Modernləşmə
strategiyasının banisi
Tarixin gedişinə təsir göstərən böyük siyasi liderlər
irəli sürdükləri mütərəqqi ideyalarla xalqı öz ətrafında
birləşdirməyə, hər bir
addımda ictimai inam qazanmağa çalışmış, məhz
bunun da sayəsində
böyük uğurlara
imza atmışlar. Fəaliyyətində daim ictimai mənafeni əsas
götürən, xalqın dəstəyinə arxalanan siyasi lider konkret siyasi
mərhələdə xalqın sabit inkişaf yolunu düzgün müəyyənləşdirmək,
milli maraqları qorumaq
əzmi ilə seçilir. Siyasətdə
ictimai inam qazanmaq məramı demokratik
dəyərlərin ön plana
çıxdığı hazırkı "sürət əsri"ndə
də aktuallığını qətiyyən itirmir.
Hakimiyyəti millətə layiqli xidmət
vasitəsi sayan və bunu
əməli fəaliyyəti ilə sübuta
yetirən liderlər milyonlarla insanın
iradəsi əsasında dövlətə rəhbərlik
şansını qazanırlar.
Tarixin
sərt sınaqlarından üzüağ çıxan Azərbaycan
xalqı da taleyini hər zaman qəlbən inandığı,
etimad göstərdiyi siyasi liderlə
bağlamışdır. Fenomen lider olaraq çağdaş
tariximizə möhürünü vurmuş ulu öndər
Heydər Əliyevin də böyük siyasətdə və
dövlət idarəçiliyində qazandığı
nailiyyətlər, ilk növbədə, xalqın səmimi dəstəyinə,
ictimai inam amilinə söykənmiş, böyük strateqin mənəvi
bütövlüyə, birliyə və həmrəyliyə
xidmət edən siyasətinin məntiqi nəticəsi
olmuşdur.
Məlumdur
ki, ötən əsrin 90-cı illərinin əvvəllərində
müstəqilliyin əldə olunması Azərbaycanın
qarşısında diktaturadan demokratiyaya, komanda
iqtisadiyyatından sərbəst bazar iqtisadiyyatına, iki əsrlik
işğalçılıq tarixi olan imperiyanın bir hissəsindən
milli dövlətə çevrilmək, dünya miqyasında
özünü təsdiq etmək vəzifəsini qoymuşdu.
Bu mürəkkəb proses keçid dövrünün ilkin mərhələsində
cəmiyyətin ictimai-siyasi, iqtisadi və mənəvi həyatında
ciddi kataklizmlərlə müşayiət olunmuş, bir tərəfdən
yeni ictimai-iqtisadi formasiyanın doğurduğu yeniliklərin
ictimai şüurda "həzm olunmaması", digər tərəfdən
isə cəmiyyətin mənafeyini təmin edən legitim
siyasi hakimiyyətin yoxluğu dövlət idarəetmə
sistemini iflic vəziyyətinə salmışdı.
1990-1992-ci illərdə hakimiyyəti zəbt etmiş diletant
qüvvələrin yarıtmaz fəaliyyəti nəticəsində
dövlətin iqtisadi-siyasi dayaqlarının laxlaması, cəmiyyət
həyatının bütün sahələrində tənəzzül
və böhran meyillərinin güclənməsi, ölkənin
vətəndaş qarşıdurması həddinə
çatması, bölgələrdə dövlətçilik
üçün potensial təhdidə çevrilən
separatçı meyillərin baş qaldırması cəmiyyətin
həlledici qismində haqlı olaraq belə bir qəti rəy
formalaşdırmışdı ki, yaranmış
acınacaqlı vəziyyətdən çıxış
yolu hakimiyyətə müstəqil Azərbaycan dövləti
quruculuğunun mürəkkəb məsələlərini həll
etməyi bacaran yeni qüvvələr gəlməlidir.
1993-cü
ilin iyununda xalqın təkidli tələbi ilə hakimiyyətə
gəlmiş ulu öndər Heydər Əliyevin
qarşısında ölkəni siyasi və iqtisadi tənəzzüldən,
hərc-mərclikdən, müstəqilliyin itirilməsi təhlükəsindən
çıxarmaq, sabit və tarazlı milli inkişaf
strategiyasının konseptual istiqamətlərini müəyyənləşdirmək,
bütün sahələrdə modernləşməni həyata
keçirmək kimi taleyüklü vəzifələr
dayanırdı. Şübhəsiz, kommunizm
ideologiyasının zehinlərdəki və sosial gerçəklikdəki
yaşantılarını aradan qaldırmaq, sürətlə
yeni ictimai-iqtisadi münasibətlər sisteminə keçmək,
cəmiyyət həyatının müxtəlif sahələrində
demokratikləşməyə nail olmaq, yeni mərhələnin
tələblərinə uyğun mükəmməl hüquqi
baza formalaşdırmaq, qanunun aliliyini bütün səviyyələrdə
təmin etmək ardıcıl və davamlı səylər
göstərilməsini tələb edirdi. Ulu öndər
müdrik siyasi addımları ilə ilk gündən
sübuta yetirdi ki, demokratiya heç də
özbaşınalıq və hərc-mərclik deyil,
qanunların aliliyinə söykənən idarəetmə
forması və siyasi mədəniyyətdir. Onun müəyyən
qanunauyğunluqlarından kənara çıxdıqda,
demokratiya insanların, dövlətin inkişafına deyil,
demokratik idealların, prinsiplərin buxovlanmasına, məhvinə
gətirib çıxarır.
Böyük
strateq mərkəzi planlaşdırma və bölgü
prinsiplərinin hakim olduğu ictimai-iqtisadi formasiyadan azad bazar
iqtisadiyyatına optimal keçid modelini müdrikliklə irəli
sürmüş, onun mərhələlərlə həyata
keçirilməsinə çalışmışdır.
Ümummilli lider müdrikliklə bildirmişdir ki, Azərbaycan
könüllü olaraq qoşulduğu demokratiya yolunun iqtisadi
bazisə əsaslanan təkamül modelini özünün
alternativsiz inkişaf yolu hesab edir. Keçid dövrünü
yaşayan respublikamızda demokratik proseslərin iqtisadi
islahatlara adekvat şəkildə tətbiqi bu modelin diktə
etdiyi başlıca şərtlərdən olmuşdur. Heydər
Əliyev milli gəliri yüksəltmədən, ümumi
daxili məhsulun artımına, vətəndaşların
yaşayış tərzində əsaslı dəyişikliklərə
nail olmadan, təşəbbüskarlığa və maddiləşən
işgüzar fəallığa təkan verən əlverişli
biznes mühiti yaratmadan, milli sahibkarlığın inkişafını
təmin etmədən vətəndaş cəmiyyəti və
hüquqi dövlət ideyasının
mümkünsüzlüyünü bildirmişdir.
Azərbaycanda
demokratikləşmə və modernləşmənin ilkin mərhələsi
üçün xarakterik xüsusiyyətlərdən biri də
dünya təsərrüfat sisteminə və ümumilikdə
Avratlantik məkana sürətli inteqrasiyanın təmin edilməsi
olmuşdur. 1994-cü ildə "Əsrin müqaviləsi"nin
imzalanması ilə Qərb şirkətlərinin Xəzər
hövzəsinə külli miqdarda investisiya yatırması Azərbaycana
ən müasir innovasiya və informasiya texnologiyalarını
gətirməklə yanaşı, demokratik proseslərin,
hüquqi-siyasi islahatların sürətlənməsinə, vətəndaş
cəmiyyətinin formalaşmasına, habelə Avropanın
nüfuzlu beynəlxalq təşkilatları ilə əməkdaşlıq
xəttinin güclənməsinə ciddi təkan vermişdir.
Avropa Şurası, ATƏT, Avropa Birliyi kimi mühüm
demokratik təşkilatlarla əməkdaşlıq təkcə
siyasi-hüquqi deyil, ictimai həyatın digər sahələrində
də kardinal dəyişikliklərə yol açmış,
respublikamıza xarici sərmayə qoyuluşlarının həcmi
artmış, iqtisadi modernləşmə və siyasi
liberallaşma üçün əlverişli zəmin
formalaşmışdır.
Siyasi
sabitliyin təmini Azərbaycanda ardıcıl və sistemli
olaraq hüquqi dövlət quruculuğu və vətəndaş
cəmiyyətinin formalaşdırılması prosesinə
başlamaq imkanı yaratmışdır. Bu baxımdan əminliklə
deyə bilərik ki, Azərbaycan xalqının
demokratik-hüquqi dövlətdə yaşamaq idealının
real və dayanıqlı əsaslar üzərində
gerçəkləşərək əbədiləşməsi
də çağdaş tariximizin unudulmaz dühası -
ümummilli lider Heydər Əliyevin adı ilə
bağlıdır. Ulu öndərin müəllifliyi ilə
hazırlanmış, 1995-ci ilin 12 noyabrında ümumxalq səsverməsi
yolu ilə qəbul edilmiş ilk milli Konstitusiya Azərbaycanın
unitar, demokratik və dünyəvi dövlət imicini təsbit
etmiş, vətəndaş cəmiyyətinə, insan
hüquq və azadlıqlarının prioritetliyinə əsaslanan
islahatların əsasına çevrilmişdir. Konstitusiyada
eyni zamanda ictimai həyatın ən müxtəlif sahələri
üzrə həyata keçiriləcək islahatların
fundamental istiqamətləri əksini tapmış, o cümlədən
təhsil və elm sahəsində prioritetlər müəyyən
edilmişdir.
Konstitusiyanın
qəbulu ilə eyni gündə - 1995-ci il noyabrın 12-də
müstəqil Azərbaycanın parlamentinə keçirilən
ilk seçkilər isə dövlət müstəqilliyinin
möhkəmləndirilməsi prosesinin hüquqi
bazasının yaradılmasına daha geniş imkanlar
açmışdır. Bu hadisə dövlət müstəqilliyinin
prioritet istiqamətlərini müəyyənləşdirmək
və həyata keçirmək yolunda əsas istinad mənbəyi
rolunu oynamışdır. Azərbaycanda qanunçuluğun
inkişafına baza yaradan addımların atılması isə
yeni, müasir və möhkəm dövlətçilik
modelinin təkmil hüquqi mexanizmlərin formalaşdırılması
məqsədindən irəli gəlmişdir. Ulu öndər
Heydər Əliyev ölkənin gələcək inkişaf
istiqamətlərindən danışarkən demişdir:
"Müstəqil Azərbaycan Respublikasının
qarşısında duran əsas vəzifələrdin biri
respublikanın dövlət quruculuğunu təşkil etməkdir.
Bizim yolumuz aydındır, bunu dəfələrlə bəyan
etmişik. Yolumuz demokratiya yoludur. Müstəqil Azərbaycanda
demokratik, hüquqi, dövlət qurulmalıdır. Azərbaycan
dövləti demokratik prinsipilər əsasında fəaliyyət
göstərməlidir, öz tarixi ənənələrindən,
milli ənənələrindən bəhrələnərək,
dünya demokratiyasından, ümümbəşəri dəyərlərdən
səmərəli istifadə edərək demokratik dövlət
quruculuğu yolu ilə getməlidir".
Bu mərhələdən
demokratikləşmə prosesi dövlətin siyasi, iqtisadi,
sosial-mədəni həyatının modernləşdirilməsi,
əhalinin maarifləndirilməsi, təfəkkürünün
və vərdişlərinin tədricən dəyişdirilməsi,
ictimai davranış normalarının yeniləşməsi ilə
həyata keçirilmişdir. Müstəqilliyin ilk illərində
cəmiyyətdə həllini gözləyən bir sıra
problemləri, dövlətçilik üçün daxili və
xarici təhdidlərin aradan qalxmadığını, sivil
siyasi münasibətlər sistemin
formalaşmadığını nəzərə alan ulu
öndər Heydər Əliyev bir müddət "dəmir əl"
siyasətinə üstünlük vermək məcburiyyətində
qalmış, totalitar düşüncə tərzinin
ziyanlı komplekslərindən azad olmamış cəmiyyətin
liberal demokratik islahatlara tədricən hazırlanmasını
vacib saymışdır. Bunun üçün dövlət
idarəetmə sistemində institusional xarakterli islahatların
həyata keçirilməsini təmin edən, iqtisadi
inkişaf üçün etibarlı zəmin hazırlayan,
qanunçuluğu, hüquq qaydalarını möhkəmləndirən
böyük strateq demokratiyanı üstqurum kimi dəyərləndirərək
onun bazisində, ana axarında iqtisadiyyatın
dayandığını böyük müdrikliklə
vurğulamışdır.
Uğurla
reallaşdırılan bu strategiya nəticəsində ölkə
iqtisadiyyatının strukturu mülkiyyət və təşkilati-hüquqi
baxımdan köklü surətdə dəyişdirilmiş,
bir sıra mərkəzi və dövlət idarəetmə
orqanları ləğv edilmiş, digərlərinin tənzimləmə
funksiyaları saxlanılmaqla təsərrüfat
funksiyaları dayandırılmışdır. Ulu öndər
Heydər Əliyevin rəhbərliyi altında iqtisadi sahədə
həyata keçirilən islahatların başlıca qayəsini
həm də dövlətsizləşdirmə prosesinin sürətləndirilməsi
- iqtisadi cəhətdən güclü və müstəqil
milli şirkətlərin yaradılması, insanların biznes
təşəbbüskarlığının,
özünüifadə imkanlarının
artırılması, demokratik dəyərlərin ictimai
şüurda möhkəmlənməsi kimi mühüm
prinsiplər təşkil etmişdir.
Böyük
müdrikliklə əsaslandırılmış bu inkişaf
modeli spesifikliyi ilə fərqlənməklə, demokratik dəyərləri
özündə maksimum ehtiva edən milli inkişaf prioritetlərini
müəyyənləşdirmişdir. Məhz bunun nəticəsidir
ki, Azərbaycan cəmi 20 il müddətində inanılmaz
inkişaf yolu keçərək bir sıra Qərb dövlətlərinin
onilliklər ərzində zərrə-zərrə əldə
etdiyi iqtisadi tərəqqiyə nail olmuş, demokratikləşmə,
vətəndaş cəmiyyəti quruculuğu, insan hüquq və
azadlıqlarının təminatı sahəsində müəyyən
uğurlar əldə etmişdir. Demokratiyanın davamlı
milli inkişaf baxımından
qaçılmazlığını və müstəsna əhəmiyyət
daşıması fikri ictimaiyyət tərəfindən də
birmənalı qəbul olunmuşdur.
Yetmiş
il inzibati-amirlik sistemində yaşamış, milli ideallardan
uzaqlaşdırılmış, iqtisadiyyatı səmərəsiz,
köhnə texnologiya və infrastruktur üzərində
qurulmuş bir respublikanın qısa müddətdə
qazandığı nailiyyətlərin miqyası Azərbaycanla
genişmiqyaslı əməkdaşlığa maraq göstərən
beynəlxalq təşkilatlarda, habelə aparıcı Qərb
dövlətlərində də heyrət doğurur. Azərbaycanın
iqtisadi yüksəliş, demokratikləşmə və
modernləşmə sahəsində həlledici nailiyyətlərə
imza atmasını şərtləndirən amillər təbii
olaraq siyasi və elmi-fəlsəfi çevrələrdə də
geniş diskussiya mövzusuna çevrilmişdir.
Ötən 9 ildə Heydər Əliyev siyasi kursunu bütün sahələrdə inamla davam etdirən Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyev ilk gündən müəyyən geosiyasi reallıqlardan çıxış edərək demişdir ki, sürətli demokratik yeniliklər cəmiyyətdə yalnız təkamül yolu ilə, mərhələli şəkildə bərqərar ola bilər. Bu qənaəti tamamilə haqlı saymaq olar ki, kənardan süni şəkildə ixrac edilən demokratiya modelləri transformasiyalı cəmiyyətlərdə şəraitə uyğunlaşmağa heç də həmişə hazır olmur. Müasir dünyada demokratikləşmə prosesinin müəyyən universal tələbləri, meyarları olsa da, hər bir ölkənin özünəməxsus milli mentaliteti, tarixi, sosial-iqtisadi, siyasi və mədəni inkişaf xüsusiyyətləri, qeyri-bərabər başlanğıc imkanları nəzərə alınmalıdır. Bu gün Avropa dövlətlərində eyni demokratiya modelinin mövcudluğundan danışmaq mümkün deyildir. Bu baxımdan bizə eyni vaxtda həm demokratiyaya, həm də bazar iqtisadiyyatına keçidi zorla qəbul etdirmək səyləri iqtisadi və siyasi dəyişikliklər arasında əsrlər boyu yaranmış qarşılıqlı əlaqələr modelini dəyişmək cəhdi, tarixi presedentləri olmayan eksperiment deməkdir.
Təcrübə göstərir ki, iqtisadi cəhətdən inkişaf etməmiş hansısa dövlətdə demokratikləşməyə və vətəndaş cəmiyyəti quruculuğuna yönələn cəhdlər isə uğursuzluqla nəticələnir, çünki tətbiqinə cəhd göstərilən mütərəqqi yeniliklər vətəndaşların real yaşayış səviyyəsi, həyat tərzi ilə uzlaşmır. Məhz bu reallıqdan çıxış edən Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyev hər iki təmayülə vəhdət şəklində yanaşmış, ölkənin uzunmüddətli inkişafını məhz demokratik və iqtisadi islahatların paralel şəklində davam etdirilməsi şərti ilə real hesab etmişdir: "Əsl açıq demokratik cəmiyyəti ancaq maddi rifah əsasında qurmaq mümkündür. İqtisadi cəhətdən geridə qalmış dövlətlərdə demokratik proseslər də geridə qalır. O ölkələr ki, onlar iqtisadi cəhətdən güclüdürlər, o ölkələrdə demokratiyanın inkişafı da çox yüksək zirvədədir. Ona görə iqtisadi islahatların davam etdirilməsi, xalqın maddi rifahının yaxşılaşdırılması, demokratik cəmiyyətin qurulması və formalaşması üçün başlıca şərtdir. Ancaq bununla bərabər, əgər sadəcə olaraq iqtisadi məsələlərə diqqətimizi yönəltsək və siyasi islahatlarda hansısa bir yubanma olarsa, bu da Azərbaycan qarşısında duran vəzifələrin həlli üçün bizə imkan yaratmayacaqdır. Siyasi islahatlar mütləq aparılmalı və Azərbaycan müasir ölkəyə çevrilməlidir".
Hər bir ölkə üçün üstün siyasi təsisatların formalaşmasını xeyli dərəcədə məhz iqtisadi inkişafın səviyyəsi müəyyən edir. İnkişaf səviyyəsi yüksək olan ölkələr postindustrializm dövrünün tələblərinə uyğunlaşma məsələlərini yalnız müasir demokratik cəmiyyətin kifayət qədər inkişaf etmiş təsisatları mövcud olduqda həll edə bilər. Yəni, siyasi liberallaşmaya xidmət edən islahatlar iqtisadi inkişaf və adambaşına düşən gəlirlər müəyyən bir həddə çatdığı zaman praktik səmərə verə bilər. Son illər Azərbaycanda da milli gəlirin artım tempi ilə siyasi-hüquqi islahatların həyata keçirilməsi prosesi mütənasiblik təşkil etməyə başlamışdır. Adambaşına düşən milli gəlirin 6000 manata yüksəlməsi, dövlət büdcəsinin 25 milyard dollara yüksəlməsi ölkə iqtidarına liberallaşma və modernləşmə istiqamətində daha qətiyyətli addımlar atmağa, vətəndaş maraqlarına xidmət edən çoxşaxəli islahatlar həyata keçirməyə imkan vermişdir. Dövlət başçısının "Azərbaycan 2020: gələcəyə baxış" İnkişaf Konsepsiyasının hazırlanması barədə məlum sərəncamı da respublikanın yaxın perspektivdə orta inkişaf etmiş ölkədən yüksək inkişaf etmiş ölkəyə çevrilməsi məqsədinə xidmət edir.
Müasir Azərbaycan cəmiyyəti modernləşməni milli inkişaf prosesində sosial sifariş kimi qəbul edir. Bu yanaşma yeni dəyərlərin və demokratik transformasiyaya xas olan davranış normalarının mərhələlər üzrə, təkamül yolu ilə tədricən ictimai, kütləvi şüura tranzitinin başa düşülməsini və dərk olunmasını özündə ehtiva edir. Lakin hər bir proses kimi, Azərbaycan cəmiyyətinin modernləşməsi milli ənənə və resurslar, tarixi reallıqlar nəzərə alınmaqla baş verir. Uzun illər dəyişməz siyasi imperativlərə əsaslanan cəmiyyətdə siyasi, sosial və mədəni mühitin fundamental şəkildə dəyişməsi həm də nəsillərin dəyişməsi amilləri nəzərə alınmaqla həyata keçirilir.
Siyasi sistem o halda uğurlu fəaliyyət göstərir ki, yetişməkdə olan gənc nəslin cəmiyyətin həyatında qurucu rolu tam şəkildə nəzərə alınır. Bu baxımdan Azərbaycanda modernləşmə prosesinin sürətlə aparılması üçün yeni düşüncəli, intellektual səviyyəli, kreativ baxışlı gəncliyin yetişdirilməsi, maddi resursların insan kapitalına çevrilməsi istiqamətində də kompleks tədbirlər həyata keçirilir. Ulu öndərin bu sahədə müəyyənləşdirdiyi siyasəti keyfiyyətcə yeni mərhələdə inamla davam etdirən Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyev elmin, təhsilin problemlərinin həlli istiqamətində inamlı addımlar atır.
Dövlət başçısının 4 may 2009-cu il tarixli sərəncamı ilə təsdiq edilmiş "Azərbaycan Respublikasında 2009-2015-ci illərdə elmin inkişafı üzrə Milli Strategiyanın həyata keçirilməsi ilə bağlı Dövlət Proqramı" elm sahəsində həyata keçiriləcək islahatların konseptual əsaslarını özündə əks etdirir. Elmin inkişafını nəzərdə tutan Milli Strategiyanın əsas məqsədi ölkənin mövcud tələbləri nöqteyi-nəzərindən Azərbaycan elminin strukturunun müəyyənləşdirilməsi; Azərbaycan elminin dünya elmi, texnika və texnologiyasının prioritet istiqamətlərinə müvafiq şəkildə təşkili; respublikanın iqtisadi inkişafında elmin rolunun artırılması; yüksək ixtisaslı kadrların hazırlanmasının təmin edilməsi; mühüm sosial-iqtisadi və ictimai-siyasi vəzifələrin həlli məqsədi ilə Azərbaycan Respublikasında fundamental və tətbiqi tədqiqatların prioritetlərinin müəyyən edilməsindən ibarətdir.
Azərbaycanda elmin inkişafı üçün geniş maddi-intellektual resurslardan səmərəli istifadə də möhtərəm Prezidentimiz cənab İlham Əliyevin müəyyənləşdirdiyi başlıca prioritetlərdən biridir. Dövlət başçısının 2009-cu il oktyabrın 21-də imzaladığı sərəncamla Azərbaycan Respublikasının Prezidenti yanında Elmin İnkişafı Fondunun yaradılması da tədqiqatların stimullaşdırılmasının yeni maliyyə mexanizmi kimi diqqəti çəkir. Fondun yaradılması fundamental elmi tədqiqatların stimullaşdırılması, ölkənin təbii resurslarının, mədəni və tarixi irsinin öyrənilməsinin gücləndirilməsi, elmin müxtəlif sahələrində aparılan araşdırmaların səmərəliliyinin artırılması məqsədi ilə əsaslandırılır.
Modernləşmə mürəkkəb proses olaraq cəmiyyətin ayrılıqda götürülmüş hansısa bir sahəsini əhatə etmir, onun hüdudları son dərəcə genişdir. Ən ümumi formada desək, modernləşmə yeni əsrdə ictimai həyatın bütün sahələrində ciddi kəmiyyət və keyfiyyət dəyişikliklərini, ictimai şüur və vərdişlərin müasirləşməsini nəzərdə tutur. Azərbaycanın hazırkı dinamik inkişafı deməyə əsas verir ki, ulu öndərin modernləşmə strategiyasının gerçəkləşdirilməsi üçün təməlini qoyduğu islahatlar Prezident İlham Əliyev tərəfindən qətiyyətlə davam etdirilir. Bu siyasət isə yeni əsrdə Azərbaycanı inkişaf etmiş ölkələr sırasına daxil olmasını təmin etmək məqsədinə hesablanmışdır.
İlham MƏMMƏDZADƏ,
AMEA-nın Fəlsəfə,
Sosiologiya
və Hüquq İnstitutunun
direktoru
Xalq qəzeti.- 2012.- 8 may.- S. 4.