasına
müraciət etmələri təbii ki, heç bir uğur
qazanmadı və əksəriyyətin çox ciddi
iradları ilə üzləşdi. Elə isə
bəs müasir fəlsəfə və yaxud son illərin fəlsəfəsi
nə ilə məşğul olmalıdır? Onun obyektini və predmetini nə təşkil edir?
Müasir fəlsəfənin
qarşısında nə kimi problemlər və vəzifələr
durur? Onları, ümumiyyətlə, həll
etmək olarmı?
Bütün dövrlərin, eləcə də yeni, ən
yeni və müasir dövrün mərkəzində duran bir
problem var - insan problemi. Bu problem bütün elmlərin, o cümlədən
fəlsəfənin nəinki predmetinə, hətta onun əsas
məsələsinə daxildir. İnsan
problemi fəlsəfənin öyrəndiyi əbədi problemlərdən
sayılır. Ona görə də akademik
V.İ.Vernadski yazırdı ki, fəlsəfə həmişə
insan fikrinin elə əbədi problemlərinə toxunur ki,
onlar barədə heç vaxt son söz deyilə bilməz.
İndi dünyaya yeni baxış, baş verən
hadisələrin yeni fəlsəfi dərki məlum stereotiplərin
ehkamçı təsəvvürlərini
dağıtmaqdadır. Bəşəriyyət
bütün gərgin, böhranlı anlarda yeni ideyalara
böyük ehtiyac duymuş, zamanın nəbzi ilə bir
vurmayan ideyalardan imtina etmişdir. Belə
hallarda fəlsəfə daim insanlara kömək etmiş, cəmiyyətin
və tarixin inkişafına müəyyən yol göstərmişdir.
Unudulmuş və yaxud arxa plana çəkilmiş
insan probleminin yenidən fəallaşdırılması metafəlsəfənin
ən böyük xidmətlərindən biridir.
Akademik İ.T.Frolovun yazdığı kimi, bizim tarixdə
itirib-tapmağa səy göstərmədiyimiz problemlərdən
ən başlıcası elə insan probleminin
özüdür. İnsan probleminin vacibliyi fəlsəfənin
rol və əhəmiyyətini daha da artırır. İnsan fəlsəfəni öyrənməklə
nikbin və mübariz olur. Məna və
mahiyyətini daha düzgün dərk etmiş olur, nəhayət,
mənəvi azadlıq əldə edir. N.A.Berdyayev
yazır ki, o, fəlsəfəyə ona görə minnətdar
olmuşdur ki, fəlsəfə onu darıxmaq əzabından,
həyat kədərindən və digər yaramazlıqlardan
xilas etmişdir.
Tarixdə ilk dəfə olaraq fəlsəfəyə tərif
verən İ.Kant yazırdı ki, "fəlsəfə - nəzəri
cəhətdən formulə edilmiş
dünyagörüşüdür". İ.Kantdan əvvəl
də fəlsəfəyə çoxlu təriflər
verilmişdir. Bunların əksəriyyəti
fəlsəfəni müdriklik elmi kimi qiymətləndirmişdir.
Akademik V.İ.Vernadski yazır: "Elm fəlsəfənin
qoynunda yaranmışdır. Mövcud olduğu
min illər ərzində fəlsəfə qüdrətli
insan zəkasını formalaşdırmış, insan
ağlını dərin təhlildən keçirmişdir,
insanlarının gələcəyi haqqında nəzəriyyəni
formalaşdırmaq üçün mən də fəlsəfi
təfəkkür aparatına müraciət etməli
olmuşam, fəlsəfə hər şeydən əvvəl
insanla, onun mənəviyyatı ilə, praktik fəaliyyətilə
bağlıdır. İ.Kantın
yazdığı kimi, müdriklik özünü
ağıldan daha çox hərəkət obrazında
büruzə verir. Ona görə də fəlsəfə
insanın mənəvi orientasiyasını müəyyən
edir, dünyanın dərk olunmasını və qiymətləndirilməsini
ön sıraya çəkir. Fəlsəfə
insanın mahiyyətini, onun haqqında olan həqiqəti,
ondakı ən ümumini, ətrafına və özünə
olan münasibətini öyrənir, İohann Qotlib Fixtenin
yazdığı kimi "insan necədirsə, fəlsəfə
də elədir".
Fəlsəfə xüsusi bir elm olduğundan, onun
predmeti haqqında tarixən böyük mübahisələr
getmiş, hətta bir sıra hallarda onun haqqında ciddi ədalətsizliklərə
də yol verilmişdir. Vaxtilə "Elmlər elmi" (Aristotel, Dekart) rolunda
çıxış edən fəlsəfəni sonralar az qala bir yana tullayanlar da tapıldı. Ondan qopub ayrılan elmlər artıq fəlsəfəni
bir növ "bəyənmədilər", ona yuxarıdan
aşağı baxmağa başladılar, necə deyərlər
"bağa öz qınından çıxdı, onu bəyənmədi"
prinsipi ilə hərəkət etməyə başladılar,
Bunun səbəbi onda idi ki, fəlsəfə artıq
"öz-özünü yedizdirəndən
öz-özünü yeyənə" (İ.Barukke)
çevrilmişdi. Predmet sahələrini
paylamış, özü isə təxminən predmetsiz
qalmışdır, bundan istifadə edən bir sıra mütəfəkkirlər
fəlsəfəni "köhnəlmiş və öz
ömrünü başa vurmuş elm" (O.Kont, M.Şlik,
R.Karnap və b.) kimi qələmə verməyə
başladılar. A.Şopenhauer və
F.Nitsşe isə onu elmlər cərgəsindən silib, incəsənətə
şamil etdilər. Bu meyl o qədər gücləndi
ki, elmi ictimaiyyəti belə bir sual narahat etməyə
başladı: "Fəlsəfə elmdirmi?" (A.İ.Nikifirov). Bu suallar fəlsəfənin
ideologiyalaşmasının öz apogeyinə
çatdığı bir vaxtda daha da kəskinləşdi və
bu fəlsəfəyə qarşı aparılan mübarizənin
qida mənbəyinə çevrildi. Lakin fəlsəfəni
Kral Lirə çevirmək cəhdləri də insanları
dünyagörüşündən məhrum etməyə səy
göstərmək cəhdləri kimi iflasa uğradı.
Fəlsəfə öz predmetini və tədqiqat
obyektini qoruyub saxladı. Ancaq təəssüf
doğuran bir cəhət də var ki, bəziləri hələ
də bu iddiadan əl çəkmək istəmir, fəlsəfəni
bir fənn kimi aradan qaldırmağa çalışır,
onun tədris saatlarını azaldır: bu fəndən olan
imtahan və məqbulları ləğv edirlər. Ən dözülməz hal isə aspirantura və
dissertanturada fəlsəfə və bu fəndən olan
minimumların aradan qaldırılmasıdır. Halbuki bu kimi tədbirləri insanları elmi
dünyagörüşündən tərkisilah etmək səyləri
kimi qiymətləndirmək olar və onlara dözmək olmaz.
Fəlsəfə bir elmdir və o tələb edir ki,
onunla elm kimi rəftar olunsun. Fəlsəfənin
bir xüsusiyyəti də onun metedioloji əsas rolu
oynamasıdır. Əgər fəlsəfə
olmasa ictimai-humanitar elmlər üçün bu rolu nə
oynamalıdır?
Bütün bu deyilənlər belə bir hökm verməyə
əsas verir ki, fəlsəfə bir elm kimi daim insanı, təbiəti
və cəmiyyəti öyrənmiş və bu sahədə
qarşıya çıxan suallara cavab verməyə
çalışmışdır. Fəlsəfə indi
də özünün köhnə mövqelərini qoruyub
saxlamaq iqtidarındadır və özünün tədqiqat
obyektində yeniləşmə hərəkatı ilə
bağlı daim müəyyən dəyişikliklər edir.
İctimai elmlər sahəsində, xüsusilə də
fəlsəfə sahəsində irəli sürülən və
qarşıya qoyulan məqsədlərdən birini də
"Xalqımıza məxsus milli-mənəvi dəyərlərlə
bağlı istiqamətlərdə bir çox məsələlərin
yenidən azəvbaycançılıq məfkurəsi
mövqeyindən araşdırması təşkil edir". Şərq-Qərb
dəyərlərinin gah qovuşduğu, gah
ayrıldığı, gah simbioz bir vəziyyət təşkil
etdiyi bir məkanda yerləşən Azərbaycan, onun mədəni-mənəvi
və fəlsəfi irsi ictimai-siyasi fikir strategiyasında diqqət
mərkəzində saxlanılmalıdır. Bu, Azərbaycanda ictimai elmlərin tədqiqi məsələləri
ilə də bilavasitə bağlıdır. İctimai elmlərdən biri olan fəlsəfə
elmləri sisteminə daxil olan sosiologiya, politologiya, etika,
estetika, kulturologiya elmləri sahəsində mövcud geriliyi
aradan qaldırmaq üçün konkret tədbirlər sistemi
işlənib həyata keçirilməlidir. Bunun üçün kadr hazırlığı
xüsusi əhəmiyyət kəsb edir, onların kəmiyyət
və keyfıyyəti artırılmalı, tərkibi gəncləşdirilməlidir.
Bu məqsədlə müvafıq elmi tədqiqat
institutlarında müdafıə şuraları
açılmalı, müdafiəyə təqdim olunan
dissertasiyalar qarşısında mühüm tələblər
qoyulmalıdır. İctimai və humanitar
elm sahələrində keçmiş Sovet metodologiyası ənənələrinin
milli maraqlara uyğunlaşdırılması, o cümlədən
azərbaycançılıq fəlsəfəsi əsasında
formalaşdırılması, yeni prinsiplərlə əvəzlənməsi
dövrü gəlib çatmışdır. Bu,
şübhəsiz ki, heç də islam və
türkçülük dəyərlərini inkar etmir, əksinə,
bu kontekstdə onları da özündə təcəssüm
etdirir. Daha doğrusu, "humanitar və ictimai
elm sahələrinin birgə fəaliyyəti sayəsində
azərbaycançılıq məfkurəsinin konseptual elmi əsaslarının
işlənməsi" zərurəti
yaranınışdır. Bu spektrdə mövcud olan əsas
istiqamətlərindən birini də Azərbaycan tarixini,
arxeologiyasını, coğrafıyasını, mədəniyyətini,
Azərbaycan xalqının milli-mənəvi dəyərləri,
ictimai-fəlsəfı, sosial-hüquqi, ədəbi-bədii
fikir tarixini, dilini, etnoqrafıyasını, folklorunu öyrənən
ictimai və humanitar elm sahələrinin inkişafının
təmin edilməsini təşkil edir. Akademik
R.Mehdiyev "Qlobal inteqrasiya və Azərbaycanda fəlsəfi
fikrin yenidən nəzərdən keçirilməsinə
dair" məqaləsində çox haqlı olaraq qeyd edir
ki, fəlsəfı fıkir tariximizin yeni metodoloji mövqelərdən
qiymətləndirilməsi və tədqiqi indi çox
mühüm əhəmiyyət kəsb edir.
Əlikram TAĞIYEV,
Fəlsəfə elmləri doktoru,
professor, ADMİU-nun
Sosial-siyasi elmlər
kafedrasının
müdiri
Xalq qəzeti.- 2012.- 10 iyun.- S. 5.