Saxta erməni iddiaları və
soyqırımı həqiqətləri
I Dünya müharibəsi
zamanı Osmanlı imperiyasında 1915-ci ildə baş verən
hadisələrin statusu həm türk, həm də erməni
tərəfi üçün həll olunmayan problemli məsələ
kimi qalmaqdadır. Erməni ekspertlərinin fikrincə, həmin
hadisələr soyqırım kimi qiymətləndirilməlidir,
türk tərəfi isə öz növbəsində həmin
versiyanı əsassız hesab edir. Bu məqalənin məqsədi
münaqişənin tarixi faktlarının tədqiqatı
deyil, bu hadisələrin soyqırım kimi tanınması
üçün erməni tərəfinin aramsız bəyanatlarının
beynəlxalq hüquq normaları əsasında əsassız
olduğunu müəyyənləşdirmək cəhdidir.
Bunun üçün 20-ci əsrin əvvəlində
Osmanlı İmperiyasında baş vermiş hadisələrin
bəzi təfsilatlarını araşdırmaq, həmçinin
soyqırım (genosid) haqqında beynəlxalq məhkəmə
işlərinin təcrübəsini öyrənmək
labüddür.
1915-ci il hadisələrinin tarixi
zəminləri
XX əsrin əvvəlində Osmanlı imperiyasının daxili vəziyyəti qeyri-sabit idi. Onun ərazisində türklərdən başqa ərəblər, yunanlar, asurililər, ermənilər və digər xalqlar da yaşayırdı. Mərkəzi hakimiyyətin siyasətindən narazı olan həmin milli azlıqlar imperiyanın bütün ərazisi boyunca narazılıqlar ifadə edir, üsyanlar qaldırırdı. Osmanlı dövləti Birinci dünya müharibəsinə daxil olandan az sonra bir neçə cəbhədə müharibə aparmağa məcbur edildi. Həmin cəbhələrdən biri Rusiya imperiyası ilə Qafqaz regionu uğrunda ağır döyüşlərin getdiyi Şərq cəbhəsi idi. 1914-cü ilin dekabr ayında türklər Şərq cəbhəsində ən iri əməliyyat olan Sarıqamış əməliyyatını başladılar və 1915-ci ilin yanvar ayında məğlubiyyətə uğradılar. Bu məğlubiyyətdən sonra türklər arxaya çəkildilər və türk-alman alyansı Cənubi Qafqaza, İrana və Fars körfəzinə çıxışa olan iddialarından məhrum edildi. Həmin regionların Antanta ilə qeyri-bərabər mübarizə aparan türk-alman alyansı üçün əhəmiyyəti haqqında çox danışmağa ehtiyac yoxdur.
Rusiya ordusunun qələbəsinə döyüş zamanı rusların tərəfinə keçən erməni könüllülərinin xəyanəti xeyli dərəcədə kömək etdi. Ermənilərin digər hissəsi isə Şərqi Anadoluda döyüşlərdən sonra geri qayıdan türk ordusuna qarşı partizan müharibəsi aparırdı. Ermənilərin həmin hərəkətləri türklər arasında bütövlüklə erməni xəyanəti haqqında mülahizələrə gətirib çıxartdı. İstanbula gələn Ənvər Paşa "Tanin" qəzetinin sahibinə və Osmanlı parlamentinin vitse-spikerinə bildirdi ki, məğlubiyyət erməni xəyanətinin nəticəsi oldu və şərq vilayətlərindən ermənilərin deportasiyasının zamanı çatıb. Deportasiyaların birinci fazası 1915-ci il aprel ayında ermənilərin Zeytundan və Dördyoldan çıxarılması ilə başlandı. 24 apreldə isə erməni xəyanətinin ideya rəhbəri olan İstanbulun erməni elitası deportasiya olundu.
Van üsyanlarından sonra deportasiyaların əsas fazası başlandı və buna əsasən sərhəd rayonlardan bütün ermənilər köçürülməli idi. 1915-ci ilin may ayının 26-da Tələt Paşa 30 mayda Məclis tərəfindən təsdiq edilmiş hərb zamanı hakimiyyətə qarşı çıxış edənlərlə mübarizə haqqında "Deportasiya haqqında qanun" təqdim etdi. Ermənilər əsasən Osmanlı imperiyasının həmin vaxtda mülkiyyəti olan Mesopotamiya, Yaxın Şərq və Şimali Afrikaya köçürüldülər. Həmin regionların seçiminin əsas məqsədi erməniləri döyüş zonalarından uzaq saxlamaq idi. Sözsüz ki, aparılan deportasiya prosesləri zamanı ermənilərin bir qismi həlak oldu. Müxtəlif mənbələrə əsasən qurbanların sayı 200 mindən yuxarı hesablanır. Bəzi erməni mənbələrində isə ölənlərin sayı 2 milyon nəfərdən çox qeyd edilir!
Lakin analoji
itkilərə imperiyanın həm dinc türk, həm də kürd
sakinləri də məruz qalmışdır. Bunu Rusiyadan
hərbi əsirlərin repatriasiya işləri
üzrə Millətlər Liqasının ali
komissarı, əfsanəvi qütb tədqiqatçısı
Frityov Nansen təsdiqləyirdi:
"1916-cı ilin yanvar
ayında şiddətli təlaşlar və qorxularda
olan türklər soyuq
qışda şərqə hərəkət edirdilər.
Onların çoxu inanılmaz əzablar
və itkilərdən dağ rayonların
keçilməz yollarında həlak olurdular".
Genosid cinayəti
Soyqırım (genosid) Ruanda üzrə Beynəlxalq Cinayət Tribunalının (RBCT) Kambanda işində "cinayətlərin cinayəti" kimi qiymətləndirilmişdir. Əgər soyqırıma xas olan cinayəti dövlət törətmişsə, o zaman digər beynəlxalq cinayətlərdə olduğu kimi, məsuliyyətə yalnız fərdi şəxslər deyil, həm də dövlət cəlb edilə bilər. Bosniyalıların soyqırımı işində Bosniya onun müsəlman əhalisini məhv etmək təşəbbüsündə olmuş Serbiyaya qarşı 1948-ci ildə Birləşmiş Millətlər Təşkilatı tərəfindən qəbul edilmiş "Genosid cinayətinin qarşısını alınması və cəzalandırılması haqqında" (GCQACK) konvensiyanın müddəalarının pozulması barəsində Beynəlxalq Ədalət Məhkəməsi (BƏM) qarşısında iddia qaldırmışdı. BƏM təsdiq etdi ki, həmin konvensiya dövlətin üzərinə yalnız genosidin qarşısının alınması və cəzalandırması vəzifəsi deyil, həm də həmin cinayətin həyata keçirilməsindən "çəkinmə" öhdəliyini qoyur. GCQACK 2-ci maddəsində müəyyən edilmiş genosid cinayətinin standart təyini keçmiş Yuqoslaviya və Ruanda üzrə Beynəlxalq Cinayət Tribunalın statutunda, həmçinin Beynəlxalq Cinayət Məhkəməsinin Roma statutunda eyni ilə qəbul edilib:
- Genosid hər hansı milli, etnik, irqi və ya dini qrupun qismən və ya bütövlükdə məhv edilməsi məqsədi ilə törədilən aşağıdakı hərəkətlərdən biridir:
a. bu cür qrup üzvlərinin öldürülməsi;
b. bu cür qrup üzvlərinə ağır bədən xəsarətlərinin və yaxud əqli qabiliyyətinə ciddi zərər yetirilməsi;
c. qəsdən hər hansı bir qrupun tam və ya qismən fiziki məhvini nəzərdə tutan həyat şəraiti yaradılması;
d. bu cür qrup daxilində doğumun qarşısını almağa yönəlmiş tədbirlərin həyata keçirilməsi;
e. bir insan qrupuna mənsub olan uşaqların zorla başqa qrupa verilməsi.
Genosidin tarixi
anlayışı
Genosidin tərifi Xolokostaya (yəhudilərin faşistlər tərəfindən kütləvi məhv edilməsi) əks-səda kimi yarandı, lakin "Genosid" termini Polşa hüquqşünası Rafael Lemkin tərəfindən 1944-cü ildə ilk dəfə istifadə edilmişdir. Nürnberq Tribunalında (NT) belə ittihamlar irəli sürülmüşdü: "Onlar müxtəlif millətlərdən olan insanların, xüsusən də yəhudilərin, polşalıların və qaraçıların qəsdən və sistemli genosidini həyata keçirtdilər". Lakin burada genosid tərkibi yox idi, çünki həmin tribunalın yurisdiksiyasında genosid cinayət kimi göstərilməyib. Tribunalın təqsirləndirici aktlarında "genosid" sözü hüquqi termin kimi yox, ancaq təsviri ifadə kimi istifadə edilir. Kambanda RBCT-də deyilmişdi ki, tərkibi üzrə NT-da araşdırılmış cinayətlər genosidə çox oxşar idilər. Amma onlar genosid cinayət kimi tərif edilə bilmirdi, çünki həmin cinayət genosid kimi sonralar müəyyən edilmişdir.
Ermənistan hökuməti türkləri hüquqi cəhətdən genosidə görə təqsirləndirə bilməz, çünki həmin zaman genosid beynəlxalq cinayət kimi müəyyən edilməmişdi. Hətta hamı tərəfindən qəbul edilmiş yəhudilərin nasistlər tərəfindən məhv edilməsi yəhudilərin genosidi yox "Xolokost" kimi qəbul edilmişdir. NT və onun varisləri tərəfindən araşdırılmış bütün cinayətlər "müharibə ilə bağlı" kimi müəyyən edilmişdir. Məhz bu məhdudiyyətə görə genosidi ayrıca beynəlxalq cinayət kimi tanımaq vacib idi.
Bu boşluq
BMT-nin Baş
Assambleyasının 260-cı qətnaməsi ilə 1946-cı
ildə doldurulmuşdur. İki
il sonra GCQACK qəbul edilmiş və 1951-ci ildə qüvvəyə
minmişdir. Həmin ildə də BƏM
bildirdi ki, həmin konvensiyanın
müddəaları soyqırım barəsində beynəlxalq
ənənəvi hüququ təsdiq edir. Lakin həmin konvensiyanın 6-cı maddəsində səlahiyyətli
beynəlxalq məhkəmələr tərəfindən genosid işlərinə baxılmağın mümkünlüyü barəsində deyilsə
də, keçmiş Yuqoslaviya
və Ruanda üzrə xüsusi
tribunalların yaranmasına qədər bu
baş vermədi. Genosidin
cinayət kimi ilk təfsiri
RBCT tərəfindən 1998-ci ildə Akayesu
işində ifadə edilmişdir və iki ildən sonra
Ruandanın keçmiş baş
naziri D.Kambanda ömürlük həbs cəzasına məhkum
edilmişdir.
Qorunan qruplar
Genosid bütün qrup insanların məhv edilməsi deyil, yalnız milli, irqi, etnik və dini qrupların məhv edilməsidir və bu siyahı qapalıdır. Konvensiyanın danışıqları zamanı həmin siyahıya sosial və siyasi qrupları da daxil etmək üçün bir neçə uğursuz təşəbbüs də irəli sürülmüşdü. Həmin təşəbbüslərdən ən gözə çarpanı Akayesu işində RBCT tərəfindən cəhd edilib. GCQACK-nın ilkin hazırlanmış sənədləri düzgün şərh olunmadıqda, kollegiya sübut etmək istəyirdi ki, konvensiyanın müəlliflərinin niyyəti istənilən daimi insan qruplarını "müdafiə etmək" idi. Lakin heç bir sübüt yoxdur ki, GCQACK-nın 2-ci maddəsində olan siyahı tamam deyil. Əksinə bütün sübutlar təsdiq edir ki, tərtibçilərin niyyəti bu siyahını qapalı etmək idi.
2003-2004-cü illərdə Sudanda silahlı münaqişənin tədqiqatı
üçün BMT Təhlükəsizlik
Şurasının tələbi ilə yaradılmış Darfur Komissiyası təsdiq etdi
ki, konvensiyanın bu cür interpretasiyası (qapalı siyahı)
beynəlxalq ənənəvi hüququn bir hissəsi kimi
tanınmışdır. Və Krstiç
işində keçmiş Yuqoslaviya üzrə Beynəlxalq Cinayət
Tribunalı (YBCT) həmin o 4 qrupun konvensiya tərəfindən
yeganə "müdafiə olunan" qruplar olması fikrini təstiq
etmişdir. Məşhur hakim
A.Kasses iddia edir ki, konvensiya
yalnız insanların könülsüz
şəkildə və adətən, doğularkən aid olduqları qrupları nəzərdə tutur. Beynəlxalq Cinayət Məhkəməsi
(BCM) öz ilkin təcrübəsində
konvensiyanın bu cür
interpretasiyasını təstiq etmişdir.
Ermənilər, Osmanlı İmperiyasının ərazisində
yaşayan milli
azlıqlar kimi, heç
şübhəsiz, bu konvensiyada
nəzərdə tutulmuş
"müdafiə olunan qrupu"
təşkil etmişlər.
Milli, etnik, irqi və dini qruplar
Təəssüf ki, bu qrupların
hər birinin ümumi qəbul edilmiş tərifi yoxdur. RBCT Akayesu işində hər qrupu ayrılıqda müəyyən etməyə
cəhd etmişdir.
Lakin bir dildə danışan və ümumi mədəniyyətə
malik insan qrupunu etnik qrup
kimi izah edərək, məhkəmə
Tutsinin GCQACK tərəfindən
"müdafiə olunan"
qrupa aid olduğunu müəyyən
etməkdə çətinlik
çəkmişdir. Həmin şərhə əsasən,
Tutsini Rutudan ayırmaq çox böyük çətinlik
törətmişdir. Krstiç işində YBCT tərəfindən
başlanmış yanaşma
daha praktikdir. YBCT fikrincə, qəbul
etmək lazımdır
ki, bu insan
qruplarının siyahısı
o şərtlə qətidir
ki, bu 4 qrupun ayrıca və müxtəlif mənaları yoxdur və konvensiyanı tərtib edənlər beləliklə vahid fenomen - "milli azlıqlar"ı xarakterizə
etmək niyyətində
idilər. YBCT fikrincə, bu qrupların elmi-obyektiv amillər əsasında bölüşdürülməsi cəhdi konvensiyanın niyyəti və məqsədlərinə uyğun
olmayacaqdır.
Maddi elementlər, qadağan
edilmiş əməllər
GCQACK-nın 2-ci maddəsində
göstərilən hərəkətlərə
görə şəxs
ittiham edilə bilər və soyqırımı törətdiyi
üçün cinayət
işi açıla bilər.
Qətl. Maddənin bu yarımbəndində həll
olunmalı bəzi interpretativ problemlər meydana çıxmışdır. Məsələ ondadır ki, konvensiyanın ingilis versiyasında daha neytral olan və
həmçinin qəsdsiz
qətlləri ifadə
edən "killing" (qətl)
ifadəsindən istifadə
edilir. Konvensiyanın fransız versiyasında
daha konkret "meutre" (qəsdən öldürmə) ifadəsindən
istifadə edilir.
Kayişema işində RBCT bu məsələni,
GCQACK-ın müxtəlif
variantlarında istifadə
edilmiş bu iki ifadə arasında heç bir fərqin olmamasını müəyyən
etməklə həll
etmişdir. 1915-ci ildə baş vermiş hadisələr zamanı "mühafizə
edilən qrupun" məhv edilməsi niyyəti ilə qətllərin yerinə yetirilib-yetirilməməsi ilə
bağlı məsələ
tarixçilər üçün
hələ də mübahisəlidir.
Ağır bədən xasarətləri
və əqli qabiliyyətə ciddi zərər yetirilməsi. Genosidin ölüm
səbəbi kimi geniş anlayışına
baxmayaraq konvensiyanın
müəllifləri bu
maddənin daxil edilməməsi qədər
bu cinayətin anlayışında məhdud
olmamışlar. İçmann işində Yerusəlim Dairə Məhkəməsi
təsdiq etmişdir ki, ciddi bədən
zədələnmələri və psixiki pozulmalar "insanların əsarət altına salınması, ac qalması
və insan kimi yaşama hüquqlarından məhrum
edilməsi və tənəzzül etməsi
ilə nəticələnən
şəraitlərdə getto
və həbs düşərgələrində saxlanması" yolu ilə yetirilə bilər. Akayesu işində RBCT əlavə
etmişdir ki, seksual zorlama və zorakılıq da genosidə səbəb ola
bilər. BCM-nin
cinayət tərkibi elementləri də (The ICC
Elements of Crime) yuxarıda qeyd
olanları təsdiq edir.
Osmanlı imperiyasının deportasiya
siyasəti, nasistlər
tərəfindən tikilmiş
düşərgələr kimi, ölümə səbəb olan şəraitlərdə ermənilərin
saxlanması məqsədi
ilə həbs düşərgələrinin təşkil
edilməsini nəzərdə
tutmamışdır. Türklər imperiyanın digər ərazilərinə məcburi
köçürülmə ilə bağlı zəruri siyasəti həyata keçirirdilər.
Belə həbs düşərgələrinin
Mərkəzi Anadolunun
boş çöllərində
yaradılması mümkünlüyünə
baxmayaraq, ermənilərin
Mesopotamiya kimi məskun regionlara köçürülməsi humanist addım idi.
Tam və ya qismən
fiziki məhvi nəzərdə tutan həyat şəraitlərinin
yaradılması: BCM-nin
cinayət tərkibi elementləri "həyat
şəraitləri" ifadəsini
- yemək, su, tibbi xidmət və ya sistemli
evdən qovulma kimi yaşayış üçün lazımi
vasitələri daxil edən və bu siyahıyla məhdudlaşmayan insan həyatı üçün
gərəkli şəraitlər
kimi şərh edir. Əhalinin məcburi köçürülməsi
həmişə konvensiyanın
bu bəndi əsasında qaldırılırdı.
Məcburi köçürülməyə
cinayət tərkibi əlamətləri daxildirmi?
Erməni məsələsində məhz bu bənd
əsasən genosidi təşkil edən məsələ kimi qaldırılır. Bosniyalıların genosidi işində bu məsələ, həmçinin "etnik təmizləmə" kimi
məlum olan, qaldırılmış və
bu işə cəlb olunmuş xüsusi hakim - Lauterpaxt (Cidge Lauterpacht) hesab etmişdir ki, məcburi köçürülməyə genosid tərkibi əlamətləri daxildir.
Lakin, nüfuzlu hüquqşünasların əksəriyyəti
onun nöqteyinin tərəfdarı olmamışdır!
(ardı
var)
Orxan HACIYEV,
"Queen Mary, University
of London" universitetinin
beynəlxalq hüquq fakültəsinin
magistri
Xalq qəzeti.- 2012.-
31 mart.- S. 6.